امروز در تاریخ؛

شهادت آیت اللَّه "محمد صدوقی" چهارمین شهید محراب /تولد "عبدالرحمن جامی"/درگذشت "آنتوان چِخوف"

شهادت چهارمین شهید محراب، درگذشت مبدع فن عکاسی،کودتای «اشرف افغان» علیه «محمود افغان» در اصفهان، درگذشت «آنتوان چِخوف»داستان‌سرای روس و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 11 تیر 1392 خورشیدی برابر با 23 شعبان 1434 هجری و 2 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

شهادت عالم مجاهد و فقیه نستوه آیت اللَّه «محمد صدوقی» چهارمین شهید محراب (1361 ش)
آیت‌اللَّه محمد صدوقی در سال 1287 ش برابر با 1327 قمری در یزد دیده به جهان گشود. خانواده شهید صدوقی از نواده‌های مرحوم شیخ صدوق می‌باشند. وی به مدت 21 سال در قم به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و از محضر عالمان نامداری همچون شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سیدصدرالدین صدر، سیدمحمدتقی خوانساری، سیدمحمد حجت کوه‌کَمره‌ای و حضرت امام خمینی (ره) بهره برد. با رسیدن سال 1330 ش و فوت عالم بزرگ دینی یزد، با درخواست مردم و توصیه حضرت امام و بزرگان به آیت‌اللَّه صدوقی، ایشان به یزد بازگشت و به انجام وظایف دینی و انقلابی پرداخت.



ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از طرف مردم یزد، برای تدوین قانون اساسی راهی مجلس خبرگان شد و در راه تثبیت اصل ولایت فقیه، تلاش فراوانی از خود نشان داد. سرانجام آیت‌اللَّه محمد صدوقی در روز 11 تیر 1361 مطابق با دهم ماه مبارک رمضان سال 1402 ق، پس از ادای نماز جمعه در حالی که جایگاه را ترک می‌کرد، منافقی با به آغوش کشیدن آن بزرگوار و منفجر کردن نارنجکی که در دست داشت، ایشان را در خون خود غوطه‌ور ساخت.

رحلت عارف و فیلسوف شهیر «آخوند ملامحمد کاشانی» (1294 ش)
آخوند ملا محمد کاشانی (کاشی)، عارف، فیلسوف، حکیم، فقیه و عالم شیعی در سال 1213 ش در کاشان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در زادگاهش پشت سر گذاشت. وی پس از آن راهی اصفهان گردید و نزد میرزا حسن نوری و محمدرضا صهبای قمشه‌ای تلمذ کرد و از آن پس در مدرسه جده کوچک و مدرسه صدر اصفهان به تدریس علوم عقلی پرداخت و جاذبه درس ایشان که فلسفه را با عرفان می‌آمیخت، علاقمندان به فلسفه، به ویژه فلسفه ملاصدرا را از شهرهای دور و نزدیک و حتی از کشورهای دیگر به اصفهان می‌کشاند.
حضرات آیات سیدحسین بروجردی، شیخ محمد حکیم خراسانی، حاج آقا رحیم ارباب، سید محمدرضا خراسانی، آقا ضیاءالدین عراقی، طَرَب اصفهانی، آقا نجفی قوچانی، شیخ هاشم قزوینی و میرزا ابوالقاسم محمد نصیر شیرازی از جمله شاگردان ایشانند. وی پس از عمری سرشار از تدریس و نشر فلسفه و عرفان در یازدهم تیرماه 1294 ش در هشتاد و یک سالگی در اصفهان وفات یافت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان که مدفن بزرگان بی‌شماری است، به خاک سپرده شد.

درگذشت حجت‌الاسلام محمدعلی صدوقی، امام جمعه یزد (1390 ش)
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی صدوقی صبح روز (شنبه 11 تیر) به دنبال یک بیماری ناگهانی که کمتر از یک هفته علائم خود را نشان داد، علی رغم تلاش پزشکان معالج، در سن ۶۲ سالگی درگذشت. پیکر امام جمعه یزد، از تهران به زادگاهش منتقل شد. حجت‌الاسلام والمسلمین محمد علی صدوقی تنها فرزند ذکور سومین شهید محراب آیت الله صدوقی بود که طی ۲۳ سال اخیر بعد از شهادت پدرش با تقوا و مردم داری امامت جمعه یزد را برعهده داشت. امام جمعه یزد در سالروز درگذشت پدر و مادرش به دیدار معبود شتافت.

درگذشت «آنتوان چِخوف» داستان‌سرا و نویسنده شهیر روسی (1904 م)
آنتوان پاولوویچ چخوف نویسنده نامدار روسی در سال 1860 م در روسیه به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در رشته پزشکی به پایان رساند و مدت کوتاهی نیز به طبابت پرداخت. ولی با استعداد و علاقه‌ای که به نوشتن داشت، از حرفه خود دست کشید و کار نویسندگی را دنبال کرد. چخوف در مدت کوتاهی، آثار متعددی به نگارش درآورد و به شهرت دست یافت. او در جوانی به مرض سل دچار شد و تا پایان عمر، از این بیماری در رنج بود. در مورد آثار چخوف باید گفت که نوآوری‌های صوری و موضوعی او در هنر داستان‌پردازی، اصول و سنن ادبی را دگرگون کرد.

با آن‌که قسمت اعظم آثار چخوف به صورت داستان‌های منثور است، با این حالْ وی نمایش‌نامه‌نویس چیره‌دستی بود و مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس همه اعصار به شمار می‌رفت. او بشردوستی و نیک نفسی و خدمت به مردم را نیز وظیفه هر انسان شرافت‌مند می‌دانست و به طرزی گیرا و دل‌انگیز، این علاقه شدیدِ انسان دوستی در آثارش به چشم می‌خورد. فاجعه در شکارگاه، دهقانان، دکتر بی‌مریض، مرد زود رنج، باغ آلبالو و سه خواهر از جمله آثار مشهور اوست. آنتوان چخوف سرانجام در دوم ژوئیه 1904 م در 44 سالگی و در اوج شهرت و محبوبیت بر اثر مرض سل درگذشت.

درگذشت «سید ابومحمد اطرواش» معروف به «ناصر کبیر» (304 ق)
حسن بن علی بن حسن از نوادگان امام سجاد (ع)، مَکَنّی به ابومحمد، ملقب به ناصرالحق، ناصرالدین و ناصر کبیر و موصوف به اطرواش ازفضلا و زُهّاد زمان خود بوده است. وی جد مادری سید مرتضی و سیدرضی است. گویندکه مدتی بر طبرستان حکومت داشت ولی در پایان عمر، از آن کناره‌گیری کرد و به تدریس و تالیف و عبادت پرداخت. اصول الدین، اَمالی، تَفسیر القُرآن، ایمان و النُّذور از جمله کتب اوست. روز وفات ایشان را، 25 شعبان نیز گفته‌اند. ناصر کبیر در طبرستان مدفون است.

درگذشت «شرف الدین» محدث و ادیب بزرگ مسلمان (733 ق)
حسین بن عبداللَّه طیّبی ملقب به شرف الدین، در ادبیات عرب به ویژه در علوم معانی و بیان از بزرگان عصر خود به شمار می‌رفت. وی به تدریس تفسیر قرآن و روایت حدیث اهتمام داشت و تفسیر قرآن و شرح مشکات را در این‌باره تألیف کرد. شرف الدین مردی فروتن و نیکوکار بود و با بدعت‌گزاران به شدت مخالفت می‌ورزید. او در تعلیم و تربیت جویندگان دانش و فضیلت، بسیار سخت‌کوش و در دستگیری بینوایان و نیازمندان، سخاوتمند بود.

تولد ادیب و عارف نامی «نورالدین عبدالرحمن جامی» (817 ق)
نورالدین عبدالرحمن بن احمد جامی در خراسان به دنیا آمد. تحصیلات او در هرات و سمرقند در علوم ادبی و دینی و عرفانی، با سیر و سلوک در مراحل تصوف صورت گرفت تا به مرتبهٔ ارشاد رسید. بعدها در سلک رؤسای طریقهٔ نقشبندیه درآمد و بعد از وفات سعدالدین کاشغری، خلافت نقشبندیان به او تعلق گرفت. جامی مشهورترین شاعرآخر عهد تیموری است که باید او را بزرگ‌ترین شاعر آن عهد و گویندهٔ نامدار ایران بعد از حافظ شمرد.
جامی را خاتم شعرای بزرگ ایران گفته‌اند. او شاعر، عارف، ادیب و محقق بزرگ زمان خود و صاحب کتب نظم و نثر پارسی و عربیِ فراوانی است. در اشعار جامی، افکار صوفیانه، داستان‌ها، حکمت، اندرز و تصورات غزلی به وفور دیده می‌شود. او هم‌چنین در ابتکار مضامینِ تازه و قدرت و بیان و لطفِ معانی در اشعارش، استاد بود. هفت اورنگ، سلامان و آبسال، یوسف و زلیخا و دیوان جامی از جمله مصنفات اوست. وفات جامی در سال 898 ق در هشتاد و یک سالگی روی داد.

کودتای «اشرف افغان» علیه «محمود افغان» در اصفهان (1137 ق)
ضعف آخرین شاهان صفوی و اضمحلال امپراتوری آنان منجر به روی کار آمدن افغان‌ها گردید. محمود افغان بسیاری از دودمان سلطنتی سلسلهٔ صفویه را به قتل رساند؛ اما پس از 2 سال، محمود نیز طی کودتایی به نفع پسر عمویش اشرف سرنگون شد و اشرف در 23 شعبان سال 1137 ق خود را شاه خواند. اشرف پسر عموی محمود که پدرش میرعبداللَّه به دست او کشته شده بود از تنفر مردم نسبت به محمود استفاده کرده، او را به انتقام پدرِ خود بکشت و به جای وی پادشاه ایران شد. محمود به هنگام مرگ، 27 سال داشت.

وفات حجت الاسلام سید علی افتحی فیض الاسلام (1405 ق)
وی صاحب شرح و ترجمهٔ کتاب نهج البلاغه، صحیفهٔ کامله سجادیه و شرح حال زینب کبری (س) می باشد. ایشان در سال 1405 ق در سن 81 سالگی رحلت نمودند. پیکر ایشان در بهشت زهرای تهران قطعهٔ 18 ردیف 103 شمارهٔ 5 به خاک سپرده شد.

مرگ «لویی ژاک مونْدْ داگر» نقاش فرانسوی و مبدع فن عکاسی (1851 م)
لویی ژاک مونْدْ داگِر، نقاش و مخترع فرانسوی در 18 نوامبر 1789 م در فرانسه به دنیا آمد. وی پس از فراگیری نقاشی و فیزیک، برای سِن‌های تئاتر، پرده‌هایی جالب درست می‌کرد. با توجه به تاثیرات نور، داگر به این فکر افتاد تا تصویری که حاصل می‌شود به صورت عکسی ثابت و دائمی درآوَرَد. از این رو با همکاری یکی از دوستان، درباره عکاسی شروع به کار کرد و روش اولیه آن را که بعداً به داگرئوتیپ معروف شد، ابداع نمود. گرچه معمولاً داگر را مخترع فن عکاسی می‌دانند، ولی حقیقت امر این است که مقدمات پیدایش این اختراع از مدت‌ها قبل آماده شده بود و افراد بسیاری در این راه کوشش کرده بودند. با این حال در سال‌های پس از آن، این فن به سرعت پیشرفت کرد و روش‌های عکاسی آسان و سریع، ایجاد شد. لویی ژاک داگر سرانجام در دوم ژوئیه 1851 م در شصت ودو سالگی درگذشت.

درگذشت «ژان ژاک روسو» فیلسوف و متفکر شهیر فرانسوی (1778 م)
«ژان ژاک روسو» در ۲۸ ژوئن سال ۱۷۱۲ در شهر «ژنو» سویس، به دنیا آمد و در شب دوم ژوئیهٔ ۱۷۸۷ در قصر «آرمی نوویل» در حوالی پاریس در گذشت. خانوادهٔ روسو در اصل فرانسوی بودند، ولی در سال ۱۵۴۹ برای گریز از کشته شدن بدست کاتولیک‌ها به ژنو روی آوردند. پس از چند ماه، عموی روسو او را به کشیش پروتستان دیگری به نام «لامبرسیه» (به فرانسوی: Lambercier) در دهکده‌ای در جنوب ژنو به نام «بسی» سپرد و روسو نزدیک به دو سال را نزد او و خواهرش گذراند.

در روز دوم ژوئیهٔ ۱۷۷۸ به دلیل سکتهٔ مغزی، در منزل خود در نزدیکی پاریس چشم از جهان فروبست. برخی از هم‌زمانان او همچون «مادام دوستال» بر این باور بودند که او خودکشی کرده است. «رویاهای گردشگر تنها»، اثر خیال‌بافانهٔ ناتمام او و کتاب پرآوازهٔ «اعترافات» که شرح زندگی شصت و شش سالهٔ اوست، پس از مرگش به چاپ رسیدند.

۱۱ تیر در هشت سال دفاع مقدس
انجام عملیات کوچک روح‌اللَّه در نوسود توسط ارتش و سپاه در سال 60
بیانیه شورای عالی پشتیبانی جنگ مبنی بر ادامه جنگ تا پیروزی در سال 67
حمله هواپیماهای عراقی به پایانه نفتی خارک و فرود در فرودگاه ظهران

برخی دیگر از رخدادهای امروز
1566: نستروداموس nostrodamus استرالوجر (ستاره خوان - طالع بین) و پزشگ فرانسوی که پیش گویی ها برای جهان کرده است درگذشت.
1890: قانون ضد تراست به تصویب کنگره آمریکا رسید.
1917: در شورش نژادی در شهر سن لوئی آمریکا 48 تن کشته شدند. سیاهپوستانی که خواهان برابر شدن دستمزد کارگران سیاه و سفید بودند که کار معینی را انجام می دادند آن را آغاز کرده بودند.


برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار