باشگاه خبرنگاران از بمب سنگرشکن آمریکا گزارش می‌دهد:

آیا "فردو" در برابر "بمب‌های سنگرشکن" آمریکا مقاومت می‌کند؟ + تصاویر و فیلم شبیه‌سازی‌شده حمله به فردو

"سنگرشکن" "GBU-57A/B" موشک 14 تنی هدایت‌شونده نیروی هوایی آمریکا است که به بمب سنگرشکن معروف است، این بمب نسبت به همتاهای خود که تنها 2 تن هستند بسیار بسیار بزرگ‌تر و ویرانگرتر است.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، به تازگی "نیروی هوایی آمریکا" آخرین تغییرات و اصلاحات روی "بمب سنگرشکن" معروف خود انجام داد تا شاید بتواند با این بمب غول‌پیکر چندصد میلیون دلاری "نیروگاه فردو" را هدف‌گیری کند.


تصويري از فردو

اما در شرايط بسيار بد اقتصادي آمريکا و درحالي که ميزان فقر و بيکاري هر روز در اين کشور افزايش مي‌يابد، چه دليلي دارد "پنتاگون" چنين پروژه گران قيمتي را اجرا کند که احتمال عملياتي شدن آن بسيار ضعيف است. نکته ديگري که در اين ميان به چشم مي‌خورد، اين است که گفته مي‌شود بمب 400 ميليون دلاري سنگرشکن آمريکا تنها ويژه "نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران" بويژه "تاسيسات فردو" ساخته شده است.

البته توانايي‌هاي دفاعي و مقاومتي ايران تا حدي افزايش يافته که فردو را به يک سايت غير قابل نفوذ تبديل کرده است. اينکه آمريکا چنين هزينه‌اي را صرف تنها ساختن يک بمب مي‌کند، نشان از قدرت بالاي دفاعي ايران و پيشرفت علمي کشور در زمينه‌هاي سازه‌هاي بسيار مقاوم است.




"باشگاه خبرنگاران" قصد دارد در اين گزارش به معرفي بمب سنگرشکن آمريکا و ارزيابي توانايي استقامت نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران بويژه نيروگاه فردو در برابر اين بمب 14 تني بپردازد.

بمب سنگرشکن چيست؟ "Bunker Buster"

بمب سنگرشکن ‏ نوعی بمب است که برای تخریب اهداف مقاوم شده زیرزمینی همچون پناهگاه‌ها و سنگرهای زیرزمینی و همچنین تاسیسات بتونی مدفون شده در عمق سطح زمین استفاده می‌شود. "فیوز انفجاری" این بمب، طوری طراحی شده است که به هنگام برخورد با هدف، به لایه‌های گرانیت و فولاد محافظ اطراف تاسیسات اتمی نفوذ می‌کند.

از سنگرشکن‌ها به عنوان مادر بمب‌هاي جهان ياد مي‌شود، زيرا قابليت‌هاي منحصر به فردي دارند، به‌طوري که اين بمب‌ها با عبور از بتن‌ سخت و با نفوذ به داخل زمين مي‌توانند تاسيسات و ساختمان‌هاي زير زميني را نابود کند.


تاريخچه‌ بمب‌هاي سنگر شکن

در "جنگ جهاني دوم"، "بارنز واليس" "Barmes Wallis"، مخترع "بمب جهنده" "bouncing Bomb" دو بمب طراحي کرد که از نياکان بمب‌هاي سنگرشکن کنوني به حساب مي‌آيند؛ بمب 5 تني "پسر قدبلند" ""Tallboy و بمب 10 تني "زلزله" "earthquake".

 

بمب‌هاي پسر قدبلند و زلزله

اين بمب‌ها از طراحي آيروديناميک فوق‌العاده‌اي بهره مي‌برند، زيرا قسمت عقب آن‌ها پروانه‌اي تعبيه شده بود که باعث چرخش بمب مي‌شد. زمان شليک بمب از ارتفاع هفت هزار متري، چرخش بمب باعث فراتر رفتن سرعت آن از سرعت صوت مي‌شد.

بمب‌هاي زلزله و قدبلند، مجهز به فلزي بسيار مقاوم بودند که مانع تخريب بمب در اثر اصابت به سطح سخت مي‌شد و بمب داخل زمين فرو مي‌رفت.

گرچه مي‌توان اين بمب‌ها را از خانواده "بمب‌هاي بتن‌شکن" امروزي قلمداد کرد اما تئوري اصلي بمب زلزله پيچيده‌تر از نفوذ به داخل سطح سخت بود. بمب‌هاي زلزله براي اصابت مستقيم به هدف طراحي نشده بودند، بلکه زير هدف نفوذ کرده و در شالوده ساختمان موج عظيمي ايجاد مي‌کردند. سپس با انفجار بمب، حفره‌اي عظيم در زير ساختمان ايجاد شده که باعث فروريختن ساختمان مي‌شد.

در ادامه به بمب سنگرشکن ويژه آمريکا اشاره خواهد شد.

بمب سنگرشکن ("Massive Ordnance Penetrator" ("MOP"

"Massive Ordnance Penetrator" یا"MOP" یک بمب عظیم 14 تني است و فیوزهای قابل تغییری دارد که قابلیت نفوذ آن در دل زمین را به حداکثر افزایش می‌دهد. این بمب به سیستم راهنمایی مجهز است که دقت آن را افزایش می‌دهد و همچنین تجهیزات بسیار مدرنی دارد که ادعا مي‌شود از توانایی تخریب "تاسیسات اتمی اورانیوم فوردو" برخوردار است.


"سنگرشکن" "GBU-57A/B" موشک 14 تني هدايت شونده نيروي هوايي آمريکا است که به بمب سنگرشکن معروف است. اين بمب نسبت به همتاهاي خود که تنها 2 تن هستند بسيار بسيار بزرگ‌تر و ويرانگرتر است.

در سال 2002 شرکت آمريکايي "Northrop Grumman and Lockheed Martin"به دنبال ساخت بمبي 314 تني بودند که بتواند در اعماق زمين نفوذ کند. اما هزينه صدها ميليون دلاري و مشکلات فني اين بمب، اين شرکت را مجبور به ترک پروژه کرد.


کارشناسان اين بمب را مادر بمب‌هاي دنيا ناميده‌اند

"وزارت دفاع آمريکا" در تحقيقي که از ميزان خرابي و قدرت بمب‌هاي سنگرشکن در "جنگ عراقگ انجام داد، متوجه شد ميزان نفوذ و قدرت تخريب اين بمب‌ها بسيار پايين بوده است. از اينرو، "پنتاگون" با همکاري "سازمان کاهش تهديد دفاعي" "DTRA"، پروژه "بمب سنگرشکن" "MOP "را آغاز کرد.

طراحي و توسعه اين بمب در "پژوهشگاه نيروي هوايي آمريکا" انجام شده و "شرکت هوايمايي بويينگ"، آزمايشات نهايي آن را انجام داده است.

براي حمل اين بمب‌ها از "هواپيماهاي بمب‌افکن" "B-2" و "B-52"، استفاده مي‌شود. "بمب‌افکن b-2" به دليل اينکه مي‌تواند بمب‌هاي بسياري را همزمان شليک کند شهرت بالايي دارد، اما به خاطر وزن بسيار بالاي بمب سنگرشکن، تنها دو موشک از اين بمب روي بمب‌افکن‌هاي B-2  و B-52 تعبيه خواهد شد. برنامه ساخت اين بمب‌افکن‌ها حدود 2.5 ميليون دلار براي ماليات‌دهندگان آمريکايي هزينه دارد.


بمب‌افکن رادارگريز B-2


هوايماي b-52 در حال افکندن بمب MOP در آزمايش سال 2009

گفتني است که اولين آزمايش اين بمب غول‌پيکر در 14 مارس سال 2007 در تونلي متعلق به سازمان کاهش تهديد دفاعي آمريکا موسوم به DTRA"" در شهر "نيومکزيکو" انجام شده است.

در  اکتبر سال 2009، پنتاگون، کمک 80 ميليون دلاري براي تسريع پروژه "Massive Ordnance Penetrator" از "کنگره" درخواست کرد تا آخرين مرحله آزمايش سنگرشکن 14 تني در سال 2012 با موفقيت انجام شود.

بمب سنگرشکن MOP چگونه کار مي‌کند؟

بمب سنگرشکني که ادعا مي‌شود قرار است نيروگاه فردو را منفجر کند، مي‌تواند تا عمق 60 متري زمين نفوذ کند.


عمق نفوذ MOP

پروسه شليک بمب به اين صورت است که بعد از شليک، جنگنده نوعي "انرژي ليزري" از خود ساطع مي‌کند که منعکس‌کننده سطح هدف است. بمب وارد مخروط "انرژي منعکس" شده مي‌شود و به دنبال متراکم‌ترين "اشعه ليزر" مي‌گردد. سپس به سمت هدف حمله مي‌کند. اين بمب سنگرشکن، قدرت و سختي خود را براي نفوذ به داخل سطح ترکيب کرده و تا قبل از لحظه انفجار حدود 200 فوت وارد زمين مي‌شود، سپس "فيوز تاخير" که در عقب بمب وجود دارد، کلاهک را در عمق شصت متري منفجر مي‌کند.


نمودار شليک بمب سنگرشکن GBU57

گفتني است، از نوامبر سال 2011، 16 بمب سنگرشکن در اختيار نيروي هوايي آمريکا قرار گرفته است.





"مشخصات فني" Massive Ordnance Penetrator


طول: 6.2 متر

قطر: 0.8 متر

وزن: 14 تن

کلاهک: 2.4 تن مواد منفجره قدرتمند

قدرت نفوذ: 61 متر


هواپيمايي که فردو را بمباران خواهد کرد!!

هواپيماي بمب‌افکن B-2 در کنار B-57 تنها هواپيمايي است که مي‌تواند بمب‌هاي سنگرشکن را حمل و شليک کند.

پايگاه خبري آتلانتيک، در گزارشي با عنوان هواپيمايي که ايران را بمباران خواهد کرد، به خصوصيات بمب‌افکن B-2 آمريکايي پرداخته است.

هزينه کل پروژه ساخت بمب‌اکفن‌هاي B-2 بيش از 44 ميليارد دلار اعلام شده است. b-2 داراي دو کابين خلبان بوده و حدود 21 فروند از اين هواپيما در اختيار نيروي هوايي آمريکا است.

به خاطر شکل بوم رنگي آن، B-2 مي‌تواند از نگاه سايت‌هاي موشکي هوا به زمين درو کند. اين بمب‌افکن غول‌آسا مي‌تواند به اندازه يک اسکادران جت جنگنده بمب افکني کند.

در ادامه اين گزارش به نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران و بويژه فردو اشاره شده است. اين پايگاه خبري مي‌نويسد در صورت جنگ احتمالي و حمله به نيروگاه فردو، نيروي هوايي آمريکا از بمب‌افکن b-2 استفاده خواهد کرد.

ويژگي‌هاي کلي B-2

خدمه: دو خلبان

طول: 21 متر

پهناي بال: 52.4 متر

ارتفاع: 5.18 متر

وزن خالص: 71.700 کيلوگرم

وزن باردار: 152.200 کيلوگرم

ظرفيت سوخت: 75.750 کيلوگرم

فيلم زير صحنه سقوط يک فروند جنگنده B-2 آمريکايي را نشان مي‌دهد که ادعا مي‌شود هيچ‌گونه نقصي ندارد.



عملکرد

سرعت بيشينه: 1.010 کيلومتر در ساعت

سرعت کروز: 900 کيلومتر در ساعت

برد: 11.100 کيلومتر

چگونه ايران مي‌تواند با جنگنده رادارگريز آمريکايي مقابله کند؟

کارشناسان نظامي پيش‌بيني‌‌هاي متعددي از واکنش ايران نسبت به حمله جنگنده‌هاي b-2 آمريکايي انجام داده‌اند. برخي معتقدند در صورت حمله آمريکا به ايران، مقامات نظامي آمريكايي و صهيونيستي سعي مي‌كنند در همان مرحله اول حمله و قبل از آغاز شروع جنگ الكترونيكي توسط هواپيماهاي اخلالگر از طريق نقاط كور راداري تا جايي كه مي‌توانند بمب افكن‌هاي ضد رادار F-117 و بمب‌افكن‌هاي رادار گريز B-1,B-2 را در كانال‌هاي امن به سمت اهداف خودشان هدايت نمايند. افرادي هم در زمين، با استفاده از تجهيزات پيشرفته، هواپيماها را با گذر از نقاط کور راداري هدايت کنند.

اماپيش‌بيني مي‌شود، اين نقاط كور راداري يك تله مرگبار بوده كه بصورت كاملا حساب شده قرار گرفته‌اند تا هواپيماهاي دشمن را به راحتي به سمت يك منطقه بي بازگشت راهنمايي نمايند.


لاشه يک فروند B-2

اما آيا نيروگاه هسته‌اي فردو مي‌تواند در برابر بمب‌هاي سنگرشکن MOP و هواپيماي رادارگريز b-2 مقاومت کند؟

درحالي که بارها صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ثابت شده است و تاکنون هيچ مدرکي دال بر انحراف برنامه هسته‌اي ايران ارائه نشده، در طي سال‌هاي گذشته کشورهاي غربي با استناد به گزارش‌هاي غيرمستند و هدف‌مند، قصد دارند به هر صورتي که شده، ايران را از حق مسلم خود محروم کنند.

همزمان با فشارهاي ديپلماتيک و اعمال تحريم‌هاي غيرمنصفانه عليه ايران، مقامات غربي و صهيونيستي همواره بر طبل جنگ کوبيده و ادعا کرده‌اند " تمامي گزينه‌ها" روي ميز است.




در راستاي اين تهديدات پوشالي، غرب و رژيم صهيونيستي، بارها سخن از حمله به نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايران بر زبان آورده‌اند و "تاسيسات اتمي فردو" مرکز ثقل بحث‌هاي "آمريکا" و "اسراييل" بوده است. بنا به اذعان بسياري از کارشناسان و رسانه‌هاي غربي، نيروگاه فردو به يکي از مسائل اصلي مقامات سياسي و جنگي آمريکا تبديل شده است، به‌طوري که تاکنون ميلياردها دلار براي راه‌هاي نفوذ به داخل فردو هزينه کرده است.

در حالي که راه‌هاي "جاسوسي" و "خراب‌کاري" در فردو تاکنون جواب نداده‌اند، آمريکا راه سومي را نيز پيگيري مي‌کند که احتمال وقوع آن بسيار ضعيف است. آخرين راه نفوذ به يکي از پيچيده‌ترين و مستحکم‌ترين تاسيسات هسته‌اي دنيا، نابود کردن نيروگاه فردو است.

طبق بررسي‌هاي کارشناسان نظامي آمريکايي، به دليل "موقعيت جغرافيايي فردو" و تمهيدات دفاعي بسيار قوي آن، هيچ راهي براي نفوذ به اين نيروگاه وجود ندارد. از آنجايي که گفته مي‌شود نيروگاه فردو در ميان رشته‌ کوه‌هاي نزديک قم و در عمق 80 متري زمين قرار دارد، نمي‌توان اين تاسيسات را با بمب‌هاي معمولي و حتي قدرتمند سنگرشکن هدف قرار داد.



"وزارت دفاع آمريکا" نيز با بودجه‌اي ميليارد دلاري به دنبال ساخت بمبي بوده است که شايد بتواند به نيروگاه هسته‌اي فردو آسيب برساند.
حاصل تلاش‌ سازمان‌هاي نظامي آمريکا بمب سنگرشکن چندصد ميليون دلاري به نام Massive Ordnance Penetrator شد که به تازگي آن را بهينه‌سازي کرده‌اند.

اما از زمان آغاز ساخت بمب سنگرشکن ويژه فردو، ترديدهاي بسياري ميان کارشناسان نظامي آمريکا مبني بر توانايي اين بمب ايجاد شده است، به‌طوري که بسياري از آن‌ها اعتقاد دارند به دليل عدم شناخت کافي از موقعيت جغرافيايي فردو و ساختار بسيار مستحکم و  پيچيده اين نيروگاه، نمي‌توان به موفقيت بمب سنگرشکن ميلياردي آمريکا اميد بست. 



اين نيروگاه و راه‌هاي نفوذ به آن به يکي از دغدغه‌هاي اصلي مقامات نظامي آمريکا تبديل شده است. اين نيروگاه در ميان کوه و در اعماق زمين به طرز بسيار پيچيده‌اي قرار دارد که اطراف آن را "سامانه‌هاي موشکي" بسيار پيشرفته‌اي احاطه کرده‌اند.

به گفته يک مقام آمريکايي، پنتاگون اعتقاد دارد سلاح‌هاي مرسوم در برابر فردو کاري از دست‌شان بر نيامده و تنها يک سلاح اتمي است که اگر آمريکا بخواهد اين نيروگاه را به طور کلي نابود کند از آن استفاده خواهد کرد.

اين مقام در ادامه ضمن اشاره به سرسختي فردو مي‌گويد: وقتي شما تاسيساتي را در دل کوه ايجاد مي‌کنيد براي ويران کردن آن بايد کوه را جابجا کرد.

سال گذشته،"لئون پانتا"، "وزير دفاع سابق آمريکا" در مصاحبه با "وال استريست ژورنال" در رابطه با بمب‌هاي سنگرشکن مي‌گويد: در حال کار بهينه‌سازي MOP هستيم، اما باز هم نمي‌توان از موفقيت صد در صدي اطمينان داشت.

پايگاه خبري صهيونيستي "اسراييل‌هايوم" در گزارشي با استناد به گفته‌هاي مقامات آمريکايي اذعان مي‌کند بمب‌هاي سنگرشکن آمريکا براي نابودي سنگرهاي هسته‌اي ايران قدرت کافي را ندارند. به گفته مقامات پنتاگون، بمب سنگرشکن آمريکا که مخصوص نفوذ به تاسيسات هسته‌اي تنومند است عليه تاسيساتي مانند فردو که در ميان کوه واقع شده است کارايي لازم را ندارد.


بنابر اين گزارش، بزرگ‌ترين "بمب غيرهسته‌اي آمريکا" توانايي نابود کردن سنگرهاي امنيتي اطراف نيروگاه‌هاي هسته‌اي اين کشور بويژه فردو را ندارد.

بر اساس آزمايشات اوليه اين بمب چندين ميليون دلاري، کارشناسان اعتقاد دارند که سنگرشکن نمي‌تواند به ديواره فولادي تاسيسات هسته‌اي ايران نفوذ کند. اين کارشناسان دليل اين امر را عمق زياد تاسيسات هسته‌اي و استحکام سازه‌هاي محافظتي اين نيروگاه‌ها است.

پايگاه تحليلي "گلوبال‌ريسرچ" در گزارشي ضمن اذعان به ساختار ضد بمب فردو، بيان مي‌کند آمريکا به دنبال چاره‌اي براي نفوذ به فردو است.

بنابراين گزارش، پنتاگون 330 ميليون دلار به شرکت هواپيمايي بويينگ بابت ساخت 20 بمب سنگرشکن پرداخت کرده تا در صورت جنگ احتمالي از آن‌ها براي نابود کردن تاسيسات فردو استفاده کند.

اين گزارش درباره نيروگاه فردو مي‌نويسد: اين نيروگاه در اعماق زمين ايجاد و در تونل‌هاي پر پيچ و خم ساخته شده است که اين توانايي را به اين تاسيسات مي‌دهد تا پيدا کردن و نابود کردن آن کاري بس دشوار باشد. گفته مي‌شود صدها مايل از چنين تونل‌هايي وجود داشته باشند که با ماشين‌هاي غول‌آساي حفاري ساخته شده‌اند. طراحي اين تاسيسات به گونه‌اي است که نمي‌توان تشخيص داد تاسيسات هسته‌اي در کدام محل وجود دارند يا کدام محل تنها انبار خالي است.

حتي اگر ورودي نيروگاه هم مشخص باشد، گستردگي و مساحت آن مشخص نيست. حتي اگر به سايت حمله شود، ضخامت صخره‌هاي کوه، فردو را نسبت به بمب‌هايي مانند MOP ايمن مي‌کند.

شانس موفقيت حمله هواپيماهاي B-2 با بمب سنگرشکن ناچيز است

به گزارش "رويترز"،‌ يک مختصص امور نظامي در گفتگو با رويترز اعلام کرده است شانس موفقيت حمله هواپيماهاي b-2 و B-52 بويينگ و حمل بمب‌هاي سنگرشکن آمريکا ناچيز است.  

اين کارشناس آمريکايي در ادامه مي‌افزايد نيروگاه فردو تقريبا در 80 متري زمين واقع شده و دسترسي به آن تقريبا غير ممکن است.

آيا آخرين تخم مرغ شانسي آمريکا خالي خواهد بود؟

به عقيده بسياري از کارشناسان، تنها  بمب سنگرشکن آمريکا ممکن است بتواند نيروگاه فردو را هدف بگيرد. اما بنا بر نظر همين کارشناسان نمي‌توان به بمب سنگرشکن MOP نيز اطمينان کرد.

آستين لانگ، استاديار دانشکده روابط عمومي و بين‌الملل دانشگاه کلمبيا اعلام کرده است که سنگرشکن ويژه آمريکا نمي‌تواند مسئله فردو را حل کند.

مارک فيتزپاتريک کارشناس امور ايران در "موسسه بين‌المللي مطالعات استراتژيک لندن"، فردو را در مقايسه با ديگر نيروگاه‌هاي ايران بسيار پيچيده‌تر و مستحکم‌تر دانسته و مي‌گويد:‌ به خاطر عمق تاسيسات، فردو تقريبا غير قابل نفوذ است.

"رابرت هنسون" "Robert Henson"، سردبير "مجله سلاح‌هاي هوايي" نيز اذعان کرده است فردو به گونه‌اي ساخته شده است تا در برابر تجاوزهاي مستمر مقاومت کند. ما مطمئن هستيم که با حملات هوايي نمي‌توان فردو را از پا در آورد.

در همين راستا، "سم گاردينر"، سرهنگ بازنشسته "نيروي هوايي آمريکا" که متخصص رزمايش‌هاي نظامي است ضمن اشاره به مبهم بودن اطلاعات درباره فردو و اينکه "سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا" اخبار چنداني از فردو در دست ندارند مي‌گويد: درباره "نطنز" مي‌توان حدس‌هايي زد و با استفاده از اطلاعات ماهواره‌‌اي عمق غني‌سازي در اين نيروگاه را حدس زد، اما فردو هنوز ناشناخته است.

نمي‌توان حدس زد، "اتاق غني‌سازي فردو" کجاست؟ چقدر عمق دارد؟ تونل در کدام سمت قرار دارد؟

"جان کاچران" "John Cochrane" تحليلگر امور دفاعي در لندن اعتقاد دارد شايد با تعداد زيادي سنگرشکن بتوان فردو را نابود کرد، اما هزينه اين بمب‌ها بسيار بالا بوده و حتي نمي‌توان تشخيص داد کجا را بايد هدف قرار داد.

صنعت بتن‌سازي پيشرفته ايران در برابر بمب سنگرشکن مقاومت خواهد کرد

سال گذشته مجله "The economist"، در گزارشي ايران را از معدود کشورهايي معرفي مي‌کند که مي‌تواند سخت‌ترين بتن‌ها را بسازد که مي‌تواند با بمب‌هاي سنگرشکن مقابله کند.

بنابر اين گزارش، ايران يک منطقه زلزله‌خيز است، بنابراين، دانشمندان اين کشور توانسته‌اند تا کنون محکم‌ترين مصالح ساختماني در جهان را بسازند. به علاوه، ايران مي‌تواند از اين مصالح مي‌تواند در حفاظت از نيروگاه‌هاي هسته‌اي اين کشور از بمب‌ هسته‌اي آمريکا استفاد کند. 

به نوشته این هفته‌نامه انگلیسی،‌ نتیجه مطالعه‌ای که "دانشگاه تهران" در سال 2008 منتشر شد، به توانایی بتن هوشمند برای مقاومت در برابر موشک‌های فلزی اشاره دارد. این مطالعه نشان می‌دهد بتنی که در ساختار خود حاوی نسبت بالای الیاف فولادی است، به بهترین نحو ممکن عمل می‌کند. نتیجه مطالعه دیگری که به سال 1995 باز می‌گردد، نشان می‌دهد اگر چه مقاومت فشاری بتن با اضافه کردن الیاف پلیمری تنها به میزان اندکی افزایش می‌یابد، اما مقاومت ضربه‌ای آن تا هفت برابر بهبود می‌یابد.

"اکونومیست" در ادامه مي‌نويسد: "مهندسانی که بمب‌های سنگرشکن را طراحی کرده‌اند، بدون شک به این نکته توجه نکرده‌اند و از داده‌های سری خود برای طراحی بمب‌ها استفاده کرده‌اند. در طول "جنگ اول خلیج فارس" در سال 1991، نیروی هوایی آمریکا دریافت بمب‌های سنگرشکن یک تنی آن نمی‌تواند در برخی از سنگرهای عراقی نفوذ کند. در نتیجه طراحان بمب دوباره مشغول کار شدند و پس از دو نسل بهبود نتایج، حاصل کار آنها بمب 14تنی MOP است که می‌تواند تا 60 متر در بتن‌های معمولی نفوذ کند."

در پایان این مطلب آمده:‌ "با این وجود، حتی این بمب نیز در مقابل مواد محکم‌تر، کارایی کمتری دارد و در بتنی که تنها دو برابر استحکام بیشتری دارد، تنها 8 متر نفوذ می‌کند. بنابراین هیچ کس (حداقل آنهایی که به اطلاعات نظامی طبقه‌بندی شده دسترسی ندارند) نمی‌داند بمب MOP در مقابل بتن‌های فوق مستحکم ایرانی کارایی دارد یا خیر."

فيلم زير، عمليات شبيه‌سازي‌ شده حمله به تاسيسات فردو توسط بمب‌افکن‌هاي B-2 است که بمب سنگرشکن MOP را با خود حمل مي‌کنند.

نمونه‌اي از انفجار يک نوع بمب سنگرشکن


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۹ ۰۴ مهر ۱۴۰۰
فیلم ها باز نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۲۰:۳۷ ۰۸ آبان ۱۳۹۹
فقط میشه گفت که مطلب عالی بود
حرف زیاده عمل کنیم
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۱:۴۹ ۲۱ شهريور ۱۳۹۹
آمریکا ضعیف هست
France
بهروز
۲۰:۰۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۸
دشمن فقط جنگ روانی ایجاد می کند حریف ایران نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
نظیفی
۰۸:۳۳ ۱۰ بهمن ۱۳۹۷
اگر دست در دست یکدیگر داشته باشیم هیچ مستکبری نمی تواند ما را تحت سلطه خود دراورد
افرین به دانشمندان ایرانی
Germany
جواد سخنور
۱۶:۵۸ ۱۷ تير ۱۳۹۷
ترامپ برو بمیر کاری میکنی که با تکنیک روی دیوار کاخ سفید بنویسم هیچ کاری نمیتوانی بکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
از قیافه این بمب افکن های B2 خوشم اومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
ما دوتا بمب اتم داریم که جز خدا و امام زمان همه رو نابود میکنه و اون سربند یازهرا و فرمان سید علی ست.
اگر حمله کنند:در بهت و حیرت همه-از دل زمین-از عمق دریا-با فرمان سیدعلی:موشک ها و جنگنده هایی خارج میشود که ویرانگر میز و گزینه هایشان خواهد بود.
#یا زهرا-
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۳ آذر ۱۳۹۴
دست همه دوستان وبرادرانی که بخاطرمملکت غیورشون زحمت میکشن انشالاه پیش خداوند جایگاه خوبی داشته باشن وامریکارو به سزای اعمالش برسانند برادرهای باغیرت نگران نباشید دعای ماپشت سرشماست.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۱۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۴
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۴:۴۵ ۲۳ شهريور ۱۳۹۴
امریکا غلطی نمی تواند بکند
Canada
ناشناس
۲۱:۴۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
متاسفانه فعلا داره خیلی غلط ها می کنه و این ما هستیم که کاری نمی کنیم. غیر از اینکه پایگاه خالی امریکا تو عراق رو بزنیم.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۳۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۴
مثل اینکه آمریکا دلش می خواد ب2 خودشو هم مثل ارکیو170 از دست بده و بعدش با گریه و التماس از ایران بزرگ خواهش کنه پسش بدن
Iran (Islamic Republic of)
نفس
۲۳:۰۸ ۲۳ تير ۱۳۹۴
درود بر غیور مردان هسته ای ایران
Iran (Islamic Republic of)
جود رضاخواه
۰۲:۵۷ ۱۶ تير ۱۳۹۴
ما شاللله به غیرتتان
United States of America
تبس حسین
۲۲:۳۷ ۱۵ تير ۱۳۹۴
باسلام و عرض ادب و قبولی طاعات و عبات عزیزان از فرمایشات معار انقلاب امام خمینی ره و فر مایشات گوهر مقام معظم رهبری و با شعارهای همیشگی مردم عزیز امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
یاسر از مینودشت
۱۶:۲۴ ۱۱ تير ۱۳۹۴
ما ایرانی هستیم و غیرت داریم بیدی نیستیم که از هر بادی بترسیم امریکا که سهل اگه کل دنیا جمع بشن هیچ غلطی نمیتونن کنن.زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۱۶:۴۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
سلام دوستان
واقعیت اینه که مابا ایمان میجنگیم توی جنگ تحمیلی اینو ثابت کردیم اون موقع با کل دنیا جنگیدیم و پیروز شدیم و حالا اسلحه و انواع موشکها رو بهش اضافه کن ببین چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۳
سایت خوبی دارین موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
زنده با ایران .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۷ بهمن ۱۳۹۲
خوب بود
Iran (Islamic Republic of)
سعید جابری
۱۰:۵۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۲
این احمق ها حادثه طبس رو مثل اینکه یادشون رفته؛یادشون رفته که دعا گوی ما،امام زمان (عج) هست،ما چون امام زمان داریم از هیچ چیزی نمی ترسیم حتی مرگ،ما اگر به فرض هم در راه دفاع از مملکتمون جانمان را هدیه کنیم باز هم پیروز میدان هستیم مانند سرورمون آقا امام حسین(ع).
Iran (Islamic Republic of)
مسعودم
۱۷:۴۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
خوشم اومد از غیرت تو و حرف حسابت
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۰:۵۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
به فرموده رهبر ققط باید تهدید را به تهدید پاسخ بدیم والسلام
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۰۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
امریکا و اسرائیل هیچ غلطی نمیتوند بکنند اگه بخواند چنین کاری بکنند به گفته آقا اسرائیلی دیگر روی کره زمین وجود نخواهد داشت.زنده باد ایران.زنده باد ایرانی
Canada
ناشناس
۲۱:۵۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بله
-
مصطفی
۰۹:۵۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
آماده شهادتیم...
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۰۸:۴۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
این مملکت امام زمانی است اگر دست به این حماقت بزنند یک طبس دیگر و یک رسوایی دیگر در راه است.
-
رضا
۰۸:۰۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
زنده وپاينده باد ايران
نابود باد دشمنان اين مرزو بوم
الهم عج لوليك الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
بابا اينا اصلا نميتونن به مرز ما نزديك شم كه بخوان بيان بزنن و برن
پدافند داريم تو خاك كشوراي همسايه شناسايي ميكنن رادارگريزاشونو
زنده باد ايراااااااان
Iran (Islamic Republic of)
طوفان
۰۳:۲۱ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
امریکا میخواهد با نشان دادن اینها بگوید ما از نظر علمی از شما بالاتریمم وشما باید تسلیم ما شوید اما من معتقدم ایران مهد تمدنهای بزرگ و صد در صد. از امریکاییها بالاتریم. چون ایرانیها علاوه بر علم ایمان قوی وشجاعت مثال زدنی دارن وامریکاییها تمام ترسشان از همین ایمان وشجاعت ایرانیهاست،مرگ بر امریکا.
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۰۳:۱۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
ما شیعه و پیرو آن امامی هستیم که در کربلا بدون داشتن هیچ واهمه ای از قیل و قال دشمن با خون خود تیغه شمشیر یزیدیان نابود کرد ....تا ما درسایه رهبری در این کشور هستیم امریکا و سگ نگهبانش (اسرائیل)هیچ غلطی نمیتونند بکنند!!!!!!!!!!
Netherlands
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
خدمت حاجیا عرض کنم اسراییل اگه یه درصد احتمال میداد در جنگ با ایران پیروز است یک لحظه درنگ نمیکرد
Iran (Islamic Republic of)
فدایی وطن
۰۱:۱۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
چه زیبا گفت روح الله (ره) که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
مزدورانی که برای پول میجنگند کجا توان مقاومت در برابر جوانان دلیری را دارند که با آرزوی شهادت به میدان خواهند آمد.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۰:۵۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
اینا قبلا هم از این غلطا کردن ولی تا حالا که هیچ کاری نتونستن انجام بدن این هم یه دروغ دیگه رو دروغهای دیگرشون. از زمان انقلاب و هشت سال جنگ تحمیلی وتا حالا با ترورهاشون که نتوانستند جلوی پیشرفت ما رو بگیرند واز این به بعد هم به امید خدا و امام زمان بر دشمنان پیروز خواهیم شدو به گفته امام خمینی ره آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
Iran (Islamic Republic of)
میرزابیگی
۰۰:۳۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
این امنیت و اقتدار ملی را مدیون تمامی شهدا جانبازان رزمندگان هستیم من دست مبارک تک تک کسانی که برای سرافرازی اسلام واقتار ملی ایران از جان خود مایه گذاشتند می بوسم سلام بر خمینی سلام بر خامنه ای سلام بر سید حسن نصرالله
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۰۰:۲۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
بابا شما دیگه چرا؟
اینا از مردم بدبخت مالیات میگیرن و چند تا از این هواپیماها درست میکنند(که برای ایران مثل هواپیمای اسباب بازی میمونه که تا وارد مرز میشه میاد مهمون ما میشه)بعدشم بقیه پولها رو میزنن به جیب.
این ناکس ها مردمشون هم از ایران ترسوندن.
پس دوستان ایران تو دستای ماست مائیم که بمب ایرانیم نه چند قوطی فلزی.
Iran (Islamic Republic of)
میرزابیگی
۰۰:۲۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
من اطمینان دارم که این ابر قدرتها هر چی جنگ افزار درست می کنند یه روزی بلای جان خودشان خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
احمدی فرج الله احمدی
۰۰:۱۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
این مملکت صاحب دارد انهم امام زمان (عج) مگر حمله به طبس را ندیدید خدا چطور نابودشان کرد.
Iran (Islamic Republic of)
سهراب
۲۳:۵۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.امام خمینی (ره )
Iran (Islamic Republic of)
فدایی وطن
۲۳:۴۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
چه زیبا گفت روح الله (ره) که آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
مزدورانی که برای پول میجنگند کجا توان مقاومت در برابر جوانان دلیری را دارند که با آرزوی شهادت به میدان خواهند آمد.
Iran (Islamic Republic of)
مجيد شيخي
۲۳:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
همين يه جمله براي آمريكا كافيه .
امام خميني (ره ) : آمريكاهيچ غلطي نمي تواندبكند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
یعنی اینقد جرات پیدا کردن؟!
حمله به ایران؟!!!!!!!!!
=))
Iran (Islamic Republic of)
نکایی
۲۳:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
قطره قطره ی خون شهیدان ما از بمب اتم و بی-دو و بمب های سنگرشکن قوی تر است. مرگ بر امریکا...
Iran (Islamic Republic of)
هادی احمدی
۲۳:۳۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
باور کنید ما بهترشو داریم ما ایمان واعتقاد داریم اینا بمب حالا کدومشون قوی تر خوب معلوم اعتقاد بخدا واسلام البته بگما ما بمب شم داریم نمیگیم ریا نشه.موج مکزیکی رو برید تو کارش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
خدا کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
hamid
۲۳:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
ie kalam khatme Kalam.dorod bar irano Irani .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
مطمئن باشن بعدش تلاویو با خاک یکسان میشه ..
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۳:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
زنده باااااااااد ایران وایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
مطمئن باشن بعدش تلاویو با خاک یکسان میشه ..
United States of America
مجید
۲۲:۵۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
زنده باد همه ایرانیان باغیرت .

درضمن چه جوری فیلمهای گزارشتون رو دان لود کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
مسعود اهواز
۲۲:۴۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
با سلام نظرات خیلی جالب بود به اون برادر سنی میگم که تا خدا هست که خواهد بود ما با شما برای نابودی دشمن مشترکمون اجازه نمیدیم کسانی بین ما تفرقه بیندازن پس یا خدا و یا محمد برادر سنی گل من . من یکی از جوانان زمان قبل از انقلاب بودم با لباسهاو مدهای همون دوران زندگی میکردم همین که جنگ شروع شد لباس رزم به تن کردم و افتخار میکنم چند ین بار مجروح شدم حالا هم منتظر این شیاطین روی زمین هستم و میدونم همین جوانانی که الان توی مملکت داریم با هر بینشی و هر مدی اونا هم وارد این دفاع جانانه خواهند شد غیرت ایرانی رو به همه دنیا به اون 65 کشوری که زمان جنگ بطور مستقیم و غیر مستقیم واردجنگ با ما شده بودن نشان خواهیم داد امریکا یادت باشه هیچ غلطی نمیتونی بکنی اگه هم خواستی تست کن
Kazakhstan
حمید
۲۲:۴۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
خدایا نابود بکن این جنایتکارانرا
Iran (Islamic Republic of)
IRAN
۲۲:۴۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
با سلام با فرض اینکه هواپیماهای بیگانگان وارد ایران شود ایران یک سیستم پدافندلیزری و همچنین الکترومغناطیس طراحی کرده که ورود هرگونه شی و پرنده آهنی از آن امکان پذیر نمی باشد و بازهم به فرض اینکه وارد شود با موشکی که نام آنرا خواهید شنید قبل از اینکه وارد منطقه هوایی ایران شود منهدم خواهندشد
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۲:۳۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
مطالب خیلی عالی بود THX
Iran (Islamic Republic of)
امیر موسوی نژاد
۲۲:۲۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
با سلام از اطلاعات خوبتون ممنون ولی باید بگم اگر جنگی رخ دهد هر ایرانی یک بمب هسته ای به اندازه نابودی کل ایالات متحده است به امید صبح ظهور
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۲۲:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
خدا با ماست-پیروزی نزدیک است-این وعده الهیست-مرگ بر انگلیسو امریکا
Philippines
morteza
۲۲:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
امريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند،من كه اون سر دنيا زندگي مي كنم هر لحظه ايران با دشمنان وارد جنگ بشه سريعا خودم براي شهادت اماده مي كنم..ايران ٧٥مليون بمب داره هر ايراني برابر است با يك بمب...
اخرشم نابود كردن اسراييل كار بچه هاي ايران...
Poland
سيد حميدرضا
۲۲:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
اگر بخواهند در مقابل آخرت ما بايستند ، مادر مقابل تمام دنياي آنها خواهيم ايستاد.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۲:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
واى اگر خامنه اى حكم جهادم دهد ..
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۲:۰۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
خدا خیرشون بده. هر روز با این کاراشون اسباب ظنز مارو فراهم میکنن. طبل توو خالی که میگن همینان :)
آدم یاده اینایی میوفته که توو دعوا کری میخونن و شاخو شونه میکشن بعد یه پخ میگی در میرن :)
Iran (Islamic Republic of)
زنده باد ایرانی
۲۱:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
خدا قوت ایرانی
اگه صد تا از این بمب ها درست کنن که سنگر شکن باشه باز هم به صف شکن های ما نمی رسند که دست خالی 8 سال مقاومت کردن که صد ها سنگر را بدون هیچ بمب سنگر شکن فتح کردن
Iran (Islamic Republic of)
ابوالقاسم شاه حسینی
۲۱:۴۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
ما خدا را شاکریم که دشمنان ما را از احمق ترین ادمها افرید
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۲۱:۴۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
اینا همش جنگ روانیه برای ترسوندن ما ایرانیا خودشون بهتر از ما میدونن که این کاره نیستن وگرنه یه لحظه هم معطل نمیکردن حمله به ایران مساویست با یکسان شدن اسرائیل با خاک.
Iran (Islamic Republic of)
صابر
۲۱:۴۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
هرچه هم عربا و ترکیه با خوش خدمتی امریکایی ها هلیکوپتر و رادار بگیرن باز هیچ غلطی نمیتونن بکنن چون ما ضدشو میسازیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
ابهت پوشالی آمریکا اونقدر ضعیف شده که برای اثباتش دست به چنین کارهایی میزنن
Germany
ناشناس
۲۱:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
اگر فقط تجهیزات نظامی ملاک برتری بود آمریکا تو طبس با اون فلاکت شکست نمی خورد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
خدایا کاری کن امریکا و اسراییل حماقت کنن بگو امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
وقتشه ما هم با رونمایی چند محصول جدید پاسخ این تهدیدات رو بدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
حمله متعارف به ایران شکست خورده هست قطعا اگر حمله کنند غیر متعارف و هسته ای یا خواهد بود یا خواهد شد

اسرائیل هم گفته ده ها بمب هیدروژنی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
مثل اینکه اسرائیل در حمله به سوریه از بمب هسته ای تاکتیکی یا فوق کوچک اتمی استفاده کرده

نسل جدید بمب های سنگر شکن که قراره به اسرائیل بدن سنگر شکن نامتعارف و هسته ای هست
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۲۱:۰۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
زنده ماندم حرام باد،زماني كه بيگانگان به خاك مقدسم تجاوز كنند..
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۰۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
اگر میتونستن فردو را بزنن تا حالا زده بودن
پس هیچ غلطی نمی تونن بکنن
Iran (Islamic Republic of)
يار قران
۲۰:۵۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
درمقابل قدرت لايزال خداي بزرگ اينها همه پوچ است تاخدانخواهد برگي ازدرخت نمي افتد اميدتان بخداباشد امام ره فرمود امريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند
Iran (Islamic Republic of)
علي
۲۰:۴۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
ما قبل اينكه دلمون به بتون هامون خوش باشه بهتر به موشكهامون خوش باشه اينم بگين كه اگه اونا همچين اشتباهي بكنن جوابه ما چي؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
نصر من الله وفتح قریب
Iran (Islamic Republic of)
وحید حسنی
۲۰:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
بسم الله الرحمن الرحیم
و مکرو ومکر الله والله خیر الماکرین
Iran (Islamic Republic of)
ه ک ف ا
۲۰:۳۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
گرنگهدارمن آن است که خودمیدانم/شیشه رادربغل سنگ نگه میدارد
Iran (Islamic Republic of)
سعید شاهرخی
۲۰:۲۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
غفلت نکن ای پسر
این ایران ایرانه ماست
استقلال و آزادیش
بسته به ایمان ماست
آمریکا سگ کیه
جلوی مردای ما
مردایی که با خون شون
ساختن فردای ما
Iran (Islamic Republic of)
سیدرضا
۲۰:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
سلام. وقتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی توانستند پهبادفوق سری سازمان سیا را دریک فرودگاه اضطراری دراطراف طبس به زمین بنشانند و سیستم خودانفجاری تاخیری آن را ازکاریبندازند، مرکزکنترل این پهباد در پاکستان و ماموران ویژه سیا درافغانستان نتوانستندبفهمند چطورکنترل این پهباد را ازدست دادند. پنتاگون و سیا می دانند این بلا ممکن است سر B2و B52 حامل بمب های سنگرشکن هم بیاید. درهرحال نیروهای مسلح جمهوری اسلامی منتظر چنین فرصتهایی هستند تا غنیمتهای فوق پیشرفته امریکا را باهزینه بسیارکم بدست آورند هرچند امریکا و رژیم صهیونیستی درحال حاضر قادربه ابن کار نیستند. حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی به سوریه نشان داد آنها نمی توانند درسیستم فوق سری ایران وسوریه وحزب ا...لبنان نفوذکنند زیرا بشاراسر بسیارهوشیارتراز آن است که مراکزحساس تحقیقات نظامی خودرا نزدیک مرز لبنان و جولات اشغالی مستقرکند. حالا مشخص می شود نتیجه حمله هوایی صهیونیستها به سوریه چقدر ارزش نظامی داشته است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
اگرچنین غلطی رامرتکب شوند.اسرائیل رازیرروخواهیم کرد.وفرمایشات امام که اسرائیل بایدازصحنه ی روزگارمحو شودتحقق خواهدیافت.وهمچنین فرمایش مقام معظم رهبری.
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۲۰:۱۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
هادي
۲۰:۱۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
مرگ بر آمريكا امريكا هيچ غلطي نمتواند بكند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
مثل خیلی از موارد دیگه آمریکا داره دروغ میگه،اگر چنین جنگ افزاری داشتند تا فیلم آزمایشش رو تو کل دنیا پر میکردند چون همین برای شکست روحیه و درهم شکستن مقاومت به لحاظ روانی کفایت میکرد.اصولا هدف از برگزاری رزمایش ها این است که توان تسلیحاتی را به رخ دشمنان کشیده و در ایشان رعب ایجاد کنند،این درحالیست که فیلم مستندی از این بمب منتشر نشده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
نصر من الله وفتح قریب
Iran (Islamic Republic of)
ايران
۲۰:۰۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
امريكا هيچ غلطي نمي تواند بكند. امام خميني
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
نصر من الله وفتح قریب
Iran (Islamic Republic of)
عابد
۲۰:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
آمریکا از دست ملت ایران عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر ( شهید بهشتی)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
نصر من الله وفتح قریب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
نصر من الله وفتح قریب
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
بسیجی
۱۹:۵۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
تاوقتی رهبر بالا سر ماست هیـــــــــــــــــــــــچ غم و غصه ای نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
فقط میتونم بگم افتخار میکنم که یه ایرانیم.
Iran (Islamic Republic of)
moosa
۱۹:۳۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
اصلا اینا مال این حرفا نیستن
خیلی ممنون جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
ایمان
۱۹:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
در ضمن تمام آنچه گفته و شنیده شد نباید فراموش بشه که پروژه MOP و کارایی اون از حالت محرمانه هم خارج و پرده برداری شده و ما باید آمادگی لازم برای پروژه های محرمانه، فوق محرمانه، سری و فوق سری متجاوزها رو هم داشته باشیم.
به امید فردایی بهتر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
آفرین حسین وقتی بمب ایمان شکن درست کردین بیاین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
اول باید قلب من سوراخ بشه بعد فردو .( یازهرا )
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۱۹:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
خیلی جالب بود دستتون درد نکنه...
Iran (Islamic Republic of)
نسرين
۱۹:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
جوانان ايراني براي دفاع هميشه اماده ان
يا پيروزيم يا با عزت مي ميريم ولي تن به اين نميديم كه بيكانه به ما مسلط بشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
من یک مسلمان سنی هستم و تا آخرین قطره خونم از وطنم و از ناموسم دفاع خواهم کرد، ای مسلمانان بیدار باشید تنها توکل بر خدا و اتحاد است که باعث پیروزی شما میشود.(سنی+شیعه=شکست کفار)
بخدا قسم پیروزی نهایی از آن مسلمانان است و بس.
Iran (Islamic Republic of)
آویستا
۲۰:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
منم یه شیعه هستم .
دوستت دارم دادا

تا کور شود هر آنکه نتوان بیند...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
این هواپیما که نمیتونه خودش روبلند کنه میخواد کل ایرانو نابودکنه؟!
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۸:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
جنگ تبلیغاتیست به امید ایرانی پیشرفته در همه زمینه ها.
Iran (Islamic Republic of)
smr
۱۸:۳۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
اینا همش جنگ روانی هست. آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
همین که این بزدلها اینقدر ترسیدن که دست به ساخت چنین بمب های خیالی میزنن خودش نشونگر قدرت ما در منطقه هست
"""حق پیروز است""
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند این مملکت رو شهدا که در نزد خدای متعال زنده اند حفظ می کنند.
۱۲۳
آخرین اخبار