تركان:

"کليد تدبير" از ستاد هاشمي به روحاني آمد/ عارف از روحاني نام نبرد چون ملاحظه موقعيت و دوستدارانش را کرد

قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی درباره ايده کليد تدبير گفت: اين کليد مربوط به ستاد هاشمي است و بعد از جمع شدن ستادهاي هاشمي جوان‌هاي مبتکر اين ايده آن را به ستاد ما آوردند و ما کليد تدبير را به عنوان نماد برداشتيم و روي آن کار کرديم.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران نشست خبری اکبر ترکان قائم مقام و معاون ستاد انتخاباتی روحانی در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

براساس این گزارش ترکان گفت: در فرصت که در چند ماه اخیر و در زمان انتخابات فراهم شد فرصتي براي گفتگو در مورد موضوعات و مسائل مهم از جمله موضوعات سیاست خارجی و هسته‌ای ايجاد شد.

وي ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور به نظر من فرصت خوبی بود تا در مورد این مسائل گفتگو شود.

تركان با بيان اينكه این مسئله که برای رسیدن به اهداف یک کشور لزوما یک راهبرد و یک استراتژی به تنهایی تاثیرگذار نیست،‌ اظهار داشت: عده‌ای ثابت کردند که می‌شود اهداف اصلی کشور را تحقق یافته خواند در حالی که فشار به کشور وارد نشود و دکتر ولایتی هم  اظهاراتي  را عنوان کردند كه نشان داد نظرات متفاوتی با دست اندرکاران و مسئولان هسته‌ای دارند.

وی همچنين گفت: دستاورد دیگر انتخابات این است که کاندیداها به تدریج به صورت یکپارچه سخن می‌گویند سخنانی که دکتر روحانی بیان می‌کنند به صورت في‌البداهه نیست بلکه یک پشتوانه دیرینه دارد، به این صورت که در مرکز پژوهش 70 نفر بر روی این تحقیقات کار کرده و تقریبا 300 نفر کار پژوهشی انجام می‌دهند و به صورت استاد پشتیبان و گزارش راهبردی پشتیبان است.

وی ادامه داد: ما خوشحالیم از اینکه می‌بینیم اين کاندیدای محترم حرف‌های دکتر روحانی را بیان می‌کنند زیرا بر این باوریم که هر کدام از کاندیداها که پیروز شوند گفتمان ما را مطرح می‌کنند.

ترکان ادامه داد: روزی که عارف گفت که من یک اصلاح طلب هستم و شرایط فعلی محصول اصولگرایان است من فکر می‌کردم هر کس این مسئله را عنوان کند اتفاقی برایش خواهد افتاد اما به هرحال خوشحالیم که این گفتمان را باز کرد و به آن وفادار ماند.

وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: مسئله انتخابات مهم است صرف نظر از اینکه چه کسی رای می آورد.

ترکان همچنین در ادامه این نشست به سوال چند تن از خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا دولت آقای روحانی ادامه دولت هاشمی و خاتمی است و با توجه به اینکه عارف از انتخابات کناره گیری کرد تعامل بین این دو نفر چگونه است و اینکه آیا حمایت آقای خاتمی از دکتر روحانی برای وی رای می‌آورد گفت: دکتر روحانی به این مشي معتقد است زیرا هم توسعه را می‌خواهد، هم سازندگی را و قصد دارد توسعه اقتصادی و توسعه سیاسی را در دستور کار داشته باشد.

تركان ادامه داد: آقای عارف یک رفتار بسیار متعهدانه را نشان داد و از ابتدا هم گفته بود که از هاشمی و خاتمی تبعیت می‌کند، روحانی هم به دلیل اینکه به توصیه هاشمی و مشورت با خاتمی آمده بود بر اين امر تاكيد داشت لذا دوستان اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیدند که گفتمان این دو همپوشانی زیادی دارد و این موضوع به وجود آمد که آیا می‌توان یکی از این دو نفر ائتلاف را نمایندگی کند.

وی در ادامه اظهار داشت: براي تصميم‌گيري نهايي درباره اينكه کدام کاندیدا بماند موجبات این مسئله را فراهم کرد که 4 نفر از بزرگان کشور شامل آقایان هاشمی، خاتمی، ناطق نوری و سید حسن خمینی هر کدام دو نفر را به عنوان نماینده خود معرفی کنند و با افرادی دیگر جمعی 17 نفره را تشکیل دهند تا بتوان مسئله را تبیین کرد.

تركان افزود: افرادی گفتند که ساز و کار افکارسنجی باشد و عده‌ای هم گفتند مصلحت‌اندیشی، اما نتیجه این شد که هم مصلحت اندیشی باشد و هم اینکه یک ارزیابی از افکار عمومی انجام شود تا افکار سنجی را تحقق بخشد به این ترتیب در روز پنجشنبه و شنبه نظرسنجی انجام شد و نتیجه به جمع 17 نفره انتقال داده شد و قرار شد این نتایج به اضافه ملاحظات دیگر ارائه شود و آقای عارف هم بسیار متعهدانه از این مسئله تبیین کرد و براساس نامه‌ای که آقای هاشمی به ایشان داد این مسئله را قبول کردند.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه تصمیم گیری در این زمینه چگونه انجام شد و اینکه آیا حمایت آقای هاشمی از دکتر روحانی در میزان رای تاثیر دارد، گفت: آقای عارف به آنچه که گفته بودند وفادار ماند و گام دوم این بود که شورای اصلاح طلبان مطرح کردند که کاندیدای مشترک آقای روحانی است یعنی هر کدام به نوبه خویش به تعهدات خود عمل کردند.

تركان ادامه داد: همچنین در جلسه‌ای آقای هاشمی عنوان کردند که تصمیم‌گیری این موضوعات از بالا به پایین نیست و باید اغنایی باشد و من نمی‌توانم مسئله‌ای را بیان کنم که افراد نسبت به آن متقاعد نیستند زیرا تصمیم گیری یک سیستم همگانی است.

وی همچنین با اشاره به حمایت آقای خاتمی و ارتباط این مسئله با میزان رای اظهار داشت: نظرسنجی‌ای که به آن دسترسی داشتند بیان می‌کند که 49 درصد تصمیمشان را گرفته و می‌دانند که می‌خواهند به چه کسی رای دهند اما 51 درصد باقی بیانگر این بود که تردیدی در این مسئله وجود دارد و با این اتفاق امیدواری ما مبنی بر اینکه شرکت‌کنندگان بیشتر شوند، افزایش یافت.

ترکان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه حل مسائل اقتصادی از رهگذر سیاست خارجی می‌گذرد و آقای روحانی معتقد است که می‌تواند سیاست خارجی به شیوه‌ای حل كند که ایران با جهان آشتی کند چه تضمینی وجود دارد که وي مسئله‌ای به این پیچیدگی را حل کند، گفت: برای اینکه مذاکره‌ای جلو برود باید اول توان اداره امور کشور را بدست آورد و سپس می‌توان با دشمنان و طرف‌هایی که با ما مخالف هستند مثل سابق رفتار کرد اما باید اول راهکار اداره کشور در شرایط موجود تنظیم کرد بعد به این مقوله پرداخت.

وی ادامه داد: گام اول این است که باید برای معیشت خود راهکار مناسب طراحی کرد و بعد از آن گفتگو راه حل نهایی را به کار گرفت البته مطمئنا طرف‌های ما بعد از اینکه ببینند ما توان لازم برای اداره امور كشور خود را داریم، رویکردشان متفاوت خواهد بود.

تركان در ادامه بیان کرد: ما باید به نقطه‌ای که این مسئله از آن شروع شده برگردیم و آن نقطه جایی است که آمریکا توانست کشورهای اروپایی را با خود همراه کند و این تدبیری است که روحانی دارد و اینگونه می‌توان این مسائل را حل کرد.

وی ادامه داد: مطمئنا یک انسان ایدئولوژیک با یک انسان دیپلمات متفاوت است، فرد ایدئولوژیک خطبه را درباره یک مسئله خوانده و تمام می‌شود اما یک فرد دیپلمات راه‌های مانور زیادی دارد و با رعایت خط قرمزهای رهبری می‌توان ده‌ها راهکار طراحی کرد لذا باید دقت کرد که این دو حرفه باهم کاملا متفاوت است.

ترکان همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به انصراف عارف آیا ستادهای آقای عارف به سمت روحانی متمایل می‌شوند و یا آرا این افراد به سمت روحانی می‌رود، گفت: به طور طبیعی به دلیل اینکه گفتمان این دو نفر به هم نزدیک است رای‌دهندگان انتخاب می‌کنند، افراد رایشان از پیش معلوم است.

وي ادامه داد: نتیجه نظرسنجی‌ها نشان داد فیلمی که از یک کاندیدا پخش می‌شود، می‌تواند نتیجه را تغییر دهد یعنی افکار عمومي تحت تاثیر این مسائل قرار می‌گیرد و این گونه نیست که افراد از پیش تاثیرشان را گرفته اند، مردم در پایین‌ترین لایه جامعه می‌توانند تصمیم بگیرند به نظر من مردم به گفتمان ما دقت می‌کنند و براساس نزدیکی این گفتمان تصمیم می‌گیرند.

ترکان در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به اين سوال که در نظر سنجي‌ها چه کسي رقيب روحاني است؟ گفت: من نمي‌خواهم از کسي اسم بياورم اما ما مي‌دانيم چه کسي رقيب روحاني است.

وي با بيان اينکه روحاني اصلاح‌طلب نيست بلکه مشي اصلاح طلبي دارد، گفت: عارف نيز رسما اعلام کرد روحاني اصلاح‌طلب نيست.

قائم مقام ستاد انتخاباتي روحاني با اشاره به اينکه حداد عادل به نفع جريان اصولگرايي کناره‌گيري کرد، گفت: عارف نيز به نفع جريان اصلاح‌طلبي از انتخابات انصراف داد.

ترکان درباره آخرين نتايج نظر سنجي‌ها گفت: آخرين اطلاعاتي که از نظر سنجي‌ها به دست من رسيده است مربوط به روز شنبه است وتا به امروز اتفاقات جديدي از جمله پخش فيلم‌ها، برگزاري سخنراني، کناره گيري آقاي عارف و ... افتاده است که نتايج نظر سنجي‌ها را تغيير مي‌دهد؛ لذا نمي‌توانيم بگوييم آقاي روحاني قطعا پيروز خواهد بود اما احتمال حضور روحاني در دور دوم حتمي است.

وي در پاسخ به اين سوال که روحاني همکارانش را قبل از انتخابات معرفي خواهد کرد، گفت: ايشان در مورد همکارانشان چيزي نگفتند اما ممکن است در چند روز آينده از چند نفر اسم ببرند.

قائم مقام ستاد انتخاباتي روحاني درباره به کار رفتن لوگوي چند دانشگاه در فيلم تبليغاتي‌اش گفت: هيچ دانشگاهي به نام دانشگاه در انتخابات وارد نمي‌شود اما اساتيد مختلفي در فيلم روحاني صحبت کرده‌اند.

مشاور روحاني درباره برنامه وي براي سامان دادن مسائل زيست محيطي گفت: همه محيط زيست يعني آب پاک، خاک پاک، هواي پاک را دنبال مي‌کند لذا حل اين مشکلات آسان نيست بايد علماي اين حرفه را به صحنه آورد و سازمان‌هاي تخصصي اين کار را بايد به متخصصين سپرد، چون اين چيزي نيست که يک آدم سياسي آن را حل کند.

قائم مقام ستاد انتخابات روحاني در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبني بر اينکه چرا عارف از نام بردن اسم روحاني امتناع کرد، گفت: عارف به آنچه قول داده بود يعني اگر خاتمي بگويد کنار مي‌روم به قولش عمل کرد؛ گام بعدي را اصلاح طلبان برداشتند که گفتند يک کانديدا دارند و آن روحاني است.

وي در اين باره ادامه داد: بناي عارف اين است که بگويد به نفع روحاني کنار مي‌رود اينجا ملاحظاتي وجود دارد بالاخره عارف ملاحظه موقعيت و دوستدارانش را کرد.

ترکان درباره اينکه ائتلافي بين عارف و روحاني شکل نگرفته است بلکه به صلاحديد هاشمي و خاتمي کنار رفته است و حتي اعضاي ستاد عارف گفته‌اند عارف به نفع روحاني کنار نرفته است، گفت: اين‌ها 70 درصد مشترکات فکري دارند و به دليل اين مشترکات گفتگو از اينجا آغاز شد که آيا يک نفر مي‌تواند اين گفتمان را مديريت کند.

قائم مقام ستاد انتخابات روحاني درباره حضور دو نماينده از جانب ناطق نوري و دو نماينده از جانب سيد حسن روحاني در کميته 17 نفره اظهار داشت: نمي‌دانم که حضور نمايندگان اين دو فرد به معناي حمايت از روحاني است يا خير اما اين آقايان در يک تصميم بزرگ شرکت کردند ولي خودم نشنيدم که اين به معناي حمايت است.

وي افزود: خانواده حضرت امام (ره) يک نقش ويژه در کشور دارند وآن اينکه هرچه بيشتر زمينه همدلي، نزديک کردن مردم به هم و مشارکت در انتخابات را افزايش دهند اما نمي‌توان گفت خانواده حضرت امام قصد دارند از يک کانديداي خاص حمايت کنند.

ترکان ادامه داد: اينکه خانواده امام (ره) روي يک کانديدا انگشت بگذارند در منزلت خانواده امام(ره) نيست.

قائم مقام ستاد انتخابات روحاني اين سوال را که گفته شده بود در فيلم روحاني هاشمي صحبت خواهد کرد صحبت نکرد را بي‌پاسخ گذاشت و گفت: آنچه من مي‌دانم اين است که «من خدمت هاشمي بودم و ايشان گفتند من به روحاني گفتم ثبت نام کنيد وخودم را نسبت به آن متعهد مي‌دانم» ما پرسيديم شما وارد نمي‌شويد گفت «من به موقع اقدام خواهم کرد» اما نگفتند کي؟، من فکر مي‌کنم هاشمي اقدام خواهد کرد.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا روحاني از اصولگرايان در کابينه‌اش استفاده خواهد کرد گفت: با عنوان وزير نمي‌دانم اما به عنوان همکار همين الان در مرکز تحقيقات استراتژيک اصولگرايان با ايشان همکاري مي‌کنند؛ لذا روحاني حتما از اصولگرايان بهره‌مند مي‌شود.

قائم مقام ستاد انتخابات روحاني درباره منشور حقوق شهروندي مورد نظر روحاني گفت: آنچه به عنوان منشور حقوق شهروندي کار شده پيش نويس است در ستاد داريم. قوانيني که يک جامعه را اداره مي‌کند به ويژه جامعه مثل ما که مذهبي است يکي برگرفته از اسلام و ديگري براساس قراردادهاي اجتماعي است. اگر روحاني مي‌خواهد براساس فصل سوم قانون اساسي « که حقوق مردم است» منشور حقوق شهروندي را تدوين کند؛ ان حقوق شهروندي در برگيرنده قراردادهاي اجتماعي، حقوق مردم و دولت و حقوق مردم نسبت به همديگر است.

ترکان در اين باره افزود: البته قانون اساسي براي دولت‌ها لازم الاجرا نيست لذا منشور شهروندي به صورت قانون عادي در بيايد تا قراردادهاي اجتماعي را بين مردم و جامعه شکل دهد.

وي درباره مسئله حجاب و عفاف گفت:‌ معتقديم روش بيدار کردن مردم انتظامي نيست بلکه اتفاقاتي بايد در قلب‌هاي مردم بيفتد چرا که ممکن است کارهايي که ما براي علاقه مندي مردم به حجاب انجام مي‌دهيم موجب انزجار شود.

قائم مقام ستاد انتخابات روحاني با بيان اينکه در زمان ما که در دولت بوديم ميني بوس سر چهار راه‌ها مي‌گذاشتيم گفت اين روش باعث علاقه مند کردن مردم به دين نمي‌شود بلکه براي دعوت مردم به دينداري روش‌هاي خودش را بايد اجرا کرد.

ترکان با اشاره به اينکه روحاني معتقد است عفاف بالاتر از حجاب است اظهار داشت: براي ترويج حجاب راه حل انتظامي، امنيتي و بدتر از همه ماموران گمنام جواب نمي‌دهد.

وي افزود: فکر مي‌کنيم آنها که تصميم گرفته‌اند پاي صندوق بيايند بيشتر اصولگرايان هستند و آنهايي که نمي‌خواهند راي دهند کساني هستند که از احراز نشدن صلاحيت هاشمي دلخورند؛ بعداز اتفاقاتي که براي هاشمي افتاد حتي بچه‌هاي ستادهاي ما ول کردند و ما هم افسرده شديم.

قائم مقام ستاد انتخابات روحاني در اين باره اظهار داشت: عدم احراز صلاحيت هاشمي که شناسنامه انقلاب است خيلي ها را کسل کرد و من فکر مي‌کنم نزديکي اصولگرايان و اصلاح طلبان به هم و به عبارت دقيق‌تر کنار هم قرار گرفتن اعتداليون و همچنين کناره گيري عارف باعث مي‌شود اين قشر هم پاي صندوق بيايد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري که پرسيد آيا روحاني اسپانسر مالي دارد گفت: خير ما خرد خرد از مردم، صنعتگران، تاجر و ... کمک گرفته‌ايم و قصد داريم بعد از انتخابات ريز به ريز هزينه‌ها را اعلام کينم.

ترکان درباره اين موضوع که آرم يک شرکت توليد کننده موبايل روي پوسترهاي انتخاباتي روحاني چاپ شده است گفت: ما از اين شرکت يک ريال پول نگرفته‌ايم البته اگر آنها بخواهند به ما کمک کنندما مشکلي نداريم.

وي درباره هزينه‌هاي تبليغاتي و مشکلات ناشي از آن اظهار داشت: يک زماني حساب کردم يکي از نقاط آغاز فساد به دليل هزينه‌هايي که مي‌شود در «انتخابات» است. بعد از انتخابات افرادي که در ستادها فعاليت کرده‌اند به سراغ منتخب مي‌آيند و مي‌گويند ما فلان کار را کرديم، فرد منتخب نيز نامه مي‌نويسد براي ايشان فلان کار را بکنيد، البته يک عده‌اي سفت‌اند و زير باور نمي‌روند اما عده‌اي زير بار مي‌روند و آغاز فساد در اينجاست.

قائم مقام ستاد انتخابات روحاني عنوان کرد: از دادستان خواهش مي‌کنيم پس از انتخابات تراز نامه مالي خود را ارائه کنيم. به کانديداها نيز پيشنهاد مي‌کنم ترازنامه درآمد و هزينه‌هايمان را در اختيار دادستان بگذاريم و به مردم هم نگوييم تا دادستان بداند چه کسي چه کرده است.

ترکان درباره ايده کليد تدبير اظهار داشت: اين کليد مربوط به ستاد هاشمي است و بعد از جمع شدن ستادهاي هاشمي جوان‌هاي مبتکر اين ايده آن را به ستاد ما آوردند و ما کليد تدبير را به عنوان نماد برداشتيم و روي آن کار کرديم.

ترکان در پايان اين نشست خبري در پاسخ به اين سوال که به شما چه پستي در دولت روحاني پيشنهاد شده است گفت: من بازنشسته‌ام و در حاشيه کمک خواهم کرد؛ در جايي که الان هستم خواهم بود من مشاور روحاني هستم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: ترکان ، نماینده ، ستاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار