خوزستان/

طرح توسعه پالایشگاه آبادان تا چند ماه آینده كلید می خورد

مدیرعامل شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه پالایشگاه آبادان با تامین كننده مالی چینی، ظرف چند ماه آینده خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ ˈ فرهاد احمدیˈ درحاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در گفت و گویی با اشاره به سرمایه گذاری حدود 140 هزار میلیارد ریالی در اجرای پروژه های جدید این شركت گفت: چهارپروژه جدید پالایشگاهی از جمله طرح توسعه پالایشگاه آبادان به ظرفیت 210 هزار بشكه از پروژه های جدید این شركت خواهد بود.

احمدی افزود: در سال جاری 8 پروژه به ارزش 70 هزار و 733 میلیارد ریال در این شركت در دست اجراست كه دو مورد آن از جمله پروژه های مهر ماندگار دولت دهم است.

وی همچنین از اجرای 33 پروژه به ارزش 11 هزار و 260 میلیارد ریال در این شركت در سال 1390 خبر داد.

مدیرعامل شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، افزود: در سال 1391 نیز 9 پروژه به ارزش 52 هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید كه دو پروژه از این تعداد از جمله پروژه های مهر ماندگار دولت بوده است.

احمدی با اشاره به اینكه شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران چهار طرح مهر ماندگار صنعت پالایش كشور را بر عهده دارد، گفت: دو طرح از این تعداد در سال گذشته به بهره برداری رسید و طرح های بنزین سازی بندرعباس و بندر صادراتی ماهشهر نیز به سال جدید موكول شده است كه این دو پروژه با تامین منابع مالی تا آخر امسال به بهره برداری می رسد.

احمدی با اشاره به اینكه با راه اندازی پالایشگاه های جدید، تولید بنزین كشور از 70 میلیون لیتر در روز به 144 میلیون لیتر در روز می رسد، درباره سرمایه گذاری مورد نیاز برای احداث پالایشگاه جدید تمام ایرانی ˈپارس ˈ گفت: این پروژه كه طرح اولیه آن در دیدار مقام معظم رهبری از پژوهشگاه صنعت نفت مطرح شد، به 1.3 میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد كه منابع موردنیاز آن از طریق فاینانس جذب خواهد شد و دولت نیز حمایت مالی لازم از این پروژه را به عمل خواهد آورد.

احمدی تاكید كرد: اجرای این پروژه در صورت كلید خوردن 3 سال به طول خواهد انجامید و حداقل نقدینگی موردنیاز برای شروع آن حدود 500 میلیون یورو است.

وی احداث خط لوله تبریز – خوی – ارومیه و تلمبه خانه های ماهشهر ، آبادان و خط لوله تنگ فنی ، كرمانشاه را از دیگر برنامه های آتی این شركت نام برد كه در صورت تامین فاینانس موردنیاز، به زودی كلید خواهد خورد.

احمدی درباره تامین منابع مالی مورد نیاز طرح های بندر صادراتی ماهشهر و طرح بنزین سازی بندرعباس گفت: ساز و كار نهایی برای تعیین تكلیف منابع مالی موردنیاز این دو پروژه انجام نشده و علاوه بر آن حدود 30 درصد پروژه دیگر به طرح بندرعباس و 28 درصد به طرح توسعه بندر صادراتی ماهشهر تحمیل شده است.

مدیرعامل شركت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران درباره افزایش توان داخلی در ساخت پروژه های پالایشگاهی گفت: هم اكنون در بخش كالا حدود 70 درصد، مهندسی بیش از 90 درصد و در ساخت و اجرا به 100 درصد توان داخلی دست یافته ایم. /س
برچسب ها: کلید ، طرح ، پالایشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.