دانشنامه/

حسن روحاني؛ کانديدايي که 16 سال مسئولیت دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی را عهده‌دار بوده است

حسن فريدون روحانی، کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،نماینده مقام معظم رهبری در شورایعالی امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ "حجت‌الاسلام حسن روحانی" متولد 21 آبان 1327در شهر سرخه (استان سمنان)، دارای دکترای حقوق و سابقه تحصیل در حوزه علمیه قم در حد اجتهاد؛ نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

روحاني فعاليت‌هاي انقلابي خود را در سال 1341 آغاز کرد.

وي نخستین بار در سال 1343 دستگیر شد و در طول مبارزه بارها دستگیر و "ممنوع‌المنبر" گردید.

روحانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دردوره چهارم و دوره پنجم و دبیر شورای عالی امنیت ملی از سال 1368 تا 1384 بوده است.

وي در این سمت، رئیس تیم هسته‌ای و مذاکره‌کننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگليس در موردبرنامه هسته‌ای ایران بود.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، در فاصله سالهای 1348 تا 1351 در کنار تحصیل درس‌های حوزوی موفق به اخذ لیسانس حقوق از "دانشگاه تهران" شد.

وی در سال 1357 برای ادامه تحصیلات به انگليس رفت و در آنجا به ترتیب درجه فوق لیسانس حقوق عمومی و دکترای حقوق اساسی را از "دانشگاه گلاسگو" گرفت
.



نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی، پس از پیروزی انقلاب مسئولیت‌های مختلفی را بر عهده گرفت. روحاني در پنج دوره قانونگذاری به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی و در دوره‌های اول و دوم به عنوان رئیس کمیسیون دفاع و در دوره‌های چهارم و پنجم به عنوان رئیس کمیسیون سیاست خارجی و نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی حضور داشت.

وي هم‌زمان از سال 1362 تا 1364، در سمت معاونت فرماندهی جنگ و از سال 1364 تا سال 1367 در سمت رییس "ستاد قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء"، در دوران جنگ فعالیت داشت.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دردوره چهارم، در طي سال‌هاي 1365 تا 1370، "فرماندهی پدافند هوایی کل کشور" را بر عهده داشت.

عضو هیأت امنای دانشگاه تهران و منطقه شمال از سال 1374 تا سال 1378 و عضو شورای سرپرستی صدا و سیما از سال 1359 تا سال 1362 از دیگر مسوولیت‌های حسن روحاني در دوران پس از انقلاب بوده‌ است.

اگر چه روحانی به صورت همزمان به فعالیت‌های علمی اشتغال داشته، اما حضور مستمر وی در دانشگاه، موجب دوری او از مسئولیت‌های کلیدی نبوده و روحانی با تصدی 16 ساله مسئولیت دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخی مسئولیت پرونده هسته‌ای کشورمان را بر عهده داشت



پس از تشکیل "دولت محمود احمدی‌نژاد"، مسئولیت پرونده هسته‌ای به علی لاریجانی واگذار شد و روحانی که همچنان در "مقام نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی" قرار دارد، با نگارش کتاب "امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای" به ثبت خاطرات خود از دوران مسئولیتش در شورا و پیگیری پرونده هسته‌ای پرداخت.

"شیخ دیپلمات" در انتخابات میان‌دوره‌ای سومین دوره مجلس خبرگان رهبری  1378از حوزه انتخابیه استان سمنان به نمایندگی مجلس خبرگان رهبری برگزیده شد. وي در سال ۱۳۸۵ هم به عنوان نماینده تهران به عضویت این شورا برگزیده شد. همچنین از سال ‏1371 تاکنون رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است.

شايان ذکر است، حسن روحاني در 22 فروردین 1392، با شعار "دولت تدبیر و امید" برای انتخابات ریاست جمهوری رسماً اعلام کاندیداتوری کرد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار