رييس سازمان وظیفه عمومی خبرداد:

مشمولان مي توانند یگان خدمتیشان را مشخص کنند/ جوانان خانواده های زلزله زده معاف می شوند

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: جوانان خانواده های زلزله زده در استان بوشهر طبق ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح با شرایط خاصی معاف می شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران سردار صدرالسادات در نشست خبری خود در تشریح ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص معاف جوانان خانواده زلزله زده در استان بوشهر اذعان داشت:در این ابلاغیه این چنین ذکر شده که سربازانی که در حین خدمت در مناطق مختلف هستند اگر خانواده هایشان و محل سکونتشان مورد آسیب دیدگی، البته بالای 50 درصد باشد 3 ماه مرخصی  به آنان داده می شود.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: همچنین از دیگر بندهای این ابلاغیه می توان به اعزام سرباز های وظیفه به نزدیک ترین پاسگاه محل سکونت خود اشاره کرد البته این قانون در صورتی عملی است که سرباز وظیفه خانواده اش در زلزله استان بوشهر دچار آسیب دیدگی یا فوت شده باشند و یا این که محل سکونتشان بیش از 40 درصد آسیب دیده باشد.

وی افزود: در خصوص معافیت های این ابلاغیه نیز باید یادآور شد: کسانی که در زلزله استان بوشهر حداقل 2 نفر از افراد درجه یک خانواده در زلزله فوت کرده باشند چنان چه به خدمت سربازی نرفته باشند معاف می شوند.

به گفته سردار صدرالسادات سربازان متاهلی که دارای فرزند و همسر هستند چنانچه در زلزله همسر یا فرزندانشان دچار معلولیت شده باشند طبق قانون با بررسی کارشناسی انجام گرفته می توانند از معافیت استفاده کنند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی با اشاره به اینکه 2میلیون 700هزار درخواست در سیستم پلیس مربوط به مشمولان ثبت شده افزود:سعی کردیم با استفاده از خدمات الکترونیکی به سمت کیفی سازی خدمات پیش برویم.
 صدر السادات افزود: در سال های قبل روزانه چهار هزار نفر برای دریافت خدمات به سازمان مراجعه می کردند که با الکترونیکی شدن خدمات مراجعه روزانه به چهار صد تا پانصد نفر کاهش یافت. مشمولان و خانواده های آنها در گذشته انتظار قبولی و پاسخگویی از نیروهای این سازمان را داشتند درحالیکه پاسخگویی به حجم درخواست ها با نیروی اندک مقدور نبود.
 صدر السادات همچنين از آغاز طرح تعویض کارتهای پایان خدمت خبر داد و گفت: طرح تعویض کارت های معافیت صادر شده از سال 85 به بعد از سال گذشته آغاز شد و از ابتدای خرداد نیز تمامی کارتهای پایان خدمت سال 70 به بعد تعویض می شود.

*تسهیلات اعزام برای مشمولان خدمت سربازی
 

وی با اشاره به ارائه تسهیلات اعزام مشمولان به سربازی تاکید کرد: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته مشمولان در زمان تعیین تکلیف که معمولا یک سال است می توانند تاریخ اعضامشان را تعیین کنند. با این کار دیگر کسی برای تمدید مراجعه نمی کند.

*تغییر در قانون سربازي نه به مصلحت است و نه امکان دارد

صدر السادات در پاسخ به اينکه آیا مشمولان می توانند یگان خدمتی را تعیین کنند که رئیس سازمان وظیفه عمومی در پاسخ گفت: هم اکنون مشمولان نمی توانند یگان خدمتی را مشخص کنند اما در حال هماهنگی هستیم و امیدواریم این موضوع در سال آینده عملیاتی شود.
صدرالسادات با بیان اینکه قانون جدید خدمت وظیفه عمومی اواخر سال 90 تصویب و ابلاغ شد اظهار داشت: برخی کاندیداها که می گویند سربازی را آسان می کنیم یا مدت آن را کاهش می دهیم باید بدانند تغییر در قانون نه به مصلحت است و نه امکان دارد.
هر گونه اظهار نظر در مورد وضعیت و نوع خدمت احتیاج به کارشناسی دارد و تا زمانی که کارهای کارشناسی انجام نشود نمی توان هیچ تغییری در قانون ایجاد کرد.

به مشمولان توصیه می کنیم که بدانند قانون جدید ملاک تصمیمات است و باید براساس همین قانون عمل کرد. سخنانی که در مورد حرفه ای سازی یا کسر خدمت اعلام می شود خلاف واقع است و آنچه می تواند مورد عمل واقع شود همان قانونی است که در حال حاضر اجرا می شود بعید است برای آینده نزدیک قانونی تغییر کند.

به گفته صدر السادات، از زمان اجرا طرح تعویض کارتهای پایان خدمت و معافیت تا کنون بیش از 350  کارت جعلی کشف شده است. کسانی که اطلاعات جعلی داده یا کارت جعلی دریافت کرده اند عموما برای تعویض مراجعه نمی کنند.
صدرالسادات با بیان اینکه برخی کارت های معافیت از جمله چاقی و لاغری که در گذشته صادر شده است همچنان اعتبار دارد گفت: برخی موارد معافیت از جمله چاقی و لاغری در زمان خودش اجرایی می شده است و اگر کسی برای تعویض کارت مراجعه کند هیچ مشکلی برای وي بوجود نمی آید زیرا که این قوانین در زمانش خودش اجرا شده است.

صدرالسادات با بیان اینکه هم اکنون سه مرکز معاینه ایرانیان خارج از کشور در مونیخ، پکن و دبی فعال است افزود: ایرانیان مقیم خارج که می خواهند کارت معافیت بگیرند می توانند به این مراکز مراجعه کنند و پزشکان معتمد معاینات اولیه را انجام دهند. همچنین ممکن است برای کشورهایی مانند آمریکا و کانادا نیز یکی از کشورها همانند کوبا انتخاب شود. این مراکز به این دلیل ایجاد شده اند تا افراد به نزدیک ترین مرکز مراجعه کنند.

صدرالسادات با بیان اینکه 35 درصد اعزام به خدمت به صورت انفرادی انجام می شود اظهار داشت: در صورتی که افراد تمایل داشته باشند می توانند خودشان به صورت انفرادی به خدمت اعزام شوند.

 رئیس سازمان وظیفه عمومی در مورد حادثه واژگونی اتوبوس حامل مشمولان در اراک گفت:  طبق قانون جدید افراد از زمانی که به سازمان وظیفه عمومی مراجعه می کنند جزء خدمتشان محسوب می شود در این حادثه نیز یکی از سربازان دچار حادثه شد که تمام هزینه های آن را پرداخت می کنیم. تمامی کنترل های لازم زمان اعزام انجام می شود و مامور بدرقه نیز مشمولان را همراهی می کند. امکان دارد حادثه ای رخ دهد که نمی توانیم پیش بینی خاصی انجام دهیم./ل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار