ولایتی در همایش بزرگ حقوقدان‌ها:

کشورهای دنیا باید برای برقراری رابطه با ایران رقابت کنند

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:ظرفیت ایرانی برای توسعه رابطه با سایر کشورها بالاست و طرح لوله صلح پاکستان در ایران و به دنبال آن هند رقابت را برای ارتباط با ایران گسترش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، علی اکبر ولایتی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اولین همایش همبستگی حقوقدان‌ها که عصر امروز یکشنبه در مجتمع فرهنگی سیدالشهدا برگزار شد اظهار داشت: برای بنده موجب افتخار است که در بین حقوقدانان،‌ وکلا و قضات مردم توفیق حضور پیدا کردم و انشاءالله در این مدت کوتاه بتوانم در این جلسه انس و صمیمانه، بتوانم این ارتباط را برقرار کنم.  
 
وی به تشریح برنامه دولت‌ آینده‌اش پرداخت و افزود: بنده در دو حوزه اصلی می‌خواهم کارهایی را که روی زمین مانده و انجام نشده را انجام دهم، یکی در حوزه اقتصاد داخلی و دیگری روابط خارجی؛ در حوزه داخلی کاملا محسوس است که به قانون عمل نشده است و مشروعیت یک حکومت به اجرای قانون مرتبط است چه در حوزه قانون شرع و چه در قانون عرف.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر قرار باشد ما قانون را اجرا نکنیم پاسخ‌اش آن است که بنیانگذار  انقلاب اسلامی فرمودند: "قانون شما را قبول ندارد"، بنابراین حکومت مردم‌سالاری دینی بر دو رکن رای مردم و حرکت در چارچوب ارزش‌های دینی تکیه دارد و تعهد داشتن به قانون اساسی.
 
عضو ائتلاف پیشرفت اظهار داشت: عدم اجرای قانون جرم است که مجلس وظیفه‌اش تصویب قانون و نظارت بر عهده شورای نگهبان است و تخلف از آن مورد تعقیب فرد متخلف است.
 
وی به نقش اصل 144 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات اساسی که از اوایل انقلاب داشتیم این است که این قانون هنوز تحقق پیدا نکرده است و ما امروز نباید مشکل اقتصادی داشته باشیم؛ روح اصل 144 قانون اساسی این است که کارهای اقتصادی را باید به مردم محول کنیم. صنایع بالادستی باید حکم نظارت را داشته باشد ولی در مجمع تشخیص مصلحت نظام تفکیک این موارد صورت نگرفته است و باید بالای 95 درصد از کارها در اختیار مردم قرار گیرد.  
 
ولایتی به نبودن امنیت سرمایه‌گذاری اشاره داشت و تصریح کرد: بسیاری از افراد امنیت سرمایه‌گذاری را احساس نمی‌کنند اصل 146 را باور کرده‌اند و به دنبال آن سرمایه‌گذاری کرده‌آند و به قول دولت اعتماد کردند تا وام بگیرند و تولید راه بیاندازند اما متاسفانه تعداد افرادی که زمین‌گیر شده‌اند بسیار است و این مورد هنوز عملیاتی نشده است.
 
عضو ائتلاف پیشرفت ادامه داد: امروزه بیش از 95 درصد واردات دولتی است و مستعمرات و واردات با ارز مرجع صورت می‌گیرد  و این نرخ در وزارت بازرگانی 1226 تومان ولی در بازار ارز 3500 تومان محاسبه می‌شود و این مسئله از اساس باید جلویش گرفته شود؛ واردات را باید به بخش خصوصی دهیم و مشکلات گمرکی را حل کنیم، اقتصاد ما درگیر مصوبات دولت است و اگر مردم ظرف سه هفته ببینند قیمت مایحتاج زندگی‌شان 40 درصد گران شده و متعاقب آن حقوق آنها 25 درصد زیاد نشود با توجه به آنکه تورم نقطه به نقطه 40 درصد بوده 15 درصد از حقوق آنها بیشتر است.  
 
وی ادامه داد: در جایی که شورای پول و اعتبار تعطیل شود باید به جای آن اتاق مبادله تصویب شود ما باید تحریم‌ها را دور بزنیم و می‌توان صد روزه مشکلات اقتصادی را حل کرد و در گرو تصمیمات منطقی و فنی است. مهمترین نکته در این رابطه نبود اعتماد بین مردم و دولت است اولین کار در دولت جدید من بازگرداندن اعتماد به مردم بوده و همینطور رفع کردن بخشنامه‌هایی که دچار اشکال شده‌اند.
 
ولایتی گفت: اگر تصمیمات کارشناسی نشده را مورد توجه قرار دهیم و کار تولید را به دست مردم بسپلریم مشکل حل خواهد شد.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مورد علت تورم گفت:‌ اگر نقدینگی در بازار زیاد شود و متعاقب آن کالا در بازار نباشد عملا تورم رخ می‌دهد و من برای مهار کردن تورم سه راه حل پیشنهاد می‌دهم؛ یکی جریمه‌های دیرکرد را ببخشیم، پرداخت اقساط را 6 ماهه عقب بیاندازیم، مواد خام را با ارز مرجع با قیمت 1226 دلار وارد کنیم.  
 
وی همچنین در خصوص تنظیم بازار گفت: اگر اقتصاد کشور را به مریضی که تب شدید دارد تشبیه کنیم ما همواره دنبال علت آن هستیم که علائم آن تب برطرف شودو وقتی که علائم‌اش برطرف شد برای بهتر شدن و برنامه‌ریزی کردن آن اقداماتی را انجام می‌دهیم اقتصاد ایران نیز مریض است و باید هرچه سریعتر درمان شود.
 
ولایتی به برنامه‌اش در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و تصریح کرد: توسعه روابط با دیگر کشورها هموار توصیه موکد امام (ره) بوده است، مقام معظم رهبری در زمان ریاست جمهوری‌اش به کشورهای بسیاری سفر کردند و در اجلاس‌های غیرمتعهد شرکت داشتند و در عمل و اظهارات خودشان توسعه روابط خارجی را تعقیب می‌کردند.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سیاست زمینه‌ساز روابط اقتصادی،‌ فرهنگی، اجتماعی و فناوری است و مراکز علمی و فرهنگی را نمی‌توان بدون سیاست خارجی تدبیر کرد و همه این موارد در سایه روابط خارجی شکل می‌گیرد.
 
وی به رقابت کشورهای دنیا در برقراری رابطه با ایران اشاره داشت و بیان کرد: زدن کلنگ لوله گاز در پاکستان و طرح خط لوله صلح منوط به سیاست خارجی دولت است؛ به دنبال کشیدن لوله گاز از ایران به پاکستان و سپس هند و همینطور چین باعث گسترش روابط ایران با سایر کشورها می‌شود و ظرفیت ایران برای توسعه با سایر کشورها بسیار بالاست و توسعه روابط با کشورها می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را به پیش ببرد و در همین راستا می‌توان موضوع تحریم را برداشت.  
 
ولایتی افزود: دیپلماسی فقط شعار دادن پشت میکروفون نیست و مثل یخی می‌ماند که یک پنجم آن روی آب و چهار پنجم آن زیر آب است.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان به ویژگی‌های کابینه ریاست جمهوری آینده اشاره داشت و خاطرنشان کرد: کسی که وزیر می‌شود حتما باید مطابق با منویات رهبری به پیش برود و این اعتماد را به رئیس جمهور بدهد که لیاقت این مقام را دارد، آن هم در چارچوب متدین بودن،‌ اهل مشورت بودن، اعتدال داشتن،‌ حرکت در قول و فعل در خط ولایت فقیه و پایبندی به ارزش‌های انقلاب اسلامی خلاصه می‌شود.  پ

انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار