انتخابات؛ تغيير يا تداوم در استراتژي ايران نسبت به سوريه

مسئله مقاومت مردم سوريه در برابر فشارهايي که غرب و برخي کشورهاي عربي و ترکيه وارد مي کنند با نوعي همگرايي بين ايران و سوريه پيوند دارد. یکی از دلايل مقاومت مردم سوريه کمک جبهه مقاومت و ملت ايران به سوريه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،جمهوري اسلامي ايران كه همواره براصل حمايت از حقوق آزاديخواهان جهان به ويژه ملت هاي مسلمان تاكيد دارد در حمايت از سوريه به عنوان يكي از اركان جبهه مقاومت دربرابر دشمنان جهان اسلام تاكيد داشته و دارد ، البته نقش ملت هاي منطقه را دراين روند نبايد ناديده گرفت.

حمايت جمهوري اسلامي ايران از دولت مشروع سوريه در شرايطي ادامه دارد كه غرب با تغيير موازنه قدرت در سوريه در پي تغيير شرايط به نفع خود است .موج بيداري اسلامي در جهان در شرايطي رو‌به گسترش است كه انقلاب اسلامي ايران نقطه آغاز اين موج بوده است بنابراين حمايت مردم سوريه از دولت اسلامي اين كشور و مبارزه با گروهك هاي مخالف دولت و تروريست ها نشات گرفته از اين بيداري اسلامي است.

جمهوري اسلامي ايران نيز كه خواهان گسترش عدالت اسلامي در سراسر منطقه ونيز اقصي نقاط دنيا است در حمايت از سوريه و جبهه مقاومت فلسطين تا رسيدن به استقلال و پيروزي و چيره شدن بر دشمنان تمام همت خود را به كار بسته است.

مسئله مقاومت مردم سوريه در برابر فشارهايي که غرب و برخي کشورهاي عربي و ترکيه وارد مي کنند با نوعي همگرايي بين ايران و سوريه پيوند دارد. از دلايل مقاومت مردم سوريه کمک جبهه مقاومت و ملت ايران به سوريه است.

سعد الله زارعي، کارشناس مسائل سياسي در مصاحبه در راديو گفتگو نيز بيان داشت كه برخي گمان مي کنند انتخابات ايران موضع جمهوري اسلامي را در قبال سوريه تغيير خواهد داد در حالي که سياستهاي راهبردي ايران با تدبيري جامع و فراگير تنظيم مي شود. زارعي عنوان کرد: بشار اسد به اين شبهه پاسخ داده و گفته است که انتخابات در ايران صرفنظر از اينکه چه کسي در ايران انتخاب مي شود تاثيري بر مناسبات استراتژيک ايران و سوريه ندارد.

همچنين سيد حسين نقوي حسيني، سخنگوي کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس نيز بيان داشته است که غربي ها گمانه زني هايي در مورد انتخابات رياست جمهوري دارند و فکر مي کنند انتخابات ايران و تغيير دولت بر مواضع ايران در حوزه سياست خارجي و پرونده هسته اي تاثير خواهد گذاشت در حالي که اين مسئله و تغيير دولت نمي تواند تاثيري بر سياست خارجي ايران داشته باشد.

جمهوري اسلامي يک چهارچوب و اصولي درسياست خارجي دارد و مطابق با آن حرکت مي کند و تبيين کننده اين اصول رهبر معظم انقلاب است هر که در انتخابات رئيس جمهور شود، در قالب اين چارچوب حرکت خواهد کرد.

بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در مصاحبه با روزنامه آرژانتيني «کلارين» نيز به اين شبهه پاسخ داده و گفته است که انتخابات در ايران صرفنظر از اينکه چه کسي در ايران انتخاب مي شود تاثيري بر مناسبات استراتژيک ايران و سوريه ندارد. بشار اسد در اين مورد بيان داشته است که ايران از جمله متحدين استراتژيک سوريه است و همواره نيز اين اتحاد حفظ خواهد شد.

بشار اسد همچنين تاکيد داشته است که ميان ايران و سوريه هم پيماني قديمي و طولاني وجود دارد که عمر آن به بيش از سه دهه مي‌رسد، به همين دليل طبيعي است که دولت دوستي همچون سوريه به تغيير و تحولات داخلي ايران توجه داشته باشد، چون اين تغيير و تحولات به صورت مستقيم يا غير مستقيم بر نقش سوريه در منطقه نيز تاثير خواهد گذاشت.

در مجموع مي توان گفت که سوريه بخشي از عقبه استراتژيک ايران براي تاثيرگذاري و نفوذ بيشتر در منطقه خاورميانه و همچنين توازن در برابر هژموني آمريکا است و حفظ و تداوم اين رابطه علاوه بر اينکه مي تواند باعث تقويت و تحکيم کمربند مقاومت در منطقه شود همچنين مي تواند جمهوري اسلامي ايران را از يک بازيگر پاشنه اي به يک بازيگر فعال منطقه اي تبديل نمايد و نويد بخش ظهور و بروز ايران منطقه اي باشد.

 همچنين بايد گفت که نگاه جمهوري اسلامي ايران به سوريه يک نگاه روندي و کلان نگر است نه يک نگاه بخشي و ايستا و به همين جهت نيز مسئله سوريه علاوه بر اينکه در نوع خود و به صورت ماهوي براي جمهوري اسلامي ايران واجد اهميت استراتژيک است همچنين به جهت ارتباط و اتصال با بقاي محور مقاومت و مسئله فلسطين نيز براي کشور بسيار مهم و حياتي است و طبيعتا در اين راستا تغيير و جابجايي در دولت ها نمي تواند منافع و دغدغه هاي ژئوپليتيکي کشور را تغيير دهد./رسالت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار