مشهد/

سهم زعفران در صادرات کشاورزی کشور بیش از 7 درصد است

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: زعفران ايران نياز به يك جايگاه ملي و نام معتبر در عرصه‌هاي جهاني دارد.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، غلامحسین شافعي در جلسه انتخابات شوراي ملي زعفران كه   در محل اتاق بازرگاني خراسان رضوي برگزار شد، عنوان كرد: طرح جامع زعفران تدوين و تصويب شده بود و حتي از طرف دولت ابلاغ شده بود اما تاكنون هيچ يك از مفاد آن اجرا نشده است.

وي خاطر نشان كرد: اجراي اين طرح جامع مي‌توانست براي اين كالاي بسيار مهم آينده روشني تصويب كند.

شافعي با اشاره به اهميت صنعت زعفران، عنوان كرد: كارنامه شوراي ملي زعفران با توجه به اهداف و برنامه‌هاي كوتاه مدت و بلند مدتش بسيار ضعيف است و دليل آن هم عدم حمايت‌هايي است كه مورد انتظار بود.

وي اظهار كرد: يكي از مشكلات زعفران ايران در بازارهاي جهاني موضوع آلودگي‌هاي ميكروبي زعفران است كه كشورها بسيار به آن حساس بوده و آن را مورد توجه قرار داده‌اند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی افزود: مشكل آلودگي‌هاي ميكروبي به عدم علم كافي و به‌روز در مورد نحوه برداشت محصول در مبدا مي‌باشد، مشكلي كه با مبالغ بسيار ناچيز حل خواهد شد و خواهد توانست از اثرات منفي بزرگ آن جلوگيري كند.

شافعي گفت: زعفران، 7 درصد سهم صادرات كشاورزي كشور را به خود اختصاص داده است و اين در حالي است كه حتي 10 ميليون تومان هم به آن اختصاص نيافته است.

وي تصريح كرد: موضوع اقتصاد روستايي، موضوع مهمي است كه با سرمايه‌گذاري كمي بر روي آن مي‌توان از قشر محرومي كه تولیدكننده زعفران در روستاها هستند، حمايت كرد.

شافعی تاکید کرد: عدم توجه كافي به اين محصول جفاي مضاعف به روستاییان است.

وي تاكيد كرد: در مقايسه با كشوري مثل افغانستان در زمينه توليد زعفران بسيار كند عمل كرده‌ايم و اگر بر روي اين موهبت الهي تمركز كنيم كل ارزش افزوده آن به كشور برخواهد گشت.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: صنعت تبديلي در ايران كاملا ناپيدا است و ما هنوز از روش‌هاي سنتي استفاده مي‌كنيم.

شافعي عنوان كرد: طرح شناسه زعفران و ارتقاي كيفيت اين محصول بسيار با اهميت است و در گذشته قرار بر اين بود كه شوراي ملي زعفران ايران در عمارات و اسپانيا مستقر شود كه اين طرح بدون نتيجه ماند.

برچسب ها: رئیس ، شورای ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.