امروز در تاریخ؛

از تصویب قانونِ تأسیس «بانک ملی» تا انحلال حزب نازی آلمان

تصویب قانونِ تأسیس «بانک ملی ایران»، درگذشت «طاهر ذوالیمینین» از سرداران عباسی، استعفای «شریف امامی»، انحلال حزب نازی آلمان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 اردیبهشت 1392 خورشیدی برابر با 23 جمادی‌الثانی 1434 هجری و 4 می 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تصویب قانونِ تأسیس «بانک ملی ایران» در مجلس شورای ملی (1306 ش)
در چهاردهم اردیبهشت ماه سال 1306 ش، قانونی از مجلس شورای ملی گذشت که به موجب آن، دولت، مأمور تا سیس بانکی برای پیشرفت امور بازرگانی و کشاورزی و پیشه و هنر گردید. سرمایه این بانک طبق قانون، 150 میلیون ریال پیش‌بینی شده بود که قرار شد از محل فروش جواهرات سلطنتی تا مین شود.

چون از این کار، سرمایه کافی به دست نیامد، به کمک دولت، مبلغ بیست میلیون ریال سرمایه مقدماتی به بانک داده شد. پس از تصویب این تصمیم در کمیسیون دارایی مجلس، بانک ملی ایران در 17 شهریور ماه 1307 ش رسماً افتتاح شد.

ویرانی شهر لار و دهکده گراش به فاصله 4 ساعت در اثر وقوع زلزله (1339 ش)
لار نام شهری است در جنوب استان فارس. شهر لار در فاصلهٔ ۵۷ فرسنگی جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد؛ و در حد فاصل شهرستان‌های داراب، جهرم، خنج، فیروزآباد و استان بوشهر و استان هرمزگان واقع شده است. این شهر در استان فارس قرار دارد و ارتفاعش از سطح دریا ۹۱۵ متر است. در میان ۷۵ بلوک فارس «بلوک لار» تحت عنوان (لارستان بزرگ) وسیع‌ترین از همه و۴۵x۵۷ فرسخ یعنی در حدود ۱۲۶۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. زلزله‌های فراوان لار را ویران کردهاست که از۷۰۰ سال پیش تاکنون در تاریخ ثبت شده است. تقریباً هر ۴۵سال یا ۹۰ سال یک بار لار ویران شده است. زلزله قبلی در سال 1339 رخدادهاست. لارستان در عصر صفویه به دلیل واقع شدن در جاده تجارتی اصفهان به خلیج فارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بودهاست.

استعفای «شریف امامی» به دنبال اوج‌گیری تظاهرات دبیران (1340 ش)
ادامه اعتصاب فرهنگیان که از روزهای قبل در اعتراض به کمی حقوق خود آغاز شده بود، باعث شد که در مجلس شورای ملی، دو تن از نمایندگان، دولت جعفر شریف امامی را به علت عدم رسیدگی به کار فرهنگیان و قتل یکی از آنان در جریانات اخیر استیضاح کرده و دولت را مسؤول حوادث پیش آمده بدانند. شریف امامی، نخست وزیر نیز یکی از وکلای مجلس که قبلاً وزیر فرهنگ بوده را مورد حمله قرار داده و او را توبیخ کرد. ولی رییس مجلس از ادامه سخنان شریف امامی جلوگیری کرد و شریف امامی نیز با اعتراض جلسه مجلس را ترک نمود. شریف امامی که در حقیقت از مجلس اخراج شده بود، از مجلس به دربار رفت و استعفای خود را به شاه تسلیم نمود. وی کشور را با مشکلاتی که ظرف هشت ماه از نخست‌وزیری خود حل نکرده بود و شاید بر بار آن نیز افزوده بود تنها گذاشت و سکان کشتی را به دست دیگری سپرد و موقتاً از صحنه سیاسی کنار رفت.

سرنگونی هواپیمای حامل «بن یحیی» وزیر امور خارجه الجزایر توسط عراق (1360 ش)
پس از پایان سفر رسمی بن یحیی وزیر امور خارجه الجزایر به ایران، هنگامی که هواپیمای حامل وی در حال برگشت به این کشور بود، مورد حمله هواپیماهای جنگنده عراقی قرار گرفت و با سرنگونی آن، تمامی مسافران هواپیما کشته شدند. در پی این حادثه نماینده ویژه رییس جمهور اسلامی ایران و چندین هیئت برای بررسی چگونگی حادثه به محل اعزام شدند. مسؤولان ایرانی اعلام کردند که بر اساس اسناد به دست آمده، هواپیماهای عراقی در تعقیب هواپیمای الجزایری بودند. به همین مناسبت از سوی دولت، سه روز عزای عمومی اعلام شد. چند روز بعد، پیکر کشته‌شدگان حادثه با حضور هیئت اعزامی از طرف رییس جمهور الجزایر، از مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران تشییع شد و سپس به آن کشور منتقل گردیدند.

