رئیس کل بانک مرکزیتشریح کرد

جزئیات ۳ بخشنامه‌ جدید حمایت از تولید/تقسیط ۵ساله بدهی‌های معوق موجه ابلاغ شد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی برنامه های جدیدی برای متقاضیان تسهیلات و بدهکاران بانکی تدارک دیده و بخشنامه های مربوط به این برنامه ها را نیز به بانک ها ابلاغ کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، محمود بهمن اظهار داشت: بانک مرکزی برنامه های جدیدی برای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در حوزه های مختلف مولد تدارک دیده است که بخشنامه مربوط به این برنامه ها از سوی بانک مرکزی به تمامی بانک های دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی ابلاغ شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس دستور العمل جدیدی که به تازگی به بانک های دولتی و خصوصی و مؤسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی ابلاغ شده است، در صورتی که تسهیلاتی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت ارزی و ریالی بابت فعالیت های تولیدی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و خدماتی دریافت شده و این افراد به دلائل موجه در بازپرداخت تسهیلات دچار مشکل شده باشند، هیأت مدیره بانک پرداخت کننده تسهیلات می تواند برای یک بار و تا پنج سال این تسهیلات و سود آن ها را تقسیط و از سرفصل مطالبات معوق و سررسید گذشته خارج کنند.

وی افزود: بنابراین بخشنامه در صورتی که تسهیلات گیرنده به تعهدات خود عمل کند، جریمه تأخیر نیز بخشیده می شود ضمن اینکه نرخ سود تسهیلات جدید نیز معادل نرخ سود تسهیلات تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار خواهد بود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در این دستور العمل تصریح شده اگر اشخاص بدهکار که بدهی آنان در سرفصل سررسید گذشته دسته بندی شده است، به بانک های عامل مراجعه نکنند به هیأت مدیره بانک  ها اجازه داده شده برای مطالبات بیش از 5 میلیارد ریال از سایر اموال منقول و غیر منقول آنان مازاد بر وثائق تحویلی به بانک ها استفاده کنند.

رئیس شورای پول و اعتبار در تشریح برنامه دیگر بانک مرکزی برای حمایت از تولید و اشتغالزایی گفت: بانک مرکزی بانک های دولتی و خصوصی و تمامی مؤسسات اعتباری را موظف کرده است در صورت درخواست متقاضی، متناسب با بازپرداخت هر بخش از تسهیلات پرداختی به واحدهای تولیدی، نسبت به آزادسازی وثائق مازاد یا تبدیل وثیقه مناسب به میزان باقی مانده تسهیلات و حسب درخواست متقاضی اقدام کنند.

بهمنی در توضیح دستورالعمل حمایتی دیگر بانک مرکزی ادامه داد: مدیران بانک های دولتی و غیر دولتی از این پس موظف خواهند بود به منظور حمایت از تولید حداکثر ظرف یک هفته پس از تاریخ دریافت تسهیلات، تمامی مدارک مورد نیاز را به اطلاع متقاضی برسانند و پس از دریافت تمامی مدارک موظفند حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به بررسی اقتصادی، فنی و مالی طرح و پرداخت تسهیلات به آن اقدام کنند.

وی تأکید کرد: در صورتی که طرح متقاضی دریافت تسهیلات به صندوق توسعه ملی مربوط باشد بانک ها موظفند مراتب را برای تائید به صندوق توسعه ملی ارسال کنند و این صندوق نیز باید ظرف 15 روز اعلام نظر  کند. در صورتی که نظر صندوق پرداخت تسهیلات باشد، بانک عامل باید ظرف یک ماه نسبت به عقد قرارداد تسهیلات و پرداخت آن اقدام کند.

منبع: تسنیم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.