زاکانی در نشست خبری:

در صحنه انتخابات خواهم ماند/ حضور هاشمی از اساس منتفی است

نامزد احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: در صحنه انتخابات خواهم ماند و در صورتی کناره‌گیری می‌کنم که همه اصولگرایان به نفع نامزد نهایی کنار بروند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "علیرضا زاکانی" نامزد احتمالی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بعد از ظهر امروز در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در محل خبرگزاری فارس اظهار داشت: به واسطه حادثه جان‌سوز سوریه و اردن و اتفاق تلخی که در دستور کار نظام سلطه برای ایجاد تفرقه بین شیعیان و اهل تسنن قرار گرفته است، تسلیت عرض می‌کنم.

زاکانی بیان کرد: این حادثه به برادران تسنن ربطی ندارد و توطئه‌ای است که از سوی جهان استکبار برای تفرقه‌افکنی رقم خورده است، امیدوارم جهان اسلام یکپارچه در رابطه با این اتفاق تلخ به میدان بیاید و پاسخ ددمنشی‌های آن‌ها را بدهد.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در تشریح برنامه‌های انتخاباتی خود گفت: با توجه به افق بالایی که ایران به واسطه انقلاب اسلامی در منطقه و جهان دارد، باید کاستی‌ها در مسیر درست انقلاب به اهداف در سازوکار قرار گیرد.

وی تاکید کرد: با یک همه‌گیری فراوان می‌توانیم در اندک زمان بر مشکلات فائق آییم.

زاکانی با بیان اینکه فوریت اول برنامه‌های من مشکلات اقتصادی و اولویت اولم حوزه فرهنگی است، اظهار داشت: معتقدم که ریشه‌کنی فقر در جامعه ما به عنوان مانع اصلی پیشرفت اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد و این موضوع در حوزه اقتصادی جای نمی‌گیرد، بلکه باید فراتر از آن به موضوع فرهنگی پرداخت.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به نرخ بالای تورم در کشور گفت: شرایط اقتصادی نسبت به گذشته بدتر شده و توان بازار را از سرمایه‌گذار و کارگر گرفته که این عرصه باید دارای ثبات باشد.

دبیر کل جمعیت رهپویان اظهار داشت: ایجاد زمینه ثبات و حرکت به سمت تولید و به دنبال آن خلق ثروت در کنار توزیع ثروت، امکان ریشه‌کنی فقر را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد:‌ در جهت پیشرفت اسلامی در حوزه فرهنگی باید به سمت فقرزدایی برویم و معتقدم آن‌چه به عنوان فقر در جامعه مطرح می‌شود ابعاد مختلفی دارد که در همه ابعاد باید تلاش کنیم.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: باید زمینه‌ای ایجاد کنیم تا افرادی که دچار فقر فرهنگی هستند، خود را بازسازی کنند و در جهت فرهنگ‌سازی کمک کنند و در برنامه‌های خود بر اساس نیاز فرهنگی و اجتماعی مردم برنامه‌ریزی کردیم.

زاکانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر نحوه تبلیغات انتخاباتی وی و منابع مالی تصریح کرد: برنامه‌ریزی جدی برای تبلیغات ساده دارم و ایجاد شرایطی که تبلیغات با حداقل امکانات مادی انجام شود یک اصل است. بنا ندارم تبلیغات پرهزینه را برای خود رقم بزنم.

دبیر کل جمعیت رهپویان افزود: تبلیغات پرخرج را ضد مسیر انتخابات می‌دانم و هزینه‌های گزاف، نامزدها را وام‌دار کسانی می‌کند که بعد از انتخابات مدعی سهم‌خواهی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه برای دستیابی به حداقل امکانات در جهت تبلیغات انتخاباتی، تکیه به عناصر خاص ندارم، بیان کرد: نامزدهای انتخاباتی به حداقل‌های خود بسنده کنند تا با صداقت و سادگی بتوانند خود را به مردم معرفی کنند.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به صورتحسابی مبنی بر تأمین بخشی از تبلیغات انتخاباتی گفت: اگر حداقلی را که مدنظر دارم برای تبلیغات از طریق این حساب بانکی مهیا نشود از امکانات حداقلی خود بهره می‌گیرم؛ معتقدم مسیری که برای انتخابات برگزیدیم نیازمند هزینه‌های چندانی نخواهد بود و امیدوارم این رفتار الگوی کاری برای دیگران نیز باشد.

زاکانی در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران مبنی بر تصمیم آیت‌الله هاشمی در انتخابات بعد از مشورت با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: در سال 84 آیت‌الله هاشمی برای آمدن به صحنه انتخابات چنین تصمیمی (مشورت با مقام معظم رهبری) نگرفت و خدمت رهبری نرسید. وی جزء نامزدهایی بود که امید داشتیم به دیدار رهبری قبل از کاندیداتوری در انتخابات می‌رفت.

دبیر کل جمعیت رهپویان تاکید کرد: دیگر فرصتی برای آیت‌الله هاشمی وجود ندارد، اگر وی با رهبری مشورت کند مطلوب است، اما با توجه به اقتضائات کشور نیازمند فردی پرتوان‌تر و بانشاط‌تر در عرصه انتخابات هستیم.

وی بیان کرد: از اساس حضور هاشمی در انتخابات منتفی است و نیازی به پرداختن به حضور وی نیست.

زاکانی در پاسخ به سؤال دیگر باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا به نفع کسی در انتخابات کناره‌گیری می‌کنید یا تا آخر در صحنه حضور دارید، گفت: تا پایان انتخابات در صحنه خواهم ماند، فقط به یک شرط کناره‌گیری می‌کنم که آن مربوط به تصمیم همه اصولگرایان است و آن نامزدی است که دغدغه حفظ جهت‌گیری برای حفظ اصول کشور را دارد و معتقدم همه اصولگرایانی که در صحنه انتخابات حضور پیدا می‌کنند از یک همیت و تفاهمی برای حفظ و جهت‌گیری اصول برخوردارند.

نامزد احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری همچنین تاکید کرد: نامزد اصولگرایان باید از ثبات برخوردار و مورد اقبال عمومی باشد و در صورتی کناره‌گیری می‌کنم که همه اصولگرایان به نفع نامزد نهایی کنار بروند.

وی در ارتباط با حضور خود در صحنه ادامه داد: در صحنه انتخابات خواهم ماند و در روزهای آتی ثبت‌نام می‌کنم و در مسیر قانون با جدیت این مسیر را دنبال خواهم کرد.

زاکانی درباره برنامه‌های خود در حوزه زنان و جوانان گفت: مهم‌ترین مشکل جوانان اشتغال است که اگر به تولید داخلی توجه کنیم امکان بزرگی را برای فعال کردن ظرفیت جوانان در عرصه تولید خواهیم داشت و باید همه موانع پیش روی تولید را برداریم که ماحصل آن برای هر فرد ایرانی، ایجاد جایگاهی مناسب در اشتغال است و من ایجاد بستر برای کار و تلاش را در اولویت خود در حوزه جوانان قرار داده‌ام.

وی ادامه داد: بخشی از اولویت کاری در حوزه زنان به اشتغال برمی‌گردد، لذا ضریب اشتغال بانوان ترازش از مردان پایین‌تر است و کسی که می‌خواهد در این حوزه سرمایه‌گذاری کند باید به ضریب اشتغال سرپرست خانوار در حوزه زنان توجه داشته باشد.

دبیر کل جمعیت رهپویان دومین حوزه کاری در حوزه زنان را عنصر خانواده بیان کرد و گفت: باید زمینه استحکام خانواده مورد توجه قرار گیرد و در جهت تشریک و تشکیل نهاد خانواده در بحث ازدواج که شامل حال جوانان نیز می‌شود، تلاش کنیم و در این راستا بالابردن نقش بانوان در جامعه اهمیت دارد.

زاکانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه "نجابت" گفته که اگر زاکانی مورد اقبال عمومی باشد می‌تواند به ائتلاف سه‌گانه بپیوندد، اظهار داشت: اگر با اقبال عمومی روبرو شوم دیگر نیازی به ائتلاف ندارم، لذا به سمت پیروزی می‌روم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صحبتی با ائتلاف سه‌گانه مبنی بر پیوستن با آن‌ها نداشتم، اما همیشه این دوستان من را مورد لطف خود قرار داده‌اند و در مسیر انتخابات اگر پاسخگوی عملکرد 34 ساله خود باشم و برنامه‌هایی را که تنظیم کرده‌ام ارائه دهم به‌طور حتم توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنم.

دبیر کل جمعیت رهپویان افزود: به جای اینکه پاسخگوی چراها باشیم باید به برنامه‌ها بپردازیم، لذا این روند به گفتمان مورد نظر من آسیب می‌زند و امیدوارم گفتمانی را که در روند تبلیغات انتخاباتی مطرح می‌کنم مورد اقبال مردم قرار گیرد.

زاکانی درباره جامع بودن یا جزئی‌نگر بودن برنامه‌های خود و تضمین اجرای آن‌ها گفت: یکی از اشکالات جدی در عرصه‌های گذشته، توجه به بخشی از شعارهای انقلاب بوده و باید به همه شعارها در جهت کارآمدی و اهداف نظام توجه شود.

وی با اشاره به شعارهای خود اظهار داشت: یکی از شعارهای جدی من "قانون‌گذاری" بوده که این ظرفیت از سوی دولت مغفول مانده است.

دبیر کل جمعیت رهپویان ادامه داد: در نظر دارم زمینه امر به معروف و نهی از منکر مردم به مسئولین را ایجاد کنم که اگر رئیس‌جمهور شوم حتماً در این زمینه تاکید خواهم کرد تا کسانی که صاحب قلم در مطبوعات، حوزه‌ها هستند بتوانند بهتر به مسئولین امر به معروف و نهی از منکر کنند.

زاکانی استقلال را یکی از برنامه‌های خود عنوان کرد و با تأکید بر ایجاد زمینه‌ای که کشور بتواند به صورت مستقل و به دور از محدودیت کسانی که چشم طمع به منافع ملت دارند، پیشرفت کند، افزود: عدالت‌گستری در جهت توزیع مناسب ثروت باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ارتباط با سؤالی مبنی بر اینکه شنیده شده است که شما خود را نزدیک به قالیباف می‌دانید، اظهار داشت: به نفع کسی کنار نمی‌روم و اینکه به نفع قالیباف از عرصه انتخابات کناره‌گیری کنم، شایعه‌ای بیش نیست. نسبت به همه احترام قائلم اما طرح این مباحث را درست نمی‌دانم.

زاکانی در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه در نظرسنجی‌ها میزان رأی وی در چه درجه‌ای قرار دارد، گفت: نظرسنجی‌ها اکنون موضوعیت ندارد و با توجه به اینکه هنوز مردم تصمیم نهایی نگرفته‌اند تأثیری در روند انتخابات نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: نظرسنجی‌ها منشأ هیچ تصمیمی قرار نمی‌گیرد و اصل نظرسنجی یک ابزار است که اگر درست اعمال شود زمان پرداختن به آن در موقع جمع‌بندی تصمیمات مردم خواهد بود.

دبیر کل جمعیت رهپویان گفت:‌ مردم تصمیم خود را برای برگزیدن کاندیدای ریاست جمهوری پس از اعلام نظر و صحبت‌های نامزدها می‌گیرند و ما نباید جلوتر از مردم حرکت کنیم.

زاکانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت اصلاحات و دولت کنونی صحبت‌های این‌چنینی که خود را تدارکات‌چی دانسته و اینکه نگذاشتند کار کنیم را مطرح کرده‌اند؛ این اظهارات را ناظر بر چه مسئله‌ای می‌دانید، گفت: یکی از مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد عدم تعهد کافی به برخی موارد مانند قانون و رعایت اخلاق در جامعه است و این مباحث نکاتی است که هر یک از مسئولان موظفند به آن توجه کنند.

وی با اشاره به عدم مسئولیت‌پذیری دو دولت گذشته اظهار داشت: مسئولیت‌پذیری که در آن نقص وجود داشت سبب شد که مسئولان پاسخگوی وظایف خود نباشند. ما نیازمند تحول اساسی در زمینه قانون‌گرایی و اخلاق‌مداری مسئولان هستیم.

زاکانی تاکید کرد:‌ قانون اساسی برای مسئولان وظایف معینی را تعریف کرده و اگر مسئولی نمی‌تواند در چارچوب این قوانین کار کند نباید با فرار رو به جلو از بار مسئولیت شانه خالی کند.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: با توجه به مشکلات متعددی که در حوزه اقتصادی داریم معتقدم که معضلاتی چون فرار رو به جلو و عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان در قبال مسائل کشور با ارائه برنامه‌ها قابل حل است و ما علاوه بر تحریم‌های خارجی دچار خودتحریمی از طریق سوء تدبیرها و مدیریت‌ها شده‌ایم که امیدواریم دولت کنونی به جای شعارهای تند و فرار رو به جلو، توان خود را در پایان عمرش صرف زدودن کاستی‌های خود کند.

زاکانی به بهره‌مندی از افراد شایسته و نخبه در دولت خود اشاره کرد و گفت: در حوزه مدیریتی امکاناتی را فراهم می‌کنم که در این مسیر ظرفیت‌های شایسته جامعه را برای حل بحران کشور بسیج کنم و در این مسیر قائل به شایسته‌سالاری هستم.

وی افزود: برای به کار گرفتن ظرفیت‌ها تنها به اطرافیان خود توجه ندارم، بلکه از تمام ظرفیت‌هایی که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد، بهره می‌برم.

دبیر کل جمعیت رهپویان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بزرگ‌ترین انتقاد وی به دولت نهم و دهم و انگیزه‌اش برای حضور در صحنه انتخابات چیست، گفت: انگیزه من برای حضور انتقاد به دولت کنونی نیست من خود را با انقلاب آزادشده می‌بینم و از نظر انگیزه و اعتقادی که دارم در صحنه انتخابات حضور پیدا کرده‌ام و برای تحول در جامعه گام برداشته‌ام.

وی در ارتباط با انتقاد خود به دولت فعلی بیان کرد: عدم پاسخگویی به شعارها و وعده‌ها است که این رفتار ما را در وضعیت امروز قرار داد؛ اگر دولت و عنایت بیشتری به این شعارها داشت می‌شد از دوره نهم و دهم دولت به عنوان یک دولت ایده‌آل نام برد.

زاکانی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تحولات اقتصادی را از کجا شروع می‌کنید، اظهار داشت: به صحنه آوردن مردم آغاز کار اقتصادی است و 450 هزار میلیارد تومان نقدینگی که در جامعه روان شده مانند سیلابی عمل می‌کند و باز کردن این راه برای تولید در جامعه بزرگ‌ترین اهتمامی است که دارم.

نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: معتقدم دولت باید از سمت حوزه اقتصادی و تصدی‌گری به سمت سیاست نظارت بسنده کند و برای این کار راه حل قانونی وجود دارد.

زاکانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر دیدار وی با مقام معظم رهبری و علما و مراجع تقلید اظهار داشت: کسی که می‌خواهد ادعای حضور در صحنه انتخابات را داشته باشد بنا بر سنت، اصل است که از نقطه نظرات رهبری نیز مطلع شود و برنامه‌های خود را برای ایشان شرح دهد و من هم دیداری با مقام معظم رهبری در این زمینه داشته‌ام.

وی در پایان به نقش و جایگاه روحانیت و مراجع تقلید تاکید کرد و گفت: جلساتی را برای تشریح برنامه‌های انتخاباتی خود با روحانیون و علما داشته‌ام و امیدوارم این جلسات ادامه پیدا کند، لذا دیدار با مراجع و علما مختص حوزه ریاست جمهوری نیست و ما در جمعیت رهپویان هر سه ماه یکبار با روحانیون دیدار داریم.

انتهای پیام/
برچسب ها: زاکانی ، نامزد ، احتمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار