مشهد/نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران؛

چند نرخه بودن ارز، عامل اشاعه رانت خواری در کشور است

نایب رئیس اتاق بازرگان ایران چند نرخه بودن ارز را عامل اشاعه رانت خواری در کشور دانست و گفت: چند نرخه بودن ارز امکان هر نوع سودجویی و فساد را چندین برابر می کند


غلامحسین شافعی در مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب اظهار داشت: اگر به این موضوع رسیدگی شود، منافع دولت و بخش خصوصی محافظت می شود و استفاده عادلانه از منافع کشور برای همه فعالان اقتصادی فراهم خواهد شد.

وی خواستار بررسی کارشناسان بخش خصوصی و دولتی جهت رسیدن به نرخ واقعی ارز شد و افزود: اگر قیمت ارز تک نرخی شود در شفاف سازی فعالیت های اقتصادی کشور تاثیر به سزایی دارد.

شافعی تصریح کرد: در گذشته سعی ما بر پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز بود اما واقعیت های اقتصاد داخلی و خارجی نشان دهنده چیز دیگری است.

وی ادامه داد: من معتقدم اگر مصوبه نرخ ارز در برنامه چهارم توسعه اجرا می شد، هم اکنون دچار نوسانات نرخ ارز نبودیم.

مهندس شافعی با اشاره به اینکه در برنامه چهارم توسعه، بر اعمال تفاوت تورم داخلی و خارجی در مورد ارز تاکید شده است، عنوان کرد: اگر این امر تحقق پیدا می کرد نوسان نرخ ارز بر اساس یک واقعیت حرکت می کرد و به درآمد ریالی نفت کشور صدمه ای وارد نمی شد.

وی افزود: با مصنوعی پایین نگه داشتن قیمت ارز در کشور، این فنر را آنقدر فشرده کردیم که با جهشی ناگهانی، شوکی موثر بر اقتصاد ما وارد شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در پایان با تاکید بر اینکه دولت باید کاهش قیمت کالاهای اساسی را به صورت اختصاص کمک های ویژه ارائه دهد، گفت: تصمیم دولت مبنی بر ارزان تر ارائه دادن کالاهای اساسی منطقی است اما باید به صورت اعطای کمک های ویژه انجام شود، بدون اینکه برای آن نرخ ویژه ارزی بگذارند زیرا این تفاوت نرخ باعث ایجاد فساد در کشور خواهد شد.


برچسب ها: چند ، نرخه ، بودن ، ارز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.