نمایش اتم‌ها در دورگه ویندوز هشت؛

بررسی تخصصی تبلتی که لپ تاپ می شود + تصاویر

خانواده VivoTab شامل سه مدل از تبلت‌های هیبریدی ایسوس است که ساختار ظاهری آنها مشابه ترنسفورمرها است. مدل TF810C در این گروه دارای پردازنده اتم است و می‌تواند از ویندوز هشت پشتیبانی کند.

  دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ با وجود پردازنده اتم در این مدل، ویژگی‌های بدنه و امکانات TF810C نشان می‌دهد با یک تبلت حرفه‌ای روبرو هستیم که صفحه نمایش ۱۱٫۶ اینچ لمسی آن دارای فناوری IPS+ است و به همراه یک قلم stylus از شرکت Wacom عرضه می‌شود.

طراحی

مدل TF810C یک تبلت هیبریدی است که از صفحه نمایش ۱۱٫۶ اینچ با تمام اجزای اصلی و یک داک کیبورد به همراه باتری اضافی تشکیل شده است. در نتیجه این دستگاه قابلیت کاربرد دوگانه بین لپ‌تاپ و تبلت را دارد. این ساختار که در ابتدا با نام ترنسفورمر توسط ایسوس مطرح شد توانست نسل جدیدی از محصولات با کارکرد دوگانه میان تبلت و لپ‌تاپ را در رده‌بندی‌های بازار ایجاد کند. این طراحی به اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده است که علیرغم وجود مشخصات فنی متوسط و صرف نظر از امکانات جانبی می‌‌تواند یک تبلت را در میان مدل‌های حرفه‌ای با قیمت بالا قرار دهد.


 

بدنه TF810C از آلیاژهای آلومینیوم تولید شده که در برابر ضربه و خراش مقاوم هستند و روی وزن دستگاه نیز تاثیر زیادی ندارند. این بدنه با وجود اینکه وزن دستگاه همچنان کمتر از ۷۰۰ گرم است استقامت دستگاه را تامین می‌کند و مانع از انتقال فشار به قسمت‌های درونی می‌شود ضمن اینکه نگهداری تبلت در یک دست راحت است. برای پوشش درونی دستگاه نیز از همین بدنه استفاده شده و غیر از سطح پلاستیکی زیرین، سایر قسمت‌ها با این لایه فلزی محافظت می‌شوند. داک دستگاه با زاویه‌ای حدود ۱۳۰ درجه باز می‌شود و وزن آن که علاوه بر کیبورد شامل یک باتری است کمک می‌کند هنگام باز کردن دستگاه، پنل به سمت پشت سقوط نکند. پنل IPS+ به همراه زاویه دید ۱۷۸ درجه، فضای کافی برای مشاهده تصویر در زوایای مختلف را فراهم می‌کنند و کیفیت روشنایی و رنگ‌ها تغییر نمی‌کند.

 

رنگ بدنه دستگاه نیز در نوع خود قابل توجه است روی این بدنه طیفی از رنگ نقره‌ای با تم گرم ارغوانی دیده می‌شود. قسمت پشت را می‌توان به دو قسمت تقسیم کرد که شامل بخش فلزی و بخشی دیگر با پوشش پلاستیکی مسلح و مقاوم می‌شود. به نظر می‌رسد دلیل این جدا سازی، ایجاد فضای لازم برای ارتباط وایرلس است و در صورت استفاده از پوشش فلزی، توانایی وایرلس دستگاه بطور چشمگیری کاهش پیدا می‌کرد. بخش داک نیز متناسب با تبلت طراحی شده و باید گفت علیرغم وجود صفحه کلید و اهرم نگهدارنده جذابیت بخش دیده همچنان حفظ شده است. ویوو تب در مقایسه با سایر تبلت‌ها می‌تواند طراحی قدرتمند خود را نشان دهد و با ورود به دنیای لپ‌تاپ‌ها باید آن را با طراحی‌های موجود در زمینه اولترابوک‌ها سنجید.

برای جداکردن پنل از داک کافی است اهرم نگهدارنده در سمت چپ تبلت را به سمت پایین فشار دهید و نصب پنل روی داک نیز با کمی فشار تبلت روی شیار میانی انجام می‌شود. این شیار فلزی به خوبی تبلت را در جای خود ثابت می‌کند با این حال باید مراقب ظرافت بخش‌های نگهدارنده بود. ویوو تب‌ها مانند سایر ترنسفورمرها با ظاهر تشریفاتی خود برای کار در شرایط سخت طراحی نشده‌اند و همچنان یک وسیله همراه شیک ولی ظریف هستند.

داک دستگاه دارای یک باتری اضافی با توان ۲۵ WHr  است که عمر شارژ را تا دو برابر افزایش می‌دهد. در این بخش دو درگاه USB‌ نیز وجود دارند و نصب انواع درایوها و تجهیزات جانبی را فراهم می‌کنند. بدیهی است که روی تبلت به دلیل ضخامت ۷ میلی‌متری آن امکان استفاده از این پورت وجود ندارد. فرم دکمه‌ها به شکل جزیره‌ای است و در پایین صفحه کلید، تاچ‌پد دستگاه با پوشش یکپارچه فلزی قرار دارد که روی کلیک‌های چپ و راست هم ادامه پیدا کرده است. یک درگاه micro HDMI به همراه جک صوتی ۳٫۵ میلی‌متری برای ورود هدفون از دیگر امکانات این تبلت‌ هستند.

از دیگر مواردی که در طراحی ویو تب می‌توان عنوان کرد بحث سیستم خنک‌کننده آن است. در این دستگاه پردازنده اتم بکار رفته ولی سیستم از طریق یک شبکه توسعه یافته خنک می‌شود. در نتیجه نیازی به فن ندارد. این موضوع باعث شده تا هنگام استفاده از آن مخصوصا زمانی که دستگاه در لود پردازش قرار دارد مقداری افزایش دما در ناحیه اطراف دوربین حس شود ولی این حرارت همچنان کمتر از ۴۰ درجه است و حس ناخوشایند حرارت به شکل متمرکز را ندارد.

 

 صفحه نمایش

نمایشگر دستگاه دارای سایز ۱۱٫۶ اینچ است و فریم حاشیه پنل نیز در سایز استاندارد طراحی شده است. بعد از ورود آی‌پدهای جدید و استفاده از نمایشگرهای رتینا، انتظارها نسبت به امکانات تصویری تبلت‌ها افزایش پیدا کرده و حتی در تبلت‌های مجهز به پردازنده Core i5 می‌توان تعداد قابل توجهی از محصولات با نمایش Full HD و وضوح ۱۰۸۰P را مشاهده کرد. در میان اندرویدی‌ها نیز عرضه نکسوز ۱۰ یکی از مثال‌های مهم در زمینه پنل نمایشگر است. در نتیجه زمانی که با یک تبلت گران‌قیمت ویندوزی در وضوح عادی ۱۳۶۶×۷۶۸ مواجه هستیم ممکن است این مشخصات فنی در مقایسه با سایرین ضعیف به نظر برسد اما می‌توان گفت تجربه کار با این دستگاه چنین ضعفی را در نمایشگر نشان نمی‌دهد و دلیل آن هم علاوه بر سایز صفحه به کیفیت پنل مربوط است. در سایز ۱۱٫۶ اینچ استفاده از یک پنل S-IPS+ علاوه بر افزایش کنتراست، روی مواردی مثل رنگ و زاویه دید تاثیر زیادی دارد. هنگام کار با این دستگاه میزان روشنایی صفحه نمایش در سطح مطلوب است و این مقدار معادل ۳۵۰ nit عنوان شده که برای ابزارهای همراه کاملا مناسب است اما هنگام کار با دستگاه خواهید دید که این روشنایی برای استفاده در فضاهای باز با نور خورشید کمک زیادی به کیفیت نمایش نمی‌کند و علاوه بر این صفحه نمایش براق دستگاه نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند کار با آن را در محیط‌های پر نور با مشکل مواجه کند. یک سنسور در کنار دوربین درونی تبلت وظیفه ارزیابی نور محیط و تنظیم خودکار روشنایی تصویر را بر عهده دارد. گذشته از این موارد باید گفت صرف نظر از انعکاس شدید محیط در صفحه نمایش براق TF810C ، تصویر در ویوو تب کاملا شفاف و با کیفیت است و این مساله محدود به نوع محتوا اعم از متن، تصویر و فیلم نیست.

 

بر اساس بررسی‌های فنی سخت‌افزاری که سایت notebookcheck.net روی این دستگاه انجام داده میزان کنتراست تصویر معادل ۱۲۲۹: ۱ عنوان شده است که در میان تبلت‌ها کاملا منحصر به فرد است. دلیل دستیابی به این کنتراست نیز استفاده از پنل  S-IPS+ عنوان شده است.  قابل ذکر است در بررسی‌های انجام شده توسط این سایت میزان روشنایی تصویر بطور متوسط معادل ۳۹۵ شمع بر متر مربع است.

برای فعالیت‌های گرافیکی و کاربردهایی که نیاز به دقت بیشتری روی صفحه نمایش دارند یک قیم دیجیتالی ساخت شرکت Wacom به همراه این دستگاه ارایه می‌شود که قابلیت ۱۰۲۴ سطح تماسی را دارد و بر همین اساس اندازه قلم در تصویر تغییر خواهد کرد. استفاده از این قلم‌ها در تبلت‌ها شیوع بیشتری پیدا کرده و قبل از TF810C محصولات دیگری مانند تینک‌پد تبلت ۲ و سامسونگ ATIV از دیجیتایزرها استفاده کرده بودند. انرژی مورد نیاز این قلم توسط یک باتری درونی تامین می‌شود ودو دکمه روی آن برای اجرای فرمان‌های مختلف مثل کلیک قرار گرفته است.

 

مشخصات فنی

پردازنده‌های اتم با فلسفه تولید یک محصول ارزان قیمت و کم مصرف برای استفاده در کشورهای در حال توسعه تحت عنوان پروژه‌ای به نام OLPC تولید شدند اما مدل‌های امروزی فاصله قابل توجهی به فلسفه بنیادین این محصولات پیدا کرده‌اند و دیگر نمی‌توان آنها را صرفا یک پردازشگر ارزان و غیرحرفه‌ای برای نت‌بوک‌ها دانست. نسل جدید این پردازنده‌ها با مدل Z2760 شروع به کار کرده است که با مدل‌های قبلی تفاوت‌های اساسی دارد. این پردازنده اولین محصول اینتل با ساختار SOC است که از پلتفرم x86 پشتیبانی می‌کند و مشخصا برای ورود اینتل به دنیای تبلت‌ها و تلفن‌های همراه طراحی شده است. عبارت SOC مخفف System on a Chip است و در این مدل‌ها اجزای اصلی یک سیستم مانند هسته‌های پردازشی، بخش گرافیکی و حافظه نهان، درون یک تراشه قرار دارد. پردازنده Z2760 دارای دو هسته پردازشی است که با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز اجرا می‌شوند و از طریق فناوری Hyper Threading می‌توانند بطور همزمان چهار رشته پردازشی را در دو هسته فیزیکی پردازش کنند.

 

در مورد توانایی‌های این پردازنده نمی‌توان به صورت تئوری صحبت کرد و از طرفی تجربه‌های کاربری نیز مستند و قابل سنجش نیستند. با این حال می‌توان گفت زمانی که از یک تبلت با پردازنده اتم استفاده می‌کنید باید دنیای پردازش روی دسکتاپ‌ها و لپ‌تاپ‌ها را فراموش کرده باشید و صرف اینکه امکان اجرای ویندوز هشت روی یک تبلت فراهم شده به این معنی نیست که اکنون یک رایانه را با وزن ۷۰۰ گرم در کوله پشتی خود حمل می‌کنید. این پردازنده‌ها می‌توانند کاربردهای روزمره و مورد انتظار از یک ابزار قابل حمل را به خوبی اجرا کنند ولی زمانی که موضوع پردازش به میان می‌آید با محدودیت‌های مختلفی مانند سرعت محاسبات، عمر باتری و حرارت روبرو هستند. جالب است بدانید در تست‌های انجام شده توسط سایت Geekbench، پردازنده اتم Z2760 تقریبا با پردازنده‌های نسل سوم تگرا یا مدل‌های OMAP 4470 که بر اساس ساختار Cortex-A9 و با فرکانس ۱٫۵ گیگاهرتز اجرا می‌شوند توان مشابهی دارد. نکته دیگر در مورد توان پردازش به مجموعه قطعات رایانشی مربوط است و سایر بخش‌ها مثل هارددیسک‌ یا رم نیز می‌توانند در کارایی این سیستم نقش داشته باشند به همین دلیل است که امتیاز این دستگاه در مقایسه با نوت‌بوک‌هایی که دارای پردازنده پنتیوم یا سلرون هستند اختلاف اندکی دارد. به عنوان مثال زمانی که یک لپ‌تاپ ارزان قیمت مانند B570e توسط برنامه PCMARK تست می‌شود امتیازی حدود ۱۳۰۰ را بدست می‌آورد و در مقابل TF810C توانسته است امتیاز ۱۱۹۳ را کسب کند. نتیجه اینکه در کاربردهایی که محاسبات در آنها نقش اصلی دارد یک دستگاه با پردازنده اتم اختلاف چندانی نسبت به پنتیوم و سلرون نخواهد داشت و زمانی که کاربر در حال اجرای فعالیتی با درگیری تمام سیستم باشد هر کدام از اجزا می‌توانند نقش محدودکننده خود را نشان دهند. این موضوع را می‌توان بطور عملی در سرعت رم دستگاه مشاهده کرد. در TF810C سرعت خواندن رم حدود ۴ گیگابایت بر ثانیه و سرعت کپی حدود ۳٫۱ گیگابایت بر ثانیه است.

 

در مشخصات فنی تعریف شده برای این پردازنده‌ها امکان سازگاری با سیستم‌های ۶۴ بیتی وجود دارد با این حال اتم Z2760 از سیستم‌عامل ۳۲ بیتی پشتیبانی می‌کند. این پردازنده دارای هسته گرافیکی است که بر پایه PowerVR SGX 545 طراحی شده است و با فرکانس ۵۳۳ مگاهرتز اجرا می‌شود. از دیگر بخش‌های این مدل می‌توان به کنترلر حافظه LPDDR2 با قابلیت پشتیبانی از حداکثر ۲ گیگابایت حافظه اشاره کرد. بخش گرافیکی این مدل برای محتوای دو بعدی کیفیت قابل قبولی دارد و می‌تواند انواع محتواهای تصویری را نمایش دهد. این توانایی در مورد فیلم‌ها با کدک‌های سنگین نیز بدون محدودیت انجام می‌شود اما توان اجرای محتوای سه‌بعدی را ندارد. ضمن اینکه این بخش با رابط دایرکت ایکس ۹ سازگار است و از رابط DX11 پشتیبانی نمی‌کند.

این مدل مجهز به ۲ گیگابایت رم DDR3 است و برای ذخیره‌سازی فایل‌ها می‌توان از ۶۴ گیگابایت فضا روی یک کارت MMC استفاده کرد. سرعت خوانش اطلاعات از روی این درایو معادل ۷۶ مگابایت بر ثانیه است که می‌توان گفت کارایی ضعیفی نیست.

 

 

امکانات گسترده‌ای برای ارتباطات این دستگاه فراهم شده است و مهمترین آنها شبکه وایرلس با قدرت پشتیبانی از استاندارد ۸۰۲٫۱۱n با سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است. علاوه بر این ماژول بلوتوث نشل چهارم نیز در این مدل استفاده شده که می‌توان آن را روی اغلب تبلت‌های ویندوزی مشاهده کرد. اهمیت بلوتوث در این است که تبلت‌ها قسمتی از ارتباط خود با وسایل جانبی را از طریق این فناوری برقرار می‌کنند. در این مدل امکان نصب سیم کارت وجود ندارد ولی فناوری NFC برای ارتباط با تجهیزات جانبی و کاربردهای مرتبط با آن به دستگاه افزوده شده است.

 

نتیجه‌گیری

ویوو تب TF810C یکی از مدعیان جهانی حوزه تبلت‌ها با ویندوز هشت است و از نظر طراحی و مشخصات فنی، مزیت‌های زیادی را با خود همراه دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا صرف نظر از بحث قیمت، بتوان این دستگاه را با توجه به امتیازات آن یکی از معدود گزینه‌های قابل اعتنا هنگام خرید مطرح کرد. یک دستگاه شیک با وزن اندک، بدنه مقاوم و امکاناتی همچون مسیریاب، عمر باتری زیاد، قلم Wacom، اسپیکر با صدای شفاف و رسا، انواع پورت‌ها و البته نمایشگر مجهز به فناوری S-IPS+ قدرت زیادی برای رقابت با سایر محصولات مشابه دارد و در شرایط فعلی ایران نیز می‌توان گفت تنها گزینه موجود در این رده است. در نتیجه مواردی که ممکن است تحت عنوان معایب دستگاه مطرح شود چندان قابل بحث نیستند. این موارد را می‌توان شامل روشنایی و امکام مشاهده تصویر در فضای باز، سرعت دستگاه در اجرای برنامه‌های نیمه‌حرفه‌ای، زمان شارژ و ظرفیت محدود ذخیره‌سازی دانست. اگر در استفاده از تبلت این موارد جزو اولویت‌های کاربر باشد بهتر است راه‌حل دیگر مانند اولترابوک‌ها را امتحان کند زیرا گزینه‌های زیادی در این رده قابل پیشنهاد نیستند. در مقابل امتیازات زیادی را می‌توان به ویوو تب TF810C داد که اولترابوک‌ها فاقد آن هستند. کلام آخر اینکه تبلت حرفه‌ای ایسوس با ضمانت شرکت آوات ارائه می‌شود و اگر قیمت ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار تومانی این دستگاه قابل چشم‌پوشی است می‌توانید از ویوو تب TF810C لذت زیادی ببرید.

 


منبع: لپ تاپ مدیا

 

 

برچسب ها: دریچه ، بررسی ، vivotab
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
یاسی
۱۱:۰۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۲
با دقت بخونید مطلبو بعد هی بگید قیمتش قیمتش
خط آخر نوشته
3250000
Iran (Islamic Republic of)
ramin
۲۰:۵۵ ۲۴ مهر ۱۳۹۲
سلام اطلاعات جامعی بود ممنون.
قیمتش تو بازار چه قدره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ramin
۱۵:۴۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۲
سلام اطلاعات جامعی بود ممنون.
قیمتش تو بازار چه قدره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۱۸ مهر ۱۳۹۲
خب حداقل قیمتش روکنا تصویر بزنید
Netherlands
hamid
۲۰:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
سلام خدمت مجریان مجله خبری قیمت این کالا چنده
Iran (Islamic Republic of)
OMID
۱۰:۰۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
در ایران چنین محصولاتی هست
Iran (Islamic Republic of)
مهراب
۰۰:۱۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۲
لطفا قیمت محصولات که معرفی میشند رو بزارید ...ممنون
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۳۵ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
سلام قیمتش چنده
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۱۹:۴۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
با عرض سلام و خسته نباشید قیمت چند است.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۵۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
سلام قیمتش چنده
آخرین اخبار