پایگاه خبری باشگاه خبرنگاران | yjc.ir

۵۳ : ۲۰ - دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
کد خبر:۴۳۲۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
انتخاب ورزش و فعالیت های بدنی افراد باید با وضع جسمانی، سنی و جنسیت آنها تعیین گردد.
به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران: در طول دوران حیات ورزش و فعالیت بدنی برحسب  سن،جنس و وضع سلامتی و جسمانی بدن تفاوت دارد. باید در نظر داشت در جوانی باید عضلات را قوی و محکم کرد تا در سنین بالاتر بدن دچار سستی و رخوت نگردد اما پس از چهل سالگی دیگر نباید به تحکیم عضلات و حفظ زبیایی اندام توجه کرد و انجام ورزش بیشتر باید به منظور حفظ سلامت و طول عمر باشد تا پیری را به عقب انداخت تا از عوارض آن جلوگیری کرد.

همچنین یکی از مواردی که می تواند در انتخاب ورزش موثر باشد قابلیت و زمان برگشت به وضع طبیعی پس از فعالیت بدنی می باشد.

در صورتی که ورزشکار ده دقیقه بعد از متوقف نمودن ورزش هنوز تنفس و ضربان قلبش به وضع عادی برنگشته باشد و یا تا روز بعد هنوز خستگی ادامه داشته باشد، ورزش انجام شده بسیار شدید و یا طولانی بوده است و در مدت یا نوع آن باید تجدید نظر شود.

از نکات دیگری  که در انجام ورزش باید در نظر گرفت زمان ورزش کردن است که باید طوری انتخاب گردد که در فعالیت قسمت های مختلف بدن عوارض نامطلوبی برجای نگذارد.

ورزش بلافاصله بعد از صرف غذا موجب اختلال در کار معده و سوء هاضمه می شود و بین زمان صرف غذا و ورزش باید 3 ساعت باشد. فعالیت بدنی در سن مدرسه تصحیح حالات بدن می شود و بازی هایی که در جریان آن ها کودک می جهد و می دود برایش مناسب است.

بعد از سن 12 سالگی علاوه بر تعلیم ورزش، باید بازی های ورزشی را بدون مسابقه و حداکثر در حد رقابت شروع کنند. اشخاصی که در انجام ورزش ها شرکت می کنند باید مراقب باشند که از حدود امکاناتشان تجاوز نکنند تا دچار آسیب های مفصلی و جسمانی نشوند.

در سن بلوغ ورزش منظم باعث افزایش وزن، پهنای شانه ها و قدرت عضلانی بیش از آنچه از بلوغ ناشی می شود می گردد. بعد از چهل سالگی باید ورزش های سخت و سنگین و طولانی را کنار گذاشته و از خسته شدن زیاد اجتناب نمود و بازی های سخت ورزشی و ورزش هایی که احتیاج به سرعت دارند باید ترک شوند. ورزش ها با ملایمت انجام شود و همیشه فواصل استراحت در بین آنها باید رعایت شود.

ورزش و حرکت موجب عقب انداختن دوران پیری می باشد و سالمندانی ورزش می کنند از سلامتی و نشاط بیشتری برخوردار هستند. بنابراین یکی از موثرترین روش های پیشگیری از اختلالات دوران سالمندی ورزش و فعالیت جسمانی است.

البته منظور از ورزش، تمرینات خسته کننده نیست بلکه حرکات ملایمی است که برای سالمندان مناسب باشد مانند شنای ملایم و پیاده روی. بانوان نیز بایستی ورزش هایی را انتخاب کنند که تلاش بدنی ملایمی را داشته باشد و از انجام ورزش های سنگین مانند وزنه برداری، بوکس و کشتی خودداری نمایند.ورزش هایی که برای بانوان مناسب هستند عبارتند از: پیاده روی در هوای آزاد،اسکی،تنیس،والیبال،بسکتبال،هندبال،شنا،قابقرانی، ماهیگری، حرکات موزون توام با موزیک. ورزش باید در تمام عمر، با توجه به سن،جنس و وضع جسمانی بدن به طور مداوم انجام گیرد مگر در مواردی که علائم واضح یک عیب عضوی در فرد وجود داشته باشد و طبق نظریه کمیسیون پزشکی هرگونه فعالیت بدنی و ورزشی به طور دائم و یا موقت غیرمجاز گردد.

به همان اندازه که تمرین بهداشتی صحیح و مفید است افراط در تمرین نیز به طور یقین مضر می باشد که از عوارض نامطلوب آن خستگی و احساس درد در بدن، تغییرات در خلق و خوی و نارحتی های قلب و عروق قابل ذکرند./با
برچسب ها: ئرزش ، تمرينات ، سلامتي
نظر شما :
نام:
ایمیل:
* نظر: