گپی خنده بازاری با بدل فریدون جیرانی

من وقتی تیپ «حسینی بای‌» را بازی كردم گفتم «خبرنگار اعزامی، خسروی های،‌بای» بعد از زبان آقای حسینی بای شنیدم كه مردم همین جمله را به او گفته‌اند. وقتی یك قسمتی در خنده بازار گل كند بدل شخصیت از خود شخصیت مشهور‌تر می‌شود.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، محمدرضا خسروی را بینندگان شبكه سه با نقش بدل فریدون جیرانی، مجری سابق برنامه «هفت» می‌شناسند. او در بیشتر قسمت‌های خنده بازار حضور فعالی دارد. خسروی علاوه بر بازیگری در یك هنرستان نقاشی و بازیگری تدریس می‌كند.در ادامه گفت و گوی جام جم را با وی می خوانید:



در مجموعه خنده بازار كه در دهه فجر پخش شد، چه نقش‌هایی را بازی كردید؟‌

در بخش حال و احوال بازی داشتم. در یكی از بخش‌ها كه كلاس درس را نشان می‌داد من معلم مدرسه بودم. در قسمت هشت وقتی قرار بود فیلم «من خواهر هستم» جیرانی نقد بشود من در مقام كارگردان (جیرانی) از فیلم دفاع كردم. در بخش‌های بیمارستان هم چند بار نقش بیمار را بازی كردم.

قسمتی كه قرار بود هشت جدید را معرفی كنیم من در نقش جیرانی وارد صحنه شدم تا وسایلم را كه جا مانده بود ببرم. بعد به بدل گبرلو گفتم كه اینجا چقدر نونوار شده است. زمان ما از این صندلی‌های شیك نبود. یك آدامس هم زیر میز چسبیده بود كه آن را كندم و بردم! به‌نظرم شهاب عباسی نقش گبرلو را خیلی خوب بازی می‌كند. با این‌كه گبرلو هیچ حركت خاصی ندارد ولی شهاب خوب از پس اجرای نقش برآمد.

چرا در سری جدید قسمت باب راس را حذف كردید؟

به نظر​م بد نیست هر تیپی مدتی حضور نداشته باشد. من خودم از این موضوع استقبال می‌كنم. در سری دهه فجر در دو قسمت ​آن بدل جیرانی حضور داشت كه نمودش خیلی خوب بود. تكرار مداوم یك تیپ كار قشنگی نیست. بهترین غذا هم وقتی خوردنش چند بار تكرار شود دیگر لذتبخش نیست. الان به نظر من تیپ عادل فردوسی‌پور خیلی زیاد پخش می‌شود. مردم لذتی را كه باید ببرند، نمی‌برند. اگر مخاطب را تشنه نگه​داری بهتر است.

كدام‌یك از نقش‌هایتان مابه‌ازاء داشته و بدل آدم‌های واقعی بوده است؟

برخی از شخصیت‌هایی كه بازی كردم مثل جیرانی ما‌به‌ازاء داشتند. در این چند قسمت پخش شده بدل پورمخبر، گوآردیولا، باب راس، امپراتور و دكتر كورتون را بازی كرده‌ام. در اتاق خبر هم یكی از خانم‌هایی بودم كه خبر می‌خواند. البته پخش این قسمت ادامه پیدا نكرد. در سری جدید مابه‌ازاء كمتر شده است. كسانی كه قرار بوده بدلشان را بازی كنیم تمام شده‌اند و باید به آدم‌های جدید فكر كنیم. چند روز است كه تصویربرداری برای سری عید را شروع كرده‌ایم. فكر می‌كنم در سری جدید دادماست (بدل باب راس)‌ حضور داشته باشد.

در سری عید كه ضبط آن تازه شروع شده چه بخش‌هایی دارید؟

در سری عید یك بخش مسابقه آشپزی داریم كه آدم‌های مشهور مثل جیرانی،‌ فردوسی‌پور و فراستی در آن غذا می‌پزند. هنوز مشخص نیست كه در عید قرار است چه بخش‌هایی داشته باشیم و خودم نمی‌دانم چه نقش‌هایی بازی خواهم كرد. در چند روز آینده این موضوع مشخص می‌شود.

پیش‌بینی‌تان از كیفیت خنده بازار ویژه نوروز چگونه است؟

به نظرم الان قسمت‌های موضوعی ما پخته‌تر و مابه‌ازاها كمتر شده است. بعضی‌ها در كوچه و خیابان می‌گویند چرا خنده بازار به اندازه قبل خنده‌دار نیست. من جواب می‌دهم به جایش به محتوا بیشتر توجه می‌شود. بد نیست كه خنده‌بازار مردم را به فكر فرو ببرد. قرار نیست فقط برای خنداندن برنامه‌ریزی كنیم. من كه تجربه دو سال بازی در خنده بازار را دارم قول می‌دهم سری عید از همه سری‌ها بهتر باشد. چون خنده بازار ​ روز به روز پخته‌تر می‌شود.

خودتان بیشتر دوست دارید یك تیپ ثابت مثل جیرانی و داد ماست را جلوی دوربین ببرید یا این كه نقش‌های متنوعی داشته باشید؟

وقتی نقش‌های متفاوت بازی می‌كنم، برایم جذاب‌تر است. من وقتی نقش جیرانی را بازی می‌كنم 12 قسمتش شبیه ​ هم است. ولی وقتی در بخش هشت مهمان و منتقد می‌شوم می‌توانم پنج تیپ مختلف را ارائه دهم. دومی برایم جذاب‌تر است. وقتی من یك تیپ را درست بازی می‌كنم فردایش مردم واكنش نشان می‌دهند. مثلا من را كه می‌بینند «عیی زم» دكتر كورتون را خیلی تكرار می‌كنند.

مردم كدام‌یك از نقش‌های شما را بیشتر دوست دارند؟

مردم تیپ‌های باب راس و دكتر كورتون و جیرانی را خیلی دوست دارند. من در این چند سال حدود 30 تیپ مختلف را بازی كرده‌ام كه سه تای آن بیشتر در ذهن مردم مانده است. هر یك از بازیگرهای خنده بازار با یك تیپ مشهور شده‌اند. مثلا یزدان فتوحی را با شهیدی‌فرد می‌شناسند. بعضی از شخصیت‌ها معروف نیستند و در ذهن نمی‌مانند. مثلا وقتی من یك دكتر معمولی را بازی می‌كنم خیلی مشهور نمی‌شود. شنیده‌ام كه در خیابان تكیه‌كلام‌هایم را تكرار می‌كنند.

مثلا من وقتی تیپ «حسینی بای‌» را بازی كردم گفتم «خبرنگار اعزامی، خسروی های،‌بای» بعد از زبان آقای حسینی بای شنیدم كه مردم همین جمله را به او گفته‌اند. وقتی یك قسمتی در خنده بازار گل كند بدل شخصیت از خود شخصیت مشهور‌تر می‌شود. مثلا مردم فریدون جیرانی و فراستی را با خنده بازار بیشتر شناختند.

مردم شخصیت چوپان دروغگو را هم خیلی دوست داشتند. همان كه روی چهارپایه داغ می‌نشست و می‌گفت من كوزت هستم. من اصلا فكر نمی‌كردم این شخصیت برای مردم جالب باشد، ولی خیلی پرطرفدار شد.

حرف آخر؟

امیدوارم در ایام عید برنامه ما بصورت منظم پخش شود. خنده بازار در دهه فجر سه شب پخش می‌شد و یك شب پخش نمی‌شد. زیرنویس می‌رفتند كه ساعت 9 شب پخش می‌شود و در نهایت ساعت 30/11پخش می‌شد. در دهه فجر فوتبال دشمن خونی ما شده بود. برنامه ما چند بار به خاطر فوتبال به تاخیر افتاد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار