کاهش مصرف برق با اصلاح تلفات غير فني

انرژي برق يکي از مهمترين انرژي هاي مورد استفاده بشر و همچنين نياز اساسي بخش صنعت هر کشوري است، به طوري که ميزان پيشرفت در صنعت با ميزان برق توليدي رابطه مستقيم دارد. در کشور ما به موضوع برق توجه اساسي شده است و در برنامه هاي مختلف توسعه بر ظرفيت برق کشور افزوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، يکي از ويژه گي هاي انرژي برق نبود امکان ذخيره سازي آن در مقياس هاي بزرگ است و به همين خاطر بايد توازن ميان توليد و مصرف به طور لحظه اي برقرار شود.

بهزاد حيدري کارشناس نيرو گفت: اين روزها به دلايل مختلفي ميزان توليد نسبت به مصرف در شبکه برق کشور کاهش يافته است و اين موضوع موجب خاموشي در شبکه برق برخي از نقاط کشور شده است.

وي ادامه داد: نکته قابل توجه اين است که بتوان در شرايط فعلي تعادل را به سيستم توليد و مصرف برق بازگزداند تا مصرف برق کاهش يابد. البته مطالعاتي که در مورد مديريت مصرف برق انجام شده است، نشان مي دهد که با انجام توصيه هاي ساده در بخش خانگي و تجاري که سبب صرفه جويي در مصرف برق مي گردد مي توان توازن را به شبکه خانگي برق باز گرداند.

علي دوستي کارشناس انرژي انتخاب درست لوازم خانگي توجه به برچسب انرژي و استفاده از لامپ هاي کم مصرف در ساختمان هاي بزرگ خانگي و تجاري را موجب صرفه جويي و کاهش هزينه ها دانست و گفت: علاوه بر تلافات ناشي از مقاومت خطوط عدم تقارن خطوط عدم تعادل فازها اضافه بار تجهيزات و يا ضريب بار پايين که تلفات فني محسوب مي شوند، تلفات ديگري نيز وجود دارد که موجب کاهش راندمان توزيع مي گردد که تلفات تجاري از اين دسته محسوب مي شود.

اين کارشناس انرژي افزود: اين تلفات به صورت غير مستقيم به مصرف انرژي وابسته اند و صرف نظر از موارد برق دزدي و مواد اندازه گيري نشده تلفات غير فني وجود دارد که مرتبط با ناکارآمد بودن سيستم محاسبات و ساير مشکلات جانبي هستند که موجب ضررهاي اقتصادي مي شوند.

علي دوستي قبوض پرداخت نشده صدور قبوض نادرست قرائت ناهمزمان کنتورها ،خسارت ناشي از قطع بار و مشکلات کيفيت توان را از جمله تلفات غير فني که ضررهاي اقتصادي فراواني در پي دارند برشمرد.
برچسب ها: برق ، مصرف ، کاهش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار