مشهد/

واردات دارو هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت واردات دارو هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کند.



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، در پنجمین گردهمایی سراسری رؤسای مراکز رشد و فناوری دانشگاه‌های کشور که در دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: نباید در عرصه تهیه دارو و اقلام درمانی تنها خودکفایی ملاک باشد، و در عصر حاضر باید با تمام قدرت برای افزایش کیفیت و صادرات برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به بیان اینکه در حال حاضر بحث تهیه دارو یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه هزینه بسیاری برای واردات دارو و دست‌یابی به فرمول ساخت و ساز آن مصرف می‌شود که با تلاش مراکز رشد و فناوری سعی شده با یک برنامه‌ریزی و دور اندیشی داروهای گران قیمت را در داخل تهیه و با رساندن به استانداردهای جهانی زمینه صادرات و سودآوری را نیز به وجود آوریم.

قانعی افزود: حدود 400 نوع دارو جدید و گران قیمت شناخته و معرفی شده تا محققان و دانشگاهیان هرچه زودتر کار تحقیقاتی در جهت تولید و صنعتی‌سازی داروها را انجام داده و تا چهار سال آینده بتوانیم در این زمینه به خودکفایی و سپس تولید انبوه و صادرات برسیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر 10 مرکز از 37 مرکز رشد فعال در کشور در جهت تولید داروهای کمیاب و گران قیمت فعالیت دارند تصریح کرد: از هر گونه طرح و پیشنهاد از سوی شرکت‌ها، محققان و دانشجویان که طرح قابلیت صنعتی شدن را داشته باشند با آغوش باز استقبال کرده و برای تسهیل در کار آنان نیز تدابیری اندیشیده شده است.

قانعی یادآور شد: در امسال 50 درصد بودجه دارویی کشور به پنج درصد داروهای وارداتی تعلق گرفته و 50 درصد دیگر این بودجه هزینه 95 درصد داروهای تولید داخل شده است.

وی افزود: متاسفانه با هزینه زیادی که برای داروهای وارداتی می‌شود باز هم نگرانی کمبود این داروها همیشه وجود دارد.

وی تصریح کرد: متاسفانه داروهای تولید داخل چون با شعار خودکفایی پیش رفت، فقط برای داخل کشور قابل استفاده بوده و با استانداردهای داروی دیگر مناطق و کشورهای دنیا بسیار فاصله دارد.

قانعی یادآور شد: باید برای تولید داروهای داخلی برای صادرات زیرساخت‌های لازم فراهم شود و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های که در این گردهمایی انجام شده، بتوانیم در چند سال آینده به توانایی تولید صنعتی و صادرات این محصولات دست پیدا کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران می‌تواند جایگاهی خوبی در صادرات دنیا داشته باشد یادآور شد: با توجه به بحث کشش صادرات دارو سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند یکی از راه‌های سودآور برای کشور باشد.

وی با اشاره به استقبال خوب مراکز و تقسیم بندی خوب کاری در این حوزه گفت: در هیچ جای دنیا موقعیتی فراهم نیست که از آغاز و مراحل تحقیقاتی یک پروژه تا تولید و صنعتی شدن آن، زیر نظر یک ارگان و هماهنگ با هم پیش برود که این موضوع خود از عوامل موفقیت در این عرصه است.


برچسب ها: فناوری ، وزارت ، بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.