خوزستان/

جذب ٢٥ میلیارد دلار سرمایه در پروژه های توسعه ای صنعت نفت

معاون وزیر نفت از برنامه ریزی برای جذب ٢٠ تا ٢٥ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پروژه های توسعه ای،شرکت ملی نفت در سال جاری خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، احمد قلعه بانی در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت تحریم و شرایط ایجاد شده، اظهار کرد: يك ‌سری محدوديت ‌ها در شرايط تحريم وجود دارد، البته محدوديت ‌ها قانونی است و براین اساس باید تسهیلاتی در این راستا ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در سال 91  کمک هایی از نظر قانونی انجام شد، افزود: اما جا دارد  دولت و مجلس در خصوص اختیارات و تسهیلات قانونی برای توسعه میادین نفتی و دیگر وظایف مجموعه صنعت نفت بازگشایی ها انجام  دهند تا بتوانیم از ظرفیت های کشور بیشتر استفاده کنیم.

قلعه بانی با اشاره به توجه دولت به بخش نفت و  در نظر گرفتن تمهیدات ویژه در بودجه کشور برای این بخش گفت:  از محل صندوق توسعه ملی و دیگر وام ها نیز کمک هایی لحاظ شده است.

وی افزود: از سویی دست شرکت ها نیز برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی باز گذاشته شده و در مجموع ظرفیت های خوبی در قانون بودجه برای توسعه صنعت نفت دیده شده است.

80 درصد بودجه در میادین مشترک هزینه می شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به وضعیت سرمایه گذاری های خارجی اشاره کرد و گفت: در بخش سرمايه‌ گذاری خارجی اقدامات مطلوبی انجام شده و امیدواریم امسال نیز از ظرفيت ‌های بخش سرمايه ‌گذاري خارجی استفاده كنيم.

وی با بیان اینکه سال گذشته در توسعه میادین به ویژه میادین مشترک بیش از 24.7میلیارد دلار سرمایه گذاری جذب شده، اظهار کرد:  جذب بیش از 20 تا 25 میلیارد دلار سرمایه  در سال جاری از برنامه های شرکت نفت است که از این رقم  85درصد آن جذب میادین مشترک می شود.

قلعه بانی با تاکید بر ضرورت توسعه میادین مشترک اظهار کرد: امسال بیش از 80 درصد بودجه نفت صرف میادین مشترک می شود و دو درصد باقی مانده در سایر قراردها هزینه خواهد شد.

وی همچنین از تعیین تکلیف 98درصد میادین مشترک خبر داد و گفت: اغلب قرار دادهای این میادین بسته شده و در حال توسعه است.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در برخی از میادین به تولید زود هنگام نیز دست یافتیم، افزود:  شرکت ملی نفت ایران برنامه دارد تولید زودهنگام از بعضی از میدان‌های مشترک همچون یاران و یادآوران و به احتمال زیاد بخشی از میدان آزادگان شمالی را تا پایان امسال عملیاتی کند.

وی افزایش ضریب برداشت را از اهداف برنامه پنج ساله برشمرد و گفت: اين زمينه برنامه‌ريزی های خوبی انجام شده است به طوری که  به منظور ازدياد برداشت نفت با حضور هفت دانشگاه بزرگ كشور كنسرسيومی تشكيل شده است.

 بهره برداری از فازهای تولید گاز پارس جنوبی
 
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مراحل نهایی فازهای تولید گاز میدان پارس جنوبی تاکید کرد: تا یکی دو سال آینده تمام فازهای تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به بهره برداری می رسد.

وی همچنین اظهار کرد: در سال جاری فازهای 15 و 16 و بخش هایی از فازهای 17.18 و 12 میدان مشترک پارس جنوبی  در برنامه بهره برداری قرار دارد.

قلعه بانی گفت: با تحقق این امر، حجم برداشت گاز از مخزن مشترک پارس جنوبی افزایش و همچنین به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده شود.

وی تصریح کرد: پیش بینی می شود، امسال یکصد میلیون متر مکعب به حجم تولید گاز این میادین اضافه شود.

معاون وزیر نفت در بخش دیگر این گفتگو در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران به وضیعت سرمایه گذاری صنعت نفت در دولت های نهم و دهم اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه گذاری در صنعت نفت در دوران فعالیت دولت های نهم و دهم قابل مقایسه با دیگر دولت ها نیست.

وی افزود: در توسعه گازرسانی، بخش های پتروشیمی، پخش و پالایش و نیز توسعه پالایشگاه ها بیشترین سرمایه گذاری ها در دولت نهم و دهم صورت گرفته است.

قلعه بانی تصریح کرد: با وجود محدودیت ها در سرمایه گذاری ها و کمک های فنی و تجهیزاتی، مجموعه صنعت نفت در تامین انرژی بیشترین تلاش را داشته و توانسته نیازهای کشور را با توجه به توسعه صنعتی برطرف کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید بیش از چهار میلیون بشکه نفت را داریم، افزود: در بخش گاز نیز تا دو سال آینده 800 میلیون متر مکعب به وضعیت موجود اضافه خواهد شد.

مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران تصریح کرد: در بخش مصرف خانگی گاز، پارسال یک میلیون و 400هزار مشترک به تعداد مشترکان گاز اضافه شد./س

برچسب ها: جذب ، سرمایه ، نفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.