نسخه خطي 700 ساله كليات سعدي در هند مرمت شد

به مناسبت فرارسيدن روز سعدي مرمت و همانند سازي يکي از قديمي ترين نسخ خطي کليات سعدي با قدمت حدود 700 سال در هند آغاز شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، اين نسخه خطي که در مرکز ميکروفيلم نور در خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو نگهداري مي شود از کامل ترين نسخ خطي کليات سعدي است و به همين علت از اهميت بالاي تاريخي و سندي در ميان محققان و پژوهشگران برخوردار است.
تذهيب هاي طلاکاري شده و کتابت با خط تعليق از ديگر ويژگي هاي اين نسخه خطي کليات سعدي به شمار مي آيد.
مهدي خواجه پيري مدير مرکز ميکروفيلم نور با اشاره به اهميت و ارزش بالاي اين نسخه خطي و ضرورت مرمت و همانند سازي آن گفت: اين نسخه به مرور زمان بر اثر رطوبت و آفت زدگي با آسيب هاي جدي مواجه شده که بايد هر چه سريعتر مرمت و بازسازي شود.
وي افزود: به منظور حفاظت از اين ميراث تاريخي ارزشمند نسخه هاي همانند اين نسخه خطي با استفاده از مواد، مرکب و کاغذهاي دست ساز و گياهي با ويژگي هاي کامل نسخه اصل چاپ و در اختيار پژوهشگران و کتابخانه هاي معتبر جهان قرار مي گيرد. 
اين نسخه بسيار نفيس با سر لوح هاي زرين و خط هاي تعليق، نسخ، نستعليق و شکسته در 429 برگ در شعبان سال 770 قمري به امر جلال الدين محمد تورانشاه به قلم حسن الحافظ از روي نسخه هاي 627 و 734 قمري کتابت شده است./ي2
برچسب ها: مرمت ، نسخ خطی ، کلیات سعدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.