يادداشت/

شرايط حضانت فرزند توسط زن

واگذاری حضانت فرزند پسر به مادر بدون تأمین نفقه سختي جديدي بر مادران است اصلاحیه ماده ۱۱۶۹ قانون مدني و واگذاری حق حضانت فرزند پسر تا سن ۷ سالگی به مادر بازتاب‌‌‌‌های مختلفی را در جامعه داشته است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، شهناز سجادي طي يادداشتي به اصلاحيه ماده 1169 و واگذاري حق حضانت به مادر پرداخته است.

مادران دارای عواطف و دلبستگی شدید عاطفی به فرزند می‌باشند و دلبستگی‌ها و نگرانی‌های خاصی نسبت به فرزند خود دارند.

در این راستا در مواقع کشمکش‌های درونی خانواده و زمانی که در مورد زندگی زناشویی خود با همسر به بن‌بست می‌رسند، وقتی پای کودکی در میان باشد، عمدتاً و اکثریت زنان به خاطر فرزندانشان ناملایمات زندگی زناشویی را تحمل می‌کنند و دم از جدایی نمی‌زنند و در واقع به خاطر فرزند می‌سوزند و می‌سازند؛ به خصوص اگر بدانند در اثر جدایی، فرزند تحویل پدر می‌شود.

در ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی سابق در صورتی که پدر و مادر زندگی مشترکی نداشتند، فرزند پسر تا ۲ سالگی و فرزند دختر تا ۷ سالگی نزد مادر می‌ماند و پس از آن پدر می‌توانست فرزند را از مادر تحویل بگیرد. البته دختر در صورت رسیدن به سن سالگی و پسر در صورت رسیدن به سن ۱۵ سالگی از حضانت خارج شده و شخصاً تصمیم می‌گیرند که در نزد کدامیک از والدین خود یا حتی شخص ثالثی از بستگان خود زندگی نمایند.

گرفتاری مادران در گرفتن حضانت فرزند در صورت جدایی بیشتر در مورد فرزند پسر اتفاق می‌افتاد که در سن طفولیت و پس از دوره شیرخوارگی باید مادر حضانت وی را به پدر می‌سپرد در سال ۱۳۷۶ و در مجلس پنجم در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی اصلاحیه‌ای صورت گرفت که اگر مادر می‌توانست عدم صلاحیت پدر را از نظر اعتیاد به الکل یا مواد مخدر، قمار، فساد اخلاقی و فحشا، ابتلا به بیماری روانی، تکرار ضرب و جرح و سوءاستفاده از طفل ثابت نماید می‌توانست حضانت فرزندش را بگیرد.

علی‌الاصول در مواقع بسیاری، مادر برای اینکه فرزندش را از دست ندهد مجبور و ملزم به دادن امتیاز به شوهر می‌شد و یا در مقابل دریافت حق حضانت از بسیاری حقوق قانونی و مسلم خود شامل مهریه یا اجرت‌المثل یا نفقه معوقه صرف‌نظر می‌کرد و در واقع حربه بزرگی در دست شوهر بود که می‌توانست زن را مجبور به تسلیم در مقابل خواسته خود کند مادر مجبور بود برای گرفتن فرزند از حقوق مسلم خود از جمله مهریه بگذرد یا امتیازی از قبیل وجه یا مالی به شوهر بدهد تا جگرگوشه‌اش را از او جدا نکنند.

گذشته از موضوع عواطف و احساسات مادری که زنان خوشبختانه و هم متأسفانه درگیر آن می‌باشند و با حداقل امکانات پس از طلاق حاضر به حضانت فرزند خود می‌باشند؛ از نظر اجتماعی و فرهنگی مصلحت طفل ایجاب می‌کند که در حضانت و در کنار مادر باشد، زیرا پدر نمی‌تواند بعد از مادر به نحو شایسته فرزند را مورد تربیت و پرورش قرار دهد، چون از نظر روحی و اجتماعی موقعیت این کار را ندارد.

با توجه به توانایی زن در پرورش و تربیت طفل، دست آفرینش برای خلقت انسان، بطن زن را برگزیده است، زیرا او امانت‌دار مناسبی برای حفظ و نگهداری این ودیعه الهی است و هم پس از تولد تا زمان حیات خویش حامی و پناه فرزند است و از هیچ ایثاری در رشد و کمال او دریغ ندارد.

با وجود محدودیت مادر برای حضانت فرزند در قانون مدنی، حضرت امام (ره) در استفتای قضات دادگاه مدنی خاص در سال ۱۳۶۳ اعلام فرموده بودند که اگر جدا نمودن فرزند از مادر موجب به وجود آمدن عسر و حرج برای مادر یا فرزند از نظر روحی شود، دادگاه‌ها نباید فرزند را از مادر جدا نمایند.

اکنون با اصلاح ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی توسط مجلس شورای اسلامی (که با همت و تلاش خانم‌های نماینده صورت گرفت) و تأیید نهایی از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام حضانت فرزندان چه پسر و چه دختر تا ۷ سالگی به عهده مادر گذاشته شده است و پس از آن نیز که حضانت باید به پدر واگذار شود، صلاحدید دادگاه با رعایت مصلحت طفل لازم است و ممکن است دادگاه پس از آن نیز فرزند را به پدر واگذار ننماید.

با توجه به مصوبه اخیر نکاتی به شرح ذیل قابل توضیح است:

حضانت در لغت به معنی پروردن و در اصطلاح عبارت از نگهداری مادی و معنوی طفل (پرورش و تربیت) می‌باشد. لذا سپردن حضانت کودک به معنی سپردن سایر امور طفل به خصوص امور حقوقی به شخص نمی‌باشد. حضانت با ولایت که خاص پدر و جد پدری است تفاوت اساسی دارد. اگر حضانت به مادر سپرده شود ولایت پدر و در غیاب پدر، جد پدری نسبت به کودک تا زمان حیات آنان باقی است.

به عنوان مثال مادری که حضانت کودک با او است و پدر طفل یا پدربزرگ طفل در قید حیات باشند، نمی‌تواند برای کودک معاملات انجام دهد و برای او نمی‌توانند افتتاح حساب بانکی نماید، بدون اجازه پدر نمی‌تواند کودک را از کشور خارج کند و سایر محدودیت‌های قانونی که خارج از بحث حاضر است.

با اصلاح ماده مذکور در خصوص پسر که در ۱۵ سالگی به بلوغ شرعی می‌رسد و می‌تواند خود شخصاً پدر یا مادر را برای سکونت با آنان انتخاب نماید، در واقع طول مدت حضانت بین مادر و پدر تقسیم شده است، یعنی مادر از بدو تولد تا ۷ سالگی از طفل پسر نگهداری نماید و از ۷ سال تا ۱۵ سال پدر می‌تواند در صورت موافقت و صلاحدید دادگاه چنانچه مصلحت طفل ایجاب نماید حضانت فرزند را به عهده بگیرد.

سپردن حضانت کودک به مادر مطلق و بدون استثنا نمی‌باشد. ماده ۱۱۷۰ و ۱۱۷۳ استثنائاتی را برای حضانت مورد بحث قائل است.

به حکم ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی که نیاز به اصلاح اساسی هم دارد، اگر مادر مبتلا به جنون شود یا به دیگری شوهر کند پدر می‌تواند حضانت فرزند را بازپس گیرد. البته موضوع جنون پدر یا مادر به حکم ماده ۱۱۷۳ همان قانون از موارد عدم صلاحیت می‌باشد و انتقادی بر آن وارد نیست زیرا بنا بر مصلحت طفل می‌باشد. اما شوهر کردن مادر یا ازدواج مجدد نباید از موارد سقوط حق حضانت شود. اگر برای زنی که قصد ازدواج مجدد دارد شرایط برای نگهداری فرزندش مهیا باشد و شوهر نیز اجازه و اذن به ادامه حضانت توسط همسرش دهد چرا باید فرزند را از او جدا نمود!؟

آیا وجود این ماده قانونی به ضرر زنان مطلقه می‌باشد؟ شانس ازدواج و تشکیل زندگی مجدد زناشویی بدین‌ترتیب از زن گرفته می‌شود. اکثر زنانی که تاکنون به هر طریقی و هر قیمتی پس از سالیان طولانی توانسته‌اند حضانت فرزند را از دادگاه بگیرند از ترس اینکه مجبور به جدایی از فرزند نشوند حتی به ازدواج مجدد نمی‌اندیشند چون می‌دانند ازدواج مجدد به معنای تحویل فرزند به پدر می‌باشد. از سوی دیگر گرفتن شانس ازدواج مجدد از زن مطلقه و اعمال محدودیت‌هایی در این مورد آن هم به این شدت و حدت می‌تواند از موجبات بروز مشکلات اخلاقی در جامعه وخانواده‌ها گردد.

سپردن حضانت کودک به مادر نباید موجب ایجاد بی‌مسؤولیتی در پدر گردد. به هر صورت این بار سنگینی است که به خواسته زن ایرانی در راستای ادامه تلاش برای دستیابی به حقوق مدنی خویش پس از قرنها بی‌توجهی، به دوش وی نهاده‌ایم! زن مطلقه‌ای که پس از طلاق با دنیایی از مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، عاطفی و روانی درگیر است و به سختی می‌تواند خود را اداره کند، حضانت یک یا چند بچه قد و نیم‌قد را نیز به خاطر دل خویش و مصلحت کودکانش پذیرفته است، حال نباید به خاطر حضانت فرزند توسط مادر، کمک پدر به وی حذف شود و کلاً این مسئولیت سنگین را به تنهایی به دوش نحیف مادر قرار داده و خود، سبکبال به دنبال تشکیل زندگی جدید و تجدید فراش برود.

با توجه به ماده ۱۱۹۸ قانون مدنی در صورت حیات پدر، نفقه اولاد به عهده پدر است و در نبود پدر یا عدم استطاعت مالی پدر به عهده پدربزرگ (و اجداد پدر اولاد) می‌باشد.

بنابراین گرچه حضانت فرزند به مادر سپرده شود، پدر یا پدربزرگ باید نفقه فرزند را طبق رأی دادگاه پرداخت نماید و اگر پدر از تأدیه نفقه اولاد خود امتنا نماید، به موجب ماده ۶۴۲ قانون مجازات اسلامی به سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می‌گردد. نفقه طفل عبارت از هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، اثاث البیت و سایر هزینه‌های ضروری از قبیل درمان و تحصیل می‌باشد.

باید دولت نیز از زنان بدون سرپرست و بی‌شوهر که عهده‌دار حضانت فرزند یا فرزندان خود هستند، از نظر تأمین رفاه اجتماعی حمایت‌هایی به عمل آورد و اجتماع نیز باید به چنین زنانی ببالد و ارج نهد و آنان را مورد تکریم قرار دهد، زنانی که با تمام مشکلات ناشی از شکست در زندگی مشترک وظیفه خطیر پرورش و تربیت کودک خود را فراموش نکرده و با طیب خاطر و تمایل خود این وظیفه سنگین را عهده‌دار شده‌اند. بنابراین اگر مادری اعلام آمادگی برای حضانت فرزند را طبق اصلاحیه ماده ۱۱۶۹ مورد بحث نمود، باید از طرف دادگاه خانواده مورد حمایت قرار گیرد ودادگاه نفقه واقعی و متناسب با تورم اقتصادی به عنوان نفقه کودک در نظر بگیرد.

آنچه اکنون در دادگاه‌ها برای نفقه اولاد در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز و غیرواقعی است و متأسفانه در اکثر محاکم معمولاً بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان در ماه به عنوان نفقه اولاد تعیین می‌شود. در حالی که حتماً همان رئیس محکمه یا کارشناس که نظریه راجع به نفقه اولاد را به مبالغ فوق می‌دهد اگر فرزندی داشته باشد، می‌داند که نفقه فوق غیرواقعی و بسیار ناچیز است.

رقم فوق برای هزینه یک طفل شیرخوار هم کفاف نمی‌دهد. ضمن اینکه نفقه شامل هزینه مسکن هم می‌شود و فقط برای خوراک و البسه نیست. هر چند که امروزه همین دو قلم اخیر را نیز با ۵۰ هزارتومان نمی‌توان تأمین کرد. به خصوص اگر فرزند در حال تحصیل باشد و مادر منبع درآمدی هم نداشته و شاغل نباشد، نباید انتظار داشته باشیم که با مبلغ حداکثر ۵۰ هزار تومانی که پدر به حکم دادگاه برای طفل خود می‌پردازد، مادر معجزه کرده و هزینه‌های مسکن، غذا، البسه، درمان، اثاث البیت و تحصیل وی را تأمین نماید.

لذا به نظر می‌رسد که اصلاحیه ماده ۱۱۶۹ مبنی بر سپردن امر نگهداری فرزند به مادر بدون تأمین نفقه واقعی فرزند و متناسب با شرایط اقتصادی در جامعه، عملاً مواجه با اشکالاتی بشود که در این صورت نه تنها حقی از حقوق مدنی زنان و مادران تأمین نشده، بلکه ستمی جدید بر آنان وارد شده است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: شرایط ، حضانت ، فرزند ، پسر ، زن ، نفقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۴ آبان ۱۴۰۰
سلام من یه خانوم 29ساله هستم یه دختر دارم 7ساله که از 2سالگی فوت شده همسرم من نگهداری میکنم وهیچ درآمدی از بیرون ندارم الان 3ماهه پدرشوهرم به ما نمی‌رسه بااینکه دخترم خودش حساب بانکیش پول داره سود میاد روش ولی 5ساله پدر شوهرم یه گرون نمیده .الان میخوام شکایت نفقه کنم ولی میترسم بچموازم بگیرن میخواستم بدونم اگه دادگاه اینجور درخواستی کنه من بچموندم یا دخترم قبول نکنه نره می‌تونه ازم بگیره دخترمو؟
Iran (Islamic Republic of)
علی زاده
۱۰:۰۵ ۱۸ مرداد ۱۴۰۰
سلام من خانم 31 ساله هستم دوتا فرزندپسردارم 7 ساله شوهرم خیلی بداخلاق وبددهن هست سرکار نمیره بی مسعولیت هستش چه جوری میتونم حضانت بچه ها وبگیرم ازش جداشم
Iran (Islamic Republic of)
Yasaman
۱۴:۵۸ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام من ۱۶ سالمه‌مادربزرگم حضانتمو از بابام‌گرف بعد از طلاقش از
مادرم و الان مادر بزرگم توی خونه از من کار میکشه منو کتک میزنه و نمیزاره مدرسه برم تکلیف من چیه من دیگه خسته شدم تروخدا یکی کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
Yasaman
۱۴:۵۵ ۰۶ دی ۱۳۹۹
من دختر ۱۶ ساله ایی هستم‌ک بعد از طلاق پدرو مادرم مادر بزرگم حضانت منو گرفت و اون منو میزنه نمیزاره مدرسه برم و توخونه ازم کار میکشه من‌دیگه خسته شدم لطفا یکی بگه ک من چیکار کنم ک از دستش خلاص شم ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۳ دی ۱۳۹۹
من ۱۷ ساله ازدواج کردم دوفرزند پسر ۱۵ و۹ ساله دارم شوهرم معتاد ودروغگو وبد اخلاق وبد دهنه ..آیا حضانت بچه ها راب من میدهند؟
Iran (Islamic Republic of)
..
۲۰:۰۶ ۰۳ مهر ۱۳۹۹
سلام من یک پسر۱۱ماهه دارم شوهرم تازمانیکه خونه زندگی داشتیم همش میزاشت می‌رفت بدون اینکه نفقه بهم بده یکباردستم شکست امامن بخاطراینکه دوسش داشتم بازتامیگفت عوض شدم ازشکایتم صرف نظرمیکردم باهاش زندگی میکردم الان پسرم۱۱ماهشه امااون فقط۲ماه پیش مابود الان درحال حاضر حتی خونه ندارم ومن خونه پدرم واون خونه خواهرش..خواهرش میگه داداشم گفته تورونمیخادبرو درخواست طلاق بده بچه هم میخادبگیره ازم خاستم بدونم آیا اگه مدارکی که شوهرم همش میزاشته میرفته نفقه نمی‌داده واینکه سرپناه نداره پدرمادر نداره ومیخادبچموبه خاهرمعتادش بسپره میتونم حضانت بچموبراهمیشه بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
ما که از دولت کمکی ندیدیم چ کسایی هستن ک با مادر زندگی میکننو با بدبختی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
سلام من پسر ۱۵ساله دارم طلاق گرفتم چطور پسرم میدونه بره دادگاه و حضانتش رو انتخاب کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام..من پسر یک و نیم ساله دارم شوهرم خیلی بداخلاقه..اعصابه..قبلا مجرد هم بود قرص اعصاب استفاده میکرد..دست بزن و بد دهنه..سرهیچی..بخاطره بچم سعی میکنم هیچی نگم بهش ولی روزبه روز بدتر میشه تا جاییکه زده بالیوان آب پامو شکسته...من فقط بخاطره اینکه پسرم دسته این روانی اذیت نشه موندم .چجوری حضانت بچمو بگیرم..من یه ثانیه هم بدونه اون نمیتونم زندگی کنم..تو رو خدا راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۹
در صورتی که روانی بودن شوهر اثبات بشود.سلب حضانت پدر گرفته و به شما تعلق میگیرد
Germany
ناشناس
۲۳:۳۳ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من یک پسر ۱۱ماهه دارم میخوام جداشم از همسرم چون هم دست بزن داره هم خرجی نمیده بددهنه به من وبچم اصلا اهمیت نده من در سخت ترین شرایط زندگی میکنم روزا میره سر کار پول یدونه نون خریدن وبه من نمیده لطفا خواهشا راهکاری به من نشون بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام من زن ۳۰سال سن دارم حدود۹سال ازدواج کردم العان حدودیک سال زندگی ماازهم پاشیده یک پسردارم ۸سال سن دارددرخاست طلاق دادم العان طکلیف پسرم چه میشود
United States of America
J
۰۱:۲۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۸
سلام من زنی 39 ساله هستم 22 ساله که ازدواج کردم و شوهرم بهم خیانت می کنه حالا می خوام طلاق بگیرم و میگه بچه هامو بهم نمیده یه دختر 15 ساله و یه دختر 19 ساله دارم . حالا اون تو دادگاه می تونه دخترامو ازم بگیره یا نه !؟
Iran (Islamic Republic of)
N.a
۲۳:۲۵ ۲۲ مهر ۱۳۹۸
سلام.بنده ۳۰ سالمه .و ۱۳ ساله که ازدواج کردم و یه دختر ۴ ساله دارم.همسرم قبلا مصرف ترامادول داشته و در حال حاضر الکل مصرف میکنه و یه مدت هم متادون مصرف میکرد.آیا شانسی برای طلاق و گرفتن دخترم دارم؟
خیلی نگرانم دخترمو بهم نده.
لطفا راهنماییم کنید
Turkey
شیدا
۲۲:۲۲ ۱۸ مهر ۱۳۹۸
با سلام من دوتا پسر ۲ ساله و یک ساله دارم شوهرم بهم خیانت کرده و مدارکش در کلانتری موجود میلاشد میخواستم بدونم میتوانم با مدارک ثابت کنم شوهرم صلاحیت نداره و حضانت بچه هارو بگیرم توروخدا سریع بهم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۷ ۲۸ مرداد ۱۳۹۸
نفقه 30هزار تومن در ماه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۸
سلام میتونم دخترمو بجای مهریه بردارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
اره راحت میتونی تفاهمی باهاش کنار بیای..
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۰۷:۰۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام من خسته شدم میخوام طلاق بگیرم ی پسر یک سالو س ماهه دارم از وقتی دنیا اومد میخواستم طلاق بگیرم چون بعد از زایمونم متوجه خیانت شوهرم شدم اما شوهرم بچمو نمیده ک ببرم و برم میگه برو خونه بابات اونوقت ک دادگاه برات گذاشت بچه رو ببری ببر . نمیتونم حتی ی ثانیه دوریش دیوونم میکنه چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا،د،ی
۰۰:۳۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
سلام.همسرم یکساله شیشه مصرف میکنه،حضانت دختر شش ساله وپسر۱۱سالموگرفتم،بلاعزل،اموال خونرومیفروشه،ازخونه مادرم درحال دزدی دیدمش،۴ماهه خرج زندگی نداده،سه ماهه خونه مادرم هستم،ابروبرام نمونده چطورمیشه جداشم،مهریمم میخام،۱۴سال زندگی موبه بادداده پس حقمه،درضمن حق امضا،وحق طلاق روهم تونستم بگیرم،لطفاراهنماییم کنید،توی روستای همسرم خونه وزمین داره میتونم بعنوان مهریه مصادره کنم؟چون مقصرمن نیستم خراب شدن زندگیمون پس خودش بایدتقاص پس بده به نظرم،ممنون
Iran (Islamic Republic of)
مرادی
۱۹:۴۲ ۱۳ مرداد ۱۳۹۷
من یک دانشجوی دکتری مهندسی پزشکی هستم و یه پسره 4 ساله دارم. پسرمو خیلی دوست دارم واز جان بیشتر دوستش دارم. ولی زنم خیلی بد اخلاقه من خانواده مذهبی دارم و همسرم خانواده عادی دارند. الان بعد از 4 سال زندگی میگه من میخوام حجاب نزنم. و بی حجاب باشم. و این فراتر از چیزیه که من بتونم تحمل کنم . الان چند ماهه که منو هم میزنه البته منم بهمون اندازه اونو میزنم. و فحش میده ولی من سکوت میکنم. الان هم چون من مخالف اینم که حجابشو برداره امده خانوادهشو تحت فشار قرار داده که این مرد عصبیه و .... خانوادش هم میخوان طلاق بگیرن من باید چکار کنم که بچمو از دست ندم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۶ تير ۱۳۹۷
سلام من ۲۳سالمه یه دختر ۴ ساله دارم می خوام طلاق بگیرم شوهرم میگه اگه من بهت خیانت کنم تو حق نداری نارحت بشی سرهرچیزی بامن دعوامیکنه اصلا دخترمودوست نداره خیلی پدر بیرحمیه سرهرچیزی دخترمو کتک میزنه به من فحش میده میتونم حضانت دخترمو بگیرم هیچی ازش نمخوام ن مهریه ن نفقه نمی خوام دوباره هم ازدواج کنم ،،،؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۱۴ تير ۱۳۹۷
منم یه پسر یک ساله دارم و اخلاق شوهرم خیلی بده انگار مشکل روانی داره کتک میزنه و خیلییی بددهنه حتی در کارهای روزمره اشم فحش میده و بیش از حد وابسته به خانوادشه.میخوام جدا شم اما بچه رو ازم میگیره.مجبورم تا ۱۵ سالگی پسرم صبر کنم که پسرم خودش تصمیم بگیره با من بیاد اونوقت برای همیشه ازش جدا میشم
Iran (Islamic Republic of)
صادقی
۱۶:۵۶ ۱۳ تير ۱۳۹۷
سلام من یه دختر درام که وارده 8 سال شده .4 ساله از پدرش جداش شدم .برای گرفتن حضانتگفتن نامه فقدان همسر بیارین رفتم برای کاراش آگاهی پیداش کردن گرفتنش برای سرقت زندان و قبلا سابقه جعل داشته من میتونم سرپرستی (حضانت نه) ازش بگیرم ب.ممنون میشم راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۶:۴۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
سلام من سه سال ازدواج کردم ویک پسر یک ساله دارم میخوام ازشوهرم جدا بشم بعلت دست بزن داشتنش و بددهنی وکمی هم مشکل روانی داره چجوری میتونم حضانت پسرم رو بگیرم؟
Iran (Islamic Republic of)
ملیحه
۱۸:۳۴ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
با سلام
برادر من 8 سال ازدواج كرده و زنش نيومده سر خونه و زندگیش. اول درس و دانشگاه و بهونه کرده. الان لیسانس گرفته و بعنوان پرستار در طرح بیمارستان کار میکنه. الان یک پسر بچه یک سال و نیمه دارن ولی بازم حاضر نمیشه بیاد سر خونه و زندگیش. و بچه رو مادرش بزرگ میکنه. آیا برادر من میتونه از طریق قانونی و از طریق اینکه بچه رو بخواد بگیره زنش رو بترسونه تا بیاد سر خونه و زندگی خودش؟ هر چی هم بهش میگم از طریق قانونی اقدام بکن بذای تمکین شکایت کن تا بیاد سر خونه و زندگیش میگه فایده نداره. خواهش میکنم کمک کنین تا جواب سوالم رو بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
کاسه داغتر از اش نباش
شاید زنش از دست فضولی شما نمیاد سر خونه زندگیش
Iran (Islamic Republic of)
پریا
۲۰:۵۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
سلام یک پسر ده ساله دارم الان با پدرش هست همسرم بعلت اختلاف منو از خانه بیرون کرده قبلش تو محضر حضانت بچه رو به من داده لطفاً راهنمایی بکنید برای گرفتنش باید چیکار کنم امکانش هست داده اونو بده به من
Iran (Islamic Republic of)
Jamshid
۱۷:۳۵ ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
باسلام من حدود16سال از شوهرم جداشدم ودارای دوفرزند پسر هستم یکی از پسر هام 15ساله بامن زندگی میکنه ودیگری باپدرش آیا میتوانم حضانت فرزند پسرم را بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
مینا هستم
۱۵:۵۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
سلام یکسال پیش از همسرم طلاق گرفتم و حضانت دخترم ۶ساله به پدرش و گذار کردم و خودم بعداز طلاق دوبار دیگه ازدواج کر دم و حالا میتوانم حضانت دخترم از پدرش بگیرم در صورتی که پدرش هیچ مشکلی برای نگهداری دخترم نداره لطفا
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۴۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
حضانت دخترم ۶ساله به عهده گرفتم و همسرم بعد از طلاق از من دوبار ازدواج کرده آیا همسر سابق ام میتواند حضانت دخترشو از پدرش پس بگیره در صورتی که هیچی مشکلی مالی و نگهداری نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
لطفا بیشتر در موردش توضیح بدین
Iran (Islamic Republic of)
پ
۱۹:۵۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
مطلب خوبی بود
Iran (Islamic Republic of)
مهلا
۲۲:۰۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۶
باسلام من یه فرزند پسر 2 ساله دارم میخوام حضانت مادام العمر فرزندمو از با رضایت پدرش بگیرم ایا بعد از ثبت این توافق پدرمیتواند مجددا دادخواست حضانت رو پس بگیرد و در صورت ازدواج مجدد من چگونه میتوانم فرزندمو پیش خودم نگه دارم
Iran (Islamic Republic of)
اسرا
۰۰:۳۶ ۰۴ بهمن ۱۳۹۶
سلام،حدود شش ساله از همسرم جدا شدم،یک پسر چهاردە ساله دارم،تا الان قرار ملاقات داشتم،ولی دیگە دوری از هم رو نمیتونیم تحمل کنیم،میخوام حضانت بچەم رو بگیرم،لطفا راهنماییم کنید دادگاە پسرم رو بهم میدە؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۳ دی ۱۳۹۶
برای فرزندان بهتره در کنار والدین خود زندگی کنند کمی گذشت این مسایل را حل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۲:۳۲ ۱۸ دی ۱۳۹۶
سلام همسر من از شوهر سابقش ک جدا شده یه پسر 7ساله داره.چند ماه پیش ب پدرش دادیم حضانتشو.و چون راهمون دوره قراره حرفی گزاشتیم ک هروقت خواست خانومم با پسرش.تلفنی صحبت کنه و تا بستونو عید دست ما باشه.الان پدرش زده زیر حرفاش و نمیزاره بیشتر از دوروز ببینیمش.راهمون دوره نمیتونیم زودتر از دوماه بیایم برا دیدن.چیکار کنیم راهی هست ک بتونیم حداقل برا تابستون عید بگیریمش یا برا بازدید و تلفت ازاد باشیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۴ دی ۱۳۹۶
سلام
منم حضانت پسرم رو گرفتم و بخاطر همین در 30 سالگی فرصت های ازدواج از من سلب شد.
Iran (Islamic Republic of)
بهار
۱۰:۲۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۶
فقط بچه ها این وسط نابود میشن
United States of America
شبنم
۲۱:۴۱ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
باسلام خسته نباشید.
خانمی بخاطر خیانت شوهرش میخواد بره دادگاه درخواست طلاق بده. اگ خانم درخواست طلاق بده بهش حق تمکین تعلق میگیره؟ دوم اینکه میتونه بخاطر خیانت حق حضانت دائم بچه رو بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۱۰ شهريور ۱۳۹۷
خیر
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۱۴:۵۲ ۱۶ آذر ۱۳۹۶
سلام پسرم 1سال و 4ماهشه ایا میتونم از زیر بار حضانتش شونه خالی کنم چون از پس بزرگ کردنش برنمیام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
سلام میخواستم بدونم بچها بعد از چند سالگی حق انتخاب دارن ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
سلام میخواستم بدونم بچها بعد از چند سالگی حق انتخاب دارن ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۶
سلام میخواستم بدونم بچها بعد از چند سالگی حق انتخاب دارن ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۶
من شوهرم فوت کرده ازدواج مجدد کردم پدر شوهرم می تونه بچمو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس75
۱۹:۳۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
سلام من یه مادر 20ساله هستم پسرم 2ماهشه میخوام بخاطر دهن بین بودن همسرم ازش جدا بشم همش مامانش الکی یادش میده اونم میوفته به جون من منو کتک میزنه مهریمم میخوام چون حقمه پسرمم میخوام خودم نگه دارم حالا تکلیف من چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
هلن
۱۹:۲۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
سلام من ی بچه 1ساله دارم و بدلیل دست بزن داشتن و بددهنی همسرم میخوام جداشم و شوهرم میگه ک رنگ بچه رو نمیبینی اگه من بخوام جدا شم دادگاه بچه رو ب من میده یا ن؟
Iran (Islamic Republic of)
هلن
۱۹:۲۵ ۰۷ مهر ۱۳۹۶
سلام من ی بچه 1ساله دارم و بدلیل دست بزن داشتن و بددهنی همسرم میخوام جداشم و شوهرم میگه ک رنگ بچه رو نمیبینی اگه من بخوام جدا شم دادگاه بچه رو ب من میده یا ن؟
Iran (Islamic Republic of)
ali reza
۱۷:۰۲ ۰۴ شهريور ۱۳۹۶
سلام به خانم های محترم ، یه سوال دارم چرا داشتن و یا گرفتن حضانت فرزندان اینقدر برای شما خانم ها مهم هست جوریکه حتی حاضر هستید از تمامی حق و حقوق شرعی و قانونی خودتان نیز گذشت کنید ؟؟
من الانم دو فرزند دارم که قانون حضانتشان با من هست ولی توافقی نزد مادرشان هستند ، الان مادرشان اصرار میکنه یا حضانت بده یا ببرشون ، من عقلم به جایی نمیرسه چرا اینقدر اصرار به گرفتن حضانت دارد
Germany
ناشناس
۲۳:۱۳ ۲۴ دی ۱۳۹۶
سلام خدمت شما دوست عزیز . اصرار برای گرفتن حضانت برای این است که اگر اتفاقی از نظر جسمی مثل تصادف برای فرزند رخ بدهد پدر میتواند علیه مادر شکایت کند چون تا زمانیکه بچه به طور امانت پیش مادرش زندگی کند مسولیت سنگینی به عهده دارد و اگر حضانت به مادر داده شود واتفاقی برای فرزند بیافتد دیگر پدر از نظر قانونی نمیتواند ادعای شکایت کند مگر اینکه ثابت کند مادر شایستگی نگهداری از کودک را ندارد و حضانت را از مادرش پس بگیرد
Germany
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۴ دی ۱۳۹۶
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
Nasrin
۱۳:۵۲ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام
منم حضانت پسرم رو گرفتم و بخاطر همین در 30 سالگی فرصت های ازدواج از من سلب شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۸ ۱۵ مرداد ۱۳۹۶
من پسری شش ماهه دارم و میخواهم به دلیل بد اخلاقی و کتک زدن همسرم جدا بشم تا چه زمانی میتوانم حضانته پسرم را بگیرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۸ ۱۱ دی ۱۳۹۷
تا 7 سالگی.
Netherlands
محمد موسوی
۱۴:۵۰ ۱۴ مرداد ۱۳۹۶
با سلام،عرض کنم که دختر بچه ای که به سن نه سال رسیده میتونه تصمیم بگیره پیش مادرش که ازدواج مجدد کرده بمونه
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۲۱:۵۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۶
سلام، اگه میشه لطفا جواب سوال منو بدید خواهش میکنم، بنده وزدیک دوساله از همسرم توافقی جداشدیم، دخترم دوساله بود حضانتش رو به همسرم دادگ فقطده رو در ماه پیش خودمه، با اینکه دخپر تا7سال حضانتش با مادره، میتونم ایا در پس گرفتن حضانت شکایت کنم? خواهش میکنم جواب بدین.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
زهره
۱۴:۴۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید .ببخشیدیه سوالی داشتم اونم اینه .میخام با یه آقایی ازدواج کنم حضانت بچمم مادام العمر گرفتم تاابد پیش خودمه دادگاه برام این حقو گذاشت بچمم پسره .طلاقمم گرفتم تمام .الان میخام ازدواج کنم اون شوهره جدید هم میگه من این بچه رو میخام به فرزندی قبول کنم اسمشو بزارم توشناسنامه خودم منم قلبا راضی هستم آیا امکانش هست یاخیر ممنونم ازتون تشکر مرسی.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
زهره
۱۴:۴۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
سلام خسته نباشید .ببخشیدیه سوالی داشتم اونم اینه .میخام با یه آقایی ازدواج کنم حضانت بچمم مادام العمر گرفتم تاابد پیش خودمه دادگاه برام این حقو گذاشت بچمم پسره .طلاقمم گرفتم تمام .الان میخام ازدواج کنم اون شوهره جدید هم میگه من این بچه رو میخام به فرزندی قبول کنم اسمشو بزارم توشناسنامه خودم منم قلبا راضی هستم آیا امکانش هست یاخیر ممنونم ازتون تشکر مرسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
من یک دختر 11ساله دارم که به علت اعتیاد پدرش حضانتشو گرفتم وخودمم ازدواج کردم همسر دوبارم موقع ازدواج قبول کرد بچه کنارمون باشه ولی الان میگه نمیخوام بچه باما زندگی کنه رفته از دست من تو دادگاه خانواده شکایت کرده من هم استرس زیاد دارم که نکنه بچه مو ازم جدا کنه میشه شما راهنمایی کنید که من باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
من یک دختر 11ساله دارم که به علت اعتیاد پدرش حضانتشو گرفتم وخودمم ازدواج کردم همسر دوبارم موقع ازدواج قبول کرد بچه کنارمون باشه ولی الان میگه نمیخوام بچه باما زندگی کنه رفته از دست من تو دادگاه خانواده شکایت کرده من هم استرس زیاد دارم که نکنه بچه مو ازم جدا کنه میشه شما راهنمایی کنید که من باید چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۳۱ تير ۱۳۹۶
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۰۷:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۶
سلام.اگه طلاق توافقی باشه و دو طرف هم سالم باشند و اعتیاد و بی بندوباری از طرف پدر و مادر فرزند در کار نباشه و توافق کرده باشند فرزند تا ده سالگی پیش مادر و از ده به بعد پیش پدر باشه آیا باز مشکل داره و مادری که توافق را امصا کرده بعد از ده سالگی میتونه بچه را به پدر نسپره?
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۰۷:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۶
سلام.اگه طلاق توافقی باشه و دو طرف هم سالم باشند و اعتیاد و بی بندوباری از طرف پدر و مادر فرزند در کار نباشه و توافق کرده باشند فرزند تا ده سالگی پیش مادر و از ده به بعد پیش پدر باشه آیا باز مشکل داره و مادری که توافق را امصا کرده بعد از ده سالگی میتونه بچه را به پدر نسپره?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۱۸ تير ۱۳۹۶
سلام من پسری ۲ساله دارم بدلیل اختلافاتی ک باشوهرم دارم میخواهم از او طلاق بگیرم آیا میتوانم با گرفتن مهریه ام پسرم را نیز نزد خودم نگهداری کنم
Iran (Islamic Republic of)
مشاوره حقوقی
۱۷:۲۶ ۱۱ دی ۱۳۹۷
این دو هر دو جزو حقوق شماست هم مهریه و هم حق حضانت طفل زیر 7 سال. مگر خود اسقاط حق کنید در حضانت طفل و یا مهریه خود را کلا یا جزئا بذل کنید.
Iran (Islamic Republic of)
zahra
۱۵:۱۲ ۱۶ تير ۱۳۹۶
سلام من پدرم اعتیاد داشت و مادرم از ایشان طلاق گرفتن و به عنوان مهریه من را قبول کردن و پدرمم بعد از چند سال فوت کردن و خانواده شان وضع خوبی ندارن حال مادرم بعد ۱۶ سال میخواهد مرا رها کند و من از خود هیچ چیزی ندارم دقیقا من باید از کی حقمو بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۶ تير ۱۳۹۶
مادری که مهریش رو بخشیده تا تو رو از دست نده چطور میخواد تو رو رها کنه؟؟؟؟ چند سالته ؟؟؟ شاید داری خیالبافی میکنی 1
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۲:۳۸ ۰۸ تير ۱۳۹۶
سلام‌من میخام با یه زن مطلقه ازدواج کنم که یک دختر ۹ ساله داره وحضانتشو گرفته میخام بدونم میشه . حضانت دخترو به پدر مادرش بده و اسمشو از توی شناسنامش پاک کنه
ممنون میشم جواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۵ ۰۷ تير ۱۳۹۶
ما زنها چکار کنیم پس حقوق ما چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
.....
۲۳:۳۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
سلام،ببخشید اگر که خانمی قبل از بارداری از همسر حضانت بچه ها ی که در آینده به وجود میان،رو محضری بگیره،این سندیت قانونی داره؟و حضانت بچه ها برای همیشه برای خانم هست؟
واینکه اگر پدر4 سال نفقه بچه هاشو نداده باشه،بچه ها میتوانن نفقه سال های سپری شده از پدر بگیرن؟
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۳:۱۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
یه خانوم ک هدفش از ازدواج بچه دار شدن و صرفاگرفتن مهریه باشه تکلیف چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۴۶ ۲۰ مهر ۱۳۹۷
منم مشکلم همینه،مادر خانومم چونکه خودش دوست داشت بچه کوچک داشته باشه و شوهرش اجازه نداده بود،به دخترش اصرار میکرد که اون بچه دار بشه،الان هم بچم ۴ سالشه و تقاضای مهریه کرده.خودشم از صبح تا شب سر کار میره و بچه دسته گلم داره زیر دست مادربزرگش بزرگ میشه.و متاسفانه همیشه تو این سن مجبوره تو خونه باشه و مادرش هم فقط شبها میبینه....قبول دارم که واقعا بعضی اوقات مردهایی پیدا میشوند که از بچه هایشان به نفع خودشان استفاده میکنند اما همچین مادرانی هم متاسفانه در حال ازدیاد هستند در جامعه. و تا اصلاع ثانوی بهشت به زیر پای پدران انتقال یافت
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۰۰:۵۷ ۰۵ اسفند ۱۳۹۵
شوهرم بدونه اجازه من ازدواج مجدد کرده خونه هم ترک کرده من دو تا بچه دارم دخترم ۶ سالش پسرم ۶ ماهش می تونم حضانتشن بگیرم
Iran (Islamic Republic of)
ن،م
۲۲:۰۹ ۱۹ دی ۱۳۹۵
سلام من پسرم چهارسالشه،اگر ازدواج مجدد کنم ،و همسر ایندمم به حضانت پسرم راضی باشه،بازم میتونن قبل از هفت سالگیش پسرمو ازم بگیرن؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم نیکی
۲۱:۳۹ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
من همسرم اعتیاد به شیشه داره الان هشت ساله میخوام جدا شم یه پسرسه ساله وهشت ساله دارم ضمنا تهمت خیانتم بهم میزنه بایدچکار کنم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۷ ۰۷ مهر ۱۳۹۵
سلام من یه دختر ده ساله دارم که باخودم زندگی میکنه چون قانونا حضانتش با پدرش هست اجازه نمیده بچه رو.در مدرسه دیگه ای ثبت نام کنم من بچه رو ب دادگاه بردم که باخط خودش نوشت میخواد بامن زندگی کنه ونامه هم از دادگستری کل گرفتم که مدرسه ثابقش پرونده بچه رو به من بده امروز شوهرم دستور موقت گرفته که چون حضانت با ولایت فرق داره و ولایت برعهده پدر هست من باید بچه روب پدرش تحویل بدم تکلیف من چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۲ ۰۷ مهر ۱۳۹۵
سلام من یه دختر ده ساله دارم که بدون حضانت قانونی باخودم زندگی میکنه وپدرش اجازه نمیده فرزندم رو در مدرسه ای که میخوام ثبت نام کنم مدرسه هم چون پدرش پرونده بچه رو نمیده ثبت نام نکرده فرزندم روبردم دادگاه تا باخط خودش نوشت میخواهم با مادرم زندگی کنم و امروز از دادگستری کل نامه گرفتم که مدرسه ثابقش پرونده فرزندم روتحویل بده و شوهرم هم از دادگاه نامه گرفته که چون حضانت با ولایت فرق داره و ولایت برعهده پدر هست حتی اگه فرزند مادر را انتخاب کرده من باید فرزند روب پدرش تحویل دهم .تکلیف من چیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۲ شهريور ۱۳۹۵
این اولین باره که می بینم از بعد انسانی به احساسات و حقوق زنان پرداخته می شه.مایه امیدواری بود . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۵ آذر ۱۳۹۴
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
فرحناز میرزایی
۱۱:۱۴ ۱۴ مهر ۱۳۹۳
با سلام
من چند سئوال خیلی مهم در مورد حضانت پسرم داشتم و نمیدونم چطوری و از چه کسی سئوالاتم را بپرسم
شما را بخدا راهنماییم بفرمایید
ممنونم
منتظر جوابتون هستم
آخرین اخبار