کفاشیان:

عدم پرداخت بودجه از سوی وزارت ورزش خیلی از برنامه‌های فدراسیون را متوقف کرد

در سال اخیر ما پنج هدف بسیار مهم را در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار داده بودیم. این پنج محور اصلی در صعود تیم های ملی فوتبال ایران به رقابت های جهانی خلاصه می شد که در سه مورد آن موفق بودیم و الان منتظر هستیم ببینیم تیم ملی بزرگسالان به جام جهانی صعود می کند یا خیر!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، محورهای گفتگوی خبرنگار «نسیم» با علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال به شرح ذیل است:

* اینجا فقط نیمه خالی لیوان را می بینند و به همه چیز عادت کرده ایم

-سال 91 از نظر من برای فوتبال ایران سال خوبی بود. هرچند که ما در فدراسیون فوتبال با مشکلات بسیار زیادی روبه رو بودیم.
-بعد از اینکه مجمع فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت ما دوباره مدیریت بر این مجموعه را بر عهده داشته باشیم، بلا فاصله کارها و برنامه های مورد نظر را دنبال کردیم تا مشکل خاصی برای فوتبال ما درست نشود.
-در سال اخیر ما پنج هدف بسیار مهم را در دستور کار فدراسیون فوتبال قرار داده بودیم. این پنج محور اصلی در صعود تیم های ملی فوتبال ایران به رقابت های جهانی خلاصه می شد که در سه مورد آن موفق بودیم و الان منتظر هستیم ببینیم تیم ملی بزرگسالان به جام جهانی صعود می کند یا خیر!
-ما در طول چند سال گذشته توانستیم نتیجه زحمات و سرمایه گذاری در زیر ساخت های فوتبال ایران را با صعود تیم های ملی فوتسال، نوجوانان و فوتبال ساحلی به بازی های جهانی ببینیم. کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به عملکرد فدراسیون فوتبال نمره قبولی داد.
-از نظر خودم عملکرد فدراسیون فوتبال بهتر هم می توانست باشد، ولی تا به اینجا ما تا حدود بسیار زیادی به اهدافی که مد نظر داشتیم رسیدیم و نتایج تیم های ملی و کارهای فدراسیون توقعات را بر آورده کرد.
-اگر تیم ملی جوانان ما می توانست در بازی های قهرمانی آسیا جواز حضور در مسابقات جهانی را به دست بیاورد، خیلی خوب می شد اما حقیقت ماجرا اینجا است که تیم ملی جوانان ما شایستگی خود را نشان داد و ما از آنها راضی هستیم.
-ما در فوتبال خیلی از مسائل را نباید فقط با نتیجه بسنجیم. بارها دیده ام که خیلی ها از عملکرد تیم ملی نوجوانان ما که توانست جواز حضور در مسابقات جهانی را به دست بیاورد انتقاد می کنند. اما تیم ملی نوجوانان بازی خود را در نیمه نهایی قهرمانی آسیا به ازبکستان تیم قهرمان واگذار کرد. به نظر من باید از این تیم حمایت کرد.
-متاسفانه در ایران خیلی از مواقع به موفقیت های تیم های ملی بها نمی دهند. مثلا تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با قدرت توانست قهرمان آسیا بشود. من از شما سوال می کنم که رسانه ها و مردم چه قدر به قهرمانی تیم ملی ساحلی بها دادند؟! اگر این تیم نتیجه نمی گرفت همین رسانه ها برای ما روز و شب نمی گذاشتند!
-من به شخصه خیلی از عملکرد فوتبال بانوان در طول چند سال اخیر راضی بوده ام. فدراسیون فوتبال در بخش آموزش و آُسیا ویژن هم خوب کار کرده است. تا جایی برنامه های مورد نظر آسیا را خوب اجرا کردیم که بهترین فدراسیون فوتبال آسیا شدیم.
-این جای ناراحتی دارد که وقتی ما در آسیا یک موفقیت کسب کرده ایم، خیلی ها این موفقیت را نا حق می دانند.
-فدراسیون فوتبال ایران بهترین فدراسیون فوتبال سال آسیا شد؛ اما از نگاه کنفدراسیون فوتبال آُسیا. نه دوستانی که در ایران نشسته اند و فقط نتیجه گرا هستند و خدمات فدراسیون را در بخش ساخت امکانات و ... نادیده می گیرند.
-منتقدان به جای اینکه بیایند ببینند فدراسیون در چه زمینه ای تلاش کرد که مورد توجه afc قرار گرفت و ما را در ادامه این راه حمایت کنند؛ شروع کردند به کار شکنی. تا جایی که به این نتیجه رسیده ام هر چه قدر هم کار مثبت انجام بدهیم مورد توجه کسی قرار نخواهد گرفت. من که یک بار هم ندیدم بیایند از اقدامات خوب فدراسیون فوتبال تعریف کنند!
-ما در فدراسیون فوتبال کار خودمان را می کنیم. منتظر این نیستیم که از ما تعریف کنند. می دانیم که اینجا فقط نیمه خالی لیوان را می بینند و به همه چیز عادت کرده ایم.

*افت فوتسال را قبول ندارم

-این مساله که فوتسال ایران افت کرده است را قبول ندارم. نکته مهم و اساسی اینجا است که سایر کشورها فوتسال خود را توسعه داده اند. ما دیگر نباید انتظار داشته باشیم تیم های آسیایی بیایند مقابل ایران بازی کنند با اختلاف پانزده،شانزده گل ببازند و بروند.
-الان همه تیم های بزرگ دنیا روی قدرت فوتسال ایران حساب باز می کنند، یادمان نرود تیم ملی فوتسال به جام جهانی رفت و بازی های خوبی انجام داد. اگر پیشرفت نکرد عقب گرد هم از نظر ما نداشت.
-تیم ملی فوتسال فقط در بازی با کلمبیا کمی ضعیف ظاهر شد. همه تیم های بزرگ امکان دارد با چالش رو به رو شوند و نتوانند عملکرد خوب خود را نشان بدهند. این اتفاق برای تیم ملی فوتسال هم رخ داد.
-مدت هاست در رابطه با فوتسال حرف و حدیث های زیادی وجود دارد، ما همیشه سعی کرده ایم بهترین امکانات را در اختیار تیم ملی فوتسال خود قرار بدهیم و حمایت لازم را از تیم های ملی داشته باشیم.
-متاسفانه یکی از مشکلات فوتبال ایران این است که وقتی یک نفر به هر دلیلی پست خود را از دست می دهد، شروع به کار شکنی برای نفرات جدید می کند!
-فینالیست شدن تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی توقعی بود که در جامعه فوتسال و بین اذهان عمومی به وجود آوردند. آن هم به غلط!
-بعد از جام جهانی وقتی ما دیدیم که فوتسال ایران نیاز به تغییرو تحولات دارداز آقای افتخاری خواستیم که مدیریت را بر عهده بگیرد. ایشان الان دارد خیلی خوب کار می کند و مطمئن باشید که فوتسال دوباره شرایط خوب گذشته خود را می بیند.
-من این نکته را هم اضافه کنم که از نظر فدراسیون هم تیم ملی فوتسال می توانست بهتر در جام جهانی نتیجه بگیرد. اما نشد!

*تمدید قرارداد کی روش بستگی به نتیجه کار او در سه بازی باقیمانده دارد

-تیم ملی بزرگسالان می توانست با نتیجه گرفتن در بازی مقابل لبنان و ازبکستان الان از همه لحاظ خیالش بابت صعود به جام جهانی راحت باشد. اگر در این دو مسابقه نتیجه لازم را می گرفتیم، الان فدراسیون فوتبال در حال فراهم کردن مقدمات و برنامه ریزی برای حضور تیم ملی در جام جهانی بود.
-مساله بسیار مهم که مردم باید آن را بدانند این است که فدراسیون فوتبال تمام امکانات را برای موفقیت تیم ملی در اختیار بازیکنان و اعضای کادر فنی قرار داده است. ما تا جایی از تیم ملی حمایت کردیم که حتی صدای خیلی ها در آمد.
-وظیفه فدراسیون حمایت از تیم ملی است ما هم چنان تلاش می کنیم تا شرایط بر وفق مراد کارلوس کی روش باشد. ما حمایت های لازم را انجام می دهیم که فردا روزی کسی نتواند بگوید فدراسیون فوتبال برای تیم ملی کم گذاشت.
-تیم ملی با توجه به شرایط فعلی می تواند به جام جهانی صعود کند. بازی تیم ملی مقابل لبنان این امید را به اهالی فوتبال می دهد که بازیکنان به هماهنگی تاکتیکی رسیده اند و می خواهند که هر طور شده در سه بازی آینده تیم ملی در راه جام جهانی به پیروزی برسند.
-اگر می خواهیم راحت به جام جهانی برویم و کارمان به اما و اگر نرسد حتما باید در سه بازی آینده به پیروزی برسیم و ما محکوم به انجام این کار هستیم.
-فوتبال ایران ضربه عدم صعود به جام جهانی را تجربه کرده است و به خاطر اینکه این بار بتوانیم در جمع سی و دو تیم حاضر در مسابقات قرار بگیریم نباید به حریفان امتیاز بدهیم.
-از همان اول که با کی روش قرارداد امضا کردیم انتظار ما از او این بود که تیم ملی را به جام جهانی ببرد. خود این مربی هم بارها اعلام کرده که همه کار می کند که تیم ملی ایران جهانی شود.
-تمدید قرارداد کی روش هم بستگی به نتیجه کار او در این زمینه دارد. پس باید تا خرداد ماه صبر کنیم.
-الان چیزی مشخص نیست و ممکن است خود کی روش پیشنهادهای دیگر داشته باشد و یا شروط جدیدی بگذارد. فراموش نکنیم در گروه ما الان صعود هیچ تیمی به جام جهانی قطعی نیست و همه به فکر رقابت با حریفان خود هستند.
-در چند ماه آینده همه باشگاه ها و فدراسیون فوتبال موظف هستند که به تیم ملی کمک کنند. شرایط واقعا حساس است. ما از مدت ها قبل اعلام کرده بودیم که در پایان فصل چهار تیم از لیگ برتر سقوط می کنند و لیگ 16 تیمی خواهد شد. این تصمیم را برای ارتقای سطح فوتبال ایران گرفتیم و اینکه گفته می شود کی روش این تصمیم را اتخاذ کرده است درست نیست.
-از ابتدای فصل قبل فدراسیون فوتبال اعلام کرد از زمان شروع بازی های مقدماتی جام جهانی، اولویت اصلی ما تیم ملی خواهد بود. ما از آن موقع شرایط را برای باشگاه ها و اهالی فوتبال شرح دادیم، که امروز کسی گلایه و انتقاد نکند.

*حمایت‌های لازم از فدراسیون صورت نمی‌گیرد
-در طول چند سال گذشته تلاش های ما برای جذب اسپانسر به دلایلی نا معلوم به نتیجه نرسیده است. فکر می کنم مثل خیلی زمینه های دیگر حمایت های لازم از فدراسیون فوتبال انجام نشد.
-ما خیلی دوست داریم برای فوتبال ایران حامی مالی پیدا کنیم اما چه کنیم اسپانسرها در قدم آخر به مذاکرات پشت می کنند؟!!
-فدراسیون فوتبال در آمدهای زیادی دارد که می تواند مشکلات را کم کند. اما برای رسیدن به تمام خواسته هایمان این درآمد ها کم است.
-اهالی فوتبال بیایند پولی را که سایر کشورها در فوتبال خود هزینه می کنند، با ایران مقایسه کنند آن وقت متوجه خواهند شد من به چه چیزی اشاره می کنم. واقعیت این است که بودجه فدراسیون فوتبال ایران نسبت به قدرت و نامی که دارد، از خیلی از کشور های آسیایی کمتر است. ضمن اینکه حمایت های لازم هم از فدراسیون انجام نمی شود.
-ما تلاش زیادی کردیم که مبلغ حق پخش تلویزیونی افزایش یابد اما به نتیجه نرسیدیم. صدا و سیما هم طبق قرارداد قبلی دارد به ما پول می دهد. بخش زیادی از این پول هم که به باشگاه ها اختصاص می یابد!
-در بحث اسپانسر هم ما مذاکرات زیادی با شرکت ها و نهاد ها و بانک های مختلف انجام داده ایم. اما هیچ کدام از آنها حاضر نشده اند قدم آخر را بردارند و پای قرارداد را امضا کنند!
-در این میان بالا رفتن قیمت دلار و نوسانات شدید در بازار ارز نیز مشکلات زیادی برای فوتبال ایران به وجود آورده است.
-بخش اعظمی از هزینه های فدراسیون فوتبال در اعزام تیم های ملی به مسابقات رسمی و دوستانه تا وارد کردن امکانات و تجهیزات ارتباط مستقیم با قیمت دلار دارد. در رابطه با پرداخت ها به مربیان خارجی هم که هر وقت حرفی می زنم، واقعا دچار ناراحتی و استرس می شوم.
-افزایش قیمت دلار باعث شد حقوق مربیان تیم ملی هزینه چند برابری روی دست فدراسیون فوتبال بگذارد. این واقعا یک اتفاق سنگین برای فدراسیون فوتبال ب حساب می آید.
- فدراسیون از نظر دریافت بودجه به ویژه در سال 1391 هم مشکلات زیادی داشت. البته این مساله به خاطر شرایط اقتصادی کشور برای همه فدراسیون های ورزشی وجود داشت.
- این افزایش هزینه ها برای فدراسیون فوتبال مشکلات زیادی ایجاد کرد که از طرف دیگر درآمدهای فوتبال افزایشی در این مدت نداشت و به همین دلیل روزهای سختی را پشت سر گذاشتیم.
-من فکر می کنم اگر حمایت های لازم انجام می شد و ما مشکل مالی نداشتیم امروز شرایط فوتبال ایران خیلی از این چیزی که الان می بینید بهتر بود.

*من خودم تمایل دارم مجمع رای به برگزاری انتخابات زودرس بدهد
- اگر می خواهیم فوتبال موفق داشته باشیم باید از این رشته حمایت شود. دولت و مسئولان به این رشته توجه کنند و با قدمی که به سمت فوتبال بر می دارند حمایت های لازم را از این رشته انجام بدهند.
-حمایت از فوتبال و کمک به فدراسیون فوتبال، حمایت از علی کفاشیان و کمک به او نیست؛ بلکه این کمک ها به فوتبال ایران می شود. فوتبالی که 70 میلیون نفر اتفاقات آن را دنبال می کنند!
-این مشکلات فعلی هیچ کدام مربوط به شخص من نیست. من فقط مسئولیت مدیریت این رشته را بر عهده دارم.چون آسیا و دنیا می گویند فوتبال ایران نه فوتبال کفاشیان!!
-ما تلاش می کنیم مشکلات فوتبال ایران را به حداقل برسانیم؛ مطمئن باشید این اتفاق خواهد افتاد. حتی با رفتن من!
-این موارد بخشی از دریای مشکلات فدراسیون فوتبال بود که به آن اشاره کردم. به خاطر همین مسائل است که من خواستم مجمع عمومی فدراسیون فوتبال را برگزار کنم و درد و دلی مفصل با اعضای مجمع داشته باشم. آنها باید بدانند ما در چه وضعیتی قرار داریم.
-اگر قرار باشد حمایت ها انجام نشود و هزینه ها به این شکل افزایش یابد کسی به فوتبال کمک نکند، فوتبال ایران با مشکل حرکت به جلو مواجه می شود و این می تواند تبعات بدی داشته باشد.
-من در نظر دارم تصمیم گیری درباره شرایط فوتبال ایران را بر عهده مجمع بگذارم. خیلی از مواقع بوده که مشاوره و تصمیمات اعضای مجمع گره مشکلات را برای ما باز کرده و حداقل باعث شده تکلیف خودمان را بدانیم!
-در جریان جلسه مجمع عمومی فدراسیون فوتبال هر دستوری که مجمع فدراسیون فوتبال بدهد ما آن را انجام می دهیم! حتی اگر بحث نهایی در رابطه با برگزاری انتخابات زودرس و جدید ریاست فدراسیون فوتبال باشد.
-من خودم تمایل دارم مجمع رای به برگزاری انتخابات زودرس بدهد!

* عدم پرداخت بودجه از سوی وزارت ورزش خیلی از برنامه های فدراسیون فوتبال را متوقف کرده است
-در سال 1391 بخش اعظمی از بودجه ای که قرار بود از وزارت ورزش و جوانان دریافت کنیم،به حساب فدراسیون فوتبال واریز نشد.
-پیش از این سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش و جوانان فعلی به ما قول داده بودند که حقوق مربیان خارجی کادر فنی تیم ملی را پرداخت کنند. به همین خاطر فدراسیون فوتبال روی این حرف مسئولان حساب ویژه ای باز کرده بود.
-بر خلاف انتظار، وعده هایی که مدیران ورزش کشور به داده بودند عملی نشد و همین مساله مشکلات عدیده ای برای فدراسیون فوتبال در روزهایی که قیمت دلار و ارز چندبرابر شده بود ایجاد کرد.
-ما نمی توانستیم در این مدت پول مربیان خارجی را پرداخت نکنیم. عدم پرداخت حق و حقوق مربیان تیم ملی ، نه حالت خوشی برای فوتبال ملی ایران داشت، و نه کشور بزرگ ما با این همه سرمایه و دارایی که وجود دارد.
-تا کنون رایزنی های فدراسیون فوتبال برای دریافت این مبالغ از وزارت ورزش نتیجه ای در بر نداشته است. به همین دلیل مجبور شده ایم هر چند وقت یک بار از بودجه برنامه های مهم فدراسیون فوتبال بزنیم تا پول مربی خارجی را بدهیم.
- خیلی از مواقع که به خاطر بی پولی برنامه های مربوط به تیم های ملی ما لغو شده است و این کاملا به ضرر فوتبال ایران است.
- البته باید بگویم که قطع همکاری ما با بعضی از مربیان خارجی هم ارتباط مستقیم با همین موضوع داشت! بالاخره این موضوع باید حل بشود.
- تا به اینجای کار که عدم پرداخت بودجه از سوی وزارت ورزش خیلی از برنامه های فدراسیون فوتبال را متوقف کرده است. حالا باید ببینیم در آینده چه پیش خواهد آمد!

*نتیجه انتخابات مجمع به مذاق خیلی‌ها خوش نیامد

-بعضی ها معتقدند این مشکلات نتیجه اتفاقات مجمع انتخاباتی اسفند ماه 1390 است. من خودم صد در صد این موضوع را قبول دارم. در واقع این مورد از همان دقیقه اولی که مجمع دوباره من را به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب کرد برای من مشهود بود!
-خودم از همان روز اول انتظار داشتم که به خاطر این استقلالی که مجمع از خودش نشان داد باید هزینه های زیادی بدهیم و این مشخص بود. به نظر من همه ما باید قبول کنیم که به نظر مجمع احترام بگذاریم. فکر می کنم نتیجه انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال به مذاق خیلی ها خوش نیامد که باعث شد این اتفاقات در یک سال گذشته رخ دهد.
-من به خاطر درخواست اعضای مجمع و اعضای هیئت رئیسه فدراسیون در انتخابات حضور پیدا کردم.
-قبل از انتخابات بارها اعلام کردم اگر مجمع بخواهد که بیایم این کار را به خاطر مجمع فوتبال ایران انجام می دهم. ولی فراموش نکنید در روز انتخابات موقع رای گیری هم از اعضا خواهش کردم که به من رای ندهند. و به آقای قریب رای بدهند!
-این انتخاب خود اعضای مجمع بود که خواستند بنده دوباره رئیس فدراسیون فوتبال باشم.
-تمام مشکلات فوتبال نشات گرفته از انتخابات فدراسیون نیست و وضعیت بد اقتصادی برای همه فدراسیون ها وجود داشت. ولی بخش اعظمی از مشکلات به همان حوادث انتخابات مربوط است!!
-من به خاطر شرایط نامطلوب یک سال گذشته و عدم حمایت ها از فوتبال و مشکلاتی که برای خودم و فدراسیون فوتبال درست کردند تصمیم گرفتم که استعفا بدهم و بروم؛ که این تصمیم با مخالفت اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال همراه شد.
-اعضای هیئت رئیسه از من خواستند که مجمع فدراسیون فوتبال را برگزار کنم و در جریان آن شرایط را برای اعضای مجمع شرح بدهم و تصمیم گیری را دوباره بر عهده آنها بگذارم.
-من در نظر دارم به اعضای مجمع فدراسیون فوتبال بگویم اگر آنها هم فکر می کنند که علی کفاشیان مانع اصلی پیشرفت فوتبال ایران است، من می توانم به راحتی این مانع را از سر راه فوتبال ایران بردارم. یعنی خودم را بر می دارم!
-اگر نظر خود من را بخواهید، می گویم که مشکل فوتبال ایران به هیچ وجه علی کفاشیان نیست! با رفتن من فقط صورت مساله پاک می شود. با این حال من تصمیم را بر عهده اعضای مجمع خواهم گذاشت. البته بعد از اینکه همه چیز را برایشان شرح دادم.

*وظیفه ما این است که همیشه با سازمان ورزش و دولت هماهنگ باشیم
-در انتخابات اسفند ماه 1390 مجمع دوباره به من رای اعتماد داد. شاید دلیلش این بود که اعضا به این نتیجه رسیدند واقعا گزینه قوی تر از من در انتخابات برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام نکرده بود. شک نکنید اگر یک گزینه قوی تر در انتخابات حاضر می شد من خودم همه کار می کردم تا آن گزینه به خاطر ارتقای فوتبال ایران در انتخابات پیروز بشود.
-به خاطر مواردی که به آن اشاره کردم خیلی ها در آن مقطع از اتفاقات مجمع و انتخاب دوباره من خوشحال شدند. اما بعد از انتخابات آن حمایتی را که لازم بود انجام ندادند.
-خیلی ها در فوتبال و ورزش ایران برداشت غلطی از کلمه استقلال دارند.استقلال فدراسیون فوتبال به این معنی نیست که ما نخواهیم از مسئولان بالا دستی تمکین کرده و حرفشان را گوش کنیم. بالاخره وظیفه ما این است که همیشه با سازمان ورزش و دولت هماهنگ باشیم!
-در حال حاضر بسیاری از امکانات و تجهیزات موجود در فوتبال ایران را دولت در اختیار فدراسیون و باشگاه ها قرار داده است. ما هم در عوض آن داریم به دولت و کشور خدمات مهمی ارائه می کنیم.
-توقعاتی که مردم از فوتبال ما با توجه به شرایط موجود دارند خیلی بیشتر از آن چیزی است که باید باشد. ولی از آنجایی که این خواسته مردم باید اجابت شود، همه باید دست به دست هم بدهند تا فوتبال ایران بهتر شود.
-نه اینکه چون انتخابات فدراسیون فوتبال مطابق میل بعضی ها برگزار نشد، دوستان کمک نکنند وحمایت هایشان را قطع کنند و از همه بدتر موانع بزرگ هم ایجاد کنند تا ما در کار به مشکل بخوریم!
-این حمایت ها در یک سال گذشته وجود نداشت و در نهایت من تصمیم گرفتم که استعفا بدهم. شاید با رفتن من دوستان بیایند و به فوتبال پول بدهند و امکانات لازم را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار بدهند.
-در نهایت هم الان به این فکر می کنم که این فوتبال جای من نیست. اگر به خاطر حضور من دوستان قید حمایت از فوتبال را زده اند من حاضرم اگر مجمع دستور داد بروم. ولی مسئولان باید کمک کنند تا فوتبال ما راه درست خود را طی کند.
-این نکته را هم که بعضی ها معتقدند ما الان در بلاتکلیفی به سر می بریم اصلا قبول ندارم. بدون تردید بعد از چهار سال ریاست بر فدراسیون فوتبال، الان به یک پختگی و تجربه خوب رسیده ام و با توجه به تغییراتی که در اساسنامه به وجود آمد الان راحت تر داریم فدراسیون فوتبال را اداره می کنیم.
-به هیچ وجه ماندن به هر قیمتی را دوست ندارم. اگر نشانه هایی ببینم که کار من مورد توجه اعضای مجمع قرار ندارد، بلافاصله استعفا می دهم! ولی تا وقتی که هستم با قدرت کار می کنم. فوتبال ایران همیشه این حاشیه ها را داشته و دارد.
-ما مدیریت فوتبال را در دو بعد داخلی و بین الملل باید نگاه کنیم. نباید شرایطی را به وجود بیاوریم که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به این نتیجه برسند که همیشه در فوتبال ایران تغییر و تحول وجود دارد تصمیم به برخورد بگیرند.
- تصمیم درباره فوتبال باید توسط اعضای مجمع باشد. ماندن یا رفتن من هم باید مطابق میل مجمع عمومی فدراسیون فوتبال باشد و بنده کاری را می کنم که آنها می خواهند!
با توجه به وضعیت فعلی فوتبال ایران با قاطعیت اعلام می کنم که الان اعتماد اعضای مجمع عمومی فدراسیون فوتبال به من بیشتر از قبل شده است و از این بابت مطمئن هستم. آنها می دانند که مشکلات فوتبال از جای دیگری آب می خورد.
*هیچ وقت دوست ندارد نسیه کار کنم
-اگر قرار باشد در ساختار مدیریتی فدراسیون فوتبال و تغییرو تحولاتی انجام شود، آن تغییرات باید قانونی و طبق نظر مجمع و مفاد اساسنامه فدراسیون فوتبال باشد. من وقتی از فدراسیون فوتبال می روم که مجمع به من بگوید برو! نه با حرف افراد خارج از مجمع و شایعات و جوسازی بعضی از رسانه ها! همه چیز باید قانون مند انجام شود.
-الان اگر خودم از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا بدهم و مجمع هم با آن موافقت کند آن وقت دیگر فیفا هم به قضیه شکی نمی کند و خطر تعلیق فوتبال ایران را تهدید نخواهد کرد.
-بنده هیچ گونه ترسی از حرف ها و شایعاتی که درست می شود ندارم و تا وقتی که هستم کار خودم را طبق قوانین اساسنامه انجام خواهم داد!
-همیشه اعتقاد داشته ام حالا که استقلال فدراسیون فوتبال برای همه ثابت شده است، نباید این مستقل بودن زیر سوال برود. به همین دلیل است که همه اش می گویم اگر قرار است بروم باید با هماهنگی مجمع این اتفاق بیفتد. به شکلی که بگویند مجمع کفاشیان را برکنار کرد نه از بیرون مجمع!!!
-درست است که من را مجمع فدراسیون فوتبال انتخاب کرده است. اما با وزارت ورزش و دولت هم طرف هستم و قطعا با هر دو طرف تعامل خواهم داشت.
-حرف من این است که اگر قرار است تغییر و تحولاتی در کار باشد و دوستان نظری دارند که حتما باید اجرایی شود اجازه بدهند مجمع فدراسیون فوتبال برگزار شود و اعضا بعد از بررسی های لازم در رابطه با آن تصمیم بگیرند! هیچ مشکلی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
-اگر دلایل دوستان آن قدر محکم باشد که حداقل یک سوم اعضای مجمع قانع شوند که من باید بروم مجمع فوق العاده برگزار می شود. بنده اگر قرار است که شرایط به همین شکل باشد خوشحال می شوم که بروم.
- علی کفاشیان هیچ وقت دوست ندارد نسیه کار کند! هیچ وقت حاضر نیستم دست به هر کاری بزنم که در یک پست باقی بمانم. من به خودم فکر نمی کنم تنها دغدغه ام فوتبال ایران است.
اعتقادم این است که از من باید بخواهند که کار کنم. خواهش کنند که باشم. شاید خیلی ها فکر می کنند که من به صندلی ریاست چسبیده ام و آن را ول نمی کنم!در حالی که اصلا این طور نیست و به هیچ وجه شخصیت و اعتبار خودم را زیر سوال نمی برم!

*پشیمان هستم که در فوتبال ماندم
- من الان دیگر حسی را که قبل از انتخابات سال گذشته داشتم ندارم. با مرور اتفاقات یک سال اخیر باید بگویم که پشیمان هستم که در فوتبال ماندم! من ابتدا این حس را نداشتم اما مرور زمان باعث شد که به این فکر برسم!
- دلیلش هم این است که فشارها روی من و فدراسیون فوتبال خیلی زیاد بود و بعضی از مسائلی هم که به وجود آوردند حق من و فوتبال ایران نبود.
-وقتی این عدم حمایت ها و در بسیاری از مواقع حمله های همه جانبه به خودم و فدراسیون را دیدم اذیت شدم. برای همین تصمیم گرفتم مجمع را تشکیل بدهم تا با اعضا حرف بزنم و نا گفته هایم را در آنجا بیان کنم.
-این کار را می کنم که یک سری تصمیمات دیگر بگیرند و من را رها کنند و بگذارند بروم پی زندگی خودم؛ اجازه بدهند از این فوتبال بروم! هرچند تا کنون اجازه نداده اند این اتفاق بیفتد اما این کار را یک روز انجام خواهم داد.
-اگر فضا به شکلی باشد که حمایت ها برگردد و همه به فوتبال کمک کنند و مجمع هم به صورت کامل از بنده حمایت کند شاید بمانم. چون آن وقت دیگر تکلیف روشن شده است. اما در غیر این صورت نه؛ از فوتبال خواهم رفت.
-خیلی از مواقع هست که دارم به حوادث فوتبال ایران فکر می کنم و نگران می شوم! فوتبال مملکت تنها دغدغه من است.
-چند وقت پیش تمام رسانه ها بدترین حملات را به من انجام دادند و انتقادی را مطرح کردند. تا جایی که شرایط بدی علیه من به وجود آمده بود! بعد از آن بود پیش خودم فکر کردم نکند واقعا عامل این مشکلات در فوتبال ایران خودم هستم. با این که خودم می دانستم جواب این سوال ها چیست و نقشی در مشکلات ندارم؛ اما تصمیم گرفتم که استعفا بدهم.
- نمی توانم روزی را ببینم که بودنم به نفع فوتبال نیست اما سر کار هستم!
-آدمی هستم که سی سال در ورزش کار کرده ام و همیشه خودم را سرباز مملکت قلمداد کرده ام. یک موقعی یک رسانه می آید از من انتقاد می کند و بعد از یک تصمیم یا عدم نتیجه گیری تیم مطالبی را منتشر می کند! به هر حال این انتقادها باید بشود. ولی زمانی که می بینم همه دارند حمله می کنند و برای این کار دست روی هر چیزی می گذارند نگران می شوم!

*خیلی از مواقع من حاضر شدم هر چه که گفتند را بگویم چشم تا بتوانم برای فوتبال امتیاز بگیرم
-من اگر جای مسئولان وزارت ورزش و جوانان بودم بدون تردید حمایت بیشتری از فوتبال انجام می دادم و این شرایط را برای فدراسیون فوتبال به وجود نمی آوردم.
- اگر مسئولیت با من بود همیشه از راحت صحبت کردن و تصمیم گرفتن استقبال می کردم و به نظر مجمع فدراسیون احترام می گذاشتم.
- من معتقدم حمایت را هیچ وقت نباید برداشت. فوتبال هیچ وقت کفاشیان نیست. حسن و حسین هم نیست!!
-من اگر مسئولیت داشتم از باشگاه های بزرگ مردمی پرسپولیس و استقلال و همه باشگاه های دیگر حمایت می کردم و البته تیم ملی فوتبال را مورد توجه ویژه قرار می دادم.
- اگر آقایان مشکلی با شخص کفاشیان دارند نباید حمایت خود را از فوتبال بردارند تا فوتبال زمین بخورد. اگر با من مشکل دارند باید بگویم که کفاشیان یک آدم منطقی است که سی سال در مهم ترین پست ها در ورزش ایران خدمت کرده است.
- همیشه موفقیت وسربلندی ورزش ایران دغدغه کاری ام بوده است. همیشه نشان داده ام که تابع بودن و احترام به مقام بالا دستی را در دستور کار خودم قرار داده ام.
-دوستان اگر نظری دارند و می خواهند تغییر و تحولی انجام بشود، بیایند بیایند بنشینند صحبت کنند تا با هم یک تصمیمی بگیریم که روال قانونی داشته باشد. منطقی پشت آن باشد تا همه آن را قبول کنند و در نهایت به نفع فوتبال ایران تمام شود. حتی اگر این خواسته رفتن من است!
-من خودم می گویم که آدم تابعی هستم.من همیشه می رفتم و درباره خیلی از مسائل با مسئولان سازمان تربیت بدنی مشورت می کردم. ولی تصمیم نهایی را خودمان در فدراسیون می گرفتیم. الان هم این آمادگی را داریم که برویم خیلی از جاها صحبت کنیم و با تعامل کار کنیم تا امتیازاتی برای فدراسیون فوتبال بگیریم. حتی حاضریم خودمان را کوچک هم بکنیم و حرف هایی هم که نباید، بشنویم تا برای این فوتبال امکانات و بودجه بگیریم.
-خیلی از مواقع من حاضر شدم هر چه که گفتند را بگویم چشم تا بتوانم برای فوتبال امتیاز بگیرم. فقط به مصلحت فوتبال این طوری کردم.
-همیشه معتقدم در هر کاری نباید اصول اولیه را زیر پا گذاشت. تابع بودن و تعامل با مقام بالاتر هم باید تعریف شده باشد. من اصولا آدم تابعی هستم. من در طول این همه سال خدمتم همیشه تابعیت از مقام بالا را داشته ام. ولی در چارچوب قوانین و مقررات و شاید خیلی ها اسم تابع بودن من را بله قربان گو بودن بگذارند. اما واقعیت همان چیزی بود که به آن اشاره کردم.
-محمد عباسی در طول یک سال گذشته انصافا در زمینه استقلال کاری به فدراسیون فوتبال کمک کرد و اجازه داد که ما خومان برای کارها تصمیم گیری کنیم. از این بابت باید از او تشکر ویژه ای داشته باشم.
- در طول این مدت خیلی ها از کلمه استقلال فدراسیون برداشت غلطی داشتند.
-استقلال به این شکل نیست که من بیایم با همه مخالفت بکنم تا فقط حرف خودم باشد! این طوری هم نیست که وزرات خانه به من هیچ پول و امکاناتی ندهد تا خودم بروم همه چیز را تامین کنم!
-به هر حال من اینجا دارم خدماتی را در چارچوب اساسنامه ارائه می دهم. نباید به خاطر استقلال داشتن، فدراسیون را رها کنند. مثلا اگر الان می آیند به من می گویند فلانی نباید رئیس هیئت فوتبال استان فلان باشد من می گویم که طبق قانون و مقررات رسمی من مجمع تشکیل دادم و اعضای مجمع هم به رئیس هیئت رای دادند و از او حمایت می کنم!

*فکر می کنم که رسانه ها نمی خواهند که من رئیس فدراسیون فوتبال بمانم

-در حال حاضر این مطالبی که در رابطه با مشکلات و وضعیت فوتبال منعکس می شود به خاطر مطالب منتشر شده از سوی رسانه ها است.
-من در این چند سال دیده ام که رسانه ها وقتی یک تیم نتیجه گرفته از مربی و بازیکنان تعریف و تمجید کرده اند و وقتی نتیجه آن طور که باید کسب نشده شروع به حمله کردن به من کرده اند. -همه تقصیرها را گردن من بیچاره انداخته اند! به خاطر یک باخت همه چیز را با هم قاطی می کنند تا بتوانند درست و حسابی ما را بکوبند! بعضی ها هم البته غرض ورزانه به دنبال انتقاد کردن از ما هستند و نمی خواهند آب خوش از گلوی ما پایین برود!
-در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال که سال گذشته برگزار شد رسانه ها و اعضای مجمع به این نتیجه رسیدند که بهتر از من در انتخابات حضور نداشت. آنها در واقع باهوش عمل کردند. هر چند که بعد از انتخابات دیگر این مساله وجود نداشت و این حمایت ها قطع شد.
- بیشتر دلایل من برای استعفا هم مربوط به رسانه ها است. بعد از انتخابات خیلی از رسانه ای معتبر شروع به کار شکنی کردند. یکی گفت مستقل شدید. یکی گفت شرایط جوری شده که کفاشیان و همکاران دارند برای خودشان کار می کنند. یکی گفت فوتبال به انحصار کفاشیان درآمد. خلاصه هر کسی یک چیزی گفت دیگر! بعد از انتخابات خیلی ها می گفتند حالا که مستقل شده اید بروید برای فوتبال پول در بیاورید و آن طور که همیشه دنبالش بودید کارتان را انجام بدهید ببینم چه می کنید.
-دوستان فوتبال و فدراسیون فوتبال را در آن شرایط حساس تنها گذاشتند. در شرایطی که بعد از انتخابات باید حمایت ها بیشتر می شد تا ما برنامه ها را با قدرت اجرایی کنیم. ولی در نهایت حوادثی رخ داد که در طول یک سال اخیر همه دیدید!
-من فکر می کنم که رسانه ها نمی خواهند که من رئیس فدراسیون فوتبال بمانم! و من هم به خواسته شان رسیدگی می کنم و استعفا می دهم!
-البته ناراحتی دوستان از نتیجه انتخابات اسفند ماه سال گذشته هم در کنار این مساله دست به دست هم داد تا این جو منفی علیه من و فدراسیون فوتبال به وجود بیاید.
- وقتی تیم ملی به ازبکستان باخت میزان حملات شدت گرفت. کفاشیان شد عامل بدبختی های فوتبال. ولی قبل از آن وقتی کره جنوبی را در تهران شکست دادیم، هیچ کسی نپرسید حال کفاشیان چه طور است؟ افراد دیگری آن برد را رقم زده بودند و ما نقشی نداشتیم. ولی فقط کافی بود ما در مقابل کره نتیجه لازم را نمی گرفتیم. آن وقت بود که کفاشیان به همه چیز ربط پیدا می کرد!
-این هجمه ها برای بیرون کردن یک مدیر از سیستم به هیچ وجه به نفع فوتبال ایران نیست. هم مدیر را خسته می کند و هم مشکلات به بار خواهد آورد.
-الان دغدغه خیلی ها این است که فقط من در فوتبال نباشم. اما بروید سراغ آنها بپرسید به جای من از چه کسی می خواهند استفاده کنند. آیا یک مدیر قوی تر را سر کار خواهند آورد؟ الان وقتی یک اتفاق کوچک رخ می دهد مسئولان فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا زود با ما تماس می گیرند و پیگیر موضوع می شوند.

*امیدوارم تیم ملی به جام جهانی برود تا خیال همه راحت شود
در پایان امیدوارم در سال جدید اتفاقات خوبی در فوتبال ایران بیفتد. تیم ملی به جام جهانی برود و خیال همه ما راحت شود. سال 1392 برای فوتبال ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تیم ملی نوجوانان ایران هم باید در مسابقات جام جهانی شرکت کند. امیدوارم مسئولان در سال جدید با توجه با تمام شرایطی که به آن اشاره کردم، حمایت ویژه ای از فوتبال داشته باشند و همه کمک کنیم که فوتبال ایران جلیگاه واقعی خود را کسب کند.
برچسب ها: کفاشیان ، فوتبال ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار