خوزستان/

معاون وزير نفت بر توسعه ميادين نفتي مشترك تاكيد كرد

معاون وزير نفت گفت: هم‌اكنون بيش از 4 ميليون شبكه نفت توليد مي شود و در بخش گاز نيز به برنامه نزديك هستيم و اميدواريم در توليد گاز به برنامه و پيش‌بيني حدود 800 ميليون مترمكعب گاز برسيم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمد قلعه‌باني در حاشيه انعقاد 2 قرارداد نفتي كه در شركت ملي مناطق نفت‌خيز جنوب برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهاركرد: يك‌سري محدوديت‌ها در شرايط تحريم وجود دارد، البته محدوديت‌ها قانوني است و بايد يك‌سري تسهيلات ايجاد شود.

وي افزود: سال‌هاي گذشته و سال 91 يك‌سري كمك‌هايي از نظر قانوني انجام شد اما جا دارد دولت و مجلس در خصوص بحث اختيارات و تسهيلات قانوني براي ميادين نفتي و ساير امور صنعت نفت اقداماتي انجام دهند تا بتوان از ظرفيت‌هاي كشور استفاده بيشتري كرد.

قلعه‌باني تصريح‌كرد: در بخش سرمايه‌گذاري خارجي اقداماتي انجام شده و اميدواريم امسال نيز به ميزان سال‌گذشته و حتي بيشتر از آن، از ظرفيت‌هاي بخش سرمايه‌گذاري خارجي استفاده كنيم. بيشترين تاكيد ما روي توسعه ميادين مشترك است و خوشبختانه هم‌اكنون بيش از 85 درصد پولي كه در توسعه ميادين نفتي خرج مي‌شود در ميادين مشترك است.

معاون وزير نفت ادامه‌داد: قرار بود قرارداد توسعه ميدان نفتي منصوري با مديريت شركت توسعه نفت باشد اما به دليل ظرفيت‌هاي خالي و توانايي‌هاي كه شركت مناطق‌ نفت‌خيز جنوب دارد، بهره‌برداري و مديريت اين پروژه به خود مناطق نفت‌خيز جنوب سپرده شد.

وي بيان‌كرد: مناطق نفت‌خيز جنوب ظرفيت خوبي در بخش نيروي انساني دارد و يك دانشگاه محسوب مي‌شود و اين شركت مي‌تواند در جهت توسعه ميادين مفيد و موثر باشد. در بخش اكتشاف اهداف برنامه پنج ساله را در همان سال اول پشت‌سر گذرانديم. يكي از اهداف برنامه پنج ساله افزايش ضريب برداشت در بخش نفت است كه به لطف خدا در اين زمينه برنامه‌ريزي‌هاي خوبي شده است. براي ازدياد برداشت نفت با حضور هفت دانشگاه بزرگ كشور كنسرسيومي تشكيل شده كه در آن كارهاي بزرگي انجام شده است و به موقع گزارش آن به مردم ارايه خواهد شد.

قلعه‌باني اظهاركرد: ميزان سرمايه‌گذاري كه در مجموع صنعت نفت در دولت نهم و دهم داشته هم در بخش توسعه گازرساني و هم در بخش صنعت گاز و پتروشيمي و پخش پالايش و صنايع بالادستي قابل مقايسه نيست. با وجود محدوديت در بخش سرمايه‌گذاري و كمك‌هاي فني و تجهيزاتي مجموعه صنعت نفت توانست هم انرژي كشور را تامين و هم صادرات داشته باشد.

وي افزود: دولت نهم و دهم در ساير بخش‌ها خوش درخشيده و در بخش نفت و گاز هم عليرغم محدوديت و تحريم‌ها كارهاي بزرگي انجام شده است و در اين زمينه نيز مردم و آيندگان مي‌توانند قضاوت كنند.

معاون وزير نفت در پايان با بيان اين‌كه ظرفيت صادرات نفت در كشور وجود دارد از پاسخ به سوال خبرنگاران در زمينه ظرفيت و پيش‌بيني‌هاي صادرات امتناع كرد./س
برچسب ها: توسعه ، میادین ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.