رحلت آیت اللَّه «ملا حبیب اللَّه کاشانی» عالم ربانی (1340 ق)
میرزا حبیب اللَّه شریف کاشانی در سال 1262 قدر کاشان به دنیا آمد. در کودکی پدر را از دست داد و زیر نظر آیت اللَّه سید حسین کاشانی به تحصیل علوم حوزوی همت گماشت. در پرتو این تلاش پیگیر، در شانزده سالگی گواهی نقل روایت و در هجده سالگی گواهی اجتهاد دریافت نمود. میرزا حبیب اللَّه در سال‌های بعد به تهران رفت و در محضر درس شیخ محمد اصفهانی، ملاهادی مدرس تهرانی، ملاعبدالهادی تهرانی و حاج میرزا ابوالقاسم تهرانی کلانتر استفادهٔ وافر برد. در 1281 ق جهت حضور در درس شیخ مرتضی انصاری راهی عراق شد، اما ورود او به کربلا با رحلت آن استاد یگانه همزمان گردید.

پس از چند سال توقف در عتبات، به زادگاه خود، کاشان، بازگشت و به تا لیف، تدوین و تکمیل تحقیقات خود پرداخت. میرزای کاشانی همزمان در مسند عظیم مرجعیت، به انجام وظایف شرعی خویش اشتغال داشت و به ارشاد و هدایت مردم مشغول بود. از ویژگی‌های برجستهٔ میرزای کاشانی، تنوع تالیفات و فزونی آن‌هاست. آثار وی را تا سیصد جلد کتاب و رساله نوشته‌اند، اما تنها حدود دویست جلدِ آن‌ها شناخته شده است. مُنْتَقِدُ الم نافع فی شرحِ المُختَصَر النّافع به عنوان دائرة‌المعارف فقه شیعه، منظومةٌ فی الفقه و ده‌ها اثر دیگر از اوست. سرانجام این عالم کبیر و محقق دقیق در 78 سالگی در کاشان دار فانی را وداع گفت و در آن شهر به خاک سپرده شد.

رحلت دانشمند بزرگ آیت اللَّه «سید امیر محمدکاظمی قزوینی» (1373 ش)
آیت‌اللَّه سید امیرمحمد کاظمی قزوینی در سال 1296 ش در کویت به دنیا آمد. وی در 18 سالگی، به شوق فراگیری دانش اهل بیت (ع) به شهر نجف روی آورد و پس از تکمیل سطح، به فراگیری خارج فقه و اصول پرداخت. آیت‌اللَّه قزوینی در این مسیر از محضر بزرگانی همچون آیات عظام سید ابوالحسن اصفهانی و شیخ محمدرضا آل یاسین و... بهره برد. ایشان پس از فوت پدر، به بصره بازگشت و به تبلیغ مذهب اهل‌بیت (ع) از طریق تدریس تا لیف، امامت جماعت، وعظ و ارشاد مردم و مناظره با منحرفان پرداخت. آیت‌اللَّه قزوینی در انجام رسالت دینی خویش از کسی نمی‌هراسید و در این راه آزار بدخواهان را به جان می‌خرید.
 در نهایت، اثرات تبلیغی این فقیه بزرگوار به جایی رسید که دشمنان و مخالفانش در حزب بعث عراق، قصد کشتن ایشان و به آتش زدن خانه‌اش را داشتند که او به ناچار در سال 1350 شبه کویت هجرت کرد. از این مجاهد سترگ بیش از چهل اثر ارزشمند برجای مانده که بیشتر در زمینه‌های فقه، اصول، کلام و تاریخ بوده که نشانگر دانش سرشار وی و کوشش ارزنده ایشان در حمایت از دین و دفاع از مذهب و پاسخگویی به مخالفان و حل مشکلات فکری مردم است. آیت‌اللَّه قزوینی سرانجام در چهاردهم اردیبهشت 1373 ش در 77 سالگی رحلت کرد و حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

درگذشت «طاهر ذوالیمینین» از سرداران عباسی (207 ق)
طاهر بن حسین ذوالیمینین از سرداران نامی هارون و مامون عباسی است. وی از طرف مأمون، به مقابلهٔ علی بن عیسی، فرمانده امین عباسی رفت و او را شکست داد و بغداد را فتح نمود. از آن پس جزو خواص مام ون به شمار می‌رفت و از هنگام رفتن مام ون به بغداد، حکمران خراسان گردید. در اواخر خلافت مأمون، طاهر دعوی استقلال کرد و یک روز در خطبهٔ نماز جمعه نام خلیفه را حذف کرد. از آن جایی که مام ون می‌دانست روزی طاهر دست به این کار خواهد زد، از مدت‌ها قبل غلامی را به او هدیه داد که در واقع جاسوس مام ون بود و ماموریت داشت به محض آن که طاهر نام خلیفه را از خطبهٔ نماز جمعه حذف کَرد، طاهر را به قتل برساند. پس از قتل طاهر، طلحه پسر طاهر حاکم خراسان شد.


گسترش اعتراضات و جنگ‌های داخلی لبنان علیه حکومت «کامیل شمعون» (1958 م)
کامیل شمعون که از سال 1952 م به ریاست جمهوری لبنان دست یافته بود، سیاست دوری از اعراب و گرایش به غرب را دنبال می‌کرد. این سیاست، مخالفت و اعتراض شدید مسلمانان لبنان را برانگیخت و هنگامی که شمعون قصد داشت تا فرقه ما رونی مذهب‌ها را بر سراسر لبنان مسلط سازد، جنگ داخلی در این کشور آغاز شد. شمعون از امریکا تقاضای کمک کرد ونیز به سرعت تفنگ‌داران خود را در خاک لبنان مستقر نمود. اگر چه پس از مدتی جنگ داخلی پایان یافت اما کامیل شمعون ناچار به استعفا شد. پس از خروج نیروهای امریکایی، فواد شهاب به مقام ریاست جمهوری لبنان رسید.

درگذشت «ژان فوکه» نقاش شهیر فرانسوی (1480 م)
ژان فوکه، نقاش معروف فرانسوی، در 18 اوت 1425 مدر شهر تور فرانسه به دنیا آمد. وی از کودکی و نوجوانی به هنر گرایید و محیط خانواده، این پیشرفت را برای او مهیا نمود. همه افراد خانواده فوکه، با هنر آشنایی داشتند و خود او نیز علاوه بر نقاشی، به هنر مینیاتور سازی نیز آشنا بود. وی بعدها نقاش رسمی دربار فرانسه شد و آثار متعدد ارزش‌مندی به وجود آورد. شهرت فوکه به خاطر تذهیب‌های زیبایی است که از او به یادگار مانده است. وی یکی از خلاّقان هنر فرانسه به شمار می‌رود که همیشه دقت داشت تا آثارش به طبیعت نزدیک باشد. ژان فوکه یکی از بزرگ‌ترین پدید آورندگان مکتب نقاشی فرانسه و از پیش‌گامان این هنر در اروپا می‌باشد. چهره شارْل و مریم عذرا (س) از جمله آثار مشهور اوست. ژان فوکه سرانجام در چهارم ماه مه 1480 در 55 سالگی درگذشت.

انحلال حزب نازی آلمان در پی شکست این کشور از متفقین (1945 م)
با انحلال حزب ناسیونالْ سوسیالیست آلمان مشهور به حزب نازی، دوران اقتدار و سلطه این حزب که با استفاده از دیکتاتوری، خشونت و سرکوب شدید، از سال 1932 م زمام امور آلمان را به دست گرفته بود، به پایان رسید. حزب نازی که در اکتبر 1920 م ایجاد شده بود در سال 1933 مدو میلیون عضو داشت و در سال‌های بعد 6 میلیون نفر را جذب خود کرد.

 این حزب قصد داشت با اتحاد ملل آلمانی زبان، آلمان مقتدری ایجاد کند که بتواند مرزهای خود را گسترش دهد. حزب نازی پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم از هم پاشید و برای همیشه غیر قانونی اعلام شد.

مروری بر برخی از رخدادهای امروز
1493: کلمبوس در سفر دوم خود به قاره آمریکا گام بر جامائیکا گذارد.
1904: عملیات ساختن آبراه پاناما میان دو اقیانوس اطلس و آرام آغاز شد.
1919: چینی‌ها در پکن دست به یک تظاهرات میلیونی زدند و بر ضد تصمیم کنفرانس ورسای (پایان جنگ جهانی اول) که قسمتی از چین را به ژاپن واگذار کرده بود تظاهرات کردند.
1953: ارنست همینگوی به خاطر داستان «پیر مرد و دریا» جایزه پولیتزر به دست آورد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار