باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد:

آیا "سردار جنگل" متعلق به جمهوری آذربایجان است؟

"جمهوری آذربایجان" بر مبنای دلایلی واهی و بی اساس، مدعی است، سردار جنگل متعلق به این کشور است.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران؛ "دریای خزر" تا اواسط قرن گذشته صرفاً به عنوان مرکزی برای صید ماهی و حمل و نقل دریایی و کشتیرانی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما از اواخر دهه 40 میلادی با نخستین "اکتشافات مخازن نفتی" در این نقطه  بر "اهمیت استراتژیکی و ژئوپولیتیکی دریای خزر" افزوده شد و "جمهوری اسلامی ایران" نیز با توجه به اینکه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان محسوب می‌شود، دقت عمل بیشتری را نسبت به "دریای خزر" و منابع نفتی موجود در این منطقه مبذول داشت.



در سال‌های اخیر به خصوص از سال 1380 به بعد، پس از کشف "میدان گازی سردار جنگل" در دریای خزر با بیش از 50 هزار میلیارد فوت مکعب ذخیره گازی، اکتشاف‌گران ايران با یک لایه نفتی در عمق 700 متری کف "دریای خزر" مواجه شدند. طبق برآوردهای اولیه، این میدان نفتی جدید حاوی 2میلیارد بشکه نفت است. از این میزان بیش از 500 میلیون بشکه قابل استفاده خواهد بود.



پس از کشف این میدان نفتی عظیم در سال 1390، یعنی 10 سال بعد از کشف "میدان گازی سردار جنگل"، مسئولان نفتی کشور توجه جامع‌تر و دقیق‌تری را نسبت به این منطقه نفت‌خیز مبذول داشتند. در نتیجه با تلاش و همت متخصصان ایرانی و با به کارگیری فناوري بومی، سکوی نفتی نیمه شناور "امیرکبیر" با وزن 14500 تن بر روی این منبع  نفتی احداث شد. "سکوی نفتی امیرکبیر"، "سنگین‌ترین سازه دریایی کشور" است. این "سکوی نیمه شناور" قابلیت حفاری تا عمق 6 هزار متری کف دریا را دارد.

در بدو ساخت این پروژه عظیم، متخصصان کشورمان با یک شرکت مهندسی سوئدی همکاری می‌کردند، ولی با افزایش فشار آمریکا و در راستای گسترش تحریم‌های نفتی، این شرکت از همکاری با ایران کناره‌گیری کرد؛ در نتیجه، متخصصان داخلی با اتکا به فناوری بومی این پروژه عظیم ملی را به پایان رساندند.
 
بنا بر اظهارات مسئولان نفتی کشور، نفت موجود در میدان سردار جنگل مرغوب‌ترین نفت موجود در جهان است. به گفته "مدیر عامل شرکت نفت خزر"، "درجه  ای. پی. آی" "نفت خام" اکتشافی در این منطقه بین 38 و 40 بوده و به علت عدم وجود نمک و گوگرد، به مرغوب‌ترین و باارزش‌ترین نفت جهان تبدیل شده است.



 ادعاهای پوشالی جمهوری آذربایجان
 پس از به نفت رسیدن "سکوی شناور امیرکبیر" در اردیبهشت سال 1391، جمهوری آذربایجان ادعاهای واهی و مغرضانه­‌ای را مطرح کرد. مقامات این جمهوری مدعی شدند که منابع نفت و گاز موجود درمیدان انرژی سردار جنگل متعلق به ایران نبوده و این منابع در حد فاصل آب‌های مشترک جمهوري آذربایجان و ترکمنستان قرار دارد، از این رو جمهوری اسلامی ايران را به غصب نفت و گاز این منطقه متهم کردند. با مطرح شدن این ادعاهای پوشالی، رسانه‌های معاند با ایران اسلامی از فرصت استفاده کرده و علیه ایران اتهاماتی بی پایه و اساس را مطرح کردند.

همزمان با طرح این مباحث، "رستم قاسمی"، "وزیر نفت کابینه دهم"، صراحتاً اعلام کرد که چنین ادعاهایی کاملا کذب بوده و منابع نفتی و گازی این منطقه جزئی از سهم 20درصدی جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌شود.



وقتی جمهوري آذربایجان "کشف میدان نفتی" را تبریک می گوید!

نکته قابل توجه در طرح ادعای مالکیت بر منابع نفتی میدان "سردار جنگل" از سوی جمهوری آذربایجان این است که در روزهای نخست کشف نفت در این منطقه و رسانه‌ای شدن این مطلب از سوی کشورمان، مسئولان نفتی جمهوری آذربایجان به همتایان ایرانی خود کشف این میدان نفتی عظیم را تبریک گفتند ولی پس ازموفقیت متخصصان ایرانی در استخراج نفت از این میدان نفتی، پروژه‌ ضد ایرانی غصبی بودن نفت میدان "سردار جنگل" را مطرح کردند.

جمهوري اسلامي ايران مالك 50 درصد درياي خزر است

 محمد رسولي، حقوقدان قضايي در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران درباره رژيم حقوقي درياي خزر اظهار داشت "تاكنون فقط دو قرارداد در خصوص رژيم حقوقي درياي خزر در سال‌هاي 1921 و 1940 منعقد شده است".
 
 این حقوقدان قضایی بیان داشت که "بر اساس وقايع تاريخي سال 1917 با روي كار آمدن لنين در شوروي، اعلام شد كه تمام سرزمين‌هاي تزاري كه از ايران جدا شده است، به اين كشور بازگردد. در نتیجه، بر اساس اين تصميم، سرزمين‌هاي جدا شده نظير جمهوري آذربايجان بايد به ايران باز مي‌گشت".
محمد رسولی با اشاره به ادعاي جمهوري آذربايجان درباره "میدان نفتی سردار جنگل" اذعان داشت که " درياي خزر از ذخاير عظيم نفت و گاز برخوردار است كه همه كشورهاي اطراف غير از ايران از اين ذخاير برداشت مي‌كنند. بر اين اساس، اين حق ايران است كه از ذخاير نفتي درياي خزر برداشت كند. "میدان نفتی سردار جنگل" در محدوده 20 درصدي سهم ايران از اين دريا قرار دارد از اين رو برداشت نفت از این میدان حق قانونی ایران است".



رسولي همچنين درباره طرح دعوی عليه جمهوري آذربايجان براي اين ادعاي واهي، خاطرنشان كرد "بر اساس اسناد بين‌المللي، دادگاه‌هاي حقوقي به نفع ايران رأي خواهند داد و جمهوري آذربايجان در اين باره محكوم است".

رابطه جمهوری آذربایجان و "رژیم صهیونیستی"

جمهوری آذربایجان از جمله کشورهایی است که روابط حسنه‌ای با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است. این کشور علاوه بر روابط سیاسی، تعاملات گسترده­ ای در حوزه نفت و گاز با رژیم صهیونیستی داشته است.



در سال 2005، رژيم صهيونيستي از دهمين به پنجمين شريك بزرگ تجاري جمهوري آذربايجان تبديل شد. يك ششم از ذخاير نفت "اسرائيل" و 30 درصد از كل انرژي اين رژيم توسط جمهوري آذربايجان تامين مي‌شود. در نتیجه، به علت دشمنی این رژیم با جمهوری اسلامی، صهیونیست ها به مقامات جمهوری آذربایجان فشار آورده تا اتهاماتی دروغین را بر ایران وارد کنند.


الهام علی اف و شیمون پرز

دلایل مطرح کردن ادعای مالکیت از سوی جمهوری آذربایجان

 اساساً می‌توان دو دلیل عمده را برای ادعای واهی جمهوري آذربایجان مبنی بر تملک بر منابع  نفتی میدان ملی "سردار جنگل" برشمرد.
اولین دلیل، نفت فوق­‌العاده مرغوب این منطقه است.
از زمانی که مسئولان کشورمان از کشف "مرغوب‌ترین نفت جهان" در این میدان پرده برداشتند، دولتمردان جمهوري آذربایجان به تکاپو افتاده و درصدد بهره برداری از این میدان افتادند.

دومین دلیل، روابط حسنه جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی است كه همين عامل سبب شده تا جمهوري آذربايجان با فشار اين رژيم موضع‌گیری خصمانه­‌ای عليه ايران داشته باشد.

این ادعای واهی جمهوري آذربایجان در واقع قطعه‌ای دیگر از سناریوی از پیش طراحی شده برای پروژه ایران‌هراسی در منطقه است که تماماً به قصد منزوی کردن ایران در معادلات بین‌المللی صورت می‌گیرد.

