مسجدي كه به علت بدهي به شراب‎فروشي تبديل شد+عکس

"تاسكوپرو" دومين مسجد بزرگ بلغارستان است كه در زلزله سال 1928 خرابي بسياري به آن وارد شد. مسلمانان منطقه به دليل عدم توان مالي، بخشي از زمين اين مسجد را براي انجام تعميرات فروختند اما تعميرات باز هم نيمه‎كاره ماند. تا اينكه دادگاه وقت، مسجد به دو بلغاري واگذار كرد و اين دو، از آن مسجد به عنوان "شراب فروشي و ميكده" استفاده كردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ابنا، به نقل از ابنا،  مسجد "تاسكوپرو" دومين مسجد بزرگ بلغارستان است كه در قرن شانزدهم در شهر "پلوديو" ساخته شد. اين مسجد به دليل پل سنگي كه در نزديكي آن قرار دارد، به مسجد پل سنگي معروف است. ماجراي مصيبت بار اين مسجد از آنجايي شروع شد كه در زلزله سال 1928 خرابي بسياري به اين بناي تاريخي وارد شد و به مناره هاي آن خسارت هاي زيادي وارد شد.

 
مردم براي تعمير مسجد، به دليل اينكه از توان مالي برخوردار نبودند، به ناچار بخشي از زمين اين مسجد را فروختند. اما فروش اين زمين نيز گره‎اي از مشكلات مردم باز نكرد و به دليل عدم جمع‎آوري مبلغ مورد نياز، تعميرات مسجد نيمه‎كاره ماند.
 
شايان ذكر است منطقه بلغارستان حدود پانصد سال ـ از ۱۳۹۶ تا ۱۸۷۸ میلادی ـ در تصرف عثمانیان قرار داشت. در اواخر سده نوزدهم، مداخله روسیه در سرزمین‌های امپراتوری عثمانی در بالکان منجر به تشکیل کشور خودمختار بلغاری در سال ۱۸۷۸ شد. به نوعي مي‎توان گفت كه بلغارستان مستعمره شوروي سابق بود.

 
تا اينكه پس از شكست شوروي در سال 1989، دولت بلغارستان اموال كشور را به صاحبان آن‎ها بازگرداند. در اين بين، درحالي كه انتظار مي‎رفت مسجد "تاسكوپرو" به امام جمعه به نيابت از مسلمانان آن منطقه تحويل داده شود؛ به دليل تصميم گيري دادگاه وقت، در اقدامي عجيب، اين مسجد به دو بلغاري واگذار شد.
 
اين دو نفر كه به دليل حكم دادگاه، مسجد "تاسكوپرو" را تصرف كرده بودند؛ آن را به اشخاصي اجاره دادند كه از آن مسجد به عنوان "شراب فروشي و ميكده" و "رستوران" استفاده كردند.
 
با مشاهده اين موضوع، خشم مسلمانان شهر "پلوديو"، بلغارستان را فرا گرفت و مسلمانان اين كشور به همراه «مصطفي الياس حاجي» امام جماعت مسجد "تاسكوپرو"، شكايت‎نامه‎اي را تنظيم و به دادگاه فرستادند.
 
بر اين اساس، شكايت‎نامه مورد تفحص قاضي قرار گرفت. اما از سوي دادگاه اعلام شد كه مسلمانان مي‎بايست 600 هزار يورو پرداخت كنند تا مسجد را پس بگيرند.
 
مردم نيز به دليل ناتواني در پرداخت اين هزينه هنگفت، از حق خود صرف نظر كردند و اين مسجد كماكان محل رفت و آمد مطربان و شراب خواران شده است.
برچسب ها: مسجد ، وبگردی ، بلغارستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار