بحران در قاره سبز و ینگه دنیا در سالی که گذشت: از اسپانیا تا یونان و ...

اروپا و آمريکا در سال گذشته با بحرانهاي متعددي مواجه شدند که از اعتصاب ها و تظاهرات ها گرفته تا رکود و تورم و بيکاري پايه هاي اقتصادي اين کشورها را هر روز سست تر و سست تر کرد به گونه اي که اين کشورها اکنون در لبه پرتگاه قرار دارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران،

*** آمریکا
همانگونه که تورم در اروپا از بازار تخم مرغ آغاز شد، تورم در آمریکا با رشد 62 درصدی بهای بنزین در ابتدای سال 91 به چشم خورد. 
در مدت فقط 3 ماه ، قیمت بنزین در آمریکا 62 درصد افزایش یافت که البته قیمت گاز طبیعی هم از این امر مستثنی نماند.
فقط در ماه مارس(اسفند 90)، قیمت بنزین در این کشور با افزایش 17درصدی همراه شد که این روند در سال 91 هم ادامه داشت. 

**نظام سرمایه داری فریاد آمریکایی را دراورد
در ابتدای سال 91، فعالان جنبش تسخیر در آمریکا، در برابر بازار بورس نیویورک تظاهرات و به طمع ورزی شرکت های خصوصی در این کشور و نظام سرمایه داری اعتراض کردند.
جنبش تسخیر وال استریت که به نام "جنبش 99 درصدی" نیز شناخته می شود، شرکت های خصوصی را به نفوذ در ارکان سیاسی آمریکا و عمل به سود یک درصد ثروتمند این کشور متهم می کنند.
جنبش تسخیر سپتامبر 2011 در نیویورک پدید آمد و تظاهر کنندگان به مرور، در سراسر آمریکا، اردوگاه هایی برای خود ایجاد کردند و خواهان تغییرات اساسی در نظام سیاسی و اقتصادی آمریکا شدند. با این حال، درخواست های آنان با سرکوب شدید پلیس روبرو شد و نیروهای پلیس تقریبا در همه شهرهای بزرگ آمریکا، این اردوگاه ها را برچید.

**بحران مسکن
بحران مسکن در آمريکا شهروندان اين کشور را مجبور به ساخت خانه هاي کوچک کرد.
آمريکايي ها که علاقه خاصي به خانه هاي بزرگ دارند و متوسط خانه ها در اين کشور به230 متر مربع مي رسد، مجبور به زندگی در خانه های کوچک شدند.

**تسریع روند بی خانمانی در آمریکا
در شرایطی که اوضاع بحران اقتصادی آمریکا بدتر می شد، آمار نشان داد شمار بیشتری از آمریکایی ها در آستانه مصادره خانه هایشان قرار گرفتند. نیمی از این املاک مصادره شده ، خانه های مسکونی بودند. بانکهای آمریکا، املاکی را که مالکان آنها قادر به بازپرداخت وامهایشان نبودند مصادره می کرد. مصادره خانه ها یکی از عواقب بحران اقتصادی آمریکا است که در سال 2008 به نقطه اوج خود رسید.
 
**بزرگترين ورشکستگی شرکت حقوقی در آمریکا
یکی از مشهورترین دفاتر وکلای آمریکایی موسوم به دیوتی اند لوبوف به علت بدهی کلان در سال گذشته اعلام ورشکستگی کرد.

این دفتر وکلا بیش از هزار و شش وکیل و 26دفتر در سراسر جهان داشت.
این بزرگترین ورشکستگی شرکتی حقوقی در آمریکا به حساب آمد.

**رکود در ميزان اعتماد مصرف كنندگان  
اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی در سال مذکور به طور غیرمنتظره ای کاهش یافت و به پایین ترین میزان رسید.
شمار آمریکاییهایی که انتظار داشتند فرصت های شغلی در کشورشان کاهش یابد، به بالاترین میزان رسید و این مسئله موجب شد تا نگرانیها درباره اینکه مصرف کنندگان هزینه ها و مخارج خود را کمتر کنند افزایش یابد. 
آهنگ کند افزایش دستمزدها هم در این کشور موجب شد تا شهروندان آمریکایی در تامین مخارج زندگی خود با مشکل مواجه شوند .

**رتبه اعتباري آمريکا در سراشيبي سقوط
موسسه اعتبارسنجي استاندارد اند پورز؛ سال گذشته رتبه اعتباري اين کشور را از بالاترين سطح خود طي سالهاي متمادي به درجه AA+ کاهش داد.
 اين موسسه طي گزارشي اعلام کرد که هنوز به سيستم سياستي اين کشور براي بالابردن رتبه اعتباري آن اعتماد نداشته و چشم انداز منفي بدهي ها و کسري بودجه اين کشور به احتمال زياد، رتبه اعتباري آن را تنزل خواهد داد. 

به اعتقاد اين موسسه اعتبارسنجي، اقتصاد آمريکا هنوز متزلزل است.
 کاهش رتبه اعتباري سال گذشته در اين کشور بازار بورس، حجم معاملات و اعتماد به سرمايه گذاري در اين کشور را بيش از پيش کاهش داد.
 
**خرده فروشي در رکود
خرده فروشی آمریکا در دی ماه و در ابتدای سال 2013  به کمترین میزان خود در 4 سال گذشته رسيد.
زنجیره ای از حوادث از جمله طوفان سهمگین سندی، انتخابات ریاست جمهوری و کشتار دانش آموزان خردسال در کنتیکت موجب این رکود شد. 
همچنین؛ بن بست میان کاخ سفید و کنگره آمریکا بر سر چگونگی کاهش کسری بودجه و نگرانی از رسیدن آمریکا به پرتگاه مالی، مردم این کشور را بیش از پیش درباره آینده ناامید کرد.  
 
**افزایش 16 درصدی کسری تجاری
وزارت بازرگانی آمریکا در 22 دی ماه اعلام کرد کسری تجاری این کشور با افزایش 16 درصدی مواجه شد و به رقم بسیار بالای 48 میلیارد و 700 میلیون دلار رسید.

**افزايش شمار فقرا و بي خانمانهاي آمريکايي
در گزارشی در اواخر اسفند ماه مشخص شد آمار افراد بي‌خانمان در شهر نيويورک 19 درصد نسبت به سال 2012 افزايش يافته.
"ائتلاف براي افراد بي‌خانمان" سه‌شنبه (5 مارس، 15 اسفند) با انتشار گزارش "اوضاع بي‌خانمان‌ ها در سال 2013"، اعلام کرد، به طور متوسط، 50 هزار و 135 نفر از شهروندان نيويورک از ماه ژانويه، در پناهگاه‌هاي اضطراري خوابيده‌اند که اين آمار نشان مي‌دهد، از آغاز شهرداري مايکل بلومبرگ در سال 2002 تاکنون، آمار افراد بي‌خانمان در نيويورک، 61 درصد افزايش يافته است. بر اساس اين گزارش، متوسط اقامت افراد بي‌خانمان در سرپناه‌هاي اضطراري شهر نيويورک، به رکورد 375 روز رسيده است.
 
*** اروپا:
كارشناسان نشریه اکونومیست در همان ابتدای سال 91، هشدار دادند که بیماری اقتصاد اروپا مجددا در حال بازگشت است .
جورج سوروس هم که در کنفرانسی در ایتالیا صحبت می کرد، گفت: رهبران اروپا متوجه "ماهیت این بحران" نیستند. او گفت اقتصاد آلمان به تدریج ضعیف تر خواهد شد. در حالی که رهبران کشورهای اروپایی بر میزان بدهی ها تمرکز داشتند، بحران اقتصادی "بیشتر یک مشکل بانکی و رقابتی" بوده است و به همین دلیل آنها شیوه های نادرستی را برای حل مساله به کار گرفته اند. او گفت: شما نمی توانید بدهی را با کوچک کردن اقتصاد کاهش دهید و تنها با گسترش آن می توانید از این بحران نجات پیدا کنید.
 
**تورم:
قاره سبز از ابتدای سال 91 تا پایان سال با بیکاری، فقر، رکود، تورم، اعتصاب و اعتراضات مردمی مواجه بود.
نخستین نشانه بحران در بازار اروپا در فروردین ماه 91، با کمبود تخم مرغ و افزایش 55 درصدی قيمت این محصول در اروپا دیده شد.
اجرای مقررات جدید کمیسیون اروپا در مرغداری ها باعث کاهش تولید تخم مرغ در بازار این قاره طی یکسال گذشته شد.
در مقیاس سالانه قیمت تخم مرغ در این قاره 55 درصد افزایش یافته است.
بازار اروپا تا ماه ژوئن(خرداد) 20 درصد کمبود تخم مرغ داشت.

**تظاهرات های ضد نظام سرمایه داری
در ابتدای سال 91، تظاهرات های ضد نظام سرمایه داری هم به دیگر چالش های دولت های این کشور تبدیل شد و مخالفان نظام سرمايه داري در روز "مبارزه با نظام سرمایه داری" تلاش کردند تا بازار بورس ميلان و بانک مرکزي اروپا را تسخير کنند.
15 هزار تن از جوانان ایتالیایی در این اعتراضهای اروپایی تلاش کردند بازار بورس میلان را اشغال کنند. در تداوم تظاهرات ضد سرمایه داری در میلان، گروهی از معترضان به ساختمانهای چند بانک نیز حمله کردند. تنشها با حضور نیروهای پلیس بالا گرفت.

همزمان در آلمان نیز هزاران نفر در خیابانهای شهر فرانکفورت علیه نظام سرمایه داری تظاهرات کردند و به سوی بانک مرکزی اروپا پیش رفتند.
پلیس فرانکفورت برای سرکوب معترضان مخالف نظام سرمایه‌داری به استفاده از اسپری فلفل متوسل شد و دستکم 200 تن را بازداشت کرد و تعداد زيادي نيز زخمي شدند.
اين تظاهرات از جنبش "تصرف وال استريت" امريکا که موجي از تظاهرات گسترده را در صدها شهر جهان رقم زد، الهام گرفت.
 
**بحران بيكاري
بيکاري یکی از بزرگترين مشکلات اقتصادي قاره سبز در سال 2012(1391) بود و کشورهاي بحران زده اروپا بويژه پرتغال، اسپانيا و يونان بيکاري چشمگیری را تجربه کردند.  
بر اساس آمار آن زمان، يك پنجم ساكنان اروپا بيكار بودند . اما مشکل بزرگتر در پرتغال کمبود کارگر ماهر بود.

**سقوط شاخص اعتماد مصرف کنندگان  
بنا بر ارزيابي هاي کميسيون اروپا اين شاخص در ماه مي(اردیبهشت) به 90 واحد رسيد در حالي که در ماه آوريل  92.8 واحد ثبت شده بود. 
کاهش شاخص اعتماد مصرف کنندگان و توليد کنندگان در منطقه يورو ناشي از ضعف اعتماد در کليه بخش هاي اقتصادي و به خصوص بخش هاي صنعتي و توزيع است.

**اروپا صحنه اعتراض مخالفان طرح هاي رياضت اقتصادي  
در 27 خرداد ماه بار دیگر بسياري از شهرهاي اروپايي صحنه برپايي تظاهرات گسترده در اعتراض به تدابير رياضتي بود.

در شهرهاي اسپانيا هزاران نفر به خيابان ها آمدند و نارضايتي خود را از آنچه سوءمديريت بانک ها و قرار گرفتن کشور در آستانه ورشکستگي خواندند ابراز کردند.
 در پرتغال در همسايگي اسپانيا نيز دهها هزار نفر از مردم در ليسبون پايتخت اين کشور در اعتراض به تدابير رياضتي تظاهرات کردند.  
 شهر رم پايتخت ايتاليا نيز که سومين اقتصاد بزرگ منطقه يورو محسوب مي شود صحنه برگزاري تظاهرات کساني بود که نگرانند کشورشان بعد از اسپانيا در صف نيازمندان به کمک هاي مالي قرار بگيرد. 
 تا چند سال قبل کسي حتي احتمال فروپاشي اتحاديه پولي يورو را در ذهن نمي گنجاند اما همان افراد اينک بسيار واقع بينانه درباره اين احتمال سخن مي گويند.  

**هشدار صندوق بين المللي پول درباره بحران بدهي اروپا  
در تیرماه صندوق بین المللی پول درباره خطرات قابل توجه ناشی از بحران بدهی اروپا بر اقتصاد جهانی و افزایش فشارهای مالی در برخی کشورهای ثروتمند هشدار داد.
صندوق بین المللی پول در ادامه اعلام کرد با توجه به این شرایط باید توجه بیشتری به مقابله با نرخ بالای بیکاری در آینده نزدیک در کشورهای پیشرفته و اتخاذ اقدامات بیشتر برای اطمینان از درستی فعالیت های مالی ، معطوف شود.
این نهاد مالی درباره کشورهای دارای اقتصاد نوظهور نیز توصیه کرد اقدامات بیشتری برای بهبود تقاضای داخلی اتخاذ شود .
 
 
 
***آلمان
**دومینوی ورشکستگي
ورشکستگی در شرکت های آلمانی از شرکت های تولید کننده صفحات خورشیدی استارت خورد.
شرکت کیوسلز آلمان که زمانی از بزرگترین تولیدکنندگان صفحات خورشیدی در جهان محسوب می شد و از استان هاي شرقی آلمان است، پس از زیان دهی شدید، از ادامه کار ناتوان ماند و اعلام ورشکستگی کرد 

کارشناسان اقتصادی معتقدند، محصولات ارزان قیمت چینی که عرصه رقابت را بر شرکت های آلمانی تنگ کرد و همچنین قطع شدن یارانه های دولتی که دولت آلمان به تولیدکنندگان صفحات خورشیدی می پرداخت به روند دومینوی ورشکستگی شرکت های آلمانی که در این زمینه فعالیت می کنند، دامن زد.
این دومینو سپس گسترده تر شد و به جوانان آلماني رسید. تعداد جوانان ورشکسته آلمانی نسبت به سال قبل به شدت افزایش یافت.
 همچنین تحقیقات نشان داد که تعداد افراد ورشکسته و مسن بالای 60 سال نیز در آلمان افزایش یافت.
 
**تعمیق شکاف میان فقرا و ثروتمندان در آلمان  
در سوم دی، شمار افرادي که در آلمان با خطر فقر روبرو بودند به بالاترين سطح خود رسيد.
در عین حال شکاف ميان فقرا و ثروتمندان همچنان ادامه یافت.
نابرابري اقتصادي در تمامي نقاط آلمان، در ايالت‌هاي ثروتمند در جنوب و ايالت‌هاي شرقي و غربي اين کشور که ثروتمند نيستند دیده شد.
 
 
 
***اسپانیا:
این کشور اروپایی، از ابتدای سال 91 تا زمانی که در نهایت سیاست ریاضت اقتصادی به تصویب رسید، شاهد اعتراضات و اعتصاب بود.
در همین راستا در فروردین سال 91، اعتصاب سراسري 24 ساعته در اعتراض به اصلاح قانون کار و همچنین سیاست ریاضت اقتصادی در این کشور اسپانيا را فراگرفت.

این اعتصاب سراسری در حالی آغاز شد که گروه‌های سندیکایی با در دست داشتن پرچم‌هایی در مخالفت با طرح اصلاح قانون کار خیابان‌های مادرید را اشغال و در برابر شرکت‌های بزرگ، بازار و ایستگاه‌های اصلی حمل و نقل شهری تجمع ‌کردند و برای دولت ماریانو راخوی نخست وزیر اسپانیا که تنها صد روز از انتصابش می گذشت، لحظات بحرانی ایجاد کردند. 

دولت راخوی سرخورده از همه جا تنها به بازداشت و درگیری با معترضا متوسل شده بود و وزارت کشور اسپانیا از بازجویی از 33 تظاهر کننده و زخمی شدن سه نیروی پلیس در درگیری‌های پراکنده خبر داد.

**فرار سرمايه هاي خرد و کلان
خروج سرمايه ها از موسسات مالي اسپانيا به شکل چشمگیری در سال گذشته دیده شد و به دنبال تشديد بحران اقتصادي، بسياري از سرمايه گذاران خرد و کلان، سرمايه هاي خود را از اين کشور خارج کردند.
اندوخته هاي شخصي در موسسات مالي اسپانيا در ماه آوريل(فروردین) تا بيش از 30 درصد کاهش يافت.
نرخ بهره وثيقه هاي اسپانيا در 10 سال گذشته، تا 6.703 درصد افزايش داشته است.

**روند رو به رشد فقر  
شورای اقتصادی و اجتماعی اسپانیا در گزارش سالانه‌ای با اشاره به اینکه سیاست‌های ریاضت اقتصادی به بروز بحران نابرابری اقتصادی منجر می‌شود هشدار داد که اسپانیا به سرعت در حال فقیر شدن است.
شورای اقتصادی و اجتماعی اسپانیا در گزارش سالانه خود درباره وضعیت اقتصادی این کشور اعلام کرد که ریاضت‌های اقتصادی دولت در بخش‌های آموزشی و بهداشت می‌تواند به بروز بحران نابرابری اقتصادی منجر شود.


یکی از کارشناسانی که در تهیه این گزارش مشارکت داشته است می گوید: ما می دانیم که کشورهایی وجود دارند که دو یا سه نسل از سیستم آموزشی محروم مانده‌اند. از طرفی ما می دانیم که در برخی از کشورها نسل جوان حتی نمی‌تواند وارد بازار کار شود.
گزارش اخیر اعلام کرد که شاخص محرومیت مردم از خدمات اجتماعی بسیار بالا است.  
بحران اقتصادی ومالی در اسپانیا بر نسل های جوان این کشور تاثیر منفی زیادی گذاشته به طوری که اکنون یک چهارم جوانان زیر 20 سال در این کشور در فقر بسر می برند.
 
**کاهش سه درجه ای رتبه اعتباری اسپانیا
موسسه اعتبار سنجی اقتصادی فیچ بار دیگر رتبه اعتباری اسپانیا را سه درجه دیگر کاهش داد.


رتبه اعتباری اسپانیا از "آ” به سه "ب” سقوط کرده است.
 
**تصوب لايحه بودجه رياضتي 2012 
در روز پنجشنبه 8 تیر، نمایندگان پارلمان اسپانیا لایحه بودجه بسیار ریاضتی سال ۲۰۱۲ این کشور را که در آن بیش از ۲۰۷ میلیارد دلار صرفه جویی به منظور کاهش کسری بودجه عمومی کشور به ۵.۳ درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی شد ، به صورت قطعی تصویب کردند.
دولت محافظه کار ماریانو راخوی در تلاشی برای کاهش کسری بودجه عمومی که به هشت و نه دهم درصد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۱ رسید، این کار را انجام داد.
 
**پارلمان اسپانیا بودجه ریاضتی 2013 را تصویب کرد
در اول دی ماه پارلمان اسپانیا در ادامه سیاست‌های ریاضت‌طلبانه اقتصادی دولت برای جبران کسری بودجه این کشور، با بودجه ۳۹ میلیارد یورویی (۵۲ میلیارد دلاری) سال ۲۰۱۳ موافقت کرد.
بر مبناي بودجه سال ۲۰۱۳ اسپانيا، حقوق کارکنان بخش عمومي اين کشور براي سومين سال متوالي بدون افزایش باقی ماند و بودجه وزارت‌خانه‌هاي اين کشور نيز به طور متوسط ۸.۹ درصد کم شد.
 
**افزايش بی سابقه هزينه کالا و خدمات
در اسپانیا در ابتدای سال 20130دی ماه) 20بهای برق و گاز صرفی رشد چشمگیری یافت.
هزینه حمل و نقل ریلی و هوایی نیز افزایش یافت. بهای آب، هزینه پارکینگ و هزینه خدمات پستی نیز افزایش داشت. 

**روند نزولي توليدات  
طبق آمارهاي منتشره موسسه بين المللي آمار (INE)  توليدات صنعتي کشور اسپانيا در ماه دسامبر 5.9 درصد در طول يک دوره يکساله کاهش داشت.
 اين درحالي است که آمارها زماني منتشر شد که بانک اسپانيا از افت 1.3 درصدي اين کشور خبر داد.
 
**خودکشي زوج سالمند بر اثر بحران مالي
در تاریخ 25 بهمن با خودکشي يک زوج سالمند اسپانيايي که در آستانه تخليه خانه خود قرار داشتند، بحران اقتصادي در اسپانيا ابعاد غمبار انساني نيز به خود گرفت.
به اين زوج سالمند اسپانيايي که در جزيره مايورکا زندگي مي کردند، اخطار داده شده بود که به زودي خانه آنان توقيف خواهد شد و آنان بايد هر چه زودتر، آنجا را تخليه کنند.
پليس اسپانيا گفته است اين زوج، 88 و 69 ساله بودند و در يادداشتي گفته بودند که با توجه به ناتواني در بازپرداخت بدهي هاي خود، مجبور به خودکشي شدند.
 
 
 
*** ایتالیا
ایتالیا هم دیگر کشور اروپایی بود که بنزین جرقه بحران را در آن زد.

با اقدام پیشدستانه ایران در تحریم بنزین، قیمت بنزین در ایتالیا به صورت سرسام آوری افزایش یافت و مردم اين کشور از اين افزايش قيمت، به شدت کلافه شدند.
ایتالیا از نظر قیمت بنزین در زمره گرانترین کشورهای جهان است به همین دلیل این بحران برای آنها بسیار تحمل ناپذیر بود.
مردم ایتالیا میزان استفاده از خودروی شخصی شان را به شدت کاهش دادند و به صورت فزاینده ای به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی روی آوردند.
مردمی هم که از خودروهای شخصی استفاده می کردند، برای پر کردن باک پنجاه لیتری خودروی خود باید حدود 90 یورو پرداخت می کردند.
در ایتالیا ، 60 درصد کل مبلغی که برای خرید بنزین پرداخت می شود به عنوان مالیات به دولت می رسد. مسائل بین المللی درافزایش قیمت بنزین در ایتالیا نقش داشت. براساس آمار سازمان بین المللی انرژی ، ایتالیا حدود 13 درصد از نفت موردنیازش یعنی 138 هزار بشکه در روز را از ایران تامین می کرد و کشورمان در آن زمان اقدامات پیشدستانه ای درمقابله با تحریمهای نفتی اتحادیه اروپا صورت داد و صادرات نفتی خودش به شش کشور اروپایی از جمله ایتالیا را قطع کرد.
آثار قیمت فزاینده بنزین در ایتالیا فقط به جیب صاحبان خودرو مربوط نمی شود. باید توجه داشت که بیش از 80 درصد کالاهای مصرفی در ایتالیا از طریق خودروهای مختلف جابجا می شوند بنابراین افزایش قیمت بنزین سبب افزایش هزینه برای این کالاها شد. افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مصرفی مردم در آن زمان، به روشنی موید همین مساله بود.

** بيکاري  
این کشور بالاترین نرخ بیکاری خود را در ابتدای سال 91 تجربه کرد.  اقتصاد ایتالیا که سومین اقتصاد مهم منطقه یورو است، در ان زمان دچار رکود شد و میزان بیکاری آن به 9.1 دهم درصد رسید.
 
** ورشکستگی
بحران در بازار کار ایتالیا در سالی که گذشت بیش از دیگر کشورهای اروپای دیده شد.
با گزارش ورشکسته شدن بیش از 11 هزار و 615 شركت در این كشور، همگان به وخامت اوضاع  ایتالیا پی بردند.
سال 2011 میلادی بدترین سال از نظر اعلام ورشكستگی شركت ها در ایتالیا بود كه با این ‌اوضاع وخیم و ناگوار اقتصادی، هم كارفرمایان و هم كاركنان متحمل زیان و بیكاری شدند.
سه عامل اصلی ورشكستگی شركت ها در ایتالیا، محدودیت اعطای اعتبار از سوی موسسات اعتباری، ‌تاخیر در پرداختی ها و كاهش شدید تقاضا از سوی مشتری بود.  
 ایتالیا بعنوان سومین اقتصاد حوزه یورو با بدهی بیش از هزار و 900 میلیارد یورویی روبرو بود و میزان بدهی های این کشور به بیش از 120 درصد دارائی های ملی این كشور رسید.

** قمار  
مردم ايتاليا به علت مشکلات بي شمار اقتصادي به طور بي سابقه اي به قمار و بليط هاي بخت آزمايي روي آوردند.
يک ميليون قمارباز در ايتالياي مدرن براي بدست آوردن شانس و ثروت تقلا مي کردند که به علت بحران اقتصادي، روز به روز به اين آمار اضافه شد.
مشکلات اقتصادي به اندازه اي زياد شد که نه فقط مردان بلکه زنان و کودکان در خانواده ها نيز به قمار روي آوردند.

ايتاليا بعد از امريکا دومين کشوري است که تجارت قمار در آن رونق دارد.  

** بحران در کارخانه بزرگ آلومينيوم سازي ايتاليا
با تداوم بحرانها، کارکنان کارخانه بزرگ آلومینیوم سازی آلکوا با تحصن در برابر وزارت توسعه اقتصادی ایتالیا در رم خواستار حمایت دولت و جلوگیری از بسته شدن این کارخانه شدند.  

** تداوم رکود اقتصادی
بانک مرکزی ایتالیا در ابتدای سال 2013(29 دی) اعلام کرد اقتصاد این کشور سال 2013 نیز در رکود باقی خواهد ماند.
بانک مرکزی ایتالیا پیش بینی کرد رشد اقتصاد این کشور در سال 2013 منفی یک درصد خواهد بود که به این ترتیب این کشور عملا در رکود باقی خواهد ماند.
 
** رکود اقتصادي ايتاليا
در تاریخ 29 بهمن گزارش ها نشان داد كه ميزان ركود و بحران اقتصادي در ايتاليا كماكان ادامه داشت.

** سقوط کم سابقه شاخص بورس ميلان
در تاریخ 8 اسفند‌ شاخص بورس ميلان در واکنش به اعلام نتايج انتخابات اين کشور کاهش یافت. 
 

 

*** انگلیس

** اقتصاد انگليس غرق در چالش ها
اقتصاد انگلیس که پنجمین جایگاه را در جهان دارد، در پایان سال گذشته تا آستانه رکود پیش رفت، اما دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس با اتخاذ تدابیر ریاضتی سخت، کمی آن را بهبود بخشید. 

 
** بحران سوخت
در ابتدای سال 91، بحران سوخت  همچون آمریکا دامنگیر انگليس هم شد و مردم انگليس از ترس کاهش عرضه سوخت، مقابل جايگاهها صف کشيدند و اين کشور در آستانه "اعتصاب سوختي" قرار گرفت.
 ايجاد صفهاي طولاني مقابل جايگاههاي بنزين در انگليس پس از هشدار ديويد کامرون نخست وزير این کشور صورت گرفت.

** بیکاری
نورث وست ،  لندن ، یورک شایر ، هامبرساید و شرق انگلیس شاهد بیشترین افزایش در نرخ بیکاری این کشور بود.
 رقم بیکاری انگلیس، بدترین رقم این کشور در 17 سال اخیر بود.

طرح ریاضت اقتصادی دولت انگلیس موجب شد تا 100 هزار نفر در این کشور بیکار شوند.

** رکود بازار مسکن  
بنابر اعلام يک موسسه انگلیسی موسوم به "محققان خبره"؛ رکود بازار مسکن در اين كشور به بي سابقه ترين ميزان خود رسيد.
اين رکود از زمان بروز بحران مالي و بدهي هاي هنگفت دولت انگليس به طور روزافزوني در حال افزايش است که اين امر از عدم توانايي شهروندان انگليسي در پرداخت اقساط و بدهي هاي خود و نگراني آنها از امنيت شغلي شان که در نهايت منجر به مصادره خانه اين افراد توسط بانک مي شود، ناشي شده. 

در واقع متقاضيان مسکن در اين کشور هيچ چشم انداز روشني از آينده شغلي و مالي خود نداشته و ترس از ناتوانی در پرداخت بدهي ها، آنها را از خريد مسکن باز مي دارد.
 
** رشد 900 درصدي نرخ بیکاری  
در سال گذشته گزارشی منتشر شد که نشان داد طی 12 سال گذشته نرخ بیکاری جوانان در این کشور 900 درصد رشد داشته.
انگلیس یکی از کشورهای اروپایی است که وضعیت اقتصادی آن چندان مساعد نیست.
 
** اعتصاب،فعاليت مراکز درماني
پزشکان و پرستاران انگلیس و ولز در دوم تیرماه در اعتراض به تغییرات در پرداخت مستمری بازنشستگی اعتصاب 24ساعته ای را برگزار و فعاليت مراکز درماني این کشور را مختل کردند.
100 هزار نفر از اعضای اتحادیه پزشکان و پرستاران انگلیس در این اعتصاب شرکت داشتند.  
 با برپایی این اعتصاب گسترده، اجرای عملهای جراحی در بیمارستانهای انگلیس به غیر از عملهای اضطراری لغو شد.
 اعتصاب پزشکان و پرستاران انگلیس نخستین اعتصاب این گروه از جامعه انگلیس از سال 1975 تاکنون بود.  
 
** ناتواني مردم انگليس براي تامين سوخت
به علت گسترش فقر در انگليس عده اي از مردم اين کشور در زمستان براي اينکه بتوانند شکمشان را سير کنند مجبور شدند از گرم کردن خانه هايشان و پرداخت هزينه هاي تامين انرژي صرفه نظر کنند.

اقتصاددانان در دی ماه به دولت انگليس هشدار دادند که اقدامات رياضتي کمکي به مردم و مخصوصا قشر فقير نمي کند.
 تعداد فقرا روز به روز بيشتر شد چراکه اقتصاد انگليس باز هم به سمت رکود در حرکت بود.  
بنابراين قيمت مواد غذايي هم گران تر شد.  

** 1.6 میلیون کودک انگلیسی از سرما و فقدان سوخت رنج می‌برند
در یازدهم اسفند نتایج یک تحقیق در انگلیس نشان داد، بیش از 1.6 میلیون کودک انگلیسی با فقر سوخت روبرو هستند.
تعداد کودکان انگلیسی که در خانه های سرد زندگی می کنند نسبت به سال 2010 میلادی رشد چشمگیری داشت.  
 
** رکود در بازار ساخت و سازهاي عمراني
در 15 اسفند گزارشی از رکود در بازار ساخت و سازهاي عمراني انگلیس خبر داد.
مطالعه اي كه پيش از اين ‌توسط شبكه انگليسي مهارت هاي عمراني صورت گرفته بود نيز نشان مي داد امسال صنعت عمراني انگليس با يكي از سخت ترين مراحل خود از زمان جنگ جهاني دوم و طي 5 سال گذشته مواجهه خواهد بود.
بخش عمران انگليس به دليل كاهش هزينه هاي عمومي و افت شديد سرمايه گذاري شاهد سقوط 9 درصدي بازده و از دست دادن 60 هزار موقعيت شغلي را در سال 2012 بوده است.
 
كاهش شديد فعاليت هاي بخش عمراني را مي توان نتيجه بحران مالي انگليس در پايان سال 2011 دانست.     
 
 
 
*** فرانسه
 
** افزایش بهای سوخت
در فرانسه هم بحران سوخت به سرقت بنزین در این کشور منتهی شد.

بنزین در فرانسه بیش از پیش گران شد و این امر پیامدهای مختلفی داشت که سرقت بنزین یا نپرداختن بهای بنزین بخشی از این پیامدها بود.
با افزایش بهای سوخت، کامیونداران فرانسوی مجبور بودند برای پر کردن باک کامیونشان بیش از 1200 یورو پرداخت کنند.  

** فقر  
در تازه ترین گزارش سازمان رصد فقر در فرانسه در ابندای سال 91، از سال 2004، شمار فقرا در فرانسه مدام رو به افزایش بوده است.



در مجموع در سال 2009، 13.5 درصد از جمعیت کشور یعنی 11 میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت فرانسه با درآمد کمتر از 950 یورو در ماه، در این کشور فقیر بودند.
 
** افزایش شکاف طبقاتي  
نابرابري ها در جامعه فرانسه رو به افزايش رفت به گونه ای که يک چهارم کودکان و جوانان 5 تا 19 ساله در فرانسه از تعطيلات شدند.

يک سوم کودکان در خانواده هاي با درآمد ماهانه کمتر از 1500 يورو، حتي يک شب نيز بيرون از خانه خود سپري نکردند. در خانواده هاي متوسط با درآمد بالاتر نيز مدت تعطيلات کاهش يافت.
 
** بيکاري  
نرخ بيکاري در فرانسه در ابتدای سال 91 به بالاترين ميزان خود از سال 1999 رسيد.
بحران اقتصادي اروپا که از سال 2008 آغاز شد، موجب بيکاري دهها هزار فرانسوي شد که اوج آن در ماه های اولیه سال 91 بود.

** تدابير رياضتي به تلويزيون فرانسه رسيد
در خرداد ماه شبکه یک تلویزیون فرانسه در راستای تدابیر ریاضتی 10 درصد از نیروهای خود را اخراج کرد.
بحران کاهش درآمدهای تبلیغاتی در شبکه های تلویزیونی فرانسه موجب ش درآمد کل اولین شبکه خصوصی تلویزیونی فرانسه به کمتر از سال 2011 برسد.
 
** كاهش رتبه اعتباري در جذب سرمايه
فرانسه جايگاه اروپايي خود به عنوان محل جذب سرمايه ي سرمايه گذاران را از دست داد و پس از آلمان در رتبه سوم قرار گرفت.
فرانسه که از نظر جذب سرمايه خارجي پس از انگليس در رتبه دوم قرار داشت، اکنون پس از آلمان در رتبه سوم قرار دارد.  
 
** روزنامه فرانس سوار رسما ورشکسته شد  
دادگاهي در پاريس در 7 تیرماه رسما روزنامه فرانس سوار را ورشکسته اعلام کرد.

بدین ترتیب فرانس سوار به کلي  منحل شد.
 
** رشد اقتصادي فرانسه به صفر رسید  
در 9 تیرماه موسسه آمار ملی فرانسه اعلام کرد که رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست 2012 صفر بوده است.
فرانسه از کاهش تقاضای داخلی از سوی شرکایش در کشورهای منطقه یورو ضرر دید.  
 
** ورشکستگي اقتصادي  
ميشل ساپن وزير کار فرانسه در بهمن ماه اذعان کرد که در صندوق دولت ديگر پولي باقي نمانده و فرانسه که دومين اقتصاد منطقه يورو است به طور کامل ورشکسته شده است.  
هشتاد درصد از مردم با نظر وزير کار فرانسه موافق بودند.  
 
 
 
*** اتریش
در ابتدای سال 91 قيمت بنزین در اتريش هم رکورد زد و قیمت بنزین سوپر روز گذشته به 51/1 یورو رسید که تا آن زمان در آن کشور سابقه نداشت.
 
** کاهش رتبه اعتباري بانک ها
موسسه اعتبار سنجي موديز رتبه اعتباري 3 بانک مهم اتريش را کاهش داد.
در سال گذشته موسسه اعتبار سنجي موديز رتبه اعتباري يونيکرديت بانک اتريش را نيز با چشم اندازي منفي ، يک درجه کاهش داد و از A2 به A3 رساند. اين موسسه همچنين رتبه اعتباري رايفايزن بانک اينترنشنال را با چشم اندازي پايدار ، يک درجه کاهش داد و به اين ترتيب رتبه اعتباري اين بانک از A1 به A2 تنزل يافت. 

موسسه موديز در مورد بانک هاي اتريش ، به ويژه آسيب پذيري آنها را در برابر اوضاع مرکز و شرق اروپا و نيز جامعه کشورهاي مستقل متذکر شد.
 
 
 
 *** دانمارک:

** كاهش رتبه اعتباری بانکهای دانمارکی
آژانس اعتبارسنجي مودیز در ابتدای سال با استناد به تاثير بحران حوزه يورو بر کيفيت وام دهي بانک‌ها و توانايي افزايش منابع مالي‌ آن‎ها، رتبه بندي بدهي ۹ بانک‌ این کشور را به همراه شعبه فنلاندي يکي از اين بانک‌ها ۳ درجه کاهش داد. 

اسامي اين ۹ بانک دانمارکي دنسکه بنک، جيسکه بنک، سيدبنک، اسپر نورد بنک، رينگک جابينگ لندبوبنک، نيکرديت، ريلکرديت، دي ال آر کرديت و دنمارکس اسکيبس کرديت است.  موديز رتبه اعتباري سمپو بنک، شعبه فنلاندي دنسکه بنک را نيز کاهش داد. 
بر اساس اعلام مودي، موسسات مالي دانمارک با رشد اندک اقتصاد داخلي، تضعيف بهاي املاک و مستغلات، سطوح بالاي بي‌کاري و همچنين ريسک شوک‌هاي خارجي حاصل از بحران بدهي مداوم در منطقه يورو مواجه بودند.
 
 
 
 
*** یونان

** بحران يتيم خانه‌ها
افزایش تعداد کودکان یتیم خانه های یونان یکی از پیامدهای فاجعه بار بحران اقتصادی یورو است.
بحران اقتصادی در یونان و تاثیر سوء آن بر زندگی مردم یونان کاملا مشهود است. یکی از پیامدهای این وضع، از هم پاشیده شدن خانواده ها در یونان است. شماری از خانواده های یونانی به علت ناتوانی مالی و قادر نبودن به تامین هزینه های فرزندانشان، آنها را رها می کنند. 
 درواقع، کودکان و نوجوانان یونانی که والدین شان آنها را رها می کنند جوانترین قربانیان بحران اقتصادی یونان هستند. آنها به علت نبود عشق و علاقه والدین شان رها نشده اند بلکه فقدان پول، چنین سرنوشتی را برای آنها رقم زده است. نگاهی به وضع یتیم خانه های یونان پرده از ماجرای تلخ سرنوشت این کودکان و نوجوانان یونانی بر می دارد. مسوولان یتیم خانه ها در یونان می گویند تعداد کودکانی که به این مراکز ارجاع داده می شود، افزایش یافته است. علت این مساله هم ناتوانی والدین این کودکان در تامین غذا و پوشاک آنها است. در شرایط اقتصادی پیش آمده، شمار زیادی از خانواده های فقیر در یونان از سازمانهای امدادی درخواست کمک می کنند تا بتوانند از کودکانشان مراقبت کنند.  


براساس این گزارش ، همواره در یونان، کودکان یتیم وجود داشته اند اما آنچه در 2 سال گذشته در یونان تغییر کرده، نوع کودکانی است که به یتیم خانه های یونان ارجاع داده می شود. قبلا کودکانی از خانواده های مشکل دار از قبیل کودکان والدین معتاد به مواد مخدر یا مشروبات الکلی به یتیم خانه های یونان آورده می شدند اما در دو سال گذشته این الگو کاملا تغییر کرده است بطوری که اکثر کودکان انتقالی به یتیم خانه های یونان از خانواده هایی هستند که فقط مشکل مالی دارند.
 
 
 
  *** جمهوری چک
اطلاعات رسمی نشان داد که اقتصاد جمهوری چک وارد دوره رکود شد.
رشد اقتصادی این کشور در سه ماهه نخست سال 2012، هشت دهم درصد کاهش یافت.

رکود به معنای کاهش رشد اقتصادی یک کشور برای دو سه ماهه متوالی است.
 
جمهوری چک که ده و نیم میلیون نفر جمعیت دارد، سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست.
 
 
 
*** سوئیس

** كاهش رتبه اعتباری بانک‌ها
موسسه اعتبارسنجی مودیز رتبه اعتباری بانک‌های سوئیسی را کاهش داد.
موسسه اعتبارسنجی مودیز در اقدام خود در تیرماه رتبه اعتباری بانک‌های سوئیسی را از Aa1 به A1 کاهش داد. این کاهش رتبه اعتباری به دنبال تشدید بحران اقتصادی در اروپا صورت می‌گیرد.
 

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
علی امیری
۱۸:۲۰ ۱۰ فروردين ۱۳۹۲
ممنون واقعا گزارش کامل و جامعی بود.
آخرین اخبار