مشروح اظهارنظرهاي كانديداهاي رياست جمهوري در خصوص مسائل فرهنگي و اجتماعي + فیلم

مناظره فرهنگي و اجتماعي نامزدهاي يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري بر صحنه سيما برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران؛نامزدهاي‌انتخابات رياست‌جمهوري يازدهم وارد استودیوی مناظره‌ها شدند.
 
در حال حاضر اين مناظره در ساختمان سيما برگزار شده است و هر 8 نامزد در اين برنامه،برنامه‌هاي فرهنگي خود را ارئه دادند.
 
تکرار‌ مناظره فرهنگي‌نامزدهاي يازدهمين دوره رياست‌جمهوري ساعت 21 از شبکه چهارم سيما و راديو جوان پخش مي‌شود.

رضايي:شوراي عالي انقلاب فرهنگي در پيشبرد مسائل فرهنگي نقش مهمي نداشته است

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان ميراث امام (ره) در پيشبرد مسائل فرهنگي نقش مهمي را نداشته است.

در ابتداي اين مناظره قرار شد "محسن رضايي" به عنوان اولين نفر رئوس رويکردها و برنامه‌هاي اجتماعي خود را مطرح کند.

"محسن رضايي" در ابتداي اين مناظره با عرض تسليت به مناسبت شهادت امام موسي بن جعفر(ع) و امام خميني (ره) و بيان شعار «يا ابوالفضل» گفت:پيامبر (ص) فرموند "نزديک است که فقر به کفر بيانجامد" لذا مردم عزيز ايران رسول خدا هشدار مي‌دهد که نزديک است فقر منجر به کفر شود اين يک هشدار است.

وي افزود: زماني که ما از فرهنگ صحبت مي‌کنيم بايد از يک طرف به صبر و دغدغه‌هاي مردم توجه کنيم.

رضايي اظهار داشت:آيا بيکاري عزت جوانان ما را لطمه نمي‌زند؟ آيا آنها را به فساد و اعتياد نمي‌کشاند؟.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: خدا را شاهد مي‌گيريم وقتي خبر افتادن جواني را بر کف خيابان‌هاي تهران مي‌شنوم انگار که پتکي را بر سرمن زده‌اند يا وقتي که دختر خانمي را بر سر چهار راه خيابان مي‌بينم که دست گدايي  به سوي ديگران دراز مي‌کند گويي به قلب من تيري مي‌زند.

وي افزود:‌باعث شرمندگي ما مي‌شود با چه زباني مي‌توان گفت آقايان به اقتصاد توجه کنيد و به اقتصاد برسيد.

رضايي اظهار داشت:هزار توماني امروز برابر 300 تومان گذشته است؛ يعني ما سال گذشته با 300 تومان جنس بسياري را مي‌خريديم که امروز بايد هزار تومان بخريم،اين حرف براي کساني که وضعشان خوب باشد شايد مهم نباشد براي اکثريت جامعه اين سخن تکان دهنده است.

رضايي تصريح کرد:از يک طرف تحريم‌هاي اقتصادي و از طرف ديگر مشکلات به جا مانده گذشته اين خطر را به وجود آورده است که هم نظام جمهوري اسلامي ايران در معرض خطر باشد و هم دين مردم و اعتقاد مردم در معرض خطر باشد.

وي اظهارداشت:‌اعتقاد جوانان نبايد تضعيف شود ايمان آنها نبايد تضعيف شود.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:خدا را شاهد مي‌گيرم که اگر احساس خطر نبود و اگر اين توانايي‌هاي لازم را در خود فراهم نکرده بودم به هيچ وجه پا به صحنه انتخابات نمي‌گذاشتم؛اما چه کار کنيم که مسئله بسيار جدي است.

رضايي تصريح کرد:مسئله گراني و بيکاري يک بعد تاثير گذار روي فرهنگ است و تا وقتي که آن را حل نکنيم مانند بستر گرمي است که هر چقدر برف مي‌بارد و فعاليت‌هاي فرهنگي صورت مي‌گيرد بخار مي‌شود وبه آسمان مي‌رود.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد:مسئله دوم رفتارهاست،رفتار دولتمردان در مسائل فرهنگي بسيار مقصر است معروف است اگر علما و امرا خوب عمل کنند جامعه هم خوب عمل خواهد کرد.

وي افزود: رفتار فرهنگي جناح‌ها نامناسب است، رفتار دولتمردان با فرهنگ و هنر نامناسب است و اصولا دولت‌ها در سينما، ورزش و هنر چه مي‌خواهند، تا يک چيزي گل مي‌کند مي‌خواهند در اين حيطه‌ها دخالت مي‌کنند و بحث را بدتر مي‌کنند.

رضايي اظهار داشت:‌ فرهنگ و هنر و سينما را بايدبه خود فرهنگيان بدهيم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: شوراي انقلاب فرهنگي که ميراث امام بوده است و فعاليت‌هاي موثر و موفقي در حوزه‌هاي علمي و فناوري داشته است اما در حال حاضر بايد اعتراف کنيم در مسائل فرهنگي پيشرفت مهمي نداشته است.


 غرضي:فرهنگ يک موجودزنده است


"محمد غرضي" در پاسخ به اظهارات "محسن رضايي" گفت:عرض بنده اين است که آيا تصور حضرت عالي از فرهنگ يک موضوع مقطعي در عرض يک زمان خاصي است؟ يا به فرهنگ يک ملت در طول تاريخ حرکت مي‌کند.

وي افزود:آيا اگر فرهنگ در يک مقطعي مورد تهاجم قرار گيرد با توجه به اينکه فرهنگ يک موجود زنده است ،مي‌تواند خودش را نگهدارد يا تسليم گرفتاري‌ها خواهد شد.

غرضي تصريح کرد:از فرمايشات رضايي اين گونه مي‌توان استنباط کرد که بعضي گرفتاري‌ها مثل بيکاري،فقر و ديگر چيزهايي که اتفاق مي‌افتد و يا اعمالي که از سوي دولت‌ها انجام مي‌گيرد مي‌توانددر فرهنگ مردم نفوذ کند و فرهنگ را به گونه‌اي که مي‌خواهد شکل دهد.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: آيا فرهنگ يک موجود زنده است که در طول حرکت مي‌کند يا در عرض.


عارف: رضايي بهتر بود رويکرد خودرا درباره فرهنگ شفاف بيان مي‌کرد


"محمدرضا عارف"نيز در پاسخ به اظهارات رضايي با تشکر از وي اظهار داشت:بهتر بود آقاي رضايي جزئيات برنامه‌هاي خود را به خصوص رويکردشان را براي حل مسائل هنري، فرهنگي و اجتماعي مطرح مي کردند.

وي افزود: بهتر بود رضايي رويکرد واقعي خود را نست به مسائلي که در حوزه فرهنگ با درگير هستيم را مطرح مي‌کردند.



جليلي:شکل گيري فرهنگ اقتصادي در کشور الزامي است


"سعيد جليلي" ديگر نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به رويکرد "محسن رضايي" نسبت به حل مشکلات فرهنگي اظهار داشت:بنده نسبت به بحثي که آقاي رضايي مطرح کردند؛اين سوال را دارم که درست است مسائل اقتصادي مهم است و بايد برطرف شود، اما سوال من اين است که ما از ظرفيت فرهنگ چگونه مي‌خواهيم براي حل مشکلات اقتصادي و ساير مشکلات استفاده کنيم.

وي افزود:فرهنگ يک مقوله در کنارمسائل اقتصادي وساير مقولات نيست؛بلکه در حقيقت فضاي حاکم بر همه اين مقولات است.

جليلي تصريح کرد: اگر ما يک فضاي فرهنگي حتي در اقتصاد به صورت درست داشته باشيم ،آنوقت مي‌شود بسياري از مسائلي که مردم را رنج مي‌دهد حل شود.

وي تصريح کرد:زماني که مقام معظم رهبري مطالبي را تحت عنوان شعار سال مطرح مي‌کنند،عمدتا ناظر به فرهنگ اقتصادي است مانند اصلاح الگوي مصرف،کار مضاعف و انضباط اقتصادي اگر اين فرهنگ عملي شود؛مي‌تواند نسبت به راهکارهاي اجرايي ديگر مثمرثمرتر باشد؛ لذا ما نبايد فراموش کنيم که فرهنگي که حاکم مي‌شود چگونه شکل بگيرد حتي در اقتصاد تا بتوانيم مسائل را به خوبي حل کنيم.

جليلي خاطرنشان کرد: ما بايداز عنصر فرهنگ به خوبي وبه موقع استفاده کنيم به خصوص در مقوله اقتصاد که از نظر آقاي رضايي اهميت داشت و از نظر مردم نيز حائز اهميت است.

وي اظهار داشت: اگر ما بتوانيم با يک فرهنگ اقتصادي گفتمان حاکم بر جامعه کنيم،اين فرهنگ مي‌تواند به رفع مشکلات اقتصادي کمک کند.


ولايتي: مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمانت اجرايي ندارد


"علي اکبر ولايتي"نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري نيز در پاسخ به اظهارات محسن رضايي گفت: بايد عرض کنم رويکرد شوراي عالي انقلاب فرهنگي آنطور که آقاي رضايي فرمودند نيست و با توجه به اينکه بنده از سال 1369 در اين شورا عضويت دارم شاهد هستم که تلاش بسيار ارزشمندي در جهت احياي فرهنگ اسلامي و ايراني در اين شورا صورت مي‌گيرد.

وي افزود:مصوبات اين شورا حکايت از اين نگاه عميق و گسترده به مسئله فرهنگ و تقويت فرهنگ اسلامي و ايراني مشاهده مي‌شود.

ولايتي تصريح کرد:ليکن يک اشکالي که وجود دارد اين است که مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمانت اجرايي ندارد و لذا به صورت سنتي رئيس جمهور را انتخاب مي‌کند براي رياست شوراي انقلاب فرهنگي و هر مقداري که دولت بودجه اختصاص دهد و مصصم بود براي اجراي تصميمات شوراي عالي انقلاب فرهنگي ما آن وقت شاهد اجرايي شدن تصميمات فرهنگي مي‌شويم.

حداد عادل:مشکلات فرهنگي تنها ناشي از فقر نيست

حداد عادل ديگر نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اظهارات محسن رضايي اظهار داشت:من تعجب مي‌کنم از آقاي رضايي که بدون اينکه راجع به خود فرهنگ صحبت کند يکسره وارد اقتصاد شدند.

وي افزود: در اين شکي نيست که وضع معيشتي مردم بر اخلاق و فرهنگ تاثير مي‌گذارد اما اين مشکلات اقتصادي که آقاي رضايي فرمودند در يک سال اخير روي داده است لذا بنده سوال من اين است که آيا ما قبل از اين سال مشکل فرهنگي نداشته‌ايم.

حداد عادل تصريح کرد: اگر مشکلات فرهنگي عمدتا ناشي از فقر است پس تقوا جايش کجاست تابتواند در عين فقر اخلاق و ارزش‌ها را حفظ کند.

وي افزود:با فرمايشات آقاي "رضايي" بايد نتيجه گرفت که آنهايي که مرفه هستند مشکل فرهنگي ندارند و اين کوخ نشيناني که امام فرمود يک موي آنها را من به کاخ نشينان نمي‌دهم اينان نبايد مشکل فرهنگي داشته باشند.

حداد عادل تصريح کرد: در حالي که خيلي از ناهنجاري‌ها ناشي از ثروت‌هاي کلان است و اين طور نيست که حتي اگر فقر باشد بي‌فرهنگي وجود داشته باشد و اگر فرهنگ باشد فقري وجود نداشته باشد.

وي اظهار داشت: واقعا بسياري از مشکلات ما ناشي از مشکلات فرهنگي ما است که سبک زندگي اسلامي و اقتصاد مقاومتي بدون يک تغيير نگرش فرهنگي امکان ندارد و ما نمي‌توانيم لذا به اقتصاد مقاومتي برسيم.

حداد عادل تصريح کرد:من انتظار داشتم آقاي رضايي درباره خود فرهنگ صحبت مي‌کرد.


روحاني: فضاي امنيتي از مقوله فرهنگ بايد جدا شود


"حسن روحاني" ديگر نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري درباره اظهارات "محسن رضايي" اظهار داشت:ما امروز مشکلات بسياري را در بخش فرهنگ داريم که در دو مسئله مي‌توان آن را مطرح کرد.

وي افزود:اولين بعدي که در مسئله فرهنگ مطرح است اين است که ما بايد فضاي فرهنگي را براي فعاليت فرهنگي داراي امنيت کنيم،نا امن بودن فضاي فرهنگي و اينکه اصحاب فرهنگ و آنهايي که مي‌توانند فعاليت فرهنگي داشته باشند دغدغه‌هاي بي‌موردي داشته باشند؛ مانند نگراني از سانسور.

وي افزود:برخي از موارددرحوزه فرهنگ را بايد حذف کرد و قوانين را بايد به صورت شفاف حل کرد تا اصحاب هنر بتوانند خلاقيت داشته باشند.

روحاني تصريح کرد:اساسا وقتي فضا ناامن باشد؛ خلاقيت کشته مي‌شود و ديگر فضايي وجود نخواهد داشت تا خلاقيت شکل گيرد و هنرمند ايده‌اي را به وجود آورد.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: بحث امنيت فضاي فرهنگي براي ما بسيار مهم است.

روحاني تصريح کرد:مسئله دوم در مقوله فرهنگ صيانت از باورهاي ديني است،امروز متاسفانه باورهاي ديني مورد هجمه وسيعي قرار گرفته است و برخي از مسئولين به جاي اينکه باورهاي مردم را تقويت کنند در سال‌هاي اخير باورها را تضعيف کرده‌اند.

وي اظهار داشت:هر مديريتي ناکارآمدي را به يکي از مقامات ديني يا نعوذ باالله به امام دوازدهم نسبت داده‌اند.

روحاني افزود:قشري‌گري در جامعه امروز ما رواج پيدا کرده است و بالاتر از آن نيز خرافات در جامعه ما رواج پيدا کرده است.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:تا به کي مي‌خواهيم مقوله خرافات به نام دين را ادامه دهيم،لذا ما بايد عقلانيت را در فهم مسائل ديني ترويج کنيم ما بايد رفتار ديني را اساس قرار دهيم.

روحاني افزود:ما بايد به سراغ باورها برويم و انقدر به بايدها تاکيد نکنيم .

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد:‌هر روز در حوزه فرهنگ نبايد بخشنامه و دستورالعمل صادر نکنيم، اگر باورهاي مردم را تقويت کنيم مردم خودشان بلدند چگونه فرهنگ را تقويت کنند؛چون مي‌دانند که فرهنگ زندگي و باور آنها است.

روحاني اظهارداشت:بنابراين ما بايد در زمينه باورهاي ديني به مسئله صيانت بپردازيم تا هم دين را از خرافات و هم از افکار موهوم جدا کنيم و هم راه واقعي را براي تقويت جامعه به ويژه فرهنگ ديني را آماده کنيم.

قالیباف: نگاه تربیتی در نظام اسلامی در اولویت قرار دارد

در ادامه مناظره "محمدباقر قالیباف" در پاسخ به محسن رضایی گفت:از مجموع توضیحات شما این برداشت تداعی شد که نگاه اقتصاد محوری به فرهنگ اولویت دارد؛اگر این برداشتم درست است می خواهم بدانم فلسفه نظام اسلامی چیست و چه فرقی بین این نظام با نظام های دیگر وجود دارد.

قالیباف ادامه داد:در نظام اسلامی ما مگر نگاه تربیتی در اولویت قرار ندارد؟ از اشکالات عمده در دولت های مختلف این بود که همین نگاه غلط را به فرهنگ داشته‌اند و این امر باعث مظلوم واقع شدن فرهنگ شده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد و سیاست باید تحت تأثیر فرهنگ باشند، اذعان داشت:اگر این برتری را برای فرهنگ قائل نشویم فلسفه نظام اسلامی زیر سوال می‌رود.

رضایی: اکنون درباره معضلات فرهنگی هشدار می دهم

"محسن رضایی "در وقت جمع بندی خود درباره برنامه‌هایش در حوزه فرهنگ اظهار داشت:خوشحالم با بیان مطالبم ،گرمی خاصی در مناظره ایجاد شد و این مناظره را از حالت خشک خارج کرد.

وی افزود:صحبت های شما آقایان نشان می‌دهد که بیش از حد در تهران زندگی می‌کنید، من در 250 سفر استانی که داشتم متوجه اشکالات فرهنگی شده‌ام و در انتخابات گذشته اخطار دادم که در حال رفتن به سمت پرتگاه هستیم،اکنون در این باره هشدار می‌دهم.

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:دشمن از ضعف‌های موجود در فقر و گرانی استفاده کرده و اکنون علاوه بر فرهنگ سیاست، دین و اقتصادمان مورد تهدید قرار گرفته است.

وی افزود:ما باید درباره رویکردها صحبت کنیم و نباید درباره چیزهایی که صحبت های یک وزیر ارشاد است،بحث کنیم.

رضایی با اشاره به دفاع مقدس اذعان داشت:ما یادمان است که در سال اول دفاع مقدس فرهنگ در چه وضعیتی قرار داشت؛ ولی درسال دوم توانستیم فرهنگ را تبیین کنیم و شرایط فرهنگی حاکم بر زمان دفاع مقدس آن گونه شد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما فرهنگ دفاع مقدس را تحویل شما داده بودیم شورای عالی فرهنگی پس از دفاع مقدس چه اقدام موثری انجام داد تا آن فرهنگ توفنده دفاع مقدس را احیا کند.
رضایی اضافه کرد:معماری کنونی کشور ما در حال حاضر به هیچ عنوان با معماری اسلامی منطبق نیست و این معماری در میان مردم تولید خشونت می کند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره چه بخشنامه موثری را صادر کرده است.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسئله علم و فناوری اقدامات خوبی را انجام داده ولی مشکلاتی درباره این شورا وجود دارد که قابل دفاع نیست.

روحانی:مهمترین راهکار حل معضلات فرهنگی تمرکز زدایی است

در ادامه مناظره "حسن روحانی" درباره برنامه های خود در حوزه فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد:مسئله فرهنگ و آسیب های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی و ملی است.

وی با بیان اینکه "انقلاب ما انقلاب فرهنگی است" ادامه داد: امروز بعد از 35 سال در زمینه فرهنگ آنچه که مردم باید شاهد باشند را نمی بینند، انقلاب ما انقلاب نور و اخلاق بود ولی امروز در جامعه اخلاق وجود ندارد. 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:بزرگانی در جامعه مروج اخلاق بودند و هستند که باید از آنها برای گسترش فرهنگ درست در کشور استفاده شود.

وی با اشاره به نقش دولت درحوزه فرهنگ اضافه کرد: گاهی مسئولان دولتی در رسانه ها با اغراق درباره مسائلی صحبت کرده اند و یا آمار غیردقیق داده اند،همچنین از رسانه ها برای نسبت افترا به دیگران استفاده می شود؛درصورتی که وقتی افراد مسئولیت های سنگین داشته باشند نباید اخلاق را زیرپا بگذارند؛چرا که این موضوع باعث می شود که چیزی از اخلاق باقی نماند و اعتماد عمومی از بین رود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:در حال حاضر با زیرپا گذاشتن اخلاق مشکلاتی مانند صدور چک های بی محل، اعتیاد، حاشیه نشینی و طلاق افزایش یافته است؛در واقع در طول سالیان اخیر تحقیقات نشان می دهد که همه آسیب های اجتماعی تقریبا روند رو به افزایش داشته اند.

روحانی با تأکید براینکه مبنای فرهنگ صدمه دیده است اظهار داشت: مهمترین راهکار برای حل مشکلات فرهنگی تمرکززدایی است و تا زمانی که فرهنگ دولتی وجود داشته باشد مسائل حل نمی شود.

وی افزود:درحال حاضر به جای تعمیق به ترویج در کشور پرداخته می شود؛متأسفانه ما همواره به دنبال کمیت هستیم و می خواهیم آمار تولید کنیم و یا حتی همان آمار واقعی را ارائه کنیم. از اینرو مسائل حل نمی شود.

روحانی تأکید کرد:دولت باید با سیاست گذاری، نظارت و حمایت و شفافیت در مقررات فضای امن در جامعه ایجاد کند وکار را به اصحاب هنر بسپارد.

قالیباف: آيا تمرکززدایی همه مشکلات فرهنگ را حل می کند؟

قالیباف در پاسخ به اظهارات روحانی تصریح کرد:بسیاری از نکات آقای" روحانی" مورد تأیید من است و این موضوع را می پذیرم که آثار رفتار مسئولین بهترین روش برای تأثیر‌گذاری فرهنگی است؛چرا که مردم به رفتار،گفتار و وعده های مسئولان توجه دارند.  

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود:آقای"روحانی" باید توضیح دهند که می‌خواهند با چه رویکردی به فرهنگ نگاه کنند،آیا تمرکز‌زدایی همه مشکلات فرهنگی را حل می‌کند یا اینکه باید طرحی نو در انداخت.

وی ادامه داد:یکی از ضعف‌های فرهنگ رفتار دوگانه دولت با مردم است و آقای "روحانی" باید بگوید که این معضل را چگونه می‌خواهند حل کنند.

رضايي: از عوامل معضلات فرهنگی رفتار دولتمردان است

محسن رضایی در واکنش به سخنان روحانی گفت:یکی از عوامل معضلات فرهنگی را رفتار دولتمردان می‌دانم ولی باید رابطه دولت و مردم به نحوی بازسازی شود که تحول فرهنگی بوجود آید.

عارف:آیا تا زمانی که نگاه قیم مآبانه دولت حل نشود به جایی می‌رسیم؟

عارف در پاسخ به اظهارات روحانی تصریح کرد:روحانی نکته کلیدی را درباره معضلات فرهنگی بیان کرد ولی آیا تا زمانی که نگاه قیم مآبانه دولت حل نشود به جایی می‌رسیم یا نه؟

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد:آقای"روحانی" باید بگویند که فعالیت در هنر را حق می دانند یا امتیاز؟ تاکنون نگاه به هنر از زاویه امتیاز بوده و این موضوع سبب شده که مثلا برخی روزنامه‌ها با توقف انتشار مواجه شوند و یا اینکه تشکلی مانند "خانه سینما "در مواجهه اختلاف سلیقه به سرنوشت تعطیلی دچار شود.

جليلي:علاوه بر توجه به تهدیدها باید به فرصت‌ها نیز اهمیت دهیم

"جلیلی" در پاسخ به اظهارات "روحانی" اظهار داشت: نگاه فرهنگی از دو زاویه تهدیدمحور و فرصت محور است ما علی رغم توجه به تهدیدها باید به فرصت‌ها نیز اهمیت دهیم.نباید با نگاه گزینشی و سیاسی به فرهنگ نگاه کنیم در زمانی فرهنگ اشرافی‌گری در کشور اوج گرفته بود و دوری از ساده زیستی،اسراف و تبعیض رواج داده می‌شد که نباید فراموش کنیم اگر آسیب‌ها فراگیر شود تأثیرات مخرب می‌گذارد.

وی افزود: ما باید مانع اشرفی‌گری،فساد و اسراف باشیم چرا که این موضوع تأثیرات خوبی بر فرهنگ می‌گذارد.

ولايتي:دامنه فرهنگ بسيار وسيع است و سخت است

ولايتي درباره اظهارات روحاني درباره فرهنگ گفت:"روحاني" به بخشي از آسيب شناسي فرهنگي اشاره کردند،ولي توقع اين بود که بعد از آسيب شناسي راه حل هاي خود را ارائه کنند که شايد در 3 دقيقه آخر اين فرصت باشد،اما دامنه فرهنگ بسيار وسيع است و سخت است که در چند دقيقه راه حل هاي فرهنگي را ارائه داد.





حداد عادل:بنده نيز مدافع سانسور نيستم


حدادعادل نيز خطاب به روحاني گفت:آقاي روحاني که هم اسما روحاني هستند و هم در کسوت،اشاره کردند که نگران باورها و اعتقادات فرهنگي هستند و راجع به سانسورها اظهار نگراني کردند. بنده نيز مدافع سانسور نيستم.

وي ادامه داد: بنده از آقاي روحاني اين سوال را دارم که اگر در يک اثر هنري، کتاب يا يک فيلم به باورهاي ديني و مقدسات اهانت شود و يا ريشه ها و پايه هاي اخلاقي جامعه مورد هجوم قرار بگيرد، شما به عنوان دولت آيا اجازه مي دهيد آن کتاب وارد کانون خانواده ها شود و فساد ايجاد کند يا مانع نمي شويد که اين مسئله مهمي است.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: آقاي روحاني گفت که آيا امروز در جامعه ما اخلاق وجود دارد که اين سوال حالت استفهام انکاري است، به اين معني که انگار هيچ اخلاقي در جامعه وجود ندارد.

حدادعادل گفت: فرضا آقاي "روحاني" در اداره کشور به دو يا چند کشور انتقاد داشته باشد، اما بايد بدانيم همه شخصيت هاي اثرگذار اين کشور اخلاقي هستند و آيا جز آن چند نفر مورد اعتقاد شما آيا کسي در اين جامعه نيست که داراي رفتار اخلاقي و معنوي باشد؟
آيا رهبر معظم انقلاب، علما و مراجع اخلاق را رعايت نمي کنند؟

وي افزود: روحاني گفته فرهنگ ما بايد به دست مردم باشد، آيا فرهنگ مذهبي مردم به دست خود مردم نيست، آيا مساجد را دولت اداره مي کند؟

روحاني:چه اشکالي دارد که ما يک نظام صنفي از پيشکسوتان در بخش هنر و  سينما داشته باشيم؟


روحاني در پاسخ به نقدهاي کانديداها گفت: راه حل اين است که وقتي سياست هاي بسياري از امور را دولت وضع مي کند و قانون شفاف مي شود، به انجمن هاي حرفه اي و نظام صنفي واگذار کنيم، چه اشکالي دارد که ما يک نظام صنفي از پيشکسوتان در بخش هنر،‌سينما داشته باشيم که داراي تشکيلات رسمي باشند؟

وي افزود: وقتي قانون شفاف باشد، از طريق خود آنها بهتر کنترل خواهد شد. مگر فرهنگ چيزي است که دولت بتواند به تنهايي آن را حل و فصل کند؟

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اخلاقي که من مطرح کردم که امروز مشاهده مي شود آن اخلاق مطلوب و کمال اخلاقي که مورد انتظار انقلاب است، نيست، چرا که اخلاق قبل از انقلاب نيز وجود داشت، ولي انتظار اين است که امروز اخلاق اين
چنين باشد.

وي افزود: اينکه باورها و مقدسات مورد احترام باشد درست است،اما اين مقدسات را آيا فقط کارمندي مي فهمد که در اداره نشسته و مي خواهد مميزي کند؟

روحاني گفت:پيشکسوتان افراد شايسته اي که در آن زمينه کار کردند، در تخصص دارند به خود آنها واگذاريم، نمي توانند کنترل کنند، بلکه ما بايد يکبار اين را تجربه کنيم تا ببينيم وضع ما چه مي شود.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: اينکه فرهنگ اشرافي گري نبايد باشد، کار درستي است، فرهنگ اسراف نيز نبايد باشد اما وجدان کاري بايد باشد.

وي افزود: اما متاسفانه آنهايي که دم از ساده زيستي مي زدند بايد ببينيم که پايان کارشان به کجا رسيده است. آنهايي که دم از مبارزه با فساد زدند، بايد ببينند که فسادهاي 3000 ميليارد دلاري سر از کجا درآورد.

روحاني گفت: اگر ما مي خواهيم فساد در جامعه نباشد، بايد به مطبوعات و رسانه ها آزادي دهيم، اگر آزادي داديم آن وقت مي توانيم جلوي فساد را بگيريم و نبايد فقط به نظارت هاي رسمي اکتفا کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: فرهنگ، فرهنگ تزريقي نيست و اشکال ما اين است که فرهنگ را‌‌ آبشاري مي دانيم که بايد روي سر مردم ريخته شود اما فرهنگ چشمه هاي جوشاني است که در نهاد مردم است و بايد کشف شود.

وي ادامه داد: ما بايد شرايط را آماده کنيم تا همه از فرهنگ درست و مطمئن در جامعه استفاده کنند، چرا که شرايط موجود در جامعه داراي نگاه قيم مآبانه است، اما ما در حوزه فرهنگ قيم نمي خواهيم، بلکه بايد به فرهنگ قوام دهيم و در آن صورت موفق خواهيم شد.


عارف:انقلاب ما انقلاب مردمي و فرهنگي است


محمدرضا عارف ضمن تسليت ارتحال امام خميني(ره) و شهادت امام موسي کاظم (ع) در ديدگاه هاي کلان و جهت گيري دولت آينده در حوزه فرهنگ گفت: حوزه فرهنگ، هنر و اجتماعي جزء اولويت هاي برنامه هاي پيشرفت و توسعه اي است، انقلاب ما انقلاب مردمي و فرهنگي است و به طور طبيعي هم حوزه فرهنگي و هم حوزه اجتماعي جزء اولويت هاي پيشرفت و توسعه کشور خواهد بود.

وي با طرح چند پيش فرض و ضرورت در اين حوزه ها تصريح کرد: تغيير نگاه، نگرش به حوزه فرهنگ و هنر با توجه به قانون اساسي و سند چشم انداز بايد مورد توجه باشد و تصدي گري دولت در اين حوزه ها بايد به حداقل برسد و براي کاهش تشکيلات دولتي بايد به طور جدي فعاليت کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، اظهار داشت: امور فرهنگي و هنري بايد به اهل فرهنگ و هنر سپرده شود، چرا که نگاه ما نگاه مبتني بر اعتماد است و بايد به خبرگان و برجستگان اين حوزه اعتماد کنيم و امور را به خود آنها بسپاريم.

وي افزود: نبايد فکر کنيم که با انتخاب يک مسئول فرهنگي و برجسته، مشکل بخش فرهنگ و هنر ما حل مي شود و بايد توجه کنيم که فعالين حوزه فرهنگ و هنر کارمندان دولت نيستند و نبايد آنها را مانند کارمندان دولت تلقي کنيم که با بخشنامه مي توان آنها را به توليد آثار هنري و فرهنگي به صورت دستوري وادار کنيم.

عارف اظهار داشت: فرهنگ و هنر شايد بومي ترين صنعت ما باشند و ما بايد از اين پتانسيل حداکثر استفاده را بکنيم و همانطور که مي دانيم ما در توليد فيلم رتبه اول را در منطقه داريم، اما در حوزه زيربناها و زيرساخت ها وضعيت خوبي نداريم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، افزود: با توجه به اعتقاد توسعه و پيشرفت متوازن، فرهنگ و هنر بايد در برنامه هايمان جايگاه ويژه اي داشته باشد.

وي افزود: نگاه ما اين است که فعاليت و تلاش در حوزه فرهنگ و هنر يک حق است، نه يک امتياز، متاسفانه نگاه ما گاهي اوقات نگاه امتيازي است، لذا هر لحظه که لازم باشد مي گيريم. حذف روزنامه ها، جلوگيري از انتشار کتاب، جلوگيري از نمايش فيلم و يا تعطيلي خانه سينما بايد اصلاح شود.

عارف گفت: به جاي کنار گذاشتن برجستگان فرهنگ و هنر بايد سعي کنيم از آنها به عنوان سفراي فرهنگي براي رساندن پيام خود به مردم دنيا استفاده کنيم.

جليلي:حوزه فرهنگ و هنري نه تنها يک حق بلکه يک فرصت است

جليلي درباره اظهارات عارف گفت: به نظر من حوزه فرهنگ و هنري نه تنها يک حق بلکه يک فرصت است، ما به فرهنگ بايد با نگاه فرصت بنگريم تا از ظرفيت هاي آن استفاده کنيم.

وي ادامه داد: ويژگي فرهنگ در همان پاکي ها و مقدساتي است که موجب قوام و قدرت ما در عرصه هاي مختلف شده است که اگر ما اين را به بهانه برخي موضوعات ديگر راضي شويم که حوزه هاي ديگر در آن قاطي شود و آن را از خاصيت بيندازد، به ضد خود تبديل مي شود.




ولايتي:ما محوريت فرهنگ را بايد فرهنگ خودي قرار دهيم


ولايتي درباره اظهارات فرهنگي عارف گفت:ما محوريت فرهنگ را بايد فرهنگ خودي قرار دهيم و هر آنچه که در مغايرت با آن است را اصلاح کنيم و يک نوع فرهنگ مقاومتي را مبتني بر ارزش هاي اسلامي و ملي در کشور شکل دهيم.






حدادعادل :مرز وظايفي که دولت بايد در اين حوزه بايد به عهده بگيرد کجاست


حدادعادل در اين باره اظهار داشت: در اينکه کار فرهنگي بايد به دست مردم باشد، ترديدي نيست اما دولت ها هم وظايف فرهنگي دارند و در همه جاي دنيا نيز دولت ها کارهاي فرهنگي سترگي کرده اند و آثار فاخري به وجود مي آورند.

وي افزود:با توجه به اينکه دولت اسلامي ماهيتا فرهنگي است، اين سوال را از عارف مي پرسم که چه وظايف حاکميتي در حوزه فرهنگ دارد و مرز وظايفي که دولت بايد در اين حوزه بايد به عهده بگيرد کجاست و آيا مي شود همه چيز را از اختيار دولت گرفت؟ و آيا دولت اسلامي وظيفه اي در حوزه فرهنگ دارد؟



روحاني:آيا ما از حافظ سفير بهتري داريم که به اروپا يا آمريکا بفرستيم؟



روحاني درباره اظهارات عارف گفت:کاهش تصدي گري دولت در اين حوزه بسيار مهم است و بايد به حداقل برسد و براي بقيه مواردي که در قانون اساسي آمده است، بايد به انجمن هاي حرفه اي و نظام هاي صنفي واگذار شود.

وي افزود:مردم مراسم عاشورا، مراسم هاي ديني و حتي سيزده به در را به بهترين شکل برگزار مي کنند، بنابراين بايد دست مردم را باز بگذاريم و در امور فرهنگي و حتي زندگي خصوصي مردم انقدر مداخله نداشته باشيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،اظهار داشت:اگر مواردي هم باشد بايد بدانيم اولويت چيست، آيا اولويت اين است که در خيابان ها کوچکترين خلافي که جوانان انجام مي دهند، چرا ما بايد فسادهاي بزرگ و کلان را فراموش کرده و به مسائل جزئي که قابل گذشت نيز هستند، برسيم؟

روحاني ادامه داد:مسائل فرهنگي بايد از طريق فرهنگي حل و فصل شود و پليس آخرين مرحله اي است که در مسائل فرهنگي بايد وارد عمل شود.

وي تصريح کرد:غرب بهترين سفير ما در جهان است،آيا ما از حافظ سفير بهتري داريم که به اروپا يا آمريکا بفرستيم، آيا بهتر است فرشچيان
صداي شجريان و خط و خوشنويسي ايران در جهاني بهتر داريم و آيا بهتر است بناهاي بزرگ تاريخي را در اصفهان داريم لذا همه اينها سفيران ما هستند که مي توانند در سطح جهان افکار عمومي را به مفاخر و ميراث عظيم فرهنگي ما جذب کند.

قاليباف: در حوزه فرهنگ نبايد متکي به راي حرف بزنيم


محمدباقر قاليباف در ادامه اظهار داشت:توقع من اين بود که آقاي عارف در اين 4 دقيقه، رويکردهاي فرهنگي و نگاه فرهنگ و نقش فرهنگ را در دولت آينده ترسيم مي‌کرد، من فکر مي‌کنم بحث‌ها و سوال‌ها بيشتر به سمت حوزه انتقادات و موردي و رفتاري و مصداقي مي‌رود.

وي افزود:لذا اجازه دهيد اين نکته را با صراحت بگويم، در حوزه فرهنگ متکي به راي حرف نزنيم، متکي به اصلاح جامعه حرف بزنيم که بفهميم اين دردي که در جامعه وجود دارد از درد فقر گرفته تا دردهاي فرهنگي مثل بي‌اعتمادي و دروغ گفتن در جامعه مسلمان ما و حتي در جامعه غيراسلامي بدتر از فقر جامعه است.

وي ادامه داد:همين دروغ فقر را درست کرده ما وقتي مي‌خواهيم نقد کنيم مي‌گوييم تصدي گري بله حتما کارغلطي است حتما دولت بايد هم در فرهنگ و اقتصاد دخالت در کار مردم نکند دست و پايش را از زندگي خصوصي مردم جمع کند، حتما بايد مورد تولي‌گري و تصدي‌گري تفکيک شود.

قاليباف افزود:ما مي‌خواهيم از آقاي عارف بپرسيم  چه نگاهي برفرهنگ حاکم باشد برفرض که يک نفر دروغي گفت‌ امروز که بحث ما يک فرد نيست چه کنيم که اين تکرار نشود ما معطوف به اصلاح جامعه حرف بزنيم، نه معطوف به يک راي. مردم دوست دارند ما نامزدها در اين حوزه بحث کنيم تا مشخص و روشن شود و به تصميم برسيم.


"محسن رضايي" ادامه داد: من چون مي‌خواهم از وقتم براي بحث‌ها صرفه جويي کنم تنها يک سوال مي‌پرسم که آقاي عارف بگويند، در دولت اصلاحات طرح خوبي تحت عنوان "طرح جامع ورزش" تهيه شد چرا اين طرح تصويب و عملياتي نشد؟


سيد محمد غرضي نيز در ادامه اظهار داشت:جناب آقاي عارف اين دولت‌هاي گذشته با اعمال نظريات خودشان، آيا توانسته‌اند تغييري در فرهنگ جامعه ايجاد کنند؟


عارف:دولت‌ها بايد تامين کننده زيربناها باشند

عارف در جمع بندي ديدگاه‌ها و نظرات کانديداها به اظهارات خود گفت:من سعي مي‌کنم طرح خودم را ارائه کنم اگر نشد در نقدهايي که به برنامه‌هاي دوستان مي‌کنم اين کار را انجام مي‌دهم ما نگاهمانم اين است که دولت‌ها بايد تامين کننده زيربناها باشند، فرهنگ را بايد به خود مردم محول کنيم اگر فرهنگ را به مردم واگذار کنيم و ابزار کار را فراهم کنيم براساس قوانين شفاف ما قطعا مي‌توانيم بهتر عمل کنيم، طرح جامع ورزش اواخر 82 بود گام‌هاي اوليه را برداشتيم متاسفانه در دولت بعدي به آن توجهي نشد و اقدامي انجام نگرفت.

وي در ادامه اظهار داشت: آقاي قاليباف رويکرد فرهنگي را مطرح کرد لازم است به استحضار برسانم نقشه مهندسي فرهنگي کشور اخيرا به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده که علي االحصول هر دولتي بيايد بايد آن را اجرا کند اما رويکرد ما براي اجرايي کردن اين سند نقش مردم و محوريت مردم است، اين موضوع خوشبختانه درقانون برنامه چهارم آمد ولي اجرايي نشد.

عارف در ادامه به لزوم اتکا به نظام‌هاي صنفي اشاره کرد و گفت: ما در نظام صنفي پزشکي موفق شديم چرا که خود نظام پزشکي حاکم بر عملکرد پزشک است زماني که پزشک خطا مي کند به آن رسيدگي مي‌کند بعد از آن که نظام صنفي پزشکي به يک پزشک پروانه مي‌دهد ديگر نيازي ندارد براي يک عمل جراحي مجددا پزشک پروانه بگيرد .

ما بايد همين رويکرد را در بحث فرهنگ و هنر بياوريم، اگر به يک نويسنده و هنرمند پروانه داديم بايد بتواند خلق آثار کند اين گونه نباشد که يک مولف براي چاپ کتاب از هفت خان رستم بگذرد. به چه دليل تعداد عناوين کتاب پايين است؟ به چه دليل تعداد فيلم‌هايي که ساخته مي‌شود در حد کشور نيست؟ اين ترس و دلهره‌اي که يک نويسنده و کارگران از خلق اثر هنري  دارد بايد اصلاح شود.

اين موضوع بايد توسط خود خبرگان آن بخش در قالب نظام صنفي نظارت شود، ضمن آن که اگر تخلفي کردند، طبق قانون بايد رسيدگي شود مانند پزشک که هم نظام صنفي پزشکي بر عملکرد پزشک نظارت دارد و هم حق بيمار است  که از طريق مراجع قانوني شکايت يا مطالبات خود را پيگيري کند.

عارف اظهار داشت:ما مي‌توانيم در فرهنگ،هنر خلق آثار کنيم، الان ما روي پيش خوان فرهنگي کشور توليدات داخلي چه سهمي دارند؟ما گاهي يک فيلم را به خاطر 5 تا 10درصد اختلاف نظر اجازه نمايش نمي‌دهيم در اين صورت جوان ما به چه سمتي مي‌رود و چه فيلم‌هاي خارجي را تماشا مي‌کند صدا و سيماي ما به خاطر بعضي از محدوديت‌ها گاهي مردم به يک شبکه خارج از کشور اولويت بيشتري مي‌دهند، ان شالله با رويکرد فرهنگي بتوانيم در راستاي انقلاب فرهنگي گام‌هاي اساسي برداريم. 


ولايتي:فرهنگ معني تجلي باورها و رفتار يک جامعه است

در ادامه مناظره علي اکبر ولايتي به قيد قرعه به منظور ارائه ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي اجتماعي خود به پشت تريبون رفت و گفت: شهادت امام موسي کاظم(ع) و رحلت حضرت امام(ره) و سالگرد واقعه 15 خرداد را تسليت مي‌گويم هم چنين به مناسبت پيروزي تيم ملي فوتبال عرض تبريک دارم.

وي در ادامه افزود:در ابتدا لازم است از هر بحثي ما تعريفي داشته باشيم، تعريف فرهنگ که معني تجلي باورها و رفتار يک جامعه است، انقلاب ما يک انقلاب فرهنگي است و براساس آيه شريفه که فرمود "کساني که خداوند به آن‌ها امکاني مي‌دهد، نماز را برپا مي‌دارند و زکات را ترويج مي‌کنند"، ان شالله اين دولتي که تشکيل خواهد شد دولت هدايت باشد،هم وزرا و هم رئيس‌جمهور و هم مسئولين بايد خود اسوه فرهنگ اسلامي و ايراني باشد به طوري که رفتار آن‌ها به مردم اين القا را بکند که اين دولت خود بيش از همه به باورهاي مردم عمل مي‌کند.

ولايتي اظهار داشت:آسيب شناسي که از وضعيت موجود وجود دارد، اين است که ما آثار رشوه خواري، تبعيض و کارهاي ناورا، مشکلات اخلاقي و مسائل مربوط به اعتياد و ديگر مسائل را در جامعه و بيش از هر چيزي تبعيض و استفاده از پارتي و پول در پيشبرد کارها و عقب ماندن کار ضعفا و مستضعفين مي‌بينيم که اين هم از مشکلات فرهنگي موجود است، اما راه حل چيست؟

در تاريخ ما فرهنگ اسلام و ايران همواره مهمترين نگهبان ايران و هويت ايراني و هويت اسلامي بوده، 70 درصد تربيت افراد در خانواده و در دبستان شکل مي‌‌گيرد، اگر خانواده ما در سلامت باشد، که بوده همه تحولات و انقلابات در تاريخ معاصر و در گذشته بعد از حمله مغول و هجوم استعمار و غيره، مقاومتي که در داخل کشور شکل گرفته بود توسط خانواده و تربيت خانوادگي و مکتب خانه‌ها در گذشته و دبستان شکل گرفت.

 اهميت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصون سازي فرهنگي است

وي ادامه داد: اگر ما براي اين که جلوي اين مشکلات فرهنگي را بگيريم در خانواده ايجاد مصونيت کنيم چرا که خانواده ما را براساس نظريات تافلر و هانتيگتون مورد هدف قرارداده اند و اگر خانواده ما مورد هدف قرار گيرد   مهمترين مشکل مقاومت فرهنگي يا فرهنگ مقاومتي مثل اقتصاد مقاومتي در معرض خطر قرار گرفته، بنابراين ايجاد مصونيت در خانواده و تلاش در جهت شکل گيري و قوام خانواده و تسهيل ازدواج و مقدم بر آن ايجاد شغل و بالاخره تلاش در جهت پايدار کردن خانواده‌ها و توجه کامل به آموزش پرورش همانند کشورهايي مثل سنگاپور، کره جنوبي، تايوان که در اين‌ها مهمترين کاري که براي پيشرفت انجام دادند حتي براي کارهاي اقتصادي به آموزش و پرورششان به خصوص دبستان پرداختند.

حدود 50 درصد معلمان ما در دبستان تدريس مي‌کنند اما ما هيچ وقت نديديم که براي افتتاح دبستان جشن بگيرند، اما براي افتتاح  خيلي چيزهاي کم اهميت  کارهايي انجام مي‌دهند که در واقع شايستگي براي آن کار ندارند و لذا اهميت دادن به خانواده و آموزش و پرورش از مقدمات مصون سازي فرهنگي است.

در ادامه اين مناظره حداد عادل در نقد اظهارات ولايتي گفت: بنده نظر خاصي نسبت به صحبت‌‌هاي دکتر ولايتي ندارم.



روحاني:مسئله هويت ايراني و هويت اسلامي براي ما بسيار مهم است

"حسن روحاني" در نقد اظهارات ولايتي اظهار داشت: مسئله هويت ايراني و هويت اسلامي براي ما بسيار مهم است و اهميت دارد، براي اين که بتوانيم از اين هويت پاسداري کنيم بايد چه کار کنيم؟ در مرحله اول ما بايد تسهيلاتي را فراهم کنيم تا کالاي فرهنگي فاخر و مورد توجه مردم در اختيارشان قرار بگيرد.

يادمان باشد که هويت يک ايراني هويت چند نفر و سلايق چند نفر نيست، ايران داراي تنوع هاي بسيار زيبا و قشنگ قومي، مذهبي و ديني است که بايد به همه آن تنوع‌ها توجه کنيم البته همه آن تنوع‌هاي زيبا زير يک چتر واحد ايرانيت و اسلاميت جمع خواهند شد اما ما بايد به ذائقه همه سلايق توجه کنيم.

چرا بايد امروز کالاهاي فرهنگي ما مصرف نداشته باشد علت اين امر يا گران بودن کالاهاست و يا اگر ارزان است برمبناي ذائقه مردم برنامه‌ريزي نشده وبه گونه اي عمل شده که  جذبي  براي آن وجود ندارد.

 در بحث ايرانيت ما اين همه مفاخر و مشاهيري که داريم، آيا اين مفاخر نه تنها براي ايران بلکه براي تمام فارسي زبانان بايد به خوبي معرفي شوند تا دنيا اين‌ها را بشناسيد و ما بتوانيم از اين مفاخر به عنوان سفيران فرهنگي و يک نوع ديپلماسي عمومي بهره برداري و استفاده کنيم که متاسفانه کمتر از اين‌ها استفاده مي‌شود.

نمي‌توانيم به فرهنگ جهاني بي‌اعتنا باشيم

وي اظهار داشت: البته بحث فرهنگ جهاني هم مطرح است، ما نمي‌توانيم به فرهنگ جهاني بي اعتنا باشيم به هر حال ما در دنيايي زندگي مي‌کنيم که  تعاملات و ارتباطات در سطح وسيعي وجود دارد، ما بايد با توجه به جهان بتوانيم برنامه ريزي کنيم و هويتمان را در دنياي رقابت فرهنگي امروز حفظ کنيم.


در ادامه اين مناظره انتخاباتي "سيد محمدغرضي" از ولايتي پرسيد آيا تهاجم فرهنگي توانسته در فرهنگ ايراني نفوذ کند و تاثير بگذارد؟
عارف: جمع کردن ماهواره يا کاهش پهناي باند اينترنت و فيلتر کردن پاک کردن صورت مسئله است

همچنين عارف در نقد اظهارات ولايتي گفت: بحثي که آقاي ولايتي مطرح کرد در نهايت به ضرورت ارائه الگوهاي فرهنگي براي پاسداري از الگوهاي اسلامي است و راه حل آن توليد آثار فرهنگي فاخر است تا جوانان به سمت توليدات فرهنگي خارجي نروند.

عارف ادامه داد: درباره مبارزه باتهاجم فرهنگي، صورت مسئله پاک شده است؛ جمع کردن ماهواره يا کاهش پهناي باند اينترنت و فيلتر کردن راه حل اين مسئله نيست بايد اجازه دهيم هنرمندان و فرهنگيان ما خلق آثار کنند.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به ربناي شجريان اشاره کرد و گفت: اين اثر فرهنگي تاثير زيادي در جامعه داشته است و خانواده‌هاي ايراني آرزو مي‌کنند روزه خود را با ربناي شجريان باز کنند؛ اين تاثير يک اثر فرهنگي است.

عارف تاکيد کرد: بياييم پيشخوان فرهنگي را تقويت کنيم؛ کالاهاي فرهنگي فراوان توليدکنيم اما توليد صنايع فرهنگي با کيفيت بالا؛ براي اين مسئله هيچ راهي جز اعتماد به فرهنگيان نداريم؛ اگر بتوانيم نظام صنفي فرهنگيان را احيا کنيم مي‌توانيم براي ارتقا فرهنگ و هنر گام برداريم.


جليلي: «پهناي باند فرهنگ» را با مصاديقي چون «پهناي باند اينترنت» کوچک کنيم


جليلي نيز در نقد سخنان ولايتي گفت: من نظرات آقاي ولايتي که در مورد ظرفيت‌هاي بالاي فرهنگ اسلامي و ملي را تاييد مي‌کنم اما مسئله‌اي که اينجا وجود دارد اين است که نبايد «پهناي باند فرهنگ» را با طرح مسائلي مثل «پهناي باند اينترنت» کوچک کنيم؛ ما مسائل ظرفيت‌هاي فرهنگي را در مصاديق کوچک مطرح مي‌کنيم و اين يکي از مشکلاتي است که در کشور داريم، اينکه فرهنگ را به يک سليقه خاص کوچک مي‌کنيم.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: ما ظرفيت‌هاي خوبي در مسائل فرهنگي از جمله در دفاع مقدس و .... داريم ، شعرا و رمان نويسان خوبي در انقلاب داريم که اين ظرفيت‌ها بايد آزاد شود.

پس از آنکه سخنان ولايتي توسط هفت کانديدا نقد شد، ولايتي به مدت 3 دقيقه به نقدها پاسخ داد.



ولايتي: در موضوع تهاجم فرهنگي بايد مصون سازي و پيشگيري صورت گيرد


اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري گفت:مطالبي که پيرامون مسئله فرهنگ مطرح شد را قبول دارم و نکاتي نيز به سخنان من اضافه شد.

وي تاکيد کرد: فرهنگ ما بايد اخلاق محور باشد و در عمل مردم را به فرهنگ ايراني و اسلامي دعوت کند.

وي با اشاره به حديثي از امام صادق (ع) گفت:ما نبايد تنها از فرهنگ ائمه، اسلام و فرهنگ ايراني حرف بزنيم بلکه بايد رفتار ما با عنوان مسئولين نماد عمل کردن به فرهنگ ايراني اسلامي باشد، اين بشترين اثر را بر روي مردم خواهد داشت.

اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه فرهنگ نيز مانند اقتصاد بايد مقاومتي شود گفت: اين در صورتي محقق مي‌شود که مردم متصدي شوند. در مورد بودجه‌ها اگر دولت براي فرهنگ اولويت قائل شود  کاري که در گذشته به غلط انجام شد يعني سازمان برنامه و بودجه منحل شد احيا شود و با احياي دوباره اين سازمان يک جايگاه رفيع براي مسئله فرهنگ در نظر گرفته مي‌شود و بايد کار فرهنگ را به اهلش واگذار کند، فرهنگ را سياسي نکند، ورزش را ورزشيان اداره کنند و فرهنگ را فرهنگيان و مسائل مربوط به ادبيات و ساير شئون فرهنگي را به اهلش واگذار کنند.


ولايتي در پاسخ به غرضي که پرسيد آيا تهاجم فرهنگي توانسته است در ايران نفوذ کند گفت: بله در ايران تهاجم فرهنگي وجود دارد اما چاره آن فيلتر کردن نيست بلکه بايد مصون سازي و پيشگيري شود و پيشگيري با تقويت بنيان‌هاي خانواده و بنيان‌هاي ارزش اسلامي و ايراني  محقق مي‌شود.

وي در ادامه به نقل قولي از امير کبير که به صورت دعا و مناجات عنوان شده است گفت: امير کبير مي‌گويد« بار پروردگارا الها ملکا قادرا خدايا خداوندا مير تويي کبير تويي تقي همان شاگرد آشپز است معبودا رو به سوي تو دارم هدايت نما گره از کار مردم بگشايم تا مقبول الهي گردم، به حق محمد و آل محمد يا ارحم الراحمين»


در ادامه اين مناظره تلويزيوين براساس قرعه کشي صورت گرفته "محمد باقر قاليباف" پشت تريبون قرار گرفت تابه مدت 3 دقيقه به ارائه نظرات فرهنگي خود بپردازد.


قاليباف: انقلاب اسلامي و فلسفه نظام اسلامي براي رشد وتعالي انسان‌هاست


قاليباف ضمن عرض تسليت به مردم ايران گفت: مي‌خواهم بحثم را بيشتر به مسائل فرهنگي رويکردها و نگاهي که بنده نسبت به اين موضوعات دارم اختصاص دهم؛ براي هر ملت و کشوري استقلال و عزتش مهمترين موضوع است؛ پس اگر استقلال براي ما مهمترين موضوع است با انقلاب اسلامي مي‌توانيم دشمن واستکبار را از بين ببريم و استقلال را به دست آوريم.


وي ادامه داد: اما حفظ استقلال تنها با قدرت سياسي امکان پذير است؟ خير استقلال در صورتي تامين مي‌شود تا آن کشور مولد و توليدکننده باشد،‌ دقت کنيد چه بايد توليد شود،‌ کشور نيازمند آن است که توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت بکند؛ اگر اين توليد در اين ابعاد بود و همه جانبه نگري بود استقلال کشور حفظ مي‌شود پس استقلال، فرهنگ، مسائل اجتماعي، کرامت انساني و ... مهم است اما بايد بدانيم که انقلاب اسلامي و فلسفه نظام رشد وتعالي انسان‌هاست.

اين کانديداي يازدهمين دوره رياست جمهوري ادامه داد: اقتصاد ما سرمايه‌داري نيست که فقط انباشتگي، ارزش افزوده و تعدادي فقير و غني ايجاد کنيم؛ براي ما مهم است که بتوانيم رشد و تعالي ايجادکنيم؛ ما معتقديم تحت هدايت قدسي مي‌توانيم انسانيت و آزادگي انسان را تامين کنيم پس اينجاست که فرهنگ اساس کار ما و يک دولت است.

قاليباف گفت:زماني که ما دولت توسعه سياسي يا دولت توسعه اقتصادي ايجاد کرديم، يک جانبه گرايي کرديم اين رويکرد اساسا رويکرددرستي نيست و ما بايد يک نگاه همه جانبه و جامعه محور داشته باشيم يعني به توسعه سياسي‌مان نگاه مردم سالاري داشته باشيم در حوزه اقتصاد عدالت اجتماعي را دنبال کنيم و در فرهنگ به دنبال معنويت و اخلاق باشيم.

قاليباف تاکيد کرد:‌ لذا از اين جهت من مي‌گويم واقعا فرهنگ در کشور ما مظلوم واقع شده است و اولين محروميتش آن است که حق فرهنگيان را ادا نکرده است؛ حق فرهنگيان يعني چه؟ يعني نقش فرهنگ در سياست نقش فرهنگ در اقتصاد نقش فرهنگ در مسائل اجتماعي هنجارها و ناهنجارها؛ اين اساس کار ما است و ما بر اين مبنا به مسئله فرهنگ نگاه مي‌کنيم.

اين کانديداي يازدوهمين دوره انخابات رياست جمهوري با بيان اينکه دولت در کنار حق فرهنگي که يک موضوع کيفي است يک وظيفه کمي هم دارد،‌ گفت: در وظيفه کمي اگر در نظام اسلامي انسان‌ها اعتبار دارند و رشدو تعالي مبدا توسعه است بايد نگاه کنيم مهمترين بحث تربيت کجاست؟ "آموزش و پرورش"، "معلمين" بايد نگاه کنيم دانشگاهاي ما، اساتيد ما، علماي ما،‌ مساجد ما، حوزه‌هاي ما اين ها هستند که دارند توليد فرهنگي مي‌کنند.

رضایی: منزلت اجتماعی را چگونه تقویت می کنید؟

رضایی در انتقاد به سخنان قالیباف اظهار داشت:جناب آقای قالیباف در منزلت اجتماعی فرهنگیان،هنرمندان، ورزشکاران و روحانیون تأکید کردند اما باید بگویند که می خواهند برای این کار چه اقداماتی را انجام داده و این منزلت اجتماعی را تقویت کنند؟






غرضی در ادامه تصریح کرد: آیا فرهنگ بر سیاست تأثیرگذار است یا سیاست بر فرهنگ؟  




عارف: رویکرد شما برای فرهنگ همان‌گونه است که برای برج های شمال شهر تهران مجوز صادر می‌کنید؟


عارف در نقد سخنان قالیباف تأکید کرد:شما اظهار داشتید که فرهنگ اساس کار یک دولت است اما آیا در شهرداری هم با همین رویکرد به جلو حرکت می‌کنید؟ آیا مجوزهایی که برای برج‌های شمال شهر تهران صادر می کنید در اینجا نیز با همین رویکرد می‌خواهید کار کنید؟

وی ادامه داد:یک باغ دویست متری نزدیک محل سکونت ما وجود داشت که ما از خشک شدن این باغ ابراز نگرانی کردیم، اما متأسفانه در این باغ دو برج ساخته شد و از شما می‌پرسم که آیا ساختن این برج مشکلات فرهنگی را ایجاد نمی‌کند؟


ولایتی: چه طرحی برای تصحیح معماری در کشور دارید؟


ولایتی نیز اظهار داشت:این مشکلات در تهران از مدتها پیش نیز وجود داشته اما شما باید بگویید که در آینده چه طرحی برای تصحیح معماری در کشور در نظر دارید؟






حداد‌عادل: فرهنگ مثل سبزی خوردن است/باید اقتصاد فرهنگ را درست کنیم


حدادعادل در واکنش به سخنان قالیباف نیز تصریح کرد:شما گفتید که باید فرهنگیان از نظر زندگی نیز تأمین شوند و من معتقدم اگر می‌خواهیم در جامعه ما فرهنگ و هنر توسعه پیدا کند باید کاری کنیم که اهل فرهنگ و هنر نیز بتوانند تمام وقت خود را صرف آفرینش کار فرهنگی کنند و البته از تأمین زندگیشان نیز اطمینان خاطر داشته باشند اما چنین چیزی وجود ندارد و دولت آینده باید این کار را کرده که نویسنده، نقاش، مترجم و هر هنرمندی که به کمک اندیشه‌اش کار می‌کند زندگی‌اش را اداره کرده و واهمه‌ای از تأمین زندگی‌اش نداشته باشد.

وی علت کنونی عدم تأمین نیازهای هنرمندان را جدی نگرفتن فرهنگ و هنر دانست و گفت: به نظر من فرهنگ مثل سبزی خوردن است که اگر برسر سفره است زیباست و نبودش مشکلی ایجاد نمی‌کند که در نگاه مسئولان ما نیز فرهنگ و هنر سلیقه ای بوده و من در نظر دارم که برای اقتصاد فرهنگ کار اساسی انجام دهم.

*جلیلی: صحبتی ندارم


روحانی:به جای فضای فرهنگی در جامعه فضای امنیتی را حاکم کرده‌ایم


روحانی نیز در ادامه تصریح کرد:فرهنگ در همه طرح ها یک پیوست است و اکنون سیاستی نداریم که در دل آن فرهنگ نباشد و فرهنگ همان باور و ارزش های ماست، بنابراین باید فرهنگ را همه جا ملاحظه کنیم.

وی افزود:امروز مسئله همه اقشار جامعه از جمله کسبه، دانشجو، کارمند و ... مسئله منزلت است که اگر منزلت جایگاه آنها درست تلقی نشود فرهنگ جاری نمی‌شود و مشکل ما این است که اکنون به جای اینکه فضای فرهنگی را در کشور حاکم کنیم فضای امنیتی را حاکم کرده‌ایم.

روحانی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در مورد اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها فعال باشند،اظهار داشت: این تأکید مقام معظم رهبری اکنون در دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود و ما باید فضایی ایجاد کنیم که همه برای ایرانی بودن و مسلمان بودن خود افتخار کنند.


قالیباف: فرهنگ را در کارهایم کاهش نداده‌ام/ هیچ برجی خلاف قانون ساخته نشده است



قالیباف در پاسخ به انتقادات دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری تصریح کرد:فرهنگ مهمترین پایه قدرت ملی ما است ،البته منابع انسانی مهمتر از نفت و گاز بوده و من با این نگاه تأکید می کنم که نیروی انسانی کجاست؟ این نیرو در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و خانه‌های هنرمندان است که همواره با کم لطفی مسئولان مواجه می‌شود و هر گاه با کسری بودجه برخورد می کنیم از فرهنگ کسر می کنند.

وی افزود:بنده قول می‌دهم که در دولت من چنین اتفاقی نیفتد و قطعا رویکردها را اصلاح خواهم کرد؛چرا که دولت باید توجه کند که فرهنگ سفارشی نیست و نگاه فرهنگی را نباید از بین ببرد؛زیرا با یک خطای کوچک اعتمادمان را به خرد جمعی اصحاب هنر از دست می‌دهیم.

قالیباف در واکنش به انتقاد "روحانی" مبنی براینکه فرهنگ پیوست دیگر مسائل جاری کشور است،اظهار داشت:بنده فرهنگ را در طرح ها کاهش نداده ام و آنطور که حجت الاسلام روحانی فرمودند،نیست و باید به مردم احترام بگذارم و اگر پیاده رویی را خراب کردم به آنها اعلام کنم چه روزی آن را درست خواهم کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:حوزه شهرداری تهران 50 سال بدون طرح تفصیلی بود؛ولی امروز با قانون اداره می شود و هیچ برجی خلاف ماده قانون ساختمان ها ساخته نشده است.

قالیباف خاطرنشان کرد:در چند سال گذشته ما شهرداری را تبدیل به یک نهاد اجتماعی کرده که هم پل می سازیم، هم راه می سازیم و هم خوابگاه و مساجد و البته بیشترین حمایتی که از خانه هنرمندان نیز می شود از سوی شهرداری است.

غرضي:فرهنگ نه تحمیلی است و نه تزریقی

در ادامه مناظره "محمد غرضی" به قيد قرعه به منظور ارائه ديدگاه‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي اجتماعي خود به پشت تريبون رفت و گفت:با درود به روح امام(ره) و با افتخار از این که 50 سال از 15 خرداد گذشت اما هم چنان این روز عزیز گرفته می شود و با تسلیت شهادت امام هفتم(ع) و همین طور تسلیت درگذشت مرحوم طاهری باید بگویم شاکله انسانیت دستاوردهای خویش است و فرهنگ براساس آن تعریف می شود، فرهنگ نه تحمیلی است و نه تزریقی و نه می توان توسط دولت ها تحت تاثیرقرار گیرد.

ملت ایران فرهنگ خود را ساخته است در کشور ما در آن اوایل روسیه حاکم شد و بعد انگلیس در آن زمان مجموعه صاحبان امتیاز به سمت این کشورها و فرانسه رفتند و در آن جا ساکن شدند اما مردم در جای خود باقی ماندند فرهنگ ما اکتساب ملی مردم است.

وی ادامه داد: این که فرهنگ را با ملت ها بتوانیم تغییرداد و یا مسئول جریان های سیاسی قرار گیرد کاملا در کشورمان نفی شده است حتی در جایگاهی مردم بعد از شکست ایستادند تا دولت مجبور شود مشروطه به وجود آورد.

فرهنگ مردم ناشی از زندگی مردم است و در تصویرآن زندگی نسبت به وقایع بیرونی و درونی جامعه جریان دارد ملت ما با فرهنگ خود زندگی می کند.

غرضی بیان کرد: وقتی فقرحاکم می شود مردم جمع می شوند اما فرهنگ خود غافل نمی شوند ولی هنگامی که غنا حاصل می شود مردم شروع به تولید هنر می کنند.

هنر محصول کشوری است که توانایی تشکیل حکومت مناسب را برای خود دارد و ارزش افزوده اش را صرف تولید هنر می کند نه هنر و نه فرهنگ تزریقی نیستند هر دو محصول زندگی مردم آن جامعه هستند.

در ادامه اين مناظره محمدرضا عارف در نقد اظهارات محمدغرضی گفت: بنده نظر خاصی ندارم.


جليلي:اگر ما آسیب شناسی غلط داشته باشیم از اصل موضوع غافل می مانیم

سعید جلیلی در نقد اظهارات غرضی گفت: در بحث فرهنگ که جناب غرضی گفت ما اگر به موانع فرهنگی توجهی نداشته باشیم مطمئنا دچار خطا می شویم در سال 80 مقام معظم رهبری بحث کرسی های آزاداندیشی و تشکل های دانشجویی را مطرح کردند اگر ما آسیب شناسی غلط داشته باشیم به موضوعاتی اهمیت می دهیم که از اصل موضوع غافل می مانیم.



حدادعادل:مردم در طوفان چراغ فرهنگ را در پستوی خانه هاحفظ کردند

غلامعلی حداد عادل در نقد صحبت های غرضی اظهار داشت: جناب غرضی اظهار داشتند که فرهنگ به مردم تعلق دارد و دولت ها نباید به تزریق این مقوله بپردازند که این مسئله کاملا درست است.

من هم می گویم مردم سرچشمه اند و اگر حکومتی برخواسته از مردم نباشد راهی مغایر با فرهنگ پیش می گیرد به عنوان مثال قبل از انقلاب مردم ما اعتقادات اسلامی داشتند اما حکومت با فرهنگ مردم مخالف بود اما مردم فرهنگ خود را حفظ کردند.

یعنی در طوفان چراغ فرهنگ را در پستوی خانه ها و خانواده ها حفظ کردند و انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی فرهنگ مانده در پستوی خانه و خانواده ها را به خیابان ها آورد و دولت مردم به وجود آورد.

وی ادامه داد: در جایی که دولت و حکومتی مثل جمهوری اسلامی برآمده از اراده مردم باشد در آن صورت مغایرتی بین فرهنگی که دولت مردمی که می خواهد ترویج کند با فرهنگی که مردم دارند ایجاد نخواهد شد و این برکتی است که در این 34 سال به برکت خون شهدا از آن برخوردار بوده ایم.

روحاني:برای تشکیل کرسی های آزاداندیشی بايد فضای لازم ايجاد شود

روحانی در نقد اظهارات غرضی گفت: با استناد به صحبت های آقای جلیلی باید بگویم که مقایسه فضای دانشگاهی امسال و این روز با سال 80 این گونه است که آن زمان و اکنون اصلا تطابقی نداشت باید در نظر گرفت که از آن زمان تا به حال چه قدر استاد بازنشسته شده و چه مقدار از دانشجویان اخراج شدند سال 82 و 83 فضا کاملا متفاوت بود.

وی ادامه داد: آقای "جلیلی" هم در جریان هستند و مدارکی موجود است که هر اقدامی که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در آن روزها انجام داده برای رفاه حال دانشجویان بوده و جلسات متعددی در این رابطه برقرار کردیم.

وي افزود:حتی از قوه قضاییه دعوت کردیم و با آن ها صحبت کردیم که تمام دانشجویانی که برای آن ها پرونده تشکیل شده، پرونده شان باید از بین برود.

با استدلال به آن ها گفتیم که اگر این کار صورت بگیرد باعث بروز چه مسائلی می شود و این کار را برای بهتر شدن فضای دانشگاه ها انجام دادیم.ما وظیفه داریم در راستای فرمایش مقام معظم رهبری برای تشکیل کرسی های آزاداندیشی فضای لازم را در دانشگاه برای ایجاد این کرسیها به وجود آوریم.

*محمدباقر قالیباف اظهار داشت:من اظهار نظری ندارم.

"محسن رضایی" در نقد سخنان غرضی گفت:بهتر بود آقای غرضی در مورد مسائل دیگر مثل اجتماع و ورزش هم صحبت می کردند تا صحبت های ایشان یک سوی نباشد.


غرضي:هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را برجامعه تحمیل کند محکوم به شکست است

غرضی در جمع بندي ديدگاه‌ها و نظرات کانديداها به اظهارات خود گفت: هر دولتی که بخواهد فرهنگ خود را برجامعه تحمیل کند محکوم به شکست است.

وي افزود:اگر دقت کنیم فراماسونرها در این رابطه شکست خوردند رضاخان و محمدرضا شاه نیز همین طور این دولت ها هستند که باید تابع جامعه باشند.زیرا عموم مردم هستند که زندگی سازند و باید به این مسئله توجه داشت که زندگی تحت تاثیر عوامل حکومتی نابودی است.

وی ادامه داد: بایستی در سه مقوله رسانه، ورزش و سینما به مسئولین این مراکز را موظف به تشکیل NGO مناسب کرده و از یک طرف تعامل با مردم داشته باشند و از طرف دیگر با دولت تعامل کنند این که ما فکر کنیم بتوانیم کشور را به صورت بخشی اداره کرد کاملا غیرممکن است زیرا فرهنگ بخشی نیست، مخصوصا که اگر بحث برای ارتقای زندگی مردم باشد هنر وقتی موفق است که ارتقای فرهنگی را به همراه داشته باشد.

غرضي افزود:اگر قرار باشد هنر زیر سلطه فرهنگ بماند به جایی نمی رسد تمام زندگی و ارزش افزوده آن در هنر خلاصه می شود و باید ببینیم چگونه می توان ارتقای لازم را به زندگی مردم برگرداند نه اینکه به صورت فاعل عمل کنیم.

غرضی در ادامه بیان کرد: ما باید ببینیم چه چیزی در کشور خواهان دارد و مردم چگونه از آن استقبال می کنند اگر ورزش، فیلم و تاسیسات رسانه ای را به خواست خود به جامعه تزریق کنیم مسئله ای مانند دوران مشروطه، رضاشاه و محمدرضا شاه اتفاق افتاد.وقتی قدرت سیاسی از درون مردم شکل بگیرد باید تابع فرهنگ عام مردم باشد، نه اینکه برای خود شان داشته باشد که بگوید هر کاری من گفتم باید همان را انجام داد زیرا این ها تماما محکوم به شکست است.

وی اظهار داشت: هیچ دولتی از مشروطه تا زمان حال توان مقاومت در برابرمردم را نداشته است اگر دروغی گفته و یا تحمیلی کرده و یا تزریقی در زمینه های مختلف انجام داده محکوم به شکست بوده، آن دولت رفته اما فرهنگ ما به صورت تثبیت باقی مانده و تهاجم فرهنگی به این علت از بین رفت که فرهنگ عامه تثبیت شده و توانست برجای خود باقی بماند.


حدادعادل:فرهنگ ما بايد مانند آبشاري از بالا به پايين سرازير شود

غلامعلي حدادعادل نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، در تشريح برنامه هاي اجتماعي و فرهنگي خود با اشاره به اينکه اهل فکر، هنر و دانشمندان و هنرمندان عزيز کشور سلام عرض مي کنم که بنده چندين دهه است که از آثار آنها استفاده مي کنم.

وي افزود:در اينکه فرهنگ با اقتصاد و سياست مرتبط است،شکي نيست؛ولي امروز ما اينجا آمده ايم تا درباره فرهنگ صحبت کنيم، لذا نمي شود در کنار فرهنگ يکسره درباره سياست و فرهنگ صحبت کنيم.

حدادعادل تصريح کرد:فرهنگ در جامعه مانند روح در پيکر است به منزله شخصيت براي فرد است، فرهنگ جامعه شخصيت يک ملت است.

وي اظهار داشت: هويت هر جامعه به فرهنگ آن است، مردم ايران از ديرباز حتي قبل از اسلام هم خداپرست بودند، لذا ما بايد فرهنگ اسلامي را اساس قرار دهيم و باور به خدا را همانطور که رهبري و قرآن فرمودند، بايد اساس کارمان باشد.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد:ما بايد زندگي و جامعه خود را قرآني کنيم، بايد بر اصالت فرهنگ ايراني و اسلامي تاکيد کنيم.

حدادعادل افزود: بنده در دولت آينده تلاش خواهم کرد نسل جوان فرهنگ خود را بشناسد و احساس هويت کند و به اين فرهنگ افتخار کند و در برابر دنيا سر خود را بالا بگيرد و به مسلماني و ايراني بودن خود افتخار کند.

وي خاطرنشان کرد:اين انقلاب اولين کلمه و شعارش استقلال بود،لذا ما اگر در فرهنگ استقلال نداشته باشيم، در سياست و اقتصاد و هيچ امري استقلال نخواهيم داشت.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: فرهنگ در جامعه بايد مانند آبشاري از بالا به پايين سرازير باشد و همه را دربر گيرد و در همه جا نشاط ايجاد کند و فرهنگ مثل جان ممکن ديده نشود، ولي هرکي هرچيزي را مي بيند، با آن جان مي بيند.

وي افزود: اين مهم است که ما در برابر تهاجم فرهنگي وقتي مي توانيم مقاومت کنيم که فرهنگ خود را بشناسيم. داشتن فرهنگ مستقل در نظر من به معناي ستيزه کردن با جهان نيست، به معني نفع ارزش هاي فرهنگ هاي ديگر نيست، ولي اگر ما در اختيار خودمان سرمايه نداشته باشيم نمي توانيم داد و ستد کنيم.

حدادعادل تصريح کرد:ما وقتي مي توانيم رابطه منطقي با ديگر فرهنگ ها داشته باشيم که فرهنگ خودمان را شناخته باشيم، يعني بفهميم ما که هستيم و احساس خودي بکنيم، چيزي مي ديم و چيزي مي گيريم.

عدم اظهارنظر روحاني،رضايي و قاليباف نسبت به رويکرد فرهنگي و اجتماعي حدادعادل

شايان ذکر است؛روحاني، رضايي و قاليباف نسبت به رويکرد حدادعادل در مسائل فرهنگي و اجتماعي اظهارنظري انجام ندادند.

"محمد غرضي" نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، در پاسخ به اظهارات حدادعادل درباره برنامه هايش در حيطه فرهنگ و اجتماع، گفت:آقاي حدادعادل آيا فرهنگ ايران در منطقه نسبت به همسايگانش معرفتي عمل کرده يا ذليلانه يا تاثيرگذار بوده است، اين سوالي است که بنده از شما دارم.

 عارف:عدم اجرايي نشدن برنامه چهارم توسعه در مقوله فرهنگ چه بود

محمدرضا عارف نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،درباره برنامه هاي حدادعادل در حيطه فرهنگ و اجتماع اظهار داشت:بنده يک سوالي را درباره برنامه چهارم توسعه از جنابعالي دارم و مي خواهم بدانم راهکار اجرايي کردن اين برنامه چيست؟

وي افزود: قانون اجرايي کردن برنامه چهارم توسعه را جنابعالي در سال 83 ابلاغ کرديد و در اين برنامه بخش توسعه فرهنگي که ابتدا در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شد،سپس جلسه اي تشکيل شد که روساي فرهنگستان هاي هنر،زبان و ادب هم در آن شرکت داشتند و "مرحوم دکتر حبيبي" تلاش زيادي را در اين راستا انجام دادند و احکام خوبي در اين باره درباره توسعه فرهنگي در برنامه چهارم صورت گرفت.

عارف با قرائت بخشي از برنامه چهارم توسعه در حيطه فرهنگ، تصريح کرد: بايد چه کارهايي کرد که اين برنامه ها اجرا شود، چون جنابعالي هم رئيس کميسيون فرهنگي بوديد. حال بايد پاسخگو باشيد که چه مقدار فعاليت براي حل مشکلات فرهنگي طبق اين برنامه صورت گرفت.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،اظهار داشت:در ماده 104 بند الف اين است که اصلاح قوانين و مقررات براي رفع موانع، انحصاري، تقويت روابط پذيري و فراهم سازي زمينه هاي بسط مشارکت مردم، نهادهاي غير دولتي،‌صنفي در امور فرهنگي و بند ب هم بر تاسيس صندوق هاي غير دولتي براي حمايت از توليد و توزيع کالاهاي فرهنگي تاکيد شده است.

وي خاطرنشان کرد:در ماده 116 قانون در بند الف آمده است که تهيه لايحه امنيت شغلي اصحاب رسانه و هنر و اضطرار نظام صنفي بخش
فرهنگ که تا پايان سال اول برنامه بايد اجرا مي شد و بازنگري و اصلاح قوانين مطبوعات و تبليغات و بندي ديگر که اصحاب فرهنگ و هنر که شغل خود را از دست مي دهند بايد توسط دولت سه سال تحت بيمه قرار گيرند،سوال بنده اين است که چرا اين احکام خيلي خوب که اگر اجرا مي شد وضعيت فرهنگ و هنر به اين شکل نبود، چرا اجرا نشد؟


سعيد جليلي ديگر نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اظهارات حدادعادل نسبت به مقوله فرهنگ گفت: بنده درباره اظهارات آقاي حداد صحبتي ندارم،اما نکته اي را نسبت به اظهارات آقاي روحاني دارم.

وي افزود: در بحثي که ايشان فرمودند کارهاي متعددي را در حيطه فرهنگ انجام دادند و گفتند که اساتيد هم بازنشسته نشده بودند و براي دانشجويان هم تمهيداتي را قائل بودند، پس چرا اين فضاي فرهنگي در شکل صحيح اش براي کرسي ها و مناظره هاي آزاد انديشي شکل نگرفت؟

جليلي تصريح کرد: عرض بنده اين است که در اين مورد دچار اشتباه هستيم.

روحاني در واکنش به اين صحبت جليلي اظهار داشت: کرسي ها تشکيل شد.



ولايتي:مشکلات بسياري را در راه اعلام نظر ديدگاه هاي فرهنگستان ها مي بينم


"علي اکبر ولايتي" نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، درباره رويکرد حدادعادل در مقوله فرهنگ و اجتماع گفت: آقاي حداد اگر پيشنهادي درباره پيشرفت کار فرهنگستان که نقش اساسي بايد در کار توسعه علم و در فرهنگستان ادب در حوزه ادب و فرهنگ ايراني پيشنهادشان براي دولت آينده چه هست که ما آثار مثبت تر و جدي تري را درباره فرهنگستان ها داشته باشيم.

وي با بيان اينکه بنده عضو فرهنگستان علوم پزشکي هستم، خاطرنشان کرد:خود بنده مشکلات را در راه اعلام نظر ديدگاه هاي فرهنگستان ها که بالاترين مقام علمي و آکادميک را در کشور دارند در فرهنگستان علوم پزشکي مشاهده مي کنم.

حدادعادل: فرهنگستان ها جنبه راهبردي دارند

غلامعلي حدادعادل در پاسخ به اظهارات غرضي اظهار داشت:فرهنگ ايراني به ويژه فرهنگ ايران اسلامي در منطقه تاثيرگذار بوده و اين فرهنگ با والايي و مفاهيم خود توانسته است در منطقه تاثير بگذارد.

وي افزود: من يک نکته را بايد بيان کنم که يک فرهنگ شناس در ترکيه به من گفت که در ترکيه منزلت فرهنگ ايران در جهان اسلام منزلت فرهنگ يونان در اروپاست. اين نشانه قوت فرهنگ ايران است.

حدادعادل اظهار داشت:در پاسخ به دکتر "عارف" درباره قانون برنامه چهارم بايد بگويم  بعضي از قوانين در برنامه چهارم آمده است، ممکن است بعضي از آنها اصلاح شده و بعضي نشده باشد.

وي افزود: ما در مجلس هشتم براي قانون مطبوعات با توجه به تحولاتي که در فناوري اطلاعات صورت گرفت، کارهايي کرديم، بنده خودم در کميسيون اقداماتي را انجام دادم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: اشکال ما به برنامه چهارم يک اشکال بنيادي بود که بسيار فراتر از آن بود، يعني ما در مباني برنامه چهارم که بعدا از سوي سازمان برنامه و بودجه چاپ شده بود به اندازه اي عيب و ايراد داشت و شور بود که آشپز فهميد و آن را جمع کرد.

حدادعادل تصريح کرد: يک اشکالات اساسي در اين برنامه وجود داشت که اگر فرصت وجود داشت؛ آنها را تحليل خواهيم کرد تا بدانيد آن برنامه چه مشکلاتي از لحاظ برنامه اي داشت.

وي در پاسخ به سوال ولايتي گفت:بنده عرض مي کنم فرهنگستان ها وظيفه شان در حوزه زبان و ادبيات فارسي که بنده خدمتگزار آن فرهنگستان هستم يا علوم پزشکي و هنر، جنبه راهبردي دارد يعني بايد فرهنگستان راهبردهاي کشور را در اين حوزه ها به شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دانشگاه ها و دست اندرکاران علوم پزشکي و اهل ادب عرضه کنند.

حدادعادل تصريح کرد: اين پاسخي است که من در اين فرصت مي توانم درباره فرهنگستان ها بگويم، البته درباره زبان فارسي و پيوند فرهنگ ايران و اسلام برنامه هايي دارم که انشاءالله در فرصت هاي بعد آنها را عرض مي کنم.


جليلي: فرهنگ يک فضاي تنفسي است


جليلي ضمن گراميداشت همزماني برگزاري اين مناظره همزمان با 15 خرداد درباره حوزه فرهنگ گفت: آنچه مزيت نسبي ما است فرهنگ است و حضرت امام(ره) نيز با تکيه بر قدرت فرهنگي اين حرکت بزرگ را شروع کردند؛اگر براي ما توليد قدرت،عزت و پيشرفت شده است مبتني بر فرهنگي است که مبناي حرکت‌هاي ما بود.

وي ادامه داد:حضرت امام(ره) نه جنگ افزار داشتند نه حزب داشتند؛بلکه با ظرفيت فرهنگي توانستند اين همه پيشرفت را ايجاد کنند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: فرهنگ يک موضوع در کنار ساير مقولات نيست بلکه يک فضاي تنفسي است در کنار ساير حوزه‌ها مثل اقتصاد و سياست که اگر ما بتوانيم به خوبي از اين ظرفيت استفاده کنيم قدرتي که اين ظرفيت ايجاد مي‌کند بسيار بيشتر از قدرتي است که قانون ايجاد کرده است.

جليلي اظهارداشت:مثلا در فضاي راهنمايي و رانندگي گاهي مي‌خواهيم با قوانين به اهداف برسيم و گاهي با فرهنگسازي که قدرت فرهنگسازي بسيار قوي‌‌تر از قانون است و از اين امر مي‌توان در موضوعات ديگر استفاده کرد.

وي ادامه داد:‌در طول تاريخ نيز استفاده از فرهنگ اين را ثابت کرده است مثلا اين قدرت فرهنگ بودکه توانست مغولان را شکست دهد.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در جنگ تحميلي قدرت فرهنگ ما و تفکر بسيجي است که توانست پيروزي‌ها را براي ما رقم بزند در مسئله هسته‌اي نيز فرهنگ استقلال طلبي و استکبار ستيزي پيشرفت‌هايي را براي ما ايجادکرد.

جليلي افزود: ما اگر مي‌خواهيم از اين ظرفيت به خوبي استفاده کنيم بايد آن را به خوبي بشناسيم و با شناخت صحيح دچار خطا نشويم تا مسير را اشتباه برويم.

وي اظهار داشت:دولت به خصوص رئيس جمهور بايد فهم صحيح را داشته باشد و با توجه به ويژگي رجال مذهبي سياسي رئيس جمهور بايد اين فرد از عنصر فرهنگي به خوبي استفاده کند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اين بحث که فرهنگ از سياست جدا است بازي‌هايي است که درمي‌آورند تا از عنصر فرهنگ به خوبي استفاده نشود.

وي ادامه داد:امسال در آمريکا سه فيلم نام‌هاي آرگو، نيمه شب، ولينکون ساخته شده که کاملا در جهت سياست‌هاي آمريکا است.

جليلي گفت:اينکه مثلا بگوييم فرهنگ براي فرهنگ و هنر براي هنر بحث غلطي است لذا رئيس جمهور بايد بر اين موضوع تکيه و از ظرفيت فرهنگ در زمينه‌هاي مختلف استفاده کند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: اگر ما اين عنصر را مهم مي‌دانيم بايد شوراي عالي فرهنگي را مهمتر از شوراي عالي امنيت ملي دانيم لذا مهمترين کار اين است که اين ظرفيت‌هاي نرم افزاري و سخت افزاري موجود در اين زمينه را به خوبي شناخته و آن را آزاد کند و نه تنها به عنوان يک حق بلکه فرصت از آنها استفاده کند.

جليلي تصريح کرد:عدالت فرهنگي بايد مورد توجه باشد تا از ظرفيت تمام آحاد جامعه استفاده شود و مسئله بعدي اقتصاد فرهنگي است که بايد توجه کنيم در جاهايي مثل مدرسه و مساجد به خوبي سرمايه گذاري کنيم.

ولايتي درباره اظهارات جليلي اظهار داشت:مطالب خوبي از سوي جليلي بيان شد؛اما نبايد موضوعي را خلط کنيم اينکه موضوع فرهنگ را سياست‌زده نکنيم؛منظور اين نيست که سياست و فرهنگ از هم جداست بلکه سياست‌زدگي به معناي اعمال سياست بعضي از افراد است که به دنبال غرض‌هاي سياسي هستند و مي‌خواهند از فرهنگ به عنوان ابزار سياسي استفاده کنند .

وي ادامه داد:در اسلام اداره جامعه بر عهده اجزاي به هم پيوسته‌اي است که اين پيوستگي حالت ارگانيک نيز دارد.


حدادعادل:مهمترين دستاوردي که ما امروز در جامعه داريم پيوند دولت و مردم است


حداد عادل در ادامه افزود:قرار بود که اين مناظره، مناظره فرهنگي و اجتماعي باشد؛ لذا من در اينجا اشاره‌اي به موضوعات اجتماعي مي‌کنم.

وي ادامه داد:‌بنده معتقدم مهمترين دستاوردي که ما امروز در جامعه داريم پيوند دولت و مردم است که در اثر وحدت اعتقادي ايجاد شده است يعني چفت و بست مردم و نظام در اثر اين وحدت فراهم شده است.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت: مردم اطمينان دارند که نظام به اعتقادات آنها احترام مي‌گذارد و علت محبوبيت امام در بين جامعه نيز به اين علت بود که امام حرف دل آنها را ميزد وبه اعتقاداتشان احترام مي‌گذاشت.

حداد عادل تصريح کرد:در اثر احساس وحدت بين مردم و نظام است که نيروهاي اجتماعي بسيج مي‌شوند وشکوفايي نيروهاي اجتماعي از اين طريق فراهم مي‌شود.

وي ادامه داد:‌ جوانان و دانشجويان ما در عرصه علمي موفقيت‌هاي بزرگي کسب کرده‌اند که در اثر آزاد سازي نيروهاست که علت اصلي آن وحدت در بين آنهاست.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: ما بايد اين سرمايه را حفظ کنيم و آسيب‌هاي وارده را بشناسيم و يکي از مهمترين ارکاني که در جامعه ايراني بايد حفظ شود خانواده است.

حدادعادل خطاب به عارف که درباره برداشتن آنتن‌هاي ماهواره‌اي ،اظهارداشت:به نظرم عارف نيز از برنامه‌هاي ماهواره دفاع نمي‌کند و حتي اگر قانون اجازه مي‌داد وي نيز چنين ماهواره‌هايي را به داخل خانواده نمي‌بردند.

وي افزود:بعضي از سريال‌هاي ماهواره‌اي با نيت‌هاي سوء تهيه شده است؛هر چند ما نه وقت داريم و نه به خود اجازه مي‌دهيم آنها را دنبال کنيم اما به عنوان اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به ما گزارش‌هايي داده مي‌شود.

حداد عادل گفت: بيشتر اين سريال‌ها اصولا چنان طراحي شده‌اند که بنياد خانواده را ويران مي‌کنند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت:در رابطه جمع کردن آنتن يا خوب عمل نشده و يا بايد قانون اصلاح شود و نبايد آن را رها کنيم تا دشمن به اسم آزاد و امنيت هر کاري که مي‌خواهد با ما بکند.


روحاني:چرا بعضي‌ها دايره خودي را تنگ مي‌کنند
؟

روحاني با اشاره به اظهارات جليلي اظهار داشت: از آقاي جليلي سوالم اين است که اعتقاد ايشان چيست چرا که بعضي‌ها دايره خودي را چنان تنگ مي‌کنند که گروه خاصي که تعدادشان نيز زياد نيست،هر کس را که مثل خودشان فکر نکند محکوم کرده و فکر آنها را حاصل توطئه مي‌دانند و آن را طراحي صهيونيست و استکبار تلقي مي‌کنند.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: اين گروه محدود معتقدند که گفتمان ما به گونه‌اي نيست که بتوانيم با دنيا تعامل داشته باشيم و اساسا به دنبال حذف و کناره گيري از حضور در سطح جهان هستند .

وي ادامه داد: به اعتقاد من ما بايد در امور فرهنگي زمينه و فضا را براي فعاليت باز کنيم چرا بايد شرايط به گونه‌اي باشد که فرار مغزها تحقق پيدا کند.

روحاني تصريح کرد:‌در دانشگاه‌هاي ما جاده يکطرفه‌اي درست شده است و اجازه نداديم که اساتيد و محققين به خارج رفته و برگردند.


قاليباف:براي اين پيشرفت نيازمند يک همدلي هستيم


قاليباف در ادامه اظهار داشت:اگر نگاه ما به موضوعات جامع يکجانبه نگري باشد و فقط توليد ثروت و يا توليد قدرت را دنبال کنيم طبيعتا نخواهيم توانست پيشرفت همه جانبه‌اي داشته باشيم

وي ادامه داد:جامعه ما موجود زنده‌اي است اما متاسفانه بعضي‌ها به جامعه مثل يک کودک لوس ساده‌لوح نگاه مي‌کنند و برخي ديگر جامعه را موجود زنده رشيد بالغ مي‌بينند و ما بايد بدانيم که جامعه موجود زنده رشيد است که اگر انگشت توي چشمان آن کرديم حتما عکس العمل نشان خواهد داد و از طرفي اگر کرامت آن را حفظ کرديم باز عکس العمل نشان خواهد داد که اين دو واکنش با هم متفاوت است.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: ما امروز شاهد هستيم که از همبستگي ملي برخوردار نيستيم و همدلي وجود ندارد و بعضي موضوعات اقتصادي مثل فقر، فساد، تبعيض و سوء مديريت باعث شده است که ما نتوانيم براي پايه يک قدرت اساسي همدلي لازم را داشته باشيم.

قاليباف گفت:دولت آينده بايد به موضوعات اجتماعي کاملا دقيق منطقي و اثرگذار نگاه کند اگر در دولت اجتماعي تاکيد بر عدم تبعيض داريم بايد همه اقشار را ببينيم و همه جوانان فرصت مساوي داشته باشند.

وي افزود:وقتي بحث تربيت و فرهنگ است بايد معلمان،‌ عالمان، هنرمندان، بزرگان دين ما و متدينين جامعه نقش خود را در جامعه ببينند و ما نيازمند اين هستيم که اين ساختارهاي اجتماعي را در داخل جامعه تقويت کنيم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: دولت بايد بتواند تبلور عيني اراده مردم را نمايندگي کند تا همه آنها در تصميم سازي نقش داشته باشند.

قاليباف اظهار داشت:توسعه سياسي و توسعه اقتصادي به تنهايي نمي‌تواند مورد توجه باشد البته دولت اجتماعي که رويکرد فرهنگي- اجتماعي دارد و همه جامعه را مي‌بيند و آن رايک موجود رشيد و بالغ تلقي مي‌کند؛هدفش اين خواهد بود که بتواند رويکرد خود را در تصميم سازي پيش ببرد و در اين مسير از عقلانيت جمعي استفاده کند.

وي گفت:امروز پيشرفت براي ما يک انتخاب نيست؛بلکه يک ضرورت است و براي اين پيشرفت نيازمند يک همدلي هستيم که با وجود تبعيض، فقر و ناهنجاري‌هاي اجتماعي در جامعه امکان پذير نخواهد بود.


رضایی:فقر،رفتار دولتمردان و ناتوانی مراکز تصمیم‌گیری سه عامل در عدم استفاده از پتانسیل‌های فرهنگی
 
در ادامه،محسن رضایی در طرح دیدگاه‌ها و برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خود و نقد اظهارات"جلیلی" اظهار داشت: هرچه جلوتر می‌رویم دوستان به آن اسیب‌شناسی که بنده در حوزه فرهنگی در ابتدای برنامه اشاره کردم نزدیک تر می‌شوم.

وی در ادامه افزود:بنده سه عامل فقر،رفتار دولتمردان و ناتوانی مراکز تصمیم‌گیری مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی برای استفاده از پتانسیل های فرهنگی را عنوان کردم،منتها الآن آسیب‌شناسی‌ها سر‌جای خودش،بهتر است آقای جلیلی اشاره به بحث سلامت داشته باشد.
رضایی تصریح کرد:سلامت مسئله مهم جامعه ما است هم سلامت روحی و روانی و هم سلامت جسمانی که بنده به راهکارهای خودم در بخش سلامت در وقت دیگری اشاره خواهم کرد.

"محمد غرضی" در نقد اظهارات "جلیلی" اظهار داشت:آیا انقلاب اسلامی توانسته به فرهنگ غرب هجوم ببرد یا فرهنگ غرب توانسته به ما هجوم بیاورد، نظر جناب عالی چیست؟  

"محمدرضا عارف" با بیان اینکه تمایل دارم در رابطه با صحبت‌های آقای حداد عادل و نکاتی که آقای جلیلی مطرح کردند،مطالب خود را بیان کنم گفت: قبول دارم که امروز بهترین راهکار مقابله با کانال‌های غیر‌اخلاقی حذف نیست، شیوه‌هایی وجود دارد که اگر آنهایی که علاقمند باشند و ما اجازه استفاده از ماهواره را هم ندهیم وارد می‌شود، مثل فیلتر کردن، فناوری‌های روز اجازه می‌دهد که بتوان ضد فیلتر هم ایجاد کرد.

وی ادامه داد: ما باید با خلق و تولید آثار خوب جوانان را تشویق کنیم به جای اینکه به سمت کانال‌های غیراخلاقی خارج از کشور بروند از کانال‌های خودمان استفاده کنند، ما باید با خلق آثار خوب جامعه را واکسینه کنیم.


عارف: دولت به جای سفارش خلق آثار فرهنگی خود را خادم فرهنگ بداند


این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه نگاه ما به فرهنگ نگاه دولتی است، اظهار داشت: نگاه دولتی به فرهنگ که خواهش می‌کنم دکتر جلیلی نیز نسبت به آن اظهار‌نظر کنند نوعی نگاه سیاسی و امنیت فضای فرهنگ را سبب شده به همین دلیل هم دولت باید به جای اینکه سفارش خلق آثار را بدهد، چیزی که در سالهای گذشته با آن روبرو بودیم، باید زیرساخت ها را ایجاد کند و خود را خادم فرهنگ بداند نه مسئول فرهنگی.

وی ادامه داد:اگر دولت باید با این نگاه به جلو برود و میدان به فرهنگیان و هنرمندان بدهد و به آنان اعتماد کند، مطمئنا آثار خوب فرهنگی را خواهیم داشت،نکته ای که مهندس غرضی به آن اشاره کردند،راه مقابله با تهاجم فرهنگی بستن و حذف نیست؛امروزه حذف جواب نمی‌دهد،در عصر اطلاعات به هیچ وجه نمی‌توان با شیوه‌های حذف فرهنگ خودمان را حاکم کنیم، راه مقابله با تهاجم فرهنگی تولیدات فرهنگی قوی و فاخر است و تشویق جوانان به سمت کانال های خودمان و تولیداتمان، لذا راه‌های جز این نمی‌توان ارائه کرد.


جلیلی: انقلاب اسلامی هجوم به فرهنگ غرب بود


در ادامه این مناظره "جلیلی" به جمع بندی دیدگاه‌ها و نقطه نظرات کاندیداها درباره اظهارات خود پرداخت و گفت: یکی از بحث‌های اساسی
که کار ویژه دولت این است که نگاهمان (یکی از کار ویژه های نظام اسلامی) این است که فشارها و زنجیرهایی که بسته می‌شود باز شود تا ظرفیت‌ها بتواند آزاد شود.  

وی در ادامه در پاسخ به سوال "سیدمحمد غرضی" گفت اتفاقا انقلاب اسلامی خودش هجوم به فرهنگ غرب بود و این نشان می‌دهد که ما در موضع فعال هستیم و نه در موضع انفعال و اینکه امروزه آنها سد شود که فارسی زبان ماهواره‌ای درست می‌کنند در حقیقت می‌خواهند پاسخ این قدرت ما را بدهند که به اعتقاد بنده نیز نتوانستند نتیجه بگیرند.

جلیلی ادامه داد: آثار صد شبکه فارسی زبان به میزان هزینه‌هایی که کرده‌اند چه بوده؟ این نشانگر قوت فرهنگی‌ماست، به شرطی که ما بتوانیم این قوت فرهنگی را بخوبی استفاده کنیم و همه ظرفیت‌ها را به کار بگیریم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به اظهارات "سیدحسن روحانی" گفت: امروز عده‌ای در حوزه فرهنگ انحصار ایجاد می کنند آمده‌اند اشرافیت در حوزه فرهنگ درست کرده‌اند و می‌گویند تنها ما باید حرف بزنیم و هر کسی خلاف آنها در این 4 سال اخیر صحبت کرد را در یک خفقان به آنها برخورد شدید کردند البته با ابزار فرهنگی نه با ابزار پلیسی، این انحصار است که مانع بروز ظرفیت‌ها می‌شود ما مطرح می کنیم دو روزنامه بسته شد اما از طرف دیگر بیان نمی‌کنیم چه میزان از ظرفیت های جامعه وجود دارد، الآن در شهرستان های ما و در نقاط مختلف ما اصلا امکان چنین ظرفیت‌هایی را به دلایل اقتصادی و بحث های مختلف ندارند ما باید این ظرفیت ها را ایجاد کنیم که همه بتوانند استفاده کنند.

وی ادامه داد:چرا وقتی بحث از آزادی و عدالت می‌کنیم آن روی دیگر آن را توجه نمی‌کنیم، چند درصد از این رسانه ها در اختیار چه ظرفیتی از جامعه است،بخش عمده‌ای از این ظرفیت محروم هستند؛چرا ما فقط یک نگاه تنگ سیاسی داریم، به نظر بنده اینجا تنگ نظری بد است که نگاه کنیم فقط فلان جریان سیاسی بگوید آزادی هست، اگر نبود هیچ چی. ما باید از ظرفیت تمام جامعه استفاده کنیم تا ظرفیت‌ها شکوفا شود.
جلیلی در ادامه اظهار داشت:قبل از مذاکرات آلماتی 2 یک جوان 25 ساله بوشهری فیلمی به نام تنهای تنها درست کرده بود و وی بسیار بهتر از بنده از موضوع هسته‌ای در این فیلم دفاع کرده بود، بنابراین این ظرفیت باید آزاد شود و ما ده ها ظرفیت داریم که اگر به موقع ایجاد کنیم آن ظرفیت‌ها استفاده می‌شود.

جلیلی ادامه داد:اینها کافی نیست اگر ما می‌گوییم مزیت نسبی ما فرهنگ است باید برنامه داشته باشیم، پیام انقلاب اسلامی رفته، تولید محصولات فرهنگی را باید بها بدهیم ظرفیت ایجاد کنیم تا این پیام برود.

وی ادامه داد:در این مورد مثالی می‌زنم،در بسیاری از عرصه‌های هنری مثل فیلم "حضرت یوسف"،"حضرت مریم(س)، و "مختارنامه" راه خود را باز کرده‌اند،ما هر قدر از این ظرفیت بیشتر استفاده کنیم بها بدهیم به فرهنگ در عرصه این موضوعات این راه خود را باز می‌کند.
 

در ادامه این مناظره انتخاباتی حیدری مجری برنامه فرصت باقی مانده هر یک از نامزدها را اعلام کرد و براساس قرعه کشی مقرر شد نامزدها در زمان باقی مانده دیدگاههای اجتماعی خود را مطرح کنند.


روحاني:حداقل سه درصد معلولين باید استخدام شوند

حسن روحانی به عنوان اولین کاندیدای این بخش گفت: در بحث سلامت مردم مشکلات بسیاری دارند و برای حل آن باید پوشش بیمه ای را همگانی کنیم، باید سازمان های بیمه ای را افزایش و بیمه را رقابتی کنیم. ما الان فقط دو یا سه سازمان بیمه ای داریم باید سازمان‌هاي بیمه ای را ایجاد کنیم تا مردم انتخاب کنند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت باید سهم مردم از بیمه را که اکنون 70 درصد است قدم به قدم کاهش دهد تا به نرم جهانی برسد.

وی گفت: مسئله دیگری که من می خواهم برآن تاکید کنم مسئله معلولین است؛ 5 درصد جامعه ما معلول هستند که حداقل سه درصد آن ها باید استخدام شوند اما متاسفانه این قانون اجرا نمی شود.


ولايتي:در ایستادگی جلوی فتنه ها و دخالت های خارجی هيئت‌هاي مذهبي نقش اساسي داشتند

ولایتی نیز در زمان باقی مانده خود گفت: یک نکته ای که فراموش شد و فرصت نشد به آن اشاره شود و کاملا اجتماعی است موضوع نقش مردم در حفظ فرهنگ اسلام و ایران است. بعد از پذیرش اسلام توسط ایران وقتی دیدند بنی عباس و بنی امیه بر طریق اسلام واقعی عمل نمی‌کنند. اولین کسی که در این زمینه کار کرد حکیم فردوسی بود که با تمسک به جوانمردی ایرانی و اهل بیت، نقش مهمی در احیای فرهنگ موحد داشت.

وي ادامه داد:‌ بعد از آن دیوان علی نامه به سبک شاهنامه جنگ های امیرالمومنین را به صورت حماسی سروده است. بعد از  آن فرهنگ فتوت و جوانمردی با راهنمایی علما و عرفا شکل می‌گیرد و عملا ساختار ابدایی ایران درست می شود که جامعه را حفظ می‌کند و با حفظ و تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی و اهل بیتی توانستند فتیان را شکل داده و ساختار جوانمردی را در ایران شکل بدهند که در حمله مغول و سایر یورش ها این ساختار علمایی روحانی و مردمی توانست انسجام مردم ایران را نگهدارد.

ولايتي افزود: نمونه بسیار بارز آن سربداران هستند که ایرانیان مسلمان پیرو اهل بیت بودند و با راهنمایی علما توانستند ایلخانان را شکست دهند. بعدش در اشغال ایران توسط استعمارگران وقتی میرزای شیرازی فتوا را صادر کرد، همه چپق‌ها را شکستند. در مشروطه هم جوانمردانی مانند ستارخان و باقرخان در تبریز قیام کردند. در زمان اشغال ایران توسط متفقین و جنگ اول جهانی و در مراحل بعدی هم ایران حکومتی نداشت اما مجموعه ملت ایران با همین فرهنگ اسلامی و شیعی و ایرانی توانستند جامعه را سرپا نگهدارند و درحالی که عثمانی به محض اشغال کشورش فروپاشید.

اين کانديداي يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري با اشاره به اينکه در زمان رضا خان با وجود همه تهاجم علیه فرهنگ اسلامی و ایرانی هیئت های مذهبی توانستند اساس اسلام و فرهنگ اهل بیت را نگهدارند، گفت: ستون فقرات قیام 15  خرداد هیئت های مذهبی و بخصوص هیئت مرحوم طیب بود. انقلاب اسلامی ایران با دست به دست هم دادن هیئت های مذهبی در تبعیت از علما و امام خمینی، بیشترین نقش را در پیروزی داشتند.

ولايتي گفت:‌در دفاع مقدس افرادی مانند آهنگران و دیگران برای تهییج مردم، روضه خوانی و مدیحه خوانی کرده و تشبیه بین کربلا و دفاع مقدس درست کردند و مردم با شور به سمت جبهه ها رفتند. دفاع مقدس را همین هیئت های مذهبی داشتند. در فتنه 78 و 88 هم هیئت های مذهبی نقش اساسی داشتند در ایستادگی جلوی فتنه ها و دخالت های خارجی..امروز هم این هیئت ها توانستند به عنوان محورهای کوچه و بازار خط رهبری را استوار نگهدارند بدون اینکه پولی بگیرند. و اتفاقا گاهی اوقات به جاهایی که پول نیاز بود هم پول دادند. 

تمسک به راه اباعبدالله الحسین باعث شده انقلاب، ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی باقی بماند

وي تاکيد کرد: مردم و هیئت ها بیشترین نقش را در حفظ فرهنگ اسلامی و ایرانی داشتند و بسیار بیشتر از دولت‌ها عمل کردند. اگر بخواهیم بگوییم چه چیزی باعث شده که انقلاب و ملت و فرهنگ ایرانی و اسلامی باقی بماند تمسک به راه اباعبدالله الحسین بوده و فرهنگ ما فرهنگ عاشورایی است. اگر اینگونه نبود نمی شد یک کشور در مقابل 40 و اندی کشو در جنگ تحمیلی بایستد و الان در بحث هسته ای و تقابل با صهیونیست ها و ... نمی‌توانست بایستد. در دولت آینده باید این تفکر گسترش و ترویج بیشتری بیابد. حفظ فرهنگ جوانمردی که مقتدای خود را امام علی می‌دانند و حفظ فرهنگ عاشورایی از مهمترین مقومات جامعه ما و فرهنگی است که به آن افتخار می‌کنیم.

عارف: به چه دلیل ترم دوم تحصیلی امسال فشرده شد؟

پس از علی اکبرولایتی،"محمدرضا عارف" در جمع بندی پایانی صحبت های خود گفت: بحثی بین آقای جلیلی و روحانی درباره فضای امنیتی دانشگاه ها درگرفت که در مورد آن باید بگویم آقای جلیلی استاد دانشگاه است و می دانند فضای امنیتی شبیه در دانشگاه ها در سال های اخیر حاکم شده به نفعی که دانشجویان رغبت نمی کردند درمسائل سیاسی مشارکت کنند و حتی برای فعالیت های صنفی در بعضی از دانشگاه ها نیز اجازه نمی دادند.

وی ادامه داد: متاسفانه با چماق کمیته انضباطی عملا دانشجو را در یک کانال خاص آموزش قرار می دادند و متاسفانه بحث ستاره دار کردن دانشجو که بارها و بارها مطرح شده که گاهی جلوی ادامه تحصیل دانشجویان را نیز گرفته اند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: تشکل های دانشجویی عملا حضور نداشتند تعطیل شدند؛ من نمی‌دانم به چه دلیل ترم دوم تحصیلی امسال فشرده شد؛ عملا تا پایان اردیبهشت کلاسها تعطیل و الان که دانشجو باید در دانشگاه فعالیت داشته باشد زمان امتحاناتش است.

عارف با بیان این که امروز محدودیت هایی برای اساتید دانشگاه وجود دارد گفت: استاد دانشگاه برای این که به یک کنفرانس علمی برود باید از طرف حراست بازخواست شود و در صورتی که مخالفت کنند با مسئله لغو قرارداد استخدام و بازنشستگی اجباری روبه رو می‌شود؛ بله کرسی آزاداندیشی مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده اما چرا از این کرسی ها استفاده نمی شود؟ یکی از دغدغه های دانشجویان این است که اگر در یک فضای امنیتی دانشجو بیاید نظرخودش را بدهد بحث کند باید هزینه بدهد ما امیدوار هستیم که فضا اصلاح شود و نگاه امنیتی از سردانشگاه برداشته شود و دانشجویان بتوانند با مشارکت بیشتری کارها را انجام دهند من یکی از نگرانی های امروز جوانان را بحث اعتیاد می دانم من اخیرا با دو مورد درتهران روبه رو شدم؛ چند روز پیش به بازار تهران رفته بودم که خانمی التماس می کرد مرا از شر شوهر و 4 فرزند معتادم رها کنید این وضعیتی است که ما با ان روبه رو هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه سن اعتیاد پایین آمده  و آمار اعتیاد بالا رفته است به دلیل مسائل امنیتی آمار و ارقام را اعلام نمی کنم. حتما برای این مسئله باید چاره اندیشی شود و با نگاه فرهنگی با این مسئله برخورد کنیم؛ اولا معتاد را یک بیمار بدانیم و باید بپذیریم معتاد باید درمان شود و در اسرع وقت به منزلش بازگردد. مهمترین مسئله امروز که اعتیاد را در پی داشته است مسئله اقتصاد است مسئله بیکاری است خیلی از جوان ها ما دنبال شغل می گردند و به صدها جا مراجعه می کنند اما جواب منفی می گیرند و این به ناهنجاری های اجتماعی از جمله اعتیاد دامن می زند.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: باید فضای مناسبی برای اوقات فراغت جوانان فراهم شود باید سرانه ورزش درکشور افزایش پیدا کند تا انشالله بتوانیم مشکل خانمان سوز خیلی از خانواده ها را سامان بدهیم. 


جليلي: من در دوران اصلاحات نديدم که خود آقايان براي برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي تلاش کنند

جليلي در وقت جمع‌بندي به مطالب اجتماعي خود اظهار داشت: اکنون که ما وارد مرحله جديدي مي‌شويم بايد براي برنامه ما بخش عمده آن در کنار سخت‌آفزار بحث روح و فرهنگ را در نظر بگيريم که اکنون مسئله سبک زندگي بهترين الگوي جامعه براي معرفي تمدن اسلامي به جهان است.

وي افزود:براي اين امر بايد ابتدا فرهنگ را ساماندهي کنيم و بين بخش‌هاي فرهنگي کشور يک هماهنگي ايجاد کرده تا همه آنها در يک راستا به سمت هدف حرکت کنند و سپس آموزش عالي سياست واحدي را دنبال کرده ،چرا که اگر اکنون در بعضي موادر هزينه کنيم موجب مي‌شود که از هزينه‌هاي ا ضافي در موادر ديگر جلوگيري کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه ما بايد از ظرفيت مادر،‌معلم و مسجد به صورت تمام وقت استفاده کنيم اظهار داشت:‌اگر از ظرفيت مسجد به صورت تمام وقت استفاده شود،‌مانند 1100 سال پيش که کتابخانه‌هايي وجود داشت که شبانه‌روزي بود و نان و غذا و کاغذ رايگان در اختيار مراجعه‌کنندگان قرار مي‌دادند ما نيز بايد از ظرفيت کنوني مساجد به خوبي استفاده کنيم.

جليلي تصريح کرد: اگر از ظرفيت مواردي که اشاره کردم به خوبي استفاده شود، هرگز با آسيب‌هاي اجتماعي روبرو نخواهيم شد که در آينده بخواهيم با موضوعات بزرگ فساد برخورد کنيم و فرهنگ ما قطعا ظرفيت آن را دارد که نشاط فرهنگي را در بخش‌هاي مختلف کشور ايجاد کند.

وي افزود:فرهنگ را تنها استاد دانشگاه دارا نيست و ما مظاهر فرهنگ را حتي در يک راننده کاميوني که در کنار جاده نماز مي‌خواند نيز مشاهده مي‌کنيم؛ در اين صورت است که حيات طيبه مي‌توان شکل بگيرد و هر چقدر اين زندگي گوارا و دلنشين محقق شود رسيدن به هدف متعالي فرهنگ آسان‌تر مي‌شود و دولت نيز در اين زمينه راهگشا خواهد بود.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه اگر در الگوي مصرف خوب عمل کند،‌مردم نيز خوب عمل خواهند کرد، بيان داشت: بايد ديد که دولت چه فرهنگي را به مردم تزريق مي‌کند،‌ ساده‌زيستي يا اشرافي‌گري؟ عدالت يا تبعيض؟

جليلي با تاکيد بر اينکه ما ظرفيت‌هاي خوبي در فرهنگ ايراني و اسلامي داريم گفت:‌ اين ظرفيت در هيات‌هاي مذهبي کاملا مشهود است مثلا اينکه چند نفر به هيات آقاي کريمي مي‌روند و نشاط ايجاد مي‌کنند و ما بايد از اين امر يک الگو داشته باشيم تا بتوانيم هر چقدر که از مواهب طبيعي امکان استفاده وجود داشته باشد،‌فرهنگ خود را رواج دهيم.

وي تصريح کرد: غناي ما در فرهنگ شهره است که بايد با استفاده از اين ظرفيت فرهنگ را به ديگر جوامع منتقل کرده و بازارهاي جهاني را تسخير کنيم.

اين کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اشاره به بخشي از سخنان عارف در بحث آموزش عاملي گفت:بحث "عارف" در رابطه با آموزش عالي دقيق نبود و من ديشب در دانشگاه زاهدان بودم که با انتقاد شديدي از سوي دانشجويان مواجه شدم و مي‌گويم که کرسي‌هاي آزادانديشي اجرا مي‌شود ولي من نديدم که در سال 80 تا 84 خود آقايان اصلاحات براي برگزاري کرسي‌هاي آزادانديشي و مناظره تلاش کرده باشند.

جليلي تاکيد کرد: ما بايد به ظرفيت‌ها بها دهيم و از کارهاي زردي که مي‌خواهد در آينده صورت بگيرد جلوگيري کنيم.


رضايي:پاي امنيت و سياست را از مسائل اجتماعي بيرون مي‌کشم

رضايي نيز در مجموع بيانات خود اظهار داشت: آسيب‌شناسي در محورهاي فرهنگي،‌هنري و ورزشي در سه عنوان حل مسائل اقتصادي، فقر و تصحيح رفتار دولتمردان و استفاده از ظرفيت مراکز فرهنگي بايد انجام شود.

وي تاکيد کرد: رفتار دولتمردان در رابطه با برخورد با فرهنگ يک رفتار سياسي است که متاسفانه حتي اپوزيسيون خارج از کشور در فضاي دهه اول انقلاب بوده، در حالي که ما از اين مرحله عبور کرده‌ايم.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه بايد از ظرفيت مراکز فرهنگي به طور کامل  استفاده شود گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي‌تواند به عنوان يک نهاد قانوني قانون را تعريف کرده اما چند سال اخير نشان داده که داراي ضعف بوده است.
رضايي با طرح اين سوال که تمامي اين مسائل نيز از قبل گفته شده پس چرا راهگشا نبوده و مشکل ما کجاست اظهار داشت:‌ ما در انقلاب اسلامي گام بلندي برداشتيم و ا سلام سياسي را محقق کرديم و همچنين قدرت را به مردم  ارائه کرديم که اين تحول بزرگ در اسلام بوده اما اين به اين معنا نبوده که قدرت  اسلامي شده است.

وي افزود:‌فرهنگ ايستادگي و مقاومت از مرزهاي ما بيرون رفته در حالي که ما بايد گام‌هاي بزرگي براي ايجاد اسلام اجتماعي بر مي داشتيم و در  غير اين صورت اقتصاد و فرهنگ درست نخواهد شد.

رضايي با بيان اينکه آنهايي که اسلام را به سياست تبديل مي‌کنند دچار ديکتاتوري مي‌شوند، خاطرنشان کرد: ما فقر معرفتي را نبايد به گردن ديگران بياندازيم،‌ما الان موشک‌هاي‌مان از چند هزار کيلومتر عبور مي‌کند اما در مرغ و گوشت‌مان مي‌مانيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: اکنون دعواي سياسيون بر سر فقر و جامعه اسلامي نيست و بر سر قدرت است و در حال حاضر اصلاح جامعه از نماز و روزه واجب‌تر است همانطور که پيامبر اسلام به دنبال وصيت براي همسايه مي‌گشت که همسايه از همسايه ارث ببرد اما اکنون کو برادري‌ها؟ چرا ما نمي‌توانيم در کنار هم زندگي کنيم؟ بايد به اين مسئله توجه کنيم که اسلام سياست‌زده نشده چرا که در اين صورت نه اصولگرايان مي‌توانند با اصلاح طلبان زندگي کنند نه بالعکس.

وي با اشاره به اينکه نگاه اسلام به سياست نگاهي توحيدي يعني مردم‌سالاري ديني است، اظهار داشت: امروز هنوز نگاه اسلامي به اقتصاد و سياست نداريم و براي اين کار بايد عينک سياست را برداشته و  عينک اسلام را بر چشم بگذاريم.

رضايي يکي از مهمترين برنامه‌هاي خود را بيرون کشيدن پاي سياست و امنيت از مسائلي که به آن مربوط نيست اعلام کرد و گفت: اولين کار اساسي که خواهم کرد پاي سياست و امنيت را از مسائلي که مربوط به آن نيست بيرون کشيده و نگاه اجتماعي و فرهنگي را پيش مي‌گيرم و نه اينکه به دنبال جريان انحرافي برويم و اينجا جايي است که دين بايد باشد نه سياست.

وي با اشاره به بخشي از سخنان قاليباف مبني بر اينکه شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تدوين قوانين ضعف داشته تصريح کرد: چرا شوراي عالي انقلاب فرهنگي هنگامي که به اقوام توهين مي‌شود کاري نمي‌کند و بخشنامه‌اي براي ساختمان‌سازي اعلام نکرده در حالي که معماري مي‌تواند خشونت و مشکلات عديده‌اي را ايجاد کند.

رضايي دومين محور اساسي برنامه خود را اينگونه بيان داشت: اخلاق را به رفتار دولتمردان بر مي‌گردانم و سعي مي‌کنم اخلاق اسلامي را در کشور درست کنم و برنامه اساسي دولت سومين برنامه‌اي است که تمام برنامه‌ها را به سمت مردم سوق بدهند يعني فرهنگ، اقتصاد،‌معماري و ... به سمت مردم رفته و به خاطر اين است که مي‌گويم سلام بر زندگي، چرا که امام حسين (ع) با اينکه قويترين يارش حضرت ابالفضل بود از او خواست که به سراغ خيمه‌ها برود و اکنون نيز ما در اين موقعيت مشابه قرار گرفته‌ايم که دشمن ما را محاصره اقتصاد کرده که نبايد در اين جنگ شکست خورده و از اين گردنه عبور کنيم و گفتمان جديدي در انقلاب درست کنيم.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد:بحث هنر را در کنار وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامي خواهم آورد،صندوق فرهنگ و هنر را اضافه کرده و اقتصاد فرهنگ را ساماندهي مي‌کنم شوراي عالي راهبردي فرهنگ و هنر را احيا کرده و اينگونه نباشد که کسي کنار رئيس جمهور بوده و به شخصي پول داده و به ديگري پول ندهد.

وي ادامه داد:کار ورزش و هنر و فدراسيون‌ها را به خود مردم مي‌دهم و به تبعيض و پارتي‌بازي پايان داده و منزلت اجتماعي ورزشکاران و هنرمندان را سامان مي‌دهم و همچنين فرهنگ اقوام (عرب و بلوچ) را تقويت کرده و روح پهلواني در ورزشکاران را تقويت خواهم کرد.


غرضي:بهتر است نگاهمان را از سیاسی به سمت اقتصادی تغییر دهیم


سیدمحمد غرضی در جمع بندی اظهارات خود گفت: ایران یک مجموعه فرهنگی است که در طول تاریخ قبل و بعد از اسلام است این که "ابوالکلام آزاد" بیان می کند "کوروش" ذوالقرنین و این که کوروش می شود ناجی یهودیان و این که کشوری بیش از 30 میلیون کیلومتر مربع بدون یک جنگ داخلی اداره می شده از عظمت ملتی بوده که با خود داشته است.

وی ادامه داد:اسلام بر حاکم آن زمان پیروز شده نه بر ملت، فرهنگ عظیم اسلام توانایی پیدا کرده تا علاوه بر اینکه فرهنگ مهاجم را بگیرد و با آن تركيب شود و برفرهنگ مهاجم پیروز شود ،یک واقعیت عظیم و تاریخی است عنایت بفرمایید که چه اتفاق عظیمی افتاده خاندان پیامبر دچار خاندان بنی امیه می شوند چه کسی این خاندان را نجات می دهد از دست بنی امیه؟ ابومسلم خراسانی از ایران، ما از اینجا به دمشق رفته و مردان همار را پیدا کردیم و به خاندان ایمان آوردیم بنی عباس گفتند ما ایمان آوردیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ادامه داد:بهتر است نگاهمان را از سیاسی به سمت اقتصادی تغییر دهیم ،هرگز در تاریخ خاورمیانه این عظمت مدنظر نبوده و کسی این مسائل را بررسی نکرده که ایران چه عظمتی داشته است جریان اجتماعی ملت ما یک جریان فرهنگی وسیع تر از مرزهای جغرافیایی بوده و خواهد بود.

وی در ادامه بیان کرد:به قدری قدرت بالاست که بحث می شود،مامون شیعه شد؛ مامون  از امام رضا(ع) تقاضا کرد که از مدینه به مرو بیایند تمام تاریخ می نویسد که در فاصله مدینه و مرو 200شهر آباد وجود داشت که امام در آنها بیتوته فرمودند این که حدیث سلسله الضنب در نیشابور می ماند جریان اجتماعی است. بنی عباس جز خنجر نداشتند اما شیعه فرهنگ داشت شما ببینید این ملت چه قدر عظمت دارد که همین بنی عباس به دست ایرانی ها ساقط می شوند این اتفاق عظیم توسط ملت ایران افتاد و ناشی از فرهنگ عمومی ملت است این مسئله ناشی از حکومت نیست.

غرضی بیان کرد:"سید علی همدانی" در زمان حمله تیمور به کشمیر می رود با صومعه مباحثه می کند و تمام شرق خاورمیانه را مسلمان می کند این توسط دولت انجام نشده من بزرگان را می بینم این که توانایی های دولت و مسئولیت های دولت چیست و دولت باید چه کار کند بعد به آن وجهه اجتماعی می دهیم این که نمی شود آن چه مسلط برتاریخ فرهنگ است عامه مردم است که توانایی عبور از این مراکز را دارد.

وی ادامه داد:چه کسی صفویه را بنا کرد شاه عباس و شاه اسماعیل هیچ کدام؟ شیخ صفی الدین اردبیلی که تمام طول و عرض تاریخ را درنوردیده بود شیخ به دیدن سعدی می رود و هنگامی که سعی را می بیند سعدی به وی کلیات را هدیه می دهد اما شیخ کتاب را در ورودی شیراز می گذارد و خطاب به سعدی می گوید آقای سعدی کتاب مال خودت من با قرآن کار می کنم چنین شخصی حکومت صفویه را بنیان می گذارد که بیش از 17 میلیون متر مکعب وسعت دارد و در تمام طول حکومت صفویه یک جنگ داخلی اتفاق نمی افتاد.

غرضی اظهار داشت:این که بگویید فرهنگ دینی ناشی از قدرت سیاسی است خطاست؛ این که شما فکر کنید قدرت سیاسی توانایی اداره جامعه را دارد خطاست.اگر قدرت سیاسی در فرهنگ جامعه دخالت کند خطاست ،این که با دولت می توان زندگی مردم را تغییرداد خطاست. کسی که فرهنگ عمومی جامعه را ساخته و با روس و آمریکا و انگلیس جنگیده و توانسته خود را تثبیت کند فرهنگ عمومی جامعه است.

وی ادامه داد: شما شاهد هستید که در هشت سال جنگ تحمیلی ما کلام اجباری نداشتیم در دوران قدیم لشکر اجباری نبود، علما در برابر کلمه اجباری مقاومت کردند،ما هنوز فکر می کنیم که اگر وقت جوان ها را بگیریم و بیاوریم در مسیری که دو سال بگذرد درست است مگر دنیا به سمت یک لشکرسازی تکنولوژیک نمی رود چه کسی بین ما می خواهد این مسائل را حل کند؟شما بگویید ما به سر فرهنگ این ملت چه آورده ایم؟

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد:ازسال 1304 تا به حال فرهنگ محفوظات در جریان است هنگامی که به دانشگاه می رویم فرهنگ مدرک گرایی می شود و بعد از آن در سن 27 سالگی در خیابان رها می کنیم ،تازه روز اول است که 10 سال از عمرش تلف شده این روشهای رضاخانی و مدرک گرایی دوره اش به پایان رسیده ،ما نباید با فرهنگ های گذشته کار کنیم پهلوی مرد ،اما فرهنگش همچنان مانده. ما 4میلیون دانشجو داریم باید مهارت بیافرینيم نه این که مدرک بدهیم و بعد آن ها برود سراغ کارگری ؛لعنت برما که عزیزانمان را به جای نرم افزار به سمت سخت افزار می بریم در تهران هیچ کس کارگری نمی کند.

غرضی گفت:به عنوان مثال من نسل دو و نیم موبایل را در سال 72 آوردم با این که اکنون نسل 3 و چهار موبایل آمده اما هنوز نسل 2 و نیم در کشور رایج است ما می توانیم تجارت وسیع بین المللی انجام دهیم و این باید صرف توسعه شبکه مخابراتی و اشتغال جوانان شود همه جای دنیا اشتغال جوانان را به سمت نرم افزار می برند این مسولیتی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت:در حوزه سلامت خیلی ساده این که در دنیا سیستم سلامت هوشمند راه اندازی شده است ،به عنوان مثال 12 میلیون نفر در کشور ما از حد معمول چاق ترند؛ این افراد فردا در خیابان ها می افتند، شبکه هوشمند سلامت می گویند 50 تا 100 نفر از این افراد را می توان توسط یک نفر با شبکه هوشمند کنترل کرد.


قاليباف:کارنامه ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ قابل قبول نبود


قالیباف در ادامه افزود:با تمام زحمتی که کشیده شده است کارنامه ما در حوزه اقتصاد و فرهنگ کارنامه قابل قبولی برای مردم نبوده است.
وی افزود:یکی از نکات مورد توجه من و یا شاید علت حضور من در این عرصه است که ما باید یک تغییر اساسی و تحول جدی در عدم کارآمدی ارائه دهیم و به مدیریت هایی که دارای مشکلات است پایان دهیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:نبی مکرم اسلام(ص) فرموده اند که سوء تدبیر برای امت من خطرناک تر از فقر در جامعه است.

قالیباف افزود:بنده معتقدم ما از امام(ره)، انقلاب اسلامی و آموزه های دینی این را یاد گرفته ایم که توجه به رویکرد اجتماعی اساس کار ما است به این معنا که ما باید به جای منابع مادی اولویت را به نیروهای انسانی و سرمایه های اجتماعی دهیم.
وی ادامه داد: اگر با این نگاه جامعه را اداره کنیم هم بر اقتصاد فائق آمده و فقر را حل می کنیم و هم بر تبعیض و فساد غلبه پیدا می کنیم همانطور که در دوران دفاع مقدس با رویکرد اجتماعی پیش رفته و پیروزی‌هایی کسب کردیم.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت:‌متاسفانه در حوزه اقتصاد، فرهنگ و سیاست رویکرد اجتماعی استفاده نشده است.
 
قالیباف ادامه داد:به نظر بنده در حوزه‌های حفظ سرمایه‌های اجتماعی، بی‌اعتمادی در جامعه انقدر به خسارت وارد کرده است که گرانی خسارت وارد نکرده است.
 
وی افزود: ما اگر بخواهیم گرانی را کنترل کنیم نیاز به همدلی و همبستگی مردم داریم اما متاسفانه اقتصاددانان با کارهایی که ما کردیم به ما اعتماد نمی‌کنند و اگر آنها مشارکت نکنند ما نمی‌توانیم کاری کنیم.
 
شهردار تهران بیان داشت:‌دولت به تنهایی نمی‌تواند کاری کند،جز اینکه دخالت‌هایی در این مورد در زندگی مردم بکند لذا دولت اجتماعی دولتی است که تبلور حضور اقشار مختلف مردم است.
 
قالیباف گفت: دولت اجتماعی لازم است آمار دهد اما قبل از اینکه به آمارهای خود اعتماد کند باید به شهود جمعی توجه کند،‌ما امروز آماری از بیکاری می‌دهیم اما همه می دانند که آمار واقعی آن نیست ما در نیروی انتظامی رویکرد اجتماعی را جایگزین، رویکرد امنیتی و تهدیدمحور کردیم، به طوری که کمربندی که هیچ وقت بسته نمی‌شد ظرف مدت 45 روز 70 درصد مردم کمربند بستند و این نمونه آثار مثبت رویکرد اجتماعی است.  
 
وی افزود:در شهرداری تهران به جای اینکه سازمان خدماتی باشیم، رویکرد اجتماعی و فرهنگی را دنبال کردیم.
 
شهردار تهران اظهار داشت: نارسایی‌هایی که در جامعه امروز مانند اعتیاد وجود دارد فقط خود افراد مقصر نیستند، آیا بیکاری و فقر آنها را به سمت  اعتیاد نکشانده است.
 
قالیباف گفت:کسانی که در این جرم هستند باید هزینه جرم‌شان را پرداخت کنند؛ تردید نکنید که دولت و خانواده در این جرم سهیم هستند، آیا دولت یکبار شد که بخواهد جریمه خود را پرداخت کند و یا فقط یک طرفه بود.  
 
وی تصریح کرد:در رویکرد اجتماعی اساس مردم هستند و دغدغه مردم در سیاست و اقتصاد مورد توجه است.  
 

حدادعادل:ما باید به جامعه و  جوانان مصونیت ببخشیم


حداد عادل در ادامه خطاب به "عارف" گفت:عارف در بحث ماهواره‌ها گفت منع ممکن نیست و ما باید به جامعه و  جوانان مصونیت ببخشیم تا تحت تاثیر قرار نگیرند.  
 
وی ادامه داد:خود "عارف "مثال اعتیاد را زد و بنده قبول دارم که این مشکل زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و اعتقادی دارد ولی آیا چون این طور است اگر عارف رئیس‌جمهور شود اجازه می‌دهد مواد مخدر بدون حساب از مرزها وارد کشور شود.  
 
این نماینده مجلس اظهار داشت:به نظرم این طور نیست باید هم جلوی ورود مواد مخدر را گرفت و هم باید مصونیت ایجاد کرد.  
 
حداد عادل گفت:در قضیه فرهنگی نیز باید اینگونه برخورد که گاهی اوقات مطرح می‌كنیم که از نظر فنی مشکل دارد و این از اختیار ما خارج است،اما تا جایی که ممکن است باید هم مصونیت فرهنگی ایجاد کنیم و هم جلوی ورود سم را به داخل غذای روحی ملت بگیریم.
 
وی ادامه داد:مردمی که پای تلویزیون نشسته‌اند از ما که خودمان را داوطلب انتخابات ریاست جمهوری کرده ایم انتظار دارند ما طوری صحبت کنیم تا آنها نیز بتوانند جمع‌بندی کنند، اما اگر قرار باشد موزاییک‌وار صحبت کنیم درست نیست و نمی‌توان با 5، 10 ثانیه حق مطلب را به درستی ادا کرد.  

 در بخش دوم مناظرات در هر کدام از نامزهاي انتخاباتي يک سوال پرسيده شد و آنها جوابگوي اين سوالات بودند.


حدادعادل:در دولتم به جنبه فرهنگي در تمام امور توجه خواهم کرد


غلامعلي حداد عادل درپاسخ به سوالي مبني براينکه "تهيه پيوست فرهنگي براي طرح هاي عمراني و اقتصادي چقدر ضرورت دارد "گفت: مقصود از پيوست فرهنگي اين است که دستگاه هايي که مي خواهند در کشور طرحي ايجاد کنند بايد دغدغه آثار فرهنگي آن طرح را داشته باشند.

وي افزود:به طور مثال اگر قرار است در يک شهر کوچک يک دانشگاه بزرگ احداث شود که از ساير جاها دانشجو به آن شهر مهاجرت کند ما بايد محاسبه بکنيم که حضور چندين هزار جوان در يک شهر کوچکي مانند رودهن در نزديکي تهران چه آثار فرهنگي خواهد داشت.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد:بايد يک پيوست فرهنگي تهيه کنيم و پيش بيني کنيم براي طرح هايي که در کشور ايجاد مي شود و يا اگر يک پادگاني را در يک نقطه ايجاد مي کنيم بايد براي آن پيوست فرهنگي صورت گيرد.

حداد عادل افزود:هر کار مهمي که در کشور انجام مي دهيم،به طور مثال راهي را از تهران به شمال مي کشيم، ممکن است اين راه به محيط زيست تخريب ايجاد کند لذا بايد فرهنگ پيوست فرهنگي داشته باشد.

حدادعادل اظهار داشت:درکنار اين بزرگراه ممکن است، انواع و اقسام اماکن ايجاد شود،لذا بايد براي آنها پيوست فرهنگي داشته باشيم.

وي افزود:پيوست فرهنگي دادن به معني اين است که مديران کشور بايد در کارهاي غيرفرهنگي دغدغه فرهنگي داشته باشند،فرهنگي چيزي نيست که بتوان آن را جدا کرد و کسي اراده کند بگويد مي کنم يا نمي کنم.

اين نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد:بنده در دولت آينده به هر کاري ولو اينکه اقتصادي نظامي اجتماعي و سياسي هرچه باشد بايد جنبه فرهنگي هم داشته باشد.

جليلي:صادارت محصولات فرهنگي بايد به صورت جدي دنبال شود

"سعيد جليلي" در پاسخ به اين سوال که اقدام عملي شما در استفاده از ظرفيت هاي هنرمندان کشور در مقابله با جنگ نرم چيست؟ گفت:من عميقا باوردارم که هنر و هنرمندان بخصوص برمبناي گفتمان انقلاب اسلامي و فرهنگ اسلامي که داريم يک فرصت و ظرفيت است.

وي افزود:ما اگر بتوانيم پيام انقلاب اسلامي را که به همه جا منعکس شده است هرچه قدر با شکل و قالب هنري ارائه بدهيم اين کمکي خواهد بود به پشتوانهقدرت و فرهنگ ما را شناخته تر خواهد کرد.

جليلي تصريح کرد: يکي از بحث هايي که در حوزه فرهنگ وجود دارد بحث صادرات محصولات فرهنگي است بايد دولت يک مبناي قوي داشته باشد براي پشتيباني از هنر و هنرمندان و بتواند ظرفيت هاي آنها را آزاد کند تا اين فرهنگ خارج از کشور صادر شود.

نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت:دشمنان امروز ما را هدف جنگ نرم خود قرار داده اندو متأسفانه ما در زمينه فرهنگ ضعف هاي چشمگيري دارم که بايد برطرف کنيم و اگر اين ضعف ها برطرف شود ما مي توانيم موفق تر باشيم.
وي خاطرنشان کرد: به طور مثال ما در ظرفيت هاي انقلاب اسلامي يک سري سرشاخه هايي مثل دفاع مقدس، تاريخ انقلاب و همچنين 15 خرداد داريم.

جليلي تصريح کرد: ما تا به حال چند فيلم درباره 15 خرداد و وقايعي مثل انقلاب ساخته‌ايم در حالي که مشاهده مي‌‌کنيم، دشمنان ما بعد از قضيه بن‌لادن فيلم‌ها و مستندات بسياري را در اين باره ساخته‌اند.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري،اظهار داشت:‌ما بايد از ظرفيت‌ها استفاده کرده و از انحصار درآورده تا بتوانيم با صادرات محصولات فرهنگي در سينما، کتاب و در حوزه‌هاي مختلف بتوانيم از ظرفيت‌هاي فرهنگي‌مان بيشترين استفاده را کنيم.


روحاني:مسئله گردشگري از لحاظ اقتصادي در کشورمان حائز اهميت است


روحاني در پاسخ به اين سوال که موثرترين اقدام شما در تقويت صنعت گردشگري در دولت آينده‌تان چه خواهد بود گفت: مسئله گردشگري از لحاظ اقتصادي، اجتماعي، تبيين فرهنگ انقلاب اسلامي و اشتغال مهم است.

وي افزود:مجموعه محاسبات نشان مي‌دهد اگر ما بتوانيم در طول يکسال 10 ميليون گردشگر وارد کشور کنيم 13.6 ميليارد درآمد خواهيم داشت و اين مجموعه گردشگر 4 ميليون اشتغال براي ما درست مي‌کند، يعني الان با توجه به اينکه ما 3.5 ميليون بيکار داريم در واقع اگر ما 10 ميليون گردشگر وارد کنيم، مشکل اشتغال را کاملا حل خواهيم کرد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت:کشورهاي همسايه ما مانند ترکيه رقم گردشگري آنها در سال 2012 بالاي 30 ميليون گردشگر بوده است و اين نشان مي‌دهد که ما ظرفيت بسيار بالايي در اين امر داريم.

روحاني با بيان اينکه ما چهارمين کشور از لحاظ دارا بودن ظرفيت‌هاي گردشگري در جهان هستيم اظهار داشت: کاري که بايد صورت گيرد اين است که ما بايد در صنعت توريسم زيربناها مانند هتل، فرودگاه و بحث حمل و نقل را درست کنيم.

وي با اشاره به اينکه بحث زيرساخت‌ها در مقوله گردشگري به راحتي قابل حل است،‌خاطرنشان کرد:حتي اگر سرمايه‌گذار داخلي هم نداشته باشيم که قطعا داريم سرمايه گذار خارجي در زمينه گردشگري کاملا آماده‌اند که هتل را براي ما بسازند و از پول خود آن هتل در زمينه گردشگري فعاليت کنند.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري اظهار داشت:‌فرودگاه‌ها قابل توسعه هستند اما در حال حاضر مهمترين مشکلي که ما داريم بحث مالي و بانکي است که به خاطر تحريم‌‌هاي گريبان‌گير کشور است لذا دولت آينده بايد در اين راستا برنامه‌ عملي قابل قبولي را ارائه دهد تا پول لازم را براي گردشگران مهيا کند.


ولايتي:تا زماني که بيکاري و اشتغال حل نشود از نشاط در جامعه خبري نخواهد بود


ولايتي در پاسخ به اين سوال که الگوي دولت شما براي تحقق شادي و نشاط در جامعه چيست؟ گفت: قبل از هرچيز موضوع شغل و بيکاري جوانان مورد نظر قرار گيرد و تا زماني که مسئله اقتصادي و معيشت مردم حل نشود صحبت از ايجاد نشاط و شادي در جامعه صحبت بي‌پايه‌اي است.

وي افزود: اگر چنين چيزي قرار است فراهم شود ما مي‌توانيم از انواع امکاناتي که در کشور داريم براي گردشگري داخلي و همچنين استفاده از تامين يک مسائلي که بتواند اوقات فراغت جوانان را به نحو احسنت تامين کند.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري خاطرنشان کرد:‌اگر چنين چيزي امکان پذير باشد،بسيار خوب خواهد بود به طور مثال در مقوله تعطيلات که در بسياري از کشورها اجباري است،يعني اين طور نيست که افراد مثل کشور ما مرخصي‌ها را ذخيره کنند تا در بازنشستگي معادل آن پول دريافت کنند.

ولايتي گفت:در بسياري از کشورها براي اينکه ظرفيت فرسوده شده افراد بازسازي شود به صورت الزامي آنها را به مرخصي مي‌فرستند.

وي اظهار داشت:رسانه‌ها به خصوص رسانه ملي مي‌توانند با ارائه برنامه‌هاي سرگرم‌کننده براي هر طيف سني در راستاي ايجاد نشاط براي جوان تاثير بسزايي داشته باشند.

غرضی:فوری ترین اقدام دولت من در حوزه سلامت راه اندازی شبکه هوشمند سلامت خواهد بود

سیدمحمد غرضی در ادامه در پاسخ به این سوال که فوری ترین اقدام شما برای حل مشکلات سلامت در جامعه چه خواهد بود گفت: افتخار است که بگویم شبکه هوشمند سلامت را راه می اندازم به این صورت که نسل سوم و چهارم تلفن همراه را وارد کشور می کنم نسل سوم و چهارم تلفن هوشمند خدمات بسیار زیادی را می تواند در سطح جامعه ارائه دهد.

وی در ادامه افزود:نرم افزاری بر روی تلفن همراه نصب خواهد شد که مریض را به وسیله آن می توان از راه دور معاینه کرد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:در بخش سلامت هرچه تکنولوژی سلامت تکنیکی و مهندسی پزشکی را توسعه دهیم هزینه ها پایین تر می آید، از آنجایی که نمی توانیم یک نسل وسیع تری را به دانش های پزشکی مامور کنیم به دلیل آنکه هزینه ها بالاست و این موضوع زمان بر خواهد بود این تکنولوژی می تواند بسیار موثر باشد.

غرضی با بیان اینکه نباید از پزشک کار زیاد فیزیکی بگیریم ، تصریح کرد:باید پزشک را در محلی مستقر کنیم و همه نیازهای آن را از طریق یک دولت الکترونیک برآورده کنیم چراکه استفاده از تکنولوزی پیشرفته دست اطبا ما را باز خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه این ابزار به طور وسیع در بازار آمده است،تصریح کرد: این تکنولوژی غیر قابل دسترس نیست ضمن آنکه مبلغ زیادی نیز نمی برد.

وی در خاتمه خاطر شان کرد:ان شاالله بتوانیم پزشکان را از اینکه مریض به آنها مراجعه کند نجات دهیم.



عارف: در بحث فضای مجازی الویت دولتم در امنیت فضای اطلاعات است


در ادامه این مناظره ،محمدرضا عارف در پاسخ به این سوال که دولت شما چگونه فضای مجازی را ساماندهی خواهد کرد اظهار داشت: امروزه وجود فضای مجازی واقعیتی است که اطلاعات فراوانی در این فضا رد و بدل می شود اطلاعاتی كه دانشمندان، محققین و دانشجویان ما برای انجام کارهای پژوهشی مورد نیازشان است و باید از آن استفاده کنند.

عارف ادامه داد:مهمترین مسئله ای که ما در فضای مجازی با آن روبرو هستیم،بحث فضای امنیت اطلاعات است از آنجا که امروزه بسیاری از کشورها از این موضوع آسیب بسیاری دیدند الویت ما تامین فضای امنیتی مجازی کشور است که در حقیقت بتوانیم مصونیت خوبی در مقابله با حملات نرمی که می شود داشته باشیم،خوشبختانه وضعیت کشور ما به همت جوانان عزیز و با انگیزه وضعیت خوبی است، ما می توانیم بگوییم امروزه مصونیت خیلی خوبی را در ارتباط با حملات نرمی که با می شود داریم و قدرت برتر منطقه هستیم

عارف ادامه داد:در ارتباط با بدآموزی های این فضا باید مقابله کرد و از ورود سایت ها و اطلاعات مستهجن و غیر اخلاقی مقابله کرد، اما همان گونه که در بحث های ابتدایی خودم عرض کردم باید با یک حرکت جهشی در امور فرهنگی و تامین فضا و اطلاعات مورد نیاز مردم بتوانیم یک نوع مصونیت را اجرا کنیم.

رضایی:در سال 88 هم مناظرات خوب بود /مردم محرم ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی هستند

همچنین؛" محسن رضایی" در ادامه این مناظره در پاسخ به این سوال که نگاه شما به وظیفه رسانه ملی در ارتباط با دولت و پیگیری مطالبات مردم چیست؟ اظهار داشت: هیچ انتظاری ندارم رسانه ملی نظام فرهنگ و بسیاری از ارزشهای دیگر را فدای دولت کند.

 وی در ادامه افزود:بنده به گذشته نقد دارم،رسانه ملی برای ملت ایران و نظام است؛ ان شاالله ما در دولتمان هروقت صدا و سیما مرا نقد کند تشویق می کنم ولی در عین حال تقاضا هم خواهم کرد که بیایند و در جلسات نقدها شرکت کنند و کسانی که نقد دارند به صورت جدی حرف های خود را بزنند و من و همکارانم در دولت نیز پاسخگوی آنها باشیم.

رضایی ادامه داد:من این را مثبت می دانم که جمهوری اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی نقد و اعتراض و فریاد کشیدن را به جامعه برگرداند،مردم سالاری دینی که فقط مشارکت،شرکت در راهپیمایی و رای دادن که نیست، نقد و اعتراض هم جزو مردم سالاری دینی است با این تفاوت که باید در چارچوب قوانین باشد من رسانه ملی را تشویق می کنم که در این مورد اصلا کوتاهی نکند،از مردم دفاع کند، البته قاعدتا دولت هم حقی دارد ولی حق مردم و دولت هردو باید در جای خودش باشد.

رضایی اظهارداشت:ان شاالله مناظراتی را خواهیم گذاشت اگر دوستان ما در صدا و سیما نترسند و نگران نباشند،من اولین مناظره در جمهوری اسلامی ایران را بنده و بنی صدر زمانی که مسئول اطلاعات کشور بودم، با گروه هایی که به گنبد کاووس حمله کرده بودند انجام دادیم و با "فرخ نگهدار" و دیگران این مناظره را گذاشتیم که این مناظره اثر بسیار خوبی هم گذاشت.

 رضایی تصریح کرد:در سال 88 هم مناظرات خوب بود، نباید دوستان ما آنقدر می ترسیدند که مناظرات تبدیل به گفتگوی جمعی شود،لذا من ضمن اینکه از تمام مدیران و کارکنان صدا و سیما تشکر می کنم ،ان شاالله دل و جرات پیدا کنند ما مناظره ها را به کشور برگردانیم ؛شفافیت و صراحت را در جامعه پیاده کنیم بدون شک مردم محرم ترین ارکان نظام جمهوری اسلامی هستند.


قاليباف:سبک زندگي بايد از دل مردم و خانواده‌ها بيرون بيايد

قاليباف در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه دولت شما در تحقق سبک زندگي ايراني اسلامي تا چه ميزان خود را مسئول مي‌داند، گفت: بحث سبک زندگي يکي از موضوعات مهم اجتماعي و فرهنگي است اما در برخي موارد نگاهي از بالا به پايين به زندگي مي‌شود مانند نگاه رئيس دولت که فکر مي‌کند رئيس خانواده‌ها است و مي‌تواند با يک بخشنامه مثل کره شمالي همه را يکدست کرده تا همه مانند هم فکر کنند و مانند هم لباس بپوشند.

وي با بيان اينکه سبک زندگي بايد از دل مردم و خانواده‌ها بيرون بيايد،اظهار داشت: دولت مي‌تواند در هدايت کردن مسائل فرهنگي و هنجارهاي جامعه به نخبگان جامعه کمک کرده تا کارهاي فرهنگي توسط خود مردم و سازما‌ن‌هاي مردم نهاد و مراکز دانشگاه‌ها اتفاق بيفتد و در نتيجه اگر دولت بتواند در رفتار خود الگوي درستي ارائه کرده که ميان مردم  اعتماد ايجاد کند و مردم به آن جذب شوند،قطعا توسعه مسائل فرهنگي و اجتماعي را شاهد خواهيم بود.



رضايي:ما به دنيا آمده‌ايم که قيمتي زندگي کنيم نه به هر قيمتي زندگي کنيم"

رضايي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه موثرترين  اقدام دولت شما براي حل مسئله اعتياد چيست؟ گفت: شعري از مرحوم بهجت در خاطر دارم که مي‌گويد؛ "ما به دنيا آمده‌ايم که قيمتي زندگي کنيم نه به هر قيمتي زندگي کنيم"، در حالي که برخي از جوانان ما به هر اقدامي دست مي‌زنند که خود را سر کار نگه دارند.

وي ادامه داد:موضوع مواد مخدر در مجمع تشخيص مصلحت مورد بررسي قرار گرفته و قانون‌انگاري شده است،اما کانون مواد مخدر در 70 کيلومتري مرزهاي ما بوده که تعداد معيني از عوامل خارجي در دبي و ترکيه اقدام به واردات مواد مخدر مي‌کنند که اين مشکلات را براي ما بوجود آورده‌اند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد:با کمک نيروهاي امنيتي و ديگر نيروها برنامه‌اي را سرمايه‌گذاري کرده و به کشورهاي منطقه و آمريکايي‌ها هشدار مي‌دهم که اين بساط را جمع کنند و اگر اين کار را نکردند با ياري خدا حتما اين مراکز را جمع مي‌کنيم و از رسانه ملي نيز مي‌خواهم که‌ آثار مخرب مواد مخدر را بيان کند و همچنين خود معتادان نيز تلاش کرده تا به زندگي عادي برگردند و براي همين منظور يک طرح دوساله‌اي را ساماندهي‌ کرديم که آنرا اصلاح کرده و اشتغال ايجاد کنيم تا به وضعيت قبلي باز نگردند.

غرضي:خصوصيت من اين بوده که در جامعه ارتباط برقرار کنم

غرضي در پاسخ به اين سوال که دولت شما چقدر نقدپذير است و چه ميزان کرسي‌هاي نظريه‌پردازي را تشکيل خواهد داد؟، گفت: خصوصيت من اين بوده که در جامعه ارتباط برقرار کنم و هنگامي که وزير پست و تلگراف بودم، هميشه ارتباط دو طرفه داشته‌ام و اکنون نيز مي‌توانم ارتباط گسترده و وسيعي را ايجاد کنم.

وي افزود: اگر رئيس دولت قاعده اجتماعي وسيعي داشته باشد قطعا ارتباط آن نيز گسترده خواهد بود و من نيز اين کار را خواهم کرد که يک فرد بتواند در روز چندهزار پيام داشته و بدون اتلاف وقت آنها را مشاهده کند.


جليلي:عدم توجه به نقش مادر بزرگترين تهديد جامعه است


جليلي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه مهمترين آسيب فرهنگي و اجتماعي که خانواده‌ها را تهديد مي‌کند چه بوده و راه حل شما چيست؟ تصريح کرد:نگاهي که به زن و خانواده داريم، بايد مبتني بر فرهنگ و دين اسلام باشد چرا که اگر دچار التقاط شديم آسيب بزرگي به نهاد خانواده وارد خواهد شد.

وي ادامه داد:مثلا در غرب به زن به عنوان يک نيروي کار و اشتغال که گرداننده چرخ سرمايه‌ است نگاه مي‌کنند،در حالي که در کشور ما خانواده اصول و بنيان جامعه است و ما مي‌گوييم که اگر همه مناسبات خانواده را بنيان جامعه درنظر بگيريم همه مشکلات کشور حل خواهد شد.

جليلي با اشاره به اينکه عدم توجه به نقش مادر بزرگترين تهديد جامعه است،تصريح کرد:ما بايد به نقش مادري بها داده چرا که در اين صورت بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي حل خواهد شد و بايد براي تحقق اين موضوع توجه جدي به الزامات اسلامي شده و براساس برنامه‌هاي خود و نه برنامه‌هاي ديگران جايگاه زن را مشخص کنيم.


روحاني: اگر در رسانه‌ها به شخصيت فردي توهين مي‌کنند به ان فرد اجازه دفاع بدهند



روحاني در پاسخ به اينکه دولت شما براي حفظ حقوق شهروندان و حريم خصوصي چه برنامه‌هايي دارد،‌ گفت: طبق فصل سوم قانون اساسي مسئله حقوق شهروندي و حقوق ملت بايد تدوين شود و اساس آن اين است که همه ايرانيان از حقوق برابر شهروندي استفاده خواهند کرد؛ مسئله قوميت، مذهب و نژاد نمي‌تواند در مسئله حقوق شهروندي دخيل باشد.

وي ادامه داد: مسئله حريم خصوصي نيز بسيار مهم است؛ در يکي از رسانه‌ها خواندم که نيروي انتظامي گفته است ما مي‌توانيم به پشت‌بام خانه‌ها برويم چرا که پشت‌بام‌ها مشاع است و جزء حريم خصوصي نيست.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: اگر پشت‌بام مشاع است براي ساکنان آپارتمان است نه براي نيروي انتظامي. مسئولين مربوط به جمع‌آوري ديش‌هاي ماهواره‌ها گفته‌اند جمع آوري ديش‌ها هيچ نتيجه‌اي نداشته و آمارها نشان داده که 50 درصد مردم به رسانه‌هاي بيگانه نگاه مي‌کنند.

روحاني با بيان اينکه در مطبوعات و رسانه‌ها نيز بحث حريم خصوصي به همين گونه است گفت: اگر در رسانه‌ها به شخصيت فردي توهين مي‌کنند به ان فرد اجازه دفاع بدهند در غير اين صورت حقوق شهروندي‌اش نقض شده است.



ولايتي:گاهي براي اينکه به يک مسئول سياسي امتياز دهند آن را مسئول يک باشگاه ورزشي مي‌‌کنند

ولايتي نيز در پاسخ به اين سوال که مهمترين اقدام عملي شما براي شکوفايي ورزش چيست؟ گفت: درباره ورزش بايد گفت در حوزه سلامت مهمترين تاثير براي پيشگيري از بيماري‌ها ورزش است و ورزش براي خردسالان تا ميانسالان بايد فراهم شود.

وي با بيان اينکه ورزش همگاني بايد در دبستان‌ها نهادينه شود، بيان داشت: دو ورزش آمادگي جسماني و شنا در مدارس اجباري شده است و اين موجب مي‌شود دانش آموزان استعداديابي شده و آنها که مستعد مدال‌آوري در سن جواني هستند انتخاب شوند.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد: توسعه ورزش همگاني زمينه‌ساز ورزش پهلواني است؛ همچنين براي ورزشکاران يک بيمه کامل و جامع شامل بحث‌هاي درماني،‌ آسيب‌ديدگي، از کارافتادگي و بازنشستگي داريم تا هيچ ورزشکاري دغدغه بيمه نداشته باشد.

ولايتي با تاکيد بر اينکه ورزش نبايد دولتي باشد بلکه بايد خصوصي شود، اظهار داشت: ورزش نبايد سياسي باشد و مسئوليت آن به دست اهل آن بيافتد؛ گاهي مشاهده مي‌کنيم براي اينکه به يک مسئول سياسي امتياز دهند آنرا مسئول يک باشگاه ورزشي مي‌‌کنند.


روحاني: مشکل معيشتي مهمترين دغدغه جوانان براي ازدواج است


در ادامه اين مناظره عارف در پاسخ به اين سوال که دولت شما براي تسهيل ازدواج جوانان چه اقدام عاجلي انجام خواهد داد،‌گفت: متاسفانه سن ازدواج 5 سال بالا رفته است و مهمترين اقدام براي حل اين مسئله ايجاد اشتغال است؛ به دليل بالا رفتن نرخ بيکاري سن ازدواج بالا رفته است.

وي مسئله مسکن را مانع ديگري بر امر ازدواج دانست و تصريح کرد: طرحي به عنوان مسکن ماندگار داريم که با اصلاحاتي بر مسکن مهر کنوني اجرا خواهد شد. همچنين در نظر گرفتن وام ازدواج و همچنين کمک‌هزينه‌هايي که به زوج‌هاي جوان داده مي‌شود مي‌تواند امر ازدواج را تسهيل کند در واقع مشکل معيشتي مهمترين دغدغه جوانان براي ازدواج است.

معاون اول دولت اصلاحات تاکيد کرد: از نظر فرهنگي نيز قبل از ازدواج بايد آموزش‌هايي را به جوانان بدهيم تا نرخ طلاق که به شدت افزايش پيدا کرده کاهش يابد.


حدادعادل: براي ترويج فرهنگ حجاب اختلاف نظر در مسئولان را بايد به اتفاق نظر تبديل کرد


حداد عادل نيز در پاسخ به اين سوال که مهمترين اقدام دولت شما براي گسترش فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه چيست؟ عنوان کرد: مهمترين اقدام بند براي گسترش فرهنگ عفاف و حجاب معتقد کردن نسل آينده و جوان‌ها به حجاب است. جامعه مي‌داند من در 33 سال پيش کتاب فرهنگ برهنگي، برهنگي فرهنگي را نوشتم که 21 بار تجديد چاپ و به 10 زبان زنده دنيا ترجمه شد. در آن کتاب توضيح دادم و اهميت مسئله حجاب را متذکر شدم و معتقدم پايه‌هاي حجاب بايد با اعتقاد محکم شود.

وي با بيان اينکه اعتقاد دارم به طور کلي جامعه ما جامعه‌اي عفيف است گفت: گرچه بعضي وقت‌ها مواردي مي‌بينيم که خانم‌ها کمي تا قسمتي بدحجاب  هستند، اين بدان معنا نيست که زن ايراني حجاب را نپذيرفته است؛ من عرض مي‌کنم زن ايران به دليل فطرت انساني و هويت اسلامي حجاب را پذيرفته است.

اين نماينده مجلس افزود:براي ترويج فرهنگ حجاب اختلاف نظر در مسئولان را بايد به اتفاق نظر تبديل کرد و نمي‌شود نيروي انتظامي يک سياست را در پيش بگيرد و سخنگوي دولت بگويد کار نيروي انتظامي ربطي به من ندارد اين تعارض‌ها اقتدار نظام را کم مي‌کند. نبايد اجازه دهيم از زن استفاده ابزاري صورت گيرد.


قاليباف:حفظ فرهنگ ایثارگری اقدام دوم دولتم خواهد بود


قالیباف در پاسخ به این سوال که مهمترین اقدام دولت شما برای ارتقاي جایگاه ایثارگران و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت چه خواهد بود؛ پاسخ داد:ملت ما با هر گرایش و سلیقه ای چه در داخل و چه خارج می دانند که  زندگی مادی و  معنوی خود را مدیون خانواده های شهدا و ایثارگران هستیم،مخصوصا جانبازان عزیزمان که بر ویلچر و تخت نشسته اند،آن ها نشسته اند  تا ملت ایران بتواند عزت، ایستادگی، مقاومت وبزرگی خود را حفظ  کند.  
 
وی افزود: اولین اقدامم این خواهد که قانونی که در مجلس تصویب و در مجمع نهایی شده است، اما اجرا نشده را حتما به اجرا درآورم.  
 
این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود:حفظ فرهنگ ایثارگری اقدام دوم دولت خواهد بود که در سایه فرهنگ جهاد و شهادت است، چراکه مهمترین فرهنگی است که می تواند عزت و اقتدار را در همه بخش های دیگر نیزبه بار بیاورد.  

قالیباف اظهار داشت:وظیفه بعدی من حفظ این فرهنگ و آرمان ها در همه سطوح و اقشار مختلف است و چون این فرهنگ توام با اخلاص، صبر، عقلانیت، معنویت و گذشت است مردم آن را می پذیرند.  
 
وی تصریح کرد:بحث بعدی بحث درمان معلولان است و هم اینکه در موضوعات شهری و رفت و آمد آنها باید برنامه هایی داشت چراکه 10 میلیون نفر جانبازان و معلولان در کشور است که باید از حقوقشان برخوردار شوند.
 

رضايي:قول مي دهم هیچ چیز را مقدم بر منافع مردم قرار ندهم


رضایی در جمع بندی پایانی خود گفت:ما در دولت خود با یک دست فرهنگ و ادبیات ایستادگی و با دیگری جهاد اقتصادی و جهاد فرهنگی را دنبال می کنیم.
 
وی افزود:ما مسائل فرهنگیان،هنرمندان، بازنشستگان، جوانان، جوانان، اقوام و اقشار مختلف را به صورت جدی در بعد مادی، منزلت اجتماعی و معنوی رسیدگی می کنیم.
 
 این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اصل 15 و 19 را در کشور پیاده کرده و تبعیض و رشوه را از کشور بیرون می کنیم.  
 
رضایی اظهار داشت:قول می دهم دولتی که با خون شهدا،رزمندگان،بسیج فداکار،ارتش ، سپاه و نیروی انتظامی تحویل می گیرم را سالم و با حفظ اررشها به دولت بعدی تحویل دهم.  
 
وی ادامه داد: قول ميدهم هیچ چیز را مقدم بر منافع مردم قرار ندهم. قول می دهم راست گویی و اخلاق را از دولت شروع کنم و رئیس جمهور مردم باشم و به شعار ها و برنامه ها عمل کنم و وفادار به میراث گرانبهای امام و شهدا و جانبازان باشم.


قاليباف:برای تحقق پیشرفت نیازمند رویکرد دیپلماسی و نگاه سیستمی هستیم

در ادامه این برنامه "محمدباقر قالیباف"در زمان دو دقیقه جمع بندی خود با بیان اینکه مهمترین موضوع حیاتی که باید اکنون به آن دقت کنیم تغییر و تحول اساسی در مدیریت کنونی کشور است گفت: باید به مدیریت بسته گذشته پایان دهیم و در جهت پیشرفت و حرکت در جامعه گام برداریم.

این کاندیدای رياست جمهوري یازدهم با تاکید براینکه اکنون فرصت آزمون و خطا نداریم،اضافه کرد:برای تحقق پیشرفت نیازمند رویکرد دیپلماسی و نگاه سیستمی هستیم.

قالیباف با بیان اینکه امروز متاسفانه از مسیر دیپلماسی نمی توانیم در حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی استفاده کنیم ادامه داد: ما بیشتر با دولت ها حرف زدیم که حتما باید از منظر دیپلماسی عمومی سخن بگوییم.

قالیباف در انتها تصریح کرد: ما باید تمام سرمایه های اجتماعی مان را حفظ کنیم.


روحاني :تصدی گری دولت را در عرصه فرهنگی کاهش مي دهم

پس از سخنان "قالیباف" نیز "حسن روحانی" در فرصت دو دقیقه جمع بندی خود در این مناظره با اشاره به دولت خود تحت عنوان دولت تدبیر و امید گفت:تصدی گری دولت را در عرصه فرهنگی کاهش خواهیم داد و همچنین کار را به کاردان و متخصص آن تحویل می دهیم و همچنین انجمن و صنف های هنری را تشکیل می دهیم.

وی افزود: اکنون در کشور شرایطی فراهم شده که ورود دانشجو به دانشگاه راحت تر شده است و زمانی که آن دانشجو فارغ التحصیل می شود بیکاری در مقابل او نمایان می شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر افزایش کیفیت دانشگاه ها گفت: دانشجو و دانشگاه را باید با صنعت ارتباط دهیم.

"روحانی" در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع زنان در کشور اظهار داشت:باید فرصتی برابر برای زنان ایجاد کنیم لذا آنها نیازمند کار و حقوق مساوی هستند و در دولت من نیز بیمه ویژه برای آنها ایجاد خواهیم کرد.

وی تاکید کرد:در دولت من وزارتخانه ای تحت عنوان وزارت امور بانوان پیش بینی شده است.


حدادعادل:در دولت من خانواده نماد اتصال فرهنگ است


در ادامه این برنامه غلامعلی حداد عادل در بخش پایانی سخنان و در جمع بندی که در دو دقیقه خود با بیان اینکه دولت من دولت تقوا و امید است گفت: در دولت من خانواده نماد اتصال فرهنگ است وهمچنین در این دولت به کرامت زن در جامعه اهمیت داده خواهد شد.

وی افزود:خانه دار بودن زنان در جامعه به معنی بیکار بودن آنها نیست؛زیرا زنان خانه دار مردان و زنان جامعه فردا را می سازند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه های خود در این حوزه تاکید کرد:در دولت من بیمه زنان خانه دار را راه اندازی خواهیم کرد.

حداد عادل با اشاره به همبستگی ملت ایران تصریح کرد:به همبستگی ملی اهمیت بسیاری می دهم ؛لذا همه مردم ایران را به چشم هموطن خود می بینم و معتقدم که همه جای ایران سرای مناست.



ولايتي:حل مشکلات مردم در بيماري‌هاي صعب‌العلاج از برنامه‌هاي دولت آينده من خواهد بود

ولايتي خاطرنشان کرد:بنده بر اين نکته تاکيد دارم که ايراني،‌ايراني است و همه اقوام و مذاهب و کساني که در اين سرزمين زندگي مي‌کنند همه از حقوق برابر برخوردارند و بر اصل 15 در قانون اساسي تاکيد دارند.

وي بيان داشت:در بخش سلامت و حساس برنامه پنجم پنج ساله توسعه و اصل ماده 32 و 33 بايد يک بيمه واحد و با کفايت به نام بيمه سلامت درست شود و هزينه پرداخت بابت سلامت مردم از 70 درصد به 30 درصد کاهش يابد و برنامه طوري طراحي شود و درمان رايگان صورت گيرد.

کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود:حل مشکلات مردم در بيماري‌هاي صعب‌العلاج که قدرت پرداخت هزينه‌هاي آن را ندارند، از ديگر برنامه‌هاي دولت آينده من خواهد بود.


جليلي:بايد بتوانيم از ظرفيت فرهنگي در ساير عرصه‌ها با اقتدار کامل استفاده کنيم


جليلي در ادامه مناظره بيان داشت:اگر اعتقاد به فرهنگ بر مبناي آموزه‌هاي گفتمان انقلاب اسلامي به عنوان عاملي براي پيشرفت مطرح باشد يک فرصت براي ما خواهد بود و بايد به طور جدي در برنامه دولت آن را پيگيري کنيم و رئيس‌جمهور آينده بايد باور داشته باشد و موانع موجود را در اين راستا برطرف کند.

وي افزود:بايد بتوانيم از ظرفيت فرهنگي در ساير عرصه‌ها با اقتدار کامل استفاده کنيم و هر موضوعي که با فرهنگ انجام گيرد بهتر است از اجراي آن با قانون و اينکه ساختار دولت بايد سازوکاري ايجاد کند که بر مبناي گفتمان انقلاب اسلامي باشد و توليدات خود را بروز دهد.

کانديداي انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: کساني که در خط مقدم در عرصه فرهنگي هستند را بايد پشتيباني کرد و ستادهاي مختلف در وزارتخانه‌ها را محدود کنيم تا ظرفيت‌‌هاي مختلف در جامعه بتواند به شکوفايي بزرگ در اين عرصه برسند.



عارف:استقلال،‌آزادي،حفظ تماميت ارضي به عنوان سه اصل تفکيک‌ناپذير است


در ادامه عارف بيان داشت:بهتر است که بتوانيم از فرصت‌ها براي توسعه فرهنگي استفاده کنيم،متاسفانه نتوانستيم از جايزه اسکار اصغر فرهادي به عنوان يک فرصت بهره ببريم،اين در حالي بود که وي پيام صلح مردم ايران به دنيا رساند.

وي با اشاره به اصل 32 قانون اساسي گفت: استقلال،‌ آزادي، حفظ تماميت ارضي به عنوان سه اصل تفکيک‌ناپذير است و هيچ مقامي حق ندارد که به نام آنها آزادي مردم را سلب کند و يا اينکه نشر مطالب آزادند مگر مخل قانون اساسي کشور باشند.

معاون اول دولت اصلاحات در ادامه با اشاره به اصل 15 قانون اساسي افزود: استفاده از زبان‌هاي محلي در کنار زبان فارسي يک مزيت فرهنگي به حساب مي‌آيد که بايد حداکثر استفاده را از آن کرد.


غرضي:ارتباط يک طرفه توسعه فرهنگي نمي‌آورد


غرضي در ادامه با بيان اينکه زماني که ابزار پيشرفته در اختيار مردم قرار گيرد،فرهنگ توسعه مي‌يابد تصريح کرد: زماني که وزير نفت بودم شبکه گاز را راه انداختم و امروز 22 ميليون مشترک گاز در کشور داريم و مردم مي‌توانند اقدامات مناسبي انجام دهند به جاي آنکه وقت‌شان صرف کارهاي جزئي‌ کنند و فرهنگ باعث توسعه زندگي مردم مي‌شود.

وي افزود:در شبکه مخابرات وقتي ارتباطات دوطرفه برقرار شد فرهنگ جامعه عوض شد و در واقع ارتباط يک طرفه توسعه فرهنگي نمي‌آورد ولي شبکه دوطرفه مي‌تواند توسعه فرهنگي پيدا کند که در اين توسعه شبکه‌‌اي که ايران مالک آن است داراي امکانات بسياري است که مي‌تواند دولت الکترونيکي تشکيل دهد.

غرضي در پايان خاطرنشان کرد:دولت الکترونيکي گپ ديجيتالي بين ما و کشورهاي ديگر را کم مي‌کند و مفهوم جزئي نيست که ارتقاء فرهنگي بين دو کشور به صفر مي‌رسد.


انتهاي پيام/
دانلود فایل تصویری دومین مناظره انتخاباتی با رویکرد فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
United States of America
zarrin
۲۳:۴۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
این مناظره از مناظره قبلی خیلی بهتر بود.
دست مسئولین درد نکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
فقط قالیباف
آخرین اخبار