خوزستان/

مهار قاچاق دارو با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی/ 4 درصد بازار در اختیار داروهای خارجی است

قاچاق دارو یکی از مواردی است که در گذشته تلاش های فراوانی برای جلوگیری از رشد بی‌رویه آن صورت گرفته که به نظر می‌رسد اکنون با راه‌اندازی سامانه الکترونیکی دارو می‌توان امیدوار بود که این پدیده شوم پزشکی تا حدودی مهار شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، بی‌شک از مهمترین راهکارهای مبارزه با مافیای قاچاق دارو و جلوگیری از ورود و خروج داروهای تقلبي و غيرتقلبی به كشور و به ویژه استان خوزستان، كنترل صحيح مراكز عرضه، توزيع و تامين دارو از طريق شبكه‌هاي رسمي توليد و پخش دارو است که به همین منظور معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال 90 اقدام به طراحی و راه اندازی سامانه الکترونیکی توزیع دارو برای نخستین‌بار در کشور در استان خوزستان کرد.

در این سامانه اطلاعات ورود و خروج دارو  ثبت می‌شود و مستقیما موجودی دارو در استان تحت نظارت قرار دارد و میزان داروی توزیع شده در داروخانه‌های خوزستان نیز به طور کامل رصد می‌شود.

دکتر بهزاد شریف مخمل‌زاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این خصوص با اشاره به اینکه با ورود اطلاعات مربوط به ورود و خروج دارو در سامانه الکترونیکی نظارت بر دارو، امکان ردیابی داروهای کم یاب و رفع کمبودهای دارویی نیز فراهم شده است، تصریح کرد: امکان ارائه درخواست‌های دارویی به صورت الکترونیکی از سوی داروخانه‌ها از دیگر مزایای ایجاد این سامانه است که داروخانه‌ها از این پس می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری اقلام دارویی موردنیاز خود را درخواست کنند.

اطلاعات توزيع و مصرف دارو در كشور تاكنون به درستي طبقه‌بندي نشده است

وی با اشاره به اینکه وجود آمار، اطلاعات دارويي دقيق و صحيح نخستين گام برای ارائه خدمات مناسب است و نبود اين اطلاعات حتي می‌تواند باعث نقص در انجام وظايف شود، عنوان کرد: تاكنون اطلاعات مربوط به توزيع و مصرف دارو در كشور به درستي ايجاد و طبقه‌بندي نشده است و ايجاد بانك الكترونيكي اطلاعات دارويی مي تواند از ایجاد خطا و اشتباه جلوگیری كرده و كمبودها را برطرف كند.

شريف مخمل‌زاده در ادامه با بیان اینکه تقريبا يك سال زمان لازم است تا بتوان همه اطلاعات مورد نياز در حوزه تهيه، عرضه و توزيع داروها در سامانه ثبت شود، اظهار کرد: با راه اندازی اين سامانه می‌توان از قاچاق دارو جلوگيري و توزيع داروها را نیز مديريت كرد.

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بخش دیگری اظهار کرد: با توجه به كمبودهاي مقطعي كه در حوزه دارو مشاهده می‌شود، اولین اولويت در اين بخش تهيه و تدارك دارو به ويژه داروهاي بيماران خاص همچون تالاسمي، هموفيلي، ام اس و سرطان است كه بايد بتوان اين داروها را در همه ايام تامين كرد.

شريف مخمل‌زاده اظهار كرد: تامين شير خشك، داروهاي اتاق عمل و داروهاي اورژانس نيز از ديگر اقدامات مهم این معاونت در سال جاری است./س

 
برچسب ها: مهار ، قاچاق ، دارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.