سردار خراساني:

امنيت اقتصادي کشور را تضمين مي‌کنيم/ تشکيل جلسه‌اي با سفيران 80 کشور جهان

رئيس سازمان بسيج سازندگي گفت: با روحيه جهادي، امنيت اقتصادي کشور را مانند امنيت دفاعي تضمين مي‌کنيم و ان‌شالله همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس پيروز ميدان بوده‌ايم، در اين عرصه نيز تهديد را به فرصت تبديل خواهيم کرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار "مجيد خراساني" رئيس سازمان بسيج سازندگي در نشست خبري خود که صبح امروز به‌مناسبت اعلام برنامه‌هاي سال 92 با محوريت اقتصاد مقاومتي برگزار شد، با بيان اين‌که سال گذشته در ماموريت آماده‌سازي جوانان در عرصه سازندگي و عمران کشور با محوريت جوان‌گرايي توفيق بسيار خوبي داشته‌ايم، اظهار داشت: يک سال کار کارشناسي و جلسات هم‌انديشي با نخبگان و کارشناسان کشور داشتيم تا بتوانيم حضوري موفق و موثر در عرصه اقتصاد مقاومتي داشته باشيم.

وي افزود: در ماه‌هاي گذشته بيش از 3600 گروه جهادي شامل 1800 گروه دانشگاهي و 1800 گروه از مساجد و محلات مناطق محروم عزيمت کرده و نزديک به 200 هزار نفر از جهادگران در مناطق مختلف به خدمت‌رساني مشغول شده‌اند.

رئيس سازمان بسيج سازندگي تصريح کرد: در بحث دانش‌آموزي با همکاري آموزش و پرورش، فرهنگ کار و تلاش را در بين دانش‌آموزان جاري کرديم و بيش از 300 هزار دانش‌آموز در احداث، بازسازي و مرمت 17600 مدرسه شرکت کرده‌اند که نقش دختران دانش‌آموز در اين بين چشم‌گير بوده است.

خراساني با اشاره به ساخت بيش از 1200واحد مسکوني در کمتر از دو ماه در منطقه ارسباران توسط بسيج سازندگي و سپاه تصريح کرد: از افتخارات بسيج سازندگي بود که براي کمک به زلزله‌زدگان از بين حدود 12000 واحد دام و طيور تخريب شده، 7000 واحد دامي را در کمتر از 45 روز در اختيار حادثه‌ديدگان قرار دادند و در کمترين زمان با تقويت زيرساخت‌هاي اقتصادي اين مناطق تهديد، پديده مهاجرت را به فرصتي براي آنان تبديل کردند.

وي با اشاره به حضور اقوام مختلف در گروه‌هاي جهادي بسيح سازندگي در منطقه ارسباران تصريح کرد: حضور اين اقوام، مانور محبت را به همگان نشان داد. حضور اقشار مختلف دانشجو، طلبه، بسيجي و آحاد مردم در حادثه ارسباران با تمام توان گواهي بر اين ادعا بود.

رئيس سازمان بسيج سازندگي افزود: در بحث اقتصاد مقاومتي، تحريم‌هايي که رژيم صهيونيستي و آمريکا براي ملت ما طراحي کرده‌اند با مديريتي صحيح تبديل به فرصت مي‌شود.

خراساني تصريح کرد: کشور ما شامل ظرفيت‌هاي بسيار ارزنده‌اي چون جغرافيا، نيروي انساني خلاق، دانش فني و توان انعطاف‌پذيري در صحنه‌هاي اجرايي است و بالاتر از همه اين‌ها وجود روحيه جهادي در جوانان ايراني است.

وي تاکيد کرد: امروز در بحث امنيت دفاعي کشور، در بالاترين جايگاه قرار داريم و هيچ‌کس جرات تعرض به کشور را ندارد، اما در دو حوزه ديگر امنيت يعني امنيت اقتصادي که سلامت نيز از زيرشاخه‌هاي آن محسوب مي‌شود و امنيت غذايي، تلاش بيشتري لازم است تا به خودکفايي برسيم.

رئيس سازمان بسيج سازندگي با اشاره به فرمانده شدن افرادي چون شهيد برونسي که يک کارگر ساده بود يا طلبه‌ها و دانشجويان ديگر تصريح کرد: مردمي کردن دفاع و امنيت باعث تقويت اين حوزه شد در حوزه اقتصاد مقاومتي نيز بنا داريم با مردمي کردن اقتصاد کشور از آسيب‌هاي اين حوزه بکاهيم.

خراساني واگذاري تسهيلات به متقاضيان را يک مرحله از روند فرآيند توليد برشمرد و ادامه داد: فرآيند توليد بايد به طور کامل طي شود؛ دانشگاهيان و نخبگان نيز بايد در اين عرصه حضور يابند. همچنين وابستگي مراحل توليد به خارج از کشور بايد از بين برود.

وي اظهار داشت: سال گذشته با حضور 600 کارشناس، مدير، الگوي موفق و حتي افراد شکست‌خورده اقتصادي در جلسات به يک جمع‌بندي رسيده و در حوزه‌هاي تخصصي و کارشناسي با وزارت جهاد کشاورزي، صورت‌جلسه‌اي تنظيم شد.

رئيس سازمان بسيج سازندگي ادامه داد:  براي تامين امنيت غذايي کشور بايد 200 عرصه تقويت شود که بسيج سازندگي براي الگوسازي در اين راستا 10 عرصه را انتخاب کرده و به صورت مستقيم در 6 عرصه وارد شده است.

خراساني تصريح کرد: در حوزه توليد مرغ سنتي بنا داريم با اجراي چرخه توليد کامل مرغ سنتي در روستاها از 50 ميليون قطعه در سال به يک ميليارد قطعه برسيم که در سال 92 با دو برابر کردن ظرفيت فعلي، براي توليد 100 ميليون قطعه برنامه‌ريزي شده است.

وي با بيان اين‌که خريد محصول از طريق تعاوني‌هاي روستايي مديريت مي‌شود، اظهار داشت:همچنين قرار است توليد ماهي را به 100 هزار تن افزايش دهيم که در اين راستا احداث 100 هزار قطعه حوضچه ماهي در کشور را برنامه‌ريزي کرده‌ايم.

رئيس سازمان بسيج سازندگي در ادامه با اشاره به وابستگي کشور به کود شيميايي خارجي تصريح کرد: بنا داريم در زمان‌بندي انجام شده، به توليد 600 هزار تن کود کمپوست در 40 هزار کارگاه برسيم و عرصه بعدي نيز، توسعه هزار کارگاه توليد قارچ است .

خراساني افزايش توليد شترمرغ را از ديگر برنامه‌هاي سازمان بسيج سازندگي در عرصه مقاومتي کردن اقتصاد برشمرد و تصريح کرد: شترمرغ در طول سال مي‌تواند دو برابر گوسفند وزن داشته باشد و نگه‌داري آن بسيار ساده است و البته بايد فرهنگ استفاده از گوشت آن بين مردم رواج يابد.

وي همچنين توليد عسل و حمايت از محصولات باغي را از ديگر برنامه‌هاي بسيج سازندگي در عرصه اقتصاد مقاومتي خواند و اظهار داشت: 1300 ميليارد اعتبار به اين طرح‌ها اختصاص يافته که در سازمان بسيج، 300 ميليارد آن را به طور موقت تامين خواهند کرد؛ البته 90 درصد اين تسهيلات به صورت غيرنقدي براي مثال در توليد ماهي، ساخت حوضچه، تحويل پمپ و... در اختيار مالک قرار مي‌گيرد.

رئيس سازمان بسيج سازندگي خاطرنشان کرد: بسيج سازندگي به عنوان نخ تسبيحي در راستاي رسيدن به اقتصاد مقاومتي مد نظر در کشور نقش‌آفريني مي‌کند.

خراساني تاکيد کرد: تشکيل تعاوني‌هاي روستايي و مديريت خوشه‌اي مي‌تواند الگوي خوبي در حوزه اقتصاد مقاومتي باشد و اگر در سال 92 به موفقيت برسيم، مي‌توانيم براي ده‌ها عرصه ديگر تامين امنيت غذايي الگو باشيم.

وي همچنين از برپايي سومين هم‌انديشي جهادگران نخبه در استان خوزستان با رويکرد اقتصاد مقاومتي خبر داد و اظهار داشت: جشنواره دو سالانه جهادي نيز 17 ارديبهشت ماه سال 92 همزمان با سالروز تشکيل بسيج سازندگي در حوزه‌هاي فيلم، مقاله و طنز برگزار مي‌شود.

رئيس سازمان بسيج سازندگي در ادامه برپايي اردوهاي سه روزه کارآموزي و اردوهاي يک روزه دانش‌آموزي براي ترويج فرهنگ کار و تلاش را از ديگر برنامه‌هاي سازمان بسيج سازندگي در سال 92 خواند و ادامه داد: براي انتقال فرهنگ خدمت‌رساني بنا داريم با سفراي 80 کشور جهان، جلسه‌اي داشته باشيم و ظرفيت قانوني خود  را براي کمک به آنان اعلام کنيم.

خراساني همچنين تصريح کرد: مخاطبين طرح اقتصاد مقاومتي ما آحاد مردم هستند و در حوزه جهادگري محدود به بسيجي بودن افراد نيستيم؛ هر کس را که روحيه جهادي داشته باشد در جمع خود مي‌پذيريم.

وي ادامه داد: در سال 92 بيش از 200 هزار نفر در 20 استان کشور در اردوه‌هاي يک ماهه براي انجام پروژه‌هاي جهادي حضور پيدا مي‌کنند.

رئيس سازمان بسيج سازندگي هم‌چنين در رابطه با انتخاب طرح‌هاي امنيت غذايي تصريح کرد: سعي کرديم عرصه‌هايي انتخاب شود که استقبال مردم را به دنبال داشته باشد؛ براي ضمانت اجرايي دولت نيز به جز محاسبات کارشناسي، تکيه زيادي به آن‌ها نداريم و اختصاص 300 ميليارد تسهيلات بسيج مي‌تواند طرح‌ها را تضمين کند؛ البته دولت اکنون براي مشاغل خانگي بين 3 تا 10 ميليون تومان اعتبار پرداخت مي‌کند، که ما بنا داريم اين اعتبار به صورت غيرنقدي در راستاي تامين امنيت غذايي تخصيص يابد و طرح‌ها به علت پراکنده، کوچک و زود بازده بودن در مدت کوتاهي تسهيلات را باز مي‌گردانند.

خراساني با بيان اين‌که واگذاري تسهيلات به صورت اجاره به شرط تمليک با اجاره‌اي پايين به شرکت‌کنندگان در اين طرح‌ها انجام مي‌شود، ادامه داد: در اين طرح‌ها با توجه به اين‌که جلسات کارشناسي با وزارت جهاد کشاورزي صورت گرفته، هيچ موازي‌کاري انجام مي‌شود؛ در هر استان يک تعاوني خريد شناسايي و با قراردادهاي دو ساله مورد حمايت قرار مي‌گيرد.

وي در ادامه با اشاره به زلزله استان خراسان جنوبي اظهار داشت: بسيج سازندگي در اولين ساعات پس از اين اتفاق در اين استان حضور پيدا کرد، اما مجموعه دستگاه‌هاي محلي به ويژه استانداري، نيازي به حضور اين نهاد نديدند. البته گر چه احساس مي‌کرديم که حضور ما مي‌تواند مثمرثمر واقع شود، اما با احترام به تشخيص مسئولان در اين عرصه ورود پيدا نکرديم.

رئيس سازمان بسيج سازندگي در پايان خاطرنشان کرد: براي جلوگيري از هرج و مرج در اردوهاي جهادي، بنا شده در سال 92 قرارگاه‌هاي جهادي با محوريت ساماندهي اردوهاي جهادي در سطح کشور برپا شود.

انتهاي پيام/ش
برچسب ها: دفاع ، مقدس ، بسیج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۱
Germany
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
خدا قوت سردار
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۱:۱۳ ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
بحول و قوه اللهی موفق و موید باد ایران اسلامی .
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۱:۱۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
بحول و قوه اللهی موفق و موید باد ایران اسلامی .
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۱:۱۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
بحول و قوه اللهی موفق و موید باد ایران اسلامی .
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۱۱:۱۲ ۰۹ اسفند ۱۳۹۱
بحول و قوه اللهی موفق و موید باد ایران اسلامی .
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۲۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۱
الحمدالله.........
آخرین اخبار