دریادار سیاری در نشست خبری با اصحاب رسانه

 "دریادار سیاری"، "فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی"، اظهار داشت که میدان نفتی "سردار جنگل" درحوزه "سهم 20 درصدی ایران از دریای خزر" واقع شده و نیروی دریایی ارتش اجازه هیچ گونه دخل و تصرفی را به این منطقه نخواهد داد. 

با همه این تفاسیر معلوم نیست جمهوری آذربایجان با کدام منطق ادعای تعلق میدان گازی سردار جنگل به خود را مطرح می کند؟
برچسب ها: نفت ، سردار ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۱۵ دی ۱۴۰۲
بازهم داریم ادعا میکنیم هیچ کاری ازدستمون برنمیاد اما خوب ادعامیکنیم. همه دارن توسرمون میزنند همه چیه مارو مال خودشون کردندماهنوزداریم ادعامیکنیم. هروقت گازونفت رو برداشت کردیم اونوقت بایدادعاکنیم وبگیم ابرقدرتیم.
Iran (Islamic Republic of)
آواره
۱۷:۰۵ ۱۶ فروردين ۱۴۰۰
اگر خط امتداد آستارای ایران ملاک خط مرز باشه پس جزئی از ایران است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۴۲ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
اگر این نقشه ای که در بالا تصویرش دیده شده مورد تایید ایران باشه و طبق سهم ۲۰ درصدی هر کشور از دریای خزر مرزها مشخص شده بازهم در آن صورت این میدان در حوزه آبهای آذربایجان است و در صورتی که سهم ایران کمتر باشد که بدون شک و حتما در آبهای جمهوری آذربایجان است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
عجب
Germany
ناشناس
۰۱:۴۳ ۱۸ مهر ۱۳۹۵
انشااله ایران سومین ابرقدرت جهان خواهد شد و سهم 50 درصدی خود را در دریای مازندران تثبیت خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۴
زودتر. باید سایت رو راهاندازی کرد تا وقتی نیروی دریایی قوی داشته باشیم هیچ کاری نه اذربایجان میتواند بکند و نه صهیونیست
Germany
بالاش
۰۰:۰۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۲
آقای الهام علی اف برای خوش رقصی در هر زمان برای صهیونستها آماده است
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۳۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۲
دولت امکانات راه اندازی چندتا شبکه رادیو و تلوزیونی رو به استان های اذری زبان خودمون بده ببینه اذری های ایران و اذری های خود باکو چطور پدر دولت صهیونیستی الهام علی اف رو درمیارند
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۰۰:۳۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۲
آذربایجان باید قرارداد ترکمانچای رو به خاطر بسپاره
Iran (Islamic Republic of)
بيگلري
۲۲:۲۰ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
يك بارهم كه شده ايران بايد ازاين آذربايجان زهرچشم بگيره تاحساب كاردستش بياد.تالقمه رو اندازه دهش بگيره
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
در اصل نصف دریای خزر سهم ایران هست.آذربایجان باید سهم خودشو از روسیه بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۰۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
اینم ازمون می گیرن
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسين
۰۹:۴۷ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
اصلا كجاي نقشه هستن ديده نميشن
Iran (Islamic Republic of)
مهرزاد
۰۹:۳۵ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
اخه جمهوری اذربایجان را چه گفته به این حرفا در حد این حرفا نیست نسبت به ایران
-
لطفی
۰۹:۳۴ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
چه ادعاهای بزرگتر از دهن باباشون را فراموش کرده اند که ایران است زنده باد ایران
Germany
علیرضا
۰۹:۲۳ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
حالا وقتشه.... بابا خودت جزیی از ایرانی.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۵۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
یاشاسین اذربایجان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
حقوقدان قضائی ؟!!!!.... این دیگه چه جور موجودیه بابا ؟
-
معلم
۰۸:۰۷ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
Iran (Islamic Republic of)
سعید محمدی
۰۷:۰۷ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
خوزستان را که صدام گرفت ! سه جزیره جنوب را آل مکتوم میگیرد ! ! ! سردارجنگل هم میدیم به آذربایجان ایرانی تبار
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۰۰:۵۹ ۰۸ فروردين ۱۳۹۲
حرف بزنن اندازه ی دهنشون نه بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
اسلام
۱۵:۰۷ ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
خيلات برشونداشته
Iran (Islamic Republic of)
كردكويي
۱۱:۵۰ ۰۷ فروردين ۱۳۹۲
جمهوری اذربايجان حتما فراموش كرده كه خود بخشي از سر زمين ايران بوده.
آخرین اخبار