فارس/

برداشت دولت از ذخائر بانک مرکزي براي تامين بودجه ممنوع مي شود

سخنگوی کمیسیون تلفیق از تصویب بندی خبر داد که در صورت نهایی شدن آن، استفاده از ذخایر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برای تامین بودجه کشور توسط دولت ممنوع می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس ، جعفر قادری در نشست خبری گفت: بررسی بخشهای درامدی لایحه بودجه به پایان رسید که چند بند هزینه ای نیز به تصویب رسید.

وی افزود: بر اساس یکی از مصوبات طبق این مصوبه تلفیق ، استفاده از ذخایر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برای تامین بودجه به جز موارد مشخص شده در قانون، به هر شکل ممنوع خواهد بود.

قادری در توضیح این مصوبه، گفت: سال گذشته و امسال دولت نقدینگی را به شدت افزایش داده و از منابع بانک مرکزی و منابع صندوق توسعه ملی در جاهای دیگر استفاده کرده است، بنابراین برای جلوگیری از بی انضباطی مالی چند حکم به تصویب رسانده ایم.

وی گفت:مورد دیگر مربوط به اعطای تسهیلات بانکی بخش دولتی بود که با مصوبه کمیسیون تلفیق مقرر شد اعطای هرگونه تسهیلات بانکی به بخش دولتی مشروط به اضافه نشدن خالص بدهی بخش دولتی به نظام بانکی باشد، به این معنی که به هیچ وجه دولت نمی تواند با افزایش بدهی بخش دولتی به نظام بانکی، تسهیلات به آن بخش بدهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: طبق مصوبه دیگر این کمیسیون هرگونه استفاده از تسهیلات ارزی در سال 92، مشروط به افزایش نیافتن خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی شد.

همچنین استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ریالی، منوط به افزایش نیافتن مطالبات بانک مرکزی از سیستم بانکی است به عنوان مثال خط اعتباری که بانک مرکزی برای بانک مسکن باز کرده است ازاین پس ممنوع است و بانک مرکزی نمی تواند خط اعتباری برای بانک ها باز کند چون منجر به رشد نقدینگی و به دنبال آن تورم می شود ؛ البته از این پس بانک ها می توانند از منابع داخلی خود برای وام استفاده کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق استفاده از خط اعتباری بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ارزی به غیر از مجوزهای این قانون به هر شکلی ممنوع است ، سقف مجوزهای بانک مرکزی در بودجه مشخص می شود و بانک مرکزی خارج از آن نمی تواند پرداختی داشته باشد.

وی ادامه داد: مشکلی در گذشته درباره تخصیص اعتبارات طرح های تملک دارایی داشتیم که دست دولت در آن بسیار باز بود به طوریکه دولت اعتبار برخی پروژه ها را تخصیص می داد و از طرفی اعتبار دیگر پروژه ها را اختصاص نمی داد.

وی گفت:کمیسیون تلفیق مصوبه ای داشت که بر اساس آن دولت از این پس فقط تا سقف 10 درصد امکان کاهش اعتبارات تملک دارایی را دارد آن هم به شرطی که این اعتبارات در همان فصل و همان استان هزینه شود، اگر تفاوت بیشتر از 10 درصد باشد این در حکم تصرف غیر قانونی در اموال دولت است.

قادری ادامه داد: مقرر شد افتتاح حساب های وزارت نفت با تایید و اطلاع بانک مرکزی باشد، همچنین مقرر شد 10 درصد از منابع ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی به ایثارگران اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق یادآور شد: در کمیسیون تلفیق مصوبه ای گذرانده شد که طبق آن به بانک مرکزی اجازه داده می شود به میزان 3 میلیارد و 500 میلیون دلار در بانک های تخصصی شامل بانک صنعت و معدن، توسعه صادرات و کشاورزی سپرده گذاری داشته باشد و طبق این مصوبه یک میلیارد و 750 میلیون دلار برای بخش کشاورزی و مابقی برای بخش صنعت در نظر گرفته شد.

قادری گفت: طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق به وزارت نیرو اجازه داده شد با متقاضیان بخش خصوصی برای خرید تضمینی برق قرار داد داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق درباره آخرین بند های درآمدی بررسی شده در کمیسیون افزود: به سازمان اوقاف و امور خیریه اجازه داده شد با تضمین خود، برای طرح های عام المنفعه اوراق مشارکت و صکوک منتشر کند.

وی گفت: کمیسیون تلفیق به وزارت آموزش و پرورش اجازه داد تا طرح های نیمه کاره خود را به خیرین واگذار کند تا پس ازتکمیل در خدمت آموزش و پرورش قرار داده شوند.

قادری ادامه داد: به دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی اجازه داده شد ، بتوانند تا سقف درآمدی اختصاصی سال 91 از وام و تسهیلات بانکی برای تکمیل طرح ها و پروژه های تملک دارایی و سرمایه ای استفاده و از سال 92 به بعد اقدام به بازپرداخت اصل و فرع آن کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: طبق مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق به سازمان زندانها اجازه داده شد تا زندان های را که در سطح شهرها قرار گرفته است تغییر کاربری دهد و با انتقال زندان ها به خارج از شهرها، از محل درآمد حاصله بتواند زندان های جدید احداث یا تجمیع کند.

وی ادامه داد: همچنین به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده شد از ابتدای سال 92، برای اتمام طرح های عمرانی راه و ترابری از محل واردات خودروها به طوری که برای هر وسیله نقلیه سواری 150 تا 250 هزار تومان، وانت بار100 هزار تومان، مینی بوس 200 هزار تومان، اتوبوس 500 هزار تومان، کامیون 500 هزار تومان و تریلر یک میلیون تومان وصول و به خزانه واریز کند.

قادری گفت: بر اساس مصوبه دیگرکمیسیون، وزارت نیرو می تواند به ازای هر کیلووات برق مصرفی فروخته شده به مشترکان خانگی شهری به طور متوسط 3 تومان وصول کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: به آموزش فنی و حرفه ای اجازه داده شد برای صدور و تمدید گواهینامه مهارت و پروانه تاسیس آموزشگاه های آزاد از متقاضیان به ازای هر مورد 3 هزار تومان وصول و به حساب خزانه واریز کند.

وی گفت: دستگاه های اجرایی هم مکلف شدند عوارض مربوط به شهرداری ها را هر ساله پرداخت و تسویه حساب کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم افزود: بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه بعد از ظهر روز گذشته به اتمام رسید و 4 مورد در این بخش مراعا ماند که مقرر شد کارگروهی این 4 مورد را به اضافه درآمدهای اختصاصی دانشگاه ها و بخش بهداشت و درمان نهایی کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق، از احتمال ارائه گزارش این کمیسیون به صحن مجلس در روزهای یکشنبه و دوشنبه خبر داد./س

برچسب ها: ذخائر ، بانک ، مرکزی ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.