عراقچی:

اعزام سرباز به سوریه را تكذیب می‌كنم/ در شعور سیاسی وزیر خارجه کانادا تردید دارم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قرار است تعدادی سرباز به سوریه بفرستد، گفت: من این خبر را صد درصد تکذیب می‌کنم؛ دولت و ارتش سوریه نیازی به کمک‌های خارجی نداشته و خودشان قادرند با گروه‌های تروریستی مبارزه کنند و من قاطعانه هر گونه ادعایی در اين زمينه را تکذیب می‌کنم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "سید عباس عراقچی" در نشست خبری این هفته با تشکر از زحمات خبرنگاران در پوشش خبری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: تبریک بزرگ را باید به ملت قهرمان ایران گفت که با حضور حماسی خود به ندای مقام معظم رهبری لبیک گفتند و به حقوق شهروندی خود احترام گذاشته و مردم‌سالاری دینی را به جهانیان نشان دادند.

وی ادامه داد: حماسه بزرگی که در 24 خرداد رقم خورد مشروعیت، اقتدار، عزت و صلابت جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان دادند و مردم بلوغ و پختگی سیاسی خود را اثبات کرده و آن را به منصه ظهور رساندند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص خلق حماسه سیاسی توسط ملت ایران اظهار داشت: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، ارائه چهره مصمم از جمهوری اسلامی ایران در صحنه بین‌المللی باعث ابطال پروژه‌های دشمنان کشورمان شد.

عراقچی ادامه داد: این حضور حماسی پشتوانه محکمی برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و این حوزه به پشتوانه محکم مردمی با عزت و اقتدار به پیش خواهد رفت.

وی افزود: وزارت امور خارجه از همه ملت ایران تشکر می‌کند چرا که این حماسه سیاسی توسط آن‌ها رقم خورد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما خرسندیم که دولت جدید جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه این حماسه باشکوه، اهداف خود را پیش خواهد برد.

عراقچی اظهار داشت: من در همین جا به منتخب ملت ایران حجت الاسلام و المسلمین "حسن روحانی" تبریک می‌گویم و مطمئناً که وی با استمداد از عنایات الهی و پشتوانه مردمی و با ارشادها و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری به اهداف و شعارهای خود عمل خواهد کرد و جمهوری اسلامی ایران را یک مرحله به جلو خواهد برد.

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در دیگر کشورها گفت: وزارت امور خارجه متولی برگزاری انتخابات در خارج از کشور بود و حضور پرشکوه ایرانیان مقیم دیگر کشورها جای تشکر دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ایرانیان مقیم دیگر کشورها، علی‌رغم همه فشارها و جو سازی‌ها از میهن خود حمایت کرده‌اند، چرا که در برخی کشورها امنیت از سوی همین کشورهای مدعی دموکراسی تأمین نشد و آن‌ها شرایط لازم را فراهم نکردند و به برخی گروه‌های معاند اجازه دادند با پرتاب رنگ برای ایرانیان مقیم ایجاد رعب و وحشت کنند که این جای تأسف دارد، اما با وجود همه این‌ها ایرانیان مقیم کشورهای خارجی حضور پرشکوهی در انتخابات ریاست جمهوری داشتند.

عراقچی افزود: وزارت امور خارجه در 96 کشور جهان انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کرد. همچنین تلاش‌های بسیاری برای پوشش خبری انجام شد و نزدیک به 200 خبرنگار خارجی از وزارت خارجه برای حضور در ایران ویزا دریافت کردند که جمعاً 400 خبرنگار این حماسه سیاسی را پوشش دادند و ما از این جهت خرسندیم.

وی ادامه داد: واکنش‌های بین‌المللی به انتخابات ریاست جمهوری و حضور گسترده مردم بسیار بالا بود و همان‌طور که شاهد هستیم پیام‌های تبریک ادامه دارد.

*
شعور سیاسی وزیر خارجه کانادا جای تردید دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسیدر مورد تنها واکنش منفی نسبت به انتخابات ریاست جمهوری کشورمان از سوی وزیر خارجه کانادا گفت: من ارزشی برای اینگونه اظهارات قائل نیستم و واکنش در مورد این اظهارات ضرورت ندارد.

عراقچی افزود: این اظهارات سخیف بارها تکرار شده و من در شعور سیاسی این فرد تردید دارم.

وی تصریح کرد: ایرانیان پاسخ لازم را به دولت کانادا دادند و حتی برخی مقامات کانادایی به این واکنش‌ها اعتراض کردند، لذا این اظهارات نسنجیده بوده و ارزش پاسخگویی ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خبری مبنی بر ارسال نامه از سوی برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی به مقامات عربستاندر خصوص دو دیپلمات این کشور گفت: ما این حادثه و تبعات آن را شاهد بودیم و براساس کنوانسیون وین و با رایزنی در حال پیگیری این مسئله هستیم.

عراقچی ادامه داد: طبق کنوانسیون وین می‌شود از برخی موارد سلب مصونیت و فرد را برای بازجویی احضار کرد، اما امیدواریم که این مسئله در شرایط آرام و با تأمین برخی خواسته‌ها حل و فصل شود.

*
انفجار آمیا منشأ صهیونیستی دارد

وی در پاسخ به سؤال باشگاه خبرنگاران مبنی بر محاکمه رئیس اتحادیه سازمان‌های صهیونیستی در مورد پرونده "انفجار آمیا" از سوی رئیس‌جمهور آرژانتین گفت: این خبر صحت دارد و ما خوشحالیم که روند مقبولی را طی می‌کند و از همان ابتدا می‌دانستیم منشأ این حادثه صهیونیستی است و امیدواریم با درایت وزرای خارجه دو کشور ایران و آذربایجان، مسیر خوبی به وجود و درک بیشتری در مورد حضور عوامل خارجی در مورد این پرونده پدید آید.

*
واکنش به تصمیم مرسی در قطع رابطه با سوریه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه با اشاره به اظهارات اخیر "محمد مرسی" رئیس جمهور مصر مبنی بر قطع روابط این کشور با سوریه اظهار داشت: برای ما نیز این خبر غیرمنتظره است؛ امیدواریم دولت مصر که دولتی بزرگ و تأثیرگذار در منطقه است نقش سازنده خود را به خوبی در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای ایفا کند.

عراقچی ادامه داد: ما درک می‌کنیم که دولت فعلی مصر با مسائل مختلفی روبه‌رو است، اما انتظار داریم که این کشور با حضور سازنده خود به حل و فصل مسائل منطقه کمک کند تا از طریق راهکاری سیاسی بحران در سوریه حل شود.

وی تاکید کرد: ما به تماس‌های خود با این کشور ادامه می‌دهیم و وزیر امور خارجه کشورمان نیز اخیراً با همتای خود گفتگویی داشتند که در آن بر ارائه راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه تاکید شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ما به تلاش‌های کمیته چهار جانبه برای حل بحران سوریه امیدواریم و خواهان ادامه همین مسیر برای حل بحران سوریه هستیم.

*
معیار اصلی سیاست خارجی ایران دفاع از حقوق ملت است

عراقچی در مورد روی کار آمدن دولت جدید در جمهوری اسلامی و برنامه‌های سیاست خارجی کشورمان گفت: من فکر می‌کنم "حجت‌الاسلام حسن روحانی" در مصاحبه مطبوعاتی دیروز خود همه مسائل را به طور کامل و شفاف بیان کرد.

وی ادامه داد: سیاست خارجی ایران همواره در راستای اصول و ارزش‌های والای انقلاب اسلامی و در چارچوب ارشادهای مقام معظم رهبری تدوین شده و این اصول پابرجا است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: اما نحوه برخورد با مسائل ممکن است با سبک و سیاق‌های مختلفی صورت گیرد و ممکن است در شرایط‌های مختلف تصمیمات مختلفی اتخاذ شود.

عراقچی با بیان اینکه اصول و ارزش‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تغییرناپذیر است و آن‌چه در عمل تغییر می‌یابد سبک و سیاق‌هاست، تصریح کرد: آن چه که ملاک و معیار خواهد بود همان‌طور که حجت‌الاسلام روحانی نیز اعلام کرد حقوق ملت ایران اصلی‌ترین معیار است و هر دولتی نیز خود را مصمم به دفاع از آن می‌داند.


وی در ادامه با اشاره به اخبار منتشر شده از طریق برخی نشریات آمریکایی مبنی بر برگزاری نشست جدید پیرامون مسائل هسته‌ای با ایران گفت: ما نیز از طریق رسانه‌ها از این خبر مطلع شدیم، اما تاکنون خبری رسمی ارائه نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: ممکن است که تماس‌هایی غیررسمی شکل گیرد، اما مذاکرات رسمی با دولت‌ها به صورت رسمی صورت می‌گیرد.

*
خواهان روابط دوستانه و سازنده با ترکیه هستیم

عراقچی همچنین در خصوص ناآرامی‌های اخیر ترکیه گفت: ما امیدواریم بحران در این کشور با سعه صدر هر دو طرف و با آرامش حل شود.

وی افزود: بحران در ترکیه مسئله‌ای داخلی بوده و هیچ کشور خارجی حق دخالت در آن را ندارند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: امیدواریم با درایت رهبران ترکیه و گروه‌های معارض این مسئله حل شود و در فضایی آرام اختلافات پایان یابد.

عراقچی تاکید کرد: یک ترکیه باثبات و پیشرفته در همسایگی ما برای کشورمان حائز اهمیت بوده و ما خواهان روابط دوستانه و سازنده با این کشور هستیم.

*
دعوت ایران به اجلاس ژنو 2 را با دید مثبت بررسی خواهیم کرد

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در برخی خبرگزاری‌ها اعلام شده اگر رژیم غاصب صهیونیستی در ژنو 2 حضور یابد ایران در این کنفرانس شرکت نخواهد داشت، اظهار داشت: اجازه دهید هیچ قضاوت و پیش‌داوری در مورد این اجلاس نداشته باشیم تا رایزنی‌ها درباره برگزاری آن ادامه پیدا کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسیادامه داد: برگزاری کنفرانس ژنو 2 با مشکلاتی روبه رو بوده که مهم‌ترین آن نابسامانی و ناهماهنگی میان طرف‌های تصمیم‌گیر است.

عراقچی افزود: همچنین برای دستور کار، توافقات لازم صورت نگرفته و هنوز تاریخ برگزاری مشخص نیست و کشورهای مدعو هم هنوز مشخص نشده‌اند.

وی تاکید کرد: ما از تلاش‌های روسیه و هر ابتکاری در جهت حل بحران سوریه حمایت می‌کنیم و امیدواریم این نشست در زمان مناسبی با حضور همه کشورهای تأثیرگذار و طرف‌های درگیر تشکیل شده و منجر به راهکار سیاسی مورد پذیرش ملت سوریه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در زمان خود نیز اگر از جمهوری اسلامی ایران دعوت رسمی صورت گیرد با دید مثبت آن را بررسی خواهیم کرد و در حال حاضر نیز طرف‌های مختلفی برای حضور ایران در این کنفرانس ابراز علاقه‌مندی کرده و آن را نیز به صورت شفاهی اعلام کردند، بنابراین اگر این دعوت رسمی صورت گیرد با دید مثبت بررسی خواهد شد.

*
آمانو از برخوردهای سیاسی اجتناب کند

عراقچی در مورد سفر اخیر آمانو به روسیه و اظهاراتی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با آژانس انرژی اتمی همکاری نمی‌کند، گفت: انتظار ما از آمانو به عنوان کارشناسی فهیم در صحنه بین‌الملل و مسئول آژانس انرژی اتمی این است که از برخوردهای سیاسی اجتناب کرده و در چارچوب فنی فعالیت کند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات خود در چارچوب NPT و پادمان‌ها و همکاری خود با آژانس ادامه خواهد داد، اما اگر آژانس چیزی بیشتر از تعهدات انتظار داشته باشد این مسئله نیازمند چارچوبی جدید خواهد بود که این چارچوب در حال پیگیری است و اگر تاکنون این مسئله محقق نشده باید پاسخ آن را از آمانو پرسید.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد اقدامات تروریستی اخیر در عراق و تأمین امنیت زائران ایرانی گفت: حفظ جان زوار ایرانی برای ما مهم است. تاکنون در این رابطه رایزنی‌های لازم صورت گرفته و وزیر خارجه کشورمان نیز با همتای خود در این باره تماسی داشته است.

عراقچی در مورد پیام تبریک رئیس‌جمهور آذربایجان پس از پیروزی حجت‌الاسلام روحانی و رویکردهای این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: از پیام تبریک رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تشکر می‌کنم؛ پیام تبریک وی تأییدی بر ادامه روابط با این کشور بوده و نشانگر حسن نیت و علاقه دو کشور است.

وی ادامه داد: اگر تحرکاتی نیز پیش از این از سوی جمهوری آذربایجان دیده شده بارها خود دولت جمهوری آذربایجان این اطمینان را داده که برخی تنش‌های موجود ارتباطی با دولت این کشور ندارد و ما دوست داریم این اظهارات را بپذیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادامه استقرار کلینیک درمانی کمیته امداد در جمهوری آذربایجان اظهار داشت: برای ادامه فعالیت این کلینیک، مذاکرات و رایزنی‌هایی صورت گرفته و توافقاتی نیز به وجود آمده است.

*
امیدواریم جامعه بین‌الملل نادرستی دیگر ادعاهای احمد شهید را هم ببیند

عراقچی در ادامه درباره اظهارات "احمد شهید" پیرامون انتخابات ریاست جمهوری کشورمان گفت: اظهارات وی تعبیرات نادرستی است و ظاهراً قبل از انتخابات ریاست جمهوری بوده است، اما حماسه سیاسی ملت ایران بسیاری از ادعاهای واهی غرب و اینگونه افراد را خنثی کرد و برای آن‌ها باطل‌السحر بود.

وی تاکید کرد: امیدواریم احمد شهید اشتباه و تحلیل غلط خود را بعد از انتخابات درک کرده باشد، چرا که حضور باشکوه مردم بهترین پاسخ برای وی بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسیبا بیان اینکه اگر این فرد می‌پذیرد که چه اشتباهی کرده باید بپذیرد در مورد ادعاهای دیگر خود نیز تجدیدنظر کند، ادامه داد: جامعه بین‌الملل نادرستی ادعای احمد شهید را دید و امیدواریم عدم صحت دیگر ادعاهایش را هم ببیند.

*
تکذیب خبر اعزام سربازان ایرانی به سوریه

عراقچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قرار است تعدادی سرباز به سوریه بفرستد، گفت: من این خبر را صد درصد تکذیب می‌كنم.


وی ادامه داد: دولت و ارتش سوریه نیازی به کمک‌های خارجی نداشته و خودشان قادرند با گروه‌های تروریستی مبارزه کنند و من قاطعانه هر گونه ادعایی را تکذیب می‌کنم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسیدر خصوص پیام‌های تبریک بین‌المللی به رئیس جمهور منتخب ملت ایران اظهار داشت: این حماسه میلیونی و مشارکت پرشور مردم و بلوغ و پختگی سیاسی، عزت، اقتدار و صلابت ایران را در عرصه منطقه‌ای و جهانی افزایش داده و نشانگر عظمت جمهوری اسلامی ایران است که مصداق آن را مشاهده می‌کنیم.

عراقچی ادامه داد: امیدواریم این فضا به گسترش همکاری‌های ایران کمک کند. همان‌طور که حجت‌الاسلام روحانی در نشست خبری روز گذشته عنوان کرد، اولویت سیاست خارجی وی همکاری با کشورهای منطقه است و امیدواریم که برنامه‌های وی موجب اعتبار بالای ایران در جهت همکاری‌های سازنده شود.

وی در پایان در مورد مذاکرات احتمالی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: هیچ تاریخ جدیدی مشخص نشده و ما همواره آماده هرگونه مذاکره هستیم، اما هرگونه سؤالی فراتر از تعهدات ایران باشد نیازمند چارچوبی جدید است که باید از طریق مذاکرات مورد بررسی قرار گیرد.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار