چرا سي و سه پل؟ + تصاوير

سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی خان یا پل جلفا روی زاینده‌رود در شهر اصفهان ساخته شده‌است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ سی‌وسه‌پل یا پل الله‌وردی خان یا پل جلفا روی زاینده‌رود در شهر اصفهان ساخته شده‌است. این پل که شاهکاری از آثار دوره پادشاهی شاه عباس یکم است، به هزینه و بازبینی سردار سرشناس او الله‌وردی خان بنا شده‌است. نام‌های دیگر این پل «سی و سه پل» و «پل سی و سه چشمه» و «پل چهارباغ» و «پل جلفا» و سرانجام «پل زاینده رود» است.[نیازمند منبع] تاریخ بنای این پل را شیخ علی نقی کمره‌ای شاعر زمان شاه عباس در شعری به گونه ماده تاریخ، سال ۱۰۰۵ هجری به حساب آورده‌است و این سال، درست هم‌زمان با روزهایی است که خیابان بی‌همتای چهارباغ هم ساخته شده‌است. این پل ۲۹۵ متر درازا و ۱۴ متر پهنا داردو درازترین پل زاینده رود است.


در دوره صفویان مراسم جشن آبریزان یا آب‌پاشان در کنار این پل صورت می‌گرفته‌است و در سفرنامه‌های جهانگردان اروپایی آن دوران اشاراتی به برگزاری این جشن شده‌است. ارامنه جلفا هم مراسم خاج‌شویان خود را در محدوده همین پل برگزار می‌کرده‌اند. این پل در گذشته چهل چشمه داشته ولی اکنون سی و سه چشمه بیشتر ندارد این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.




سی و سه پل یکی از معروفترین بناهای آبی است که نماد آناهیتا است. بیشتر سازه های آبی و پل ها به نوعی نمادی از آناهیتا هستند.

بعضی از گرجی تبارها اعتقاد دارند چون حروف الفبای گرجی سی و سه عدد است و الله وردی خان گرجی بوده به این شوند سی و سه پل سی و سه دهانه دارد، البته این نطریه را بیشتر کارشناسان و محقیقن رد کرده‌اند، و عدد ۱۰۰ و سی سه را مربوط به آناهیتا می دانند.

برچسب ها: سی وسه ، پل ، زاینده رود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.