موزه های تهران+آدرس،شماره تماس و قیمت بلیط

موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار كشاورز و غرب پارك لاله با بهای قیمت بلیط ۲۰۰۰ریال در ایام نوروز ارائه خدمت میکند.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران تهران به عنوان پایتخت دارای مراکز متعدد فرهنگی و هنری است که در میان دارای موزه های از جمله:

موزه هنرهای معاصر تهران

آدرس : خیابان كارگر شمالی‌، پارك لاله
وب سایت : www.irtmca.com
پست الكترونیك : info@irtmca.com

موزه هنرهای معاصر در ضلع شمالی بلوار كشاورز و غرب پارك لاله واقع شده است و در 1356 فعالیت فرهنگی و هنری خود را آغاز كرد. در زمینی به وسعت 2000 مترمربع و پیرامون آن فضایی سبز و زیبا موسوم به پارك مجسمه با تندیس‌هایی ارزشمند از هنرمندان پر آوازه معاصر ایران و جهان قرار گرفته‌است‌.
ساختمان موزه كه یكی از نمونه‌های با ارزش و كم همتای معماری نوین ایران است‌، با الهام از معماری سنتی ایران و مفاهیم فلسفی آن بنا شده است‌. طراحی و معماری این بنا به دست كامران دیبا انجام گرفته است‌. هشتی‌، چهارسو، معبر و گذرگاه از جمله عناصر چشم‌نوازی هستند كه بازدیدكنندگان هنر دوست را به تأمل در هنر و فرهنگ ایران زمین وا می‌دارند. موزه هنرهای معاصر مركز فعالیت‌ها و رویدادهای مهم هنری ایران در زمینه هنرهای تجسمی به شمار میآید. گالری موزه مكان برگزاری نمایشگاه‌های مختلف هنری است‌. به هنگام برپایی هر نمایشگاه‌، یك یا دو گالری نیز به نمایش گنجینه‌هایی از هنرمندان بزرگ جهان اختصاص می‌یابد.
ساختمان موزه تلفیقی ازمعماری مدرن و سنتی است كه با الهام از بادگیرهای مناطق حاشیه كویر ایران ساخته شده است‌. تندیس‌هایی زیبا و با ارزش از هنرمندان معاصر هم‌چون هنری مور، آلبرتو جیاكومتی و پرویز تناولی فضای سبز اطراف را به پارك مجسمه بدل ساخته است‌. بیننده مسیری چرخشی را در گرداگرد فضای اصلی موزه می‌پیماید و پس از تماشای نگارخانه‌ها، به هشتی می‌رسد در دل هشتی‌، اثر زیبا و نوین ماده و فكر، كه توسط هنرمند ژاپنی‌، نوریوكی هاراگوچی‌، از روغن و پولاد ساخته شده است‌، خود نمایی می‌كند.
مجموعه دایمی موزه هنرهای معاصر تهران از نزدیك به 3000 اثر ارزشمند و یكتا تشكیل شده كه به نخبگان دیروز و امروز هنرهای تجسمی ایران و جهان تعلق دارد و در مالكیت موزه است‌. آثاری از هنرمندان پرآوازه مانند رنوار، لوترك‌، گوگن‌، پیكاسو، ماكس ارنست و ماگریت از آن جمله‌اند.
مجموعه‌ای تماشایی از هنرمندان پاپ و فتورئالیست انگلیسی و آمریكایی و نیز آثار دیدنی آبستره از جكسون پولاك‌، كلاین و سوییز در گروه آثار مدرن‌تر جای دارند.
موزه هنرهای معاصر تهران آثاری از بیكن‌، هاكنی‌، كیتاج‌، دو بوفه و جانسن را نیز در اختیار دارد.
موزه مجموعه‌ای است متشكل و نظام یافته از بخش‌های امور هنری‌، امور اداری‌، روابط‌عمومی‌، كتاب‌خانه تخصصی‌، روابط بین‌الملل‌، سینما تك‌، سمعی و بصری‌، خدمات نمایشگاهی‌، راهنمایان هنری‌، مراقبان‌، حراست‌، آرشیو آثار هنری‌، دبیرخانه دایمی نمایشگاه‌ها، فروشگاه كتاب و هم‌چنین كافی‌شاپ‌.
در كتاب‌خانه تخصصی موزه هزاران عنوان كتاب فارسی و غیر فارسی در زمینه‌های معماری‌، نقاشی‌، طراحی‌، ارتباط تصویری‌، عكاسی‌، صنعت سینما و دیگر زمینه‌های هنری گرد آمده است‌.
كتاب‌های كتاب‌خانه به روش LC (كتاب‌خانه كنگره‌) طبقه‌بندی و با نظام دهدهی دیویی فهرست نویسی شده و اطلاعات مربوط به هركتاب در برگه‌های مؤلف‌، عنوان و موضوع انعكاس یافته است‌.

روزهای بازدید
همه روزه به جز ایام سوگواری

ساعت کار
۹ - ۱۷:۴۵و جمعه ها ۱۴ به بعد

بهای بلیت (اتباع ایرانی)
۲۰۰۰ریال


تلفن
۸۹۵۱۹۶۵8

نشانی
خیابان کارگر شمالی جنب پارک لاله

__________________________________________

موزه کاخ گلستان

آدرس: میدان امام خمینی

مجموعه کاخ گلستان، یادگاری به جای مانده از ارگ تاریخی تهران محل اقامت شاهان سلسله قاجار و از زیباترین و کهنترین بناهای پایتخت دویست ساله ایران می باشد. این بنا روزگاری همانن نگینی در میان این ارگ می درخشید .

سابقه تاریخی ارگ سلطنتی که محدوده مکانی تاریخی آن را در شمال خیابان و میدان امام خمینی (سپه) در سمت غرب خیابان خیام ،در شرق خیابان ناصر خسرو و در جنوب خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ تشکیل می دهد، به روزگار صفویه باز می گردد .

شاه طهماسب اول صفوی (930-984) نخستین پادشاهی بود که در سفرهای خود به قصد زیارت مقبره حضرت عبدالعظیم دستور داد بارویی به طول یک فرسخ به دور قصبه تهران احداث شود. پس از او شاه عباس صفوی در قسمت شمالی حصار طهماسبی چهار باغ و چنارستانی احداث نمود که بعدها دیوار بلندی گرد آن بنا کرده و عمارات مقر سلطنتی را در داخل آن ساخته، ارگ نامیدند .

در اواخر عهد صفوی تهران گاهی مقر موقت در بار شاهان صفوی قرار می گرفت و حتی شاه سلیمان (1077-1105) کاخی در این شهر برای خود بنا نهاد. ولی امروز اثری از بناهای دوره صفوی باقی نمانده است .

کهنترین بناهای موجود در مجموعه گلستان، ایوان تخت مرمر و خلوت کریمخانی متعلق به دوران کریمخان زند است. وی در نبرد های خود بر ضد محمد حسن خان قاجار در سال 1172 تهران را مرکز اردوکشی خود قرار داد و پس از پیروزی در این جنگ در دیوانخانه قدیم تهران که در زمان ساه سلیمان ساخته شده بود بار عام داد و با عنوان وکیل الرعایا حکومت ایران را در دست گرفت .

به فرمان او در تابستان همان سال حصار ارگ مجددا احیاء شد و یک دست حرمخانه و خلوتخانه و عمارت دارالحکومه در داخل آن بنا گردید و در تابستان سال بعد (1173) که اردوی خود را به چمن سلطانیه (زنجان) منتقل نمود. دستور داد یک دست عمارت خاصه و دیوانخانه بزرگ به سبک ساسانی و باغی در جنب آن بنا نمایند .

پس از مرگ کریمخان زند در 1193 آقا محمد خان قاجار در 1200 تهران را به پایتختی برگزید، ولی به دلیل لشکر کشیهای دائمی کمتر در مقر حکومت خود به سر می برد، و برای عمارت و آبادانی چندان فرصت نداشت . تا آنکه فتحعلی شاه در سال 1211 بر تخت ساطنت ایران حلوس کرد، از آن زمان به بعد با گسترش دستگاه اداری و تشریفات سلطنتی بناهای متعددی در داخل ارگ تهران عمدتا در زمان فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار احداث شد .

در دوران رضا شاه پهلوی، بخشهای بزرگی از ارگ تهران، از جمله حصار دور آن، سردر باب عالی، ساختمان دفتر استیفا، نگارخانه، تکیه دولت، نارنجستان، باغ گلشن و ساختمانهای اندرونی تخریب شد. محل سکونت شاه به سعدآباد وسپس در دوران محمد رضا شاه پهلوی به نیاوران منتقل و مجموعه گلستان به محل پذیرایی از میهمانان خارجی تبدیل گردید.پس از انقلاب مجموعه گلستان همچون اغلب عمارات سلطنتی ریگر بصورت موزه در آمد تا همگان بتوانند از آن دیدن کرده و از تماشای زیباییهای حاصل فکر و دست هنرمندان و صنعتگران ایرانی بهره برند .

بخشهای مختلف این مجموعه در حال حاضر عبارت است از:

ایوان تخت مرمر، خلوت کریمخانی، اتاق موزه (تالار سلام) و حوضخانه آن، تالار آینه ، تالار عاج یا سفره خانه تالار برلیان یا سفره خانه، تالاربرلیان یا تشریفات، ساختمان کتابخانه، عمارت شمس العماره، عمارت بادگیر و حوضخانه وسیع آن، تالار الماس، کاخ ابیض، چادر خانه

اشخاص و گروه های مشمول بازدید رایگان

1- گروه های سنی كمتر از 7 سال و بیشتر از 70 سال با ارائه كارت شناسایی معتبر.

2- بازنشستگان با ارائه یا حكم بازنشستگی.

3- پژوهشگران و محققان با ارائه تاییدیه از مراكز تحقیقاتی و علمی مربوط.

4- مدعوین و میهمانان رسمی دولت با ارائه دعوت نامه مربوط.

5- اشخاصی كه به منظور انجام فرایض و آیین های دینی در ساعت مقرر وارد مساجد و اماكن متبركه می شوند.

6- عموم مردم در روز 28 اردیبهشت ( روز جهانی موزه ).

7- كودكان و نوجوانان و والدین همراه ایشان در روز 16 مهر ( روز جهانی كودك ).

8- گروه های دانش آموزان و دانشجویی به همراه معلمان، استادان و سرپرستان آنان با ارائه معرفی نامه هماهنگی قبلی

9- دانش آموزان و دانشجویان در ایام دهه فجر با ارائه كارت شناسایی یا معرفی نامه.

10- اعضای ایكوم ( سازمان جهانی موزه ها ) با رائه كارت شناسایی.

11- اعضای كاج ( كانون ایرانگردان و جهانگردان جوان ) با ارائه كارت شناسایی.

12- اعضای انجمن دوستداران یادگارهای فرهنگی با ارائه كارت شناسایی.

13- دارندگان كارت ویژه بازدید، صادره از دفتر ریاست سازمان میراث فرهنگی كشور.

14- كاركنان سازمان میراث فرهنگی كشور و خانواده های آنان با ارائه كارت شناسایی.

اشخاص و گروه های مشمول بازدیده نیم بها

بازدید دانش آموزان، دانشجویان، معلمان و استادان دانشگاه ها به صورت انفرادی با ارائه كارت شناسایی به میزان مبلغ مقرر خواهد بود.

اشخاص و گروه های مشمول بازدید با بهای ثابت

افراد تحت پوشش كمیته امداد خمینی (ره ) و سازمان بهزیستی، آزدگان، جانبازان و خانواده های مظم شهدا، كاركنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان های وابسته و خانواده های آنها 0 به استثنای سازمان میراث فرهنگی كشور ) ملزم به پرداخت ورودیه به میزان 1000 ریال خواهند بود.

نحوه دسترسی :

مجموعه تاریخی كاخ گلستان در میدان 15 خرداد ( ارگ ) تهران واقع گردیده است.

این مجموعه با استفاده از وسایل نقلیه عمومی قابل دسترسی می باشد. برای دیدن جزییات دقیق تر به نقشه راهنما مراجعه فرمائید.

تلفنهای اصلی:

تلفن : 8-33113335
دورنگار: 33111811
صندوق پستی : 4595-11365

امكان ویژه :

فروشگاه محصولات فرهنگی در طبقه همكف كاخ ابیض قرار دارد.

چایخانه سنتیدر زیر زمین تالار الماس واقع شده است.

باجه اطلاعات در قسمت ورودی كاخ می باشد.

راهنمای بازیدكنندگان در قسمت ورودی هر مجموعه راهنمایان آماده پاسخگویی و راهنمایی در خصوص مجموعه می باشد.

عکاسی و فیلمبرداری در بعضی از قسمتها بدون استفاده از فلاش و سه پایه مجاز است.

استعمال دخانیات در سراسر مجموعه ممنوع می باشد

__________________________________________
موزه نیاوارن

در گوشة شمال شرقی باغ نیاوران، بنای کاخ نیاوران با مساحتی در حدود 9000 مترمربع در دو طبقه و یک نیم طبقه احداث شده است.
عملیات احداث این بنا در سال 1337 ﻫ . ش، با طرحی ایرانی آغاز گردید و با وقفه ای که در ساخت آن پیش آمد در سال 1346 به اتمام رسید و در سال 1347 مورد بهره برداری قرار گرفت.
ساختمان این بنا ابتدا به عنوان محلی برای پذیرایی میهمانان خارجی در نظر گرفته شده بود اما در هنگام ساخت به محل سکونت محمدرضا پهلوی و خانواده اش اختصاص یافت. طرح این بنا از محسن فروغی است که توسط شرکت فرمانفرمائیان به مرحله اجرا درآمده است.
طرح چهار ضلعی کاخ و فضاسازی معماری داخلی آن الهام گرفته از معماری ایرانی با بهره گیری از فناوری مدرن است. تزئینات آن نیز تلفیقی از هنر پیش از اسلام و پس از اسلام است که گچبری توسط استاد عبداللهی، آینه کاری توسط استاد علی اصغر و کاشی کاری نمای خارجی توسط استاد ابراهیم کاظم پور و ایلیا انجام شده است. کف بنا از جنس سنگ سیاه و سقف آن از جنس آلومینیوم است که از وسط باز می شود. دکوراسیون و مبلمان داخلی کاخ توسط یک گروه فرانسوی طراحی و اجرا شده است.
طبقه همکف این بنا شامل سرسرای بزرگی است که کلیه اتاق ها در اطراف آن شکل
گرفته اند که از آن جمله می توان به سینمای اختصاصی، اتاق غذاخوری، سالن پذیرایی، اتاق انتظار و راهروهای فرعی و همچنین تالار آبی اشاره کرد.
در نیم طبقة این بنا اتاق کار، اتاق کنفرانس و دفتر منشی فرح دیبا ، اتاق خواب لیلا و اتاق ندیمه او قرار دارد.
اتاقی نیز در مسیر راه پله ها قرار دارد که لباس های رسمی و نظامی و مدالها و نشان های محمدرضا پهلوی در آن نگهداری می شوند.
در طبقه سوم اتاق خواب واستراحتگاه نیمروزی پهلوی دوم و همچنین اتاق های فرزندان وی و ندیمه هایشان قرار دارد.
این فضاها با نقاشی ها و فرش هایی گرانبها و هدایای متعددی از کشورهای مختلف پوشیده شده اند.

موزه جهان نما

در سال 1355 شمسی، فضایی در ضلع غربی کاخ صاحبقرانیه جهت نگهداری آثار و اشیاء هنری اهدایی به فرح دیبا و یا خریداری شده توسط وی با چهار سالن در طبقه همکف و یک سالن در زیرزمین در نظر گرفته شد. بر سقف تالار میانی این موزه، نقاشی روی چوب با نقوش گل و مرغ شیراز به چشم می خورد. این موزه در بهمن ماه سال 1376 گشایش یافت.
آثار موجود در این موزه در دو بخش هنر پیش از تاریخ و آثار هنرهای تجسمی معاصر ایران و جهان به نمایش درآمده اند. از جمله می توان به آثار بجامانده از تمدن های باستانی پیش کلمبیایی، مفرغ های لرستان، سفالینه های املش، هنرهای سرخپوستان آمریکای شمالی مربوط به هزاره های اول و دوم پیش از میلاد و آثاری از هنرمندان معاصر ایرانی همچون سهراب سپهری، ناصر اویسی، فرامرز پیلارام، جعفر روحبخش، پرویز کلانتری، بهمن محصص، سیراک ملکونیان، ژازه طباطبایی، مش اسماعیل، پرویز تناولی و هنرمندان غیر ایرانی چون ژرژ براک، پل گوگن، پل کله، پابلو پیکاسو، کامیل پیسارو ، پیر آگوست رنوار ، دیگو جاکومتی، فرنان لژه و مارک شاگال اشاره کرد.

موضوع : تاریخی ، هنری
وضعیت : فعال
وابستگی : سازمان میراث فرهنگی كشور
سال تاسیس : بازگشایی برای عموم مردم ۱۳۷۷
ساعت بازدید : ۱۷-۹
روزهای تعطیل : ایام سوگواری رسمی
بهای بلیط داخلی : 2500 ریال
بهای بلیط خارجی : 30000 ریال
نشانی : تهران ، میدان شهید باهنر ( نیاوران)
تلفن : 021-2282012

کاخ صاحبقرانیه

ناصرالدین در سال 1267 ﻫ .ق دستور داد ساخت قصر نیاوران را در دو طبقه شامل شاه نشین، کرسی خانه، حمام و 50-40 دستگاه خانه هر کدام شامل 4 اتاق و یک ایوان برای زنانش بسازند. او در سی و یکمین سال حکومتش خود را صاحب قران نامید و این کاخ را «کاخ صاحبق&» نام نهاد.
پس از او، مظفرالدین شاه تغییراتی در ساختمان ایجاد و قسمتی از حرمسرا را خراب کرد. فرمان مشروطیت نیز در حیاط کاخ صاحبقرانیه، توسط او امضا گردید.
در دوران پهلوی اول این کاخ برای برگزاری مراسم ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه بازسازی می شود، اما به علت سرمای شدید آن سال مراسم در مکان دیگری برگزار می گردد.
در زمان پهلوی دوم، فرح دیبا تغییراتی اساسی در قسمتهای داخلی بنا و دکوراسیون آن ایجاد کرد و طبقه اول یعنی حوضخانه برای پذیرایی میهمانان و طبقه دوم به عنوان دفتر کار محمد رضا پهلوی مورد استفاده قرار گرفت.
از دیگر اتاقهای این کاخ می توان به کرسی خانه، چایخانه، ظرفخانه، اتاقهای بازی، بار و پذیرایی در طبقه اول و اتاقهای مذاکرات انتظار سفرا، منشی، هدایا، دندانپزشکی و استراحت محمدرضا پهلوی نام برد.
همة درها و پنجره های چوبی این بنا به شکل اُرُسی بوده و با شیشه های رنگی تزئین شده است.
این کاخ در سال 1374 مرمت شد و در اردیبهشت سال 1377 به عنوان موزه بازگشایی گردید.

موضوع : معماری، تاریخی ، هنری
وضعیت : فعال
وابستگی : سازمان میراث فرهنگی كشور
سال تاسیس : بازگشایی برای عموم مردم ۱۳۷۷- بنا قاجاری
ساعت بازدید : ۱۷-۹
روزهای تعطیل : شنبه ها و ایام سوگواری رسمی
بهای بلیط داخلی : 3000 ریال
بهای بلیط خارجی : 30000 ریال
نشانی : تهران، میدان شهید باهنر ( نیاوران )
تلفن : 021-2287045

کوشک احمدشاهی

این عمارت، اواخر دورة قاجار جهت خوابگاه ییلاقی احمدشاه در میان باغ نیاوران با مساحتی بالغ بر 800 متر در دو طبقه با سقف شیروانی بنا گردید. از ویژگی های عمدة این بنا تزئینات و نمای آجری به کار رفته در سرتاسر نمای بیرونی آن است. آجرها از نوع منقوش قالبی با طرح های متنوع به رنگ نخودی است.
ورودی بنا در ضلع جنوبی قرار دارد که به وسیله چندین پله از کنار حوض بیضی شکل پوشیده از کاشی، به کوشک منتهی می شود.
عمارت احمدشاهی در دورة پهلوی دوم مرمت و الحاقات جدیدی در آن صورت گرفت و مبلمان داخلی آن به طور کامل عوض شد تا به عنوان محل کار و سکونت رضا پهلوی مورد استفاده قرار گیرد.
طبقه همکف این عمارت شامل یک هال با حوضی از جنس مرمر در وسط می باشد و 6 اتاق و 2 راهرو در اطراف آن قرار دارند. اشیاء تزئینی از جنس نقره، برنز، عاج، چوب، هدایایی از کشورهای مختلف مثل هند، تابلوهای نقاشی و گوبلن و نشانها و مدالها در این فضا به نمایش در آمده است همچنین ویترینی شامل اشیاء و سنگهای معدنی تزئینی، سنگی از کره ماه و چندین فسیل گیاهی و حیوانی در معرض دید قرار دارند.
طبقه دوم عمارت از یک سالن مرکزی و ایوان سرتاسری چهارطرفه تشکیل شده است. در چهار طرف سالن مرکزی که به عنوان اتاق موسیقی استفاده می شد، قفسه چوبی ویترین دار نصب شده است. دور تا دور ایوان را 6 ستون با مقطع مربع قطور با نمای آجری بدنه و 26 ستون مدور با نمای گچی فرا گرفته است. نقش شیر و خورشید گچبری شده بر پیشانی دیوارة ضلع شمالی ایوان به چشم می خورد.
پس از انقلاب، در جریان حفاظت و مرمت این بنا، بخش پایین دیواره های آن نیز تعمیر شد. و در اردیبهشت سال 1379 همزمان با هفته میراث فرهنگی این عمارت گشایش یافت.

موضوع : معماری
وضعیت : فعال
وابستگی : سازمان میراث فرهنگی كشور
سال تاسیس : قاجاری
ساعت بازدید : ۱۷-۹
روزهای تعطیل : ایام سوگواری رسمی
بهای بلیط داخلی : 2000 ریال
بهای بلیط خارجی : 20000 ریال
نشانی : تهران، میدان شهید باهنر ( نیاوارن )
تلفن : 021-2287032-15
__________________________________________
موزه آبگینه

آدرس : خیابان 30 تیر

ساختمان موزه آبگینه به خودی خود می‌تواند برای علاقه‌مندان بسیار دیدنی باشد. این ساختمان متعلق به قوام‌السلطنه‌، وزیر احمد شاه قاجار، بوده است‌. این ساختمان در دو طبقه و پنج تالار ساخته شده است‌. تالار یك و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی قرار دارد. در تالار شماره دو (بلور) قدیمی‌ترین شیشه‌ها و لوله‌های شیشه‌ای و سفال‌ها قرار داده شده است‌. طراح ویترین‌های موزه مهندسی اتریشی به نام هانس هولاین است‌. تزیینات بنا شامل منبت كاری چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر كاری نما كه در 50 نوع‌است‌.
گچ‌بری موزه شامل دو دوره است‌: دوران قوام‌، و سبك غربی در زمان سفارت مصر و آینه‌كاری‌های طبقه دوم‌، كه مربوط به دوره قاجار است‌. موزه آبگینه در واقع موزه تخصصی شیشه و سفال است‌. قدیمی‌ترین شیشه‌ها لوله‌های شیشه‌ای به نام سیلندر شیشه است كه از معبد چغازنبیل كشف شده است و مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد است‌. شیشه‌ها و سفال‌های طبقه اول نیز مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ است كه قدیمی‌ترین سفال دست‌ساز از دوران اشكانی‌، هزاره‌های اول به دست آمده است‌. تالار صدف به علت شباهت شكل آن به صدف نیمه باز به این نام خوانده می‌شود و شامل انواع سفال‌های قرن سوم و چهارم شهر نیشابور است‌. تالار چهار (زرین‌) كه به خاطر ظروف زرین‌فام كه از دوران سلجوقی به جا مانده چنین نامی گرفته است‌، شامل ظروفی است كه دور تا دور با خط نسخ و نستعلیق تزیین شده‌است‌. هم‌چنین چهره‌های مغولی روی این ظروف خود نمایی می‌كنند كه با توجه به شهر محل پیدایش‌، نقوش آن‌ها فرق می‌كند. تالار پنج (لاجورد) به خاطر لعاب‌های یك رنگ فیروزه به این نام خوانده می‌شود، و از قرن هفتم و هشتم (دوره ایلخانی‌) به جا مانده است‌.
با نزدیك شدن به دوران صفویه‌، اشیا مصرفی‌تر می‌شود. تزیینات این بخش شامل گلاب پاش و صراحی است‌. هم‌چنین میزی كه از دوران قاجار به جا مانده با لعاب هفت رنگ و مزین به نقش چهره‌های شخصیت‌های شاهنامه است كه نام هر شخص بالای چهره نوشته شده است‌.
موزه شامل بخش‌های اداری (زیر زمین‌)، دبیرخانه و ریاست (طبقه بالا) است‌. كتاب‌خانه نیز، واقع در ضلع شمال غربی‌، شامل 4000 جلد كتاب فارسی و انگلیسی در زمینه‌های باستان شناسی‌، تاریخ و هنر است‌. در ضلع شمالی محوطه‌، بناهایی برای تكمیل مجموعه در دست احداث است كه در طبقه اول كلاس‌های آموزشی و در طبقه دوم نمایشگاه موقت قرار دارد.
این مجموعه تا 1330 محل سكونت و كار قوام‌السلطنه بود و بعد از آن مدت هفت سال در اختیار سفارت مصر قرار گرفت‌. بعد از آن‌، به ترتیب سفارت افغانستان‌، بانك بازرگانی و در سال 1355 با همكاری مهندسان ایرانی و اتریشی تغییرات آن شروع شد.
ساختمان موزه هشت ضلعی است و در باغی به مساحت 7000 مترمربع قرار دارد. طرح‌های بدیع و در و پنجره‌های نفیس كه بسیار خوب نگه‌داری شده‌اند، یادآور معماری عصر سلجوقی است و می‌تواند الهام بخش معماران معاصر برای طرح‌های سبك كلاسیك‌باشد.

روزهای بازدید همه روزه به جز ایام سوگواری-دوشنبه
ساعت کار ۹- ۱۷
بهای بلیت (اتباع ایرانی) ۲۵۰۰ریال
بهای بلیت
( اتباع خارجی ) ۲۵۰۰۰ریال
تلفن ۶۷۰۵۶۱۴
نشانی خیابان جمهوری خیابان سی ام تیر پلاک ۵۵
__________________________________________
موزه سعدآباد

آدرس : میدان تجریش خیابان سعد آباد

موزه خط و كتابت میرعماد

در پهنه پر طراوت كوهپایه های توچال و دره سرسبز دربند, بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران شكل می گیرد كه مجموعه سعدآباد با یك میلیون و صد هزارمترمربع وسعت دراین گستره غنوده است.

سعدآباد كه از شمال با كوههای البرز,از مشرق با گلابدره, از مغرب با ولنجك و از جنوب با تجریش همسایگی دارد, در زمان قاجار, محل استقرار و سكونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.پس از كودتای 1299, در وسعتی تازه و الحاق باغ های مختلف, به اقامتگاه تابستانی رضاخان اختصاص یافته,كاخ و كوشك هایی به مناسبت و ضرورت های گوناگون در جای جای این پهنهء برتافته از درختان كهن و سپیدار و سرو, به فاصله ای از بازمانده بناهای قاجار سر برآورده كه طی سالیان به چهارده كاخ كوچك و بزرگ, هركدام به سبك و شیوه ای در معماری رسیده است.

حاج آقا رضا رفیع در خاطرات خود می نویسد:" من سعدآباد را از ابوالفتح سردار اعظم- پسر بانو عظمی خواهر ظلل السلطان به مبلغ چهارصد هزارتومان با مهر حاج آقا نورا… و كلباسی برای رضاخان سردار سپه خریداری كردم.

سعدآباد كه من آن موقع خریداری كردم به این بزرگی نبود و وسعت آن هشت هزار متر كنار رودخانه با عمارت حالیه ملكه مادر بود.

البته بعد از خریداری سعدآباد از سردار اعظم, تپه علی خان والی را از پدر سرتیپ والی به مبلغ هفت هزار تومان خریداری نمودم و این تپه همان تپه ای است كه كاخ شهوند را رضا خان بر روی آن بنا كرد و مادر شاهپور عبدالرضا(عصمت دولتشاهی)در آن كاخ می نشست.

از باغ هایی كه اراضی آنها داخل اراضی سعدآباد شد,باغ آقامحمد جواد گنجه ای است كه جزء جعفرآباد بود, از باغ امام جمعه هم مقدار زیادی داخل باغ سعدآباد شد و خانه های جنوبی سعدآباد كه مربوط به دوره قاجار بود از نصیرالدوله خریداری گردید و در زمان پهلوی اول به عنوان سربازخانه سعدآباد مورد استفاده قرار می گرفت.سپس باغ های دیگری در اطراف سعدآباد از جمله باغ های سالار جنگ, سپهبد امان ا… میرزا, مستوفی الممالك,شكرا… قوام الدوله, همدم السلطنه خواهر مستوفی و محمود بدر(به فتح باء و كسر دال)خریداری و جزو سعدآباد گردید.رضاشاه درآن زمان در میان درختان چنار سعدآباد چادری می زد و گاهی هم زیر آن پذیرایی می كرد.

در زمان پهلوی اول, سراسر باغ سعدآباد از رودخانهء دربند مشروب می شد.رضاشاه آب رودخانهء دربند را خریداری كرد و به آبیاری این باغ اختصاص داد ولی پهلوی دوم دوازده ساعت از آب رودخانه را به رعایا بخشید

و چون آب این رودخانه برای آبیاری سعدآباد كافی نبود از دوازده رشته قنات های قدیمی و جدیدالاحداث استفاده گردید.

قناتهای باغ سعدآباد

1- هراش آب (به فتح هاء).
2- قنات قوام الدوله.
3- قنات كاخ سنگی

4- قـــــات جعــــفرآبـــاد.
5- قـــنات آب نـما.
6- قنات كاخ سفید.
7 و8-قنات های دفتر مخصوص
.9- قنات جوادیه.
10- قنات گلخانه

11 - قنات كاخ شمس.
12- قنات خوابگاه

درهای باغ سعدآباد

1- در نظامیه كه رضاشاه بیشتر از این در وارد سعدآباد می شد.

2- در زعفرانیه

3- در خیابان دربند كه محمدرضا شاه بیشتر از این در وارد كاخ می شد.

4- در میدان دربند
5و6- دو در در جعفرآباد

7- در رودخانه

8- در كاخ سفید


كاخ های سعدآباد

هیجده كاخ كوچك و بزرگ از دوره های قاجاریه و پهلوی در سعدآباد وجود دارند كه چون در نظر است در شماره های آینده این نشریه , درباره هر یك از آنها به صورت مشروح , مطالبی آورده شود در این شماره فقط به ذكر نام آنها بسنده می كنیم .

1- كاخ احمدشاهی (در اختیار بسیج خواهران) .

2- كاخ شهوند (كاخ موزه سبز فعلی) .

3- كاخ سفید (كاخ موزه ملت).

4- كاخ اختصاصی (موزه تاریخ طبیعی سابق در حال حاضر در اختیـار نهاد ریاســت جمهوری) .

5- كاخ اسود (سیاه) موزه هنرهای زیبا فعلی .

6- كاخ شمس (موزه مردم شناسی) .

7- كاخ اشرف (موزه ظروف سابق) .

8- كاخ غلامرضا (ساختمان تبصره 36) .

9- كاخ ملكه مادر (ســــاختمان جمهوری) .

10- كاخ احمدرضا (در اختیار نهاد) .

11- ساختمان عبدالرضا (امور اداری سعدآباد) .

12- كاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا (مركز آموزش) .

13- كاخ شهرام پسر اشرف (موزه نظامی) .

14- كاخ فریده دیبا (در اختیار نهاد) .

15و 16- كاخهای قدیم و جدید ولیعهد رضا پهلوی (موزه بهزاد و دفینه).

17- كاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضا شاه( موزه خط و كتابت میرعماد).

18- كاخ لیلا (موزه آبكار)

علاوه بر كاخ های مذكور و چندین ساختمان قدیمی دیگر , تاسیسات و امكانات دیگری همچون : سالن های مرغداری و گاوداری , موزستان و گلخانه های گوناگون , استخرهای مختلف , چشمه سارها , زمین های تنیس و سالن بولینگ , سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه 110 هكتاری وجود دارند

تلفنهای اصلی :

تلفن : 22285017 - 9-22282031
دورنگار: 22282079

هزینه

كاخ موزه ملت
30،000 ریال

كاخ موزه سبز
30،000 ریال

موزه بهزاد
25،000 ریال

موزه خط وكتابت میرعماد
25،000 ریال

موزه آبكار
25،000 ریال

موزه فرشچیان
30،000 ریال

موزه هنرهای زیبا
25،000 ریال

موزه مردم شناسی
15،000 ریال

موزه هنروملل
25،000 ریال

موزه آب
10،000 ریال

__________________________________________
موزه طبیعت و حیات وحش ایران

آدرس : دارآباد
پست الكترونیك : naturemusm @ neda.net

موزه طبیعت و حیات وحش ایران در 1372، از سوی شهرداری تهران به منظور آشنا كردن‌، مردم با میراث فرهنگی و طبیعی و شناخت اهمیت حفاظت از محیط سبز و حیوانات افتتاح شد.
این موزه در 1376 به عضویت شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) و كمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN CEC)درآمد و در همین سال نیز به شبكه جهانی اینترنت پیوست‌.
ساختمان موزه با مساحتی حدود 12000 مترمربع در دو طبقه‌، بخش‌های متعددی دارد كه عبارتند از:
بخش پرندگان و پستان‌داران با شش سالن كه به شرح ذیل است‌:
سالن مارها، گوزن‌ها، خرس قهوه‌ای آمریكای شمالی و پرندگان‌، سالن آهو، قوچ‌، قرقاول‌، خرس‌، پلنگ‌، شغال‌، روباه‌، گرگ و سالن پستان‌داران قاره آفریقا و سالن آب‌زیان و خزندگان‌.
بخش زمین‌شناسی با دو سالن كه در آن ویژگی‌های دوران‌های مختلف زمین‌شناسی از نظر محیط زیست جانوری و گیاهی به تصویر كشیده شده است‌.
سالن هشت كه شامل بخش پروانه‌ها، عنكبوت‌ها، رتیل‌ها و عقرب‌ها است‌.
موزه دارای كارگاه تاكسیدرمی است كه در آن چگونگی فن حفظ و نگه‌داری موجودات به صورت غیر زنده به نمایش گذاشته شده است‌.
از جمله ویژگی‌های خاص این موزه دارا بودن نوع كم‌یاب پوست ببر است‌. هم‌چنین‌، دو نمونه از نادرترین و زیباترین پستان‌داران جهان‌، با نام‌های گور ایرانی و یوزپلنگ آسیایی در آن به نمایش گذاشته است‌.
سایر قسمت‌ها و امكانات رفاهی موزه به شرح ذیل است‌:
كتاب‌خانه با داشتن 15000 جلد كتاب در تمام زمینه‌های تخصصی مربوط به محیط زیست‌، از معتبرترین كتاب‌خانه‌های علوم گیاهی و جانوری در تهران به شمار می‌رود. این كتاب‌خانه در ابتدای خیابان نیاوران جنب پاركینگ طبقاتی شهرداری واقع است‌.
آمفی تئاتر با ظرفیت 60 نفر محل نمایش فیلم‌هایی درباره حیات‌وحش و هم‌چنین برگزاری سمینار و كنسرت‌های این مركز در ایام جشنوارة كودك و طبیعت و روز جهانی كودك است‌.
سینمای روباز كه هرساله از اول تابستان تا پایان شهریور دایر است و فیلم‌های سینمایی را در سئانس 21 و 23 به نمایش در میآورد ورودی سینما 1000 ریال است‌.
دام‌پزشكی یا كلینیك pet cheak up مركزی است جهت معاینه و درمان حیوانات مختلف خانگی‌. هم‌چنین در این كلینیك حیوانات مختلف اهلی از جمله پرندگان‌، سنجاب‌، خرگوش‌، سگ و ماهی به فروش می‌رسد.
ورودی موزه برای بزرگ‌سالان 3000 ریال‌، خردسالان 1500 ریال و توریست‌ها 15000 ریال است‌.

روزهای بازدید
همه روزه به جز ایام سوگواری و شنبه

ساعت کار
۸:۳۰ - ۱۲:۳۰ و ۱۳:۳۰ -۲۰:۳۰

بهای بلیت (اتباع ایرانی)
۳۰۰۰ریال

بهای بلیت
( اتباع خارجی )
۱۵۰۰۰ریال

تلفن
۲۲۹۰۰۰۲

نشانی
خیابان نیاوران دار آباد
__________________________________________
موزه جواهرات ملی

آدرس : خیابان فردوسی

تاریخچه جواهرات ایران از زمان حكومت صفویه آغاز می‌شود، زیرا تا قبل از صفویه‌، جواهرات گران‌بهایی در خزانه دولتی وجود نداشته است و براساس‌نوشته‌های سیاحان خارجی‌، پادشاهان صفوی بیش‌از دو قرن (907 تا1148ق‌) دست به جمعآوری جواهرات زدند و حتی كارشناسان دولت صفوی جواهرات را از بازارهای هند و عثمانی و كشورهایی مانند فرانسه و ایتالیا خریداری می‌كردند و به اصفهان‌، پایتخت حكومت‌، میآوردند.
در پایان سلطنت شاه سلطان حسین و با ورود محمود افغان به ایران‌، خزاین دولت با حمله افغان‌ها غارت شد و مقداری از آن‌ها كه به وسیله محمود افغان به اشرف افغان منتقل شده بود، پس از ورود شاه تهماسب دوم به اصفهان‌، به چنگ نادر افتاد و از خروج آن‌ها از ایران جلوگیری شد.
بعداً نادر برای پس گرفتن آن قسمت از جواهرات كه به هندوستان منتقل شده بود، نامه‌هایی به دربار هند نوشت‌، اما جواب نامساعد شنید. پس از لشكركشی نادر به هند (1158 ق‌)، محمدشاه گوركانی مبالغی نقدینه‌، جواهر و اسلحه تسلیم نادر كرد. اما بخشی از اموال و خزاینی كه نادر از هندوستان به دست آورده بود به ایران نرسید و در راه بازگشت به ایران از میان رفت‌. نادر پس از بازگشت به ایران‌، مقدار قابل ملاحظه‌ای از جواهرات را به رسم ارمغان برای امرا و حكام و شاهان كشورهای همسایه فرستاد. هم‌چنین مقداری از اشیای نفیس و مرصع را به آستان حضرت امام‌رضا (ع‌) تقدیم كرد و مقداری را نیز به سپاه خود بخشید. در 1160 ق‌، پس از قتل نادر، احمد بیگ افغان ابدالی‌، از سرداران نادر، دست به غارت جواهرات خزانه نادر زد. از جمله گوهرهایی كه از ایران خارج شد و هرگز بازنگشت‌، الماس معروف كوه نور بود. این الماس در 1266 ق‌، به ملكه ویكتوریا اهدا شد.
در دوران قاجار مجموعه جواهرات جمعآوری و ضبط شد و تعدادی از جواهرات بر تاج كیانی‌، تخت نادری‌، كره جواهرنشان و تخت‌طاووس نصب گردید.
در 1316 ش‌، قسمت عمده جواهرات به بانك ملی ایران منتقل گردید و پشتوانه اسكناس و بعداً وثیقه اسناد بدهی دولت به بانك بابت پشتوانه اسكناس قرار گرفت‌. خزانه فعلی در 1334 ساخته و در 1339 با تأسیس بانك مركزی ایران افتتاح و به این بانك سپرده شد.
این موزه تا قبل از انقلاب فعالیت داشته و بعد از آن تعطیل و دوباره در 1369 برای عموم بازگشایی شد.
جواهرات مهم این موزه الماس دریای نور، تخت طاووس یا تخت خورشید، تخت نادری و كره جواهر نشان است‌.
موزه جواهرات ملی با مساحتی حدود 1000 مترمربع مجهز به سیستم ایمنی است كه توسط آلمانی‌ها ساخته است‌.
جواهرات شاخص موزه عبارتند از:
دریای نور كه درشت‌ترین و زیباترین الماس برلیان در میان گوهرهای سلطنتی ایران و یكی از گوهرهای معروف جهان است‌. گفته می‌شود این الماس هزار سال پیش كشف و استخراج شده است‌. وزن آن اكنون هفت مثقال و 20 نخود، یعنی در حدود 182 قیراط‌، و صورتی است‌، ولی پیش از تراش‌، زیادتر از این بوده است‌. این الماس توسط نادرشاه افشار، جزو هدایای محمد شاه گوركانی و غنایم جنگی از هند به ایران آورده شده و بعد از طی دوران‌های مختلف به دست شاهان قاجاریه رسیده است‌.
دریای نور تا زمان ناصرالدین شاه در وسط یكی از بازوبندهای سلطنتی نصب می‌شد، ولی در زمان او كه استفاده از بازوبند منسوخ شد، آن را به صورت پیش كلاه درآوردند و در قابی زرین با شیر و خورشید و تاج مرصع به 457 قطعه برلیان ریز و عالی و چهار قطعه یاقوت قرار دادند. این الماس برلیان از دو سو تراش خورده و به شكل هرم مثلث‌القاعده‌ای است كه قاعده آن چهار سانتی‌متر درازا و سه سانتی‌متر پهنا دارد و دو سوی دیگر حدود دو سانتی‌متر است‌. همه سطوح دریای نور صاف و یك نواخت است‌، جز یك سمت آن كه فتح‌علی‌شاه با كندن عبارت ، از ارزش آن كاسته است‌.
كره جغرافیایی از دیگر اشیای نفیس موزه است‌. وزن كره با پایه‌های طلایی آن حدود 37/5 كیلوگرم و در روی آن 51366 قطعه جواهر گوناگون به وزن 3656/4 گرم نشانده شده است‌.
اقیانوس‌ها و دریاها زمردنشان و آسیا مرصع به یاقوت و لعل‌، ایران مرصع به الماس‌، اروپا مرصع به یاقوت‌، آفریقا مرصع به یاقوت سرخ و كبود و آمریكای شمالی و جنوبی و استرالیا مرصع به یاقوت و لعل است و خط استوا به وسیله الماس نشان داده شده و دو حلقه زرین ساده كه در روی آن‌ها گل‌های الماس نشان نصب شده‌، به طور متقاطع كره را در میان گرفته است‌.
بر روی كره القاب ناصرالدین شاه منبت و الماس نشان شده است‌. در این كره‌، كوه دماوند با یاقوت درشتی مشخص و شهر تهران با یاقوت معروفی به نام اورنگ زیب نمایان است‌.
تاج‌ماه جواهر دیگری است كه بعد از دریای نور، در میان جواهرات سلطنتی خودنمایی می‌كند. این سنگ سفید و خوش آب و رنگ بادامی شكل 112 قیراط وزن دارد و در وسط بازوبند سلطنتی بازوی چپ قرار داشت‌. اما بعدها به صورت دگمه یا بر روی سینه یا پیش كلاه نصب می‌كردند و اینك به صورت پیاده در خزانه جواهرات سلطنتی ایران نگه‌داری می‌شود.
تاج‌كیانی تاجی است كه پادشاهان در مراسم تاج‌گذاری از آن استفاده می‌كردند.

روزهای بازدید
شنبه تا سه شنبه

ساعت کار
۱۴- ۱۶:۳

بهای بلیت (اتباع ایرانی)
۶۰۰۰ریال

بهای بلیت
( اتباع خارجی )
۳۰۰۰۰ریال

تلفن
۶۴۴۶۳۷۸۵

نشانی
خیابان فردوس مقابل سفارت ترکیه
__________________________________________
موزه هنرهای ملی ایران

آدرس : خیابان بهارستان

170 سال پیش‌، در زمان فتح‌علی‌شاه‌، در محل ساختمان‌های وزارت فرهنگ و سازمان برنامه و بودجه‌، باغ بزرگی بود كه از شمال تا خیابان هدایت فعلی و از جنوب تا میدان بهارستان گسترده بود. در حال حاضر از آن باغ و قصر فقط حوض خانه‌ای باقی‌مانده كه تبدیل به موزه هنرهای ملی شده است و شاید همین آن را از خطر نابودی محفوظ داشته است‌.
این مجموعه در برگیرنده بهترین هنرهای ملی ایران در همه سال‌های اخیر مانند مینیاتور، تذهیب‌، خاتم‌، كاشی‌كاری‌، قالی‌بافی‌، پارچه‌بافی‌، زری دوزی مخمل بافی‌، میناكاری‌، قلم‌زنی و معرق است‌. این ساختمان در 1309 ش به موزه تبدیل شده است‌. ساختمان موزه از همان دوران باقی مانده و فقط حوض وسط تالار برداشته شد.
نام موزه از نام باغ برداشته شد و چون این محل حوض خانه بوده‌، به حوض خانه باغ نگارستان معروف است‌. این موزه به همت مرحوم استاد حسین طاهرزاده بهزاد تأسیس شده است‌.

روزهای بازدید
همه روزه به جز پنجشنبه و جمعه

ساعت کار
۸ - ۱۶

بهای بلیت (اتباع ایرانی)
۲۰۰۰ریال

بهای بلیت
( اتباع خارجی )
۲۰۰۰۰ ریال

تلفن
۳۱۱۶۳۲۹

نشانی
میدان بهارستان خیابان کمال المک ساختمان فرهنگ و ارشاد اسلامی
__________________________________________
موزه فرش ایران

آدرس : تقاطع خیابان دكتر فاطمی‌، و كارگر

موزه فرش ایران در ضلع شمالی پارك لاله و روبه‌روی فروشگاه سپه خیابان فاطمی واقع شده است‌. این موزه در 22بهمن ماه 1356 افتتاح شد.
ساختمان موزه فرش ایران معماری شكیل و چشم‌گیری دارد كه آذین‌های نمای بیرونی آن شبیه به دار قالی است‌. سطح نمایشی موزه مساحتی برابر 3400 مترمربع را در بر می‌گیرد كه شامل دو تالار است و برای نمایش انواع قالی‌های دست بافت و گلیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تالار طبقه هم‌كف به نمایشگاه دایمی اختصاص دارد و تالار فوقانی جهت برگزاری نمایشگاه‌های موقت گلیم و قالی طراحی شده است‌.
پژوهش در سوابق‌، تحولات و كیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش‌، خاصه در ایران‌، گردآوری و خریداری نمونه انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان‌، از اهداف موزه به شمار میآید.
در موزه فرش انواع گلیم‌ها و فرش‌های دست بافت‌، با توجه به مرغوبیت و قدمت آن‌ها و با در نظر گرفتن ویژگی‌های قالی ایران از لحاظ رنگ آمیزی‌، طرح‌، نقش‌، بافت و تنوع مناطق قالی بافی حفظ و نگه‌داری می‌شود.
مجموعه موزه فرش ایران شامل با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار میآید. معمولاً حدود 135 تخته از شاه‌كارهای قالی ایران‌، بافت مراكز مهم قالی‌بافی مانند كاشان‌، كرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، كردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌كف به معرض نمایش گذاشته می‌شود.
در كتاب‌خانه موزه حدود 3500 جلد كتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، فرانسه‌، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنر دوستان و پژوهشگران قرار می‌گیرد. هم‌چنین بهترین كتاب‌ها و نشریات و تحقیقات مربوط به فرش ایران و قالی‌های مشرق زمین به طوركلی و كتاب‌هایی در زمینه مذهب‌، هنر و ادبیات ایران در كتاب‌خانه موزه موجود است‌. در كنار كتاب‌خانه‌، كتاب فروشی موزه نیز مشغول به كار است‌.
هم‌چنین برای استفاده از بازدیدكنندگان موزه‌، فیلم‌ها و اسلایدهایی در زمینه قالی‌بافی و گلیم و هنرهای دستی ایران در سالن نمایش موزه به نمایش در میآید.
از ویژگی‌های موزه فرش قالیچه دست‌بافت ارزشمند و بی‌نظیر ایرانی‌، كار فرش بافان كاشان‌، در اندازه‌های 130 در 220 سانتی‌متر، معروف به قالیچه میرزا كوچك خان جنگلی است كه این شخصیت روحانی ملی را در لباس نظامی مسلح به تفنگ و اسلحه كمری‌، قطار فشنگ نمایش می‌دهد. در شمسه بالای تصویر میرزا، كتیبه‌ای با عبارت و نام كارخانه ملامحمود دیده می‌شود كه احتمالاً، با توجه به این عبارات‌، تاریخ بافت قالیچه سال‌های آخر دوره قاجار است‌.
قدیمی‌ترین فرش شناخته شده در جهان قالی 2500 ساله پازیریك است كه در 1949 م‌، در جنوب سیبری كشف‌شد و آن را بافت ایران در دوره هخامنشی دانسته‌اند. آشكار است كه قالی‌بافی در ایران در دوره هخامنشی وجود داشته و در قرن پنجم پیش از میلاد، دوره‌ای طولانی از تكامل را پشت‌سر گذاشته است‌.
قالی ایرانی پیوسته به عنوان یكی از اصیل‌ترین هنرها مورد توجه بوده و طیف وسیعی از طرح‌ها و نقوش زیبا را در برداشته است‌. در میان قالی‌ها با طرح‌های گوناگونی كه در آن‌ها به كار گرفته شده‌، قالی‌های تصویری جایگاه ویژه‌ای دارند. بافت این قالی‌ها اواخر سده نهم هجری مجدداً آغاز شد و تا به امروز ادامه یافته است‌.
در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنغری به نمایش درآمده است كه گوشه‌هایی از ادبیات‌، اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد. این آثار همه در كارگاه قالی‌بافی استاد موسوی سیرت‌، به یاری هنرمندان جوان ایرانی و ذوق و سلیقه استاد دنیا دیده و تكنولوژی كامپیوتری آفریده شده‌اند.
در واقع چند عامل اصلی را در به وجود آمدن این 26 قالیچه می‌توان متذكر شد: اول تهیه طرح و نقشه از روی نسخه اصلی‌; دوم تنظیم رنگ‌ها و عمل آوردن مواد رنگی گیاهی و شیمیایی روی پشم‌های مرغوب‌; و بالاخره مهارت قالی بافان هنرمند بافنده این آثار كه به مدت پنج سال مستمر، روزانه گاه تا 12 ساعت به كار بافت قالی اشتغال داشته‌اند. از نكات جالب این قالیچه‌ها هم زمانی امر طراحی و بافت را می‌توان متذكر شد. قالیچه‌ها حاشیه ندارند، اما یك حاشیه تشعیری با الهام از نقوش سنتی برای آن‌ها انتخاب شده كه هر دو قالی یك نقش مشترك دارند. در بالای حاشیه‌، درون كتیبه‌هایی نام مجلس مربوط به آن قالیچه و نام هنرمندان آمده است‌.
در طول سالیان دراز، در این موزه نمایشگاه‌های مختلفی برگزار شده كه مشهورترین آن‌ها از این قرارند: نمایشگاه طرح بته كه در دی ماه 1365 بر پا شده‌; نمایشگاه سجاده‌ها و قالی‌های طرح محراب از سده دهم تا چهاردهم هجری‌; نمایشگاهی از قالی‌های گل برجسته از قرن هشتم هجری تا دوره معاصر به مناسبت بزرگ‌داشت دهه‌فجر در 12 بهمن 1364; و دست بافت‌های ارامنه ایران‌.

روزهای بازدید
همه روزه به جز دوشنبه و ایام سوگواری

ساعت کار
۹ -8 ۱

بهای بلیت (اتباع ایرانی)
۲۵۰۰ریال

بهای بلیت
( اتباع خارجی )
۲۵۰۰۰ریال

تلفن
۶۵۲۷۰۳

نشانی
دکتر فاطمی قبل از کارگر شمالی
__________________________________________
موزه ایران (رضا عباسی

آدرس : خیابان دكتر شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان

این موزه در بزرگداشت یكی از نگارگران عصر صفویه نامگذاری شده است. هدف از تشكیل آن گردآوردن، پاس داشتن، مطالعه كردن و شناساندن دستمایه‌های به یادگار مانده از هنرمندان چیره دست این مرز و بوم می‌باشد كه به روی عموم شیفتگان هنر و فرهنگ والای ایران گشوده است. آثار این موزه از دوره ماقبل تاریخ تا قرن 13 هجری را در بر می‌گیرد.
مراكز و تالارهای تشكیل‌دهنده این موزه هنری عبارت است از:
1- تالار پیش از اسلام
2- تالار هنرهای اسلامی شامل:
الف) آثار هنری و صنعتی
ب ) نگار گری
ج ) خوشنویسی
3- كتابخانه

روزهای بازدید
همه روزه به جز دوشنبه

ساعت کار
۹- ۱۸

بهای بلیت (اتباع ایرانی)
500۰ریال

بهای بلیت
( اتباع خارجی )
۲۵۰۰۰ریال

تلفن
88463001-3

نشانی
خیابان شریعتی نرسیده به پل سیدخندان شماره۹۷۲
__________________________________________
موزه تاریخ ( تماشاگه تاریخ

آدرس : خیابان ولی‌عصر، بالاتر از بلوار میرداماد

آثار به نمایش گذاشته شده در موزه تاریخ به تاریخ معاصر ایران (200 سال اخیر) اختصاص دارد و شامل ظروف و وسایل شخصی ناصرالدین شاه‌، تابلوهای كمال‌الملك و ... است‌.
تماشاگه تاریخ مشتمل بر چند خانه است‌: نگارخانه‌، كتاب‌خانه‌، تماشاخانه‌، چای‌خانه‌، سفره‌خانه و ساختمان اصلی كه در مجموع سه طبقه را تشكیل می‌دهد. طبقه زیرین شامل تماشاخانه‌، طبقه میانی‌، سالن‌های موزه و بخش اداری و طبقه فوقانی نگارخانه است كه مكان نمایش ادواری آثار گوناگون هنرمندان است‌.
در بخش تماشاخانه‌، تابلوهای رنگ روغن مربوط به قرن 13 هجری‌، ظروف سفالی‌، جام و ظروف فولادی كه در قرون 12 و 13 هجری‌، در كشورهای انگلستان‌، روسیه و ایران ساخته شده‌اند و هم‌چنین‌، ظروف شیشه‌ای از جنس كریستال متعلق به چكسلواكی سابق و كاسه و بشقاب چینی و بسیاری ظروف دیگر به نمایش گذاشته شده‌اند.

در بخش‌های دیگر تماشاخانه‌، تابلوهای رنگ روغن كه چهره‌های صنیع‌الدوله‌، مصورالممالك‌، ظهیرالدوله و مظفرالدین شاه در آن‌ها دیده می‌شود، قلمدان‌های بسیاری با طرح‌های مختلف از جنس مقوای فشرده‌، كاشی نقش برجسته‌، قاب آینه از جنس نقره‌، شمعدانی‌ها، نقاشی‌های مینیاتور از استاد فرشچیان‌، انواع شمشیر و تفنگ‌، كیف دستی ناصرالدین شاه و بسیاری آثار دیگر و در بخش نگارخانه نیز آثار به نمایش گذاشته شده هنرمندان مختلف دیده می‌شود. در فضای باز مجموعه سفره خانه سنتی و مركز خرید دایر است‌.

روزهای بازدید همه روزه به جز ایام سوگواری
ساعت کار ۹:۳۰ - ۱۳ و ۱۴ -۲۱:۳۰

بهای بلیت (اتباع ایرانی) ۳۰۰۰ ریال
بهای بلیت

( اتباع خارجی ) ۲۰۰۰۰ ریال
تلفن ۱-۸۷۸۸۶۸۰
نشانی خیابان ولیعصر بعداز میرداماد نبش قبادیان
__________________________________________
موزه پول ( تماشاگه پول)

آدرس : بلوار میرداماد

موزه پول اولین گنجینه تخصصی و دایمی سكه و اسكناس در ایران است كه به تاریخ 17 تیرماه 1376 به همت اداره كل موزه‌های بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی افتتاح شد. این مجموعه شامل 1400 سكه و 750 قطعه اسكناس و تعداد تقریبی 200 قطعه اشیای موزه‌ای غیر از سكه و اسكناس است كه در محوطه‌ای به وسعت 2000 مترمربع به نمایش گذاشته شده و ضمن ارائه بخش قابل توجهی از سكه‌ها و اسكناس‌های ایران‌، گوشه‌هایی از تاریخ این سرزمین را نیز به نمایش می‌گذارد.
بخش‌های تشكیل‌دهنده موزه پول عبارتند از: بخش ماقبل پول‌، سالن مربوط به تاریخ سكه و سالن‌های مربوط به تاریخ اسكناس‌. این بخش‌ها به شكلی دیدنی به نمایش گذاشته شده و تاریخ چند هزار ساله این مرز و بوم را پیوسته و زنجیروار معرفی می‌كند. هم‌چنین‌، تلاش شده است تا سكه‌ها، این مستندترین اسناد تاریخی‌، از نظر اقتصادی‌، هنری‌، تزیینی و آرایشی در كنار مهم‌ترین جنبه آن‌، كه همان جنبه تاریخی و فرهنگی است‌، به نمایش گذاشته شود.

در اردیبهشت ماه 1378، بخش جدیدی در سالن اصلی نمایش با موضوع پول ملل راه‌اندازی شده است كه اختصاص به نمایش سكه و اسكناس كشورهای مختلف با اطلاع‌رسانی عمومی شامل پرچم‌، نقشه‌، اطلاعات پولی و ارزش و واحد پول آن كشور دارد.
موزه پول علاوه بر سالن‌های نمایش‌، بخش‌های جنبی دیگری نیز دارد كه به اختصار عبارتند از: كتاب‌خانه تخصصی‌، بانك اطلاعات‌، نگارخانه‌، تماشاخانه‌، سالن اجتماعات‌، نمایشگاه‌های متفرقه‌، كتاب فروشی و چای‌خانه‌.

روزهای بازدید همه روزه به جز ایام سوگواری
ساعت کار ۸:۳۰- ۲۰

بهای بلیت (اتباع ایرانی) ۲۰۰۰ ریال

( اتباع خارجی ) ۲۰۰۰۰ ریال

تلفن ۸۷۷۴۷۴۵
نشانی خیابان میرداماد نرسیده به پل میرداماد .
__________________________________________
موزه تاریخ

آدرس:خیابان پیروزی‌، خیابان افروز، جنب فروشگاه اتكا

موزه تاریخ یكی از مراكز خاص كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است و در 1369، با هدف ترغیب كودكان و نوجوانان به مطالعه و شناخت بهتر تاریخ و وقایع تاریخی احداث شد.
كودكان در این موزه‌، بعد از عبور از تونل زمان و تماشای روند پیدایش تمدن‌، به سالنی می‌رسند كه به صورت زیبایی درست شده و در آن‌جا با نمایش عكس و توضیحاتی مبنی بر چگونگی به وجود آمدن كره زمین و موقعیت ما در كهكشان‌، به فراخور سنی خود با تاریخ جهان‌، نمونه‌هایی از تاریخ ایران‌، سرزمین پیامبران (خاورمیانه‌)، تاریخ انبیا، دین اسلام‌، سرزمین مكه (كعبه‌) و نمونه‌ای از جنگ و صلح در زمان پیامبر اسلام آشنا می‌شوند.
معماری این بنا با توجه به بخش‌های مختلف آن‌، با مخاطب ارتباط برقرار می‌كند، مخصوصاً این كه موزه به‌صورت حلزونی طراحی شده و دارای تونل‌های تنگ به سبك خانه‌های قدیمی است‌.

روزهای بازدید همه روزه به جز ایام سوگواری
ساعت کار ۹:۳۰ - ۱۳ و ۱۴ -۲۱:۳۰
بهای بلیت (اتباع ایرانی) ۳۰۰۰ ریال
بهای بلیت
( اتباع خارجی ) ۲۰۰۰۰ ریال
تلفن ۷- ۲۴۱۷۳
نشانی خیابان پیروزی

__________________________________________
موزه تاریخ طبیعی

آدرس:
میدان هفت‌تیر، ابتدای خیابان قائم مقام فراهانی

حیوانات تاكسیدرمی شده در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این موزه به غیر از جمعه‌ها باز می‌باشد
__________________________________________
موزه دكتر حسابی

آدرس : خیابان تجریش‌، خیابان مقصود بیك‌، خیابان دكتر پروفسور حسابی‌، پلاك 8

موزه دكتر حسابی چند ماه پس از فوت دكتر حسابی‌، در اواخر 1371 و در منزل مسكونی او افتتاح شد. بنای خانه متعلق به 1310 ش‌، است‌. موزه در طبقه سوم و در ضلع غربی منزل دكتر حسابی ایجاد شده و مساحتی حدود 40 مترمربع دارد و شامل وسایل شخصی دكتر از جمله پوشاك‌، مسواك‌، عینك‌، شانه‌، خودكار، دفتر یادداشت و وسایل دست ساز ایشان‌، لوح تقدیر و مدارك تحصیلی و علمی‌، مدال‌ها و نشان‌ها، عكس‌های خانوادگی‌، اسباب بازی فرزندان و نوه‌ها، هدایای خانوادگی و... است‌. هم چنین آثار تقدیمی به دكتر حسابی شامل تابلوی نقاشی‌، تابلوی خط‌، فرش و صنایع دستی همراه وسایل شخصی و كلیه آثار تألیف و ترجمه شده وی به نمایش گذاشته شده است‌. بخش‌های فعال در منزل و موزه دكتر حسابی عبارتند از:
بخش فرهنگی كه وظیفه چاپ‌، جمع آوری‌، تدوین‌، تجدید چاپ و ترجمه آثار وی را بر عهده دارد;
بخش تحقیقات علمی كه پیرامون زندگی و آثار دكتر حسابی فعالیت می‌كند.
بازدید از موزه در سه نوبت با هماهنگی قبلی و حداكثر 25 نفر، به طور رایگان از ساعت 8 تا 16 امكان‌پذیر است‌.
سید محمود حسابی در 1281 ش از پدر و مادری تفرشی در تهران زاده شد. در 17 سالگی لیسانس ادبیات و در 19 سالگی لیسانس زیست شناسی و پس از آن مدرك مهندسی راه و ساختمان را از دانشگاه امریكایی بیروت اخذ كرد.
او در رشته‌های پزشكی‌، ریاضیات و ستاره‌شناسی به تحصیلات آكادمیك پرداخت و در 1924 به پاس زحماتش‌، شركت راه‌سازی فرانسوی از او برای تحصیل در مدرسه عالی برق پاریس دعوت كرد. هم‌زمان با تحصیل در رشته معدن‌، در راه آهن برقی فرانسه نیز مشغول به كار شد. سپس به دلیل روحیه علمی به تحصیل و تحقیق در دانشگاه سوربن در رشته فیزیك پرداخت و در 1927 در 25 سالگی دانش‌نامه دكترای فیزیك خود را با عنوان حساسیت سلول‌های فتوالكتریك ارائه كرد. فعالیت‌های مهم وی در موضوعات علمی عبارتند از:
اولین نقشه برداری علمی و فنی‌، رسم اولین نقشه نوین راه ساحلی سراسری میان بنادر خلیج فارس‌، تأسیس دارالمعلمین عالی (1306)، تأسیس مدرسه مهندسی وزارت راه و تدریس در آن در 1307، تأسیس دارالمعلمین عالی (1307)، ساخت اولین رادیو در كشور (1307)، تأسیس دانش سرای عالی و تدریس در آن (1308)، ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی در ایران (1310)، نصب و راه اندازی اولین دستگاه رادیولوژی در ایران (1310)، تعیین ساعت ایران (1311)، تأسیس اولین بیمارستان خصوصی در ایران به نام بیمارستان گوهرشاد به یاد مادرش (1312)، پیشنهاد تدوین قانون تأسیس دانشگاه تهران و دانشكده فنی (1313) و ریاست آن تا 1315، پایه‌گذاری مراكز تحقیقات راكتورهای اتمی دانشگاه تهران‌، تأسیس سازمان انرژی اتمی و عضو هیئت دایمی كمیته بین‌المللی هسته‌ای‌، تأسیس اولین رصد خانه نوین در ایران‌، و تأسیس اولین مركز مدرن نصب ماهواره در شیراز.
دكتر محمود حسابی به چهار زبان زنده دنیا (فرانسه‌، انگلیسی‌، آلمانی و عربی‌) مسلط بود و به زبان‌های سانسكریت‌، لاتین‌، یونانی‌، اوستایی‌، تركی و ایتالیایی اشراف داشت‌. نشان اوینسیه دولالژیون دونور و نشان كوماندور دولالژیون دونور، بزرگ‌ترین نشان‌های فرانسه‌، به وی اهدا شده است‌.
او تنها شاگرد ایرانی پروفسور اینشتین بود و با دانشمندان طراز اول دنیا نظیر شرودینگر، پورن‌، پل‌دیراك‌، نیلز و بوهر و فلاسفه‌ای چون آندره ژید و برتراند راسل ارتباط داشت‌.
در 1990 از سوی جامعه علمی جهانی به عنوان مرد اول علمی جهان برگزیده شد و در كنگره 60 سال فیزیك ایران در 1366 ملقب به پدر فیزیك ایران گردید.
دكتر حسابی در 12 شهریور 1371 در بیمارستان دانشگاه ژنو به هنگام معالجه قلب بدرود حیات گفت‌. مقبره استاد بنا به خواسته وی در زادگاه خانوادگی و در شهر دانشگاهی تفرش قرار دارد.

روزهای بازدید
شنبه تا چهار شنبه

ساعت کار
۸-۱۶:۳۰

بهای بلیت (اتباع ایرانی)
رایگان

بهای بلیت
( اتباع خارجی )
رایگان

تلفن
۲۲۰۲۰۰۶
__________________________________________
موزه استاد صبا

آدرس : خیابان ظهیرالاسلام

استاد ابوالحسن صبا از اساتید بزرگ موسیقی اصیل ایران است‌. او در 1281 ش‌، در تهران متولد شد. پدرش‌، ابوالقاسم كمال‌السلطنه‌، فرزند محمد جعفرخان صدرالحكما، فرزند محمودخان صبا، شاعر و نقاش بلند آوازه عهد ناصری‌، و از مردان فاضل و هنردوست عصر خویش بود. كمال‌السلطنه طبیب و ادیب و دوست‌دار موسیقی بود. سه تار را دل‌نشین می‌نواخت و اولین استاد پسرش بود. صبا علاوه بر نوازندگی‌، گاه آهنگ نیز می‌ساخت و علاوه بر موسیقی‌، ادبیات كلاسیك ایران را به خوبی می‌شناخت و زبان انگلیسی را می‌دانست‌. او به پرورش گل نیز علاقه‌مند بود. ساز اصلی استاد ویولن بود كه آن را نزد حسین‌خان هنگ آفرین فراگرفت‌. هم‌چنین سنتور را نزد علی‌اكبر شاهی و حبیب سماعی‌، كمانچه را نزد حسین‌خان اسماعیل‌زاده‌، ضرب را نزد حاجی‌خان ضربی‌، نی را نزد اكبرخان‌، تار را نزد استاد علی‌نقی وزیری و سه تار را در مكتب استاد میرزا عبدالله و غلامحسین درویش به كمال رسانید. در جوانی به مدرسه كمال‌الملك رفت و نقاشی را فراگرفت‌. هم‌چنین‌، مهارت‌هایی چون سوهان كاری‌، نجاری‌، ریخته‌گری‌، معرق‌كاری و خاتم‌كاری به دست آورد كه بعداً در ساختن آلات موسیقی به كار بست‌.
صبا در شب جمعه 29 آذر ماه 1336 در سن 55 سالگی به علت ناراحتی قلبی چشم از جهان فروبست‌. بعد از مرگ استاد، بر طبق وصیت ایشان و به خاطر تجلیل و قدردانی از این هنرمند نامی‌، خانه ایشان در 29 آبان 1353، به موزه تبدیل گردید و همسر ایشان به كمك فرزندان استاد، اشیا و لوازم متعلق به استاد را جمعآوری و به موزه اهدا كردند.

به‌طوركلی‌، موزه صبا به دو بخش تقسیم می‌شود: بخش اول شامل سازها، لوازم شخصی و آثار استاد از جمله ردیف‌های موسیقی است‌; و بخش دوم اختصاص به كارهای دستی خانم صبا، همسر استاد صبا، دارد كه شامل مجموعه تندیس‌های مومی و لباس‌های محلی و سنتی ایران قدیم است‌.
در حال حاضر موزه فعال‌، ولی نیازمند مرمت است‌.

موزه ابوالحسن صبا
موضوع : شخصیت ( استاد ابوالحسین صبا )
وضعیت: فعال
وابستگی: وزارت ارشاد
سال تاسیس : ۱۳۵۴ هجری شمسی
ساعت بازدید : ۱۶-۸
روزهای تعطیل : پنجشنبه ها و جمعه ها و تعطیلات رسمی
بهای بلیط داخلی : 2000 ریال
بهای بلیط خارجی : 4000 ریال
نشانی : تهران، میدان بهارستان، خ ظهیر الاسلام، شماره ۹۰
تلفن : 021-3111246

ابوالحسن صبا خانه کوچک اما خاندان بزرگی داشت. پدرش ابوالقاسم کمال السلطنه فرزند محمد جعفر خان صدرالحکما فرزند محمود خان صبا شاعر و نقاش بلند آوازه عهد ناصری بود.

ابوالحسن صبا به سال 1281 شمسی در چنین خاندانی پا به عرصه هستی نهاد. ساز اصلی صبا ویولن بود. اما در نواختن سازهای دیگر از قبیل سنتور، تار، سه تار، کمانچه، ضرب و نی به درجه استادی رسید.

صبا ویولن را نزد حسن خان هنگ آفرین، سنتور را نزد علی اکبر شاهی و حبیب سماعی، کمانچه را نزد حسین خان اسماعیل زاده، ضرب را نزد حاجی خان ضربی، نی را نزد اکبر خان، تار را نزد استاد علینقی وزیری، سه تار را در مکتب استاد میرزا عبدالله و غلامحسین درویش به کمال رساند.

در جوانی نیز به مدرسه کمال الملک رفت و از وی تعلیم نقاشی گرفت. چند تابلو رنگ و روغن که تصویر منظره، گل، پرنده و حیوانات است از او در موزه صبا یعنی در همین خانه در حال ویرانی که در سال 1353 به موزه تبدیل شد، به یادگار مانده است.

در این موزه اشیاء شخصی صبا و همسرش و نیز سازها و کتابهای او نگهداری می شود.

استاد صبا در سال 1306 از طرف استاد علینقی وزیری مامور شد تا در رشت مدرسه ای مخصوص موسیقی تاسیس کند.

وی نزدیک دو سال در رشت اقامت کرد و در آنجا ضمن تعلیم موسیقی، به روستاها و کوهپایه های شمال رفت و به جمع آوری آهنگ های محلی پرداخت و ارمغان های بی نظیری از این سفر به همراه آورد. زرد ملیجه، دیلمان، رقص چوبی قاسم آبادی، امیری مازندرانی و چند قطعه دیگر یادگار همین دوره از زندگی اوست.

در سال 1318 که رادیو تهران تاسیس شد، صبا در رادیو به کار نوازندگی پرداخت ولی در همه حال در هنرستان موسیقی به کار تدریس و تحقیق موسیقی اشتغال داشت و در اواخر عمر نیز در منزلش کلاس موسیقی دایر کرده بود و علاقه مندان را تعلیم می داد.

شاگردان معروف صبا عبارتند از علی تجویدی، فرامرز پایور، حسین تهرانی، حسین ملک، حسن کسایی، غلامحسین بنان، محمد بهارلو، ابراهیم قنبری، رحمت الله بدیعی، مهدی خالدی، عطاء الله خرم، همایون خرم، داریوش صفوت، لطف الله مفخم پایان و ...

صبا علاوه بر اینکه ادبیات کلاسیک ایران را به خوبی می شناخت، زبان انگلیسی را خوب می دانست و از ادبیات جدید ایران نیز اطلاع داشت.

این موسیقیدان بزرگ، آثار نیما و هدایت را می خواند و با نیما و شهریار روابط نزدیک داشت.

او با شهریار از ایام جوانی دوست و رفیق گرمابه و گلستان بود. این دوستی تا پایان عمر او دوام کرد و در زمان مرگ نیز شهریار بر بالین او حضور داشت.

صبا در 29 آذر ماه سال 1336 در سن 55 سالگی به علت ناراحتی قلبی چشم از جهان فروبست. آرامگاه صبا در ظهیرالدوله شمیران در خیابان دربند واقع شده که آن نیز در دست ویرانی است
__________________________________________
موزه امام علی(ع)

آدرس : ولی‌عصر شمالی‌، بالاتر از میرداماد، روبروی اتوبان نیایش (بلوار اسفندیار)

در خردادماه سال 82 افتتاح شده است و در بنایی 4 طبقه واقع می‌باشد. همانطور كه از نام این موزة پیداست همة فعالیت‌هایی كه در این موزه انجام می‌شود مربوط به حضرت علی (ع‌) می‌باشد. و شامل تابلوهای نقاشی‌، نقاشی‌های قهوه‌خانه‌ای و آثاری مربوط به پرده خوانی در زمان‌های قدیم می‌باشد.
آثار هنرمندان خوشنویس كه در رابطه با مسائل مذهبی كار انجام داده‌اند ازدیگر آثارست كه در این موزه وجود دارد. در طبقه همكف این موزه نمایشگاه‌های دوره‌ای برگزار می‌شود كه چندی پیش اصل پردة كعبه كه به ایران هدیه شده بود در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت‌. آمفی‌تئاتری در این موزه وجود دارد كه جلسات عرفانی ادبی و فرهنگی با حضور نویسندگان و شعرای كه كارهای مذهبی انجام داده‌اند، در این مكان برگزار می‌شود.
در طبقه اوّل مرمت آثار تأسیسات نمازخانه
در طبقه همكف‌) نمایشگاه ادواری
در طبقه 1 ) تابلوهای نقاشی معاصر
در طبقه 2 ) آثار خوشنویسی مستقر می‌باشد

روزهای بازدید همه روزه
ساعت کار 9-16
بهای بلیت (اتباع ایرانی) 300
بهای بلیت
( اتباع خارجی ) 2000
تلفن 2017471
نشانی خیابان ولی‌عصر
__________________________________________
موزه تنوع زیستی

آدرس : تهران بزرگراه همت پارك پردیسان

این موزه در پارك طبیعت پردیسان و در فضایی با مساحت داخلی 1800 متر مربع در شمال غربی شهران واقع شده است كه در فروردین ماه سال 1383 توسط ریاست محترم جمهوری افتتاح گردید. موزه با تاكید بر اهمیت و ارزش تنوع زیستی و در راستای وظایف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست ایجاد شده است و هدف مدیریت موزه همواره این بوده است که با استفاده از کادر کارشناسان خود نقش موثری در تحقیقات، اطلاع رسانی و آموزش برای گروه های مختلف سنی و علاقه مندان به محیط زیست ایفا نماید.

روزهای بازدید همه روزه به جز ایام سوگواری
ساعت کار 9-15
بهای بلیت (اتباع ایرانی) رایگان
بهای بلیت
( اتباع خارجی ) 2000
__________________________________________
موزه پست و تلگراف

آدرس: خیابان امام خمینی

موزه پست و مخابرات در بهمن ماه 1369 به نام موزه پست شروع به كار كرد. این موزه در یكی از قدیمی‌ترین و شكیل‌ترین عمارت‌های دولتی تأسیس شده كه از دو طبقه بنا متشكل از سالن‌ها و غرفه‌های متعدد تشكیل شده و مكانی مناسب جهت بازدید مشتاقان دیدار آثار تاریخی و كهن است‌.
در 20 اسفند ماه 1374، به استناد موافقت سازمان امور اداری و استخدامی كشور، موزه پست به موزه وزارت پست و تلگراف و تلفن و در 12 مرداد ماه 1378، به موزه پست و مخابرات تغییر نام داد.
این بنا در 1307 ش‌، در زمان وزرای قدیم پست‌، صوراسرافیل و نظام‌الدین حكمت‌، با صرف هزینه پانصد هزار تومان و با مساحت 15000 متر مربع در خیابان سپه (امام‌خمینی‌) تأسیس گردید. قسمتی از این ساختمان (یك‌سوم‌) در كنار سردر باغ ملی‌، كه قبلاً اداره گمركات پست بوده‌، به موزه اختصاص داده شده است‌.
استفاده از ستون‌های سبك نو هخامنشی در ساختمان پست به قدری جالب و موفق بود كه در شكلی بارزتر و حجمی وسیع‌تر در عمارت نظمیه یا كاخ شهربانی به كار گرفته شد.
شایان ذكر است كه كاروان‌سراهای چهار ایوانی با وجود رونق و رواج ساختشان در دوره اسلامی‌، ریشه در دوران قبل از اسلام دارند و قدمت بناهای چهار ایوانی به پیش از اسلام‌، به خصوص دوره ساسانیان‌، بر می‌گردد و بسیاری از كاخ‌ها به این شكل ساخته شده‌اند.
بنای پست در منطقه‌ای فرهنگی تاریخی به نام میدان مشق واقع شده كه اكثر ساختمان‌های آن از قاجاریه تا پهلوی اول زمان گذاری شده‌اند و به غیر از بنای وزارت جنگ‌، مقابل سردر باغ ملی كه متعلق به دوره ناصری است‌، ساختمان‌های این محوطه در زمان وزارت جنگ پهلوی اول بنا شده است‌.
در ساختمان موزه مانند سردر باغ ملی و سایر بناهای میدان مشق و هم عصر، از مصالح مشابهی استفاده شده است‌; از جمله از سنگ در پی (ستون و سرستون و كف و پله‌ها) و آجر در بیش‌تر نقاط بنا و بدنه و در و پنجره و سقف چوبی و بام شیروانی استفاده شده و در تركیب این مصالح نهایت ظرافت و زیبایی مد نظر قرار گرفته است‌.
زیر زمین موزه با دو متر بالاتر از سطح خیابان در حالت نیم سطح قرار گرفته است‌. بنای موزه سه در ورودی شمالی‌، جنوبی و غربی دارد كه در حال حاضر ورودی شمالی مسدود است‌. موزه با 43 متر عرض و 53 متر طول‌، و حدود 2279 متر مربع مساحت دارد.
كل بنای پست دارای یك محور مركزی است كه شرق و غرب بنا را قرینه ساخته است‌. این محور در حال حاضر ورودی منطقه 11 پستی است‌، كه قسمت غربی آن (موزه پست و مخابرات‌) درست معادل شرق آن كه در حال بازسازی و احیا است‌، ساخته شده است‌. عمارت پست و گمرك تهران از پست ایالتی تهران (یال شرقی‌)، گمرك امانات پستی و دو قسمت دیگر تشكیل شده است كه در آینده نزدیك به موزه فعلی اضافه و تبدیل به یكی از بزرگ‌ترین موزه‌های ارتباطات (پست و مخابرات‌) در دنیا خواهد شد.
موزه پست و مخابرات از هشت غرفه تشكیل گردیده است كه در دو طبقه بنا قرار گرفته‌اند. طبقه اول شامل غرفه‌های تشریفات یا وزرا است كه شامل تصاویری از وزرای پست و تلگراف و تلفن‌، از اولین وزیر تلگراف‌، علی قلی خان مخبرالدوله (1255 ش / 1293 ق‌) تا وزیر وقت است‌. سالن تمبرهای داخلی شامل 1100 سری تمبر از سه دوره قاجاریه‌، پهلوی و جمهوری اسلامی است و نیز دو ویترین مربوط به كلیشه ادیسون و كلیشه تمبر احمدشاه و در انتهای سالن‌، ماكت پستچی زمان قاجاریه و نمادی از كوچه پست قرار دارد. غرفه اشیای پستی شامل صندوق‌های پستی دوره پهلوی‌، انواع مهرهای دستی‌، گرد، ساده‌، بیضی‌، مستطیل و غلتكی‌، نمونه‌های مهرهای مصرفی دفاتر پست خارج از كشور، مهر روز جمهوری اسلامی‌، انواع حكم‌های دولتی‌، حكومتی‌، دستگاه‌های دستی و برقی قدیمی ابطال تمبر، دستگاه‌های دستی و برقی قدیمی نقش تمبر، دستگاه تایپ قدیمی و ویترین هایی از قبیل ویترین سیم و سرب و انواع پلمپ شكن‌، وسایل و پاكت‌های پست مالی‌، قاب عكس‌های وسایل پستی دوره قاجاریه و تصاویر كاركنان پست دوره قاجار است‌.
غرفه راه ابریشم یا سالن مركزی شامل انواع وسایل ارتباطی قدیمی و حمل محموله‌های پستی اعم از ارابه‌، ماشین سه چرخ و هواپیما، ویترین‌های وسایل و هدایایی از كشورها، دولت‌ها و اشخاص مختلف‌، چندین نمونه از مجسمه‌های پستچی‌های زمان قاجار، نقشه راه‌های مختلف پستی و ارتباطی‌، صندوق‌های پستی قدیمی زمان قاجار و در راهروهای طبقه اول‌، پانل‌هایی از عكس‌های كاركنان پست قدیم و پستچی‌های زمان قدیم و ویترین وسایل اهدایی از شخصیت‌های مختلف است‌. هم‌چنین‌، در طبقه اول قسمت‌های اداری‌، فروشگاه و كتاب خانه قرارداد و كتاب‌هایی راجع به تاریخچه پست و تلگراف و تلفن‌، تمبر و منابع قدیمی درباره ارتباطات به زبان‌های فارسی‌، لاتین و فرانسوی كه دانشجویان و محققان در امور ارتباطات و معماری می‌توانند از منابع بهره‌برداری كنند.
طبقه دوم متشكل از سالن تمبر بین الملل و شامل قطعه‌هایی از تمبرهای منتشره توسط 130 كشور عضو اتحادیه جهانی پست و هم‌چنین ویترین‌های افقی شامل پاكت‌های مهر روز اهدایی شخصیت‌های مختلف‌، تمبر و پاكت‌های ارسالی از كشورهای مختلف است‌.
غرفه اشیای پستی شامل انواع ترازوهای قدیمی پست‌، نمونه صندوق‌های پستی كشورهای مختلف از جمله برزیل‌، مصر، كانادا، آلمان‌، مكزیك و سوئد است‌.
غرفه شماره یك مخابرات شامل انواع وسایل ارتباطی از مورس تا ماهواره زهره‌، تله تایپ‌، تلگراف‌، تلكس‌، فاكس و نمونه تیروسیم است‌.
در این غرفه هم‌چنین ویترین افقی مربوط به نمونه دست‌خط حضرت امام (ره‌) در خصوص ثبت تلفن منزل ایشان به اداره تلفن شهرستان قم در 1341 مشاهده می‌گردد.
غرفه شماره دوی مخابرات شامل انواع دستگاه‌های تلفن مغناطیسی صد شماره‌ای قدیمی‌، دیواری‌، دستگاه‌های ارتباطی قدیمی مثل دستگاه گیرنده و فرستنده و تلفن بی‌سیم‌، میز سوئیچ برد، دستگاه اندازه‌گیری و آزمایش خطوط كاریر و تلفن‌های مغناطیسی رومیزی است‌.
در طبقه دوم نیز بخش‌های اداری‌، سالن اجتماعات با گنجایش 100 نفر جهت نمایش فیلم و CD و نیز برگزاری جلسات و همایش‌ها و سالن كنفرانس كه مربوط به جلسات اداری هیئت امنای موزه پست و مخابرات و جلسات داخلی است‌، و هم‌چنین بوفه جهت پذیرایی از بازدید كنندگان قرار دارد.
مهندس نیكلای ماركوف‌، معمار ساختمان اداره پست تهران‌، این سبك خاص معماری را در نهایت ظرافت هم در این بنا و هم در دیگر بناها پیاده كرده است‌. سبك وی در معماری هم مدرن‌، هم التقاطی و هم ایرانی‌، هم غربی است‌. شایان ذكر است كه طراح و شروع كننده عمارت پست ماركوف و تمام كننده آن مهندس مظلومیان‌، از مهندسان شهرداری تهران‌، بوده است‌.
از ویژگی‌های سبك معماری رضاخانی (پهلوی اول‌) تركیب سبك‌های معماری دوران‌های مختلف تاریخی ایرانی و غربی با هم و شكل‌گیری سبكی خاص با عملكرد امروز خود است كه در بنای پست‌، این تركیب به صورت تزیینی در ستون و سرستون‌های متصل به بدنه و طاق نماهای آجری دور تا دور صحن مركزی در طبقه بالا مشهود است‌. سبك معماری و پلان ساختمان به گونه‌ای است كه یادآور كاروان سراهای چهار ایوانی است‌; به خصوص به خاطر وجود شاه‌نشین در بنا، كاروان‌سرا گونه ساخته شدن بنا تأیید می‌شود. شاه‌نشین طبقه اول رو به روی طاق نمایی به عرض چهارونیم متر، كه اتاق روابط عمومی است‌، و دیگری رو به روی طاق نمایی با عرض پنج متر در طبقه دوم‌، كه اتاق كنفرانس است‌، قرار دارد. در هر دو مورد پنجره‌ها عریض‌تر از سایر اتاق‌ها و غرفه‌های موزه است‌.
در تركیب معماری بنا، هم سبك معماری دوره هخامنشیان قابل تشخیص است و هم سبك معماری دوره اسلامی‌. مورد اول در ستون نماهای چهارگوش بیرونی بنا در ضلع جنوبی ساختمان‌، كه به صورت خوابیده و چسبیده به پیكره بناست و پایه ستون و سرستون دو گاو پشت به هم‌، به صورتی نمادین یادآور ستون و سرستون‌های تخت جمشید است و سبك دوران اسلامی در طاق نماهای گنبدی شكل آجری دور تا دور حیاط مركزی‌، در طبقه دوم قابل بررسی است و با سبك معماری صفویان هم خوانی و قرابت دارد.
__________________________________________
موزه بانك

آدرس: خیابان امام‌خمینی

ساختمان موزه بانك یكی از قدیمی‌ترین بناهایی است كه به نام بانك شاهنشاهی ایران در 1267 ش تأسیس شد و به موجب امتیازی كه از طرف ناصرالدین شاه به شخصی انگلیسی به نام بارون جولیوس دو رویتر مؤسس خبرگزاری رویتر اعطا گردید، كار خود را در همان زمان آغاز كرد.
بانك شاهی ایران در مدت كار خود در ایران با موانع و مشكلاتی مواجه بود كه مهم‌ترین آن‌ها را باید رقابت صرافان ایران‌، رقابت بانك استقراضی روس‌، تنزل بهای نقره و لطمات ناشی از لشكركشی متفقین و متحدین به ایران در جنگ جهانی اول نام برد.
در نخستین سال‌های پس از جنگ جهانی اول‌، بانك به علت داشتن حق نشر اسكناس‌، هم‌چنان مقام اول را در اقتصاد ایران دارا بود، تا آن كه در 1309 ش‌، حق نشر اسكناس از طرف دولت ایران باز خرید و انتشار اسكناس به بانك ملی واگذار شد.
آخرین بانكی كه قبل از انقلاب در این ساختمان فعالیت داشت بانك بازرگانی ایران بود و سرانجام در 29 آذر 1358، بنا به تصویب مجمع عمومی بانك‌ها، بانك تجارت از ادغام 11 بانك تشكیل گردید.
ساختمان موزه با قدمتی بیش از یك قرن‌، بنایی آجری است با مساحت قریب به 1535 مترمربع كه از سه طبقه مجزا، شامل زیرزمین‌، هم‌كف و فوقانی تشكیل یافته و با سه مسیر جداگانه به محوطه اصلی ساختمان كه مشرف به فضای سبز است‌، متصل می‌گردد.
در حال حاضر، طبقه هم‌كف و فوقانی با تلاش مسئولان بانك و هنرمندان مرمت و بازسازی گردیده و به نمایش آثار بانكی و فرهنگی‌، مشتمل بر اسناد، اشیا و تابلوهای قدیمی متعلق به بانك اختصاص یافته است‌.
در این موزه مجموعه آلبوم بازی‌های المپیك كانادا (1976) و سكه‌های طلای یادبود افتتاح بانك ملی‌، سكه‌های مدور طلا به مناسبت پنجاهمین سال شاهنشاهی پهلوی و یك جفت دكمه سردست اشرفی طلا مربوط به عزیزالله‌خان سردار بجنوردی با زنجیر و گیره مربوط به دوره قاجاریه (1297) و هم‌چنین اسكناس‌های سه تومانی‌، پنج‌تومانی‌، 10 تومانی و ... از دوره قاجاریه‌، و نیز ماشین‌های فاسیت پریما ساخت ایتالیا، ماشین تایپ اپتیما و ... به نمایش گذاشته شده است‌.

روزهای بازدید همه روزه
ساعت کار ۹- ۱
بهای بلیت (اتباع ایرانی) رایگان
بهای بلیت
( اتباع خارجی ) رایگان
تلفن ۹-۳۱۱۰۰۱۰
نشانی میدان امام خمینی خیابان فردوسی کوچه طبس بانک سپه اداره مرکزی
__________________________________________
موزه سینمای ایران

آدرس : خیابان ولی‌عصر، باغ فردوس

فكر ایجاد موزه سینمای ایران در 1373 با حمایت مهندس سیدمحمد بهشتی در زمان ریاست مركز توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران مطرح شد و در 1377 در مراسمی‌، فاز اول موزه سینمای ایران در خیابان لاله‌زار، كوچه پیرنیا افتتاح شد. انتشار چند كتاب‌، یك مجموعه كارت پستال‌، یك مجموعه موسیقی متن فیلم‌های ایرانی و برگزاری جشن‌های 100 سالگی سینمای ایران‌، آغاز فعالیت‌های موزه سینما بود.
سرانجام در 1380، با حمایت و كمك وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، معاونت امور سینمایی‌، سازمان میراث فرهنگی‌، شهرداری تهران و بنیاد فارابی‌، موزه سینمای ایران در بخشی از باغ فردوس‌، كه قبل از انقلاب ستاد جشن هنر شیراز و نمایشگاه هنرهای تجسمی و محل اجرای كنسرت موسیقی بود و سپس در سال‌های پس از انقلاب‌، مركز آموزش فیلم‌سازی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد، با حضور سیدمحمد خاتمی‌، رئیس‌جمهور، افتتاح شد.


امكانات موزه عبارتند از:
عكس‌ها: شامل هزاران عكس از صحنه‌های فیلم‌های سینمایی‌، پشت صحنه و مراحل فیلم‌سازی و فعالیت‌های سینمایی و هنرمندان و دست اندركاران صنعت و هنر سینما است كه قدیمی‌ترین آن به نخستین روزهای نمایش فیلم در ایران باز می‌گردد;
فیلم‌نامه‌ها: شامل 400 فیلم‌نامه ساخته شده است‌;
اعلان‌ها: بیش از 2500 اعلان سینمایی از دهه 1310 تاكنون گردآوری شده و بخشی از آن به نمایش گذاشته شده‌است‌;
جایزه‌های داخلی و بین‌المللی‌: بخشی از جوایز و افتخارات بین‌المللی سینمای ایران كه عمدتاً به دوره جمهوری اسلامی تعلق دارد، در موزه جمع شده و تكمیل آن ادامه دارد;
كتاب‌ها: شامل كتاب‌های سینمایی از نخستین چاپ‌ها تاكنون است كه به حدود 8000 جلد می‌رسد;
اسناد و مدارك‌: حدود 3000 قطعه سند شامل اسناد دولتی‌، نمایش‌ها، قراردادها، اسناد تاریخی‌، اسناد مالكیت‌، سینماها و ... از حدود 90 سال پیش تاكنون موجود است‌;
فیلم و ویدئو: 1000 فیلم سینمایی ایرانی به همراه 500 عنوان نمونه كوتاه (آنونس‌) آرشیو تصویری فعلی موزه را تشكیل می‌دهد;
مطبوعات‌: شامل 5000 جلد نشریه است كه قدیمی‌ترین آن متعلق به 1309 است‌;
اسباب سینما توگراف‌: شامل حدود 300 دستگاه و ابزار قدیمی است كه عمدتاً بسیار قیمتی و قابل نمایش در موزه است كه قدیمی‌ترین این دستگاه‌ها متعلق به 1309 و اغلب ساخت صنعتگران قدیمی سینمای ایران است در همان زمان موجب شگفتی فن‌كاران خارجی می‌شده است‌;
لباس‌، دكور و گریم‌: شامل نمونه‌های تاریخی لباس‌، دكور سازی‌، صحنهآرایی و چهره‌پردازی است كه تلاش بسیار زیادی برای جمعآوری آن‌ها صورت گرفته است‌.

تالارهای موزه شامل 7 تالار است ، با ورود به محوطه باغ از طریق پله های ساختمان زیبای باغ فردوس می توان وارد تالارهای موزه شد. در طبقه فوقانی 3 سالن وجود دارد و از داخل تالار سوم سینما به وسیله پله های مارپیچ می توان 4 تالار دیگر را بازدید کرد.

تالار اول
تاریخچه ورود سینما به ایران

پرده خوانی | شهر فرنگ |پوسترهای اولیه | پیشگامان | اسباب سینما توگراف

تالار دوم
سینما در سالهای١٣٨٠-١٣٣٠

تالار سوم
جوایز و حضور بین الملل سینمای ایران

تالار چهارم
سینمای جنگ و دفاع مقدس

تالار پنجم
ارامنه و سینمای ایران

تالار ششم
بخش کودک و نوجوان

تالار هفتم
اتاق صدا، دوبله و موسیقی

بازدید از موزه روزهای شنبه‌، یك‌شنبه‌، سه‌شنبه‌، چهارشنبه و پنج‌شنبه از ساعت 10 تا 17 و جمعه‌ها 14 تا 17 امكان‌پذیر است روزهای دوشنبه و ایام سوگواری موزه تعطیل است
برچسب ها: بازار ، موزه ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۳۰ آذر ۱۳۹۸
موزه خوشنویسی خیابان دکتر شریعتی بعد ار تقطع سمیه
Netherlands
شیما
۱۰:۳۷ ۲۵ تير ۱۳۹۸
اپدیت کنید قیمت هارو خواهشا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۰۴ فروردين ۱۳۹۸
زنده باد تهران دوست دارم عشقی عشق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۳ فروردين ۱۳۹۸
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
خ.....عسکری
۱۴:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
با سلام
لطفا در خصوص زلزله ی تهران در مورد حفظ موزه ها تهرات تمهیداتی دارید ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۱۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
اطلاعات خیلی قدیمیه
قیمتها برای ۱۰، ۲۰ سال پیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۰ فروردين ۱۳۹۷
موزه ميدان آزادى چه موزه ايست كه نامبرده تشد؟
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۱:۲۳ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
ادرس‌باغ‌موزه‌قصر‌را‌ارسال‌کنید
Iran (Islamic Republic of)
منوچهری
۱۰:۵۶ ۱۳ آذر ۱۳۹۶
ادرس‌باع‌موزه‌قصر‌وشماره‌تلفن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
موزه حسین ملک در لیست نبود
Iran (Islamic Republic of)
طاهره طالب زادگان
۰۲:۱۴ ۰۶ شهريور ۱۳۹۶
اطلاعات قديمى است
Iran (Islamic Republic of)
محمد مرادی
۱۸:۰۴ ۲۰ تير ۱۳۹۶
Iran (Islamic Republic of)
میلاو توکلی
۰۹:۰۴ ۲۷ آذر ۱۳۹۵
سلام همه موزه ها بود به جز موزه عبرت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۴ مهر ۱۳۹۵
سلام و سپاس...
قیمت بلیطها هنوزم همینه؟!
موزه مقدمم عالیه
Saudi Arabia
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۸ مهر ۱۳۹۵
موزه سینما که هیچ گاه اجازه ندادند از تالارها دیدن کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
عالی بود
ممنون از دوستانی که نظر داده بودن. و اسم موزه هایی رو که در بالا ذکر نشده بود معرفی کردند. من به خاطر کار پایان نامه دنبال لیست کامل موزه های تهران بودم. اما خیلی از موزه هایی که دوستان معرفی کرده اند رو نشنیده بودم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
سلام ممنون از اطلاعات خوب، موزه ملك، موزه ايران باستان،موزه عبرت و زندان قصر كه الان موزه است را هم در ليست قرار بدهید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۴
خیلی خوب بود مخصوصا برای ما هنری ها، به افتخار همه هنری ها...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۹ دی ۱۳۹۴
چرا موزه ازادی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۶ دی ۱۳۹۴
سلام
بهاي بليط کاخ گلستان برای خارجی و ایرانی چنده؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۱ دی ۱۳۹۴
ادرس هاى شما خيلى بد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۱۰ دی ۱۳۹۴
جمعه 10دی 1394 موزه داراباد حیوانات باز هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۷ دی ۱۳۹۴
چراموزه ی ایران باستان در لیست نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۷ دی ۱۳۹۴
چراموزه ی ایران باستان در لیست نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۷ دی ۱۳۹۴
چراموزه ی ایران باستان در لیست نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۷ دی ۱۳۹۴
چراموزه ی ایران باستان در لیست نبود
Iran (Islamic Republic of)
مهمان تهران
۲۲:۳۸ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
بسیار عالی!
ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
Iran (Islamic Republic of)
مهمان تهران
۲۲:۳۷ ۱۹ شهريور ۱۳۹۴
بسیار عالی!
ممنون بابت اطلاعات مفیدتون
Iran (Islamic Republic of)
فائزه
۰۳:۵۲ ۲۵ تير ۱۳۹۴
موزه ي زمان چي پس؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
لیلی
۲۲:۲۰ ۱۲ تير ۱۳۹۴
من همیشه آرزوم اینه که یه روز به همه این مکانا برم برام دعا کنین که به آرزو برسم با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۷ تير ۱۳۹۴
سلام/ دعا کردم. ولی شما بیشتر به "همت" نیاز دارید.
Iran (Islamic Republic of)
محمود صیاد
۰۹:۵۸ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۳:۱۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
من دانشجوی باستان شناسیم برای موزه پول موزه پول بانک سپه تو خیا بان امام خمینی خیلی جالب و مفیده و موزه ایران باستان
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۳:۱۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۴
با سلام
موزه ی عبرت ایران
آدرس-میدان امام خمینی-ابتدای خیابان فردوسی-کوچه طبس-خیابان یارجانی-پلاک11
بهتون توصیه میکنم برید تماشاکنیدخیلی جالبه من خودم 5فروردین94 رفتم
قیمت بلیطش هم 3هزارتومن هستش
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۷:۲۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۴
چرا موزه ي آلات موسيقي رو نذاشتين؟
Iran (Islamic Republic of)
آرین
۱۷:۱۱ ۲۹ اسفند ۱۳۹۳
چرا موزه خودرو های تاریخی ایران را نگذاشتید؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
مونا
۲۳:۱۲ ۲۳ آبان ۱۳۹۳
دست شما درد نکنه... کاش مردم ما بيشتر موزه مي رفتند و مسولان هم بيشتر اهميت مي دادند. کشورهاي ديگر خيلي روي موزه ها کار مي کنند
United States of America
علیرضا
۱۶:۱۲ ۲۵ مهر ۱۳۹۳
با سلام و خسته نباشید
کارتون خیلی عالیه
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۱۰:۱۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۳
چرا موزه ی دفاع مقدس رو نذاشتید؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
شما تلوزیون نگاه نمیکنی؟؟؟؟
Germany
ناشناس
۰۰:۱۰ ۲۵ مهر ۱۳۹۳
قیمت ورودی موزه سینما ایران چنده؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
على
۲۱:۵۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۳
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۴۱ ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
پس باغ موزه قصر که صبح تا شب بدون تعطیلی باز است چییییییییییییییییییییییییییی؟
Iran (Islamic Republic of)
عطیه
۱۴:۵۱ ۰۹ مرداد ۱۳۹۳
سلام.
میخاستم بدونم کاخ سعداباد همه روزه برای ورور عموم مردم ازاد هست؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
موزه پول
۱۵:۲۳ ۲۴ تير ۱۳۹۳
با سلام
بدینوسیله به استحضار می رساند که اطلاعات ارائه شده در این سایت بسیار قدیمی است و به نظر می رسد که سالهاست بازنگری نشده ،اصلی که می بایست در حوزه اطلاع رسانی در صدر اهمیت قرار گیرد.
جهت اطلاع موارد زیر را اصلاح بفرمایید
1- تماشاگه تاریخ از سال 1382 تعطیل شده است و دیگر فعالیت نمی کند.
2- تماشاگه پول به موزه پول ایران تغییر نام یافته و آدرس آن نیز تغییر کرده است و هم اکنون در داخل مجموعه ارم سبز مشغول به فعالیت است. شماره تماس: 44143088-44143089
Iran (Islamic Republic of)
مهرنوش احمدی
۱۴:۵۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۳
چرا از باغ موزه قصر که همه روزه باز است چیزی نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
باسلام.
لطف کنید آدرس موزه ی مجلس اثر آقای کنگرانی را در سایت خود قرار دهید.
با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۱۱:۴۴ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
موزه عبرت خیابان فردوسی کوشک مصری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۳
میدان امام خمینی
Iran (Islamic Republic of)
ebrahimi
۰۹:۵۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
موزه هفت چنار هم در تهران است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
چرا عکس نزاشتید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۴ دی ۱۳۹۲
خوب آدرس موزه عبرتم بدید دیگه
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۳:۴۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۲
با سلام و خسته نباشید . موزه عبرت ایران قیمتش چقدر است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و کجاست؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
هانا
۲۲:۳۸ ۲۵ مهر ۱۳۹۲
چرا موزه ي ايران باستان جز اين موزه ها نيست؟؟؟؟ واي ممنون بابت همين ها
آخرین اخبار