عینک های طبی آماده، سلامت بینایی را به شدت تهدید می کنند

عینك‌های طبی آماده که بدون دریافت شماره چشم از چشم پزشک در برخی عینک فروشی ها ارایه می شود، عامل تهدید سلامت بینایی به شمار می روند.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ کارشناس نظارت بر مراکز توان بخشی اداره نظارت و ارزشیابی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان این مطلب گفت: عینک های طبی آماده که در برخی مراکز به مراجعان عرضه می شود، بی‌كیفیت و غیراستاندارد هستند که در اکثر موارد ساخت کشور چین است و سبب صدمه به چشم ها شده و از عوامل تهدید سلامت بینایی ایرانیان به شمار می روند.

لیلا بانشی افزود: عینک، امروزه به عنوان يكي از ملزومات بهداشتي و سلامتي بسياري از افراد جامعه به شمار می رود. با اين حال فرهنگ استفاده صحیح از عینک هنوز چندان نهادینه نشده و استفاده صحیح از این وسیله نیازمند فرهنگ سازی مناسب است.

وی اظهار داشت: به عنوان نمونه بسیاری از بیماران در هنگام نیاز به عینک نزدیک بین و یا نیاز به تعویض عینک برای صرفه جویی در وقت و هزینه، با مراجعه به برخی مراکز ارائه دهنده عینک های مطالعه آماده، نسبت به تهیه این عینک ها اقدام می کنند.

بانشی تصریح کرد: این عینکهای مطالعه عینک هایی با نمره یکسان برای هر دو چشم هستند که برای رفع مشکل نزدیک بینی مورد استفاده قرار می گیرند و بدون نسخه پزشک به بیماران ارایه می شوند.

وی گفت: در هنگام ارایه این عینک های نامناسب به بیمار، شماره های مختلف عینک بر چشمان وی قرار داده می شود و هر شماره ای که دید رضایت بخشی را برای مطالعه فرد تامین کند در اختیار وی قرار می گیرد، این عینك‌های طبی بی‌كیفیت و غیراستاندارد که در اکثر موارد ساخت کشور چین هستند سبب صدمه به چشم ها می شود.

بانشی در ادامه بیان داشت: در حقیقت عینک یک کالای طبی محسوب می شود که به منظور مراقبت از چشم ها و یا رفع عیوب آن استفاده می شود ولی در صورتی که در انتخاب عینک دقت لازم صورت نگیرد، نه تنها کمکی به حفظ سلامت چشم نمی کند بلکه منجر به آسیب های چشمی خواهد شد و حوزه سلامت و بهداشت جامعه را مورد تهدید قرار می دهد.

براساس این گزارش، رییس انجمن بینایی سنجی استان فارس نیز اظهار داشت: در گذشته های نه چندان دور تجویز و تهیه عینک از راه آزمایش و خطا انجام می گرفت، امروزه با پیشرفت های علمی و تخصصی، تجویز و ساخت عینک با روش های کاملاً علمی و صحیح توسط متخصصان امر انجام می گیرد.

جمال حیدری افزود: سیستم بینایی بخشی از سیستم اعصاب مرکزی است که به طور مستقیم عملکرد مغز و  قشر بینایی را تحت تاثیر قرار می دهد و در نتیجه هر گونه نارسایی در این سیستم بر عملکرد مغز تاثیر گزار است.

وی تصریح کرد: اگر تجویز شماره عینک و ساخت آن  بر اساس استانداردهای مربوطه نباشد، سیستم بینایی دچار اختلال شده و  به دنبال آن فرد دچار  کاهش تمرکز، بی حوصلگی، اختلال در یادگیری و کاهش کارایی در فعالیت های روزمره خواهد شد.

حیدری گفت: بروز اشکال در فعالیت های روزمره همراه با علائمی همچون سر درد های مزمن، سر گیجه، عدم تعادل عصبی، اختلال دید دو چشمی، تاخیر در درمان تنبلی چشم  به ویژه در کودکان  بخشی از عوارض استفاده از عینک های طبی غیر استاندارد است.

وی گفت: بنابراین توجه به مواردی در ساخت عینک های طبی دارای اهمیت است که انتخاب عدسی مناسب و استاندارد با به کارگیری رنگهای مناسب، تعیین صحیح فاصله کانونی عینک و انتخاب فریم مناسب است به گونه ای که شکل، اندازه، جنس و رنگ فریم مناسب با نمره چشم فرد، سن و شکل صورت بیمار باشد، از جمله این نکات مهم هستند.

حیدری افزود: فاصله کانونی، فاصله بین دو عدسی عینک از یکدیگر است که لازم است برابر با فاصله دو مردمک چشم از یکدیگر باشد. یکی از اشتباهات رایج در ساخت عینک های طبی عدم رعایت فاصله کانونی است که سبب ایجاد اثرات منشوری ناخواسته در عینک می شود.

وی بیان کرد: فریم نیز باید به گونه ای برای بیمار تنظیم شود که میدان بینایی کافی را فراهم کند. مناسب بودن زاویه میان صفحه فریم با صورت بیمار از موارد دیگری است که در انتخاب فریم باید مورد توجه قرار بگیرد.

حیدری افزود: مناسب بودن طول دسته عینک از دیگر نکات ضروری در ساخت عینک های طبی است. طول دسته عینک با توجه به فاصله عدسی تا چشم بیمار و همچنین فاصله کانونی عدسی لازم است طراحی شود./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار