دانشنامه/

حسن سبحاني؛ اولین فارغ التحصیل دکترای اقتصاد در دانشگاه‌های ایران پس از انقلاب

حسن سبحاني مدیر گروه آموزشی اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشگاه تهران، دکترای علوم اقتصادي ، نماینده دوره‌های پنجم، ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی و کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "حسن سبحانی" در سال ۱۳۳۲ در شهرستان دامغان زاده شد.

وي تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاهش گذراند. سبحانی در تمام دوران تحصیلاتش و از جمله تحصیل در دانشسرا شاگرد اول بود که اين امر موجب شد وي در سن 18 سالگي  به آموزگاری در مدارس شهر مشغول گردد.




سبحانی از بهمن سال ۵۳ تحصیلات دانشگاهی‌اش را آغاز و در کنار آن به معلمی در دبیرستان‌های دامغان پرداخت.

وي همزمان با تحصيلات آکادميکش به فعالیت‌هایی عليه رژیم استبدادي سابق مشغول شد که همين امر موجب شد بلافاصله پس از پیروزی انقلاب به عضویت کمیته انقلاب دامغان درآید.

سبحاني پس از فراغت از دوره کارشناسی در خردادماه ۵۸، در انتخابات شورای شهر به رای مردم دست یافت و در نهایت به ریاست شورای شهر برگزیده شد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري پس از این به ادامه تحصیلات دانشگاهی، تدریس دانشگاهی و فعالیت علمی پرداخت و همزمان در تمام دوره سی و چند ساله پس از پیروزی انقلاب از مسئولیت‌های سیاسی، علمی، اجرائی و پژوهشی در کشور برخوردار بوده ‌است.

سبحانی نماینده مجلس در دوره‌های پنجم، ششم و هفتم از طرف مردم دامغان بود. وی در سه دوره نمایندگی، از فعال‌ترین نمایندگان ادوار مجلس بوده‌است.

سبحانی از استوانه‌های کار تخصصی و کارشناسانه روی طرح‌ها و لوایح مجلس بود و بیش از ۸۶۰ پیشنهاد روی طرح‌ها و لوایح مختلف و حدود ۳۳۰ نظر در مخالفت یا مخالفت با طرح‌ها و لوایح داشته‌ است.

علاوه بر این حدود ۱۳۰ تذکر به رئیس جمهور و وزیران، بیش از ۲۱۰ تذکر آیین‌نامه‌ای و حدود ۸۰ اخطار قانون اساسی در آمار عملکرد وی در این سه دوره به چشم می‌خورد. در مجموع وی نزدیک ۳۰۰۰ صفحه مذاکره علنی در مجلس دارد.

در سال ۱۳۵۳ در دانشگاه ملی در رشته اقتصاد تحصیلات دانشگاهی‌اش را آغاز کرد و در سال ۱۳۵۸ در دوره کارشناسی فارغ‌التحصیل شد. دوره کارشناسی ارشد را در سال ۶۱ در دانشگاه تربیت مدرس آغاز و در سال ۶۵ به پایان رساند. پس از آن با انتقال از وزارت آموزش و پرورش، تدریس در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران را آغاز کرد.

سبحانی در سال ۱۳۶۷ در بورس خارج از کشور پذیرفته شد ولی آن را با این استدلال که بچه‌های انقلاب باید در داخل تحصیل کنند به بورس داخل کشور تبدیل کرد.

وي دکترایش را در همان رشته کارشناسی، در دانشگاه تهران سپری کرده و در سال ۷۱ با رساله‌ای تحت عنوان «نظام اقتصادی اسلام» به پایان رساند. کانديداي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در طی این مدت مسئولیت‌های مختلفی را نیز عهده‌دار بود.

سبحانی به عنوان اولین فارغ التحصیل دکترای اقتصاد در دانشگاه‌های ایران پس از انقلاب شناخته می‌شود.

سبحانی در سال ۷۱ به مرتبه استادیاری، در سال ۸۲ به مرتبه دانش‌یاری و در سال ۹۱ به مرتبه استادی اقتصاد در دانشگاه تهران ارتقاء یافت.



وی هم‌اکنون در کسوت استاد تمامی اقتصاد، به عنوان مدیر گروه اقتصاد اسلامی، پولی و مالی دانشگاه تهران به فعالیت علمی و پژوهشی خود ادامه می‌دهد.

سبحانی عنوان می‌کند که در دوره‌های نمایندگی، به هیچ یک از جناح‌ها تعلق خاطر نداشته‌است. از  مصداق‌هاي این استقلال، رقابت وی با کاندیدای فراکسیون اکثریت (اصولگرایان، که خودش نیز به اسم آنها شناخته می‌شد) بر سر ریاست مجلس هفتم در چهارسال بود، که ضمن آن به بیان نقدهای خود از عملکرد مجلس و هیات رئیسه می‌پرداخت و در هر دوره نیز با کسب آرای قابل توجهی، رقیبی شاخص برای رئیس وقت مجلس محسوب می‌شد.

سبحانی با شرکت در انتخابات مجلس هشتم نيز موفق به کسب آرا شد؛ بنا به گفته خودش، هزینه‌های انتخاباتی وی در چهار دوره کاندیداتوری مجلس، مجموعا چهار میلیون و دویست هزار تومان بوده ‌است.

وي  اواخر دی ۹۱ تصمیمش برای کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را رسما اعلام داشت.

وی عنوان دولت خود را "قانون" و گفتمان خود را اصول و مبانی قانون اساسی و شعار انتخاباتی خود را "اقتصاد بدون ربا همراه با قانون‌گرايی، حق‌جويی و اخلاق‌مداری" معرفی کرد.

حسن سبحاني اعلام داشته که خرج تبلیغات انتخاباتی را صرفا خودش خواهد داد و توان وی در این راه بیش از ۳۵ میلیون نیست و همین مبلغ هم برای آگاهی هموطنانش از منویات او کافیست.

وی ضمن تاکید بر ضرورت حضور احزاب فعال و کارآمد در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران که انتخابات جز لاینفک آن است به کارکرد فعلی احزاب و دسته‌‌هاي سیاسی کشور که فقط در ماه‌های نزدیک به انتخابات فعال می‌شوند انتقاد دارد و معتقد است در شرایط فعلی بهترین سیاست محور دانستن مردم و متکی بودن به حمایت‌های مردمی در انتخابات است.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار