قاليباف در جمع مردم خوزستان؛

نا‌بسامانی اقتصاد ریشه در سیاست، مدیریت و فرهنگ دارد / من اهل وعده و شعار دادن نیستم

عضو ائتلاف پیشرفت گفت: من اهل وعده دادن و شعار دادن نیستم و اگر هم وعده‌ای به مردم داده‌ام، در حقیقت به آن عمل کردم؛ ما در دفاع مقدس، نیروی انتظامی و در شهرداری تهران که هم اکنون توفیق خدمت داریم، همین روش را دنبال کردیم.

به گزارش گروه سياسي باشگاه خبرنگاران؛ محمد‌باقر قالیباف شهردار تهران و کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران طی سخنانی در جمع نخبگان ایل بختیاری، ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: انشاء‌الله توفیق داشته باشیم در مسیر اهل بیت (ع) حرکت کرده و ما نیز همان مسیری که حضرت فاطمه(س)، اولین شهیده راه ولایت و امامت پیمودند را طی کنیم و لحظه‌ای در این مسیر غفلت نکنیم؛ حضرت زهرا (س) این بانوی بزرگ الهی، الگویی برای تمامی ما است و افتخار ائمه اطهار(ع) این انسان های کامل نیز این بود که فرزند این بانوی بزرگوار هستند.

وی خاطر نشان کرد: این وظیفه ما است که به خاطر حق معنوی که نبی مکرم اسلام (ص) بر گردن ما مسلمین دارد، ما هم به اهل بیت پیامبر و خانواده آن حضرت احترام بگذاریم و همانگونه که روایت شده است هر کس رضایت حضرت فاطمه (س) را به دست آورد، رضایت خداوند و پیامبر (ص) را نیز به دست آورده و هر کس غضب آن حضرت را به دست آورد، به غضب خدا و پیامبر (ص) رسیده است.

قالیباف در ادامه تصریح کرد: اتفاقاتی که در طول 100 سال اخیر در سطح ملی در کشور رخ داده است با اتفاقاتی که در خوزستان و مخصوصا در ایل بختیاری افتاده، خیلی به هم نزدیک و متاثر از یکدیگر هستند که یکی از این اتفاقات کشف نفت بود و برای ما هم یک فرصت تلقی می‌شد و هم تهدید؛ در این میان آثاری که کشف نفت در سطح ملی داشت، همان آثاری است که در سطح استانی و محلی نیز وجود داشت.

شهردار تهران افزود: بروز و ظهور این مردم نجیب، مهمان نواز، شجاع و با محبت را در عرصه های مختلف مدیریتی در کشور می‌بینیم و فراز و نشیب‌های آن را نیز شاهد هستیم؛ این موارد ویژگی‌هایی است که در شما مردم ولایتمدار، شهیدپرور و قانع وجود دارد.

وی اضافه کرد: یکی از اشکالاتی که بعضا مطرح می‌شود بحث مربوط به اقوام و قومیت‌ها در کشور است؛ متاسفانه برخی افراد این موضوع را به تهدیدی بزرگ تعبیر می‌کنند که این اشتباهی بزرگ و گناهی نابخشودنی است چرا که اقوام و قومیت‌ها یکی از فرصت‌های بی‌بدیل نظام اسلامی به حساب می‌آیند و وقتی ما تصمیم‌گیری و مدیریت را به صورت متمرکز و بی‌توجه به خرد جمعی و ظرفیت‌های محلی انجام می‌دهیم و تصور می‌کنیم هر آنچه تصمیم‌گیری می‌کنیم تنها برای یک موقعیت جغرافیایی است، آنگاه این به تهدیدی برای ما تبدیل می شود.

قالیباف با بیان اینکه «باید باورمان باشد که قومیت‌ها یک فرصت برای پیشرفت کشور هستند و پیشرفت نیز ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می‌رود»، گفت: هرکس شعار عدالت بدهد ولی عدالت با پیشرفت همراه نباشد حتما وعده عدالت نداده است؛ چون لازمه عدالت پیشرفت است؛ اگر پیشرفت اتفاق نیفتد عدالت نیز اتفاق نمی افتد چرا که عدالت آن زمانی ارزشمند است که کرامت انسان‌ها نیز حفظ شود؛ به نظر من هر کس به این امر بی‌توجهی کند، درک درستی از قانون اساسی، باورهای حضرت امام (ره)، مقام معظم رهبری و اسلام ندارد.

به گفته این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی آن است که مردم در صحنه باشند نه آنکه در مقطعی بیایند و کنار بروند؛ بلکه مردم باید همواره حضور داشته باشند.

وی افزود: هر گاه مردم حضور داشتند، نتیجه مثبت آن را دیده‌ایم و پیروزی همراه ما بوده است؛ هنگامی که مردم در عرصه دفاع مقدس حضور پیدا کردند سرنوشت جنگ کاملا تغییر کرد. این مردم باید در عرصه اقتصادی، مسایل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز حضور داشته باشند اما نه حضور تشریفاتی، بلکه باید شاهد حضوری تاثیرگذار و مشارکتی معنی‌دار از سوی مردم باشیم.

قالیباف با اشاره به سخن حضرت امام خمینی (ره) که فرمودند «خوزستان دین خود را به انقلاب ادا کرد»، اظهار داشت: شایسته نیست که بعد از این همه سال پس از آزاد‌سازی خرمشهر، وقتی انسان به خرمشهر می رود_ حداقل بنده به عنوان یک مدیر خدمتگذار _احساس خجالت و سرشکستگی کند؛ همه مدیران در هر سطحی وظیفه خود را در حد و توان خودشان انجام دادند؛ توانشان همین بوده است که دیدید و ما به همه آن ها خدا قوت می‌گوییم اما محکم این را هم می‌گوییم که ظرفیت مدیریت و اداره کشور باید بیشتر و قوی‌تر از آن باشد که تا کنون اتفاق افتاده است. این باور ما است.

عضو ائتلاف پیشرفت در ادامه با بیان اینکه ما در خوزستان چه چیزی کم داریم؟ متذکر شد: منابع طبیعی و انسانی در اوج خود وجود دارد ولی این استان برای ابتدایی‌ترین موضوعات نیز دچار مشکل است، آب، محیط زیست، اشتغال، صنعت و بیکاری - که موضوع عمومی در کشور است – از مواردی است که خوزستان در آن ها دچار مشکل است.

وی وجود این مشکلات و معضلات را به دلیل ضعف مدیریت دانست و گفت: نبود امکانات نیست که ما را با این چالش بزرگ روبه‌رو کرده است، بلکه به نظر می‌رسد جای مدیریت درست جهادی، عقلانیت، خرد جمعی، سیاست مبتنی بر دیانت و فرهنگ برخواسته از فرهنگ دفاع مقدس، خالی است.

قالیباف افزود: من اهل وعده دادن و شعار دادن نیستم و اگر هم وعده‌ای به مردم داده‌ام، در حقیقت به آن عمل کردم؛ ما در دفاع مقدس، نیروی انتظامی و در شهرداری تهران که هم اکنون توفیق خدمت داریم، همین روش را دنبال کردیم. تربیت در فرهنگ جهادی و شهادت یعنی همین؛ یعنی ما حق نداریم خلاف وعده کاری را انجام دهیم.

شهردار تهران یادآور شد: بنده بر این باورم که در حوزه جنوب غربی ایران یعنی استان خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد و بخشی از استان بوشهر برنامه‌ای مدون و روشن وجود دارد و سیاست‌های آن نیز در اختیار است، در این صورت اگر این مناطق بر اساس آن برنامه‌ها ساخته شود، همه این مشکلات برطرف می‌شود چراکه در این نقطه ظرفیت‌هایی وجود دارد که با این ظرفیت ها می‌توان کشور را ساخت و این از عدالت و انصاف به دور است که نقاط دیگر را خوب بسازیم و اینجا را نسازیم، چون بخش عمده‌ای از حرکت و برنامه‌های ما که در بحث حذف مشکلات افتصادی است، ریشه در اینجا دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: در این راه چالش ما چالش منابع و امکانات نیست، بلکه چالش ما چالش مدیریتی، نداشتن برنامه مدون و اراده محکم برای انجام برنامه منطقی و محکم است؛ این مهمترین چالش ما است.

قالیباف افزود: ما امروز دچار همان مشکلی هستیم که حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه به این نکته اشاره کرده‌اند؛ با این مضمون که اگر هر مجموعه‌ای اصول را رها کرده و به فروع بپردازد و افاضل را دفع و اراذل را جذب کند محکوم به شکست است و آن مجموعه هیچ‌گاه به موفقیت نخواهد رسید. ما گرفتار این مصیبت هستیم چرا که مبانی و اصول را رها کرده‌ایم و به برخی از ظواهر می‌پردازیم. در همین حوزه اقتصاد و در بخش کشاورزی در استان خوزستان شاهد هستیم که اگر بخواهیم به بخش کشاورزی توجه کنیم، باید در کدام نقاط سرمایه‌گذاری کنیم تا چرخه تولید در کشاورزی به راه بیفتد.

وی در ادامه با اشاره به نامگذاری سال جاری به عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی ، یادآور شد: ملت ما حماسه بزرگی در پیش روی خود دارد و همانطور که رهبر معظم انقلاب در روز اول فروردین فرمودند امسال سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است؛ طبیعتا حماسه سیاسی مقدم بر حماسه اقتصادی است چرا که تا حماسه سیاسی اتفاق نیفتد، حماسه اقتصادی نیز اتفاق نخواهد افتاد. چرا ایشان به حماسه سیاسی اشاره کردند؟ تا حدی که بنده آگاه هستم حماسه به کار بزرگ می‌گویند، اما الزاما هر کار بزرگی نیز حماسه نیست. ما در فرهنگ خود وقتی از حماسه نام می‌بریم اولین چیزی که به یاد می‌آید عاشورا، نهضت امام حسین (ع) و دفاع مقدس است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: این کارهای بزرگ توام با معنویت و همراه با ارزش‌هایی است که با خود به همراه دارد؛ یعنی این اتفاق باید در یک چارچوب ارزشمندانه رخ دهد تا به آن حماسه بگوییم؛ بیش از آنکه نیاز به یک کار هیجانی و احساسی داشته باشیم، نیازمند یک شور توام با شعور هستیم بنابراین باید با عقلانیت و پختگی در این حماسه شرکت کنیم تا این انتخابات به یک حماسه تبدیل شود. در این میان باید هم گستردگی و مشارکت و هم دقت، عقلانیت و دیانت وجود داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: حماسه سیاسی باید به یک شور و شعور تبدیل شود نه به یک موج احساسی؛ چرا که ما می خواهیم قوه مجریه را در کشور انتخاب کنیم، قوه‌ای که قرار است تمامی ارکان اجرایی کشور را مدیریت کند. بنابراین نمی‌توان با احساس درباره این موضوع تصمیم گرفت بلکه این نیازمند یک سیاست است.

قالیباف با اشاره به نقش گروه‌های مرجع و نخبگان در حماسه سیاسی، عنوان کرد: این رسالت بزرگی برای بزرگان هر قشر، قوم و نخبگان جامعه ما است که در توجیه مردم، تشویق مردم برای حضور در انتخابات و آگاهی دادن به آن‌ها برای انتخاب گام بردارند.

شهردار تهران همچنین عنوان داشت: ما امروز به عنوان یک بچه جبهه، حزب اللهی، نیروی ارزشی و باقی مانده از قافله شهدا بر این باوریم که کسی دلسوز مردم، دوستدار ولایت و سرباز ولایت است که کارآمدی دین در اداره امور جامعه را به اثبات برساند. ما در این انقلاب دو رکن بیشتر نداریم، یک رکن تئوری و دیگری رکن اجرایی انقلاب اسلامی است و امروز اگر اهمیت رکن اجرایی از رکن نظری بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

وی اظهار داشت: ما زمانی استدلال می کردیم که اسلام در منصب قدرت نبوده و می خواستیم که اسلام در راس قدرت قرار گیرد، حالا احساس می‌کنیم اسلام در قدرت قرار گرفته است، مردم نیز باید احساس کنند که زندگی مادی و معنوی آن‌ها در سایه یک نظام اسلامی تامین است، اگر این اتفاق نیفتد مردم دل‌زده می‌شوند اما باید توجه داشت که مردم ما حتما برای نان و آب قیام نکردند.

قالیباف با بیان اینکه «انقلاب ایران یک انقلاب سیاسی نیست، بلکه یک انقلاب اسلامی است»، گفت: شما شاهد بودید که در روز 22 بهمن، مردم به کوتاهی‌های امثال قالیباف کاری نداشتند، آنها 22 بهمن را روز انقلاب و اسلام می‌دانند و با همه مشکلات به صحنه می‌آیند تا دشمنان انقلاب سوء استفاده نکنند. ولی حواسمان باشد همین مردمی که تا این حد به اسلام عشق می ورزند، نباید به گونه‌ای با آنان رفتار شود که به دلیل مشکلات اقتصادی دچار فراز و نشیب شوند. اینجا است که ما بر این باوریم که دفاع همچنان ادامه دارد؛ یک روز پشت خاکریز در همین اهواز، فکه و ... بودیم اما امروز در پشت خاکریز های خدمت به مردم دفاع همچنان ادامه دارد و در این مسیر باید با برادری، اخوت، خرد جمعی، با همان روحیه دفاع مقدس، حفظ حرمت و نه با دروغ و پرده دری و بی‌احترامی حرکت کنیم.

عضو ائتلاف پیشرفت تاکید کرد: ما از دین و علمای دین یاد گرفتیم که از نردبان دروغ، ریا، تهمت و تزویر به بام سعادت نمی‌رسیم بلکه ما از مسیر سنت‌های الهی به بام سعادت خواهیم رسید و این راه نجات ما در کشور است و باید تلاش کنیم تا در این مسیر حرکت کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه کشور این ظرفیت را دارد که به سرعت مسیر پیشرفت خود را طی کند، گفت: من این را به عنوان یک سخنرانی خدمت شما عرض نمی کنم، به عنوان یک خدمتگذار که در یکی از مراکز مدیریتی کشور توفیق خدمت دارد عرض می‌کنم که تحریم در مدیریت ما در شهرداری تهران اثرگذار نبوده است و اگر تاثیر کوچکی داشت، کاملا قابل اندازه‌گیری است که به اطلاع مردم می‌رسانیم و مردم متوجه می‌شوند. من می خواهم بگویم کشور آنقدر ظرفیت دارد که ما بتوانیم امروز با یک مدیریت صحیح، کشور را اداره کرده و مخصوصا این نابسمانی هایی که وجود دارد را به سامان برسانیم.

وی یادآور شد: مشکل ما این نیست که اقتصاد را نمی فهمیم و اندیشمندان اقتصادی و یا طرح اقتصادی نداریم؛ مشکل ما این است که امروز نا‌بسامانی اقتصاد ما ریشه در سیاست، مدیریت و فرهنگ دارد؛ اقتصاد ما مهم‌ترین چالش ما است اما این چالش ریشه در اقتصاد ندارد که نمونه آن نیز در خود استان خوزستان وجود دارد و نمادی از ضعف مدیریت با وجود تمامی ظرفیت‌هایی است که برای ساخت کشور در آن وجود دارد سنت‌های الهی اینگونه است که از عقلی که خداوند به عنوان حجت باطنی به انسان داده استفاده نماییم؛ این‌ها نکاتی است که باید به آن توجه کنیم.

قالیباف در ادامه اظهارداشت: من با اطمینان به شما عرض کنم این ظرفیت در کشور وجود دارد که با همین سختی‌ها، ظرف دو سال آرامش اقتصادی را در کشور حاکم کنیم. اگر چرخه تولید با سرمایه‌های مردم راه بیفتد، معیشت مردم و مشکل سرمایه گذاری سرمایه‌داران حل می شود در این میان حلقه گمشده سیاست زدگی در اقتصاد و بحث مدیریت است که در اداره جامعه حاکم شده است. نبود کار و فرهنگ کار نیز بخش دیگری از مشکلات است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما معتقدیم که نه دنیا آنقدر کوچک شده و نه آمریکا آنقدر قدرتمند است که احساس کند بیاید بایستد و هرآنچه دیکته کرد، انجام شود. شما مطئمن باشید چالش‌های داخلی ما اشکالات بیشتری از تحریم‌ها برای ما درست کرده است این ظرفیت در کشور وجود دارد و باید تلاش کنیم تا این مشکلات را در کشور حل کنیم.

وی با اشاره به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، افزود: هر کسی در این عرصه آمد باید یک برنامه مشخص و روشن داشته باشد؛ هر کسی که گفت نامزد انتخابات هستم، مردم باید بپرسند برنامه‌ات چیست؟ با این وجود برنامه دادن کفایت نمی‌کند؛ ما در کشور سند چشم‌انداز و سند بیست ساله داریم اما چقدر از این اسناد بالادستی را اجرا کرده‌ایم؟ چقدر از برنامه چهارم را اجرا کرده ایم؟ پس طرح و برنامه لازم است اما کافی نیست. برنامه را باید کسی ارایه کند که پشت برنامه، کارنامه مشخص از کار داشته باشد تا مردم درباره آن قضاوت کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: باید توجه کنیم که آیا آن شخص تیم لازم را برای اجرای این کار دارد یا خیر؟ دیگر نمی‌توانیم با سعی و خطا پیش برویم و با این سعی و خطا حماسه سیاسی ایجاد کنیم. حماسه سیاسی با حرف اتفاق نخواهد افتاد بلکه باید با دقت و عقلانیت تلاش کنیم تا این حماسه سیاسی اتفاق افتد و از ظرفیت‌های کشور به درستی استفاده کنیم من با اطمینان عرض می‌کنم که مشکلات قابل ساماندهی و رفع است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار