پس از گذشت 5 سال/

لایحه "ممنوعیت استفاده از سلاح سرد" در دستور کار کمیسیون قضایی قرار می‌گیرد

بررسی لایحه "ممنوعیت استفاده از سلاح سرد" در دستور کار کمیسیون قضایی داشته و به زودی رسیدگی به آن آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، این روزها با مراجعه به صفحات روزنامه‌ها و محاكم قضایی و نگاهی به جرایم واقع شده، "چاقو" مهم‌ترین ابزار وقوع جرم است؛ وسیله‌ای كه این روزها در دسترس همگان هست و به راحتی كنار معابر هم فروخته می‌شود.

و اکنون تنها ماده 917 قانون مجازات اسلامي است که به موجب آن- "هر کس به وسيله چاقو يا هر نوع اسلحه ديگر تظاهر يا قدرت‌نمايي کند، يا آن را وسيله مزاحمت اشخاص يا اخاذي يا تهديد قرار دهد يا با کسي گلاويز شود در صورتي که از مصاديق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنان‌چه محارب شناخته شود محکوم به حد خواهد شد"- با استفاده‌کنندگان از اين سلاح برخورد مي‌کند.

تعريف سلاح سرد

سلاح در يک تقسيم‌بندي کلي به سلاح سرد و گرم تقسيم مي‌شود؛‌ سلاح سرد خود به سلاح سرد جنگي و سلاح سرد غيرجنگي تقسيم مي‌شود و حمل و نگهداري سلاح سرد جنگي مانند انواع سرنيزه‌هاي قابل نصب روي تفنگ و انواع کاردهاي سنگري متداول در نيروهاي مسلح يا مشابه آن‌ها مانند شمشير و مانند آن هر چند که هيچ استفاده‌اي از آن نشود به موجب مواد 1و 2 قانون تشديد مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و قاچاقچيان مسلح مصوب 26/11/1350 و بنا به فهرست انواع اسلحه سرد جنگي و شکاري موضوع تبصره 2 ماده يک قانون تشديد مجازات، قاچاق اسلحه و مهمات محسوب مي‌شود.

چنان‌چه حمل‌کننده و نگهدارنده سلاح‌هاي سرد جنگي به وسيله آن سلاح مبادرت به تظاهر يا قدرت‌نمايي کند يا آن را وسيله مزاحمت اشخاص يا اخاذي يا تهديد قرار دهد علاوه بر مجازات جرم نگهداري و حمل سلاح سرد جنگي، مطابق ماده 617 قانون مجازات اسلامي به مجازات جرم قدرت‌نمايي با چاقو محکوم خواهد شد.

نگه‌داري و حمل سلاح سرد غيرجنگي مانند کارد آشپزخانه و انواع چاقوهاي ساده جرم تلقي نمي‌شود و مجازاتي براي آن در نظر گرفته نشده است، مگر اين که شخص نگه‌دارنده يا حمل‌کننده سلاح، از آن استفاده مجرمانه کند.

تنها یک ماده قانونی برای برخورد

هم‌اکنون تنها ماده قانونی که بهانه مبارزه با سلاح‌های سرد است، ماده 917 قانون مجازات اسلامی است که به موجب آن "هر کس به وسيله چاقو يا هر نوع اسلحه ديگر تظاهر يا قدرت‌نمايي کند، يا آن را وسيله مزاحمت اشخاص يا اخاذي يا تهديد قرار دهد يا با کسي گلاويز شود در صورتي که از مصاديق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا 2 سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنان‌چه محارب شناخته شود محکوم به حد خواهد شد."

درباره مجازات حمل، نگهداری و استفاده از سلاح باید گفت كه لازمه حمل، نگهداری است و هر دوی این‌ها یك فعل است و آن‌جایی‌كه ما خلا قانونی داریم، مجازات حمل و نگهداری است؛ زیرا استفاده‌اش بر اساس ماده 614 و 617 قانون مجازات اسلامی مشكلی ندارد و می‌توان برخورد کرد.

سه ماه تا سه سال حبس برای حمل افشانه و شوكر

حمل افشانه و شوکر از ديگر سلاح‌هاي سرد، سه ماه تا سه سال حبس دارد. البته برخی قضات همواره تاكید می‌كنند كه مشکل ما مجازات حمل و نگهداری افشانه‌های گازی تهوع‌آور، شوكرهای الكتریكی و افشانه‌های اشك‌آور است كه به وفور در بازار یافت می‌شود. آنها تاكید می‌كنند كه باید یك مصوبه قانونی داشته باشیم تا بتوانیم با كسی كه در ویترین مغازه‎اش از این گونه ابزارآلات دارد، برخورد كنیم.

مجازات محاربه و افساد في‌الارض

طبق ماده 187 قانون مجازات اسلامي، هر فرد يا گروه که طرح براندازي حکومت اسلامي را بريزد و براي اين منظور اسلحه و مواد منفجره تهيه کند و نيز کساني که ‌با آگاهي و اختيار، امکانات مالي مؤثر و يا وسايل و اسباب کار و سلاح در اختيار آن‌ها بگذارند محارب و مفسد في‌الارض مي‌باشند.

ماده ۱۹۰حد محاربه و افساد في‌الارض را يکي‌ از چهار چيز ذيل را بيان مي‌كند:

- قتل- آويختن به دار - اول قطع دست راست و سپس پاي چپ -نفي بلد

سلاح سرد در قانون مثل سلاح گرم است

اینکه گفته می‌شود "سلاح سرد در قانون مثل سلاح گرم است و اگر کسی با سلاح سرد موجب اخافه (ترساندن) مردم شود به عنوان محارب یا مفسد فی الارض قطعا حکمش اعدام است"، از جمله مسائلی است كه تاكنون هم محل بحث و افتراق نظرهایی بوده است چراكه بحث محاربه و افساد فی‌الارض كه در ماده 183 قانون مجازات اسلامی آمده بیان می‌کند كه چنان‌چه فردی سلاح بكشد و با سلاح مردم را بترساند جرمش محاربه است و تبصره ماده هم می‌گوید میان سلاح سرد و گرم تفاوتی نیست.

باید توجه داشت اینکه ماده می‌گوید روی مردم سلاح بکشد، "مردم" یك نفر نیستند، حتی اگر فرد عداوت شخصی با چند نفر داشته باشد و روی آن‌ها سلاح بكشد قانون می‌گوید این محاربه نیست؛ محاربه جرم علیه امنیت است نه جرم علیه اشخاص. محاربه چهار مجازات دارد و دست قاضی برای انتخاب هر یك از آن‌ها باز است، اعدام، سه روز به صلیب كشیدن، قطع دست راست و پای چپ و تبعید چهار مجازات محاربه است، بنابراین این گونه نیست كه محكم بگوییم جرم محاربه و افساد فی‌الارض فقط اعدام است.

زورگیری با سلاح سرد محاربه و حکمش اعدام است

"آيت‌الله آملي لاريجاني"رئیس قوه قضاییه چندي پيش در خصوص انتشار فیلمی با موضوع زورگیری توسط اشرار گفت:چنین اتفاقاتی در کشور اسلامی ما تکان‌دهنده است و حسب موازین شرعی و قانونی مصوب، تفاوتی میان به‌کارگیری سلاح سرد یا گرم وجود ندارد و در حکم محاربه و مجازات آن نیز اعدام است.

محاربه جنبه عمومي داشته و فرد به اشد مجازات محکوم مي‌شود

يک وکيل دادگستري با بيان اينکه قانون فعلي قانون مناسبي است، گفت: قانون‌گذار در چنين جرايمي بايد اقدامات تاميني را مدنظر قرار بدهد و در مواردي همچون توليد، توزيع،‌حمل، عرضه و نگهداري سلاح سرد را رابطه‌مند و محدود کند.

نعناکار مجازات استفاده از سلاح گرم را طبق قوانين ضابطه‌مند دانست و گفت: در رابطه با استفاده از سلاح سرد و حتي تعريف آن، خلأ قانوني داريم که براي حل اين مشکل بايد تعريف درستي از جواز استفاده از سلاح سرد(شمشير، قمه، گازهاي اشک‌آور)، داشته باشيم.

بررسي طرح" ممنوعيت استفاده از سلاح سرد و رفتار خشونت‌بار"در کميسيون حقوقي

با گذشت پنج سال از ارسال لایحه ممنوعیت حمل، فروش و توزیع سلاح سرد به مجلس، تصویب آن به فراموشی سپرده شده است. این در حالی است که منحنی وقوع جرایم خشن با چاقو طی سال‌های اخیر روندی صعودی داشته و بر اساس آمارها 40 درصد قتل‌ها با چاقو انجام می‌شود.

"محمدعلي اسفناني" سخنگوي كميسيون حقوقي مجلس در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، از بررسي طرح " ممنوعيت استفاده از سلاح سرد و رفتار خشونت‌بار" در كميسيون حقوقي خبرداد و گفت: اين طرح خلاهاي قانوني موجود در اين زمينه را برطرف كند.

با توجه به مطالب مطروحه و با توجه به اینكه سلاح‌های سرد عامل بیشتر قتل‌های به وقوع پیوسته هستند، ضروری است قانونگذاران و مجریان قانون به فكر سریع‌ترین و بهترین راهكار، در این راستا باشند تا شاهد كمترین میزان وقوع جرم با استفاده از سلاح‌های سرد باشیم.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۶ دی ۱۳۹۶
ماده ۲۹۰ را بیشتر توضیح دهید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۰۶ دی ۱۳۹۶
ماده ۲۹۰ را بیشتر توضیح دهید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۶
ماده ۲۹۰ را بیشتر توضیح دهید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۴ دی ۱۳۹۴
درصد قربانیان سیگار ۵۰۰۰۰ نفردرسال ولی چاقو فقط ۱۰۲۰ نفر.
درصد قربانیان کارمعمولی کارگری ۶ نفرولی درچاقو ۳ نفر
چرا قانون گذاران یقه سیگار وکارخانجات سیگار را نمیگیرند درحا لیکه نزدیک سالانه پنجاه هزار کشته به بار میاورد وامده اند دادو بیدادشان را سر چاقو خالی میکنند سیگار مانندبمب ساعتی پنجاه هزار نفر را بکام مرگ میبرد وسودش را چه کسی به جیب میزند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۰۴ دی ۱۳۹۴
درصد قربانیان سیگار ۵۰۰۰۰ نفردرسال ولی چاقو فقط ۱۰۲۰ نفر.
درصد قربانیان کارمعمولی کارگری ۶ نفرولی درچاقو ۳ نفر
چرا قانون گذاران یقه سیگار وکارخانجات سیگار را نمیگیرند درحا لیکه نزدیک سالانه پنجاه هزار کشته به بار میاورد وامده اند دادو بیدادشان را سر چاقو خالی میکنند سیگار مانندبمب ساعتی پنجاه هزار نفر را بکام مرگ میبرد وسودش را چه کسی به جیب میزند.
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۷:۴۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۲
امروز جلو کوچه خونه امون یک نفر قمه در آورده بود حدود 50 60 سانتی متر بود حالا کی با این چیزا برخورد می کنند خدا می دونه
آخرین اخبار