مصرف دخانيات اثر داروهای فشارخون را کاهش می دهد

سيگار و ساير دخانيات باعث افزايش فشارخون مي شود كه در نهايت ممكن است منجر به بروز سكته مغزي يا قلبي شود.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان با اشاره به نقش دخانيات در بروز بيماريها افزود: مصرف دخانيات همچنين اثر داروهاي ضدفشارخون را كاهش مي دهد و وضعيت چربي هاي بدن را مختل مي كند.

دكتر حسين فرشيدي اظهار كرد: ترك سيگار خطر بيماري قلبي، عروقي، ريوي و سرطان را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد، بنابراين مصرف سيگار و دخانيات را به طور كامل ترك کنيد.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان يادآور شد: استرس يكي از مهمترين عوامل ايجاد كننده بيماري فشارخون است بنابراين در هنگام عصبانيت آرامش و خونسردي خود را حفظ كرده و از نگراني و عصبانيت بي مورد پرهيز كنيد و راهي براي كاهش دادن استرس هايتان پيدا کنيد.

 وي ورزش، ريلاكسيشن (قراردادن بدن در شرايطي آرام و بي دغدغه و بدون فشار و تنش و تنفس عميق) را راهي خوب براي بدست آوردن و بازيابي انرژي و احساس سبكي و راحتي دانست.

اين متخصص قلب و عروق در پاسخ با اين پرسش كه شعار سال 2013سازمان جهاني بهداشت "فشار خون را جدي بگيريم"  است، دخانيات چه نقشي در بروز بيماري فشارخون دارد، اظهاركرد: دودي كه از سيگار، قليان يا پيپ ايجاد مي شود نه تنها براي فردسيگاري بلكه براي اطرافيان نيز مضر بوده و منجر به مشكلات سلامتي مي شود و خطر ابتلا به فشار خون را افزايش مي دهد.

فرشيدي ابراز كرد: تقريبا 92 تا 95 درصد كل وزن دود سيگار در پايه گازي آن وجود دارد. نيتروژن، اكسيژن، مونواكسيدكربن و دي اكسيد كربن 85 درصد از وزن دود سيگار را تشكيل مي دهند.

وي با اشاره به بخش ذره اي دود سيگار اظهار كرد: بخش ذره اي دود سيگار 5 درصد از كل وزن دود سيگار را تشكيل مي دهد.اين بخش واجد موادي نظير قطران و نيكوتين است كه مهمترين مواد سرطان زا شناخته شده در طبيعت هستند.

اين متخصص ادامه داد: فردي كه در روز يك بسته سيگار مصرف مي كند، درسال 70 هزار پك به سيگار مي زند و مخاط دهان، بيني، حلق و راه هاي هوايي و ريه خود را در معرض مكرر دود سيگار و تركيبات موجود در آن قرار مي دهد كه بروز بيماريها و سرطانها را به همراه خواهد داشت.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي استان هرمزگان يادآور شد: نيكوتين با تحريك ترشح موادي به نام كاتكولامين در بدن موجب بالا رفتن ضربان قلب و به دنبال آن افزايش خون فرد سيگاري مي شود. وقتي فرد سيگاري كسل و خواب آلود يا غمگين است سيگار كشيدن با بالابردن فشارخون و قند باعث مي شود تا فرد سيگاري احساس كند كه سرحال آمده است./ح
برچسب ها: دخانیات ، فشارخون ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.