غرضي:

اگر 55 میلیون رای بياورم، مي‌توانم با پشتوانه قوی "تورم" را کنترل کنم

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: ملت باید تصمیم بگیرد که اگر تصمیم نگیرد با دولت تورم زا روبرو خواهد شد مجموع نظام حکومتی ما دچار مشکل است و این مردم است که دچار تزلزل شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران؛ سید محمدرضا غرضی کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست بررسی اندیشه‌ها و برنامه‌های اقتصادی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور کارشناسان و  اساتید حوزه اقتصاد که ظهر امروز دوشنبه 13 خرداد برگزار شد، اظهار داشت: قبل از مشروطه ارزش یک ریال، سه دلار بود ولی بعد از رضاخان ارزش یک دلار سه ریال می‌شود در دولت سهیلی، در دولت سهیلی هزینه لشکرکشی از جیب مردم گرفته می‌شد و ارزش یک دلار به 20 ریال افزایش پیدا کرد اما در دولت مصدق علی رغم تحریم نفت ارزش پول ثابت ماند.

وی ادامه داد: مصدق ارزش پول را پایین نیاورد، در دولت منصوری ارزش یک دلار به 35 ریال رسید و در دولت موسوی که بنده وزیر نفت بودم ارزش یک دلار از 40 تومان بالا نرفت، در دولت هاشمی ارزش یک دلار به 50 تومان افزایش یافت و در دولت خاتمی به 60 تومان و در دولت احمدی‌نژاد که حساب و کتاب ندارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: بنده به همین دلیل تصمیم گرفتم که در عرصه انتخابات حضور پیدا کنم شعار بنده بر مبنای ضد تورم است البته به شرطی که 55 میلیون مردم رای بدهند تا من بتوانم با پشتوانه قوی تورم را کنترل کنم.

وی ادامه داد: سال 60 وزیر نفت بودم علی رغم مخالفت مجلس با طرح‌های بنده، توانستم با یک کار کارشناسانه مشکلات را حل کنم و گازکشی‌های مورد نیاز کشور را صورت دهم.

غرضی در پاسخ به این سوال کنعانی مقدم مبنی بر اینکه امروز ارزش یک ریال به 3700 تومان رسیده و آيا اين مسئله در طول 60 سال ناشی از اقتصاد سیاسی نیست، گفت: در گذشته موانعی وجود دارد که دست دولت را باز نمی‌گذاشت، در گذشته حاکمی که سکه تقلبی نمی‌زد می گفتند عادل است و گرنه دزد می‌شد، در دولت رضاخان حساب و کتاب از دست رفت و در سال 1304 بانک ملی درست شد و اعلام می‌شود که کسی سکه رضاخانی را برندارد می‌رود زندان، نبود نظارت و قانون باعث می‌شود دست دولت در جیب مردم باز شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که تعریف شما از تورم چیست؟ گفت: دولتی که بیش از درآمد، هزینه کند دولت تورم‌زاست؛ دولت‌هایی که بیش از درآمدشان هزینه کنند دزدند، باید یک دولتی بیاید که متناسب درآمد هزینه کند مسائل اجتماعی، فرهنگی و ... شرح این مسئله است.

وی ادامه داد: ملت باید تصمیم بگیرد که اگر تصمیم نگیرد با دولت تورم زا روبرو خواهد شد مجموع نظام حکومتی ما دچار مشکل است و این مردم است که دچار تزلزل شده است.

غرضی افزود: تورم نتیجه اضافه خرج کردن دولت نسبت به درآمد است، باید مفاهیم را در جامعه روشن کنیم و شفاف‌سازی باید صورت گیرد، رهبر، روحانیت، مردم همه موافق این مسئله هستند.

وی در پاسخ به این سوال که دکترین اقتصادی را شما چطور ارزیابی می‌کنید؟ گفت: نفت است، تولید است، اینها موثر هستند اما ظرف این 100 سال پول نفت بالا رفته است، تورم بالا رفته است و هر وقت قیمت نفت پایین آمده اما همچنان تورم بالا بوده باید یک کنترل در سود ملی صورت بگیرد.

غرضی ادامه داد: در دولت احمدی نژاد با بالا رفتن پول نفت، ارزش مسکن و زمین را چند برابر کرد مشکل اصلی علمی نیست، مشکل اصلی این است که به جای اینکه روی قدرت سیاسی کار کنند، قدرت‌های پنهان را دنبال می‌کنند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که اجناس وارد شده به کشور توسط چه کسانی وارد می‌شود؟ گفت: تولید در کشور خوابیده است و کسی پاسخگوی این مسئله نیست، اقتصاد سیاسی در جامعه حاکم است.

وی ادامه داد: من مهندس برق هستم و تا به امروز هر چقدر تلاش کرده‌ام قانون نظام مهندسی ساختمان را اجرا کنند نشده است، مشکل از جای دیگر است؛ دکترین اقتصاد سیاسی من این است که باید از رانتخواری و دزدی و فساد جلوگیری کنم، دولت موسوی تا 15 هزار میلیارد دلار خرج کرد و هاشمی 117 میلیارد هزار دلار خرج کرده است، دولت احمدی‌نژاد بیش از هر دولت دیگری هزینه‌آور بوده، یعنی مجموعه به همراهی کنندگان دولت دزد بوده‌اند نه خود شخص رئیس‌جمهور.

وی ادامه داد: رانت یعنی فساد سیستمی، اداری و اجرایی همه کشور را دربر گرفته است باید یک سیستم قوی که بتواند مقابله کند ایجاد کرد قدرت اجتماعی باید عملی شود.

غرضی ادامه داد: نساجی مازندران از زمان رضاشاه ایجاد شده است و صاحبان 5 مرحله ماشین‌آلات و رانتخواری و پول گرفته‌اند و کسی جوابگو نیست.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اداره کشور با علم میسر نیست، قدرت سیاسی بایستی که تابع اداره کشور باشد.

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به اهداف متغیر کلان که در اقتصاد امروز وجود دارد به نظر شما کدام متغیر را در کشور بحرانی می‌دانید، گفت: تورم را بحرانی می‌دانم ولی تنها متغیر تورم نیست بلکه سایر متغیرها از جمله بیکاری و ... وجود دارد؛ ما 70 میلیون هستیم، ترکیه هم 70 میلیون ما روزی 7 میلیون بشکه نفت خرج می‌کنیم اما در ترکیه یک میلیون بشکه نفت، با تورم یک الی دو درصدی کشور را اداره می کنم، کجای کار لنگ است من راهکار را عملیاتی، مقایسه‌ای و تجربه‌ای می‌دانم، رانت در سیستم سیاسی به هم خورده و این مشکل ماست که دولت برای خودش تصمیم‌گیری می‌کند.

غرضي با مقايسه تورم ايران با تورم کشورهاي ديگر گفت: کشور ما نبايد تورم داشته باشد، ترکيه با تورم يک درصدي زندگي مي‌کند کجاي کار لنگ است که روزي 700 دلار به اقتصاد تزريق مي‌کنيم باز هم تورم 40 درصد است.

وي ادامه داد: من از طريق مقايسه متوجه مي‌شوم که مشکل اقتصاد ما در کجا است، قيمت‌هاي کالاهاي اساسي چون گوشت و ميوه آدم را به تعجب وا مي‌دارد اين نشان مي‌دهد که اداره کشور از مسير اصلي خارج شده است.

وي در پاسخ به سوالي يکي از اساتيد دانشگاه مبني بر اينکه هر کس احساس  کرد مشکلي در جامعه وجود دارد وارد صحنه مي‌شود و اين درست نيست شما بايد برنامه‌هاي خود را ارائه مي‌کرديد مگر مي‌شود يک شخصيت سياسي بدون پشتوانه علمي وارد عرصه سياسي شود، اظهار داشت: اگر کسي به صحنه بيايد و همه به آن ضربه بزنند شان يک دانشگاه نيست بنده 72 سال دارم و بدون پشتوانه نيامده‌ام و معتقدم از دل اقتصاد مي‌شود تورم را به صفر رساند.

وي ادامه داد: من ادعاي دکترايي ندارم اما تا دلتان بخواهد در اين راه کتک خورده‌ام من وزير نفت بوده‌ام و مي‌دانم که نمي‌توان با مباني ذهني در جامعه راه رفت بايد با مباني زد و خورد جامعه اداره شود.

غرضي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه جريانات شديد سياسي در کشور وجود دارد، چگونه با يک عقبه سياسي جلوي اين رقباي سياسي را مي‌گيريد، گفت: من مي‌خواهم يک عقبه سياسي با شعارم تشکيل دهم و در ارتباط با آن بودجه‌اي هم ا ختصاص داده‌ام؛ من مشکلات اقتصادي ايران را در ذهنم ترسيم کرده‌ام اين مشکلات ناشي از اين است که حکومت نه ناظر دارد نه تخصص دارد نه کارآمد است.

وي ادامه داد: گروه‌هاي اجتماعي وسيعي در کشور وجود ندارد؛ درآمد و هزينه‌ها تماما غلط است وزيري که وزارتخانه‌اش را در سه يا چهار سال بشناسد اشتباه کرده است.

وي در باب توسعه جمهوريت نيز گفت: معني توسعه جمهوريت اين است که استانداري‌ها را مردم انتخاب کنند؛ 33 سال از انقلاب مي‌گذرد و در هر استاني استاندار طي يک و نيم سال عوض مي‌شود بنابراين معتقدم استاندار بايد از ناحيه مردم انتخاب شود تا شما قوانين جهاني اجتماعات سياسي را نپذيريد، نمي‌توانيد اقتصاد داشته باشيد.

غرضی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در سالگرد کشف نفت چرا از الگوهای جهانی تولید سرمایه از نفت در ایران استفاده نشد؟ گفت: به محض اینکه نفت در ایران استخراج شد اول پادشاه مفسد شد و دو سالی که پیش رفت ستاد پادشاه نیز دچار این فساد شد و به همین صورت پس از مدتی پول که در دستگاه دولت می‌آید و همه حقوق‌بگیر می‌شوند و به این صورت است که اول به قدرت سیاسی می‌رود سپس به بانک مرکزی و بعد تبدیل به سرمایه می‌شود اما کارهای عمرانی نگذاشته از این الگو استفاده شود.

این کاندیدای ریاست جمهوری به یک قدرت سیاسی و اجتماعی اشاره و اظهار داشت: باید یک قدرت سیاسی - اجتماعی قوی و مقتدر در تاریخ داشته باشیم حکومت ما پایگاه اجتماعی دارد اما دچار دلال بازی شده است.

وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی براینکه جو اعتماد‌سازی بین‌المللی با توجه به تحریم‌هایی که در ایران وجود دارد چگونه است، خاطر‌نشان کرد: ما به اندازه 40 میلیارد دلار درآمد داریم و هنوز هم می‌توانیم از آن استفاده کنیم؛ ظرف 20 سال ما با کسی جنگ نداشتیم در صورتی که دشمن قسمت‌هایی از ایران را جدا کرده است ما با همسایگان مسئله‌ای نداریم مسئله آمریکا زورگیری آن است، معتقدم باید با اقتدار مسائل را حل کرد و اگر دولتی با ذلت با آمریکا مذاکره کرد بدانید که عمرش کوتاه است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: قانون ، نگهبان ، شرعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار