فاینانس 15 پروژه قطعي شد/جزئیات خرید کشتی‌های پتروشیمی توسط ایران

معاون وزیر نفت با اشاره به پذيرش قطعي 15 طرح از ميان 21 طرح پيشنهادي براي استفاده از فاینانس های خارجی گفت: از ميان طرح هاي پتروشیمی پروژه مسجد سلیمان، پتروشیمی متانول کیمیا پارس خاورمیانه از جمله طرحهايي هستند که از فاینانس خارجی آنها مورد پذيرش قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عبدالحسین بیات در نشست خبري که پيش از ظهر امروز برگزار شد در خصوص سهام هلدينگ خليج فارس گفت: براساس پيش بيني که در ماده 29 قانون اساسي اصل 44 سهام اخصاص داده شده به پتروشيمي بسيار ضعيف است بايد مجلس شوراي اسلامي مصوب کند حداقل به مدت 10 سال 50درصد درآمد حاصل از فروش سهام شرکت هاي دولتي را براي توسعه صنعت پتروشيمي  را در اختيار صندوق بانک توسعه قرار دهد.

وي تصريح کرد: بخش خصوصي توان مالي بالايي دارد و انتظار مي رود در اين حوزه گام هاي اساسي برداشته شود.

بیات با اشاره به این‌که از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس‌های خارجی تامین منابع مالی مورد نیاز را پیگیری می‌کنیم گفت:‌ در حال حاضر تامین مالی 21 طرح از مسیر فاینانس خارجی پیگیری می‌شود که مجوز گشایش ال.سی پنج طرح صادر شده و منتظر صدور مجوز گشایش ال.سی باقی طرح‌ها توسط بانک‌ها هستیم.  
 
وی افزود: از این منظر قریب به 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری هدفگذاری شده است و از طریق صندوق توسعه ملی 17 طرح معرفی شده که 12 طرح پذیرفته شده است و مسدودی صورت گرفته است.
 
وي خاطرنشان کرد: طرحهاي خط مرکز اتيلن فيوزآباد، داراب، فسا و جهرم مراحل نهايي را طي مي کنند پتروشيمي زنجان و گلستان بايد از طريق صندوق توسعه تامين شود و براي اين منظور 20 ميليارد دلار هزينه پيش بيني شده است.
 
وي بر میزان همکاری بانک‌ها، وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت با صنعت پتروشیمی کشورتاکيد کرد و گفت:‌ بانک‌هاو صنعت پتروشیمی همکاری کرده اند اما انتظارات بيشتري از بانک هاي عامل داريم تا بتوانند در توسعه پتروشيمي موثر باشند.
 
معاون وزير نفت تصريح کرد: براساس مصوبه شورای پول واعتبار هر بانک می تواند فقط به میزان 20 درصد سرمایه‌اش مشارکت کند که این 20 درصد خیلی زود پر می شود.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با پیشنهاد تغییر قانون در این زمینه گفت: پیشنهاد ما این است که حداقل بگوییم بانک‌ها مجازند تا 35 درصد مشارکت خود را افزایش دهند و یا این‌که مصوب شود بانک‌ها بر مبنای دارایی‌های خودشان این مسوولیت را بپذیرند چرا که دارایی بانک نسبت به سرمایه آن به مراتب بیشتر است.
 
بیات تصریح کرد:‌اگر این 20 درصد مجوز مشارکت در پروژه‌ها نسبت به منابع باشد بانک می تواند عاملیت یک طرح پتروشییم را به تنهایی بپذیرد.
 
وی با تاکید بر این‌که در صنعت پتروشیمی واحدی که ورشکسته شود نداریم بر موفقیت مجتمع‌های پتروشیمی در خارک، شیراز و آبادان اشاره کرد و گفت: واقعیت‌ها و محدودیت ها را باید کنار هم بگذاریم و یک تصمیم از نوع حماسه سياسي و اقتصادي بگیریم که پتروشیمی کشور را حمایت کند.
 
بیات در ادامه بر نقش وزارت اقتصاد که سیستم بانکی را تحت پوشش دارد، در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی تاکید کرد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به روش‌های اطلاع رسانی از مزیت‌ها و شرایط صنعت پتروشیمی کشور به روش گوناگون اظهار کرد: برگزاری همایش‌ها، جلسات کارشناسی، تهیه اطلاعات به صورت گسترده وارسال آن‌ها به مجلس، ارسال اطلاعات به بانک ها، انجام مصاحبه‌ها و انتشار بولتن‌ها و انتشار مجله خارجی در وزارت نفت از جمله کارهایی است که برای اطلاع رسانی انجام داده‌ایم.
 
بیات با تاکید بر این‌که در آغاز برنامه پنجم با اکثر بانک‌ها جلسه داشته‌ایم گفت: اگر برخی بانک‌ها هم تازه شروع به فعالیت کرده‌اند وارزیابی دقیقی ندارند با آن‌ها همکاری می کنیم واطلاعات را برایشان می فرستیم.
 
وي در خصوص ممنوعيت صادرات محصولات پتروشيمي گفت:‌در مقطعی به دلیل شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه با نوسان قیمت ارز روبرو بودیم که بر روی کار ما تاثیر گذاشت. اگر محصولات پتروشیمی را به صورت ارزی می فروختیم تغییر نداشتیم اما چون ریالی بود و از تاریخ اول مهر ماه سال گذشته تصمیم گرفته شد که خوراک براساس ارز مبادله‌ای محاسبه شود، با کمبود مواجه شدیم.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران ادامه داد: براساس آن تصمیماتی گرفته شد اما در نهایت اکنون با وزارت صنعت، معدن و تجارت توافق شده تا در سال جاری نیاز داخل به علاوه 10 درصد بیش از آن از طریق بورس عرضه شود که برای این کار رقم عرضه محصولات به میزان 19 میلیون تن در بورس پیش بینی شده است.
 
بیات همچنین گفت: برای صادرات نیز براساس توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری مجوز صادرات 17.4 میلیون تن محصولات پتروشیمی به جای 16 میلیون تن داده شد؛ در حال حاضر صادرات در مسیر خود قرار گرفته و جای نگرانی نیست.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر این‌که صنعت پتروشیمی نیازمند دستیابی به تکنولوژی‌های روز است گفت: نیازمند همکاری با همه کشورهای دنیا که با چتر منابع مالی ما قبول است همستیم.
 
وی افزود: مطلع شدن از تحولات به روز دنیا باید صورت گیرد و همه زمینه‌ها می طلبد که بسترها برای به روز نگه داشتن کشور فراهم شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌ که  برگزاری دو سالانه همایش پتروشیمی ایران می تواند به توسعه صنعت پتروشیمی نسبت به رونق اقتصادی کشور کمک کند گفت:‌ بسیاری از معادلات دنیا زیرساخت اقتصادی دارد و به طور ویژه توسعه بخش‌های اقتصادی مثل صنعت پتروشیمی و پالایش و غیره جایگزین اقتصاد نفتی می‌شود. راه پیشرفت کشور ما هم از همین منظر می گذرد.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که 21 طرح برای استفاده از فاینانس های خارجی معرفی شده‌اند به پذیرش قطعی 15 طرح اشاره کرد و گفت: پتروشیمی مسجد سلیمان، پتروشیمی متانول کیمیا پارس خاورمیانه، دی پلیمر متانول آریان و اوره آمونیاک پتروشیمی لردگان پروژه‌هایی هستند که از فاینانس خارجی استفاده می‌کنند.قطعیت پنج تای از پروژه‌ها توسط شرکت‌های بیمه‌ای مشخص شده و دو تا از نامه‌ها نیز دریافت شده اند که در مراحل نهایی هستند.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که منابع ارزی پروژه مسجد سلیمان تامین شده و امکان خرید تجهیزات وجود دارد به تسریع اجرای پروژه بعد از این تاکید کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در اتیلن فیروزآباد، اتیلن دارا، فسا و جهرم نیز مراحل نهایی را طی کرده‌اند و طرح‌های دیگر نیز مثل پتروشیمی زنجان و گلستان هم از طریق صندوق توسعه ملی کارهایشان رو به پیشرفت است.
 
بیات با تاکید بر این‌که قریب به 20 میلیارد دلار در پتروشیمی‌های مذکور سرمایه‌گذاری می شود گفت: در صورت حمایت بانک‌ها به نظر می رسد جبهه توسعه‌ای بسیار گسترده و کم نظیری در صنعت پتروشیمی کار خود را شروع کند.
 
او ادامه داد:‌ پتروشیمی اندیمشک نیز مراحل صندوق توسعه را طی کرده و فقط مرحله تشکیل سندیکای بانکی آن مانده است. با همه بانک‌ها برای مشارکت در سندیکای اندیمشک مکاتبه کردیم که بعضا جواب منفی دادند وبرخی هنوز جواب نداده‌اند که امیدواریم پاسخشان مثبت باشد.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به این‌که در گذشته در زمینه ناوگان حمل ونقل دریایی کوتاهی و سهل انگاری شده است گفت: با توجه به گستردگی پتروشیمی حمل و نقل نیز باید در راستای توانمندی‌های پتروشیمی کشور پیش می رفت و تحریم‌ها باعث شد این موضوع را به عنوان آسیب شناسایی کنیم.
 
وی با اشاره به راهبرد پیش‌رو گفت: باید به سمتی حرکت کنیم تا با سرمایه‌گذاری و پیشگام بخش خصوصی و از سوی دیگر حمایت بخش دولتی با کمک صندوق توسعه ملی ناوگان حمل ونقل دریایی شکل گیرد.
 
وی افزود: در منطقه این ناوگان باید پیشگام باشد و نیاز سایر کشورها مانند قطر و عربستان و در‌ آینده عراق و امارات را هم تامین کند.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تصریح کرد:‌با توسعه این بخش رشته‌های مخصوصی دانشگاهی نیز توسعه پیدا می کنند، ساخت کشتی در کشور رونق یافته و منافع اقتصادی آن به کشور برمی گردد.
وي درباره آخرین وضعیت افزایش تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی ایران در ادامه سال 2013 میلادی گفت: در حال حاضر به  طور متوسط سالانه یک میلیارد تن انواع محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری در سطح کشورهای مختلف جهان تولید که ارزش این تولیدات حدود 3.3 تریلیون دلار ارزیابی می شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه سال گذشته میلادی رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمی در بازار جهانی حدود 3 درصد بوده است، تصریح کرد: این در حالی است که پیش بینی می شود رشد تقاضای جهانی برای محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری در سال جاری 5 تا 6 درصد افزایش یابد.
 
معاون وزیر نفت با تاکید بر اینکه فروکش کردن رکود در اقتصاد جهانی منجر به رونق گرفتن و افزایش تقاضا در بازار پتروشیمی شده است، بیان کرد: نرخ رشد تقاضا برای محصولات پتروشیمی فرصت جدیدی را برای افزایش صادرات انواع محصولات پتروشیمیایی به بازارهای جهانی فراهم کرده است.
 
وي در خصوص جزييات خرید کشتی‌های پتروشیمی توسط ایران به منظور مقابله با تحریم های جهانی علیه صنعت نفت ایران، توضیح داد: در سالهای گذشته برای توسعه ناوگان دریایی حمل محصولات پتروشیمی ایران کوتاهی شده و تحریم به فرصتی برای خرید کشتی های جدید حملم محصولات مایع پتروشیمی تبدیل شده است.
 
بیات با بین اینکه هم اکنون با حمایت و پشتیبانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سرمایه گذاری بخش خصوصی خرید و توسعه کشتی های جدید در دستور کار قرار گرفته است، تاکید کرد: با توسعه ناوگان دریایی حمل پتروشیمی علاوه بر انتقال محصولات پتروشیمی ایران به بازارهای جهانی و شکسته شدن آثار تحریم امکان ارایه خدمات دریایی به سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد.
 
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: بر این اساس، با توسعه ناوگان دریایی، ایران می تواند محصولات پتروشیمی تولید شده توسط کشورهای عربستان سعودی، قطر و در آینده عراق و امارات را هم با قیمتهای پایین به بازارهای جهانی حمل کند.
 
معاون وزير نفت در خصوص احتمال خروج شرکت اريا ساسول آفریقای جنوبی از صنعت پتروشیمی  ایران گفت: هفته جاری مذاکراتی با مدیرعامل شرکت پتروشیمی ساسول آفریقای جنوبی در منطقه عسلویه انجام شده و این مقام آفریقایی خواستار مشارکت بیشتر در صنعت پتروشیمی ایران شده است.
 
وی با رد خروج احتمالی شرکت اريا ساسول  آفریقای جنوبی از صنعت پتروشیمی یاران، تاکید کرد: این شرکت خارجی از سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی ایران و سود آوری جذاب آن اظهار رضایت کرده و تاکنون درخواستی از ایران مبنی بر خروج مجتمع پلیمری آریاساسول نکرده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار