بازخواني بيانات مقام معظم رهبري؛

باید به رقم‌ جمعيت 150 و 200 ميليون برسیم

در این سیاست تحدید نسل حتماً بایستى تجدیدنظر شود و کار درستى باید انجام بگیرد ... از این حالتى که امروز وجود دارد - یک بچه، دو بچه - باید کشور را خارج کنند؛ رقم 150 میلیون و 200 میلیون را اول امام گفتند و درست هم هست، ما باید به آن رقم‌ها برسیم.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني فردا اصلاح لايحه "قوانين تنظيم جمعيت و خانواده" را در دستور كار خود دارد؛ به همين بهانه در اين بخش به بازخواني فرمايشات مرداد ماه امسال مقام معظم رهبري در خصوص لزوم افزايش جمعيت پرداخته‌ايم.

مقام معظم رهبري در سوم مرداد ماه سال جاري در ديدار با كارگزاران نظام بيانات و تذكرات مهمي را درباره مسئله "جمعيت" و لزوم تجديدنظر در برخي از سياست‌هاي تنظيم خانواده داشتند.

معظم‌له طي بيانات خود با اشاره به اجراي "سیاست تحدید نسل" در يك برهه‌اي از زمان متذكر شدند: "از سال 71 به این طرف، باید سیاست را تغییر میدادیم؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم."

رهبر معظم انقلاب در اين دیدار به بحث افزایش جمعیت اشاره کردند و آن را از دیدگاه علمی مورد بحث قرار دادند كه در ادامه متن کامل بخشی از بیانات ایشان آمده است:

جمعیت عامل خیلى مهمى است

«یک واقعیت دیگر، توان افزایش‌ یافته در درون جمهورى اسلامى استغ ما کشور قدرتمندى هستیم. ما کشور دارا و توانايى هستیم. از لحاظ منابع، ما در رتبه‌هاى بالاى جهانى هستیم. در بعضى از منابع، رتبه‌ى اوّلیم. در ترکیب نفت و گاز، ما در دنیا اوّلیم. از همه‌ى کشورهايى که داراى نفت هستند یا داراى گاز هستند، مجموع نفت و گاز ما بیشتر است. از لحاظ منابع و معادن اساسى، کشور غناى بالا و فراوانى دارد. از لحاظ نیروى انسانى، ما 75 میلیون نفر جمعیت داریم؛ این جمعیت عامل خیلى مهمى است.

باید در سیاست تحدید نسل تجدیدنظر کنیم

من این را همین جا عرض بکنم؛ جمعیت جوان و بانشاط و تحصیلکرده و باسواد کشور، امروز یکى از عامل‌هاى مهم پیشرفت کشور است. در همین آمارهايى که داده می‌شود، نقش جوان‌هاى تحصیلکرده و آگاه و پرنشاط و پرنیرو را مى‌بینید. ما باید در سیاست تحدید نسل تجدیدنظر کنیم. سیاست تحدید نسل در یک برهه‌اى از زمان درست بود؛ یک اهدافى هم برایش معین کردند. آنطورى که افراد متخصص و عالم و کارشناسان علمىِ این قسمت تحقیق و بررسى کردند و گزارش دادند، ما در سال 71 به همان مقاصدى که از تحدید نسل وجود داشت، رسیدیم. از سال 71 به این طرف، باید سیاست را تغییر میدادیم؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم. امروز باید این خطا را جبران کنیم. کشور باید نگذارد که غلبه‌ى نسل جوان و نماى زیباى جوانى در کشور از بین برود؛ و از بین خواهد رفت اگر به همین ترتیب پیش برویم؛ آنطورى که کارشناسها بررسى علمى و دقیق کردند. اینها خطابیات نیست؛ اینها کارهاى علمى و دقیقِ کارشناسى‌شده است. اگر چنانچه با همین وضع پیش برویم، تا چند سال دیگر نسل جوان ما کم خواهد شد - که امروز قاعده‌ى جمعیتى ما جوان است - و بتدریج دچار پیرى خواهیم شد.

 جمعیت 150 میلیونی را اولین بار امام مطرح کردند

بعد از گذشت چند سال، جمعیت کشور هم کاهش پیدا خواهد کرد؛ چون پیرى جمعیت با کاهش زاد و ولد همراه است. یک زمانى را مشخص کردند و به من نشان دادند که در آن زمان، ما از جمعیت فعلى‌مان کمتر جمعیت خواهیم داشت. اینها چیزهاى خطرناکى است؛ اینها را بایستى مسئولین کشور بجد نگاه کنند و دنبال کنند. در این سیاست تحدید نسل حتماً بایستى تجدیدنظر شود و کار درستى باید انجام بگیرد. این مسئله‌ افزایش نسل و اینها جزو مباحث مهمى است که واقعاً همه‌ى مسئولین کشور - نه فقط مسئولین ادارى - روحانیون، کسانى که منبرهاى تبلیغى دارند، باید در جامعه درباره‌ آن فرهنگ‌سازى کنند؛ از این حالتى که امروز وجود دارد - یک بچه، دو بچه - باید کشور را خارج کنند. رقم 150 میلیون و 200 میلیون را اول امام گفتند و درست هم هست، ما باید به آن رقم‌ها برسیم.»

******************************************************************************

لازم به يادآوريست در مقدمه توجيهي اصلاح لايحه "قوانين تنظيم جمعيت و خانواده" كه در دستور كار صحن علني فرداي مجلس شوراي اسلامي قرار دارد، آمده است: نظر به اینکه مطابق اصل بیست و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دسترسی آحاد جامعه به سطح مطلوبی از سلامت حق همگانی شمرده شده و دولت مسئول تامین آن است و با توجه به ضرورت اتخاذ راهکارهای حمایتی و فراهم‌سازی پوشش مناسب جهت حمایت از فرزندان خانواده‌ها و با لحاظ شاخص‌های مهم سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی و سیاست کلی نظام در خصوص افزایش جمعیت کشور لایحه زیر برای طی مراحل قانونی تقدیم می‌شود.

لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده

ماده واحده ـ از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب 1372 و اصلاحات آن و نیز کلیه محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی که در قوانین مختلف بر اساس تعداد فرزندان برای والدین شاغل یا فرزندان آنان ایجاد شده است، لغو می‌گردد.

تبصره- دولت می‌تواند هر پنج سال یک بار با توجه به نتایج سرشماری‌های عمومی نفوس، ترکیب جمعیتی و شاخص‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی در چارچوب‌های سیاست‌های کلی نظام و با رعایت شاخص‌های مندرج در قوانین برنامه پنجساله نسبت به برقراری امتیازات یا ایجاد محدودیت‌ها براساس تعداد فرزندان اقدام نماید.

انتهای پیام/
برچسب ها: رهبری ، جمعیت ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضا صادق زاده
۲۱:۴۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۱
سخنان رهبری حجت مسلم ماست
آخرین اخبار