پیش بینی وضعیت بازار طلای سیاه تا دوسال آینده

در شرایط فعلی هر بشکه نفت نیویورک حدود 92 دلار، نفت لندن 113 دلار و نفت ایران 115 دلار معامله می شود. پیش بینی می شود این ارقام تا پابان سال 2013 میلادی ثابت باقی بماند.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، اگرچه پیش بینی وضعیت بازار نفت حتی برای 24 ساعت آینده با توجه به تاثیرگذاری عوامل روانی بربازار چندان قابل اتکاء نیست اما هرساله بسیاری از مرکزهای پژوهشی و مطالعاتی انرژی دنیا تحلیل هایی را در خصوص وضعیت بازار نفت در آینده ارائه می کنند که امسال مهمترین این پیش بینی ها به ثابت ماندن قیمت نفت در سال 2013 برمی گردد.
البته این تحلیل ها در نهایت به این نکته می رسد که عامل تاثیرگذار در ایجاد نوسان در بازار نفت به تصمیم های اوپک بر می گردد که البته این تصمیم ها از سال 2014 به بعد می تواند بازار نفت را با کاهش ویا افزایش احتمالی قیمت نفت مواجه کند.
این مساله نیز به وضعیت تقاضای نفت در سال 2014 و تصمیم های نفتی کشورهای صادرکننده نفت بر می گردد.
با اینحال در شرایط فعلی هر بشکه نفت نیویورک حدود 92 دلار، نفت لندن 113 دلار و نفت ایران 115 دلار معامله می شود. که پیش بینی می شود این ارقام تا پابان سال 2013 میلادی ثابت باقی بماند.
در همین راستا بانک بی ان پی پیرباس پیش بینی می کند قیمت های جهانی نفت خام تا سال 2014 در سطوح کنونی باقی می ماند اما در اواسط سال 2014 به دنبال تلاش سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) برای برقراری تعادل در بازار به دلیل رشد عرضه نفت خام در کشورهای غیرعضو، انتظار می رود بهای نفت با نوسان رو به رو شود.
به گزارش خبرگزاری داوجونز، این بانک در نخستین پیش بینی خود برای سال 2014 اعلام کرد: انتظار می رود چالش های پیش روی تعادل میان عرضه و تقاضای نفت در بازارهای جهانی و مسائل مالی نیز، از رشد بیشتر قیمت های جهانی نفت خام جلوگیری کند.
با توجه به رشد تولید نفت خام آمریکا و تغییر شرایط اقتصادی و سیاست های پولی، انتظار می رود اعضای اوپک برای جلوگیری از افت قیمت های جهانی نفت خام عرضه نفت خام خود را کاهش دهند.
بانک بی ان پی پیرباس پیش بینی کرد قیمت نفت خام شاخص دبلیو تی آی در سه ماه دوم 2014 به 93 دلار برای هر بشکه برسد و این رقم در پایان سال به 105 دلار برای هر بشکه خواهد رسید.
این بانک همچنین پیش بینی کرد شکاف قیمتی میان دو شاخص دبلیو تی آی و برنت دریای شمال نیز کاهش می یابد و انتظار می رود قیمت نفت خام برنت در اوایل سال 2014 به سطوح 114 دلار و در پایان به سطوح 113 دلار برسد.
پیش بینی های بانک بی ان پی پیرباس نشان می دهد که قیمت نفت خام برنت در سه ماه دوم سال آینده میلادی به سطوح 106 دلار برای هر بشکه می رسد.
این بانک همچنین پیش بینی خود برای دو شاخص برنت و دبلیو تی آی را کاهش داد.
بر اساس این ارزیابی، میانگین بهای نفت خام دبلیو تی آی در نیمه نخست امسال به 97 دلار برای هر بشکه می رسد که نسبت به برآورد پیشین، هشت دلار افت نشان می دهد و انتظار می رود این رقم در سه ماه پایانی سال جاری به 104 دلار برای هر بشکه برسد.
بانک بی ان پی پیرباس پیش بینی کرد قیمت نفت خام برنت در سه ماه نخست امسال به میانگین 105 دلار برای هر بشکه می رسد و این رقم در سه ماه پایانی سال به 115 دلار برای هر بشکه خواهد رسید که نسبت به برآورد پیشین دو دلار کاهش نشان می دهد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.