اجمالی/ غرضی در رادیو ایران:

با توجه به گذشته آینده را ترسیم می‌کنم/ هیچ‌کس را متهم نمی‌کنم

نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: افرادی که در سال‌های گذشته مسئول اداره کشور بودند تجربه‌های لازم برای اداره کشور به شکل منظم و شکل‌یافته را نداشتند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "سید محمد غرضی" نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه مستند تبلیغاتی خود از شبکه رادیو ایران با اشاره به دوران 16 ساله مسئولیتش در سمت‌هایی چون وزارت نفت، استاندار و نمایندگی مجلس اظهار داشت: گذشته راهنمای آینده است، لذا من با توجه به گذشته آینده را ترسیم می‌کنم.

وی افزود: در دولت‌های دفاع، سازندگی، اصلاحات و دولت نهم و دهم اتفاقاتی که افتاده من را راهنمایی می‌کند به اینکه بگویم اگر شما ملت عزیز به بنده رای دادید من مشکلاتی را که در دوران گذشته ناخواسته به وجود آمده است را ان‌شاء‌الله رفع خواهم کرد.

غرضی ادامه داد: دو اتفاق در جمهوری اسلامی افتاده که منجر به این شده است که کمی دشمن خارجی احساس کند موقعیتی پیدا کرده است تا در داخل مجموعه ملت ایران نفوذ کند.

* هیچ‌کس را متهم نمی‌کنم

وی یادآور شد: ما 98.2 درصد آرا را (در موافقت با استقرار نظام جمهوری اسلامی) داشتیم و به تدریج با گذشت بیش از 30 سال این 98.2 درصد افت کرده است. علت افت این است که افرادی که مسئول اداره کشور بودند تجربه‌های لازم برای اداره کشور به شکل منظم و شکل‌یافته را نداشتند، اما من هیچ‌کس را متهم به هیچ چیزی نمی‌کنم؛ علت این است که این چهار دولت که عوض شدند هر دولتی نسبت به دولت قبل با اعتراض روی کار آمده است و وقتی که با اعتراض روی کار آمده است فکر کرده که اگر ارباب جمعی دولت قبل را جا به جا کند موفق می‌شود به اینکه کشور را اداره کند، غافل از اینکه شخصیت‌هایی که در دولت‌های قبل کار می‌کردند شخصیت‌های معتبر نظام بودند، ولی اختلاف سلایق و اختلاف سیاسی باعث می‌شد که اکثراً وزیر که عوض می‌شده، معاونین، مدیران کل و ... هم عوض می‌شدند و به اصطلاح تجربه دو مرتبه شروع می‌شد.

غرضی اضافه کرد: وقتی که تجربه دو مرتبه شروع می‌شد هزینه کشور نیز بالا می‌رفت، یعنی وقتی یک دولت، معاون وزیری را که به طور مثال 8 سال سابقه کار دارد با یکی از افراد ستاد خود عوض می‌کند این فرد ستادی که وارد میدان عمل می‌شود تا اطلاعات سابق، پرسنل‌شناسی، شخصیت‌شناسی و قانون‌شناسی آن وزارتخانه را به دست بیاورد حداقل دو سال طول می‌کشد که این باعث می‌شود هزینه‌های کشور و دولت بالا برود.

وی تصریح کرد: وقتی هزینه دولت بالا می‌رود تورم ایجاد می‌شود. دولت متورم دولتی است که بیش از درآمدش هزینه می‌کند، این تغییرات وسیع در طول سال‌های مختلف و آمدن کسانی که تجربه‌ای در حکومت نداشتند از نظر سیاستمدارانی که دولت را سازمان دادند مثبت و از نظر جامعه منفی ارزیابی می‌شود.

غرضی با طرح این سؤال که چرا از نظر جامعه این موضوع منفی تلقی می‌شود، گفت: این به این دلیل است که یک معاون وزیر یا استاندار یا مدیرکل یا یک بخشدار یا یک شهردار وقتی که چهار یا هشت و یا ۱۰ سال اموری را اداره کرده است با آدم جدیدی مردم روبه رو می‌شوند که باید قصه هزار و یک شب را از اول برای او بخواند.

* در دیگر کشورها تغییر دولت به معنای تغییر سیاسی است، نه تغییر افراد

وی در ادامه با طرح این سؤال که در دنیا در رابطه با این موضوع چه کرده‌اند که این اتفاق نیفتد، تصریح کرد: در دیگر کشورها تغییر دولت را تعریف کردند؛ در این تعریف، تغییر دولت به معنای تغییر سیاسی است نه به معنای تغییر افراد. ما در ذهنیت گذشته خود فکر می‌کردیم تغییر افراد به معنای تغییر سیاسی است. تغییر افراد تغییر سیاسی نیست، یعنی احزاب و گروه‌ها باید متون قانونی خود را که به مردم عرضه می‌کنند عوض کنند، نه اینکه افراد را عوض کنند.

غرضی ادامه داد: افراد مسئول اجرای قانون هستند؛ اگر قانون عوض شد باید قانون را متناسب با تغییرات عوض کنند نه اینکه شخصیت‌ها را به جای قانون بگیرند. قانون باید عوض شود.

* باید قوانین با هم مجادله کنند، نه افراد

وی در ادامه اظهار داشت: وقتی گروه جدیدی روی کار می‌آید ادعایش در برابر ملت این است که من قوانین جدیدی را مصوب می‌کنم و تغییر در اداره کشور می‌دهم. آنچه که باعث شده ما دچار زحمت‌های بسیار شویم این بوده که به جای اینکه قانون را عوض کنیم افراد را عوض کردیم. سنت جاری کشور بر این شده است که اشخاص دائم با هم مجادله می‌کنند، این در حالی است که قانون‌ها باید با هم مجادله کنند.

غرضی ادامه داد: مجلس باید قانون را عوض کند و دولت نباید خودش قانون شود.

وی در ادامه با طرح این سؤال که در دیگر کشورها چه کار می‌کنند، گفت: آن‌ها تصمیم می‌گیرند که یک شخص در طول سال‌ها تا وقتی که احراز صلاحیت دارد  در مسئولیت خودش می‌ماند. نمی‌شود بدون ترک احراز صلاحیت کسی را از کار منع کرد. این اتفاق نزد ملت ایران مبرهن است که چهار دولت تمام مسئولین قبل را برکنار کردند و من امیدوارم با تکیه به قانون بتوانم وضعی را در سیستم اداری کشور به وجود آورم که با تغییر وزیر تغییرات عمقی انجام نشود و این موضوع تابع یک قانون باشد.

وی گفت: معمولاً در دنیا معاونت‌های برنامه‌ریزی سال‌های سال در معاونت می‌مانند. در بعضی از کشورها معاونت‌های برنامه‌ریزی تا 20 سال حکم قانونی دارند، یعنی در یک استانداری و در یک وزارتخانه یا یک سازمان، معاونت برنامه‌ریزی برای اینکه قانون را اجرا کند غیر قابل تغییر است.

غرضی ادامه داد: به نکته دیگری در همین راستا اشاره می‌کنم که کشور از آن ناحیه بسیار آسیب دیده و آن این است که دولت‌ها دستشان برای تعویض استانداران باز است. هر دولتی که آمده اولین کارش تغییر سریع استانداران بوده و بنده شاهد بودم وقتی در زمان جنگ دولت عوض شده، وزیر کشور بدون آنکه جایگزینی را برای جانشینی یک استاندار در نظر بگیرد عذر آن استاندار را خواسته و هرچه استاندار خواهش می‌کرد تا شما یک نفر را معرفی کنید تا من جا‌به‌جا شوم گوش به حرف وی ندادند و من شاهد عزل این استاندار بودم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تغییر رئیس جمهور یا نخست وزیر، به دولت آسیب کمتری می‌زند، اما به ملت آسیب بیشتری وارد می‌شود، بالاخص در امور استان‌ها قانون نگفته که چه زمانی استاندار باید بماند و دولت‌ها بر اساس ذهنیتی که داشتند با استاندارها تعامل می‌کردند؛ یعنی اگر استانداران مطابق نرخی که دولت تعریف می‌کرد عمل می‌کردند آنها را در سمت‌شان ابقا می‌کردند، ولی اگر مطابق آن نرخ عمل نمی‌کردند به سرعت عوض می‌شدند.

وی ادامه داد: بنده محاسبه کردم ظرف 30 سال گذشته 330 استاندار در کشور عوض شده‌اند و هر استاندار بین 1.5 تا 2.8 سال در سمت خود فعالیت داشته است. بعضی از استان‌ها ظرف 33 سال 22 استاندار عوض کردند، یعنی هرکدام به مدت 1.5 سال در سمت خود مشغول به فعالیت بوده‌اند. از جمله بهترین استان‌ها در تثبیت موقعیت استانداران نیز استان یزد بوده که در این استان هر چهار سال یا 3.7 سال یک استاندار را عوض کردند.

* دولت من دولت تعامل با استانداران است

غرضی با طرح این سؤال که چرا کشور انسجام سیاسی و اقتصادی نمی‌گیرد، پاسخ داد: این موضوع به دلیل این است که شخصیت‌هایی که در استان‌ها باید غیر متزلزل باشند توسط دولت‌ها متزلزل و جابه‌جا می‌شوند. طرح من برای اداره کشور به این صورت است که اگر ملت ایران بنده را قابل دانست بنده اولین هدفم این است که استان‌ها را تثبیت کنم و به استانداران بگویم تا خلاف قانون و خلاف شرع از شما سر نزده بنده به مناسبت اینکه دولت با شما موافق یا مخالف است یا وزارت کشور چه می‌گوید شماها را عوض نمی‌کنم تا مردم بدانند با چه کسی روبه رو هستند. در استانی که چند سال بیشتر نیست که استان شده است بنده دیدم که 6 استاندار در مدت 6 ماه عوض شده است.

این خبر تکمیل می‌شود...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار