اراك/

15 فروشگاه در اراک لباس تاناکورا می‌فروشند کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک: این لباس‌ها به درستی گندزدایی نمی‌شوند

با وجود خطرات و بیماری‌هایی که از طریق لباس‌های دست دوم یا تاناکورا ایجاد می‌شود، 15 فروشگاه در سطح شهر اراک به فروش این لباس‌ها مبادرت می‌کنند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، امید آل یاسین کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک، درخصوص شرایط فروشگاه‌ها و مغازه‌های لباس‌های دست دوم اظهار داشت: در سطح شهر اراک پانزده فروشگاه و مغازه فروش لباس‌های دست دوم یا تاناکورا وجود دارد.

وی با بیان اینکه این قبیل اجناس به دلیل اینکه به درستی گندزادیی نمی‌شوند ناقل بیماری‌ها و حشراتی مانند شپش و یا ساس هستند گفت: به دلیل گران بودن مواد گندزا و پاک کننده و همچنین به دلیل وارداتی بودن، این مواد کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای جایگزینی آنها از نفتالین استفاده می‌شود که خاصیت گندزدایی نداشته و فقط به دلیل بویی که متصاعد می‌کند می‌تواند حشرات را از لباس‌ها دور کند.


 

 

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک تصریح کرد: سال گذشته آیین نامه‌ای تنظیم شد و قوانین و اصول بهداشتی تدوین شد که براساس آن این مغازه‌ها باید از نظر ساختاری و انبار مناسب باشند و بهداشت را رعایت کنند. همچنین مقرر شد تاریخ ورود این کالاها به کشور مشخص باشد که رعایت این اصول کمتر انجام شده و با مراکز متخلف برخورد شده است. 

 

وی ضمن اشاره به اینکه این کالاها از شهرهای مرزی کشور مانند ایرانشهر و یا زاهدان تحت عنوان کالاها و لباس‌های کیلویی وارد کشور می‌شود اضافه کرد: اغلب مصرف کننده این لباس‌ها اقشار کم درآمد جامعه و یا افرادی که لباس‌های دارای برند و مارک‌دار را استفاده می‌کنند هستند ولی به دلیل اینکه این لباس‌ها به درستی گندزدایی نمی‌شوند قطعا خطرات، بیماری‌ها و حساسیت‌هایی را به دنبال خواهند داشت به ویژه استفاده از لباس‌هایی که تماس بیشتری با بدن دارند خطرات بیشتری را ایجاد خواهند کرد.

 

آل یاسین در خصوص خطرات استفاده از این دست لباس‌ها گفت: استفاده از این لباس‌ها ممکن است باعث ایجاد کهیر، خارش، ضایعات پوستی و حساسیت‌ شود. توصیه می‌شود که به هیچ وجه از این لباس‌ها استفاده نشود و درصورت استفاده حتما برای بیست دقیقه آنها را در آب بجوشانند، همچنین بین شکاف لباس‌ها را با استفاد ه از اتو گندزدایی کنند تا در صورت وجود حشره و آلودگی خاص، مشکل آنها از بین برود.

 

کارشناس بهداشت محیط مرکز بهداشت اراک در پایان گفت: امسال تصمیم براین است که هر گونه تخلف به مراجع قضایی ارجاع شود. محل کسب متخلفین به مدت یک هفته پلمپ شده و از آنان تعهد گرفته می‌شود  و در کنار آن قطعا جریمه پرداخت خواهند کرد و با نظارت بیشتر در صورت تخلف مجدد، علاوه بر پلمپ شدن مغازه، پروانه کسب آنها نیز لغو خواهد شد./ج1

برچسب ها: لباس ، بهداشت ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.