اخبار ویژه روزنامه‌های پنجشنبه

از مشایی جمعه اعلام کاندیداتوری می‌کند تا دلیل انصراف یک هنرمند از کاندیداتوری

عبدي: دعوت از خاتمي و هاشمي وضع را بدتر مي‌کند،همسر هاشمی: حاج آقا مطمئنا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود،قالیباف، هاشمی در صدر نظرسنجی‌ها،سرپیچی مدیران میانی از دستور وزارتخانه،اینترنت سوریه قطع شد،زمان تعطیلات تابستانی نمایندگان،مشایی: احمدی‌نژاد اینقدر از من تعریف کرد پدر مرا در آورد!،پاسخ دفتر بقايي به گزارش سازمان بازررسي ،عذرخواهي به خاطر حمايت از احمدي‌نژاد در سال 84،حواشی سفر رئيس‌جمهور به استان مازندران،اگر عمر شهيد مطهري به دنيا بود، مسائل شكل ديگري رقم مي‌خورد،از مهمترین اخبار ویژه روزناهمه های امروز هستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  اخبار ویژه روزنامه های امروز را می توانید در اینجا بخوانید.   

*کیهان:

 
خبرگزاري آلمان: انتخابات آينده سياست خارجي ايران را تغيير نمي‌دهد

خبرگزاري آلمان اعلام کرد با وجود تحريم‌ها و در آستانه انتخابات، هيچ تغييري در سياست‌هاي ايران ديده نمي‌شود.
خبرگزاري دپ‌آ در گزارشي تصريح کرد: شواهد حاکي از اين است که بعد از انتخابات هم در مسائل مهمي همچون دعواي اتمي و بحران خاورميانه، هيچ تغييري در سياست‌هاي جمهوري اسلامي مشاهده نخواهد شد.

اين رسانه آلماني در گزارش خود به بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص ويژگي‌هاي اصلي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري و اهميت اين جايگاه اشاره کرده و نوشت: رهبر ايران هم تاکيد کرده است که نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري بايد با توجه به توان و قابليت‌هاي خود وارد اين عرصه شوند.

به اعتقاد اين خبرگزاري، باور نظام سياسي ايران اين است که شمار زياد نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري نشان از دموکراسي در کشور دارد اما بسياري از منتقدان، ديدگاه ديگري در اين رابطه دارند.

«د.پ.آ»، در ادامه همچون هميشه با استناد به نظرات يک کارشناس فاقد نام مي‌نويسد: حضور افراد زياد در عرصه انتخابات و بيان ديدگاه‌هاي مشترک از سوي آنها نکته جديدي نيست که نشان‌‌دهنده دموکراسي باشد زيرا همه آنها يک عقيده و نظر دارند و هيچ اثري از تغيير سياسي مشهود نيست[!] با اين شرايط در مورد سياست هسته‌اي ايران انتظار هيچ تغييري وجود ندارد، حمايت از سوريه همچنان ادامه خواهد داشت و اسرائيل و آمريکا نيز همچنان دو دشمن ديرينه ايران باقي مي‌مانند. اکنون اظهارات نامزدها در زمينه سياست خارجي شبيه يکديگر است و هيچ تغييري ديده نمي‌شود.

اين خبرگزاري با اسم بردن از برخي سران فتنه احتمال داده که آنها خواستار تغيير موضع ايران در برابر فشارهاي غرب باشند اما تصريح کرده که حضور اين دو نفر محتمل نيست.

عبدي: دعوت از خاتمي و هاشمي وضع را بدتر مي‌کند

«دعوت از خاتمي و هاشمي به نامزدي، ورود به يک کشمکش تند سياسي که مشکلي را برطرف نمي‌کند و وضع را از آنچه هست بدتر مي‌کند».

اين تحليل را عباس عبدي عضو مستعفي حزب مشارکت در وبسايت خود منتشر کرده است. او در بررسي سناريوهاي محتمل مطلوب و نامطلوب در قبال انتخابات، تحريم انتخابات يا حمايت از نامزدي خاتمي و هاشمي را در زمره سناريوهاي نامطلوب ارزيابي مي‌کند و مي‌نويسد: سناريوي تحريم را درباره‌اش نبايد صحبت کرد چون بي‌فايده‌ترين و غيرعملي‌ترين، کم‌احتمال‌ترين سناريوي متصور است.

ضررش براي منتقدان بسيار بيشتر از ضرري است که براي حکومت دارد. البته حکومت هم از آن استقبال نمي‌کند. (بجز بخش افراطي ساختار) ولي در نهايت ضرر آن زياد است. همچنان که انفعال هم ضرر دارد، مثل انفعالي که در انتخابات مجلس نهم بوجود آمد.

وي سپس مي‌افزايد: گمان نمي‌کنم که کسي از اصلاح‌طلبان به لحاظ ثبوتي از رئيس جمهور شدن يکي از اين دو (آقايان خاتمي و هاشمي) ناراحت شوند و يا حتي استقبال نکنند، ولي مشکل در وجه اثباتي اين هدف است که آيا چنين خواستي محقق مي‌شود يا خير؟ و اگر بحث کيفيت تحقق آن مطرح نباشد، پس چرا آقاي موسوي را نبايد نامزد کرد که نزد بسياري، از اين دو گزينه مطلوب‌تر مي‌نمايد؟

کساني که آقاي خاتمي يا هاشمي را به طور جدي مطرح مي‌کنند، آگاهانه يا ناآگاهانه نتيجه رفتارشان به چالش کشيدن فرآيندي است که بارها به چالش کشيده شده است و به چالش کشيدن دوباره آن مشکلي را حل نمي‌کند. عمل آنان وارد شدن در يک جدال و کشمکش سياسي تند در قالب پديده‌اي موسوم به انتخابات! است. نتيجه اين حضور جز آن که وضع سياست داخلي و در پي آن اقتصادي و سياست خارجي را از اين که هست بدتر مي‌کند، هيچ دستاورد ديگري ندارد.

عبدي نوشت: شايد برخي بگويند که اين به نفع آقاي هاشمي و بازسازي چهره ايشان است. شايد مخالفتي با اين برداشت نکنم، ولي قضيه از اين قرار است که آيا مگر ورود به انتخابات براي تحقق اين هدف است؟! يا گفته مي‌شود که رد صلاحيت آقاي خاتمي براي حکومت هزينه دارد. اول اين که ابزار حکومت براي مقابله فقط رد صلاحيت نيست. مگر دفعه پيش ايشان رد صلاحيت شد که انصراف داد؟ بعلاوه فقط با هدف به چالش کشيدن انتخابات است که چنين استدلالي پذيرفتني است در حالي که اين استدلال از ابتدا به گونه‌اي است که طرف مقابل را به مبارزه فرا انتخاباتي دعوت مي‌کند.

وي آنگاه درباره «مطلوب‌ترين سناريو» به طور تلويحي به سناريوي دولت وحدت ملي هاشمي اشاره کرد و خاطرنشان کرد: به نظر من مطلوب‌ترين سناريو، تبديل انتخابات به نوعي از توافق در سطح پاليتي است. يعني چه؟ بهترين سناريو آن است که به طور ضمني حکومت، اصولگرايان و منتقدين (آقاي خاتمي و هاشمي) نسبت به گزينه‌اي ميانه توافق کنند که بتواند تا حدي به وحدت سياسي و کاهش تنش‌هاي موجود کمک نمايد.

 اين طرح از سال گذشته هم زمزمه مي‌شد، ولي شايد عدم استقبال حکومت مانع از اجراي آن شد. گرچه در اجراي اين طرح فرد مسئله اصلي نيست، بلکه نوعي تفاهم براي اين کار لازم است، ولي شايد آقاي ناطق نوري مطرح‌ترين گزينه براي اين توافق باشد. امکان تحقق اين سناريوي مطلوب به دلايل متعددي زياد نيست و فرصت براي آن کم است، و به احتمال زياد حکومت با آن موافقت نمي‌کند، که در اين صورت منتقدين مي‌توانند توپ مخالفت با آن را به زمين حکومت بياندازند.

عبدي در باره «سناريوي کمتر مطلوب» نيز نوشت: با توجه به احتمال اندک براي تحقق سناريوي مطلوب، پيشنهاد مي‌کنم که اصلاح‌طلبان يا منتقدين سعي کنند اگر مي‌توانند با يک نامزد معمولي و بسيار آرام وارد اين برنامه‌اي که نامش انتخابات است شوند، هدف آن در درجه اول کاهش تنش‌هاي سياسي و سپس بازيابي تشکيلاتي و سازماندهي و حضور سياسي خودشان، و حتي‌المقدور شکل‌گيري يک دولت به نسبت متعادل‌تر از ميان نامزدهاي جناح حاکم باشد، گرچه به نظر من اگر فعال برخورد کنند، خودشان هم کم شانس نيستند .

لذا اگر مي‌توانستند از چند ماه پيش اين راه را مي‌رفتند و شانس خود را زيادتر مي‌کردند، در اين صورت مطلوبيت اين سناريو از قبلي هم بيشتر بود. منتقدين نيازمند آن هستند که افق بلندتري را ببينند و در بازي‌هايي که ديگران (بيرون از خودشان) براي آنان تدارک ديده‌اند وارد نشوند. البته در اين راه بايد از تعدد نامزدها هم پرهيز کنند تا حداقل اصلاح‌طلبان به ابتذال و فقر سياسي معرفي و متهم نشوند.

اپوزيسيون چرا به اين دو نفر معتاد شده است؟!

اختلاف در محافل ضدانقلاب بر سر دخيل بستن هميشگي به خاتمي و هاشمي بالا گرفته است.
در اين‌باره پايگاه اينترنتي اخبار روز با حمايت از هاشمي و خاتمي نوشت: ترديد و دودلي و وحشتي که بر حلقه اصلي جريان اصلاح‌طلبي سايه انداخته باعث دلسردي مخالفان است. امثال کيهان اکنون خاتمي را مفسد في‌الارض و ستون پنجم و وطن‌فروشي که بايد رد صلاحيت شود، معرفي مي‌کنند اما بايد از فرصت انتخابات استفاده کرد.

نويسنده اين پايگاه وابسته به اپوزيسيون ادامه مي‌دهد: طبيعي است که در صورت نامزدي اين افراد، اعتراض‌ها و فشارها شديدتر خواهد شد. من شخصا تمايلي به پيروزي آقاي هاشمي ندارم. اما اين سليقه شخصي من است در زمان راي دادن. اگر ميان ايشان و خاتمي و ديگران قرار بر انتخاب باشد، به ايشان راي نخواهم داد. اما از حضور ايشان در انتخابات دفاع مي‌کنم. ايشان و صدالبته آقاي خاتمي نبايد به چانه‌زني با حاکميت ادامه دهند و حضور خود را مشروط به موافقت ايشان کنند.

اخبار روز با اشاره به موضوع بازداشت‌شدگان فتنه‌سبز و حصر موسوي و کروبي، خواستار صرف‌نظر از آنها در موضوع انتخابات شد و نوشت: مگر در دوران اصلاحات که آيت‌الله منتظري در حبس خانگي بودند، آقايان در حکومت نبودند؟ مگر مجلس ششم را اصلاح‌طلبان در قبضه نداشتند و رياست آن در دست آقاي کروبي نبود؟ مگر شما آقاي خاتمي رئيس‌جمهور نبوديد؟ ولي همان موقع آقاي منتظري در حبس خانگي بود.‌ حالا هم شرط شرکت شما نبايد آزادي زندانيان باشد. شما (آقاي خاتمي) و آقاي هاشمي بايد بياييد. شرط و شروط هم ندارد، نه با رهبري و نه با هيچ‌کس ديگري.

اما در مقابل پايگاه اينترنتي گويانيوز نسبت به دخيل بستن محافل اپوزيسيون- به رسم هميشه- به خاتمي و هاشمي نوشت: 34 سال است که به انتخاب بد و بدتر عادت کرده و معتاد شده‌ايم. آيا در سال 88 نگفتيم رأي ما را دزديدند و مخالفان ما را دستگير کردند؟ حالا هم معتادان هميشگي بين دو مهره خاتمي و هاشمي به عنوان بد و بدتر سرمايه‌گذاري کرده‌اند.

 اگر به خاتمي مجال بدهند تازه مي‌خواهد 8 سال وقت بگيرد تا برگردد به 8 سال قبل! راستي سقوط در وادي اوهام و خيالات بي‌پايه تا کجا؟ آيا اينها ساده‌لوحي و خيالپردازي نيست؟ انسان بايد چه قدر ساده انديش يا عوام‌فريب باشد که از اين قبيل سخنان بزند. آنها آگاهانه چشم خود را به جنبش سبز و قربانيان آن مي‌بندند. کسي نيست بپرسد آقاي خاتمي شما تصور مي‌کنيد که فرداي پيروزي، ما در خانه مي‌نشينيم و به شما فرصت دولت‌داري مي‌دهيم و از مبارزه و اعتراض صرف‌نظر مي‌کنيم!

هرچند در اين دو طيف تحليل‌ها، تعارض‌هايي ديده مي‌شود اما قدر مشترک چنين تحليل‌هايي در دو سوي اپوزيسيون تأکيد بر معارضه با جمهوري اسلامي است و اينکه خاتمي و هاشمي چه‌قدر مي‌توانند به اعتبار کارنامه قانون‌شکني‌هاي خود در خدمت جريان‌هاي ضدانقلاب و ساختارشکن قرار گيرند.

نقش اسرائيل در کاربرد تسليحات شيميايي در سوريه

روزنامه صهيونيستي جروزالم پست به نقل از يک مقام پيشين آمريکايي نوشت: ممکن است پشت پرده استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه، اسرائيل باشد.اين روزنامه به نقل از سرهنگ لارنس ويلکرسون رئيس دفتر کالين‌پاول وزير خارجه اسبق آمريکا نوشت: استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه ممکن است عمليات نظامي مخفيانه از سوي اسرائيل به منظور گرفتار کردن «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه باشد.

اين روزنامه افزود: سرهنگ بازنشسته «لارنس ويلکرسون» در مصاحبه با شبکه تلويزيوني «کارنت تي‌وي /Current TV» آمريکا اظهار داشت؛ استفاده از تسليحات شيميايي در سوريه ممکن است «عمليات پرچم دروغين» از سوي اسرائيل با هدف گرفتار کردن «بشار اسد» رئيس جمهور سوريه باشد.

عمليات پرچم دروغين به شيوه‌هاي عمليات و اقدامات نظامي، سياسي و رواني گفته مي‌شود که توسط ارتش‌هاي سري، دستگاه‌هاي امنيتي و اطلاعاتي در دوره جنگ سرد براي بدنام کردن رقباي سياسي صورت مي‌گيرد.

اين گزارش افزود: ويلکرسون با انتقاد شديد از «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل اظهار داشت، در حال حاضر رژيمي نالايق به لحاظ ژئوپلتيکي و ژئواستراتژيکي در تل‌آويو حاکم است و نخست‌وزير از دخالت اوضاع امنيتي کنوني در تل‌آويو آگاه نيست.

نماينده سازمان ملل گفته سوءظني قوي و آشکار وجود دارد که مخالفان دولت اسد از گاز اعصاب سارين عليه جبهه روبرو استفاده کرده‌اند. به گفته وي در اين زمينه با شاهداني که در منطقه حضور داشته‌اند گفت‌وگو شده است.

در همين حال عضو کميسيون تحقيق سازمان ملل درباره جنايات جنگي در سوريه اعلام کرده که شواهدي در دست است که نشان مي‌دهد مخالفان سوري از گاز اعصاب سارين عليه جبهه مقابل استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاري رويترز؛ کارلادل پونته در گفت‌وگو با شبکه ايتاليايي سوييسي RSI ضمن اعلام اين خبر گفته اطلاعاتي از شاهدان و آوارگان سوري جمع‌آوري شده که تأييد مي‌کند مخالفان دولت اسد از گاز سمي سارين استفاده کرده‌اند.

*آرمان:

همسر هاشمی: حاج آقا مطمئنا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود

شنیده شد که عفت مرعشی مادر مهدی هاشمی رفسنجانی که برای شرکت در اولین جلسه دادگاه پسرش به دادگاه رفته بود، در جمع برخی از خبرنگاران گفت: اتهامات وارده به خانواده هاشمی و مرعشی وارد نیست. باشگاه خبرنگاران نوشت؛ وی در مورد علت حضورش در دادگاه انقلاب اظهار داشت: بخاطر دادگاه مهدی هاشمی به اینجا آمده‌ام اما دادگاه را به وقت دیگری موکول کردند و از تاریخ بعدی برگزاری دادگاه اطلاعی ندارم. عفت مرعشی با اشاره به حضور آیت ا... هاشمی رفسنجانی در عرصه انتخابات بیان کرد: حاج آقا مطمئنا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود.

قالیباف، هاشمی در صدر نظرسنجی‌ها

شنیده شد که نتایج دو نظرسنجی سراسری که سوم و نهم اردیبهشت‌ماه جاری انجام شده، بیانگر آن است که حدود 35 روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم، آقایان قالیباف و آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی بیشترین آراء را به خود اختصاص داده‌اند. ولایتی، حدادعادل، محسن رضایی و مشایی به ترتیب در رتبه چهارم، پنجم و ششم قرار دارند.

انتخاب نوشت؛ بنابر این گزارش، شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به این سوال که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ به چه طیف سیاسی تمایل دارند 7/18 درصد ائتلاف 2+1، 2/15 اصلاح‌طلبان، 8/11 كارگزاران و 18 درصد حامیان دولت را به عنوان گزینه مطلوب خود عنوان کرده‌اند. گفتنی است هاشمی نه‌تنها هیچ فعالیت انتخاباتی و تبلیغاتی نداشته بلكه تا این لحظه اعلام كاندیداتوری نیز نکرده است.

سرپیچی مدیران میانی از دستور وزارتخانه

شنیده شد که «مدیران میانی صنعت نفت دستورات وزیر نفت را اجرا نمی‌کنند»، این جمله‌ایست که این بار بازنشستگان پالایشگاه نفت آبادان می‌گویند، پیش از این نیز رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران از این موضوع گله کرده بود. ایسنا نوشت؛ تعدادی از بازنشستگان صنعت نفت به همراه خانواده از یکشنبه مقابل وزارت نفت تجمع کرده‌اند و خواستار دیدار با وزیر نفت و دریافت مطالباتشان هستند، آنها تاکید کرده‌اند که تا حل مشکلاشان به آبادان برنخواهند گشت.

روی بنرهایی که این افراد در دست دارند نوشته شده است : «بازنشستگان آینه تمام نمای شاغلین هستند»، «ما بازنشستگان پالایشگاه آبادان خواستار ملاقات حضوری با وزیر محترم نفت می‌باشیم» و «وزیر محترم نفت جناب آقای مهندس قاسمی چرا دستورات شما را مدیریت پالایشگاه آبادان اجرا نمی‌کند؟»

انصراف یک هنرمند از کاندیداتوری

شنیده شد که یکی از کاندیداهای شورای شهر چهارم استعفا کرد. مشرق نوشت؛ اسماعیل آذر مجری کارشناس برنامه «مشاعره»درباره انصراف خود از انتخابات شورای شهر تهران گفت: ابتدا که من در شورا ثبت‌نام کردم می‌خواستم به کمیسیون فرهنگی بروم و آنچه را در ذهنم برای مردم در نظر دارم، از طریق این کمیسیون به انجام برسانم.

 مشورت‌هایی با دوستانم نیز داشتم و آنها این موضوع را تایید می‌کردند. همچنین دیگران از گوشه و کنار به من زنگ می‌زدند و به اجرای این تصمیم ترغیبم می‌کردند. وی ادامه داد: اما به مرور زمان حس کردم ممکن است محبتی که مردم در جامعه به من دارند، از بین برود. مردم من را دوست دارند که برایشان شعر بخوانم و از فرهنگ صحبت کنم.

مشایی جمعه اعلام کاندیداتوری می‌کند

شنیده شد که برخي خبرها حاكي‌است اسفنديار رحيم‌مشايي روز جمعه براي كانديداتوري در انتخابات ثبت‌نام خواهد كرد. بهار نیوز نوشت؛ برخي فعالان رسانه‌اي در تيم روزنامه‌هاي دولتي اظهار داشته‌اند كه مشايي روز جمعه كه در روايات ديني، منتسب به ظهور حضرت وليعصر (عج) مي‌باشد در وزارت كشور ثبت‌نام و رسما اعلام كانديداتوري خواهد كرد.

در عين حال برخي اخبار نيز حاكي‌است به جز مشايي دو سه نفر ديگر از نزديكان احمدي‌نژاد نيز در همين روز اعلام كانديداتوري خواهند كرد. هنوز صحت ثبت‌نام مشايي در روز جمعه از سوي منابع رسمي و رسانه‌هاي نزديك به دولت تاييد نشده است.

اینترنت سوریه قطع شد

شنیده شد که اینترنت سوریه به دلایل نامعلومی قطع شده و علت این مساله هنوز نامشخص باقی مانده است. فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت، این اولین بار نیست که دسترسی به اینترنت در سوریه غیرممکن می‌شود. در ماه نوامبر گذشته نیز اینترنت در این کشور برای مدت کوتاهی قطع شده بود. در جریان قطع دسترسی به اینترنت در سوریه در نوامبر گذشته دولت سوریه تروریست‌های تحت حمایت غرب و برخی کشورهای عربی را مسئول دانسته بود و تصریح کرده بود که آنها با تخریب زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی این کشور تماس سوریه با جهان خارج را قطع کرده اند.

زمان تعطیلات تابستانی نمایندگان

شنیده شد که هیات رئیسه مجلس طی اطلاعیه‌ای، برنامه کاری مجلس تا پایان تیرماه را اعلام و زمان تعطیلات تابستانی نمایندگان را تعیین کرد. فارس نوشت؛ طبق اطلاعیه که در تابلوی هیات رئیسه مستقر در راهروی مجلس نصب شده است، برنامه کاری جلسات علنی خانه ملت تا پایان تیرماه مشخص شده است.

 بر این اساس، مجلس تا چهارشنبه 8 خرداد 4 هفته کاری پیش رو خواهد داشت و بعد از آن از یکشنبه 12 خرداد تا شنبه 18 خرداد برای سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه، تشکیل جلسه علنی نمی‌دهد. همچنین مجلس بعد از تعطیلی یک هفته‌ای برای انجام امور نمایندگی، از یکشنبه 19 خرداد تا چهارشنبه 5 تیر به مدت سه هفته جلسات علنی را برگزار می‌کنند. تعطیلات تابستانی نمایندگان نیز به مدت دو هفته از شنبه 8 تیر تا 21 تیر خواهد بود.

مشایی: احمدی‌نژاد اینقدر از من تعریف کرد پدر مرا در آورد!

شنیده شد که اسفندیار رحیم مشایی در همایشی انتخاباتی در جمع اساتید و دانشجویان یزدی حاضر شد. در این همایش یکی از شرکت کنندگان گفت: آقای مشایی اگر بخواهید انتقادی به دکتر احمدی نژاد بکنید چه می‌گویید؟ شبکه ایران نوشت؛ مهندس مشایی در جواب ایشان گفت: «اگر بخواهم انتقاد کنم در میان این همه مزایایی که ایشان داشته‌اند سوء استفاده رسانه‌‌ای خواهد شد ولی یک انتقاد به خاطر شما می‌کنم؛ این آقای احمدی نژاد از بس از من تعریف کرد پدر مرا درآورد!»

درخواست جلیلی براي لغو يك برنامه انتخاباتي

شنیده شد که سعید جلیلی نامزد احتمالی انتخابات آتی ریاست‌جمهوری طی پیامی حامیانش را از اهدای طومار انتخاباتی به دلیل انجام تبلیغات زودهنگام انتخاباتی منع کرد. رجانیوز نوشت؛ محمدصادق شهبازی، هماهنگ‌کننده ستادهای مردمی دعوت از جلیلی با اعلام لغو برنامه اهدا طومارهای مردمی به دفتر دکتر جلیلی گفت: «با توجه به پیغام دکتر جلیلی به ستاد مردمی دعوت از ایشان مبنی بر عدم القای حرکت‌های خلاف مقررات و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی توسط حامیان ایشان برنامه اهدای طومارهای مردمی به دفتر دکتر جلیلی لغو گردید.»

*تهران امروز:

هاشمي نمي‌آيد چون راي ندارد

حسين شريعتمداري طي يادداشتي در روزنامه كيهان نوشت: آقاي هاشمي‌رفسنجاني به اين علت كه اطمينان دارد در صورت نامزدي براي رياست‌جمهوري يازدهم، صلاحيتش تاييد خواهد شد، نامزد نمي‌شود! چرا؟! براي آنكه بعد از ثبت‌نام به عنوان كانديداي رياست‌جمهوري يازدهم، نوبت به انتخابات مي‌رسد و آقاي هاشمي نيز مانند ساير نامزدها بايد نامزدي خود را در ميدان انتخاب مردم قرار بدهد و اين همان ميداني است كه جناب آقاي رفسنجاني از ورود به آن بيم دارد، زيرا برخلاف آنچه گروه‌هاي ماموريت يافته در ملاقات‌هاي پي‌درپي با ايشان ادعا مي‌كنند، آقاي هاشمي به خوبي مي‌داند كه پايگاه مردمي قابل توجهي ندارد و از سالن وزن‌كشي نامزدهاي رياست‌جمهوري يازدهم، «سنگين وزن» بيرون نخواهد آمد.

پاسخ دفتر بقايي به گزارش سازمان بازررسي

در پي انتشار اطلاعيه سازمان بازرسي كل كشور با موضوع «جزئيات ماجراي 450 ميليون يورويي احداث تالارهاي كيش»، روابط‌عمومي معاونت اجرايي رياست‌جمهوري، پاسخي را منتشر كرد.به گزارش ايسنا، در متن اطلاعيه آمده است: جناب آقاي پورمحمدي، ضمن تشكر فراوان از تلاش‌هاي بي‌شائبه حضرت‌عالي در زمينه كشف حقايق، غير از اين نيز انتظار نمي‌رفت كه در اطلاعيه خود؛ مكاتبات عادي اداري را هم وزن قراردادي بين‌المللي به مبلغ 450 ميليون يورو (حدود 18 هزار ميليارد ريال) فرض نماييد.

قطعا اين كشف بزرگ در ميزگردهاي حقوقي مورد تجزيه و تحليل تخصصي قرار گرفته و كمك شاياني به پيشرفت علم حقوق خواهد نمود.باشد كه از اين پس، شاهد هيچ‌گونه مكاتبه اداري از اين دست كه هم وزن قراردادهاي بين‌المللي قرار مي‌گيرند، نباشيم.

كانديداي جبهه پايداري نه مقبوليت دارد، نه كارآمدي

عوض حيدرپور، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي گفت: كارآمدي، مقبوليت و مشروعيت 3 پارامتر اصلي براي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري هستند كه ما در ائتلاف پيشرفت اين مقبوليت، مشروعيت و كارآمدي را نسبت به ساير جبهه‌ها بيشتر مي‌بينيم.وي با بيان مطلب فوق در گفت‌وگو با «شفاف» درخصوص كانديداي مطرح شده از سوي جبهه پايداري اظهار داشت: نامزد مطرح شده از سوي جبهه پايداري 2 پارامتر اصلي از بين اين 3 موضوع مطرح شده را ندارد. اول كارآمدي و دوم بحث مقبوليت. چراكه ما قبلا عدم كارآمدي ايشان در وزارت بهداشت را ديديم كه به هيچ عنوان كار ايشان در آنجا مطلوب نبوده و دوم اينكه وي در نظرسنجي‌ها اصلا مطرح نيست.

 حيدرپور همچنين از احتمال رد صلاحيت شدن كانديداي جبهه پايداري خبر داد و افزود: رد صلاحيت‌ها بر عهده شوراي نگهبان است اما برداشت من اين است كه آقاي لنكراني نه جزو رجال مذهبي و نه جزو رجال سياسي است و در قسمت مدير و مدبر بودن نيز كارآمدي وي به نحوي نيست كه بتوان آن را با حجم بزرگي و عظمت رياست‌جمهوري مقايسه كرد. از سوي ديگر برداشت من اين است كه مقبوليت هم ندارد. وي از سكوت كانديداي عضو جبهه پايداري در جريانات فتنه سال 88 و مقابله با جريان انحرافي انتقاد كرد و ياد آور شد: موضع گيري دربرابر فتنه و انحراف جزو پارامترهاي اصلي در تاييد صلاحيت است.

اما ايشان در آن دوران خيلي آرام آمدند و خيلي آرام هم رفتند و موضع‌گيري روشن و شفافي در آن ايام از ايشان مشاهده نشد. حيدرپور تاكيد كرد: كساني كه بحث ساكتين فتنه را به دكتر لاريجاني و دكتر قاليباف انتصاب مي‌دهند به‌دنبال غرض ورزي هستند. اين مطالب در شرايطي مطرح مي‌شود كه ما در جريان فتنه و اتفاقات سال 88 شاهد بوديم كه آقاي قاليباف در شهرداري تهران آنچه كه وظيفه داشت را به خوبي و پر‌وپيمان عمل كرد.

 در آن زمان دشمن و رسانه‌هاي بيگانه به‌دنبال اين بودند كه شب‌ها چهره‌اي آسيب ديده از تهران را به تصوير بكشند اما شاهد بوديم كه شهرداري تهران با مديريت آقاي قاليباف و با حضور ايشان در ميدان در آن ايام به وظيفه خود عمل كرد و كاري كرد كه شبكه‌هاي معاند نتوانند فيلمي از تخريب‌هاي جزئي تهران ضبط كنند. كساني كه به دلسوزان نظام اتهام ساكتين فتنه را مي‌زنند از روي غرض ورزي و ناداني چنين كاري مي‌كنند. در دوران فتنه هم آقاي لاريجاني و هم آقاي قاليباف به خوبي عمل كردند و عملكرد آنها نافي جريان فتنه بود.

عذرخواهي به خاطر حمايت از احمدي‌نژاد در سال 84

حجت‌الاسلام سيدعباس نبوي فعال اصولگرا در مناظره‌اي با عباس عبدي فعال اصلاح‌طلب در دانشگاه فردوسي مشهد با اشاره به جريان احمدي‌نژاد و شخصيت معروف مشايي گفت: اين جريان سراغ اصل مهدويت و تشيع آمد؛ يك دولت و رئيس‌جمهور نبايد وارد چنين مسائلي شود. بنده در همين راستا نسبت به همراهي و حمايتي كه از احمدي‌نژاد در سال 84 كرده‌ام عذر مي‌خواهم و مي‌گويم كه وي را نمي‌شناختم كه بود، اما الان كاملا شخصيت او مشخص است.

به گزارش فارس،وي با بيان اينكه به نحو عجيبي مسائل روان‌شناختي جامعه ما را اذيت مي‌كند، بيان كرد: چه دليلي دارد مسائل روان‌شناختي را تبديل به موج‌هاي سياسي اجتماعي كنيم؛ چرا بايد با سرنوشت مردم بازي كنيم؟اين فعال اصولگرا تاكيد كرد:‌ چه دليل دارد كسي كه سال‌هاي سال در خطبه‌هاي نماز جمعه اذعان مي‌كرد، اسرائيل غده سرطاني است در آستانه انتخابات حرف ديگري را بزند؟

نبوي اظهار كرد: اين بده‌بستان‌هاي سياسي و ياركشي‌ها هيچ معنايي ندارد؛ چه دليلي دارد كه هزينه اين جامعه‌شناختي و روان‌شناختي را مردم بدهند، چراكه به واقع اينها ريشه‌هاي فكري ندارد و تنها هزينه‌هايي براي مردم، جامعه و دانشجويان باقي مي‌گذارد. وي با بيان اينكه دولت احمدي‌نژاد اقدامات افراطي عجيبي را انجام داده است، گفت: بايد پرونده‌هاي قضايي رئيس دولت دهم توسط ديوان محاسبات بررسي و به نتيجه رسيده و دليل هفت برابر شدن نقدينگي كشور بيان شود.

*جمهوری:

حواشی سفر رئيس‌جمهور به استان مازندران

سفر رئيس‌جمهور به استان مازندران هم حاشيه ساز شد. سايت انتخاب نوشت: از ساعت 9 و 22 دقيقه صبح روز چهارشنبه در ميدان شهداي ساري محل تجمع مردم براي استقبال از احمدي نژاد جمعيتي كمتر از هزار نفر در اين ميدان حضور داشتند. اين درحاليست كه تا ساعت 13، هنوز آقاي احمدي نژاد سخنراني نكرده و گروه‌هاي? از مردم كه با اتوبوس‌هاي رايگان به ميدان شهداي شهر آمده اند، در خيابان‌هاي اطراف و يا در اتوبوس‌ها خوابيده‌اند! همچنين سايت كاسپين نيوز از سايت‌هاي فعال در مازندران گزارش داد: "به هر سو كه مي‌نگريد و از هر زاويه‌اي كه نگاه مي‌كنيد حضور دانش آموزان و محصلين نوجوان چشمگير است.

در مسير حركت رئيس‌جمهور در حاشيه بلوار امام رضا(ع) نيز دانش آموزان چند مدرسه پسرانه و دخترانه در سر كوچه يا به موازات ديوار مدرسه پرچم به دست انتظار مي‌كشند تا در همان يكي دو ثانيه‌اي كه خودروي حامل رئيس‌جمهور از كنارشان مي‌گذرد به ابراز احساسات بپردازند." استانداري مازندران نيز با انتشار توضيحاتي عملكرد شبكه طبرستان در جريان سفر رئيس‌جمهور به مازندران را مورد انتقاد قرار داد.

اگر عمر شهيد مطهري به دنيا بود، مسائل شكل ديگري رقم مي‌خورد

دكتر علي مطهري در يك برنامه تلويزيوني گفت: "من فكر مي‌كنم معرفي مهندس بازرگان به عنوان نخست‌وزير دولت موقت به امام، يك تدبير حكيمانه از سوي شهيد مطهري بود و به نظر انتخاب خوب و درستي هم بود. من معتقدم سران انقلاب به گونه‌اي آمريكا را فريب دادند.

آمريكا به اين وسيله خيلي زود از حمايت رژيم شاه دست برداشت و احساس كرد كساني دولت آينده را تشكيل مي‌دهند كه با غرب رابطه معقولي خواهند داشت. به همين دليل بود كه انقلاب ما با كمترين تلفات به پيروزي رسيد. به نظرم اگر اين تدبير نبود، انقلاب با اين سرعت به پيروزي نمي‌رسيد...". فرزند شهيد مطهري افزود: "روز آخر حيات پدر، سر سفره ناهار همراه با آقاي لاريجاني خدمت ايشان بوديم.

آنجا من گفتم آقاي بازرگان در مصاحبه‌هاي اخير خود به نوعي نسبت به امام با كنايه صحبت كرده كه ايشان جوياي اصل صحبت آقاي بازرگان شدند. من جمله ايشان را بيان كردم كه استاد مطهري فرمودند خودت شنيدي يا از ديگران به گوشت رسيده؟ گفتم خودم شنيده ام! ايشان در جواب فرمودند: امام هم زياد از دست ايشان راضي نيست و ما تصميم داريم ظرف 2 تا 3 روز آينده ايشان را بركنار كنيم و يك دولت انقلابي را روي كار بياوريم. به همين دليل من فكر مي‌كنم اگر عمر شهيد مطهري به دنيا بود، مسائل به شكل ديگري رقم مي‌خورد".



برچسب ها: روزنامه ، باشگاه ، شبانه ، ویژه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار