با حضور اعضاي حزب مردم سالاري؛

50 برنامه "مصطفي کواکبيان" رونمايي شد

رئوس برنامه‌های دولت اخلاق "مصطفی کواکبیان" با حضور اعضای دفتر سیاسی حزب مردم‌سالاری رونمایی شد.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، طی مراسمی با حضور اعضای دفتر سیاسی حزب مردم سالاری، از 50 برنامه "مصطفی کواکبیان"، کاندیدای اختصاصی حزب مردم سالاری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رونمایی شد.

بر پايه اين گزارش این برنامه‌ها که در چارچوب یک برنامه‌ریزی مدون حزبی و براساس اصول قانون اساسی و قانون برنامه پنجم توسعه و سند چشم‌انداز بیست ساله ایران 1404 طراحی شده، تحت عنوان «50 گل باید شکفته شود»، صبح روز یکشنبه 29 اردیبهشت‌ماه در دفتر مرکزی حزب مردم‌سالاری رسما رونمایی شد.

رئوس این برنامه‌ها به شرح ذیل است:

برمبنای اصول قانون اساسی و سند چشمانداز 1404 و قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران پنجاه برنامه با شعار «50 گل باید شکفته شود» به شرح زیر در اولویت میباشد.

هر چند در اینجا به رئوس کلی آن اشاره شده است؛ اما شرح تفصیلی آن در هفت کمیته اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، بین‌المللی، امور زیربنایی، اجتماعی و اداری حزب مردم‌سالاری با حضور بیش از 50 کارشناس در حال نهایی شدن است.

الف-  برنامه‌های اقتصادی


1- طرح ضربتی برای تک رقمی کردن نرخ بیکاری


به منظور رفع موانع رشد اشتغال پایدار و تک رقمی کردن نرخ بیکاری یک طرح ضربتی براساس ماده 80 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران باید تهیه شود تا در پایان یک دوره چهار ساله نرخ بیکاری به زیر 10 درصد سوق یابد.


2- کنترل واردات بیرویه با سازو کار مناسب تعرفهای



در علم اقتصاد گفته میشود هر دلار واردات به منزله از دست رفتن بخشی از اشتغال است لذا به منظور تقویت تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال پایدار و با عنایت به ممنوعیت ورود کالاهای غیرضرور در برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران باید با سازو کار مناسب تعرفهای، واردات بیرویه کنترل شود.


3- استقلال بانک مرکزی


به منظور مدیریت مناسب بر سیاستهای پولی و بانکی کشور باید بر استقلال بانک مرکزی تاکید شود لذا با اصلاح ماده 88 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران میتوان از حالت فعلی یعنی تلقی قلک اختصاصی بودن بانک مرکزی برای دولت آن را به جایگاه واقعی تنظیم مناسب مدیریت پول و اعتبار ارتقا داد.



4- تقویت ارزش پول ملی با سیستم « شناور مدیریت شده» نظام ارزی کشور



شکی نیست که در یک سال اخیر بیشاز دو سوم ارزش پول ملی کاهش یافته است لذا به منظور افزایش قدرت خرید مردم و جلوگیری از افزایش تورم باید بر مبنای ماده 81 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نظام ارزی کشور با سیستم «شناور مدیریت شده» سامان یابد.


5- کاهش نرخ تورم به زیر 20 درصد با جلوگیری از رشد نقدینگی


شش برابر شدن نقدینگی کشور از سال 84 تا سال 92 اصلیترین عامل افزایش تورم به حدود 39 درصد (براساس آخرین آمار نرخ تورم نقطهای بانک مرکزی) میباشد لذا با استفاده از انواع سازوکارهای قانونی از جمله استفاده از تسهیلات  مالی خارجی وبیع متقابل (فاینانس) در طرحهای بزرگ بر مبنای مواد 82 و 83 و 84 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران میتوان از رشد نقدینگی جلوگیری نمود و نرخ تورم را ظرف حداقل چهار سال به زیر 20 درصد رسانید.


6- هدفمند کردن یارانهها از طریق کارت اعتباری به جای پرداخت نقدی



متاسفانه قانون هدفمند کردن یارانهها به صورت ناقص اجرا شد لذا قانون مذکور در سالهای 93 و 94 باید به صورت کامل اجرا شود تا قیمتها واقعی گردد. اما به منظور جلوگیری از رشد نقدینگی می‌توان یارانه‌های نقدی را از طریق کارت اعتباری به دهکه‌ای پائین پرداخت نمود و به همان میزان درآمدهای ناشی از واقعی شدن قیمتها درصدی را برای سرانه بهداشت و درمان و حملونقل و انرژی و مسکن و خوراک و... در نظر گرفت.



7- کاهش وابستگی بودجه به نفت از طریق افزایش سهم مالیات در تامین بودجه



با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاستهای ابلاغی بخش انرژی تا پایان سند چشمانداز بیست ساله کشور باید وابستگی بودجه به نفت قطع شود اما متاسفانه مسیر بودجه‌های سنوات اخیر چنین روندی را نشان نمیدهد لذا برای تقویت اقتصاد ملی و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی باید از طریق افزایش سهم مالیات در تامین بودجه اقدام کرد البته فشار این مالیات‌ها نباید بر طبقات فرو دست جامعه باشد.



8- تکمیل فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین مشترک گاز و نفت



ایران دارای دومین ذخایر غنی گاز و سومین ذخایر غنی نفت جهان است لذا به منظور افزایش ارزش افزوده حاصل از تولید و صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، تکمیل فازهای پارس جنوبی مهمترین اولویت اقتصادی کشور محسوب میشود کما اینکه باید هر چه بیشتر میادین مشترک گاز و نفت توسعه یابد.



9- توسعه صادرات غیرنفتی با اولویت صادرات صنعتی و کشاورزی تا رقم 70 میلیارد دلار


اداره اقتصاد کشور نباید صرفا از طریق درآمدهای نفتی و یا مالیات صورت گیرد لذا باید صادرات غیر نفتی با اولویت صادرات صنعتی و کشاورزی روز به روز گسترش یابد به همین منظور باید موازنه مثبت  تجارت خارجی به نفع صادرات به گونهای صورت گیرد که در پایان یک دوره چهار ساله درآمد سالانه ناشی از توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه صادرات صنعتی و کشاورزی به رقم 70 میلیارد دلار برسد.



10- توسعه صنعت گردشگری به حداقل 2 درصد تولید ناخالص ملی



ایران جزو 10 کشور اول جهان از لحاظ آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی برای جذب گردشگران خارجی محسوب میشود اما متاسفانه به دلایل زیادی صنعت توریسم در ایران بسیار ضعیف است در حالی که کشوری همانند ترکیه با درآمدهای بالای این صنعت اداره میشود لذا به جای واردات بیرویه کالا میتوان گردشگران خارجی را پذیرا شد تا هم ایجاد اشتغال شود و هم درآمدزایی و در پایان یک دوره چهار ساله حداقل سهم صنعت توریسم را به دو درصد تولید ناخالص ملی ارتقا بخشید.



11- خصوصی‌سازی واقعی و جلوگیری از رشد مراکز شبه دولتی



در بسیاری از موارد اجرای اصل 44 قانون اساسی با تاکیدات و سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب چندان همخوانی ندارد و حتی به جای خصوصیسازی، اختصاصیسازی شرکتها و موسسات دولتی و ایجاد مراکز شبه دولتی تحقق یافته است لذا به منظور اجرای دقیق اصل 44 باید معایب آن را رفع نموده و به دقت درصدد اجرای اصل مذکور باشیم.


12- فعالسازی شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی


به منظور تقویت تولیدات داخلی و رفع موانع توسعه صادرات و بهبود فضای کسب و کار شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی براساس ماده 75 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران  باید هر چه بیشتر فعال شود.


ب- برنامه‌های سیاسی


13- اجرای کامل اصول قانون اساسی به ویژه اصول فصل سوم مربوط به حقوق ملت


براساس اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی رئیس‌جمهور به عنوان عالیترین مقام رسمی کشور (پس از مقام رهبری) مسوولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد لذا رئیس‌جمهور به عنوان مدافع حقوق ملت موظف است علاوه بر اجرای کامل قانون اساسی به عنوان مهمترین سند میثاق ملی حتما بر اجرای اصول نوزدهم تا چهل و دوم اهتمام ویژه بورزد.



14- کابینه ائتلافی بر مبنای شایستهسالاری و با حضور نخبگان جناحهای سیاسی معتقد به نظام



بیشک تعداد زیادی از عناصر متدین در میان هر دو جناح اصولگرا و اصلاحطلب وجود دارند که متاسفانه منزوی شده‌اند لذا باید تمامی نخبگان سیاسی متعهد متخصص و با تجربه و دلسوز نظام جمهوری اسلامی ایران را به صحنه کشانید و  از وجود آنان برای پیشرفت اهداف نظام و اداره دولت بر مبنای شایستهسالاری بهره جست تا هم مفهوم دولت وحدت ملی تحقق یابد و هم از تقابل جناح‌ها که زمینه تضعیف و اقتدار حکومت را فراهم می‌سازد کاسته شود.



15- تقویت احزاب و تشکل‌های سیاسی و مردمی با احیای خانه احزاب در راستای اقتدار نظام



علیرغم نقش بیبدیل احزاب در رشد مردمسالاری و برخورداری از جایگاه هسته‌های اصلی رقابت انتخاباتی در هر کشور متاسفانه در سالهای اخیر احزاب به شدت جایگاه واقعی سیاسی خود را از دست دادهاند و حتی خانه احزاب به تعطیلی کشانیده شده است. لذا در راستای اقتدار نظام باید دولت جهت مشارکت نهادینه شده مردم در عرصه تعیین سرنوشت با اصلاح و تکمیل قانون احزاب به تقویت جمعیتها و تشکلهای سیاسی و احزاب رسمی قانونی بپردازد.



16- تنظیم سازوکار مناسب اجرای اصل هشتم قانون اساسی به ویژه در عرصه امور سیاسی، اجتماعی و فرهنگی



هر چند بر مبنای اصل هشتم قانون اساسی، در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفهای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت؛ اما متاسفانه در عمل نقد دولتمردان و تحقق فریضه مذکور سازو کار مناسبی ندارد و گاهی تقلیل آن صرفا در اجرای طرح حجاب و عفاف، روح واقعی این فریضه بزرگ که تحقق تمام فرایض دیگر به آن وابسته است را بیخاصیت میکند؛ لذا باید با تنظیم سازو کار قانونی مناسب این اصل مغفول مانده قانون اساسی احیا شود.



17- پیگیری حقوق اقوام و اقلیت‌ها با ایجاد دفتر ویژه


هرگز نباید اقوام و اقلیتهای دینی و مذهبی را به عنوان یک تهدید تصور کرد بلکه در صورت برنامهریزی و مدیریت صحیح میتوان آنان را فرصت بسیار مناسبی جهت تقویت و اقتدار و سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد. بیشک قاطبه آنان پشتیبانی از ایران اسلامی و نظام دینی را برای خودشان ضروری و واجب می‌دانند.



18- تعیین هیات منصفه سیاسی و اجرای کامل اصل 168 قانون اساسی


متاسفانه علیرغم گذشت بیشاز 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هنوز جرم سیاسی تعریف نشده است و تفاوت جرایم سیاسی با جرایم امنیتی مشخص نیست و بر همین مبنا تاکنون هیات منصفه سیاسی شکل نگرفته و توقیف و پلمپ احزاب صرفا با عنوان جرایم امنیتی صورت میگیرد که باید جهت برخورد قانونی با تخلفات احزاب حتما سازو کار اجرای اصل 168 قانون به شکل قانونی تعریف و مشخص شود.



19- رفع نواقص انتخاباتی با تصویب قانون جامع انتخابات



بارها اعضای محترم شورای نگهبان نواقص انتخاباتی را گوشزد کردهاند اما متاسفانه چه در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری اشکالات فراوانی وجود دارد که باید اصلاح شود کاندیداتوری بیشاز 500 نفر در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نمونهای از نواقص مذکور در قانون انتخابات است.



20- الگو سازی توسعه سیاسی جهت ارائه طرح نوین نظام حکومتی به منظور مدیریت مناسب


بر سیاست‌های پولی و بانکی کشور باید بر استقلال بانک مرکزی تاکید شود لذا با اصلاح ماده 88 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران میتوان از حالت فعلی یعنی تلقی قلک اختصاصی بودن بانک مرکزی برای دولت آن را به جایگاه واقعی تنظیم مناسب مدیریت پول و اعتبار ارتقا داد.



4- تقویت ارزش پول ملی با سیستم « شناور مدیریت شده» نظام ارزی کشور


شکی نیست که در یک سال اخیر بیشاز دو سوم ارزش پول ملی کاهش یافته است لذا به منظور افزایش قدرت خرید مردم و جلوگیری از افزایش تورم باید بر مبنای ماده 81 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران نظام ارزی کشور با سیستم «شناور مدیریت شده» سامان یابد.



5- کاهش نرخ تورم به زیر 20 درصد با جلوگیری از رشد نقدینگی


شش برابر شدن نقدینگی کشور از سال 84 تا سال 92 اصلیترین عامل افزایش تورم به حدود 39 درصد (براساس آخرین آمار نرخ تورم نقطهای بانک مرکزی) میباشد لذا با استفاده از انواع سازوکارهای قانونی از جمله استفاده از تسهیلات  مالی خارجی وبیع متقابل (فاینانس) در طرحهای بزرگ بر مبنای مواد 82 و 83 و 84 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران میتوان از رشد نقدینگی جلوگیری نمود و نرخ تورم را ظرف حداقل چهار سال به زیر 20 درصد رسانید.



6- هدفمند کردن یارانه‌ها از طریق کارت اعتباری به جای پرداخت نقدی



متاسفانه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به صورت ناقص اجرا شد لذا قانون مذکور در سال‌های 93 و 94 باید به صورت کامل اجرا شود تا قیمت‌ها واقعی گردد. اما به منظور جلوگیری از رشد نقدینگی میتوان یارانههای نقدی را از طریق کارت اعتباری به دهکهای پائین پرداخت نمود و به همان میزان درآمدهای ناشی از واقعی شدن قیمت‌ها درصدی را برای سرانه بهداشت و درمان و حمل‌ونقل و انرژی و مسکن و خوراک و... در نظر گرفت.



7- کاهش وابستگی بودجه به نفت از طریق افزایش سهم مالیات در تامین بودجه


با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری در سیاستهای ابلاغی بخش انرژی تا پایان سند چشمانداز بیست ساله کشور باید وابستگی بودجه به نفت قطع شود اما متاسفانه مسیر بودجه‌های سنوات اخیر چنین روندی را نشان نمیدهد لذا برای تقویت اقتصاد ملی و دور زدن تحریم‌های بینالمللی باید از طریق افزایش سهم مالیات در تامین بودجه اقدام کرد البته فشار این مالیاتها نباید بر طبقات فرو دست جامعه باشد.


8- تکمیل فازهای پارس جنوبی و توسعه میادین مشترک گاز و نفت


ایران دارای دومین ذخایر غنی گاز و سومین ذخایر غنی نفت جهان است لذا به منظور افزایش ارزش افزوده حاصل از تولید و صادرات فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، تکمیل فازهای پارس جنوبی مهمترین اولویت اقتصادی کشور محسوب می‌شود کما اینکه باید هر چه بیشتر میادین مشترک گاز و نفت توسعه یابد.



9- توسعه صادرات غیرنفتی با اولویت صادرات صنعتی و کشاورزی تا رقم 70 میلیارد دلار



اداره اقتصاد کشور نباید صرفا از طریق درآمدهای نفتی و یا مالیات صورت گیرد لذا باید صادرات غیر نفتی با اولویت صادرات صنعتی و کشاورزی روز به روز گسترش یابد به همین منظور باید موازنه مثبت  تجارت خارجی به نفع صادرات به گونهای صورت گیرد که در پایان یک دوره چهار ساله درآمد سالانه ناشی از توسعه صادرات غیرنفتی به ویژه صادرات صنعتی و کشاورزی به رقم 70 میلیارد دلار برسد.



10- توسعه صنعت گردشگری به حداقل 2 درصد تولید ناخالص ملی



ایران جزو 10 کشور اول جهان از لحاظ آثار تاریخی و جاذبه‌های طبیعی برای جذب گردشگران خارجی محسوب میشود اما متاسفانه به دلایل زیادی صنعت توریسم در ایران بسیار ضعیف است در حالی که کشوری همانند ترکیه با درآمدهای بالای این صنعت اداره میشود لذا به جای واردات بیرویه کالا میتوان گردشگران خارجی را پذیرا شد تا هم ایجاد اشتغال شود و هم درآمدزایی و در پایان یک دوره چهار ساله حداقل سهم صنعت توریسم را به دو درصد تولید ناخالص ملی ارتقا بخشید.



11- خصوصی‌سازی واقعی و جلوگیری از رشد مراکز شبه دولتی


در بسیاری از موارد اجرای اصل 44 قانون اساسی با تاکیدات و سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب چندان همخوانی ندارد و حتی به جای خصوصیسازی، اختصاصیسازی شرکتها و موسسات دولتی و ایجاد مراکز شبه دولتی تحقق یافته است لذا به منظور اجرای دقیق اصل 44 باید معایب آن را رفع نموده و به دقت درصدد اجرای اصل مذکور باشیم.


12- فعال‌سازی شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی


به منظور تقویت تولیدات داخلی و رفع موانع توسعه صادرات و بهبود فضای کسب و کار شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی براساس ماده 75 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ا باید هر چه بیشتر فعال شود.


ب- برنامه‌های سیاسی



13- اجرای کامل اصول قانون اساسی به ویژه اصول فصل سوم مربوط به حقوق ملت



براساس اصل یکصد و سیزدهم قانون اساسی رئیس‌جمهور به عنوان عالیترین مقام رسمی کشور (پس از مقام رهبری) مسوولیت اجرای قانون اساسی را بر عهده دارد لذا رئیسجمهور به عنوان مدافع حقوق ملت موظف است علاوه بر اجرای کامل قانون اساسی به عنوان مهمترین سند میثاق ملی حتما بر اجرای اصول نوزدهم تا چهل و دوم اهتمام ویژه بورزد.



14- کابینه ائتلافی بر مبنای شایسته سالاری و با حضور نخبگان جناحهای سیاسی معتقد به نظام


بیشک تعداد زیادی از عناصر متدین در میان هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب وجود دارند که متاسفانه منزوی شده‌اند لذا باید تمامی نخبگان سیاسی متعهد متخصص و با تجربه و دلسوز نظام جمهوری اسلامی ایران را به صحنه کشانید و  از وجود آنان برای پیشرفت اهداف نظام و اداره دولت بر مبنای شایسته سالاری بهره جست تا هم مفهوم دولت وحدت ملی تحقق یابد و هم از تقابل جناحها که زمینه تضعیف و اقتدار حکومت را فراهم میسازد کاسته شود.



15- تقویت احزاب و تشکلهای سیاسی و مردمی با احیای خانه احزاب در راستای اقتدار نظام



علیرغم نقش بی‌بدیل احزاب در رشد مردمسالاری و برخورداری از جایگاه هسته‌های اصلی رقابت انتخاباتی در هر کشور متاسفانه در سال‌های اخیر احزاب به شدت جایگاه واقعی سیاسی خود را از دست دادهاند و حتی خانه احزاب به تعطیلی کشانیده شده است. لذا در راستای اقتدار نظام باید دولت جهت مشارکت نهادینه شده مردم در عرصه تعیین سرنوشت با اصلاح و تکمیل قانون احزاب به تقویت جمعیت‌ها و تشکل‌های سیاسی و احزاب رسمی قانونی بپردازد.


16- تنظیم سازوکار مناسب اجرای اصل هشتم قانون اساسی به ویژه در عرصه امور سیاسی


 اجتماعی و فرهنگی


هر چند بر مبنای اصل هشتم قانون اساسی، در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفهای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت؛ اما متاسفانه در عمل نقد دولتمردان و تحقق فریضه مذکور سازو کار مناسبی ندارد و گاهی تقلیل آن صرفا در اجرای طرح حجاب و عفاف، روح واقعی این فریضه بزرگ که تحقق تمام فرایض دیگر به آن وابسته است را بیخاصیت میکند؛ لذا باید با تنظیم سازو کار قانونی مناسب این اصل مغفول مانده قانون اساسی احیا شود.


17- پیگیری حقوق اقوام و اقلیت‌ها با ایجاد دفتر ویژه


هرگز نباید اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی را به عنوان یک تهدید تصور کرد بلکه در صورت برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح میتوان آنان را فرصت بسیار مناسبی جهت تقویت و اقتدار و سرافرازی نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی کرد. بیشک قاطبه آنان پشتیبانی از ایران اسلامی و نظام دینی را برای خودشان ضروری و واجب میدانند.


18- تعیین هیات منصفه سیاسی و اجرای کامل اصل 168 قانون اساسی


متاسفانه علیرغم گذشت بیشاز 35 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هنوز جرم سیاسی تعریف نشده است و تفاوت جرایم سیاسی با جرایم امنیتی مشخص نیست و بر همین مبنا تاکنون هیات منصفه سیاسی شکل نگرفته و توقیف و پلمپ احزاب صرفا با عنوان جرایم امنیتی صورت میگیرد که باید جهت برخورد قانونی با تخلفات احزاب حتما سازو کار اجرای اصل 168 قانون به شکل قانونی تعریف و مشخص شود.



19- رفع نواقص انتخاباتی با تصویب قانون جامع انتخابات


بارها اعضای محترم شورای نگهبان نواقص انتخاباتی را گوشزد کرده‌اند اما متاسفانه چه در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و چه در قانون انتخابات ریاستجمهوری اشکالات فراوانی وجود دارد که باید اصلاح شود کاندیداتوری بیشاز 500 نفر در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم نمونهای از نواقص مذکور در قانون انتخابات است.


20- الگوسازی توسعه سیاسی جهت ارائه طرح نوین نظام حکومتی


هر چند تحقق معنویت و اخلاق میتواند مهمترین وجه تمایز نظام مردمسالاری دینی با حکومتهای سکولار و لائیک باشد؛ اما ملتهای انقلابی و مسلمان میخواهند ببینند که ملت سرافراز ایران در زمینه توسعه سیاسی با چه الگویی حرکت میکنند؟ به ویژه ما باید الگو بودن خودمان در زمینه آزادی بیان و مطبوعات، آزادی اجتماعات و میتینگهای سیاسی و آزادی جمعیتها و تشکلهای سیاسی و نحوه نهادینه شدن اجزای جامعه مدنی اسلامی را به رخ جهانیان بکشیم. البته در این زمینه برخورد با عناصر خودسر برهم زننده اجتماعات قانونی که چندین بار از سوی مقام معظم رهبری مورد عتاب و خطاب قرار گرفتهاند از برنامههای ضروری است.



ج- برنامه‌های فرهنگی


21- یکپارچه‌سازی جهتگیری نهادهای فرهنگی


موازیکاری بین نهادهای فرهنگی فعال در عرصه فرهنگ، یکی از مشکلات اساسی حوزه فرهنگ است به عبارت دیگر هر چند مبانی فرهنگی و آموزههای دینی غیرقابل خدشه است اما متاسفانه وجود دهها نهاد فرهنگی که هر کدام ساز خودشان را مینوازند انرژیهای فراوانی را از نظام گرفته است. لذا لازم است بین دستگاههای مختلف فرهنگی، وحدت رویه ایجاد شود و با حذف موازیکاری، اهداف عالیه کشور در عرصه فرهنگ به نحو مطلوب‌تری تحقق یابد.


22- ضرورت تقویت تشکلهای دانشجویی و کرسیهای آزاداندیشی


رهبر معظم انقلاب فرمودند خدا لعنت کند دستهایی را که میخواهند دانشجویان ما غیرسیاسی باشند لذا فعالیت دانشجویان در عرصههای مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در قالب تشکلهای دانشجویی، از ضرورتهای جدی عرصه آموزش عالی است؛ کما اینکه باید کرسیهای آزاداندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری از سوی اساتید دانشگاه‌ها جدی گرفته شود.


23- ایجاد معاونت ویژه موسسات آموزش عالی غیردولتی در وزارت علوم



برای از بین بردن برخورد تبعیض آلود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بین موسسات دولتی و غیردولتی، معاونت ویژه موسسات آموزش عالی در ساختار اداری وزارت علوم تشکیل خواهد شد تا با توجه به افزایش سهم موسسات آموزش عالی غیردولتی در تعلیم و تربیت دانشجویان کشور، سطح آموزشی دانشجویان در تمامی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها ارتقا یابد.



24- ایجاد تلویزیون خصوصی


 در راستای تقویت بخش خصوصی و با عنایت به توسعه شبکه های تلویزیونی ماهوارهای همچون voa، بیبیسی پرشن، منوتو، فارسی وان، جم و... که فرهنگ بیغیرتسازی را در میان بسیاری از خانوادههای ایرانی ترویج میکنند قطعا ایجاد تلویزیون خصوصی در کنار صدا و سیما، از طریق قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک ضرورت جدی پیگیری میشود و با رفع مشکلات قانونی آن و اعتماد به معتمدین و اهل فن همچون مدیران مسوول مطبوعات  میتوان مجوزهای لازم برای راه‌اندازی تلویزیون خصوصی را به افراد متعهد واگذار کرد.



25- احیای خانه سینما


 تعطیلی خانه سینما، یکی از اقداماتی بود که با هدف دولتی کردن سینما و وابسته کردن سینماگران به دولت صورت گرفت در حالی که تمامی اقشار جامعه از جمله هنرمندان و سینماگران باید در چارچوب موازین شرعی و قانون آزاد باشند و حق بهره‌مندی از تشکل‌های صنفی خاص خود را که در قالب خانه سینما تبلور یافته بود داشته باشند. به همین جهت احیای خانه سینما را با جدیت پیگیری خواهم کرد.


26- تصویب و اجرای قانون نظام جامع اطلاع‌رسانی



متاسفانه علیرغم آنکه دولت در برنامههای چهارم و پنجم توسعه ج.ا.ا برای ارائه لایحه جهت تصویب قانون نظام جامع اطلاعرسانی ملزم شده است اما قانون مطبوعات با وجود مشکلات فراوانی که در عرصه مطبوعات و رسانهها به ویژه سایتهای خبری و وبلاگها و فضای مجازی دارد و همه دستاندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارباب جراید به آن اذعان دارند. همچنان از سال 1376 تاکنون هیچ تغییری نکرده است لذا ضرورت دارد در این زمینه هر چه سریع‌تر لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مشکلات فراروی مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه برداشته شود تا با فیلترینگ سلیقهای و محدودیتهای غیرمنطقی بهانه را برای مخالفان نظام فراهم نکنیم.



27- حل مشکلات مربوط به اقتصاد مطبوعات غیردولتی و حوزه چاپ و نشر



زمانی که قیمت خوراک جسمی مردم قدری گران شود همگان دستپاچه میشوند اما متاسفانه دولت کنونی در مورد نرخ غذای فکری و فرهنگی مردم در یک سال اخیر در زمینه مطبوعات غیردولتی و حوزه چاپ و نشر غیردولتی هیچ پاسخی ندارد و لذا اصحاب فرهنگ به شدت تحت فشار طاقت فرسای گرانی هستند که به عنوان یک اولویت فرهنگی در این زمینه باید چاره‌اندیشی شود؛ کما اینکه برای نویسندگان و خبرنگاران باید تسهیلات ویژهای تخصیص یابد.


28- مقابله با تجمل‌گرایی و ترویج فرهنگ سادهزیستی به ویژه برای تسهیل ازدواج جوانان



هر چند افزایش وام راهکار مناسبی برای ازدواج جوانان است؛ اما متاسفانه بسیاری از حواشی و مضایق و محدودیتهای دست و پاگیر موجب شده است که بیشاز ده میلیون نفر از جوانان ما علیرغم برخورداری از سن ازدواج نتوانند ازدواج نمایند. لذا علاوه بر افزایش هر چه بیشتر در زمینه وام جوانان میتوان با عنایت به مقابله با تجملگرایی و ترویج فرهنگ ساده‌زیستی با اقدامات موثری در این زمینه گامهای جدی برداریم.


29- تقویت زبان و ادبیات فارسی به ویژه در کشورهای همسایه و حوزه تمدنی ایران


بدون شک برای نفوذ در میان کشورهای مختلف و افزایش توانمندی و اقتدار ایران باید حتما زبان و ادبیات فارسی را به ویژه در میان کشورهای همسایه و حوزه تمدنی ایران گسترش دهیم.



30- استفاده از ظرفیتهای اقتصادی، فرهنگی و تخصصی ایرانیان خارج از کشور


بدون شک وجود چند صد هزار نفر ایرانی مقیم کشورهای مختلف به ویژه آن دسته از افرادی که تمایل فراوانی برای بازگشت به ایران و خدمت به ایرانیان داخل کشور دارند سرمایه مهم فرهنگی و اجتماعی محسوب میشوند که هیچ کس نباید منکر آن باشد و لذا با برنامهریزی صحیح میتوان از این ظرفیت‌ها بهره جست.


د- برنامه‌های اجتماعی



31- تبدیل شوراهای شهرداری به شوراهای شهرو انتخاب مستقیم شهرداران از سوی مردم



 با افزایش حیطه اختیارات شوراها در حوزههای مختلف شهری، بهداشتی، آموزشی، انتظامی و... با هدف جلوگیری از قرار گرفتن شوراها در سیطره شهرداریها باید شوراهای شهرداری کنونی را به شوراهای شهر به صورت واقعی تبدیل کنیم تا زمینه انتخاب مستقیم شهرداران توسط مردم فراهم شود هر چند در وضعیت کنونی باید همان شوراها شهردار را انتخاب کنند.


32- اجرای طرح نظام معلمی و نظام استادی


مسایل صنفی معلمان و اساتید، تنها بخشی از مشکلات و نیازهای آنان است. لذا برای بهرهگیری از تجربیات معلمان و اساتید و تقویت جایگاه و منزلت اجتماعی آنها باید طرح نظام معلمی و نظام استادی شکل گیرد تا روسای دانشگاهها با رای مستقیم اساتید و مدیران مدارس از سوی معلمان انتخاب شوند و امور مدارس و دانشگاهها توسط مدیران منتخب اداره شود.



33- ارتقای جایگاه سیاسی زنان


متاسفانه هنوز جایگاه سیاسی زنان ایران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و حضور فعالانه اجتماعی آنان در عرصههای مدیریتی و مجلس و شورای شهر بسیار کم است. لذا ارتقای جایگاه سیاسی زنان را از طریق برنامهریزیهای کاربردی پیگیری خواهیم کرد و حداقل 3 عضو کابینه را زنان تشکیل خواهند داد.

34- اجرای قانون جامع ایثارگران


علیرغم وجود مصوبه جامع مربوط به ایثارگران در مجلس هفتم که چندین سال است در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف مانده است بسیاری از جانبازان زیر 25 درصد خواستار اجرایی شدن مصوبه مذکور هستند که قطعا درخواست مذکور باید در اولویت قرار گیرد.


35- مدیریت ورزشکاران حرفهای در عرصه ورزش کشور


وجود عناصر سیاسی در راس وزارت ورزش موجب تضعیف جدی ورزش قهرمانی کشور شده است لذا باید عناصر حرفه‌ای و ورزشکار و متخصص متعهد بر عرصه ورزش مدیریت نمایند. کما اینکه واگذاری تیمهای پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی از راههای برون رفت از وضعیت کنونی ورزش به ویژه در فوتبال است.


36- پرداخت غیرنقدی بخشی از افزایش حقوق کارمندان و کارگران متناسب با نرخ تورم


علیرغم آنکه حقوحقوق کارگران باید براساس برنامه 5 ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران متناسب با نرخ تورم باشد اما متاسفانه دولت این قاعده را رعایت نمیکند. کما اینکه بسیاری از کارگاهها و بنگاههای اقتصادی گاهی حقوق کارگران را چندین ماه به تعویق انداخته و هیچکس فریادرسی ندارند.


37- بیمه همگانی و درمان رایگان برای دهکهای پائین جامعه


شکی نیست سلامت مردم اساسیترین عامل توسعه نیروی انسانی است لذا برنامهریزی برای تامین اجتماعی و همگانی و همچنین زمینهسازی برای درمان رایگان حداقل برای طبقات فرودست و دهکهای پائین جامعه را میتوان از مهمترین اقدامات دولت آیندهشمرد.

هـ . برنامهریزی‌های بین‌المللی



38- لغو تحریم‌ها:


براثر صدور قطعنامههای مختلف تحریم در شورای حکام، آژانسبینالمللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون تحریمهای مختلفی در مقیاسهای متفاوت برضد جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است که با طراحی مناسب و دیپلماسی اثرگذار در سطح سیاسی خارجی و تمرکز روی مساله لغو تحریمها، بدون دست برداشتن از اصول آرمانی انقلاب اسلامی، میتوانیم زمینه لغو تحریمهای بین‌المللی برضد جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازیم.



39- ترمیم رابطه ایران با آمریکا براساس عزت، مصلحت و حکمت با نظر مقام معظم رهبری


رهبری در سخنرانی مشهد مقدس فرمودند اینجانب مخالف مذاکره با آمریکا نیستم اما در مذاکره حتما باید خطوط قرمز رهبری رعایت شود لذا نباید برقراری رابطه با آمریکا را تابو تصور کرد و همه میدانیم ریشه اصلی مشکلات ما در حوزه روابط بینالملل، به خصومت ورزی قدرتهای سلطهگر غربی و نوع روابط ما با آمریکای قلدرماب برمیگردد.لذا با یک کار فشرده و دیپلماتیک میتوان برای لغو تحریمها و دفاع بیچونوچرا از حقوق هستهای و مقابله با اتهاماتی همچون نقض حقوق بشر و تروریسم و... و البته با در نظر گرفتن عزت، حکمت، مصلحت و اقتدار ملی زمینه برقراری رابطه ایران و آمریکا را براساس اصل 176 قانون اساسی برنامهریزی نموده و پس از تایید و مقاممعظمرهبری آن را اجرایی نماییم.


40- تغییر جدی در رویکرد مذاکرات با کشورهای 1+5 با تیم قوی:


مذاکرات هست‌های با کشورهای 1+5 به شیوه کنونی، نتیجه و دستاورد مثبتی در پینداشته و تداوم آن نیز به همین شکل بی‌فایده است.مذاکرات ایران و 1+5 باید براساس منطق برد-برد با هدف حفظ دستاوردهای هست‌های کشور و جلوگیری از وارد آمدن فشارهای بیشتر از سوی غرب تداوم یابد که جمعکردن روحیه استکبارستیزی و تنشزدایی با بهرهگیری از راهحلهای دیپلماتیک، ما را در تحقق این هدف یاری خواهد داد.


41- ایجاد معاونت حقوق بشر در وزارت خارجه


هرچند دیپلماسی ما در عرصه اتهامات حقوق بشر همواره ضعیف است و هرسال در مجمع عمومی سازمان ملل محکوم میشویم لذا در صورتی که معاونت حقوق بشر در وزارت امور خارجه تاسیس شود میتوانیم تا حد زیادی به اتهامات واهی مخالفان پاسخ دهیم و در عین حال موارد نقض حقوق بشر امثال آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی را افشا نماییم.


42- بهره‌گیری از ظرفیت جنبش عدم تعهد برای برهم زدن مناسبات حاکم برروابط بینالملل و شورای امنیت سازمان ملل


بدون شک برخورداری از حق نامشروع وتو برای پنج کشور زمینههای بیعدالتی و ظلم استکبار جهانی را فراهم ساخته است لذا چارهای نیست هم به خاطر منافع ملی کشور ایران عزیز و هم برای برهم زدن مناسبات ظالمانه حاکم برعرصه روابط بینالملل و ساختار شورای امنیت سازمان ملل که حتما ظرفیت جنبش عدم تعهد را به نحو احسن فعال نموده و به کار بندیم.

43- پیگیری حقوق اتباع ایرانیان خارج از کشور به ویژه 3000 هزار زندانی در کشورهای مختلف


بارها گفته شده است که بیش از 3000 هزار زندانی ایرانی در کشورهای مختلف داریم که باید جهت پیگیری امور مختلف و آزادی آنان تلاش کنیم لذا این مساله باید در اولویت وزارت امور خارجه باشد

ز-  برنامه‌های زیربنایی و اداری


که به تفضیل آن را در طرحهای مدون ارائه خواهم کرد

44- انتقال پایخت سیاسی و اداری از تهران


45- احیای سازمان برنامه و بودجه


46- پیگیری تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای اصلاحات جدی و رفع ظلم و تبعیض و فساد در تمامی زمینهها و عزم راسخ برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری و بانکی و رشوه خواری و راند خواری و پارتی بازی و... در تمامی ادارات.

47- اعتقاد راسخ دولت مردان به تبعیت از مقام معظم رهبری و تعامل مثبت دولت با سایر ارکان حکومتی همچون قوه قضائیه و قوه مقننه که بارها گفتهایم فصلوالخطاب دولت مقام معظم رهبری بوده و دولت فرزند مجلس محسوب میشود.

48- پیگیری طرح الگوی پیش رفت ایرانی و اسلامی جهت ارائه به ملت‌های دنیا


49- توسعه مناطق و توسعه روستایی


50- تحقق دولت اخلاق که مبنای اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و وجه تمایز اصلی «مردمسالاری دینی» با سایر حکومتهای رایج دنیاست.



هر چند تحقق معنویت و اخلاق میتواند مهمترین وجه تمایز نظام مردمسالاری دینی با حکومتهای سکولار و لائیک باشد؛ اما ملتهای انقلابی و مسلمان میخواهند ببینند که ملت سرافراز ایران در زمینه توسعه سیاسی با چه الگویی حرکت میکنند؟ به ویژه ما باید الگو بودن خودمان در زمینه آزادی بیان و مطبوعات، آزادی اجتماعات و میتینگهای سیاسی و آزادی جمعیتها و تشکلهای سیاسی و نحوه نهادینه شدن اجزای جامعه مدنی اسلامی را به رخ جهانیان بکشیم. البته در این زمینه برخورد با عناصر خودسر برهم زننده اجتماعات قانونی که چندین بار از سوی مقام معظم رهبری مورد عتاب و خطاب قرار گرفتهاند از برنامههای ضروری است.



ج- برنامه‌های فرهنگی


21- یکپارچه‌سازی جهت‌گیری نهادهای فرهنگی


موازیکاری بین نهادهای فرهنگی فعال در عرصه فرهنگ، یکی از مشکلات اساسی حوزه فرهنگ است به عبارت دیگر هر چند مبانی فرهنگی و آموزههای دینی غیرقابل خدشه است اما متاسفانه وجود دهها نهاد فرهنگی که هر کدام ساز خودشان را مینوازند انرژیهای فراوانی را از نظام گرفته است. لذا لازم است بین دستگاههای مختلف فرهنگی، وحدت رویه ایجاد شود و با حذف موازیکاری، اهداف عالیه کشور در عرصه فرهنگ به نحو مطلوبتری تحقق یابد.


22- ضرورت تقویت تشکل‌های دانشجویی و کرسی‌های آزاداندیشی


رهبر معظم انقلاب فرمودند خدا لعنت کند دستهایی را که میخواهند دانشجویان ما غیرسیاسی باشند لذا فعالیت دانشجویان در عرصههای مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در قالب تشکلهای دانشجویی، از ضرورتهای جدی عرصه آموزش عالی است؛ کما اینکه باید کرسیهای آزاداندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری از سوی اساتید دانشگاه‌ها جدی گرفته شود.

23- ایجاد معاونت ویژه موسسات آموزش عالی غیردولتی در وزارت علوم


برای از بین بردن برخورد تبعیض آلود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بین موسسات دولتی و غیردولتی، معاونت ویژه موسسات آموزش عالی در ساختار اداری وزارت علوم تشکیل خواهد شد تا با توجه به افزایش سهم موسسات آموزش عالی غیردولتی در تعلیم و تربیت دانشجویان کشور، سطح آموزشی دانشجویان در تمامی موسسات آموزش عالی و دانشگاهها ارتقا یابد.


24- ایجاد تلویزیون خصوصی


 در راستای تقویت بخش خصوصی و با عنایت به توسعه شبکههای تلویزیونی ماهوارهای همچون voa، بیبیسی پرشن، منوتو، فارسی وان، جم و... که فرهنگ بیغیرتسازی را در میان بسیاری از خانوادههای ایرانی ترویج میکنند قطعا ایجاد تلویزیون خصوصی در کنار صدا و سیما، از طریق قانون مصوب مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک ضرورت جدی پیگیری میشود و با رفع مشکلات قانونی آن و اعتماد به معتمدین و اهل فن همچون مدیران مسوول مطبوعات  میتوان مجوزهای لازم برای راهاندازی تلویزیون خصوصی را به افراد متعهد واگذار کرد.



25- احیای خانه سینما


 تعطیلی خانه سینما، یکی از اقداماتی بود که با هدف دولتی کردن سینما و وابسته کردن سینماگران به دولت صورت گرفت در حالی که تمامی اقشار جامعه از جمله هنرمندان و سینماگران باید در چارچوب موازین شرعی و قانون آزاد باشند و حق بهرهمندی از تشکلهای صنفی خاص خود را که در قالب خانه سینما تبلور یافته بود داشته باشند. به همین جهت احیای خانه سینما را با جدیت پیگیری خواهم کرد.


26- تصویب و اجرای قانون نظام جامع اطلاع‌رسانی


متاسفانه علیرغم آنکه دولت در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه ج.ا.ا برای ارائه لایحه جهت تصویب قانون نظام جامع اطلاعرسانی ملزم شده است اما قانون مطبوعات با وجود مشکلات فراوانی که در عرصه مطبوعات و رسانهها به ویژه سایتهای خبری و وبلاگها و فضای مجازی دارد و همه دستاندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ارباب جراید به آن اذعان دارند. همچنان از سال 1376 تاکنون هیچ تغییری نکرده است لذا ضرورت دارد در این زمینه هر چه سریع‌تر لایحه دولت در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و مشکلات فراروی مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب رسانه برداشته شود تا با فیلترینگ سلیقهای و محدودیتهای غیرمنطقی بهانه را برای مخالفان نظام فراهم نکنیم.


27- حل مشکلات مربوط به اقتصاد مطبوعات غیردولتی و حوزه چاپ و نشر


زمانی که قیمت خوراک جسمی مردم قدری گران شود همگان دستپاچه میشوند اما متاسفانه دولت کنونی در مورد نرخ غذای فکری و فرهنگی مردم در یک سال اخیر در زمینه مطبوعات غیردولتی و حوزه چاپ و نشر غیردولتی هیچ پاسخی ندارد و لذا اصحاب فرهنگ به شدت تحت فشار طاقت فرسای گرانی هستند که به عنوان یک اولویت فرهنگی در این زمینه باید چارهاندیشی شود؛ کما اینکه برای نویسندگان و خبرنگاران باید تسهیلات ویژهای تخصیص یابد.


28- مقابله با تجملگرایی و ترویج فرهنگ ساده‌زیستی به ویژه برای تسهیل ازدواج جوانان


هر چند افزایش وام راهکار مناسبی برای ازدواج جوانان است؛ اما متاسفانه بسیاری از حواشی و مضایق و محدودیتهای دست و پاگیر موجب شده است که بیشاز ده میلیون نفر از جوانان ما علیرغم برخورداری از سن ازدواج نتوانند ازدواج نمایند. لذا علاوه بر افزایش هر چه بیشتر در زمینه وام جوانان میتوان با عنایت به مقابله با تجملگرایی و ترویج فرهنگ سادهزیستی با اقدامات موثری در این زمینه گامهای جدی برداریم.



29- تقویت زبان و ادبیات فارسی به ویژه در کشورهای همسایه و حوزه تمدنی ایران


بدون شک برای نفوذ در میان کشورهای مختلف و افزایش توانمندی و اقتدار ایران باید حتما زبان و ادبیات فارسی را به ویژه در میان کشورهای همسایه و حوزه تمدنی ایران گسترش دهیم.



30- استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، فرهنگی و تخصصی ایرانیان خارج از کشور


بدون شک وجود چند صد هزار نفر ایرانی مقیم کشورهای مختلف به ویژه آن دسته از افرادی که تمایل فراوانی برای بازگشت به ایران و خدمت به ایرانیان داخل کشور دارند سرمایه مهم فرهنگی و اجتماعی محسوب میشوند که هیچ کس نباید منکر آن باشد و لذا با برنامهریزی صحیح میتوان از این ظرفیتها بهره جست.


د- برنامه‌های اجتماعی



31- تبدیل شوراهای شهرداری به شوراهای شهرو انتخاب مستقیم شهرداران از سوی مردم


 با افزایش حیطه اختیارات شوراها در حوزههای مختلف شهری، بهداشتی، آموزشی، انتظامی و... با هدف جلوگیری از قرار گرفتن شوراها در سیطره شهرداریها باید شوراهای شهرداری کنونی را به شوراهای شهر به صورت واقعی تبدیل کنیم تا زمینه انتخاب مستقیم شهرداران توسط مردم فراهم شود هر چند در وضعیت کنونی باید همان شوراها شهردار را انتخاب کنند.

32- اجرای طرح نظام معلمی و نظام استادی


مسایل صنفی معلمان و اساتید، تنها بخشی از مشکلات و نیازهای آنان است. لذا برای بهرهگیری از تجربیات معلمان و اساتید و تقویت جایگاه و منزلت اجتماعی آنها باید طرح نظام معلمی و نظام استادی شکل گیرد تا روسای دانشگاهها با رای مستقیم اساتید و مدیران مدارس از سوی معلمان انتخاب شوند و امور مدارس و دانشگاهها توسط مدیران منتخب اداره شود.

33- ارتقای جایگاه سیاسی زنان
متاسفانه هنوز جایگاه سیاسی زنان ایران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و حضور فعالانه اجتماعی آنان در عرصههای مدیریتی و مجلس و شورای شهر بسیار کم است. لذا ارتقای جایگاه سیاسی زنان را از طریق برنامهریزیهای کاربردی پیگیری خواهیم کرد و حداقل 3 عضو کابینه را زنان تشکیل خواهند داد.



34- اجرای قانون جامع ایثارگران


علیرغم وجود مصوبه جامع مربوط به ایثارگران در مجلس هفتم که چندین سال است در مجمع تشخیص مصلحت نظام متوقف مانده است بسیاری از جانبازان زیر 25 درصد خواستار اجرایی شدن مصوبه مذکور هستند که قطعا درخواست مذکور باید در اولویت قرار گیرد.


35- مدیریت ورزشکاران در عرصه ورزش کشور


وجود عناصر سیاسی در راس وزارت ورزش موجب تضعیف جدی ورزش قهرمانی کشور شده است لذا باید عناصر حرفه‌ای و ورزشکار و متخصص متعهد بر عرصه ورزش مدیریت نمایند. کما اینکه واگذاری تیمهای پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی از راههای برون رفت از وضعیت کنونی ورزش به ویژه در فوتبال است.


36- پرداخت غیرنقدی بخشی از افزایش حقوق کارمندان و کارگران متناسب با نرخ تورم


علیرغم آنکه حقوحقوق کارگران باید براساس برنامه 5 ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران متناسب با نرخ تورم باشد اما متاسفانه دولت این قاعده را رعایت نمیکند. کما اینکه بسیاری از کارگاهها و بنگاههای اقتصادی گاهی حقوق کارگران را چندین ماه به تعویق انداخته و هیچکس فریادرسی ندارند.


37- بیمه همگانی و درمان رایگان برای دهک‌های پائین جامعه


شکی نیست سلامت مردم اساسی‌ترین عامل توسعه نیروی انسانی است لذا برنامهریزی برای تامین اجتماعی و همگانی و همچنین زمینه‌سازی برای درمان رایگان حداقل برای طبقات فرودست و دهک‌های پائین جامعه را میتوان از مهمترین اقدامات دولت آینده شمرد.

هـ . برنامه‌ریزی‌های بین‌المللی


38- لغو تحریم‌ها:


براثر صدور قطعنامههای مختلف تحریم در شورای حکام، آژانسبینالمللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون تحریمهای مختلفی در مقیاسهای متفاوت برضد جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است که با طراحی مناسب و دیپلماسی اثرگذار در سطح سیاسی خارجی و تمرکز روی مساله لغو تحریمها، بدون دست برداشتن از اصول آرمانی انقلاب اسلامی، میتوانیم زمینه لغو تحریمهای بینالمللی برضد جمهوری اسلامی ایران را فراهم سازیم.

39- ترمیم رابطه ایران با آمریکا براساس عزت، مصلحت و حکمت با نظر مقام معظم رهبری
رهبری در سخنرانی مشهد مقدس فرمودند اینجانب مخالف مذاکره با آمریکا نیستم اما در مذاکره حتما باید خطوط قرمز رهبری رعایت شود لذا نباید برقراری رابطه با آمریکا را تابو تصور کرد و همه میدانیم ریشه اصلی مشکلات ما در حوزه روابط بینالملل، به خصومت ورزی قدرتهای سلطهگر غربی و نوع روابط ما با آمریکای قلدرماب برمیگردد.لذا با یک کار فشرده و دیپلماتیک میتوان برای لغو تحریمها و دفاع بیچونوچرا از حقوق هستهای و مقابله با اتهاماتی همچون نقض حقوق بشر و تروریسم و... و البته با در نظر گرفتن عزت، حکمت، مصلحت و اقتدار ملی زمینه برقراری رابطه ایران و آمریکا را براساس اصل 176 قانون اساسی برنامهریزی نموده و پس از تایید و مقاممعظمرهبری آن را اجرایی نماییم.

40- تغییر جدی در رویکرد مذاکرات با کشورهای 1+5 با تیم قوی:
مذاکرات هستهای با کشورهای 1+5 به شیوه کنونی، نتیجه و دستاورد مثبتی در پینداشته و تداوم آن نیز به همین شکل بیفایده است.مذاکرات ایران و 1+5 باید براساس منطق برد-برد با هدف حفظ دستاوردهای هستهای کشور و جلوگیری از وارد آمدن فشارهای بیشتر از سوی غرب تداوم یابد که جمعکردن روحیه استکبارستیزی و تنشزدایی با بهرهگیری از راهحلهای دیپلماتیک، ما را در تحقق این هدف یاری خواهد داد.



41- ایجاد معاونت حقوق بشر در وزارت خارجه


هرچند دیپلماسی ما در عرصه اتهامات حقوق بشر همواره ضعیف است و هرسال در مجمع عمومی سازمان ملل محکوم میشویم لذا در صورتی که معاونت حقوق بشر در وزارت امور خارجه تاسیس شود میتوانیم تا حد زیادی به اتهامات واهی مخالفان پاسخ دهیم و در عین حال موارد نقض حقوق بشر امثال آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی را افشا نماییم.


42- بهره‌گیری از ظرفیت جنبش عدم تعهد برای برهم زدن مناسبات حاکم برروابط بینالملل و شورای امنیت سازمان ملل


بدون شک برخورداری از حق نامشروع وتو برای پنج کشور زمینههای بیعدالتی و ظلم استکبار جهانی را فراهم ساخته است لذا چارهای نیست هم به خاطر منافع ملی کشور ایران عزیز و هم برای برهم زدن مناسبات ظالمانه حاکم برعرصه روابط بینالملل و ساختار شورای امنیت سازمان ملل که حتما ظرفیت جنبش عدم تعهد را به نحو احسن فعال نموده و به کار بندیم.


43- پیگیری حقوق اتباع ایرانیان خارج از کشور به ویژه 3000 هزار زندانی در کشورهای مختلف


بارها گفته شده است که بیش از 3000 هزار زندانی ایرانی در کشورهای مختلف داریم که باید جهت پیگیری امور مختلف و آزادی آنان تلاش کنیم لذا این مساله باید در اولویت وزارت امور خارجه باشد.

ز-  برنامه‌های زیربنایی و اداری


که به تفضیل آن را در طرح‌های مدون ارائه خواهم کرد.


44- انتقال پایخت سیاسی و اداری از تهران


45- احیای سازمان برنامه و بودجه


46- پیگیری تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای اصلاحات جدی و رفع ظلم و تبعیض و فساد در تمامی زمینهها و عزم راسخ برای مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری و بانکی و رشوه خواری و راند خواری و پارتی بازی و... در تمامی ادارات.


47- اعتقاد راسخ دولت مردان به تبعیت از مقام معظم رهبری و تعامل مثبت دولت با سایر ارکان حکومتی همچون قوه قضائیه و قوه مقننه که بارها گفتهایم فصلوالخطاب دولت مقام معظم رهبری بوده و دولت فرزند مجلس محسوب می‌شود.


48- پیگیری طرح الگوی پیش رفت ایرانی و اسلامی جهت ارائه به ملت‌های دنیا


49- توسعه مناطق و توسعه روستایی


50- تحقق دولت اخلاق که مبنای اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران و وجه تمایز اصلی «مردمسالاری دینی» با سایر حکومتهای رایج دنیاست.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار