اذعان كامنتري مگزين:

سقوط دولت جديد رژيم صهيونيستي در اثر اختلافات دروني اعضاي كابينه

"جاناتان اس توبين" در مقاله جديد خود تحت عنوان "آيا رژيم صهيونيستي مي تواند باقي بماند؟" به بررسي امكان بقاي دولت ائتلافي جديد رژيم صهيونيستي مي پردازد و به اين نتيجه مي رسد كه با توجه به اختلاف نظرها و نزاع شديد نتانياهو با اعضاي دولت امكان فروپاشي قريب الوقوع كابينه وي وجود خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از كامنتري مگزين، نويسنده در ابتداي مقاله به چالش جدي پيش روي نتانياهو مي پردازد و مي نويسد "نتانياهو مجبور شد تا پيش از سفر "باراك اوباما" رييس جمهور آمريكا به رژيم صهيونيستي بر سر تشكيل دولت ائتلافي جديد با رقبايش به توافق برسد. اما واقعيت آنست كه وي سعي دارد تا چالشي را که با "يائير لاپيد" و "نقتالي بنت" خواهد داشت را انكار نمايد." 
نويسنده در ادامه با اذعان به اختلافات دروني جناح هاي داخلي رژيم صهيونيستي مي افزايد "در حالي كه در ظاهر بنظر مي رسد كه نتانياهو، لاپيد و بنت با يكديگر بر همكاري به اشتراك نظر رسيده اند اما واقعيت آنست كه آنها با يكديگر "دشمني" هاي شخصي بسياري دارند و همين مسئله باعث ايجاد اختلافات بيشتر در روابط ميان رهبران رژيم صهيونيستي خواهد شد. شايد در ظاهر به نظر آيد كه نتانياهو از ائتلاف حزب ليكود – اسرائيل خانه ماست، لاپيد از حزب "يش عاتيد"، بنت از حزب خانه يهودي و تزيپي ليوني از حزب تازه تاسيس "حاتنوا" با يكديگر سي و سومين دولت ائتلافي رژيم صهيونيستي را تشكيل داده اند، دولتي كه متنوع ترين طيف ها را از زمان تاسيس رژيم صهيونيستي در سال 1949 در خود جاي داده است اما واقعيت آنست كه فقدان اعتماد ميان رهبران دولت جديد و تضادي كه آنان با يكديگر دارند مي تواند به فروپاشي زودهنگام دولت ائتلافي رژيم صهيونيستي بيانجامد." 
نويسنده با تمسخر به وضعيت بغرنج سياسي پيش روي "بنيامين نتانياهو" اشاره مي كند و مي افزايد "ميزان قدرت سياسي نتانياهو روند نوساني اي را پشت سر گذاشت. وي در نهايت در مخمصه اي مضحك قرار گرفت و مجبور شد تا با رقباي انتخاباتي اش براي تشكيل دولت جديد دست به ائتلاف زند. نتانياهو بدليل اشتباهات سياسي بسياري كه مرتكب شد نتوانست راي اكثريت صهيونيست ها را بدست آورد. ائتلاف با احزاب و جريانات مخالفش مي تواند هزينه سنگيني را براي او بدنبال داشته باشد." 
نويسنده در ادامه با اذعان به بي نتيجه بودن مذاكرات مقامات رژيم صهيونيستي بر سر مسائل گوناگون مي افزايد "با اين حال هيچ گونه توافقي چشمگيري حتي بر سر اينكه چه كسي تصدي مقام وزارت دفاع و وزارت امور خارجه رژيم صهيونيستي را بر عهده گيرد در ميان مقامات آن رژيم ايجاد نشده است. در مورد مسائل اجتماعي و اقتصادي نيز وضعيت به همين منوال است." 
نويسنده در ادامه مقاله خود با اذعان به وجود اختلافات در درون جريانات سياسي رژيم صهيونيستي مي افزايد "در اين ميان "يائير لاپيد" چهره اي كاريزماتيك است و مي تواند در انتخابات بعدي آراي بيشتري را از آن خود نمايد. از سوي ديگر "نفتالي بنت" قرار دارد كه در جريان رقابت هاي انتخاباتي رقيب جدي نتانياهو بود و هر دو از يكديگر كينه اي جدي به دل دارند. در سوي ديگر تزيپي ليوني قرار گرفته كه در سال 2009 ميلادي در مقابل نتانياهو شكست خورد و اخيرا نيز با حماقتي كه مرتكب شده سعي دارد تا در كابينه جديد رژيم صهيونيستي شركت نمايد. مسئله اصلي آنست كه نتانياهو به هيچ يك از اين افراد كه حاضر به تشكيل كابينه با وي شده اند اعتماد ندارد. در اين ميان بايستي پرسيد كه اين چهار نفر چگونه خواهند توانست در يك دولت ائتلافي در كنار يكديگر قرار گيرند و با هم همكاري كنند؟ هيچ كس جواب قطعي اين پاسخ را نمي داند." 
نويسنده در ادامه به سردرگمي نتانياهو در تشكيل كابينه جديد و چالش هاي مواجه با آن مي پردازد و مي افزايد "شايد در ظاهر به نظر برسد كه نتانياهو از اشتباهات پيشين خود درس آموخته و سعي داشته تا با رقبايش همكاري نمايد. او بدليل عدم همكاري با رقبايش در دهه 90 ميلادي بشدت منزوي شده بود اما واقعيت ديگري نيز وجود دارد و آن اينكه هم حزبي هاي وي در حزب ليكود از دست وي رنجيده خاطر شده اند و معتقدند كه او نمي بايستي آنان را از كابينه اش كنار مي گذاشت." 







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار