آغاز عرضه ميوه شب عيد،‌ فراتر از تقاضا

نايب رئيس خانه کشاورز با بيان اينکه توليد محصولات باغي در سال جاري افزايش يافته است، گفت: عرضه ميوه شب عيد بيش از تقاضاست و بنابرگزارش هاي مراکز عرضه تا ارديبهشت هم توان تامين بازار با ذخيره سازي هاي انجام شده وجود دارد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ عنايت الله بياباني در مصاحبه با راديو اقتصاد افزود: اقتصاد کشاورزي در ايران ظرفيت هايي فراتر از نياز داخلي دارد و بايد به سمت توسعه توليد صادرات گرا حرکت کنيم و باتوجه به اينکه 95 درصد توليد در زيربخش هاي کشاورزي سهم بخش خصوصي است، انتظار داريم سهم 97 درصدي دولت در سياست گذاري اين حوزه به بخش هاي غيردولتي واگذار شود.

وي گفت: ذخيره سازي هاي خوبي از ميوه شب عيد به ويژه پرتقال و سيب صورت گرفته است و توزيع آن در سراسر استانها و همه شهرستانها ادامه دارد.

آقاي بياباني افزود: هيچ نيازي به واردات ميوه نداريم و فقط ميوه موز که در داخل توليد اندکي دارد وارد مي شود.

وي گفت: بايد براي صادرات محصولات باغي برنامه ريزي کنيم و از مسئولان انتظار داريم قيمت گذاري شب عيد را طوري تنظيم کنند که علاوه بر منافع مصرف کنندگان منافع توليدکنندگان هم تامين شود.

نايب رئيس خانه كشاورز نگراني باغداران را بازار پس از توليد دانست و گفت : هيچ‌گونه كمبودي در توليد محصولات باغي و انواع ميوه نداريم اما قيمت‌ها مشروط به تعيين واسطه‌هاست و برخلاف مدل اقتصادي، ميزان عرضه، تعيين‌كننده قيمت‌ها و بازار نيست. 

بياباني خواستار  تعريف الگوي کشت در کشور شد و گفت: گاهي هر كيلوگرم پياز در مزرعه از كشاورز 20 تومان خريداري اما در بازار مصرف حداقل 500 تومان فروخته مي‌شود. 

بياباني تصريح كرد: بايد تلاش کنيم با عرضه مداوم محصولات كشاورزي و حفظ اشتغال در اين بخش، توليد‌كننده متضرر نشود و مصرف‌كننده نيز ارزان اين ميوه ها را تهيه کند.

بنابراين گزارش مديرکل تامين، توزيع و تنظيم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم از آغاز توزيع ميوه شب عيد در شهرهاي مسافرفرست از جمله تهران خبر داده و گفته است: توزيع سيب 1600 توماني و پرتقال 1500 توماني در پايتخت آغاز شده است.

علي اکبر پورکاوه گفت : در شهر تهران توزيع 1100 تن سيب به قيمت هر کيلوگرم 1600 تومان و 1900 تن پرتقال به قيمت هر کيلوگرم 1500 تومان آغاز شده و مردم نيز استقبال مطلوبي از خريد ميوه تنظيم بازاري دارند.

وي افزوده است : توزيع ميوه در پايتخت تا 15 فروردين ماه ادامه خواهد يافت و هيچ کمبود و محدوديتي در عرضه آن وجود ندارد.

پورکاوه توزيع ميوه شب عيد را در شبکه هاي منتخب دولت از جمله ميادين ميوه و تره بار، فروشگاه هاي و تعاوني هاي مصرف کارمندان و کارگران اعلام  کرد و افزود : نظارت هاي کافي بر بازار صورت خواهد گرفته است مردم نياز خود را بدون کم و کاست تامين کنند./عب
برچسب ها: میوه ، تقاضا ، عرضه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار