"کیش"، عروس جزایر مرجانی دنیا+تصاوير

جزیره کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع ترین و کم خطر ترین سواحل دنیاست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، جزیره کیش در قلب خلیج فارس یکی از زیباترین جزایر دنیاست که برخی لقب عروس جزایر مرجانی دنیا را به کیش داده اند.
ساحل مرجانی کیش به سبب وجود مرجانهایی به اشکال مختلف و صدفهای رنگارنگ و انواع حلزونها و سنگهای دریایی که هر از گاهی آب خلیج آنها را به ساحل می آورد، چنان آبی و زلال است که هر موجود جنبنده ای را در داخل آب به راحتی می توان دید.
مرجانها بعد از مردن به صورت سنگهای اسفنجی با روزنه هایی ریز همانند استخوانهای سفید رنگی در می آیند که زیبایی خاصی را به ساحل می بخشند.
بر اساس این گزارش، اگر ملوانان کشتی عظیم الجثه یونانی می دانستند که تماشای غروب خورشید از روی عرشه کشتی در جزیره کیش چقدر زیبا و دل انگیز است، شاید خود نیز چون کشتی به گل نشستن را بهانه کرده و جزیره را ترک نمی کردند تا هر روز غروب در محل تلاقی شرق و غرب، شاهد مناظر وصف ناپذیری از عروس جزایر دنیا باشند چراکه این کشتی 136 متری یکی از جاذبه های گردشگری کیش است که هر ساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی را با اشتیاق به این جزیره زیبا می کشاند.
لازم به یادآوری است که این کشتی باری به وزن 7061 تن در سال 1322 در اسکاتلند ساخته شد و در 4 مرداد سال 1345 در نزدیکی ساحل مرجانی کیش هنگامی که در راه سفر به کشور یونان بود گرفتار طوفان شد و به گل نشست که امروزه تبدیل به یکی از مکانهای گردشگری ایران و جهان شده است.
این گزارش می افزاید: با اینکه در چند سال اخیر جمعیت زیادی بخاطر کار و تحصیل و ... به جزیره کیش مهاجرت کرده اند و بافت قدیمی آن بکلی دگرگون شده است اما مردمان بومی جزیره کیش را در محله سفین به راحتی می توان ملاقات کرد که اکثرا از لباسهای محلی و سنتی خود استفاده می کنند.
یکی دیگر از مکان های گردشگری قنات کیش است که بیش از 2500 سال قدمت دارد و آب شرب ساکنان قدیمی جزیره را تامین می کرده که اکنون به شهر زیرزمینی کاریز بدل شده است.شهر زیرزمینی کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد که بخشی از سقف آن مملو از سنگواره، صدف و مرجانهایی است که کارشناسان قدمت آنها ار 270 تا 570 میلیون سال تخمین زده اند و تک تک آنها دارای شناسنامه رسمی است.
کاریز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و دو دلیل عمده انگیزه و تلاش مسئولان مربوطه را جهت ثبت آن در فهرست آثار و ابنیه جهانی، بیشتر می کند، اول اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع شده و دوم اینکه تنها بنایی است که سقف مملو از صدفها و مرجانهای طبیعی دارد.
گفتنی است: جزیره کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع ترین و کم خطرترین سواحل دنیاست چراکه آبهای ساحلی کیش فاقد کوسه خطرناک بوده و استفاده از آب دریا کاملا بی خطر است. البته کوسه هایی که بعضا در ساحل دیده می شوند، از ماهی های کوچک تغذیه می کنند و برای شناگران خطری ندارند. ساحل کیش از آن سواحل استثنایی دنیاست که هم در فصل سرما و هم در فصل گرما برای مسافران قابل استفاده است./ي2

گزارش از رضا شوکتی.

برچسب ها: کیش ، جزیره ، مرجانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
من و ما
۲۱:۱۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۲
بسیار زیباتر از اینهاست...