سند / جنایتِ «هفتم تیر» به روایت دشمن

آن چه می بینید، تصاویر صفحات اول سه روزنامه ی مهم آمریکایی، در روز هشتم تیر ماه سال 1360 است که برای نخستین بار در ایران منتشر می شوند. نحوه بیان خبر و انتخاب تیتر در این روزنامه ها، بر دو نکته تاکید دارد: ذوق زده گی از حادثه و برداشت غلط از نتایج آن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، شام گاه هفتم تیر ماه سال 1360، دفتر مرکزی «حزبِ جمهوری اسلامی»، به دبیرکلی «آیت الله سید محمد حسینی بهشتی» با انفجاری قوی، منهدم شد. این حادثه زمانی اتفاق افتاد که جمعی در حدود صد نفر از مسئولان بلندپایه ی «حزبِ جمهوری اسلامی»، در دفتر حضور داشتند و دبیرکلِ حزب در حال ایراد سخنرانی برای آنان بود. تا صبح روز بعد طول کشید تا مشخص شود، هفتاد و دو نفر از حاضران در محلِ دفتر حزب، از جمله شخص «دبیر کل» که همزمان، ریاستِ «قوه ی قضاییه» را نیز بر عهده داشت، بر اثر انفجار و ریزش آوار، به شهادت رسیده اند. نظام نوپای «جمهوری اسلامی» تا آن زمان، با چنین حجمی از ترورِ مسئولان بلندپابه ی کشوری مواجه نشده بود . بسیاری از به اصطلاح ناظران سیاسی در داخل و خارج از کشور، حتی انتظار جمهوری اسلامی را داشتند!! حماقت آمیز بودنِ این تصور ساده انگارانه، خصوصا برای عاملان این عملیاتِ تروریستی فجیع ( فرقه ی «رجوی» و متحدان سیاسی و نظامی اش)، بسیار زود مشخص شد و امروز، با گذشت 32 سال از آن جنایتِ شرم آور، پرچم پر افتخارِ نظامِ «جمهوری اسلامی ایران» همچنان در اهتزاز است و شهید بهشتی و یارانش، الگوهای عملی و نظریِ دولتمردان آن هستند.

آن چه در زیر می بینید، تصاویر صفحات اول سه روزنامه ی مهم آمریکایی، در روز هشتم تیر ماه سال 1360 است که برای نخستین بار در ایران منتشر می شوند. نحوه بیان خبر و انتخاب تیتر در این روزنامه ها، بر دو نکته تاکید دارد: ذوق زده گی از حادثه و برداشت غلط از نتایج آن :




صفحه اول روزنامه ی «نیویورک تایمز»
ترجمه ی تیتر:33 مسئول بلندپایه ی ایرانی ، طی انفجار بمبی در نشست حزبی
مردند. عالی ترین مقام قضایی در میان قربانیان است.
نخست وزیر زخمی شده است.
18 عضور پارلمان و چهار وزیر کابینه کشته شده اند. 30 زخمی




صفحه ی اول روزنامه ی «واشنگتن پست»
ترجمه تیتر:وفات بهشتی، و 23 مسئول دیگر در انفجار تهران.



صفحه ی اول روزنامه «کریستین ساینز مانیتور»

برچسب ها: هفتم تیر ، وبگردی ، انفجار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۷ خرداد ۱۳۹۶
باتشکر‌..ولی‌کاش‌ترجمه.میکردید‌.تا‌بهتر‌فصای‌رسانه‌ای‌انروزها‌را‌درک‌کنیم
آخرین اخبار